Fijnstof toeslag MRB

Engineer2

Kilometervreter
Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst over fijnstof toeslag op de MRB - gaat in per 1 jan 2020

Dit gaat voor iedereen gelden die een Diesel auto heeft die aand een of meerdere van de onderstaande voldoet:
  • Het roetfilter verwijderd heeft
  • Fijnstof 5mg/km of meer
  • Fijnstof hoger dan 10mg/kWh (engine dyno gecertificeerde voertuigen zoals vrachtwagens)
  • Toelating voor 1 september 2009

De toeslag is circa 15%

Zijn er meer die deze brief ook ontvangen hebben? Ik wist niet dat het al definitief was.

Voor mij is het wel interessant: mijn Diesel is 40 jaar oud en is dus (wederom) MRB vrijgesteld. Maar nergens duidelijkheid of ik dan wel de toeslag moet betalen.
Zou ik wel de toeslag moeten betalen: het is een camper en er is dus nooit vol tarief MRB voor betaald. Waarop wordt die 15% dan berekend?

Nog niet ontvangen, maar zal hier binnenkort dan ook wel (in meervoud) op de mat liggen.
Ik denk dat de 40+ diesels trouwens wel buiten schot blijven, het betreft namelijk een fijnstoftoeslag en geen grofstof toeslag.;)

Maar m'n Nissan Pickup (2004) voldoet verder netjes aan die gestelde eisen, behalve het bouwjaar.... wordt weer een verhaaltje leeftijdsdiscriminatie dus.:(
Maar goed, als ik er dan toch 15% meer voor moet gaan betalen dan zal het vast ook geen bezwaar zijn als ik de brandstofpomp per 1 januari een slag verder open ga draaien.... dan weet ik in ieder geval weer waar ik voor betaal.:)

Pietzoveel zei:
Aandelen Ventolin, Muddy?

Neuhhh… er zijn wel betere (en veiligere) dingen om in te beleggen, de aandelenhandel vreet mij teveel tijd en levert te weinig op.

Maar als ik toch extra moet gaan betalen voor vervuiling lijkt het mij wel rechtvaardig dat ik dan ook wat meer mag gaan vervuilen, want de vervuiler betaalt volgens de bekende strijdkreet van de overheid.
Anders had de overheid beter kunnen besluiten om de jonge diesels per 1 januari wat korting te gaan geven op de mrb.;)

Engineer2 zei:
Voor mij is het wel interessant: mijn Diesel is 40 jaar oud en is dus (wederom) MRB vrijgesteld. Maar nergens duidelijkheid of ik dan wel de toeslag moet betalen.
Zou ik wel de toeslag moeten betalen: het is een camper en er is dus nooit vol tarief MRB voor betaald. Waarop wordt die 15% dan berekend?

Aangezien het een toeslag op de MRB is en je voertuig MRB vrijgesteld is lijkt het me overduidelijk.
Als je nul MRB betaald, waarop zou je dan een toeslag moeten betalen?
Nou weet ik dat de NL overheid inventief is, maar zó inventief?
c086.gif

Jazzik zei:
Engineer2 zei:

Aangezien het een toeslag op de MRB is en je voertuig MRB vrijgesteld is lijkt het me overduidelijk.
Als je nul MRB betaald, waarop zou je dan een toeslag moeten betalen?
Nou weet ik dat de NL overheid inventief is, maar zó inventief?
c086.gif

Ik ben best bereid 15% van 0 euro te betalen :D

Eerlijk gezegd had ik dat ook verwacht dus die brief had ik niet aan zien komen. Het zou me ook niet verbazen als ze die combinatie (40 jaar + fijnstof) gewoon vergeten zijn. Laat staan mijn categorie (40 jaar + kampeerauto + fijnstof). Ze hebben het schijnbaar al een jaar uitgesteld omdat het niet gelukt was.

Heb ik ook gekregen, het zal mij mijn reet roesten, de camper gaat niet daarom weg. Overigens wel lekker kort dag allemaal. Ook leuk is dat kleine beetje tekst links onderin op de achterzijde. Onder voorbehoud van goedkeuring door de Eerste Kamer.

aha, belastingplan 2020 dus.. dan zal het daarin wel terug te lezen moeten zijn, denk ik.

Dieseltoeslag voor vervuilende diesels op houderschapsbelasting is inderdaad al wel een maatregel van een jaar of wat geleden, d8 ik zo.

Dit is dus ook voor diesels van 2005 met roetfilter?
Ik last juist (tot nu..) alles voor 2005 en zonder roetfilter de extra heffing kreeg).

Boppie zei:
Heb ik ook gekregen, het zal mij mijn reet roesten, de camper gaat niet daarom weg. Overigens wel lekker kort dag allemaal. Ook leuk is dat kleine beetje tekst links onderin op de achterzijde. Onder voorbehoud van goedkeuring door de Eerste Kamer.

Dat goedkeuring stukje slaat alleen op de 10 mg/kWh - de zware voertuigen dus. Ook zo'n dingetje waar ze even niet aan gedacht hadden. Zware voertuigen hebben hun emissie data altijd per kWh (of bhp-hr) in plaats van per kilometer

luuksch zei:
Ik last juist (tot nu..) alles voor 2005 en zonder roetfilter de extra heffing kreeg).

Mogelijk. Als er toendertijd een getal is opgegeven en genoteerd van fijnstof en dat is lager dan 5mg/km (en het roetfilter is niet verwijderd) zou er geen toeslag volgen. Veel auto's van voor 2009 hebben echter geen fijnstof waarde genoteerd en dan heb je pech. In de brief stond er dan ook dat je dit bij de RDW zou moeten nakijken.

Overigens; ik ben niet perse tegen de maatregel. Oudere Diesel motoren mogen best iets ontmoedigd worden. In ieder geval voor dagelijks gebruik. Er wordt nu eenmaal best het een en ander aan luchtvervuiling de lucht in geblazen. En Nederland is te klein om te zeggen dat dit alleen in de steden zo is. Zowel qua fijnstof als stikstof staat Nederland als geheel land al zolang als ik het weet als boven de normen. Buiten Nederland heb je in Europa vooral Parijs en Stuttgart en we zitten vrijwel gelijk daarmee. In Los Angeles is de lucht inmiddels schoner. Dit is ook best een redelijke maatregel (niet gelijk een rijverbod of sloopregeling). Ik heb wel moeite met de wederom chaotische uitvoering.

luuksch zei:

Als de fijnstofuitstoot van jouw auto bekend is bij de RDW, en binnen de norm valt, val je buiten de toeslag, lijkt mij.

Indien uitstoot bij de RDW niet geregistreerd staat.. kan het misschien lonen om de CVO van jouw voertuig bij de importeur op te vragen. Wellicht staat daar wel de fijnstofuitstoot op en kan je dat als tegenbewijs gebruiken richting de RDW/ belastingdienst.

belastingdienst.nl zei:
(..)
Gaat u fijnstoftoeslag betalen?

U betaalt fijnstoftoeslag in deze situaties:

De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,005 gram/km.
De fijnstofuitstoot is hoger dan 0,01 gram/kWh.
Het roetfilter is verwijderd.
De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Voor een bestelauto betaalt u fijnstoftoeslag vanaf 12 jaar na de datum 1e toelating.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/fijnstoftoeslag-motorrijtuigenbelasting

~~~~~~~~~~~~~~

Als ik het allemaal zo lees.. in de overige fiscale maatregelen.. dan kan je beter nog een dieselpersonenauto hebben van na 1-1-2009 (1e registratie) en zonder fijnstofuitstoot registratie bij de RDW. Dan val je buiten de heffing..

rijksbegroting.nl zei:
Daarnaast is bepaald dat dieselpersonenauto’s die de fijnstofnorm overschrijden en zijn toegelaten na 1 september 2009 door deze leeftijdsgrens buiten de heffing blijven. Er is echter geen goede reden om deze groep van de heffing uit te sluiten. Het leeftijdscriterium strookt naar de mening van het kabinet niet met de bedoeling van de wetgever. De wetgever heeft met de peildatum van 1 september 2009 enkel beoogd te regelen dat de dieselpersonenauto’s van na deze datum en waarvan de fijnstofuitstoot niet is geregistreerd – geacht worden binnen de fijnstofnorm te blijven. Deze dieselauto’s wordt hiermee het «voordeel van de twijfel» gegeven omdat sinds die datum nieuwe typen personenauto’s moesten voldoen aan het criterium van Euronorm 5.57 Het is niet de bedoeling om de dieselpersonenauto’s die na 1 september 2009 zijn toegelaten van de heffing uit te sluiten, als uit de fijnstofregistratie blijkt dat de fijnstofnorm wordt overschreden. Dit is onder andere het geval bij dieselpersonenauto’s die vóór 1 september 2009 een typegoedkeuring verkregen, maar pas na dat tijdstip op de markt zijn gebracht. Het leeftijdscriterium van de fijnstoftoeslag bij dieselpersonenauto’s wordt in dit wetsvoorstel daarom geschrapt. Het is van ongeveer 8.500 voertuigen bekend dat zij na 1 september 2009 zijn toegelaten en de fijnstofnorm overschrijden (peildatum juni 2019). Zij worden door het voorstel in de heffing betrokken.

Dieselpersonenauto’s die zijn toegelaten na 1 september 2009 en waarvan geen fijnstofuitstoot is geregistreerd blijven met dit voorstel het «voordeel van de twijfel» houden. Voor deze groep wordt de fijnstootuitstoot geacht lager zijn dan de 5 mg/km, waardoor deze voertuigen niet in de heffing worden betrokken.

Bron: https://www.rijksbegroting.nl/2020/voorbereiding/begroting,kst265589.html

Punt 15

Punt 14 geeft een hele verhandeling over de WLTP invoering in de BPM tabellen.. per 1 juli 2020.. Tabellen worden o.a. verschoven met 10% + 15 gram/km CO2 uitstoot, om e.e.a budgetneutraal te laten zijn....:rolleyes:

Geinig: kennelijk heeft Mazda het kunnen regelen dat voor de Sky-active motoren geen dieseltoeslag betaald dient te worden. :T
rijksbegroting.nl zei:
(..) In de Wet BPM 1992 geldt een toeslag voor personenauto’s en bestelauto’s die worden aangedreven door een motor met een compressieontsteking, de zogenoemde dieseltoeslag. De dieseltoeslag geldt ter compensatie van het accijnsvoordeel dat dieselauto’s hebben ten opzichte van benzineauto’s. Inmiddels zijn er ook benzinemotoren ontwikkeld met een compressieontsteking. Het wetsvoorstel bevat een maatregel die voorkomt dat de huidige dieseltoeslag ook gaat gelden in geval van benzinemotoren met een compressieontsteking. Dergelijke benzineauto’s profiteren immers niet van het lagere accijnstarief van diesel. (..)

Uitstoot deeltjes (licht)0.043 g/km
V.5Uitstoot deeltjes (zwaar)Niet geregistreerd

Wel een roetfilter naderhand eronder laten zetten.
....

Overigens vind ik de maatregel wel onzin. Iemand die dus zuinig op zn auto is en er lang mee doet en er goed voor zorgt wordt dus gestraft terwijl iemand die elke keer zijn nieuwe auto afragt en dan een nieuwe koopt (meer schade aan milieu) het weer ontloopt.

tja, onze overheid gaat er niet vanuit dat iemand een nieuwe(re) auto afragt.

Dat er een hoge omloopsnelheid is van nieuw blik.. vindt de overheid, uitstoottechnisch, wel fijn, denk ik. Het wagenpark wordt 'jonger' etc..
maar goed, dan is het maar de vraag of die 'afgeragde jong gebruikte auto' daadwerkelijk in NL blijft..

Verders kan je een hele boom opzetten over de duurzaamheid van voertuigen tijdens een levenscyclus.. zelfs EV's zijn dan niet heilig. ;)

Engineer2 zei:
Boppie zei:

Dat goedkeuring stukje slaat alleen op de 10 mg/kWh - de zware voertuigen dus. Ook zo'n dingetje waar ze even niet aan gedacht hadden. Zware voertuigen hebben hun emissie data altijd per kWh (of bhp-hr) in plaats van per kilometer

Nu zie ik het sterretje. Klopt. Ook voor auto's waarvan het filter verwijderd is.

Engineer2 zei:
luuksch zei:

Mogelijk. Als er toendertijd een getal is opgegeven en genoteerd van fijnstof en dat is lager dan 5mg/km (en het roetfilter is niet verwijderd) zou er geen toeslag volgen. Veel auto's van voor 2009 hebben echter geen fijnstof waarde genoteerd en dan heb je pech. In de brief stond er dan ook dat je dit bij de RDW zou moeten nakijken.

Overigens; ik ben niet perse tegen de maatregel. Oudere Diesel motoren mogen best iets ontmoedigd worden. In ieder geval voor dagelijks gebruik. Er wordt nu eenmaal best het een en ander aan luchtvervuiling de lucht in geblazen. En Nederland is te klein om te zeggen dat dit alleen in de steden zo is. Zowel qua fijnstof als stikstof staat Nederland als geheel land al zolang als ik het weet als boven de normen. Buiten Nederland heb je in Europa vooral Parijs en Stuttgart en we zitten vrijwel gelijk daarmee. In Los Angeles is de lucht inmiddels schoner. Dit is ook best een redelijke maatregel (niet gelijk een rijverbod of sloopregeling). Ik heb wel moeite met de wederom chaotische uitvoering.

Ik heb er wel moeite mee. Wij consumeren ons helemaal een slag in het rond. De spullen uit China zijn niet aan te slepen, in de supermarkt vind je drie merken schouderham. Alles wordt weggegooid als het kapot is, de spullen zijn niet niet aan te slepen. Als je ziet hoeveel energie het kost om onze maatschappij te voorzien...ik snap de overheid wel, die kunnen ook maar zoveel doen. Maar het probleem zit in mijn ogen veel dieper. Met deze maatregel verander je niets.

Ik heb het zojuist even uitgerekend voor m'n Niksan Pickup: de fijnstoftoeslag bedraagt dus € 63,60 per jaar.
Dat is dus niet echt een bedrag om wakker van te gaan liggen, laat staan om deze nog zeer goede auto hiervoor af te gaan danken..... voor mij hooguit een reden om hem toch wat meer te gaan gebruiken zodat die toeslag wat minder gaat bedragen als 1,2 cent per km.

Het is gewoon weer het zoveelste melkkoe plagerijtje om de schatkist wat extra te spekken.:confused:

Durashift zei:
tja, onze overheid gaat er niet vanuit dat iemand een nieuwe(re) auto afragt.

Dat er een hoge omloopsnelheid is van nieuw blik.. vindt de overheid, uitstoottechnisch, wel fijn, denk ik. Het wagenpark wordt 'jonger' etc..
maar goed, dan is het maar de vraag of die 'afgeragde jong gebruikte auto' daadwerkelijk in NL blijft..

Verders kan je een hele boom opzetten over de duurzaamheid van voertuigen tijdens een levenscyclus.. zelfs EV's zijn dan niet heilig. ;)

Niet vanuit gaat... maar wat ik om mij heen wel zie gebeuren. Lekker een lease ecohok en dan na x aantal jaar weer een nieuwe. En ja. Dan is aftrappen nog niet een gek gekozen woord. Ze ooit zien rijden in de spits? Particulieren die een auto kopen kopen deze veelal niet nieuw maar 2e hands waarbij de extra heffing dus al eerder om de hoek komt kijken. Beetje overdreven maar he wat maakt het de gemiddelde lease rijder uit. Over x jaar heb ik een nieuwe.

De boom wil ik dan graag idd opzetten. Want dat is toch de uiteindelijke discussie? Het klimaat, het milieu, de uitstoot? Ondertussen heeft mijn volvo al de productieprocessen van 3 'milieu vriendelijke' auto's overleefd. Wat is beter? Moet ik nu extra consumeren in de ogen vd overheid?

^^^ als het lukt om de afspraak in het klimaatakkoord in wetgeving om te zetten, dan wordt daar (op termijn) al iets aan gedaan. ;)

NOS.nl zei:
(..)
Snorfiets niet meer op benzine

Ook snorfietsers zullen er aan moeten geloven. In 2025 mogen er geen nieuwe snorfietsen die op benzine rijden meer verkocht worden. Het streven is om vanaf 2030 ook de verkoop van bromfietsen op benzine te verbieden. Er komt geen landelijk verbod op bestaande brandstofbrommers en scooters, maar mogen gemeenten mogen zelf een strenger beleid invoeren en snorfietsen op benzine weren. (..)

Bron: https://nos.nl/artikel/2290958-klimaatakkoord-dieselaccijns-omhoog-om-maatregelen-te-betalen.html

Tegen die tijd is mijn brommertje wel versleten.

Maar dus nu al een beetje gewetensbezwaren om met dat ding te rijden...

Mijn 2takt Honda MT-50 is ondertussen 38 jaar jong en staat nu een jaar of 3 stil met (onder andere) versleten zuigerveren.....

Toch ga ik die reviseren als de Sierra klaar is en er weer lekker mee toeren:) (of iemand moet mij wat sponsoren zodat ik hem om kan bouwen naar electro :), wel graag met minimaal de huidige specs ;) )

Het verhaal van de overgangsregeling lijkt universeel te zijn. Komt bij alle media naar voren. Ook heb ik contact gehad met de KNAC en ook die vermelden dat. Ik heb ze er op gewezen dat die regeling nooit geldig was voor Diesel. Dat bestaat dus niet. We wachten op een vervolg antwoord.

Ik kom voor mij voorlopig op deze varianten. En ik wil eigenlijk alleen weten waar ik op moet rekenen.

1) de 15% toeslag op de 0 euro MRB - vanwege het meer dan 40 jaar oud zijn - 15% van 0 is nog steeds 0

2) de 15% toeslag die gebaseerd is op het (theoretische) volle tarief MRB - ik zou dan alleen die 15% moeten betalen

3) de 15% toeslag die gebaseerd is op het (Ook theoretische) kampeerauto kwart tarief MRB - ik zou hier alleen de 15% betalen wat lager uitvalt

4) de 15% toeslag op basis van de maximale MRB in de oldtimer overgangsregeling als ik 3 maanden in de winter niet rijd (Ook theoretisch aangezien diesel altijd buiten die regeling valt) - ik zou alleen die 15% betalen wat ook weer lager uitvalt 

Goede maatregel! Hopne dat mensen wat bewuster worden van hun vervuiling en de Diesel wat vaker laten staan, of het liefst helemaal niet aanschaffen.

Diesel blijft de komende jaren echt wel een rol van betekenis spelen hoor. Het pesten van diesel moet niet omslaan in alle diesels mogen niet meer want dan hebben we best een serieus probleem.

Leg de praktijkcijfers van Euro 6 maar eens naast menig direct ingespoten benzine. Dan schrik je van de benzine auto. ;)
LCV, HCV, etc. al het vervoer met een busje moet echt gewoon de komende jaren gebruik blijven maken van een Euro 6 2.0 of meer. Maar ja....onderbuikgevoelens, Den Haag, etc.

Uh, ik weet niet welke aannames jij maakt, maar geen van jouw beweringen zijn van toepassing op wat of waarom ik het vind...
Volgens mij ben jij degene met de grootste onderbuikgevoelens en beweringen;)

Praktijkcijfers verbruik hebben trouwens geen directe relatie/correlatie met fijnstofuitstoot, fyi.

Foie Gras zei:
Uh, ik weet niet welke aannames jij maakt, maar geen van jouw beweringen zijn van toepassing op wat of waarom ik het vind...
Volgens mij ben jij degene met de grootste onderbuikgevoelens en beweringen;)

Praktijkcijfers verbruik hebben trouwens geen directe relatie/correlatie met fijnstofuitstoot, fyi.

Ikke absoluut! Als Automotive Engineer heb ik geen enkel verstand van auto's motoren of wat dan ook. Ik weet niet waar DAF mee bezig is, ik heb geen idee over de innerlijke werkingen van een goede dieselmotor. En ik heb echt ook echt werkelijk helemaal geen verstand van elektrisch aangedreven voertuigen.

Volgens mij maakt DAF al een paar jaar geen personenauto's, dus die relevantie ontgaat me even... Tevens is het nou ook niet het meest vooruitstrevende mobiliteit bedrijf/concept, maar goed;) Misschien dat ik er op een iets andere manier naar kijk.

Foie Gras zei:
Volgens mij maakt DAF al een paar jaar geen personenauto's, dus die relevantie ontgaat me even... Tevens is het nou ook niet het meest vooruitstrevende mobiliteit bedrijf/concept, maar goed;) Misschien dat ik er op een iets andere manier naar kijk.

Ik heb het toch over LCV en HCV....:rolleyes: Volgens mij maakt DAF wel het een en ander daarin. :D

Daar ben ik ondertussen wel van overtuigd.

Nico GTR zei:
Foie Gras zei:

Ik heb het toch over LCV en HCV....:rolleyes: Volgens mij maakt DAF wel het een en ander daarin. :D

Daar ben ik ondertussen wel van overtuigd.

Jij ja, maar volgnes mij had niemand anders het over afkortingen;) Lijkt meer op een monoloog...

Wij rijden niet zoveel, toch hebben we een diesel (Skoda Octavia uit 2014). Die was namelijk zoveel goedkoper dan een benzine versie dat we van het verschil de komende 4 jaar de extra MRB kunnen betalen. En door gewijzigde omstandigheden in ons leven gaat er waarschijnlijk alleen maar meer gereden worden met die auto.

Foie Gras zei:
Goede maatregel! Hopne dat mensen wat bewuster worden van hun vervuiling en de Diesel wat vaker laten staan, of het liefst helemaal niet aanschaffen.

Al dit soort maatregelen pakt hooguit de diesel personenauto's een beetje effectief aan, maar dat is slechts een klein deel van het totaal van de dieselvoertuigen.
Met name voor de categorie bedrijfswagens zal het laten staan/niet aanschaffen in de praktijk nogal tegen gaan vallen, want veel andere keuze als verplicht diesel stoken is daar namelijk nog steeds niet in.
De diesel blijft dus nog wel een tijdje bestaan ook al komen er steeds meer anti-diesel maatregelen, en het bedrijfsleven calculeert al die extra kosten die de overheid voor diesels oplegt echt wel ergens in.
Uiteindelijk is het dan toch weer de consument die deze extra kosten gaat betalen, en komt het financiële gevolg van zo'n maatregel dus ook gewoon op jou financiële huishoudbordje terecht.
Zonder diesel ligt de huidige economie gewoon plat.

PM xxx zei:
Wij rijden niet zoveel, toch hebben we een diesel (Skoda Octavia uit 2014). Die was namelijk zoveel goedkoper dan een benzine versie dat we van het verschil de komende 4 jaar de extra MRB kunnen betalen. En door gewijzigde omstandigheden in ons leven gaat er waarschijnlijk alleen maar meer gereden worden met die auto.

Stoer hoor! Maar wat is nou precies je punt?

PM xxx zei:

Een skoda uit 2014 voldoet toch gewoon aan de eisen en krijgt toch geen toeslag? Ik snap je hele bericht eigenlijk niet?

R Wolters zei:
Ja, laat iedereen lekker stikken in de door jouw uitgestootte teringzooi.

Lekker hypocriet dit. Moet je eens nagaan hoeveel energie het kost en wat er aan teringzooi uitgestoten wordt om jouw troep in de winkel of aan de deur te krijgen. Dat gelol, ook van Foie Gras, hou toch op. Lekker wijzen maar ondertussen......ik heb wel een oude diesel voor de deur, die gaat ook niet wijken. Ik laat wel een klein snorretje onder de neus staan. Misschien trek ik er wel bruine kleren bij aan.

Fijn weekend alvast, moet lekker zijn met een rein geweten (of onnozel, vul zelf maar in).

Was in reactie op Foie Gras, "liever helemaal niet aanschaffen". Ja onze diesel is nu te nieuw voor die toeslag, maar dat blijft natuurlijk niet zo. Wij kijken lekker naar ons eigen totaalplaatje en dan is die diesel gewoon goedkoper. Zelfs als de mrb 15% omhoog gaat.

Boppie zei:
R Wolters zei:

Lekker hypocriet dit. Moet je eens nagaan hoeveel energie het kost en wat er aan teringzooi uitgestoten wordt om jouw troep in de winkel of aan de deur te krijgen. Dat gelol, ook van Foie Gras, hou toch op. Lekker wijzen maar ondertussen......ik heb wel een oude diesel voor de deur, die gaat ook niet wijken. Ik laat wel een klein snorretje onder de neus staan. Misschien trek ik er wel bruine kleren bij aan.

Fijn weekend alvast, moet lekker zijn met een rein geweten (of onnozel, vul zelf maar in).
Ik heb nog wel een setje voor je over:)

Ongebruikt zeker? Moet haast wel, jij zit toch in de hypotheken:). Dan is het maar een onhandig ding:T.

Overheid ‘vergeet’ alleroudste diesels bij invoering roettax zei:
Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari een toeslag van 15 procent op de wegenbelasting. Maar de alleroudste diesels worden hierbij gespaard, omdat deze auto's zijn vrijgesteld van wegenbelasting.

Omdat oudere dieselauto’s vervuilende fijnstof uitstoten, moeten eigenaren van diesels die meer dan vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten flink bijbetalen. In de praktijk komt het neer op zo'n 225 euro per jaar. De overheid doet dat naar eigen zeggen om het financieel interessanter te maken om een schonere auto te kopen.

Maar voor auto’s van 40 jaar en ouder die onder de oldtimerregeling vallen, hoeft in de basis al geen houderschapsbelasting betaald te worden. Vijftien procent van nul is namelijk nul en dus geldt de fijnstoftaks voor dit soort auto's niet. Volgens de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) zijn er echter toch eigenaren die een aankondiging van de toeslag hebben ontvangen.

Het ministerie heeft in een reactie aan de KNAC laten weten dat deze aankondiging onterecht is. De alleroudste diesels blijven bij de nieuwe roettax-regeling dus compleet buiten schot. Waarschijnlijk omdat de overheid redeneert dat 40 jaar oude dieselmotoren nauwelijks mee kunnen komen met het moderne verkeer, maar het kan ook zijn dat voor deze stokoude diesels nog aanvullende maatregelen volgen.

Boppie zei:
R Wolters zei:

Ja want elektrisch rijden is inderdaad het enige wat je kunt doen... Een beetje letten op waar je groenten of ander voedsel vandaan komt lijkt me niet meer dan logisch, zou je ook eens moeten doen;) Een betere wereld begint bij jezelf, Boppie...

Lastig als de boeren ivm iets met stikstof uit het land worden gejaagd.... Moet je eten weer over de weg gehaald worden met die euro3 vrachtwagens waar er binnen de EU nog steeds door bepaalde landen gereden mogen worden.....

Hoor net iets op het nieuws van een Haags buitenwijkje ivm afgelopen nieuwjaarsvuurtjes….. Vuurwerkverbod en optie voor zowel de fijnstof als de NOx?

Foie Gras zei:
Boppie zei:
R Wolters zei:

Ja want elektrisch rijden is inderdaad het enige wat je kunt doen... Een beetje letten op waar je groenten of ander voedsel vandaan komt lijkt me niet meer dan logisch, zou je ook eens moeten doen;) Een betere wereld begint bij jezelf, Boppie...

Geef je adres even, kom ik lekker door je straat knallen met die oude diesel.

Helaas, zit een verbod op die Diesels hier;). Die ca. 700km deze kant op mag je ook achterwege laten, van mij en het milieu.

Terug
Bovenaan