Wouter82
Moderator
Het kan raar lopen, zo heb je één auto, zo heb je er drie
Of eigenlijk drie-eenzesde want ik doe ook mee met het EMW Croma-project.
Voor wie geen zin heeft in een lap tekst, de foto’s staan in de volgende post
Al in februari kwam ik de advertentie tegen van een hele vroege, origineel Nederlandse Ford Sierra 1.3 Custom. Een bijzondere auto en ik had meteen al zo iets “die moet ik eigenlijk hebben”; want wát een gaaf ding! Maar ik ondernam geen actie en stelde het alsmaar uit; ik vond dat ik eerst belangrijker dingen moest doen, zoals het op de rit krijgen mijn net gekochte huis. Af en toe keek ik nog eens op de website en hij bleef maar te koop staan, en ook de prijs zakte gestaag. Toen ik anderhalve maand terug op een Belgisch Ford-evenement was werd het mij helemaal duidelijk (gemaakt*): die Sierra moet ik hebben! Want op dat evenement stond aardig wat mooi en bijzonder spul waar zo’n Custom absoluut niet voor onder zou doen. Ik zag het al helemaal zitten om het volgende jaar met de Custom te verschijnen. Inmiddels had ik al wel de Jaguar gekocht en op de vrijdag dat ik die kon ophalen maakte ik een afspraak met de garage in Winterswijk om de volgende dag de Sierra te komen bezichtigen. Na een treinreis naar de andere kant van het land werd ik bij het station afgehaald. Meteen bij de eerste blik was ik eigenlijk al verkocht, hij zag er gewoon echt netjes uit en het was ook an sich een mooie auto in een opvallende rood-bruine kleur. Uiteraard wel met wat mindere puntjes, met als dieptepunt een roestgaatje in de achterklep en een beschadigd knipperlicht. Ook was het dashboard gescheurd, een typische kwaal van vroege Sierra’s. Maar ik moest en zou hem mee naar huis nemen, dat stond eigenlijk meteen al vast!
Uiteraard wel eerst een proefrit gemaakt maar die strandde al na een paar honderd meter door gebrek aan benzine. Nadat dat met behulp van een jerrycan was opgelost kon ik alsnog een blokje om. Alles leek te werken en voelde goed aan. Dus gekocht en toen kon ik, na getankt te hebben, de lange reis naar huis beginnen. Af en toe trok een heftige trilling door het stuur en dat baarde mij even flink zorgen, maar het ebde ook weer weg. Verder reed het uitstekend en ook lang niet zo traag als ik verwacht had. Ook op de snelweg ging het probleemloos dus ik werd steeds blijer van de auto! En zodoende kan ik onderhand spreken van een klein wagenparkje
Dit geschiedde allemaal vier weken geleden en dat heb ik tot nu stil gehouden om een mooie grap uit te halen met Elk Merk Waardig. Want daar verwachtte iedereen dat ik met de Jag naar het evenement op 17 september zou komen. Het was dan ook een hilarische ochtend toen men opeens een vreemde Sierra zag staan en geen Jag. Gelukkig waren de reacties lovend! In die vier weken is er al wel het nodige gebeurd met de Sierra, allemaal ten goede:
Weer origineel én veilig
Bij de auto zat geen onderhoudsboekje, maar de vorige eigenaar stuurde met de reservesleutel ook een briefje mee waarop stond dat de auto 500 kilometer geleden nog een grote beurt had gehad met onder meer nieuwe olie en een nieuwe riem. Het enige andere bewijs van onderhoud dat ik had was een factuur voor vier nieuwe bougies uit 2009. Ironisch genoeg schoot juist een van de bougies er uit toen ik op dag 2 een ritje aan het maken was. Ik was toen nog geen lid van een pechhulp maar een passant kon mij gelukkig weer op weg helpen.
De auto stond niet meer op z’n originele wielen, maar op iets te brede banden en op standaard velgen met Ford-wieldoppen. Terwijl de Custom specifieke, zilvergrijze stalen velgen hoort te hebben met naafkapjes. Gelukkig al snel op Ebay de juiste velgen gevonden in Duitsland en via het Ford Sierra Forum kon ik aan de juiste naafkapjes komen. Vervolgens goede banden besteld, samen met de winterbanden voor de Jag. Ook via Ebay maar dan uit Engeland kwam het een nieuwe set knipperlichten voor de voorbumper.
De snelheidsmeter heeft overigens een stevige afwijking, 100 op de GPS is bijna 120 op de teller. Vandaar dat ik de auto al best snel vond aanvoelen!
Anderhalve week terug heb ik de auto naar een Ford-specialist in Den Haag gebracht. Sowieso voor de apk, die was weliswaar nog geldig tot december maar ik heb geen zin om middenin de winter verplicht naar buiten te moeten. Ik had gevraagd de auto goed na te kijken met als specifieke klachten het soms erg schudden van de auto en het matige starten. Het bleek dat de remklauw rechtsvoor slecht was en dus moesten beide kanten vernieuwd worden. Ook hingen de remleidingen los onder de auto. Verder was de motor niet goed afgesteld, hoe en wat weet ik ook niet precies maar iets dat op 1,5% moest staan stond op 6 à 7. Het was een dure grap, maar nu kan ik wel weer veilig de weg op. De garage heeft ook de wielen verwisseld zodat thuis de naafkapjes er op konden. Nu is die van buiten weer helemaal origineel. Van binnen nog niet want er liggen zwarte aftermarket-matten in.
Van forummer Vertmoari heb ik nog twee originele brochures gekregen inclusief prijslijst en technische specificaties. Helemaal geweldig! De rechter buitenspiegel bleek een optie van 58 gulden!
Gered van de sloop
Deze Sierra was al eerder gespot door forummers Sierra Ghia en Arrogat, die de auto in 2008 hebben bezichtigd toen die bij een bedrijf in Apeldoorn stond. De auto stond toen nog op z’n originele velgen. Daarvoor stond de auto op een sloperij met een kapotte versnellingsbak. Wie er nu een andere bak in heeft gezet weet ik niet. Wel zou ik de derde eigenaar zijn, afgezien van de garages. Dat zou dus betekenen dat de eerste eigenaar hem met de kapotte bak bij de sloperij heeft ingeleverd. De tweede eigenaar wilde er gas in zitten, maar besloot in plaats daarvan een oude Mercedes W124D te kopen. En nu heb ik hem, en mijn doel is de auto zo origineel mogelijk te maken en er zo lang mogelijk van te genieten! Want dit vind ik een van de meest bijzondere Sierra’s van Nederland, voor zover bekend is het mogelijk zelfs de enige origineel Nederlandse 1.3!
Hoe verder
Zoals gezegd is het dashboard gescheurd. Aanvankelijk wilde ik het dashboard dan ook vervangen, maar toen kwam ik er achter dat de Custom als enige Sierra geen speakerrooster bovenop heeft, maar een soort aflegvak. En daarom behoud ik dit dashboard, liever origineel en beschadigd dan netjes maar wat er eigenlijk niet in thuishoort. Nu werd ik getipt op het Passat B1-topic waar iemand een methode heeft bedacht om gescheurde dashboards te herstellen, misschien dat dat nog een optie is.
In de achterklep, half onder het raamrubber, zit een roestgaatje. Heel jammer, ik weet nog niet hoe dat op te lossen.
De gasveren van de achterklep hebben geen fut meer, een bezemsteel moet het nu even oplossen. Ik heb al nieuwe veren aangeboden gekregen dus dat komt goed.
De Sierra Custom
Het is dus een Sierra 1.3 Custom. Ofwel de allerkaalste versie met de kleinste motor. Het blokje van 1249 cc levert 60 pk en volgens de specificaties haal je daar uiteindelijk 152 km/u mee en als je je best doet haal je de 100 in iets meer dan 18 seconden. En hoe kaal is allerkaalst? Wel, op de portieren zit geen bekleding maar gewoon plastic. De neus is niet in kleur gespoten. Uiteraard geen stuurbekrachting en natuurlijk ook een vierbak. Geen interval op de ruitenwissers, geen klokje, geen getint glas, geen radiovoorbereiding (en dus speakers noch antenne), geen gordels achterin, geen cv. Wél aanwezig zijn een mistlamp achter en achterruitverwarming. Deze auto heeft een rechterbuitenspiegel maar dat was een optie van liefst 58 gulden. Gek genoeg heeft de eerste eigenaar ook metaallak besteld, een hele mooie rood-bruine tint die volgens mij Burnt Copper heet. De kilometerstand is 131.000 wat niet veel is voor deze bijna 29 jaar oude auto. De auto is in december 1982 geproduceerd in Genk en op 3 januari op kenteken gezet. Echt een hele vroege dus, want de Sierra werd in september 1982 gelanceerd.
Behalve de grijze neus heeft de Custom nog een aantal unieke kenmerken, zoals de witte binnenspiegel en de hangspiegels buiten. Die laatste zien er geinig uit, maar zijn nogal onpraktisch omdat je er maar weinig in ziet. Althans, ik krijg ze niet goed afgesteld. Maar dat mag de pret niet drukken
Foto’s in de volgende post
Oja, voor de goede orde, mijn 92er Sierra Stationwagon blijft gewoon
* Met dank aan Grensrijder
Voor wie geen zin heeft in een lap tekst, de foto’s staan in de volgende post
Al in februari kwam ik de advertentie tegen van een hele vroege, origineel Nederlandse Ford Sierra 1.3 Custom. Een bijzondere auto en ik had meteen al zo iets “die moet ik eigenlijk hebben”; want wát een gaaf ding! Maar ik ondernam geen actie en stelde het alsmaar uit; ik vond dat ik eerst belangrijker dingen moest doen, zoals het op de rit krijgen mijn net gekochte huis. Af en toe keek ik nog eens op de website en hij bleef maar te koop staan, en ook de prijs zakte gestaag. Toen ik anderhalve maand terug op een Belgisch Ford-evenement was werd het mij helemaal duidelijk (gemaakt*): die Sierra moet ik hebben! Want op dat evenement stond aardig wat mooi en bijzonder spul waar zo’n Custom absoluut niet voor onder zou doen. Ik zag het al helemaal zitten om het volgende jaar met de Custom te verschijnen. Inmiddels had ik al wel de Jaguar gekocht en op de vrijdag dat ik die kon ophalen maakte ik een afspraak met de garage in Winterswijk om de volgende dag de Sierra te komen bezichtigen. Na een treinreis naar de andere kant van het land werd ik bij het station afgehaald. Meteen bij de eerste blik was ik eigenlijk al verkocht, hij zag er gewoon echt netjes uit en het was ook an sich een mooie auto in een opvallende rood-bruine kleur. Uiteraard wel met wat mindere puntjes, met als dieptepunt een roestgaatje in de achterklep en een beschadigd knipperlicht. Ook was het dashboard gescheurd, een typische kwaal van vroege Sierra’s. Maar ik moest en zou hem mee naar huis nemen, dat stond eigenlijk meteen al vast!
Uiteraard wel eerst een proefrit gemaakt maar die strandde al na een paar honderd meter door gebrek aan benzine. Nadat dat met behulp van een jerrycan was opgelost kon ik alsnog een blokje om. Alles leek te werken en voelde goed aan. Dus gekocht en toen kon ik, na getankt te hebben, de lange reis naar huis beginnen. Af en toe trok een heftige trilling door het stuur en dat baarde mij even flink zorgen, maar het ebde ook weer weg. Verder reed het uitstekend en ook lang niet zo traag als ik verwacht had. Ook op de snelweg ging het probleemloos dus ik werd steeds blijer van de auto! En zodoende kan ik onderhand spreken van een klein wagenparkje
Dit geschiedde allemaal vier weken geleden en dat heb ik tot nu stil gehouden om een mooie grap uit te halen met Elk Merk Waardig. Want daar verwachtte iedereen dat ik met de Jag naar het evenement op 17 september zou komen. Het was dan ook een hilarische ochtend toen men opeens een vreemde Sierra zag staan en geen Jag. Gelukkig waren de reacties lovend! In die vier weken is er al wel het nodige gebeurd met de Sierra, allemaal ten goede:
Weer origineel én veilig
Bij de auto zat geen onderhoudsboekje, maar de vorige eigenaar stuurde met de reservesleutel ook een briefje mee waarop stond dat de auto 500 kilometer geleden nog een grote beurt had gehad met onder meer nieuwe olie en een nieuwe riem. Het enige andere bewijs van onderhoud dat ik had was een factuur voor vier nieuwe bougies uit 2009. Ironisch genoeg schoot juist een van de bougies er uit toen ik op dag 2 een ritje aan het maken was. Ik was toen nog geen lid van een pechhulp maar een passant kon mij gelukkig weer op weg helpen.
De auto stond niet meer op z’n originele wielen, maar op iets te brede banden en op standaard velgen met Ford-wieldoppen. Terwijl de Custom specifieke, zilvergrijze stalen velgen hoort te hebben met naafkapjes. Gelukkig al snel op Ebay de juiste velgen gevonden in Duitsland en via het Ford Sierra Forum kon ik aan de juiste naafkapjes komen. Vervolgens goede banden besteld, samen met de winterbanden voor de Jag. Ook via Ebay maar dan uit Engeland kwam het een nieuwe set knipperlichten voor de voorbumper.
De snelheidsmeter heeft overigens een stevige afwijking, 100 op de GPS is bijna 120 op de teller. Vandaar dat ik de auto al best snel vond aanvoelen!
Anderhalve week terug heb ik de auto naar een Ford-specialist in Den Haag gebracht. Sowieso voor de apk, die was weliswaar nog geldig tot december maar ik heb geen zin om middenin de winter verplicht naar buiten te moeten. Ik had gevraagd de auto goed na te kijken met als specifieke klachten het soms erg schudden van de auto en het matige starten. Het bleek dat de remklauw rechtsvoor slecht was en dus moesten beide kanten vernieuwd worden. Ook hingen de remleidingen los onder de auto. Verder was de motor niet goed afgesteld, hoe en wat weet ik ook niet precies maar iets dat op 1,5% moest staan stond op 6 à 7. Het was een dure grap, maar nu kan ik wel weer veilig de weg op. De garage heeft ook de wielen verwisseld zodat thuis de naafkapjes er op konden. Nu is die van buiten weer helemaal origineel. Van binnen nog niet want er liggen zwarte aftermarket-matten in.
Van forummer Vertmoari heb ik nog twee originele brochures gekregen inclusief prijslijst en technische specificaties. Helemaal geweldig! De rechter buitenspiegel bleek een optie van 58 gulden!
Gered van de sloop
Deze Sierra was al eerder gespot door forummers Sierra Ghia en Arrogat, die de auto in 2008 hebben bezichtigd toen die bij een bedrijf in Apeldoorn stond. De auto stond toen nog op z’n originele velgen. Daarvoor stond de auto op een sloperij met een kapotte versnellingsbak. Wie er nu een andere bak in heeft gezet weet ik niet. Wel zou ik de derde eigenaar zijn, afgezien van de garages. Dat zou dus betekenen dat de eerste eigenaar hem met de kapotte bak bij de sloperij heeft ingeleverd. De tweede eigenaar wilde er gas in zitten, maar besloot in plaats daarvan een oude Mercedes W124D te kopen. En nu heb ik hem, en mijn doel is de auto zo origineel mogelijk te maken en er zo lang mogelijk van te genieten! Want dit vind ik een van de meest bijzondere Sierra’s van Nederland, voor zover bekend is het mogelijk zelfs de enige origineel Nederlandse 1.3!
Hoe verder
Zoals gezegd is het dashboard gescheurd. Aanvankelijk wilde ik het dashboard dan ook vervangen, maar toen kwam ik er achter dat de Custom als enige Sierra geen speakerrooster bovenop heeft, maar een soort aflegvak. En daarom behoud ik dit dashboard, liever origineel en beschadigd dan netjes maar wat er eigenlijk niet in thuishoort. Nu werd ik getipt op het Passat B1-topic waar iemand een methode heeft bedacht om gescheurde dashboards te herstellen, misschien dat dat nog een optie is.
In de achterklep, half onder het raamrubber, zit een roestgaatje. Heel jammer, ik weet nog niet hoe dat op te lossen.
De gasveren van de achterklep hebben geen fut meer, een bezemsteel moet het nu even oplossen. Ik heb al nieuwe veren aangeboden gekregen dus dat komt goed.
De Sierra Custom
Het is dus een Sierra 1.3 Custom. Ofwel de allerkaalste versie met de kleinste motor. Het blokje van 1249 cc levert 60 pk en volgens de specificaties haal je daar uiteindelijk 152 km/u mee en als je je best doet haal je de 100 in iets meer dan 18 seconden. En hoe kaal is allerkaalst? Wel, op de portieren zit geen bekleding maar gewoon plastic. De neus is niet in kleur gespoten. Uiteraard geen stuurbekrachting en natuurlijk ook een vierbak. Geen interval op de ruitenwissers, geen klokje, geen getint glas, geen radiovoorbereiding (en dus speakers noch antenne), geen gordels achterin, geen cv. Wél aanwezig zijn een mistlamp achter en achterruitverwarming. Deze auto heeft een rechterbuitenspiegel maar dat was een optie van liefst 58 gulden. Gek genoeg heeft de eerste eigenaar ook metaallak besteld, een hele mooie rood-bruine tint die volgens mij Burnt Copper heet. De kilometerstand is 131.000 wat niet veel is voor deze bijna 29 jaar oude auto. De auto is in december 1982 geproduceerd in Genk en op 3 januari op kenteken gezet. Echt een hele vroege dus, want de Sierra werd in september 1982 gelanceerd.
Behalve de grijze neus heeft de Custom nog een aantal unieke kenmerken, zoals de witte binnenspiegel en de hangspiegels buiten. Die laatste zien er geinig uit, maar zijn nogal onpraktisch omdat je er maar weinig in ziet. Althans, ik krijg ze niet goed afgesteld. Maar dat mag de pret niet drukken
Foto’s in de volgende post
Oja, voor de goede orde, mijn 92er Sierra Stationwagon blijft gewoon
* Met dank aan Grensrijder
Laatst bewerkt: