AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Heel gaaf! En die meterkast is prachtig geworden! Ben benieuwd naar je laadoplossing, zit zelf ook wel eens aan een fatsoenlijke laadvoorziening te denken.
 
bedankt allen.

Likje verf wat ik nog over had doet natuurlijk al snel wonderen. Naast dat het gewoon allemaal netjes en veilig is gemaakt heb ik ook gewoon wat tijd gestoken in het gewoon netjes alles in vaste buisjes wegwerken. Mooie labeltjes maken en gewoon netjes alles afwerken.

Waar nu de stopcontacten zitten komt dus nog een stuk groepenkast bij onder met de benodigde onderdelen

Wat je nodig hebt aan onderdelen;

Eerst de onderdelen die je met een reguliere laadpaal ook hebt,

3-fase aardlekschakelaar (in mijnggeval een type B,niet te verwarren met B karakterstiek ivm DC stromen )
3-fase installatieautomaat
3-fase kWk meter MID goedgekeurd. (niet per se nodig, maar ik zet hem er alvast tussen)
5-polige kabel naar buiten. Ik gebruik iets dikker 4m2 kabel. Tot 11Kw moet regulier 2,5m2 kabeldikte ook kunnen.


Welke onderdelen heb je nog meer nodig als je buiten alleen een stopcontact wil hebben

- EV module die met de auto praat --> signaal stuurt wanneer de auto vol is en de stroom laat stoppen. Ook regelt deze de hoeveelheid stroom en nog wat andere zaken
- magneetschakelaar --> deze schakelt daadwerkelijk de stroom in of uit. Die krijgt het signaal van de EV module wanneer deze moet schakelen
- type 2 stopcontact met een doosje waar je deze in maakt
- stuurstroomkabel. die met de auto praat (bovenste 2 pinnen van de laadstekker) en eventueel de stekker kan vergrendelen in het stopcontact

En als extra kies ik nog voor een load balancer, die communiceert ook met de EV module. Die leest de stroom uit van het huis, via de P1 poort van de energiemeter vand de netbeheerder. Die weet hoeveel er actueel verbruikt word. Als het huis te veel vraagt, meer dan de 3x25 ampere wat ik heb, dan word het laden van de auto even gereduceerd of zelfs helemaal gestopt. Zo hoef je nooit een dure stroomaansluiting te betalen van de netbeheerder en voorkomen je dat de hoofdzekeringen er door gaan. Altijd maximaal laden zonder zorgen dus.

Ik zal binnenkort als ik alles binnen heb alles op de foto zetten.

Moeilijk is het allemaal niet. de 'laadpaal' zelf zit binnen een uur in elkaar. Wel veel werk is het graven van de kabels en doorboren van de gevel in mijn geval, en alles netjes afwerken. Maar dat heb je met een reguliere paal net zo.
 
Buiten heb ik een kunststof doosje gehaald. Zwart, zo valt het allemaal wat minder op.

Helaas is het kunststof doosje hoogglans terwijl de stekker zelf mat is.

Dekseltje even vastgeschroefd en met 58mm boor een gat gemaakt. stekker er in. Pakkingen er tussen. Alles mooi gemaakt in de deksel. Nu in het doosje zelf de wartels maken voor de stroomtoevoer en datakabel

51345890550_9a81eac8b6_b.jpg


51344156372_ac07d928fe_z.jpg


ondertussen nog wachten op wat elektrische componenten
 
Mooi werk, Joost! Ik neem aan dat je aderdikte van je kabels in mm² bedoelt, niet m². Maar erg gaaf en een nette meterkast, ik snap die wens. Dat heb ik ook, alles gelabeld etc. Mooie upgrade.
 
Mooi werk, Joost! Ik neem aan dat je aderdikte van je kabels in mm² bedoelt, niet m²

Uiteraard, anders worden het een beetje dure kabels :)

Ik verwacht volgende week alles binnen te hebben. Zal dan alle componenten op de foto zetten voor een zelfbouw laadpaal en je zult zien dat het niet moeilijk is (y) En mooier en stuk goedkoper dan een echte paal.

Meeste werk is in mijn geval het graven van een kabel naar de voortuin. Heb je het laadpunt vlak bij de meterkast dan word het nog eenvoudiger en goedkoper
 
Die nieuwe meterkast is echt een enorme upgrade. Ontzettend netjes gedaan. Petje af!

Wat dit betreft:
Helaas is het kunststof doosje hoogglans terwijl de stekker zelf mat is.

Als je de tijd hebt kan je dit wel wat camoufleren door met héél fijn schuurpapier en wat water te gaan wetsanden. Daarmee kan je de hoogglans er weer wat af halen. Wel eerst in een hoekje proberen, om te controleren of het mooi genoeg wordt. Je wilt natuurlijk niet naar iets lelijks kijken.
 
Als je de tijd hebt kan je dit wel wat camoufleren door met héél fijn schuurpapier en wat water te gaan wetsanden. Daarmee kan je de hoogglans er weer wat af halen. Wel eerst in een hoekje proberen, om te controleren of het mooi genoeg wordt. Je wilt natuurlijk niet naar iets lelijks kijken.

zal wel eens kijken op de achterkant. Heb nog wel een wetsand setje over van de koplampen polijsten. (y)

volgende week verwacht ik alle elektrische componenten binnen, zal wel wat meer foto's maken met wat je nodig hebt, en hoe eenvoudig het is.(y)
 
Dat laadpaal-project heb ik helemaal gemist: ontzettend leuk!
Zal ik mijn vader ook eens laten zien; die is ook van de elektronica en misschien ook wel een leuk pensioenproject voor hem (y)
 
Inmiddels alles binnen. Alles wat in de meterkast gemaakt moet worden zit er in. he enige wat nog rest is het minder leuke klusje. kabels naar buiten graven. Door mijn huis en oprit situatie zo'n 10 meter. Dat volgt later.

Hierbij wat foto's van het geheel in huis;

De complete groepenkast in huis. Rechts, boven de meter zijn de meeste componenten van het laadgedeelte
51380929527_43c60cfa76_c.jpg



Hier zie je alles op de P1 splitter na
51381691826_6f8d815f85_c.jpg



Hier komt de stroom binnen. De aadlekschakelaar. Dit is geen gewone aardlekschakelaar maar een Type B (niet te verwarren met B-kar (karakterstiek). Deze type B detecteert ook DC lekstromen. sterk aangeraden (of zelfs verplicht?) met EV auto's. Bij sommige kant-en-klare laadpalen zit deze functie in de paal zelf. Dan kun je af met een gewone aardlekschakelaar of aarlekautomaat.
51381931433_610216b7e6_c.jpg


Na de aardlekschakelaar gaat de stroom naar de standaard 3-fase installatieschakelaar. Net als dat je die ook nodig hebt met een kant-en-klare laadpaal ter bescherming tegen overbelasting en kortsluiting.
51382432789_870f22564b_c.jpg



Na de installatieschakelaar gaat de stroom naar de kWh meter. Niet verplicht maar heb hem er al gelijk in verwerkt. Net als bij een kant-en-klare laadpaal. Tot dusverre nog weinig verschil
51381691851_801697d8ae_c.jpg



Daarna word de stroom verdeelt naar de magneetschakelaar en EVSE module. Ik heb voor deze oplossing gekozen. zijn ook wel alternatieven
51381931388_1ae7284d9e_c.jpg



Dit is de magneetschakelaar. Die schakelt daadwerkelijk de stroom naar de auto in of uit. Boven komt de stroom binnen. Onder zit nog niks, daar komt de kabel naar buiten. de 2 zwarte draadjes is de aansturing. Via deze draadjes krijg de magneetschakelaar het signaal van in of uitschakelen vanuit de EVSE module
51380929442_f7b3b4f216_c.jpg



EVSE module; deze communiceert met de auto volgens het protocol. De auto meld als de accu vol is. Ook kan deze module de stekker ontgrendelen in de laadpoort en load balancing toepassen. Ook kun je je hem instellen dat hij alleen met zonnestroom laad. Dus geen terug levering naar het net = stoppen met laden. Nu niet relevant maar in de toekomst misschien wel. Load balancing heb ik al wel gelijk er in gezet. Sommige laadpalen hebben dit in de paal zelf zitten. Mijn huis heeft een hoofdaansluiting van 3x25A. Mocht dit overschreden worden omdat de rest van het huis ook veel vraagt (bv inductieplaat op vol vermogen en andere zaken) dan zal de laadsnelheid van de auto even minderen en even stoppen totdat het weer kan. zo kan je altijd maximaal laden tegen de rand van de huisaansluiting zonder dat je bang hoeft te zijn dat de hoofdzekering er uit vliegt.

Onderin zie je 4 signaaldraadjes van de load balancer komen. Bovenin zie je de 2 zwarte draden naar de magneetschakelaar. De andere is gewoon nul, fase en aarde. De datakabel van buiten die met de auto communiceert en de stekker unlocked word onderaan nog aangesloten.
51381691921_644d69d92d_c.jpg



De load balancer; al uitgelegd wat het doet en waarom. Sommigen plaatsen deze naast de meterkast. sommige kant en klare palen zit dit al in. Ik heb genoeg ruimte in de kast om hem mooi weg te werken. Links zie je de 4 draden die naar de EVSE module gaan. Links zie je ook het signaal van de energiemeter die registreert hoeveel stroom het huis verbruikt (of terug levert) Rechts de voeding.
51382432739_1d5fc9b01d_b.jpg

51382432704_519f482a04_b.jpg


Als laatste de P1 splitter. Het signaal uit de energiemeter gebruik ik naast de load balancer ook voor andere doeleinden. Bovenin gaat de invoer van de datakabel. rechts zie je de zwarte kabel de meterkast in gaan. Die gaat naar boven naar de load balancer.
51381691986_cc88aaeaea_c.jpg


Elke (slimme)meter heeft zo'n P1 poort. Het is soms zoeken, bij mij zit deze hier aan de onderzijde:
51382702245_db1a675c4f_c.jpg




en zo ziet alles er uit
51381691811_47542c07a2_c.jpg


En zo het laadpaal gedeelte
51381931283_d889174048_c.jpg



Het ziet er misschien moeilijk uit maar is het totaal niet. veel componenten heb je met een normale kant en klare paal ook nodig. De extra modules zorgt er voor dat het maar een fractie kost van een echte laadpaal met DC beveiliging en load balancing (kost al snel tussen de 1000 en 1800 euro). En alles zit mooi in huis. Buiten zie je alleen een stekker (of kabel, wat je zelf handig lijkt)

vragen; laat ze gerust weten.

maak binnenkort wel wat foto's als de kabels naar buiten liggen en stekker.
 
Wow dat ziet er inderdaad super netjes uit!

Ik heb begin dit jaar ook zelf mijn groepenkast vervangen vanwege de aanleg van zonnepanelen en ben toen ook gelijk overgestapt op 3-fase. (ook 3x 25A)
Ik heb ook gelijk 3 krachtgroepen aangebracht, 1 voor Inductiekookplaat, 1 400V wandcontactdoos in de garage en een derde voor een eventuele laadpaal in de toekomst.
Ik vond dat het er bij mij netjes uit zag, maar dit is nog wel een stapje netter!

En die P1 splitter moet ik ook onthouden ;)
 
En die P1 splitter moet ik ook onthouden
Ik heb er 1 die in de meterkast kan (op de din rail). Kost iets van 50 euro. Als perfectionist wil ik dat zo hebben. maar je hebt ook wel goedkopere buiten de meterkast voor de helft van het geld. ik zou er dan wel 1 kiezen die het signaal versterkt. Dat heb ik niet en kan tot verzwakt signaal leiden.

Ik ben ook onlangs naar 3-fase over gegaan, en ook gelijk een krachtstroom stekker geplaatst in de garage. (y) geen idee of het nodig is, maar aanleg kost weinig als je toch bezig bent.

Installatieautomaat van inductie ligt bij mij ook al in (links onder), maar nog geen bedrading, keuken komt pas begin volgend jaar.

Moet nog even de coderingsstroken maken. Als alles ligt het plafond er weer in maken en dan is het even klaar. (totdat de keuken komt en er nog een hele bak extra bedrading bij in komt)






door de hoeveelheid draden lijkt het complex maar schematisch gezien is het niet zo lastig hoor. Maar bedankt voor de complimenten ;) En ja, ik heb er de lol in om het ook gewoon netjes en strak te maken, dat is gelukkig wel te zien
 
Mooi werk. Maar de sleuf graven buiten is toch ook leuk.. beetje een minigraver bedienen, is weer eens wat anders. ;)
 
Bijzonder netjes Joost!
Petje af dat je dat er zelf in geklust hebt zonder elektro achtergrond (y)

Mocht er hier in de toekomst een EV komen dan wil ik ook gewoon een onopvallend stopcontact hebben, het aanleggen laat ik wel door een vriend doen. Die heeft er voor geleerd :)
 
Mooi werk. Maar de sleuf graven buiten is toch ook leuk.. beetje een minigraver bedienen, is weer eens wat anders. winking smiley

helaas, heb geen minigraver en is veel te duur om te huren. Moet ook oppassen want in de grond loopt daar een een tyleenbuisje voor water aan de voorzijde van het huis.

ik heb al grondkabel en doe hem ook nog in een pvc buisje. Laat hem strak langs de muur lopen, dan hoef ik ook niet al te diep. Maar word dus gewoon handwerk.

Ach, met een paar uurtjes zit dat er ook gewoon in, maar is niet het leukste klusje. Heb halverwege september een weekje vrij, als het weer dan een beetje mee zit ga ik dat dan doen.

Mocht er hier in de toekomst een EV komen dan wil ik ook gewoon een onopvallend stopcontact hebben, het aanleggen laat ik wel door een vriend doen. Die heeft er voor geleerd

mijn collega vind juist een opvallende paal heel mooi, liefst met zo'n verlichte groen ring (volgens mij om de buurt te laten zien dat hij een EV geeft, maargoed....:p ) ik heb het liefst ook gewoon een onopvallend stopcontact
 
Vandaag eens een deel van de dag aan de auto kunnen spenderen. Die was enorm vies en kon wel wat liefde gebruiken. Nadat de temperatuur lekker begon te worden de auto uitgebreid gewassen, kleien, weer wassen. velgen, etc.

Toen de auto in de garage voor de glascoating. Nadat het lakoppervlakte iets was afgekoeld muziek aan gezet, goede verlichting, mooie garage, op mn dooie gemakje alles in een eerste laag gezet. Het miniflesje is nu bijna op de helft en dus ruim voldoende voor een 2e laag. Dat komt morgenvroeg. Ook de velgen en glas komt dan aan de beurt.

Binnenzijde komt een andere keer weer

51496645481_6b50876c6d_b.jpg


51497571660_d9baccf804_b.jpg


51497362049_4441a48118_b.jpg


51495858367_878e11d534_b.jpg
 
Goed bezig! Geen zin/tijd om een rondje te polijsten? Normaal gesproken heb je na het kleien wat last van 'marring' namelijk.
 
Dat was inderdaad wel in de planning.

Ik heb dit keer gekleid met een klei doek. Buiten zag ik al niks dus toen maar onder goed licht in de garage gezet. Maar ik heb totaal geen last van swirls / marring. In mijn garage staat de auto ook nog eens onder vals licht. Maar niets van te zien. De lak van de Benz is ook echt keihard. En wat ik van de garage / eerste eigenaar begreep is dat de auto ook heel zijn leven nooit een wasstraat heeft gezien. En bij mij dus ook niet. + wassen met schoon water helpt allemaal wel natuurlijk. Wel is hij een jaar geleden gepolijst door de garage waar ik hem kocht. Heb wel meer steenslag puntjes gezien dan vorig jaar. maar onder dit licht zie je ook werkelijk alles.

De foto's zijn overigens van na het wassen / kleinen maar van voor het aanbrengen van de Gyeon Mohs.
 
Meneer Ascona, wilt u stoppen met het posten van foto’s?!

Een snaarstrakke meterkast, een mooie lichte, lege garage en een glimmende Mercedes.
Gewoon niet leuk meer!

:p:)
 
Mooi werk Joost! Daar zou ik ook nog een tijd voor moeten vinden, even goed verzorgen. Lekker op weg als je even de tijd hebt/neemt :)
 
Mooi resultaat en MoHs is fijn.
Voor het ultieme resultaat zou je, nadat je MoHs hebt laten uitharden, nog een rondje cancoat kunnen toevoegen. Maakt de kleur dieper en de lak nog gladder en hydrofober.
 
Een snaarstrakke meterkast, een mooie lichte, lege garage en een glimmende Mercedes.
Gewoon niet leuk meer!

:) Mensen vinden mij wel eens een beetje perfectionist. Maar misschien klopt dat dan ook een beetje. Maar het is wel zo; als ik zelf iets doe, dan doe ik het goed. Dan heb ik er ook de meeste lol in als ik met trots terug kijk op mijn werk. ;) De garage is inderdaad ook heel erg fijn! Het mooiste van ons huis (ondanks het gewoon een soort van rijtjeshuis is) is dat we gewoon een tuinhuis hebben voor grasmaaier, fietsjes, tuinmeubels, etc. En een grote bijkeuken in de kelder hebben voor wasmachine / droger en voorraadkast, etc. Met andere woorden; de garage is altijd helemaal leeg.

Althans, we gebruiken hem goed. Afgelopen maanden hebben onze 15 binnendeuren daar gelegen voor schuren, grondverf en 2 laklagen. Begin van het jaar heeft de huisraad van iemand daar tijdelijk gestaan. En zo word er altijd wel 'iets' gedaan in die ruimte. Heerlijk zo'n flexibele lege plek.

Mooi resultaat en MoHs is fijn.
Voor het ultieme resultaat zou je, nadat je MoHs hebt laten uitharden, nog een rondje cancoat kunnen toevoegen. Maakt de kleur dieper en de

Inderdaad super fijn spul; het is zelfs veel makkelijker aanbrengen dan een wax of sealant. (wel juiste voorzorgsmaatregelen nemen). Vanmorgen 2e laag er op gezet. Heb helaas geen cancoat in huis. Morgen laagje cure er op en dan moet hij naar buiten. Heb morgenmiddag de auto weer nodig
 
Ook heb ik vandaag nog even tijd gevonden om kabels te trekken voor de laadpaal. Was zo fijn weer om lekker buiten wat te doen.

alles mooi in buisjes, ook in de grond. Alles in beugels. Planten moesten even uit de grond gehaald worden, eind van de dag alles weer terug er in.

Alleen alles nog aansluiten in de meterkast en aan de stekker;

51501215509_b03676bb7c_c.jpg
 
Echt weer top bezig!

Ik zal eens kijken of pa dit ook interessant vind, hij heeft net de bestelling eruit gedaan voor een EQA.
 
Als je er een klein beetje gevoel voor hebt (ik heb geen elektronische achtergrond) en lol aan hebt is het beslist leuk.

HIER kun je de meeste modules kopen (EVSE module + loadbalancing)

En HIER de handleiding. Op pagina 2 staat een schematisch overzicht
 
Alles werkt!

Eerste laadsessie er op zitten. Natuurlijk kun je je afvragen of dit loont voor een PHEV voertuig. Immers kan mijn auto maar op 1 fase laden en is het een kleine accu. (en hun je met de 230V stopcontactlader ook prima uit de voeten. Maar het was een mooi projectje om te doen. En ook in de toekomst kan ik gewoon met 11Kw laden als hier ooit een EV komt

CCQpOS4kHFIp9Gn78Vucwxe0.jpg


OW2fWkqbZnt8EqZiTJZi92JA.jpg


jpszPNPXpjyEd48hFQH488rt.jpg


42ZgKt58JwQBRozfyhbeWwT3.jpg
 
Wat een geweldig project! Ik vind elektra veel te eng om zo mee aan de slag te gaan, maar als dat niet zo zou zijn, zou ik je graag nadoen zelfs zonder nu een elektrische auto te hebben. Die meterkast, wat heerlijk. :D
 
Mooi project! En fijn dat de ultieme uber aan z'n eigen paal hangt!! Respect mijnerzijds voor je zelfbouwkwaliteiten!! Knap werk.
 
Mooi aangelegd! Toen je begon met je project had ik het idee: dat is ook wel wat voor mij. Maar als ik nu zie hoeveel ruimte je nodig hebt voor de uitbreiding van de groepenkast, dan hoef ik het niet meer te proberen. Helaas, geen plek (sterker nog, ik heb geen meterkast!) -->https://i.ibb.co/4NfqLk7/DSC-6312.jpg

Nu heb ik nu ook slechts een 1x25a aansluiting, dus die zou dan ook uitgebreid moeten worden. Ik blijf voorlopig de openbare laadpaal maar gebruiken. :LOL:
 
Toen je begon met je project had ik het idee: dat is ook wel wat voor mij. Maar als ik nu zie hoeveel ruimte je nodig hebt voor de uitbreiding van de groepenkast, dan hoef ik het niet meer te proberen. Helaas, geen plek (sterker nog, ik heb geen meterkast!)

strikt genomen mag het niet, moet altijd in een afgesloten technische ruimte. En bij nieuwere huizen worden aan de ruimte ook nog eisen gesteld. (rooster in deur en zo nog wel wat zaken) Laadpaal hoeft niet per se zoveel ruimte te kosten hoor. er zijn mensen die maken het zo;

Er zijn ook mensen die maken hem apart. Die zetten een kastje in de schuur of elders en niet per se in de meterkast. Als je dan geen KwH meter wil dan kan het nog compacter

Voorbeelden van andere zelfbouwers;

zoals deze;
vuXEUvOF3nOn3JNKlqeo1Eoo.jpg


of deze;
HRAG6V5rmBkeoCzS59KjoXlR.jpg

MpeRRZxdKqSKOexsAikdkVeX.jpg







Vrijdag de dag waarvan elke autoliefhebber de nekharen van overheid van gaan staan en de eerste keer is sinds ik een rijbewijs heb; een laag paaltje geraakt bij het wegrijden uit een grasveld :(

Tikje was niet heel hard, maar hard genoeg om de voorbumper de slopen en een plastic 'ding' liet afbreken waardoor alle koelvloeistof er uit liep. Lekker dan op een vrijdag, uur van huis met je gezin er in en een weekendje weg voor de boeg.

51521722292_6ddf0edb1e_b.jpg


Normaal zou ik zelf zoiets wel herstellen gezien de zeer geringe schade, maar nu kon ik niet verder, ver van huis en stond met de rug tegen de muur. Dan maar via verzekering.

Na 45 minuten auto afgesleept door een berger en een Astra station van een jaartje oud als leenauto meegekregen. Helemaal prima voor het weekend. Die moet ik vanmiddag weer inleveren en krijg dan hopelijk een andere mee van het schadebedrijf waar de auto naar toe gaat. Die word vandaag gebracht als het goed is.

Omdat ik al zo lang schadevrij rij niet gelijk een probleem qua no-claim, maar het blijft natuurlijk wel zuur.
 
Enorm k*t, gelukkig lijkt de schade mee te vallen. De koplamp is bijvoorbeeld nog heel. Hopen dat ie snel hersteld is!
 
Barri zei:
Enorm k*t, gelukkig lijkt de schade mee te vallen. De koplamp is bijvoorbeeld nog heel. Hopen dat ie snel hersteld is!

schade valt enorm mee, maar dat de koelvloeistof er uit is gelopen moest het wel via verzekering. Anders had ik zelf wel een andere bumper en toebehoren geregeld.

Nu het via de verzekering loopt maakt het qua kosten ook allemaal niets uit, of die koplamp nu stuk was of niet.

Hier kwam de koelvoeistof uit, lijkt wel een gebroken waterpomp of iets? Iemand een idee wat hier gebarsten is?

51523283799_43e7b6d261_b.jpg
 
Balen zeg! Schade valt wellicht mee, maar je bent zo 1000 euro kwijt hoor als je het zelf moet bekostigen. Maar ook dan vaak nog goedkoper dan via verzekering als je premie daardoor jarenlang flink omhoog gaat.

Wel voordeel dat je straks weer een strakke, steenslagvrije voorbumper hebt. Ik wacht nog tot er hier iemand mijn voorbumper een kusje geeft.
 
Shit! Erg vervelend zoiets! Werkte de piepers niet?

jawel, maar had totaal geen idee dat er een paaltje stond, gaf net gas om de parkeerplaats af te rijden. toen ze piepten zat ik er ook al tegenaan (voor piepen ze relatief laat)

Balen zeg! Schade valt wellicht mee, maar je bent zo 1000 euro kwijt hoor als je het zelf moet bekostigen. Maar ook dan vaak nog goedkoper dan via verzekering als je premie daardoor jarenlang flink omhoog gaat.

Ach had het graag zelf gerepareerd, Bumpertje in kleur vind je gebruikt voor 200-300 euro. Dan wat toebehoren en ik was voor 400-500 euro wel klaar en een paar uurtjes klooien.

Maar als je een uur van huis staat met je gezin en een volle auto dan heb je weinig keuze om het via de verzekering te laten lopen :(

135 euro eigen risico en , sta vrij hoog in de bonus-malus ladder en zak 4 plekken. Premie gaat met 9 euro per maand om hoog de komende jaren. Over 4 jaar zit ik dus weer op de huidige plaats. Dus al met al kost zo'n grapje dus gewoon bijna 700 euro. Zo'n klein tikje en ook nog iets wat ik prima zelf kon doen. Had liever ook de condensor of koeler stuk, dan zat dat er in ieder geval helemaal nieuw in :p maar helaas.
 
Das goed balen inderdaad. Volgens mij is dit een van je elektrische waterpompen (ik dacht dat je er twee zou moeten hebben, nog naast de door de motor aangedreven waterpomp) voor een deels apart koelcircuit (komt alleen samen in het reservoir). Die zit bij veel auto's redelijk dicht achter de bumper en opzij van de radiateur.
 
Zonde man.. gelukkig niet je weekend af hoeven te lassen maar een flinke domper zonder meer.

Respect voor de meterkast trouwens, heel knap gemaakt zo (y)
 
Terug
Bovenaan