PauseBreak: Mercedes C200cdi Estate (2011).

PauseBreak

Kilometervreter
En daar is ze dan, de opvolgster van de Focus. Om problemen hopelijk te voorkomen heeft ze haar eerste keuring van de strenge garagist reeds doorstaan. Daar kwam uit naar voren dat er rechtsvoor de binnenste spoorstang ietsjes speling heeft, dat ze nieuwe remblokken wil hebben voor de remschijven voor en omdat ze nog op zomerbandjes staat, krijgt ze van mij ook nog nieuwe winterbandjes.

Zonder al teveel gedoe, de opvolgster:
1jb0wk.jpg

spuic2.jpg

2m5ar5z.jpg

Specificaties:
Renault Mégane 1.9dCi 120PK Privilège Luxe
Bouwjaar: 2003
Kilometerstand bij aanschaf: 256.000km (afgerond naar boven)

Altijd dealer onderhouden geweest door de eerste eigenaar (t/m km-stand ~240.000). Tweede eigenaar heeft ook goed voor haar gezorgd, maar moest door privé-omstandigheden gedwongen afscheid nemen.

Onder andere uitgerust met:
- Cruise control/snelheidsbegrenzer
- Elektrische ramen rondom
- Automatisch dimmende spiegels.
- Climate control
- Keyless entry
- Radio/cd-speler

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd ermee! Ziet er naar mijn mening nog altijd fris uit, de 12 jaar zie je er zeker niet aan af.

Ik hoop dat je er veel geluk mee hebt, een Megane uit de beginjaren blijft toch een beetje een gok. Mijn keuze zou het in jouw situatie dan ook niet geweest zijn. Zéker geen exemplaar met 2,5 ton op de klok, bij een jaarkilometrage van 50-80k.

Mooie auto (y)

Kan me wel vinden in de keuze. Zit goed, rijdt comfortabel en de 1.9DCI is over het algemeen zuinig en betrouwbaar. Bij alle auto's van deze leeftijd en met die km-stand moet je enigszins geluk hebben. De keuring bracht zo te lezen geen bijzonderheden aan licht. Veel plezier ermee!

Dank! De auto is onlangs nog volledig aangepakt door een autopoetsbedrijf, en dat zie je er ook wel aan af :)

Mwa, ik durf de gok wel aan. Altijd dealer onderhouden, EGR is al op de juiste wijze afgedopt, en ze heeft al een nieuwe turbo en intercooler. Alle beurten zijn ook volgens schema gedaan en daar kwamen geen gekke dingen uit naar voren. Daarnaast heeft de garagist ook niks gevonden dat de verkoper niet al had gemeld.
En ach, zelfs al zou ik hier maar een half jaar mee rijden, dan nog bespaar ik genoeg om van de aanschaf financieel gezien geen spijt te hoeven hebben :)

Als ie de 256.000km heeft gehaald zonder extreme voorvallen ,dus kan er vast nog wel een tonnentje bij. Voordeel is dat je ze juist voor een appel en een ei kunt kopen, dus je kunt er geen al te grote buil aan vallen.

Nieuwe turbo en intercooler heb je inderdaad wel nodig met de kilometerstand. Ik heb 3 jaar genoten van mijn Megane 1.9 dci 130 pk maar was bij 190.000 km echt op. Waar studeer je? Utrecht, de lekkerste parkeerplek daar, ideaal die palen :)

Prachtige auto met schitterende kont.
Proficiat met deze aankoop.
Als ik schat, dat je 2500,oo euro voor
deze auto in deze goede conditie hebt betaald,
dan kun je er nooit een buil aan vallen.

Dank allen :)

@Mechanix: Daarom is deze auto ook uitgebreid door mijn vaste garagist gekeurd. En met uitgebreid bedoel ik uitgebreid. Al met al heeft dat wel zo'n 3 uur geduurd, inclusief proefrit door de garagist van een half uur. Ik heb meer vertrouwen in deze aanschaf dan destijds met de Ford eigenlijk. Daar ben ik achteraf gezien wat te onbezonnen aan begonnen.

@Terence: Welke palen bedoel je in Utrecht? Tegenwoordig kun je me vinden in Enschede.

Mooie, fijne Auto, gefeliciteerd ermee

Heb een tijd een Megane 2.0 dci gehad en toevallig ook een Focus 1.6
Ik vond de Megane met afstand de fijnere wagen

Misschien zie ik je nog eens in Enschede, heb een donkerblauwe Renault Safrane uit 2000

Ah kijk aan, mooi geregeld. Herken ik nou de auto van een ander forum van inderdaad iemand die er helaas vanaf moest?

Veel plezier ermee (y) :)

@Guus: Kan ik je spotten op of rond de UT-campus? :)

@adinsx: Dat is 'm inderdaad. Dat plezier zal wel lukken (y)

Gefeliciteerd met je aankoop. Deze dCI is een fijne auto om te rijden. Heb zelf de station uitvoering gereden met de 120 pk dCI. Nooit ook maar een probleem mee gehad. Uitstekende caravantrekker. Veel plezier ermee.

Dank voor de aardige woorden allemaal :)

De afgelopen dagen was ik op bezoek bij mijn ouders, in het prachtige Noord-Brabant, en daar sneeuwde het. Hartstikke mooi natuurlijk.
oeoTzCf.jpg

Alleen wel wat jammer dat de auto compleet vast kwam te zitten toen we van plan waren weer terug te gaan. We waren niet de enigen die vast kwamen te zitten in die bocht van de ijsbaan, en met wat hulp van de buren hebben we de Mégane op de oprit weten te krijgen. Daar aangekomen moesten we helaas constateren dat de rechter achterband toch echt wel lek was.

oceDhN1.jpg

(Niet heel duidelijk, maar de band stond volledig plat.)

Dat was jammer, want eigenlijk zouden deze banden reeds zijn vervangen voor winterbanden, ware het niet dat die net nádat mijn garagist op vakantie ging werden geleverd. Erg jammer, maar het is niet anders. Deze zomerbanden waren echt compleet op, dus die stonden hoe dan ook op de nominatie om te vervangen. Dat moest alleen iets eerder dan gepland.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Profile Dassen en daar keurig geholpen. Er was nog een gaatje te maken door de oude heer, en zodoende is de auto nu voorzien van vier nieuwe Pirelli's. De eerste indruk daarvan is dat het erg prettige banden zijn. Heerlijk stil, voldoende grip op nat wegdek, en goed op droog wegdek. Alhoewel het met de Focus waarschijnlijk niet zo'n genot was geweest op nat wegdek, maar de Mégane is geen gooi- en smijtauto. De Mégane nodigt uit tot comfortabel cruisen en lekker ontspannen, en dus doen we dat.

Vergeet ik bijna om dit topic bij te houden. Dat is niet al te netjes als je zo'n mijn auto-topic opent natuurlijk. Bij deze dus een update :D

Een paar weken geleden alweer inmiddels is de Mégane bij de garage geweest voor een paar puntjes die bij aankoop al bekend waren. De remblokken voor, winterbanden en een spoorstangetje rechtsvoor. Dat is inmiddels gedaan, dus ze staat er tegenwoordig als volgt bij:

1Fqk9Bu.png

Hier nog schoon en wat vochtig na een regenbui, inmiddels is ze meer grijs dan blauw. Op de kentekenplaten na dan, die heb ik apart nog schoongemaakt want die waren niet meer leesbaar :)

Zo, we zijn inmiddels weer een tijdje verder. In die tijd heeft de Mégane voldoende gereden dat deze melding naar voren kwam:

Daar hebben we dus braaf naar geluisterd en gisteren is de grote beurt dan ook uitgevoerd. Versie olie, filters en weer van de winterbanden naar de zomerbanden. Daarnaast zijn de koplampen afgesteld zodat ze niet meer zo depressief zijn en weer voldoende licht geven. Ja, precies op tijd gedaan nu het weer langer licht wordt... :)
Enige aandachtspuntje is dat de aircokoppeling roestvorming heeft en het dus beter is om die te zijner tijd te vervangen. Aangezien er ongeveer tegelijkertijd met mijn aankoop van deze auto een gelijkaardige Mégane 2 van een andere klant ter ziele is gegaan, heeft de garagist daar een voorraad onderdelen van liggen. Bij het vervangen van de aircokoppeling zullen we dus gebruik maken van tweedehands spul. Dan is er nog iets dat ook "ooit" wel opgelost moet gaan worden en dat is het raam aan de passagierskant. Dat gaat in etappes omhoog en omlaag en snapt niet meer dat het ook in één keer kan. En je kunt het de auto ook niet leren, dat werkt niet, dus de module lijkt defect. Gelukkig ligt daar dus ook een "nieuwe" module voor klaar.

Aangezien beide zaken niet heel dringend zijn laten we dat voorlopig even voor wat het is. Dat kan bij de volgende kleine beurt, over 15.000km wel worden meegenomen. Ja, kleine beurt over 15.000km, want ondanks dat de officiële interval 30.000km is lijkt het me toch verstandig om iets vaker de olie, oliefilter en interieurfilters te vervangen dan voorgeschreven.

Goed bezig! M.b.t. het raam, deze kun je de nulpunten inleren hè. Ik neem aan dat dat al wel geprobeerd is?
Dus knop vasthouden in omhoogstand en als het raam bovenin is deze nog even vasthouden? Dat zelfde geldt voor naar beneden.
Verder is geprobeerd de geleiderails te smeren? Als er teveel weerstand is stopt het raam automatisch vanwege de klembeveiliging. Is alles al nagekeken, dan kan het inderdaad op een nieuw raammodule aankomen.

En een compliment om gewoon elke 15k de boel te verversen. Ik weet niet welke afstanden je rijdt, maar zeker bij relatief korte afstanden is het goed om de interval wat korter op elkaar te hebben. 15k vind ik wel vlot zat overigens voor de dCi, maar ook deze 1.9's kunnen vervuilen, dus goed bezig (y).

Ja, het inleren hebben we al geprobeerd. Dat werd 'm niet. Ik zal de tip van de geleiderails eens in het achterhoofd houden en die eens nakijken deze week. Ik ga toch even een audio connection box erin knutselen, dus dan kan die deur ook wel even uit elkaar ;) Alleen niet nu, want nu hagelt het :)

Ik rij eigenlijk alleen langere afstanden (110km of meer), maar ook met de Focus merkte ik dat het blok duidelijk beter, stiller en zuiniger liep als ik gewoon vaker onderhoud liet plegen. Die les neem ik dus mee naar de Mégane, want ook bij de Franse schone is echt wel te merken dat het blok gevoelig is voor het op tijd vervangen van de olie en het olie- en brandstoffilter. Nu loopt het weer zijdezacht waar het blok voor de beurt af en toe wat rauw liep en klonk. Ik geef dan liever iets meer geld uit aan iets vaker (klein) onderhoud dan dat ik het erop gok en de motor moet laten reviseren/reinigen of moet vervangen.

adinsx zei:
Helemaal goed bezig (y)

We doen ons best :)

Trouwens, misschien dat jij dat weet... Heeft Renault nooit een diesel-toerenteller geleverd in deze serie Méganes? De teller loopt namelijk vrolijk door tot de 7.000tpm, zonder red line. En dat haalt de 1.9dCi toch echt niet :)

Zo, lang geleden dat ik hier een update heb gegeven, dus bij deze dan maar even de min of meer half jaar update.

In het half jaar zijn er ongeveer 15.000km gereden met de Mégane, allemaal zonder noemenswaardige problemen. Het gemiddeld verbruik ligt afgerond naar beneden op 1:18,5. Slechtste verbruik is 1:16,5, beste verbruik 1:22,4.

Qua onderhoud heeft de Mégane het afgelopen half jaar een grote beurt gehad, een nieuwe spoorstang gekregen en nieuwe remblokken voor. De enige onverwachte reparatie was die van de bij aanschaf slechts twee maanden oude voorruit die doorscheurde in de hoek een paar weken geleden. Theoretisch gezien zat daar nog garantie op, maar de vorige eigenaar had de bon niet bewaard dus hebben we het maar via de verzekering gedaan. De nieuwe voorruit zit er inmiddels een week of twee, drie in en bevalt prima. Stukken minder weerkaatsing tijdens alle omstandigheden en dat is alleen maar prettig.

Er is één aanpassing gedaan en dat is het plaatsen van een audio connection box die ik tweedehands heb aangeschaft. Er staat nog op de planning om de velgen op te laten knappen, nieuwe naafdoppen aan te schaffen omdat bij de helft het Renault-logo ontbreekt en aan de passagierskant een tweedehands raammodule te laten plaatsen. Binnenkort komt er een nieuwe mattenset in te liggen omdat de huidige mattenset, zeker bij de bestuurder, op is en daardoor niet meer goed blijft liggen. Dat is niet mooi en niet veilig en dus is de nieuwe set onderweg. Ook zit ik te kijken naar een nieuwe schakelpooksticker, maar net deze uitvoering (zesbak met de achteruit rechtsachter) is vrij lastig te krijgen natuurlijk. De dealer wil alleen het complete gebeuren vervangen en ik wil alleen een nieuwe sticker zodat ik vrienden en familie niet hoef uit te leggen waar welke versnelling zit als zij eens met de Franse schone weg gaan...

Zo, zijn jullie ook weer op de hoogte :D

PauseBreak zei:
.....ik wil alleen een nieuwe sticker zodat ik vrienden en familie niet hoef uit te leggen waar welke versnelling zit als zij eens met de Franse schone weg gaan...

Wellicht een idee vanuit de herinnering van Altai de oude Kever asbak sticker?
6206.jpg

Stukje witte sticker en een stift.... en een plek zoeken.

Hm, dat is nog best een goed idee eigenlijk. Eens kijken of ik dat enigszins fatsoenlijk kan uitwerken.

Oh ja, dat stickeridee... Ben er nog niet mee bezig geweest. Wel bezig geweest met een fatsoenlijke oplossing voor het spul achterin. Dat zit nu in een doos van de Blokker die op zijn plaats wordt gehouden door klitteband van de Hema. Werkt als een tiet!

Verder is de Mégane weer opgeweest voor het jaarlijkse examen en dat was allemaal prima.
Tenminste, toen ze er zo bijstond was er allemaal weinig aan de hand. Even de olie, het oliefilter en het interieurfilter vervangen en ze was weer vrolijk.

Toen we naar achteren kwamen bleek echter wel waarom ze de laatste tijd wispelturig was op slecht wegdek en haar kont tegen de krib wou gooien als je te snel door een lange doordraaier wou gaan...

De wielen lagen helaas niet voor de grap naast de auto op de brug. Aan de rechterzijde zat de boosdoener. Die veer was gebroken op 2cm van het einde én ergens in het midden.
BDjnCF9l.jpg

Dus, twee nieuwe achterveren verder en we hebben weer een jaartje APK :)
tUEtNTj.png

Zo, weer even een korte update. De Mégane moest uiterlijk bij 278.000km een verse distributie, dus dat is bij ~274.000km gedaan.

ms076Pv.jpg

Daarnaast nog gedaan:
- Osram NightBreaker Unlimited erin gezet want de standaardlampjes zijn om te huilen zo slecht.
- Nieuwe ruitenwissers voor en achter want de oude waren alleen nog goed in het trekken van strepen.
- Winterbanden eronder.

Dus ze staat er nu zo bij:

1Fqk9Bu.png

7G4OPpk.png

Niet heel sexy zo met haar hoge, rubberen laarzen in plaats van de lage sloffen, maar het zij zo.

Er was wel één opmerking van de monteur en dat is dat Meg een beetje incontinent is. Dat zou ze zijn aan de bovenzijde van het blok, maar als ik eerlijk ben, ben ik het daar niet mee eens. De onderkant van het blok is veel natter en de bovenkant lijkt kurkdroog. De voorlopige remedie is om regelmatig olie te peilen en zo nodig braaf de voorgeschreven Valvoline 5W40 vol-synthetische olie erbij te mikken. Ik denk ook dat een meer permanente oplossing niet te verwachten is.

Ennnnn de auto is alweer terug geweest i.v.m. nieuwe, vreemde geluiden vanuit de aandrijflijn. Geluiden die er voor de distributiewissel niet in zaten. Daar is dinsdag al naar gekeken en de riem is minder strak gezet, maar dat heeft niet mogen baten, dus ze gaat maandag terug en blijft dan logeren totdat het opgelost is.

Wordt dus vervolgd.

Zo. Bovenstaande vreemde geluiden bleken het wiellager rechtsvoor te zijn die precies ná de distributievernieuwing defect is gegaan. Je verwacht het niet. Inmiddels is er een nieuw lager in, en daar dus geen gedoe meer mee.

Wel wat gedoe met de banden nu. Ze staat weer op de zomerset die zoals altijd hier binnenshuis opgeslagen heeft gestaan (plat op de grond). Alleen heb ik last van trillingen in het stuur en een enorme bak herrie. Heel typisch geluid, dus ik vermoed dat de banden gecupt zijn. Zal wel komen doordat de Mégane relatief veel camber heeft staan op de achterwielen.

Iemand een goed adres om die banden bij te laten slijpen in/om Groningen?

Dat doen ze zo:
https://www.youtube.com/watch?v=FwCiBh60wqc

Alleen staat dat in Soest, en met de onmeunige hoeveelheid lawaai die nu in de auto hangt ga ik niet naar Soest rijden. Ik had al een piep in de oren toen ik uitstapte na een rit Zwolle - Groningen waarbij de radio ook nog eens uitstond.

PauseBreak zei:
Dat doen ze zo:
https://www.youtube.com/watch?v=FwCiBh60wqc

Alleen staat dat in Soest, en met de onmeunige hoeveelheid lawaai die nu in de auto hangt ga ik niet naar Soest rijden. Ik had al een piep in de oren toen ik uitstapte na een rit Zwolle - Groningen waarbij de radio ook nog eens uitstond.

in zwolle zit er een, Profile Kalvenhaar, Zwolle
https://www.profile.nl/autobanden/trimmen

prijs zit wel zo rond de €30-€35 per band als ik zo rondkijk.

Aha.

Is een nieuwe set niet slimmer? En werken je schokdempers nog goed? Anders cupt ie natuurlijk weer binnen no time.

@Carfanatic:

De prijzen die ik aan de telefoon kreeg lagen iets hoger. Plus, dat is dan weer een rit naar Zwolle. Ik heb echt de sterke voorkeur om zo min mogelijk kilometers af te moeten leggen met de banden zoals die nu zijn, maar in en om Groningen zit zover ik kan zien geen enkele bandentoko die banden kan trimmen...

@Nissan GT-R:

Mechanisch werkt alles nog zoals het hoort. Of een nieuwe set slimmer is ... Geen idee. Eigenlijk is de planning om de Mégane binnen nu en een half jaar tot een jaar te vervangen voor een benzineauto i.v.m. verhuizing waarbij we geen van beiden de auto nodig hebben voor woon-werkverkeer. Ik betwijfel ten zeerste of het ook maar €1,- uitmaakt of de auto bij verkoop/inruil dan op nieuwe banden staan of op de huidige set.

Goed, afgelopen dagen wat rondgebeld om te kijken wat het trimmen van de banden zou kosten en dat is niet heel briljant eigenlijk. De kosten die Carfanatic al noemde zijn inderdaad wel zo ongeveer juist, maar daar komen nog balanceer en monteer kosten bij op, waardoor uiteindelijk het totaalplaatje komt op rond de €290,- voor het trimmen.

Als we dan kijken naar wat er zoal aan wordt geboden op internet dan komen vier nieuwe banden (Goodyear EfficientGrip Performance) in de juiste maat, dan zitten we rond de €380,-. Dan nog in acht nemende dat de Pirelli's geproduceerd zijn medio 2011 valt de afweging toch wel uit naar het aanschaffen van vier nieuwe banden. Maandag maar eens kijken of de garagist een mooie prijs kan maken.

Als jijbdie megane binnen 6 maanden een schop wilt geven, waarom zoek je dan geen jonge gebruikte set op MP?

Heb paar jaar terug ook banden laten trimmen, gewoon via mijn garage. Weet zo niet meer wat dat gekost heeft, maar zeker geen honderden euro's.

Fijn dat het onderstel dan wel goed is.

Ik denk persoonlijk dat het wel iets uitmaakt als die op 4 goede gelijk merk banden staat. Ik let er wel op en het is wel vaak een indicatie dat de auto goed is onderhouden. Dus het zal vast wel iets opleveren. ;) maar goede keuze.

Leon in z'n SEAT zei:
Heb paar jaar terug ook banden laten trimmen, gewoon via mijn garage. Weet zo niet meer wat dat gekost heeft, maar zeker geen honderden euro's.

Dat kan. De offertes die ik heb opgevraagd kwamen allemaal uit op rond de €280-€290,-. Dat was trimmen, opnieuw balanceren en monteren. Vond ik te duur.

Inmiddels liggen er dus ook vier nieuwe banden onder. Vredestein Sportrac5 à €84,- per band inclusief btw, balanceren en monteren.

Zo zeg, even afstoffen hier :)

Goed, enigszins vergeten om dit topic bij te houden, maar als er niets te melden valt dan is het ook maar saai hé. Daarom nu een update die in ieder geval een frisse wind laat waaien door het topic. Letterlijk!

Een maand geleden stond de Mégane er namelijk tijdelijk even als volgt bij:
U52B6Jv.jpg

Ja, na 13 jaar trouwe dienst had het raammechanisme geen levenslust meer over en besloot het op een uiterst inopportuun moment en uiteraard zonder vooraankondiging ermee op te houden. Daar sta je dan met je goede gedrag terwijl het buiten 8 graden vriest. Niet echt heel comfortabel kan ik je vertellen. Dezelfde dag is er nog een nieuw raammechanisme ingekomen, gelukkig tegen de inkoopprijs van de garage en niet de consumentenprijs van €300,-. Dat was dus mooi opgelost!

Totdat ik vandaag werd gebeld door mijn vrouw die het gesprek begon met "Het k*tding is weer kapot". Nou, dat liet weinig aan de verbeelding te wensen over en even later kreeg ik deze foto doorgestuurd:
FiSQ1O9.jpg

Die wind die weer lekker door het topic heen waait is dus erg frisjes op dit moment :)

Morgen wordt dit hersteld, natuurlijk onder garantie. Tegelijkertijd krijgt ze dan nieuwe remblokken voor want die zijn, zoals men het hier zo fraai kan zeggen, kats op. En remmen die echt kats op zijn maken nogal wat lawaai (niet fijn) en remmen ook niet goed meer (ook niet fijn). De remschijven zijn enige tijd geleden al vervangen en omdat er toen levertijd zat op de remblokken zijn de remblokken toen blijven liggen. Nu ja, in dat licht bezien is het dan allemaal geen ramp dat het raam weer even haar beschutting heeft gezocht in de deur.

In ander nieuws is de kilometerstand inmiddels de 300.000 gepasseerd zonder verdere problemen of rare dingen. Nu wil het geval dat we zijn verhuisd in verband met het werk van mevrouw (haar werkgever stond erop), waardoor we nu zo goed als alles op de fiets kunnen doen. Dat houdt ook in dat de fraaie Mégane niet meer rendabel is om te rijden, dus enige tijd geleden hebben we de zoektocht naar een opvolgster gestart. Inmiddels zijn er ook al een paar proefritten gemaakt, maar tot aankoop is het nog niet gekomen. Dat is ook niet erg, want de Mégane bevalt tot op heden nog steeds prima en staat niet in de weg. Wel hebben we een helder idee van wat voor soort opvolgster er moet gaan komen en dat is, ik zou haast zeggen uiteraard, een Française. Wat voor soort Française laat ik nog even in het midden. Vast staat in ieder geval dat het er een van het comfortabele soort is, dat ze op benzine rijdt en dat er niet bijster veel van zijn gemaakt. Misschien zijn er zelfs nog wel minder van verkocht. Tot zover de hints en de update.

Fijn nieuwjaar mensen. :D

Haha, heerlijk dat soort cryptische omschrijvingen.
Vermoedelijk geen grote auto als een C6 of Avantime, want waarom zou je zo'n grote auto nemen? Kinderen zijn die er?

Als het binnen Renault is het wel lastig.
Avantime, Vel Satis en Koleos vallen af. Maar het lijkt me ook dat de auto nieuwer is dan de huidige 2003 Mégane.
Hmm... Een Wind :cool:

Terug
Bovenaan