As good as it Getz, aangevuld met Rover 45 & Y10 verhalen.

Gepost door Peter O 
De laatste weken merkte ik dat ik een beetje toe aan vakantie begon te raken. Sinds maart werken wij thuis, mede hierdoor hebben we in overleg mijn vakantie ook geannuleerd. Niets was open en om nu 3 weken op de bank te zitten, dat vond ik ook zonde.

Gelukkig kon ik op werk wat regelen en zo had ik eind augustus vakantie. Toen was de vraag, hoe en waar. Mijn ouders zijn al op leeftijd, is het verstandig om die mee te nemen.. (beide een beetje tobbend qua gezondheid dit jaar, maar gelukkig vooral lichamelijk, en dus niet qua weerstand) .

Uiteindelijk zijn mijn vader en ik op pad gegaan, samen met Ayo naar Duitsland. Mijn moeder bleef thuis. Ze heeft erg veel last van haar knie, door gebrek aan de fysio heeft ze nu minder beweging. Met als resultaat dat ze nu amper kan lopen.

Ik had op een rommelmarkt voor bijna gratis een vouwfiets gekocht, dus die ging ook mee. Ik had hem gekocht om dan alleen op pad te gaan, maar nu nam pap zijn fiets ook mee.

Om 8.30 gingen we weg! Pap had de auto nog even gewassen & gepoetst!

Mijn ouders waren eens in Dorummersiel geweest, dit is aan de kust. Het Noorden is niet zo toeristisch, dus we kozen daarvoor. Daarnaast is het niet zo ver, mocht er paniek zijn (Corona, of mijn moeder) willen we (makkelijk) binnen een dag thuis zijn.

Voor Ayo was het ook wennen, ze zat nu alleen achterin. Dus ze had een beetje moeite de eerste dag… Wat is een mooi plekje om te liggen, en dan nog een speciale autoriem…

De eerste spot ehm stop was in Bellingwolde, daar stond deze origineel Nederlandse Vauxhall… In een weiland te koop. Heel leuk.

Daarna zouden we naar Papenburg, daar gaan mijn ouders zo lang als ik leef eens in de zoveel tijd heen om boodschappen te doen. Toevallig waren we net voor de lockdown nog geweest, het EMS-centre was nu toch wel erg oud en lelijk aan het worden. Alsof we het wisten, maar in September werd het gesloten, omdat het afgebroken wordt. Ik wou graag nog een keer heen, een foto van het (lelijke) gebouw maken. Een soort afscheid nemen misschien ook.

Om bij de winkel te komen met je een soort voorstad door, wat erg krap is. Met de gewone auto al niet te doen, dus met een caravan al helemaal niet… Dus we reden een stuk om , over een industrie achtig gebied, plots gilde ik stop.. Nee er was geen paniek, maar ik zag een Tata staan. Een auto die niet in Duitsland (misschien alleen in Italië) of in Europa is verkocht:

Dit is de winkel, inmiddels was de binnenkant ook vergane glorie, en was 1/3 al leeg en afgesloten. Sommige dingen waren al flink afgeprijsd. Dus toch een paar nuttige koopjes op gedaan!
De camping was daarna nog 120 kilometer, alleen is dat vooral door plaatsen en boerenland. Dus nog wel 2 uur rijden.

Toen we bij de camping aankwamen was het wel wat drukker dan verwacht, maar leuk was dat de medewerker van de camping mijn vader nog herkende. EN zei “oh je hebt nog steeds een Rover”

We hadden een mooi plekje, helaas regende het enorm en was het gras hierdoor modder geworden.

’s avonds kwam mijn kameraad nog een nachtje logeren, om de volgende dag naar het automuseum te gaan, wat vlakbij was.

We gingen naar Automobil- und Spielzeugmuseum an der Nordsee. Dit was ongeveer een kwartier rijden van de camping. Het is een leuk en klein museum, met enkele verrassende auto’s.

Zoals deze Ford, dit is de eerste auto van stervoetballer Rudi Fuller geweest.

Ook was er een DDR-hoek, met naast motoren ook speelgoed (modelletjes). En een Trabant uit de film “Go Trabbi, Go!”

Heel bijzonder, de Puma GT-V

Of deze leuke rally FIAT.

Na het museum gingen we naar Norden. Aardig, maar niet meer. Op zondag is er niets open, behalve restaurants. Na 2 keer wat straatjes rond zijn gelopen besloten we het Joodse monument te zoeken. Dat konden we niet vinden. Dus na een broodje bij de MAC gingen we naar Aurich.

Eerst wat plaatjes:

Leuke oude kerk

Ik vond het een beetje Amsterdamachtige huizen!

Na de lunch gingen we naar Aurich, wat grotere stad. Ook dit was net zo uitgestorven, behalve op terrassen..

We zochten een parking, en zo kwamen we achter deze fraaie 929 te rijden!

Aurich was aardig qua architectuur. (ik voel me een beetje een “Van Rossem”) maar het gaat niet de boeken in als Episch.

Het paleis was wel erg fraai.

In de haven stond dit leuke duo.

Dit was wel een erg mooie Micra!

Via de toeristische route gingen we weer richting de camping. De Fryske boy moest immers weer werken de volgende dag (en Formule 1 terugkijken)

Hij was nog niet weg, of de actie begon. Er stond namelijk een Duitse versie van “We zijn er bijna” , helaas zonder camera’s maar wel een groep die “samen van alles deed” Zo ook leuke spelletjes…
Op maandag gingen we als eerste op zoek naar een campingwinkel.
Hoewel mijn vader al jaren kampeert heeft hij geen rotspennen bij de voortent, de gewone haringen waren bijna niet te gebruiken.

Gelukkig was er eentje op niet al te ver, en zo gingen we op pad. Bij de camping stond deze Polo, die moest ik natuurlijk vast leggen!

Via Norden en de daar aanwezig Action gingen we weer naar de camping. Ik ging toen een ronde door het dorp doen.

Op de camping neem ik altijd mijn telefoon mee en loop graag een extra rondje. Vaak is er wel een oude camper of caravan te vinden.

Ik zag al eerder een Sterckeman staan, die even oud leek als die van mijn ouders, dus daar ging ik als eerste kijken. Nog nooit heb ik een identieke gezien, en ook deze was weer anders.

Daktenten vind ik altijd erg boeiend, ik had er ooit bijna eentje gekocht, maar die kostte toen rond 1200 euro, dat was me toch iets te.
Deze Zwitserse vond ik wel erg mooi, het stukje naast de auto zie je niet vaak namelijk.

Dornummersiel is niet zo spannend, het is een paar huizen, hotel en camping. Met een supermarkt en een haven. Dit huis vond ik erg leuk, zeker zo met de Mercedes ernaast.

Bijna niet voor te stellen, maar dit was blijkbaar de supermarkt (ooit).

Wel leuk is dat er een soort watertje door het dorp loopt, links (bij de camping) heb je een soort kunst parkje, rechts was er een soort zeevaart herdenkingsdeel.

De haven heeft wat visserij en je kan er ook rondvaarten doen naar eilanden.

Bij terugkomst zag ik dat we nieuwe buren hadden, nog een Sterckeman! Best uniek dus, want je ziet ze nooit.

De volgende dag stond Emden op het programma.

In letterlijk “the middle of nowhere” gooide ik ineens de Rover aan de kant, mijn vader ie een beetje aan kijken wat we nu echt niet mochten missen, dacht wat er gebeurd… Maar daar stond een VISA, die moest ik natuurlijk spotten!

Op deze foto komt het niet helemaal uit, maar deze kerk is de kerk met de meest scheve toren. Hij heeft zelfs een wereldrecord gehaald hiermee.

Emden zelf is een leuke stad, we scoorden een stadsplattegrond om zo alle leuke highlights te zien. Een papiertje is handiger dan mijn boekje, en bij de VVV regelde pap een rondvaart door de haven. Ik ben daar niet zo van, maar hij zei dat het echt de moeite waard is. Hij is oud en wijs en heeft vast gelijk dacht ik toen.

Emden staat vol mooie gebouwen, en de wandeling was erg de moeite waard.

Dit is heel uniek, een soort sluizen-kruising. Echt de moeite waard. Heel leuk was trouwens dat de kaartjes niet altijd duidelijk waren (of ik had hem verkeerd) en de Duisters gingen meteen vragen “lukt het, wat zoekt u” en gaven dan nog tips om te bekijken, zo kwamen we ook op deze sluis (hoewel ik hem in het boekje had gezien). Ik ben af en toe best anti Duitsers. Zeker op de campings en in het verkeer vind ik het een K-volk, maar dit heeft me wel positief verast.

De rondvaart zou daarna gebeuren, dit was dikke prima. Echt goed geregeld, 2 mensen per bankje en het bankje waar iemand zat, daar naast (lees achter en voor ) zat niemand. Wij zaten mooi op het dek en zo gingen we langs fraaie schuiten, bijzondere havens en deze boot:

Met dit enorme ding gaan VAG modellen de hele wereld over. In Emden staat immers een fabriek. Door een treintje komen de auto’s op deze boot. Het schijnt dat hier 30.000 (!!!) auto’s op passen. ENORM

Na de boottocht was het tijd om weer richting das Auto te gaan, uit mijn ooghoek zag ik ineens een leuke Rover, die moest ik toch even snel spotten.

Rovers zie je weinig in het Rijk. Sowieso leek het wel dat veel oudere auto’s weg zijn. Het gros van de 1995-2009 auto’s wat ik zag was Volkswagen. Audi en Mercedes zag je ook nog, maar oudere Opels maar ook Ford waren niet zo dik gezaaid.

Dit is een redelijk vroege 400, slechts in de begin jaren geeft het typeplaatje aan welke motor er in zit.

Uiteraard stopten we ook bij de Volkswagen-fabriek.

We hadden in de morgen een boottocht naar Spiekeroog geboekt, waar we de volgende dag een zouden gaan. De eilanden zijn autovrij, en omdat we zeker dankzij Corona niet zomaar een boot op konden, leek het ons handig om dit maar via de VVV te regelen. Nou 118 euro armer, geholpen door een onbeschofte trien zaten we op woensdag op de boot.

De vrachtboot dus, het was best vol. Ik schrok daar van. Dit was totaal niet coronaproof. Gelukkig stonden/zaten pa en ik op het dek, maar je zat best hutje mutje, met veel mensen die hun kapje half op hadden.

Het eiland was aardig, maar alles was dicht. De mooie kerk met restanten van een boot uit 1500 konden we niet in. Net als het museum, de paardentram. Ik werd letterlijk met de minuut meer geïrriteerd.

We hebben rondgelopen, en dat was leuk, maar ik vond het echt een dikke domper.

Het strand was leuk .

De boot ging om 16uur en toen mochten we niet mee… Ons ticket gold niet… “huh”, nou nu bleek dat we dus niet alleen dagretour hadden gekocht, maar ook een enkele reis. En die code stond op de brief. Na uitleg en het zien van onze brief zagen ze dat het verkeerd was gegaan en mochten we toch mee. Deze boot vond ik schrikken, die was nog voller en hutje mutje vol, met kapje op wel,maar ook velen deden hem (half) af. Gelukkig zaten we in een hoek, maar ik was blij toen we weer aan wal stonden.

Het mooie havengebouw was (helaas) al dicht, dus we gingen naar de VVV naast de camping. Die vrouwen waren vervolgens geïrriteerd dat we niet aan de bel trokken, 118 euro is toch veels te veel. (uhm ja lekker excuus, nog tijdens het boeken aangeven dat mijn Duits niet goed genoeg is om iets te boeken, mokkel lachte nog mee “ja daarom zijn wij er”) Maar we kregen het te veel betaalde bedrag terug. Fijn.

Op de camping wachtte Ayo al, het leuke van deze foto is dat de meneer in de camper in de achtergrond letterlijk de hele tijd heeft zitten kijken… EEN kat… Dat kan toch niet..

Martien zou zeggen “WIJNEN” dus dat deden we maar, en gingen we bedenken waar we nu heen gingen. Ik had in geopperd om bijvoorbeeld naar Hamburg te gaan, dat leek pap ook wel wat. Dus dat wordt de volgende stop!
Wat een leuk verslag, jullie hebben een mooie tijd gehad zo te lezen! Op die foto bij de VW-fabriek staat een T-Roc cabrio, die heb ik in NL nog niet gezien.
@Ivo
Ja dit was de eerste T-Roc die ik zag, ik bijna hysterisch (mijn vader dacht nog doe normaal) , maar in Wolfsburg (waar we ook nog waren) zag je hem overal!

Enneh dankje! Ik vind het altijd leuk dit soort verslagen. Ik blijf dit ook doen, ooit wil ik eens alle berichten koppelen ofzo, het is toch een soort dagboek.

We hebben een hele leuke vakantie gehad, anders maar toch fijn. Het was toch best genieten, ipv een rondreis hadden we 3 campings. Pap en ik moesten even een weg vinden, maar daarna konden we prima vakantie houden, ook met "Corona"

Ik heb me prima vermaakt, en sterker nog ik kwam erachter dat ik nog altijd een VW-hart heb.
A3 White
Leuk Peter!! Nog onder de Elbe doorgegeaan?

Jazeker, we wouden ook nog over de brug, nouja mijn vader vooral. Maar dat hebben we niet gedaan.
Inderdaad een leuk reisverslag om te lezen! De 45 van je ouders blijft ook een mooie en vooral zeldzame verschijning, zeker als facelift.
Leuk verslag!
En dan de kat mee, daar droomde ik vroeger alleen maar van.
Mooi en vergeten stukje Duitsland zo. En voor jullie inderdaad niet al te ver weg.

Papenburg; daar zit Automotive Testing Papenburg - een testcentrum waar alle Duitse merken wel tests uitvoeren. Vooral op de 300km/h kombaan. Ik heb daar mijn testrijders rijbewijs gehaald al weer heel wat jaren geleden. Misschien is die Tata Aria daarvan overgebleven. Was inderdaad in Italie leverbaar maar er zijn zowel voor de India als EU versie veel EU leveranciers bij betrokken geweest, Ik heb ze ook in Spanje en Luxemburg op auto ontwikkeling locaties gezien.

Bij Emden dacht ik ook meteen... daar was iets mee,, en inderdaad liet je zien dat VW daar zit.
Escher
Inderdaad een leuk reisverslag om te lezen! De 45 van je ouders blijft ook een mooie en vooral zeldzame verschijning, zeker als facelift.

Dankje en ik zal de mooie woorden over de Rover doorgeven. Het is vooral de kleur die veel doet vind ik. Maar ik blijf het model ook erg mooi vinden. Een ontwerp wat klopt. Pap had zijn "kindje" natuurlijk ook nog even gepoetst van te voren... Wie had dat gedacht dat je op je 74e ineens een autopoetser wordt! big smile smiley

24 7
Leuk verslag!
En dan de kat mee, daar droomde ik vroeger alleen maar van.

Dankje... Ayo wordt vrijdag 8 en is sinds dat ze 6 weken is bij mij. Ze is eigenwijs, lastig en eenkennig, maar tegelijkertijd super relaxed. Vanaf dag 1 gaat ze aangelijnd naar buiten (ik woon aan een drukke straat) . Ze gaat voor de deur zitten met een blik "ik wil naar buiten" In de caravan gaat ze altijd mee, ze wil bij mij zijn. En als we ergens heen gaan, blijft ze in de caravan, een raam vrij zodat ze naar buiten kan kijken en ze vermaakt zich. Reizen is ook geen probleem, alleen van de caravan naar de auto wel en omgekeerd ook. (bij stoppen of boodschappen onderweg zet ik haar dan in de caravan, zodat ze kan eten en bijvoorbeeld plassen, dat wil ze niet, maar is er in dan is het prima)

Engineer2
Mooi en vergeten stukje Duitsland zo. En voor jullie inderdaad niet al te ver weg.

Papenburg; daar zit Automotive Testing Papenburg - een testcentrum waar alle Duitse merken wel tests uitvoeren. Vooral op de 300km/h kombaan. Ik heb daar mijn testrijders rijbewijs gehaald al weer heel wat jaren geleden. Misschien is die Tata Aria daarvan overgebleven. Was inderdaad in Italie leverbaar maar er zijn zowel voor de India als EU versie veel EU leveranciers bij betrokken geweest, Ik heb ze ook in Spanje en Luxemburg op auto ontwikkeling locaties gezien.

Bij Emden dacht ik ook meteen... daar was iets mee,, en inderdaad liet je zien dat VW daar zit.

Ah echt, dat moet ik eens vragen! Ik ken wel de Mayerwerf, en het prachtige EMS-centre. Het centrum van Papenburg is ook wel leuk, met boten erin. De Tata stond bij een (vaag) exportbedrijfje, maar inderdaad zoals jij dat zegt zou dat best eens waar kunnen zijn! Goeie informatie! Viel me trouwens op dat je in Duitsland veel meer LT's ziet als camper. Maar je aanstaande Pössl zag je ook veel!

Ja in Emden zit VW. Dat is wel een beetje de rode draad, want we zijn ook naar...... Wolfsburg geweest!
Nou de volgende morgen gingen we richting Hamburg. Dat is ongeveer 250 kilometer, nouja prima te doen natuurlijk. Zeker op de Autobahn.

Veel Stau en Baustelle, maar dat is normaal in Duitsland. Ik vind het erg bijzonder die eeuwigdurende werkzaamheden van kilometers lang, waar niets gebeurd.

Helaas regende het ook nog eens, maar goed voor onderweg maakt dat niet zoveel uit. Mijn vader reed dit soort stukken vaak. En ik kon mooi spotten. Het viel me op den duur op dat je merkte dat dit de weg “naar Scandinavië” is, echt heel veel Zweedse en Deense auto’s gezien. Leuk voor platesmania dus!

Dit was een topper! Een BMW van de Faeröer Eilanden. De eerste keer dat ik er eentje zag!

En toen kwam Hamburg in zicht!

De brug over de Elbe, mijn vader hoopte dat we die konden nemen…

Helaas werd het de Elbe tunnel.

De camping lag vlak aan de snelweg, ideaal! EN naast de Ikea. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen de camping was vrij leeg. Nou dat werd de boel instaleren, het was gelukkig ook droog. Dus eindelijk ook droge voeten in de voortent!

Naast onze buren uit Zwitserland was onze caravan toch wel wat magertjes.

Nou dat werd dus nog erger… De camping is een doorreiscamping voor mensen die naar Scandinavië gaan. (pap zei dat hij meende dat we zelf ook eens hier gestaan hebben, jaren terug). En toen ik ’s avonds naar ’t kantoortje liep om ons plek door te geven waren er een paar leuke “nieuwe gasten”

Zoals deze Caraliner, die een nieuwprijs heeft van een ton (naar het schijnt)

’s avonds regende het weer, en ineens was onze stroom weg… Of het nu door de onweersklap kwam of niet, maar goed rommelen aan de aardlekschakelaar en er was weer licht…. Alleen toen bleek mijn acculader het niet meer te doen… Na wat snoertjes proberen kwam er geen schot in, conclusie hij is stuk! Dus dan maar op zoek naar een nieuwe lader, Google vertelde me dat er een Mediamarkt op 7 KM is.
Een mooie reden om daar op de fiets heen te gaan!

Onderweg nog een leuke Ypsilon gespot!

En even later nog 1.

Van fietsen in Hamburg wordt je niet blij, het is zo onduidelijk, moet je nu op de weg fietsen of op de stoep. En rechts aanhouden, dat doet ook niemand. Maar goed we zijn heel aangekomen en bij de Mediamarkt kon ik niet alleen nieuwe lader kopen, maar ook nog een leuke spot doen:

Een Baleno op oud kenteken. Nou via een supermarkt gingen we terugfietsen. Missie geslaagd dus!

Zaterdags gingen we naar DE reden om naar Hamburg te gaan, het prototype museum! Dit zat in het moderne deel van Hamburg, en de naam is eigenlijk een beetje verkeerd. Het draait vooral om Porsche (en er staan enkele oude modellen) daarnaast is er ook deel gereserveerd voor racerij.

Het museum is een oude fabriekshal en is erg fraai gerestaureerd.

Zo was er een KDF auto.

maar ook deze Porsche

Ook was er een deel wat duidelijk dingen over ontwerpen liet zien. (Aerodynamica)

En een deel met racerij dingen, allemaal origineel jaren 60.

De laatste verdieping liet wat bijzondere VAG modellen zien, zoals dit prototype, maar ook Herbie stond daar.

Na het museum gingen we weer naar de camping, mijn vader had een beetje last van zijn been. Daarnaast moest hij zijn trots nog netjes maken. Want op zondag gingen we naar een “meeting”.

Ik kon dan mooi even wat spots opzoeken die we tijdens het fietsen gemist hadden.

Zoals deze fraaie Rover 600.

Of deze fraai gekleurde huizen!

En deze bizarre camper, ik zeg niksssss.
In die hoek van Duitsland (en vooral een stukje verder naar het noorden in Denemarken) kan je weleens vaker een kenteken spotten van die eilanden of van Ijsland. Er gaat een ferry vanuit Denemarken naar Ijsland met een paar tussenstops. Het is de enige (normale) manier om met auto te reizen naar Europa.

Het prototype museum ben ik ook weleens geweest. Het is wat klein maar best leuk opgezet. Inderdaad wel erg Porsche/Volkswagen. Om de een of andere manier hebben ze daar veel prototypes/experimentele race-auto's verzameld van die merken. Die hoek van Hamburg is best mooi en leuk om eens te zijn.
@ Engineer,

ja klopt. Ik ben er zelf ook al eens ingedoken. Ik heb wel zelf gevlogen naar IJsland. Maar naar Noorwegen ben ik wel met de boot vanuit Denemarken geweest. Terug met de brug bij Malmö.

IJsland is erg mooi, daar zou ik zelf ook wel eens heen willen met de eigen auto. Camper of vouwwagen mee, aggregaat mee en dan rondtrekken. Je mag in IJsland volgens mij ook wildkamperen, en het was zo dat je meen ik voor (paar jaar terug) 99 euro een soort campingkaart kan kopen en daardoor gratis overnachten. Je hebt een paar plekken waar je ook zo kan staan, en gezien de volstrekte rust zou ik ook gewoon langs de weg durven staan en dan overnachten of nouja misschien op een parkeerplek achtig iets winking smiley

Goed, zoals ik al zei, in eerste instantie zouden we met z’n drieën gaan. Hierom hadden we wat dingen bedacht die mijn vader en ik samen konden doen. Dat was dus bijvoorbeeld naar Hamburg. Omdat daar niet alleen naar het Porotypemuseum te gaan, maar ook naar de “Oldtimer Tankstelle”.

Dat moet ik misschien even wat meer uitleggen.
Via internet heb ik vorig jaar iemand op OMMMA ontmoet. (Oost-Europese Oldtimer dag) Olav woont in Hamburg en vertelde me dat we af konden spreken als ik Hamburg was.
We konden dan wellicht naar de Oldtimer Tankstelle gaan, dat is een jaren 50 Tankstation en daar komen elke dag liefhebbers met (oude) auto’s. Olav heeft ook nog een hele collectie met (ietwat) bijzondere auto’s. Dus spraken we zondag om 11 uur af.

Hamburg bleek toch wel enorm groot te zijn, want het was bijna een half uur rijden!

De Tankstelle was ook nog eens fraai om te zien!

Het is dus geen echte meeting, dat is dus verboden in Duitsland. Maar wat mensen die hun auto (of motor) laten zien en dan weer weg gaan. Beetje als cars & coffee dus.

Een glimmende Nederlander 

Een greep van de bezoekers, het was best een leuke en afwisselend gezelschap:

De bus is ook een deelnemer trouwens!

Sommigen gingen vrij snel weer weg, zoals deze Celica.

Je waant je zo een beetje in de oude tijd.

De auto van Olav, een erg fraaie V8.

Ook erg fraai, deze Lada!

Of deze leuke Peugeot.

We waren niet de enige Rover!

Ook erg fraai deze Skoda!

Er waren ook vrij veel motoren, maar toen na deze bui was ik er eigenlijk wel een beetje klaar mee.

En dus gingen naar de garage, deel 1 van de collectie .

Zoals deze leuke Samara.

En 4 Audi 100’s Type 44. Eentje ging mee terug, de Audi A8 bleef hier.
Na deze garage zouden we naar garage 2 gaan, want ja er is meer!

En zo gingen we Hamburg door, via de grootste begraafplaats van Europa. Nou die was zo groot, er kwam geen einde aan!

Garage 2 bereikten we eindelijk, en die collectie was misschien nog bizarrer.

Al deze auto’s dus!

Ik heb zelf niets met collecties. Hoewel ik vele modelletjes en autoboeken heb, word ik al zenuwachtig van 2 eigen auto’s. Ik kan er enorm van genieten, maar zou zelf nooit zoveel willen hebben. Eerlijk is eerlijk, hier stonden wel auto’s waar ik heel erg wild van werd.

Zoals deze Samara met nog geen 3000 kilometer op de teller. Het verhaal is dat toen duidelijk werd dat de DDR zou ophouden, een oude meneer van 89 zijn spaargeld gebruikte om deze Samara te kopen. Na een paar weken is de meneer overleden, en stond de Samara bij de garage. Waar hij jaren heeft gestaan. Zonder dat de familie dit wist. Toen die dit hoorden wouden ze geld en ging de auto in de verkoop. De dealer zette hem op Ebay en de biedingen kwamen een beetje binnen. Olav heeft de dealer gebeld dat hij de auto wou hebben, nou lastig lastig was dit. Dus Olav zei, noem een bedrag. Dat deden ze (wat ik meen niet eens super veel) Olav ging akkoord, het enige wat hij wou was een beurt. Dat geschiedde en de auto staat nog steeds op zijn éérste USSR-banden.

Of deze Yugo!

Ik denk dat ik de Yugo Florida (zoals de Sana in Duitsland heet) het tofste vond, de Samara het gaafste.

Langzaam werd het tijd om een eind aan de dag te maken, en dus gingen we weer richting de camping. We spraken af om de volgende dag nog eens stukje te toeren. Olav was werkzaam tot 15.30, dus wij konden mooi eerst zelf op pad!
Mooie foto reportage weer van je belevenissen! Erg sfeervolle foto's.
Zo, weer even je topic bijgelezen. Superleuk verslag van je vakantie in Deutschland met natuurlijk een hoop mooie spots. Ben zelf dit jaar helemaal niet meer de grens over geweest, wordt volgend jaar echt weer tijd ervoor vind ik smiling smiley

En ik blijf het echt super lachen vinden dat je Ayo zo makkelijk kan meenemen de auto in op reis etc, en met een riempje buiten lan laten. Poek is dat gewoon niet gewend en dat zou echt een grote ellende worden vrees ik haha, dus ik ben wel jaloers in dat opzicht.
Marc 827 3500
Mooie foto reportage weer van je belevenissen! Erg sfeervolle foto's.

Bedankt Marc! Leuk ook dat de eigenaar van de Rover jou en je mooie Rover kende.

omniradius
Zo, weer even je topic bijgelezen. Superleuk verslag van je vakantie in Deutschland met natuurlijk een hoop mooie spots. Ben zelf dit jaar helemaal niet meer de grens over geweest, wordt volgend jaar echt weer tijd ervoor vind ik smiling smiley

En ik blijf het echt super lachen vinden dat je Ayo zo makkelijk kan meenemen de auto in op reis etc, en met een riempje buiten lan laten. Poek is dat gewoon niet gewend en dat zou echt een grote ellende worden vrees ik haha, dus ik ben wel jaloers in dat opzicht.

Hey Ramon! Dankje! Het was voor ons afwegen, ik zou dit jaar (weer) naar Polen gaan en we zouden (een stuk van) Kaliningrad bezoeken. In april werd me wel duidelijk dat lastig zou worden, mijn Poolse vriend kon ons ook niet bezoeken. Toen heb ik de vakantie geannuleerd (nouja ik had natuurlijk niets geboekt, maar de data stonden wel vast)
Ik werk fulltime thuis, ik had geen zin om dan 3 weken op de bank te zitten, dus ja toen overlegd en gekeken.

We zouden eerst in Nederland blijven, alleen zei mijn vader op den duur dat veel plekken in ons land ook minder "veilig" werden. We hebben toen plekken in Duitsland uitgezocht die ons veilig leken, maar waar je ook wat leuks kon zien, maar niet massaal bezocht worden. Niet te ver weg, zodat je "snel" weer thuis kan zijn.

Ik heb dus wel geluk gehad, wij zijn nog wel gegaan, hadden mooi weer, veel leuke dingen gezien. Hoewel Duitsland misschien minder "Wauw" is dan waar ik anders heen zou gaan, was het uiteindelijk erg fijn. En net voor de 2e golf.

Ja met Ayo heb ik het wel getroffen. Hoewel het misschien met opvoeding en en vroeg beginnen te maken heeft, komt het natuurlijk ook uit de genen van d'r.
Hoe gaat het met Poek? Je Instagram-bericht was niet mooi, gaat het beter?
De volgende dag gingen we Hamburg in. Ik zit te denken, maar meer dan een overnachting in een (duur) hotel aan de snelweg ben ik geloof ik niet gekomen. Hoewel misschien toen we jaren terug naar Denemarken gingen.

Hamburg is natuurlijk enorm groot, maar wel een mooie stad. Je hebt veel mooie architectuur. We hadden met mijn boekje en de kaart die op de camping hadden gehaald een soort wandeling geplant.

Mooi om te zien is dat moderne naast oude gebouwen staan.

Mooi, de haven!

]
Blijkbaar had een groepje mensen een rondrit. Toen we op een brug liepen zag ik deze oude auto’s staan. Wat harder lopen gaf me de mogelijkheid om een paar foto’s te maken toen de eigenaren er aan kwamen. Omdat de afgesloten parking slechts 1 uitgang had, ging ik mooi daar staan om ze zo mooi op de foto te zetten. Leuk was dat deze mensen het heel erg leuk vonden dat er foto’s werden gemaakt. (ik was namelijk niet de enige) Ze gingen echt rustig en zelfs af en toe stilstaand weg.

De tocht ging verder

Ik heb een fascinatie voor grote “flats”, misschien doordat wij een vrijstaand huis hebben, ik vind dit soort (lelijke) gebouwen erg fraai.

Stukje Oostblok in Hamburg….

Een Britse Morris-Minor, bijzonder om te zien in Duitsland.

Rond 16uur hadden we met Olav afgesproken en gingen we per Audi 100 nog een beetje toeren door Hamburg.

Mooie Synagoge .

Een Omega met oude kentekens, volgens mij staat ie al even.

Een Ferrari Testarossa is al bijzonder, maar daar een cabrio van….

Een bijzondere taxi.

Dinsdag kozen we om weer op pad te gaan. Ditmaal naar Miniatuur-Wonderland. Dit is een soort Madurodam, maar dan overdekt. Nou je moest dus een ticket kopen, en dit kon alleen in een bepaald tijdslot. En zo konden we pas tussen 13.00 en 13.30 terecht. Nouja dat is ook prima natuurlijk Met de bus is het een uur rijden bijna. Bij de camping is een bus station, (okay bij de ikea) en moesten bus 48 hebben. Makkie dus, echter bleek het zo te zijn dat er 2 bus 48’s zijn, je voelt het al aankomen…. We zaten in de verkeerde…

Nou snel de bus uit, en lopen naar de juiste halte van bus 48, dit was niet zeg maar aan de overkant van de straat, maar een blok om. Mooi want vanuit de bus had ik een top spot gedaan:

Deze XL1 van Volkswagen is (wat ik kan vinden) nog geen 250 keer gebouwd, dus om die zo op straat te zien is wel heel vet… Alleen jammer dat we de verkeerde kant op liepen… Bedankt Maps!

Uiteraard bereikten we Miniatuur-Wonderland. Echter bleek het tijdslot alleen te slaan op binnenkomst. Ben je binnen, dan mag je zo lang blijven als je wilt. Met andere woorden het is gigantisch druk. Dat viel een beetje tegen. Zeker bij binnenkomst was het best een drukte, maar goed later was het toch wat meer verspreid. Goed wat plaatjes:

Naast dat de diorama’s prachtig zijn, is er ook sprake bewegende dingen, lichtjes…

Leuk is ook dat er met licht wordt gespeeld… Er wordt een dag na gedaan (licht donker, zon opkomst)

Er zijn zelfs opstijgende vliegtuigen!

Monaco/Zuid-Frankrijk wordt de volgende uitbreiding!

Toen we alles gezien hadden, gingen we terug naar de camping, om een plan te maken voor morgen… We hadden nog 1 deel van Hamburg wat wouden zien…

En dat is Sankt-Pauli, de rosse buurt van Hamburg, maar ook een kunstenaarsdeel. We gingen met de bus. We hadden een 3 dagen kaart en konden dus onbeperkt met de bus, trein en metro.

Bij de Ikea, ehm bus stond deze leuke Renault 4

Eerst wat door de haven banjeren…

Om daarna wat door Sankt-Pauli te lopen

We hadden op de stadplattegrond een soort route gemaakt met dingen die we wilden zien. Voor mijn vader fijn (het lopen bleek toch soms lastig, de update is dat hij misschien een nieuwe heup moet) , en zo konden we wat gerichter lopen. Ik had gehoopt om ook flink te spotten, maar dat viel tegen.

Deze Steyr was toch wel een hoogtepunten die we zagen.

Bij ons erg zeldzaam, maar in Hamburg zie je vrij veel 4x4’s rijden. Dit is een vrij nieuwe.

Bijzondere architectuur ook in Sankt-Pauli

Deze MG ZT-T was volgens mij de enige die we gezien hebben.

Toen het weer begon met regenen, vonden we , nouja mijn vader wel goed.. We gingen terug naar de camping.

Deze taxi reed voorbij, nog nooit eerder gezien.

Uiteraard was Ayo ook blij om ons weer te zien.

Op de camping gingen we bedenken waar we heen wilden. Richting Hanover misschien, of Bremen. Wolfsburg hadden we op de lijst staan, maar omdat mijn moeder niet mee ging hoefde dit niet persé…

Na wikken en wegen, werd het toch Wolfsburg… Leuk! Dat werd weer een reisdag van 288 kilometer.

Die we redelijk bijtijds begonnen, om 10uur gedoucht en alles ingepakt gingen we op pad, eerst nog de camping betalen.. Die bleek toen 44 euro per nacht te zijn oeps... Maar de aardige vrouw brak meteen in, dankzij Corona hadden ze een actieprijs, mits we ASCI of ANWB kaarten hadden. Nou dat hadden we , en ineens kregen we 16 euro per nacht korting.. Kijk dat is nog eens mooi!

Onderweg weer Stau...

En ook Bauwstelle..

Om een uur of 16 bereikten we Wolfsburg.

Hoewel in het midden een waardeloze plek is, hadden we niets te klagen. Omdat je moet reserveren hadden we 4 dagen gezegd, dus ons plek was redelijk ruim.

Toen was het tijd voor een biertje, zodat Ayo ook kon struinen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-10-2020 22:20 door Peter O.
Weer een leuke update! Het draait om auto's en Ayo. Jullie mogen mee om haar te vergezellen. spinning smiley sticking its tongue out
Haha geweldig dat je de kat meeneemt! big smile smiley

Leuke verslagen en mooi dat je met je pa nog zulke herinneringen kan maken.
Leuk fotoverslag! Architectuur, musea, spots, familie, Ayo, We zijn er bijna, rosse buurt, bier; wat wil een mens nu nog meer. smiling smiley
Lekker Peter! Nog iets Oostbloks in de rosse buurt?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2020 23:11 door A3 White.
Marc 827 3500
Weer een leuke update! Het draait om auto's en Ayo. Jullie mogen mee om haar te vergezellen. spinning smiley sticking its tongue out

Hahaha, ja he? Ayo hoort gewoon een (klein) beetje in het verhaal, dus ik benoem haar dan maar. big smile smiley Ja wij zijn bevoorrecht he? Dat de koningin met ons wil gaan haha!

Moreno83
Haha geweldig dat je de kat meeneemt! big smile smiley

Leuke verslagen en mooi dat je met je pa nog zulke herinneringen kan maken.

Dankjewel Moreno! Gezien het klussen en events op min 100 staan kan ik mooi een reisverslag maken. Voor mij is het topic ook een soort dagboekje. Alles wat een beetje auto-gerelateerd is komt dan voorbij. Vroeger maakte ik ook altijd op zulke blogsites reisverslagen, dat vond ik ook altijd erg leuk om te doen.

Ik ben erg gezegend met een goede band met mijn ouders, nu gaan we na jaren weer samen wat op pad, zo zien zij nog wat van de wereld. (Polen, Letland, Litouwen zijn we geweest nu).

Rutger DC
Leuk fotoverslag! Architectuur, musea, spots, familie, Ayo, We zijn er bijna, rosse buurt, bier; wat wil een mens nu nog meer. smiling smiley
Haha, dankje! Ja afwisselend he? Ik heb me prima vermaakt, ondanks dat geen epische wereldreis was big smile smiley

A3 White
Lekker Peter! Nog iets Oostbloks in de rosse buurt?

Jaaaa... Qua auto's alleen een Lada 4x4 trouwens... Bij de rest... tja anderhalve meter afstand en mondkapjes drinking smiley
Zeg je Wolfsburg, dan zeg je Volkswagen. Nou die waren inderdaad overal, niet alleen op straat maar ook qua naam..

We begonnen ons verblijf met een fietstocht door Wolfsburg. Bij het verlaten van de camping deed ik meteen al een spot:

Wat een leuke, deze FIAT 238 camper. Meteen doorgestuurd naar Erin, want ja hij heeft zelf ook ééntje.. Ik moest hem maar meenemen!

Vlakbij de camping was de Volkswagen Arena, inderdaad een voetbal stadion.

Stukje verder ligt Autostadt (900 meter van de camping), waar deze leuke “Pritschenwagens” stonden, zo noemen ze in Duitsland Pickups!

Autostadt stond later op het programma, dus nu werd het alleen de parking.

Dit is het centrum, je ziet dat het een moderne stad is, of nee nieuwe stad. Mooi is dit niet. Het is echt jaren 70 en 80. De andere delen zijn toch wat tijdlozer, zeker de nieuwere delen. Dit is toch wel erg lelijk. Maar heeft ook wel weer wat vind ik.

Op de voorgrond is te zien dat er bebouwing is in oudere stijl, fietsen in Wolfsburg is trouwens een verademing, hoewel je soms op de stoep EN op straat mag fietsen, zijn er stroken en reden mensen toch meer rechts zoals wij doen

De fabriek en het complex, is erg enorm.

Dit bizarre gebouw is het Phaeneo, een wetenschappelijk museum.

Dit is een willekeurige rij van de enorme parkeerplaats van de stad/fabriek. Ik denk dat misschien wel 90% van het VAG-concern is..

De Polo sedan is misschien niet zo mooi, maar wel heel erg bijzonder. Bij ons natuurlijk niet geleverd. In Duitsland slechts 3 maanden verkocht.

En nog geen minuut later zag ik er nog één!

Terug naar de supermarkt en de camping… Daar stond ineens een FIAT 850 Spider… Je verwacht het niet!

Bij de caravan was het tijd om even in de relaxstand te gaan…Ik zat nog niet goed en wel, en toen kwam deze voorbij:

Nog geen 5 minuten later kwam mijn vader weer en wou ik de auto beter op de foto zetten, nu is de camping niet zo heel erg groot, maar hij was verdwenen …

Dan maar verder in mijn vakantie-literatuur, een erg bijzonder boek dit! De schrijver gaat met zijn (2e ) gezin in een busje 5 maanden door Europa trekken/op vakantie.

Door de ligging van de camping was er dus verbinding met het Wolfsburg-WiFi. Fijn, want WiFi is niet erg gangbaar in Duitsland. Sinds jaar en dag kijk ik altijd naar Poirot, inmiddels heb ik ook mijn ouders fan hier van gemaakt, dus op vrijdag de laptop afgeslingerd en konden we mooi live tv kijken.

Het blijkt dat je maar 250 MB per dag hebt... Nou we hebben de hele aflevering gezien, en volgens mij is dat wel wat meer qua MB's.“

Ayo dacht natuurlijk, “pfff weer die stomme serie..” En ging dus alvast maar slapen…
Was alweer een tijdje geleden Peter dat ik je topic heb zitten doorneuzen.
Weer prachtige foto's en verhalen cool smileythumbs up
Wat leuk om weer van je te horen Bofkont! thumbs up Ik mis toch altijd wel je leuke reacties in de "Mijn Autotopics" en je eigen topic! Dankje! Met thuiswerken kan ik nu wat makkelijker hele epistels maken voor mijn dagboek!

Mijn vader doet trouwens tegenwoordig ook bofkonten, en dat op zijn 75e! Hij heeft zelfs al een poetsmiddel krat... Gelukkig heb ik Ayo, maar anders zou ik wel met 4-0 achterstaan!
@ Ency

Wel een beste prijs ervoor. Ik zou mijn Getz er niet perse op inruilen. Hoewel deze net wat beter in de spullen zit. En de Facelift wat beter berstend is qua roest.

Wat goed. Ja een Cross Getz of Getz Cross is wel gaaf. Een idee van de Belgische importeur. Hier reed eerder een Getz Dynamic Sports, die was nog vreemder. Dat was een mengelmoes van een Cross en een gewone Getz.

Deze dus:

Hij is er ook in mijn kleur... Maar veel kan ik er niet over vinden!
Ik had hem tot een paar uur geleden nog nooit gezien en of het bestaan er van geweten. Ik zag hem in een flits en heb hem thuis gelijk gegoogeld. Maar als ik je foto's zo zie had jij hem al vaker gespot.
Leuk om te horen Peter!
Voorjaar 2021 moeten we maar weer eens ergens meeten.
Ja klopt, ik heb wel Getz Crossen gespot ja. Volgens mij zijn er niet veel verkocht hier.

Geel is wel de tofste kleur vind ik. Ik let altijd op kleuren, dat doe ik al sinds ik mijn Ypsilon had, het was een sport voor me om hem naast andere te zetten of om andere te spotten in bijzondere kleuren. Eigenlijk deed ik dat al met mijn Polo, maar dat was nog in een periode dat ik er geen foto van maakte (2003 ofzo) . Dankzij het topic van Escher ben ik meer en meer op kleuren gaan letten. Qua Y10 is dat makkelijk, die spot je nooit. Maar ook de Rover 45 is een slachtoffer van me. De MK2 is wel weer lastig, die is weinig hier verkocht.

In 2015 maakte ik deze foto, puur toeval dat ik die 2 zag staan en ik mijn er dus naast zette.

Ik ben blijkbaar niet de enige, want destijds op werk stond mijne er eerder, en zette de eigenaar van de grijze hem er naast.

In Praag zag ik dit duo

In Riga zag ik deze Getz, niet zomaar een Getz maar een Politie-Getz!
Bofkont 350
Leuk om te horen Peter!
Voorjaar 2021 moeten we maar weer eens ergens meeten.

Dat lijkt me een uitstekend en tof plan! De Fryske boy, of wel Leon vd MX-5, was hier gisteren nog, en we hadden het nog over jou. Ik had (stiekem) in Teutonia gelezen dat je je BMW had verkocht. We zeiden nog, daar komt vast heel wat moois voor terug.
die gele die jij in de parkeergarage hebt gespot , leek heel veel die ik vanavond in een flits voorbij zag.
Nu zie ik wat je bedoelt met Duits hart Peter, zit erg mooi spul tussen thumbs up Alhoewel zo'n cross-Getz toch ook wel erg leuk is hoor, al zou ik dan denk ik eerder voor een Rover Streetwise gaan. Ach uiteindelijk heeft elk merk of land wel zijn pareltjes smiling smiley
Mooi vakantieverhaal weer! Noord-Duitsland heeft zeker zo zijn leuke plekken. En qua auto spotten zat je ook aardig goed zo te zien.
Behalve Papenburg (die testbaan) is er in omgeving Gifhorn (vlakbij Wolfsburg) ook vaak wel wat te spotten aan prototypes etc.

Autostadt Wolfsburg ben ik heel lang geleden eens geweest. Verder heb ik (omgeving) Wolfsburg alleen voor werk nog weleens bezocht. Meestal is dat dan een bliksembezoek dus je ik zie via jouw foto's nu een stuk meer van de stad big smile smiley
De bossen om Wolfsburg heen zijn ook wel best mooi. Bij toeval eens beland in begin November toen ik om 1 uur 's nachts aankwam bij mijn hotel wat al dicht bleek te zijn ondanks de gemaakte afspraak. Toen kwam ik uiteindelijk via het noodnummer in een herberg midden in het bos uit. Was erg mooi gezicht zo. Wel iets minder was dat ik om 7:30 's ochtends alweer in Wolfsburg op mijn afspraak moest zijn moody smiley

Peter O

Er zijn zelfs opstijgende vliegtuigen!
Niet ver van Hamburg is een fabriek van Airbus. Je kan er verder niet binnen kijken maar er loopt wel een weg vlak langs de landingsbaan. Zodoende heb ik een keer die Beluga zien opstijgen. Onvoorstelbaar groot apparaat.
Leuke updates weer Peter! En, ben ik dan misschien de enige die de Polo sedan stiekem wel leuk vindt om te zien? big smile smiley
Zo'n Polo 9n2 lust ik ook wel en dat terwijl ik eigenlijk de 9N neus niet mooi vind (teveel Lupo), maar een Polo sedan heeft bij mij altijd de voorkeur. De Polo 9N4 (sedan versie van facelift 9N3) is nog mooier, maar is helemaal niet in Europa verkocht, dacht ik.
@ Ency

leuk dat hij je opgevallen is! Geel is natuurlijk sowieso opvallend(er) dan een andere kleur. Ook leuk is dit:

De i20 Active, uiteraard niet verkocht in ons land!

Deze i20 Sport vind ik ook leuk, maar ja ook die is hier niet verkocht.

@ Zadelsnuiver

Ja eens, hoewel ik een mooie Polo of Golf ook wel leuk vind. Maar gelukkig ben ik erg rationeel en blijf ik gewoon rondrijden in mijn Hundee! smiling smiley Hij staat nu vaker stil dan dat ik er in rij.

@ Enigneer

Gaaf die verhalen! Gifhorn heb ik gezien ja, en daar zag ik een erg groot VW-complex. Ik moet eerlijk zeggen ik heb wel uitgekeken naar testwagens, maar helaas niets gezien. Ik heb trouwens wel ooit 2 testauto's gespot, beide van Mercedes, hoe toevallig:

Deze reed in 2016 in Praag. Alle logos waren afgeplakt.

En deze in 2002, dit was bij de Mercedes Classic Days in Luxemburg, waar we toen toevallig langskwamen. Deze heeft ook in de Autoweek gestaan destijds.

In Hamburg heb ik ook een enorm vliegtuig zien vliegen, ik meende dezelfde die in Miniatuurland is.

Wolfsburg is best fraai inderdaad, ga je een beetje uit het moderne deel zijn er fraaie gebouwen. Ik zal in de volgende berichten wat extra foto's plaatsen winking smiley Leuk om te horen dat ook de non-auto plaatjes leuk gevonden worden.

Ik was ook al eerder in Autostadt geweest, 2004 of 2005. Qua buitenkant was niet veel veranderd, binnen wel. Ik verbaasde me erover hoe modern en tijdloos het park nog is.

@Ramon

Stiekem vind ik hem ook leuk... Er rijden er minstens 3 in ons land, allemaal grijs. Ik heb ooit eens met de eigenaar gesproken, nadat ik haar Polo spotte. Zij vertelde me dat ze uit Duitsland kwam en de auto had meegenomen. Destijds was zij de eerste eigenaar dus. In Polen is de sedan erg geliefd, maar zelfs daar zag ik er niet veel.

Het model erna is mooier vind ik.

Redelijk succesvol in Rusland en aanverwante landen.

Sjon die bedoel je toch ook? Ik zit me nu trouwens af te vragen, heeft de Sedan waar we het eerst over hadden, ook de facelift gehad, waarde "Lupo-look" verviel? Nee toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2020 18:07 door Peter O.
Peter O
Ik zit me nu trouwens af te vragen, heeft de Sedan waar we het eerst over hadden, ook de facelift gehad, waarde "Lupo-look" verviel? Nee toch?

Jawel...

Juist, zoals de blauwe 9N4 hierboven, die facelift vind ik net even leuker als de 9N2.
Zoals wel vaker ben ik wat laat met het forum bekijken, maar heb genoten van je geweldige vakantieverslag!

Echt leuke tips ook weer dankzij jouw goede verslag, zoals dat prototype museum in Hamburg. Die Type 64 vind ik heel tof, tijdje terug uitgebreid verhaal over gelezen (ik meen in Autoweek Classics) en die auto greep me echt, nog leuk filmpje: [www.youtube.com]

Mooie spots ook allemaal weer en goed te zien dat de 45 zo goed bevalt smiling smiley
@peter ik denk dat jij in Zuid Korea helemaal aan je trekken komt.

Haha ja idd, jullie zijn de uitverkorenen. :P Leuke foto's ook van de Getsy's. VInd die met dat plastic randje langs de wielkuipen ook wel wat hebben. Lijkt hele andere auto.
@ Sjon,

ik heb inderdaad gekeken, maar ik zie geen Westerse of zelfs Europese Polo met deze neus. Ik vind die neus ook fraaier om eerlijk te zijn, dat maakt Volkswagen net wat meer volwassen!

HA die Thomas,

beter laat een reactie dan geen reactie toch? En sinds mijn vader niet meer een blauwe maar een lavendelkleurige Rover heeft, ben EN blijf jij de leukste blauwe-Rover eigenaar die ik ken! big smile smiley

Dankje, ik heb het al vaker gezegd, het topic is soms een beetje een dagboekje, niet alles is misschien helemaal auto gerateerd, maar ach als ik lees dat mensen de vakantie-dingen leuk vinden, vind ik dat heel erg leuk!

De Rover bevalt nog heel goed ja, rijdt ook fijn. Ook met Caravan, en dit jaar geen overhitting gehad! big smile smiley

@ Ency
Oh dat is zeker tof, sowieso is het leuk om naar landen te gaan waar je auto's ziet die je hier niet zal zien. In Polen bijvoorbeeld, daar stikte het van de Daewoo Tico's bijvoorbeeld, of FSO Polonez. Of andere gekke Amerikaanse auto's die hier niet verkocht werden. Het mooiste was toch wel dit duo in Warschau, vlak bij de camping.

Als eerste zag ik deze KIA K5, Korea-spec

En één straatje verder deze Dawoo Magnus Classic, ook KDM.

Ik word altijd erg blij van toffe spots, zeker als het auto's zijn die ik niet ken of alleen van plaatjes. Hoewel ik nooit ga reizen om auto's te spotten, is het zo dat dankzij een altijd aanwezige camera soms geluk hebben. Het lijkt me wel leuk om inderdaad eens naar Azië te gaan, ik denk dat ik dan de hele dag met mijn camera voor het oog loop..

@Marc

Jaa, zo ziet Ayo dat ook natuurlijk! De baas in huis, mijn huisgenoot zoals mijn collega's zeggen winking smiley

De CrossGetz is leuk he? Die is bedacht door de Belgische Importeur en is daarna dus daadwerkelijk in productie genomen door Hyundai Korea!
Peter O
@ Sjon,
ik heb inderdaad gekeken, maar ik zie geen Westerse of zelfs Europese Polo met deze neus. Ik vind die neus ook fraaier om eerlijk te zijn, dat maakt Volkswagen net wat meer volwassen!
Zelf eentje laten verschepen vanuit Brazilië zal wel een kostbare zaak worden, vrees ik. Blijf wel lekker rijden met m'n 91'er Polo sedan.
Japan en Zuid Korea zouden qua autospots wel mijn nummer 1 en 2 zijn. Zuid Korea is sowieso interessant omdat ze daar ook rechts rijden en het stuur links hebben. Ik wist het wel als ik daar lang genoeg woonde en weer terug kwam hierheen dan kocht ik daar een model die ze hier niet hebben en ging die mooi mee terug.

Die Magnus die is hier bekend als Daewoo Leganza of Daewoo/Chevrolet Evanda?

Mooie tweeling verhalen in elk geval dat Daewoo /FSO plus de rest wat ze destijds overnamen in Oost Europa.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.