AsconaGT: Mercedes Benz C350e (2015) - VW Move Up! (2018) - project laadpaal

Gepost door AsconaGT 
Ik blijf het volgen, en wellicht een projectje voor deze winter
Heel gaaf! En die meterkast is prachtig geworden! Ben benieuwd naar je laadoplossing, zit zelf ook wel eens aan een fatsoenlijke laadvoorziening te denken.
Dat zie je niet veel hoor, zo'n keurig afgewerkte meterkast!thumbs up
bedankt allen.

Likje verf wat ik nog over had doet natuurlijk al snel wonderen. Naast dat het gewoon allemaal netjes en veilig is gemaakt heb ik ook gewoon wat tijd gestoken in het gewoon netjes alles in vaste buisjes wegwerken. Mooie labeltjes maken en gewoon netjes alles afwerken.

Waar nu de stopcontacten zitten komt dus nog een stuk groepenkast bij onder met de benodigde onderdelen

Wat je nodig hebt aan onderdelen;

Eerst de onderdelen die je met een reguliere laadpaal ook hebt,

3-fase aardlekschakelaar (in mijnggeval een type B,niet te verwarren met B karakterstiek ivm DC stromen )
3-fase installatieautomaat
3-fase kWk meter MID goedgekeurd. (niet per se nodig, maar ik zet hem er alvast tussen)
5-polige kabel naar buiten. Ik gebruik iets dikker 4m2 kabel. Tot 11Kw moet regulier 2,5m2 kabeldikte ook kunnen.

Welke onderdelen heb je nog meer nodig als je buiten alleen een stopcontact wil hebben

- EV module die met de auto praat --> signaal stuurt wanneer de auto vol is en de stroom laat stoppen. Ook regelt deze de hoeveelheid stroom en nog wat andere zaken
- magneetschakelaar --> deze schakelt daadwerkelijk de stroom in of uit. Die krijgt het signaal van de EV module wanneer deze moet schakelen
- type 2 stopcontact met een doosje waar je deze in maakt
- stuurstroomkabel. die met de auto praat (bovenste 2 pinnen van de laadstekker) en eventueel de stekker kan vergrendelen in het stopcontact

En als extra kies ik nog voor een load balancer, die communiceert ook met de EV module. Die leest de stroom uit van het huis, via de P1 poort van de energiemeter vand de netbeheerder. Die weet hoeveel er actueel verbruikt word. Als het huis te veel vraagt, meer dan de 3x25 ampere wat ik heb, dan word het laden van de auto even gereduceerd of zelfs helemaal gestopt. Zo hoef je nooit een dure stroomaansluiting te betalen van de netbeheerder en voorkomen je dat de hoofdzekeringen er door gaan. Altijd maximaal laden zonder zorgen dus.

Ik zal binnenkort als ik alles binnen heb alles op de foto zetten.

Moeilijk is het allemaal niet. de 'laadpaal' zelf zit binnen een uur in elkaar. Wel veel werk is het graven van de kabels en doorboren van de gevel in mijn geval, en alles netjes afwerken. Maar dat heb je met een reguliere paal net zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-07-2021 15:36 door AsconaGT.
Buiten heb ik een kunststof doosje gehaald. Zwart, zo valt het allemaal wat minder op.

Helaas is het kunststof doosje hoogglans terwijl de stekker zelf mat is.

Dekseltje even vastgeschroefd en met 58mm boor een gat gemaakt. stekker er in. Pakkingen er tussen. Alles mooi gemaakt in de deksel. Nu in het doosje zelf de wartels maken voor de stroomtoevoer en datakabel

ondertussen nog wachten op wat elektrische componenten
Ik vind het maar knap hoor als je zo met elektrotechniek aan de slag kan, petje af!
Goed bezig Joost! Als het hier moet gebeuren weet ik wie ik moet bellen smiling smiley
Mooi werk, Joost! Ik neem aan dat je aderdikte van je kabels in mm² bedoelt, niet m². Maar erg gaaf en een nette meterkast, ik snap die wens. Dat heb ik ook, alles gelabeld etc. Mooie upgrade.
Corsa 20SEH
Goed bezig Joost! Als het hier moet gebeuren weet ik wie ik moet bellen smiling smiley
Haha ik dacht hetzelfde big smile smiley

Mooi werk, Joost! Ik neem aan dat je aderdikte van je kabels in mm² bedoelt, niet m²

Uiteraard, anders worden het een beetje dure kabels grinning smiley

Ik verwacht volgende week alles binnen te hebben. Zal dan alle componenten op de foto zetten voor een zelfbouw laadpaal en je zult zien dat het niet moeilijk is thumbs up En mooier en stuk goedkoper dan een echte paal.

Meeste werk is in mijn geval het graven van een kabel naar de voortuin. Heb je het laadpunt vlak bij de meterkast dan word het nog eenvoudiger en goedkoper

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-08-2021 09:08 door AsconaGT.
Die nieuwe meterkast is echt een enorme upgrade. Ontzettend netjes gedaan. Petje af!

Wat dit betreft:

Helaas is het kunststof doosje hoogglans terwijl de stekker zelf mat is.

Als je de tijd hebt kan je dit wel wat camoufleren door met héél fijn schuurpapier en wat water te gaan wetsanden. Daarmee kan je de hoogglans er weer wat af halen. Wel eerst in een hoekje proberen, om te controleren of het mooi genoeg wordt. Je wilt natuurlijk niet naar iets lelijks kijken.

Als je de tijd hebt kan je dit wel wat camoufleren door met héél fijn schuurpapier en wat water te gaan wetsanden. Daarmee kan je de hoogglans er weer wat af halen. Wel eerst in een hoekje proberen, om te controleren of het mooi genoeg wordt. Je wilt natuurlijk niet naar iets lelijks kijken.

zal wel eens kijken op de achterkant. Heb nog wel een wetsand setje over van de koplampen polijsten. thumbs up

volgende week verwacht ik alle elektrische componenten binnen, zal wel wat meer foto's maken met wat je nodig hebt, en hoe eenvoudig het is.thumbs up
Dat laadpaal-project heb ik helemaal gemist: ontzettend leuk!
Zal ik mijn vader ook eens laten zien; die is ook van de elektronica en misschien ook wel een leuk pensioenproject voor hem thumbs up
Inmiddels alles binnen. Alles wat in de meterkast gemaakt moet worden zit er in. he enige wat nog rest is het minder leuke klusje. kabels naar buiten graven. Door mijn huis en oprit situatie zo'n 10 meter. Dat volgt later.

Hierbij wat foto's van het geheel in huis;

De complete groepenkast in huis. Rechts, boven de meter zijn de meeste componenten van het laadgedeelte

Hier zie je alles op de P1 splitter na

Hier komt de stroom binnen. De aadlekschakelaar. Dit is geen gewone aardlekschakelaar maar een Type B (niet te verwarren met B-kar (karakterstiek). Deze type B detecteert ook DC lekstromen. sterk aangeraden (of zelfs verplicht?) met EV auto's. Bij sommige kant-en-klare laadpalen zit deze functie in de paal zelf. Dan kun je af met een gewone aardlekschakelaar of aarlekautomaat.

Na de aardlekschakelaar gaat de stroom naar de standaard 3-fase installatieschakelaar. Net als dat je die ook nodig hebt met een kant-en-klare laadpaal ter bescherming tegen overbelasting en kortsluiting.

Na de installatieschakelaar gaat de stroom naar de kWh meter. Niet verplicht maar heb hem er al gelijk in verwerkt. Net als bij een kant-en-klare laadpaal. Tot dusverre nog weinig verschil

Daarna word de stroom verdeelt naar de magneetschakelaar en EVSE module. Ik heb voor deze oplossing gekozen. zijn ook wel alternatieven

Dit is de magneetschakelaar. Die schakelt daadwerkelijk de stroom naar de auto in of uit. Boven komt de stroom binnen. Onder zit nog niks, daar komt de kabel naar buiten. de 2 zwarte draadjes is de aansturing. Via deze draadjes krijg de magneetschakelaar het signaal van in of uitschakelen vanuit de EVSE module

EVSE module; deze communiceert met de auto volgens het protocol. De auto meld als de accu vol is. Ook kan deze module de stekker ontgrendelen in de laadpoort en load balancing toepassen. Ook kun je je hem instellen dat hij alleen met zonnestroom laad. Dus geen terug levering naar het net = stoppen met laden. Nu niet relevant maar in de toekomst misschien wel. Load balancing heb ik al wel gelijk er in gezet. Sommige laadpalen hebben dit in de paal zelf zitten. Mijn huis heeft een hoofdaansluiting van 3x25A. Mocht dit overschreden worden omdat de rest van het huis ook veel vraagt (bv inductieplaat op vol vermogen en andere zaken) dan zal de laadsnelheid van de auto even minderen en even stoppen totdat het weer kan. zo kan je altijd maximaal laden tegen de rand van de huisaansluiting zonder dat je bang hoeft te zijn dat de hoofdzekering er uit vliegt.

Onderin zie je 4 signaaldraadjes van de load balancer komen. Bovenin zie je de 2 zwarte draden naar de magneetschakelaar. De andere is gewoon nul, fase en aarde. De datakabel van buiten die met de auto communiceert en de stekker unlocked word onderaan nog aangesloten.

De load balancer; al uitgelegd wat het doet en waarom. Sommigen plaatsen deze naast de meterkast. sommige kant en klare palen zit dit al in. Ik heb genoeg ruimte in de kast om hem mooi weg te werken. Links zie je de 4 draden die naar de EVSE module gaan. Links zie je ook het signaal van de energiemeter die registreert hoeveel stroom het huis verbruikt (of terug levert) Rechts de voeding.

Als laatste de P1 splitter. Het signaal uit de energiemeter gebruik ik naast de load balancer ook voor andere doeleinden. Bovenin gaat de invoer van de datakabel. rechts zie je de zwarte kabel de meterkast in gaan. Die gaat naar boven naar de load balancer.

Elke (slimme)meter heeft zo'n P1 poort. Het is soms zoeken, bij mij zit deze hier aan de onderzijde:

en zo ziet alles er uit

En zo het laadpaal gedeelte

Het ziet er misschien moeilijk uit maar is het totaal niet. veel componenten heb je met een normale kant en klare paal ook nodig. De extra modules zorgt er voor dat het maar een fractie kost van een echte laadpaal met DC beveiliging en load balancing (kost al snel tussen de 1000 en 1800 euro). En alles zit mooi in huis. Buiten zie je alleen een stekker (of kabel, wat je zelf handig lijkt)

vragen; laat ze gerust weten.

maak binnenkort wel wat foto's als de kabels naar buiten liggen en stekker.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2021 13:56 door AsconaGT.
Wow dat ziet er inderdaad super netjes uit!

Ik heb begin dit jaar ook zelf mijn groepenkast vervangen vanwege de aanleg van zonnepanelen en ben toen ook gelijk overgestapt op 3-fase. (ook 3x 25A)
Ik heb ook gelijk 3 krachtgroepen aangebracht, 1 voor Inductiekookplaat, 1 400V wandcontactdoos in de garage en een derde voor een eventuele laadpaal in de toekomst.
Ik vond dat het er bij mij netjes uit zag, maar dit is nog wel een stapje netter!

En die P1 splitter moet ik ook onthouden winking smiley

En die P1 splitter moet ik ook onthouden
Ik heb er 1 die in de meterkast kan (op de din rail). Kost iets van 50 euro. Als perfectionist wil ik dat zo hebben. maar je hebt ook wel goedkopere buiten de meterkast voor de helft van het geld. ik zou er dan wel 1 kiezen die het signaal versterkt. Dat heb ik niet en kan tot verzwakt signaal leiden.

Ik ben ook onlangs naar 3-fase over gegaan, en ook gelijk een krachtstroom stekker geplaatst in de garage. thumbs up geen idee of het nodig is, maar aanleg kost weinig als je toch bezig bent.

Installatieautomaat van inductie ligt bij mij ook al in (links onder), maar nog geen bedrading, keuken komt pas begin volgend jaar.

Moet nog even de coderingsstroken maken. Als alles ligt het plafond er weer in maken en dan is het even klaar. (totdat de keuken komt en er nog een hele bak extra bedrading bij in komt)

door de hoeveelheid draden lijkt het complex maar schematisch gezien is het niet zo lastig hoor. Maar bedankt voor de complimenten winking smiley En ja, ik heb er de lol in om het ook gewoon netjes en strak te maken, dat is gelukkig wel te zien

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2021 14:10 door AsconaGT.
Mooi werk. Maar de sleuf graven buiten is toch ook leuk.. beetje een minigraver bedienen, is weer eens wat anders. winking smiley
Bijzonder netjes Joost!
Petje af dat je dat er zelf in geklust hebt zonder elektro achtergrond thumbs up

Mocht er hier in de toekomst een EV komen dan wil ik ook gewoon een onopvallend stopcontact hebben, het aanleggen laat ik wel door een vriend doen. Die heeft er voor geleerd smiling smiley

Mooi werk. Maar de sleuf graven buiten is toch ook leuk.. beetje een minigraver bedienen, is weer eens wat anders. winking smiley

helaas, heb geen minigraver en is veel te duur om te huren. Moet ook oppassen want in de grond loopt daar een een tyleenbuisje voor water aan de voorzijde van het huis.

ik heb al grondkabel en doe hem ook nog in een pvc buisje. Laat hem strak langs de muur lopen, dan hoef ik ook niet al te diep. Maar word dus gewoon handwerk.

Ach, met een paar uurtjes zit dat er ook gewoon in, maar is niet het leukste klusje. Heb halverwege september een weekje vrij, als het weer dan een beetje mee zit ga ik dat dan doen.

Mocht er hier in de toekomst een EV komen dan wil ik ook gewoon een onopvallend stopcontact hebben, het aanleggen laat ik wel door een vriend doen. Die heeft er voor geleerd

mijn collega vind juist een opvallende paal heel mooi, liefst met zo'n verlichte groen ring (volgens mij om de buurt te laten zien dat hij een EV geeft, maargoed....tongue sticking out smiley ) ik heb het liefst ook gewoon een onopvallend stopcontact

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2021 16:59 door AsconaGT.
Vandaag eens een deel van de dag aan de auto kunnen spenderen. Die was enorm vies en kon wel wat liefde gebruiken. Nadat de temperatuur lekker begon te worden de auto uitgebreid gewassen, kleien, weer wassen. velgen, etc.

Toen de auto in de garage voor de glascoating. Nadat het lakoppervlakte iets was afgekoeld muziek aan gezet, goede verlichting, mooie garage, op mn dooie gemakje alles in een eerste laag gezet. Het miniflesje is nu bijna op de helft en dus ruim voldoende voor een 2e laag. Dat komt morgenvroeg. Ook de velgen en glas komt dan aan de beurt.

Binnenzijde komt een andere keer weer

Goed bezig! Geen zin/tijd om een rondje te polijsten? Normaal gesproken heb je na het kleien wat last van 'marring' namelijk.
Dat was inderdaad wel in de planning.

Ik heb dit keer gekleid met een klei doek. Buiten zag ik al niks dus toen maar onder goed licht in de garage gezet. Maar ik heb totaal geen last van swirls / marring. In mijn garage staat de auto ook nog eens onder vals licht. Maar niets van te zien. De lak van de Benz is ook echt keihard. En wat ik van de garage / eerste eigenaar begreep is dat de auto ook heel zijn leven nooit een wasstraat heeft gezien. En bij mij dus ook niet. + wassen met schoon water helpt allemaal wel natuurlijk. Wel is hij een jaar geleden gepolijst door de garage waar ik hem kocht. Heb wel meer steenslag puntjes gezien dan vorig jaar. maar onder dit licht zie je ook werkelijk alles.

De foto's zijn overigens van na het wassen / kleinen maar van voor het aanbrengen van de Gyeon Mohs.
Meneer Ascona, wilt u stoppen met het posten van foto’s?!

Een snaarstrakke meterkast, een mooie lichte, lege garage en een glimmende Mercedes.
Gewoon niet leuk meer!

tongue sticking out smileygrinning smiley
Mooi werk Joost! Daar zou ik ook nog een tijd voor moeten vinden, even goed verzorgen. Lekker op weg als je even de tijd hebt/neemt smiling smiley
Mooi resultaat en MoHs is fijn.
Voor het ultieme resultaat zou je, nadat je MoHs hebt laten uitharden, nog een rondje cancoat kunnen toevoegen. Maakt de kleur dieper en de lak nog gladder en hydrofober.

Een snaarstrakke meterkast, een mooie lichte, lege garage en een glimmende Mercedes.
Gewoon niet leuk meer!

grinning smiley Mensen vinden mij wel eens een beetje perfectionist. Maar misschien klopt dat dan ook een beetje. Maar het is wel zo; als ik zelf iets doe, dan doe ik het goed. Dan heb ik er ook de meeste lol in als ik met trots terug kijk op mijn werk. winking smiley De garage is inderdaad ook heel erg fijn! Het mooiste van ons huis (ondanks het gewoon een soort van rijtjeshuis is) is dat we gewoon een tuinhuis hebben voor grasmaaier, fietsjes, tuinmeubels, etc. En een grote bijkeuken in de kelder hebben voor wasmachine / droger en voorraadkast, etc. Met andere woorden; de garage is altijd helemaal leeg.

Althans, we gebruiken hem goed. Afgelopen maanden hebben onze 15 binnendeuren daar gelegen voor schuren, grondverf en 2 laklagen. Begin van het jaar heeft de huisraad van iemand daar tijdelijk gestaan. En zo word er altijd wel 'iets' gedaan in die ruimte. Heerlijk zo'n flexibele lege plek.

Mooi resultaat en MoHs is fijn.
Voor het ultieme resultaat zou je, nadat je MoHs hebt laten uitharden, nog een rondje cancoat kunnen toevoegen. Maakt de kleur dieper en de

Inderdaad super fijn spul; het is zelfs veel makkelijker aanbrengen dan een wax of sealant. (wel juiste voorzorgsmaatregelen nemen). Vanmorgen 2e laag er op gezet. Heb helaas geen cancoat in huis. Morgen laagje cure er op en dan moet hij naar buiten. Heb morgenmiddag de auto weer nodig
Ook heb ik vandaag nog even tijd gevonden om kabels te trekken voor de laadpaal. Was zo fijn weer om lekker buiten wat te doen.

alles mooi in buisjes, ook in de grond. Alles in beugels. Planten moesten even uit de grond gehaald worden, eind van de dag alles weer terug er in.

Alleen alles nog aansluiten in de meterkast en aan de stekker;

Echt weer top bezig!

Ik zal eens kijken of pa dit ook interessant vind, hij heeft net de bestelling eruit gedaan voor een EQA.
Als je er een klein beetje gevoel voor hebt (ik heb geen elektronische achtergrond) en lol aan hebt is het beslist leuk.

HIER kun je de meeste modules kopen (EVSE module + loadbalancing)

En HIER de handleiding. Op pagina 2 staat een schematisch overzicht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.