En welke kleur mag het zijn?

rke

Wegverkenner
Vroeger maakte ik er voor mijzelf altijd een heel drama van.

Welke kleur moet mijn nieuwe bolide zijn?
Mijn eerste auto was een C-Kadett in koninklijk oranje.
Nederlandser dan dat kon niet en als er ooit een voetbalclubje in die jaren werledkampioen was geworden, had ik de juiste kleur auto gehad. Maar ik vond het een vreselijke kleur. Een "Starky and Hutch" sportstreep hielp maar bitter weinig in mijn ogen, waarschijnlijk vooral omdat het "de auto van de gewone man" was.

1974_Ford_Torino_from_Starsky_%26_Hutch.JPG

Het was een vervelende kleur. Even een spatbordje opnieuw spuiten gaf zo veel kleurverschil dat het zelfs mij stoorde. Later heb ik hem uit wanhoop maar met bootlak donkerblauw met witte accenten gemaakt en dat stond hem best goed. Wit interieurtje er bij, al het chroom onder de witte verf gesmeerd (wat er dus vrolijk weer afbeladderde) en hier en daar wat plastic wit gemaakt. Besmettelijker kon niet maar het stond hem goed.
Anyway: dat koninklijke oranje was een logisch gevolg van het kopen van een dertiendehandsje en koninklijk oranje werd opgevolgd door zeer realistisch (metalic, jawel !!) roestbruin.. Echt roest afgewisseld met namaakroest.
Sindsdien roep ik dat het mijn gluteus maximus zal oxideren welke kleur verf er op een auto zit, mits je maar verf ziet en geen roest.

Maar toen ik mijn eerste leaseauto mocht uitzoeken van de baas, heb ik toch nog even getwijfeld. "Welke kleur wilt u hem hebben", vroeg de verkoper? In de meegekregen folder stond een brandweerrrode Peugeot 309 met donker glas, een zeer luxe optie in die jaren. Het "doet mijn die maar" was er uit geflapt voordat ik een seconde nagedacht had over de praktische kanten van die kleur en ik reed een brandweer-auto zonder "doe dit doe dat".
De gedachte daarbij was ook: Een rode is sneller.

Ik heb een tijdlang brandweerrood geroepen bij een neiuwe bestelling tot meneer Skoda op het idee kwam deze kleur niet meer zonder meerprijs te leveren. Ik had daarom een blauwe besteld en uiteindelijk een groene gekregen. Sinds dat moment ben ik meer gaan kijken naar de auto's die in voorraad waren en op korte termijn geleverd konden worden. En, sinds ik weer dertiendehands rij, is een kleur kiezen een utopie. Een soort "iedere kleur is te koop, behalve de kleur die ik wil".

Maar ik kwam toevallig een grappig tekeningetje tegen van hetgeen de grote, grijze massa koopt. En ik vond het te leuk om niet te laten zien.
Wat mij vooral opvalt is dat een lastige kleur als zwart flink vertegenwoordigd is.
[size=x-small]Zwart is in mijn ogen vooral geschikt voor een lijkwagen of een taxi en het is ongeveer de meest besmettelijke kleur die je kan vinden.[/size]

Welke kleur vind jij een geschikte kleur voor een nieuwe auto? Zo'n militair matgroen grondverf-kleurtje of gewoon saai metallic grijs?

Blauw heeft toch vaak wel mijn voorkeur. Maar dan niet te licht dat het bijna grijs is of zo donker dat het bijna zwart is. Of een kleur goed staat is toch ook wel afhankelijk van het model. Voor mij in ieder geval geen grijs en ook zwart heeft niet mijn voorkeur.

M'n eerste nieuwe auto kopen.... 1992, 3 dagen wakker gelegen over de kleur; een "brandweer" rode of een zwarte. Het werd de zwarte.... wat een ellendekleur, alles zag je er op! Daarna, 9 maanden later, een metallic zwarte besteld... Toen ik hem ophaalde stond er een zilvergrijze met een blauw vleug op me te wachten. Makkelijke kleur, zag je weinig op. Daarna, als ik nieuw kocht niet zo moeilijk, zoveel mogelijk licht grijs, goudkleurig etc. 2e hands is het wat complexer..... (Nu een witte, maar wel mooi als'ie net door de wasstraat is geweest). Voorkeur: licht, grijs, bronzit, blauw...

Ik geef niet zoveel om kleur, althans dat is niet het belangrijkste bij een nieuwe auto. Ik wil eerst een auto die ik mooi vind en qua uitrusting klopt en kijk vervolgens naar de kleur. Bij het samenstellen van een nieuwe Astra in 2016 betekende dat de keuze beperkt was. Weinig metallic keuzes en zeker geen flitsende kleuren. Uiteindelijk Asteroid Grey gekozen, donkergrijs met in de zon een bruinige gloed. Hoewel het grijs was, heb ik het altijd een mooie kleur gevonden.

"De volgende móet een mooi fel kleurtje hebben" riep mijn vriendin lange tijd. Ik vond dat prima, mits de auto mooi was en de uitrusting goed genoeg was. Bij de laatste lease auto was de keuze qua merken beperkt. De nieuwe Focus was een mogelijkheid, maar alle auto's moesten zwart zijn én met sportpakket. Dat laatste was prima, want die uitvoering vond ik zelf ook het mooiste. Alleen vielen de zwarte sportieve accenten dan wel weg tegen de zwarte carosseriekleur. Vond ik geen porem
Toen ik de wagenpark beheerde vroeg of ik dan voor minder geld knalrood mocht hebben of voor hetzelfde geld het prachtige felle Desert Island Blue kreeg ik het antwoord dat rood alleen kon als ik de auto overnam als ik uit dienst zou gaan, blauw was geen probleem.

Nu staat er dus een auto die ik qua uiterlijk mooi vind, prima rijdt, alle opties heeft die ik wens én een knap kleurtje.

Tot slot vind ik grijs, zwart en donkerblauw eigenlijk altijd goed staan op een auto. Het is saai, maar staat op geen enkele auto lelijk. Lekkere veilige keuze dus.

Zwart, wit en grijs zijn voor mij no-go's.

Zwart staat eigenlijk altijd goed maar vind ik wel een erg veilige keuze. Wit vind ik gewoon afschuwelijk. Het slaat nergens op, maar ik voel vaak een beetje medelijden met mensen die in witte auto's (menen te moeten) rijden. Grijs heb ik een afkeer van omdat het typisch zo'n kleur is die gekozen wordt door mensen/partijen die het ofwel niets interesseert, ofwel vanuit de onzinnige gedachte dat het minder afschrijft. Of omdat je het vuil er minder goed op ziet ofzo. Maar zoals bekend zijn er heel tinten grijs, en zo af en toe zit er nog wel iets tussen wat ik zou overwegen. Bij veel elektrische auto's zie je dat het kleurassortiment heel erg beperkt is, vermoedelijk uit bezuinigingsoverwegingen, zodat ik wellicht in de toekomst niet onder een grijze uit zal kunnen.

Als ik het kan kies ik dus in ieder geval voor een 'echte' kleur, en bij voorkeur een lichte tint. Maar op mijn focus heb ik nu ruby red metallic, iets donkerder dan ik had gewild maar ik had mijn zinnen op rood metallic gezet. Hiervoor een Deep Sky Opel Astra, daarvoor een Biarritzblauwe V40. Geen heel spannende kleuren misschien maar wel helder en sprankelend, ofzo. Voor een eventuele opvolger hoop ik op een groene.

Tja,

als je perse een 309 of een Skoda als 'bolide' wilt benoemen dan is het enige wat in de buurt daarvan komt de rode kleur. Voor de rest lijkt me het vooral érg veel wishfull thinking om bij zo'n wagen deze term te gebruiken.
FYI: bolide is afgeleid van het woord voor meteoriet of vuurbal, dus een rode wagen kan nog net. Maar ik denk toch niet onmiddellijk aan een Skoda of een 309.;)

Ik word toch wel verdrietig van het grafiekje. Zwart is bij mij sowieso een no-go, maar ook een donkergrijs vind ik te saai. Bij gebrek aan een tweedehands die volledig op mijn wensen aansloot heb ik een donkerblauwe Focus. Liever had ik een gele, oranje of bruine. Maarja, voor de deur staan gelukkig nog een 'kiwi green' en 'Colorado red' auto.

Bij lease zijn het voornamelijk de werkgevers die zo behoudend zijn. Mijn DS3 moest destijds zwart of donkergrijs zijn, want dat was representatief... Zilvergrijs kreeg ik er met moeite doorheen door een foto op de standaard wieldoppen te tonen. Uiteindelijk is ie afgeleverd op de 17 inch zwarte velgen. Maar ook die DS3 had ik liever in rood, blauw of geel. Nu heb ik me bij iedereen verontschuldigd voor de saaie kleur, maar blijkbaar is dat hoe mijn toenmalige werkgever graag over wilde komen...

Bij een tweedehands sluit ik geen kleuren uit, al zal het niet snel grijs worden. Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe zou het waarschijnlijk iets worden in de richting van het LeMans of Estoril blauw van BMW. Maar als er andere leuke kleuren beschikbaar zijn sluit ik dat niet bij voorbaat uit.
Verder zou ik nooit een matte kleur kiezen. Vind ik echt geen porum.

Barri zei:
Bij lease zijn het voornamelijk de werkgevers die zo behoudend zijn. Mijn DS3 moest destijds zwart of donkergrijs zijn, want dat was representatief... Zilvergrijs kreeg ik er met moeite doorheen door een foto op de standaard wieldoppen te tonen. Uiteindelijk is ie afgeleverd op de 17 inch zwarte velgen. Maar ook die DS3 had ik liever in rood, blauw of geel. Nu heb ik me bij iedereen verontschuldigd voor de saaie kleur, maar blijkbaar is dat hoe mijn toenmalige werkgever graag over wilde komen...
Ik ben blij dat ik nog nooit zo'n werkgever heb gehad. Of dat mijn samenstellingen kennelijk altijd smaakvol genoeg werden bevonden (en terecht natuurlijk! :) ). Maar ik heb bij mijn vorige werkgever wel eens een knalblauwe 1-serie cabrio met geel leer in de pool zien staan, dus ik vermoed dat er niet op gelet werd.

Overigens vraag ik mij af wat jouw werkgever gezegd had als jij ipv een lease-auto met een eigen auto was gaan rijden in een zgn "niet-representatieve" kleurstelling?

Overigens vraag ik mij af wat jouw werkgever gezegd had als jij ipv een lease-auto met een eigen auto was gaan rijden in een zgn "niet-representatieve" kleurstelling?

Dat vraag ik mij ook wel eens af. Afgezien nog van de kleur, je kunt ook met een derdehands auto gaan rijden die van ellende door de roest net niet uit elkaar valt en billenknijpend door de APK komt. Lukt dat? Dan nog een jaar door en anders voor een paar honderd euro een nieuwe "sloopauto" halen. Goedkoper kun je niet rijden, maar wat vind een werkgever daar van?
Wellicht je verplichten een lease auto te nemen en deze buiten de bijtelling laten? Lijkt mij ook niet zomaar te verplichten toch?

Ik werk al 15 jaar voor een werkgever waarbij alle auto's van de zaak zilvergrijs moeten zijn. Ik dus al aardig wat zilvergrijze auto's versleten ;)
Het is wel een veilige, nette kleur die altijd wel prima staat. Ook is de auto minder snel vies en krasjes zie je minder goed. Maar het is zelden de meest sprankelende kleur.
Mijn vrouw heeft een zwarte auto. Ondanks dat ik dat bij haar auto goed vind staan is het wel een kleur die heel snel vies is en waar je elk lullig krasje heel goed ziet.
Dat zou ik dus niet snel meer kiezen.

DeeTwee zei:
Bij een eigen auto werd er niets vergoed. Het was dus in principe wel zo dat je 'verplicht' werd een leaseauto te nemen. In basis was dat gewoon een zwarte Polo Bluemotion, als ik me niet vergis.
Wat wel gek was: één van de eigenaren reed een champagekleurige 370Z met vuistdikke uitlaten waar heel wat herrie uitkwam. Ook ging hij wel eens met zijn Ferrari California of Donkervoort naar een klant... :rolleyes:

Ik heb bij mijn eerste werkgevers het geluk gehad dat ik zelf een auto mocht uitzoeken. Die brandweerrode 309 - geen bolide, dus - liet ik aanschaffen in een tijd dat iedere, zichzelf respeterende consultant bij voorkeur een grijze 406 op gas bestelde. In die dagen moest je voor ieder model apart een berekening laten maken waarbij de dame van de leasemaatschappij alvast begon te zuchten direct nadat je goedemiddag had gezegd. Later kon ik met excel (en nog later de webpages van directlease en concurrenten) gewoon zelf iets binnen budget uitzoeken.
Een andere werkgever (ik heb er dus ook zo een gehad) wees op een verzameling witte Clio's met de woorden: daar staat jouw leaseauto. De knipperlichtjes van de deurvergrendeling moesten verraden welke auto ik mee mocht nemen.

Het niet representief-verhaaltje heb ik ook met regelmaat om de oren gekregen. Dat begon met het Lada 1501 willen rijden (dat ging dus niet door). Ik heb het later nogmaals overgedaan door te informeren naar een Mahindra, Asia Rocsta en Ford Transit. Die afkeursessie heb ik afgerond met een Skoda Octavia waar ik echt voor heb moeten babbelen voordat hij besteld mocht worden. De Octavia was toen net uit en Skoda had toen nog een echte oostblok-reputatie. Een Skoda op LPG in een heel klein tankje.

Bij een volgende werkgever - waar de 3-serie als een instappertje voor beginnende consultants werd gezien - vroeg ik om een Suzuki Baleno. Gelukkig was er geen voorwaarde in het arbeidscontract te vinden om hem te kunnen weigeren en dit bleek een van de fijnste auto's die ik ooit gehad heb - ook een van de duurste, ik heb nooit meer zo veel bekeuringen weten te scotren.
Deze Baleno is toen meegegaan naar een club waar men wat meer naar de mensch in de auto keek (en ondertussen in extreem luxe botsdoosjes rond reed).

Zoals misschien bekend is, rij ik nu een oude Clio 2. Heerlijk karretje, veilig bijna-grijs (een of ander licht-grijs-blauw kleurtje) wat goed bevalt. Deze kleur zit erg dicht bij de kleur van vogelpoep en dat is op de parkeerplaats waar ik parkeer een voordeel. Met al die zwarte botsdozen in de straat is dat een plekje wat men speciaal voor mij vrijhoudt.
Maar ik merk de voorkeuir voor bepaalde auto's ook aan mijn kinderen/stiefkinderen/aanhang. De een wil echt niets anders dan zwart, de ander heeft helemaal niets met auto's, een andere eis kan zijn dat er BMW of Mini op de kap moet staan en de volgende wil per se een Douwdi.

Gelukkig zijn er meer fabrikanten en is zelfs in tweedehandsjes is er nog keuze.

Barri zei:
Wat wel gek was: één van de eigenaren reed een champagekleurige 370Z met vuistdikke uitlaten waar heel wat herrie uitkwam. Ook ging hij wel eens met zijn Ferrari California of Donkervoort naar een klant... :rolleyes:

Do as I say, not as I do ;)

Na twee zwarte leaseauto’s mocht ik ooit met mijn vader mee voor het samenstellen van een nieuwe leaser en kwam er een Zafira Tourer in Noblesse met privacy glass voor de deur.
TD_5918_1.jpg

DeeTwee zei:

Tja...
Er staan op Mobile.de in totaal 1,5 miljoen auto's te koop; daarvan zijn er 747 stuks Mazda MX-5 ND, het huidige model van de 4de generatie MX-5.
Ik zocht al lang naar een non-RF 2.0 Recaro / Bilstein uitvoering, deze uitvoering maakt <2% uit van de productie van wat op zich al een nichemodel is. 18 dergelijke auto's op Mobile.de te koop momenteel...

Dan mag je niet kritisch zijn over de kleur, als er iets naar wens passeert qua kilometers en prijs sla je toe - Opnieuw een zwarte dus, al had ik liever dat mooie Reflex Blue of Eternal Blue gehad...

Niseko zei:
DeeTwee zei:

Tja...
Er staan op Mobile.de in totaal 1,5 miljoen auto's te koop; daarvan zijn er 747 stuks Mazda MX-5 ND, het huidige model van de 4de generatie MX-5.
Ik zocht al lang naar een non-RF 2.0 Recaro / Bilstein uitvoering, deze uitvoering maakt <2% uit van de productie van wat op zich al een nichemodel is. 18 dergelijke auto's op Mobile.de te koop momenteel...

Dan mag je niet kritisch zijn over de kleur, als er iets naar wens passeert qua kilometers en prijs sla je toe - Opnieuw een zwarte dus, al had ik liever dat mooie Reflex Blue of Eternal Blue gehad...

Geen Soul Red? Dat vind ik persoonlijk de mooiste kleur die Mazda levert.

Hmja, het gaat mij vooral om de combi in- en exterieur. Zo kan je hele smaakvolle combinaties hebben met zwart en donkerblauw en grijs. Maar met een standaard zwart interieur is dr vaak niets aan.

Ik blijf houden van de combinatie diep donkerblauw // beige leder interieur. Hoewel het er sec van buiten saai uit ziet.

Ik heb geen moeite met zilvergrijs. Maar het verschilt enorm per auto. Eentje met goeie heupen, scherpe lijnen en met een sportieve inborst kan de kleur erg goed hebben. Een gladde auto (zoals de Mazda3) kan die kleur weer totaal niet hebben.

0-03d16b62-aa86-4726-8ffa-08778b8c7f53.jpg

0-420552a8-da2c-4576-91e2-1e6d6d6d9fa7.jpg

Je ziet vooral bij mensen met een groot huis vaak een zwarte Audi en een zwarte mini of VW bijvoorbeeld. Dat vind ik pas saai. Hoewel zwart een auto best goed kan staan. Leasesletten kiezen weer vaak voor donkerblauw of donkergrijs. Donkergrijs staat vaak wel chique en kan je ook voor een afwijkende interieurkleur gaan (al doen de meeste dat toch niet)

rke zei:
Het niet representief-verhaaltje heb ik ook met regelmaat om de oren gekregen.

De meeste klanten zien geeneens waar je in rijdt. Vaak wordt het argument misbruikt in de hoop een duurdere auto te krijgen. Wij hebben een lager leasebudget dan de meeste van onze concurrenten, maar uiteindelijk verkopen we er niets minder door en worden we ook niet minder serieus genomen door klanten.

Jay DoubleYou zei:
Geen Soul Red? Dat vind ik persoonlijk de mooiste kleur die Mazda levert.

Nee, nog liever met de vorige generatie MX-5 Niseko blijven doorbollen dan een nieuwere MX-5 in Soul Red of een witte (Ceramic White of hoe het ook heet) kopen. Valt - in mijn ogen - teveel op, ik verplaats en parkeer me liever wat "anoniemer", dan is zwart of blauw perfect.

Maar ik begrijp je reactie wel, toen ik de auto gekocht heb vorige maand en wat foto's doorstuurde naar vrienden in de car community was de algemene teneur echt "hoezo, geen Soul Red?" Maar ja, over kleuren en smaken... :D

(zoektocht heeft trouwens > 1 jaar geduurd kan ik zeggen)

Tsja, Mazda is typisch een merk met zeer weinig keus voor de liefhebber van een heldere kleur, of die geen zwart, wit of grijs wil. Eigenlijk is alleen soul red dan een optie, en dat is dan gelijk ook een schitterende kleur, dus dat doen ze wel weer goed. Maar als je kijkt naar het kleurenassortiment voor een mazda 3: Slechts 8 opties, waarvan 2 wit, 3 grijs. Van de resterende opties zijn er 2 heel donker (donkerblauw en zwart), blijft dus enkel rood over.

Wat overheerst in het gamma zijn tamelijk ondefinieerbare donkere tinten. Rioolbuisgrijs zeg maar. Maar kennelijk schrijven de statistieken aan Mazda voor dat "de consument" dat wil? Of zou het een self-fullfilling prophecy kunnen zijn?

Ja hadden ze beter Titanium Flash mica hoger kunnen prijzen want die heeft nog een fraaie bruinige gloed

Tsja, Mazda is typisch een merk met zeer weinig keus voor de liefhebber van een heldere kleur, of die geen zwart, wit of grijs wi

Klopt helemaal. Zelfs bij mijn stage in 2005 bij de Mazda-importeur heb ik dat al eens aangegeven aan de fabriek. Toen al was het matig.

De meeste klanten zien geeneens waar je in rijdt.

Precies. En we moeten ook niet doen alsof iedereen met een leaseauto een vertegenwoordiger is dat bedrijven afrijdt.

Waarom werkgevers graag willen overkomen als een saai bedrijf dat geen durf durft te tonen snap ik ook niet helemaal :rolleyes:

MCW zei:
Klopt helemaal. Zelfs bij mijn stage in 2005 bij de Mazda-importeur heb ik dat al eens aangegeven aan de fabriek. Toen al was het matig.
Is het een fabrieksdingetje of importeursdingetje? Zo heeft Skoda prachtige kleuren; in Tsjechië heb ik de Octavia en Superb in alle kleuren van de regenboog gezien. Ik vroeg de productmanager eens om die prachtige geel/gouden kleur op de Superb. Die kan men in NL bestellen, maar pas vanaf 5 stuks tegelijk...

caspervc zei:
Hmja, het gaat mij vooral om de combi in- en exterieur. Zo kan je hele smaakvolle combinaties hebben met zwart en donkerblauw en grijs. Maar met een standaard zwart interieur is dr vaak niets aan.

Ik blijf houden van de combinatie diep donkerblauw // beige leder interieur. Hoewel het er sec van buiten saai uit ziet.

100% mee eens, mijn eigen auto is dan carbonschwarz, oftewel een heel donker blauw wat tegen zwart aan zit. Ik vind dit zelf de mooiste kleur op de E60 maar in combinatie met een zwart lederen interieur wordt het toch wel een heel donkere bedoening. Daarom moest ik een beige lederen interieur hebben, in mijn geval ook met voldoende houtafwerking. De "Tabbert" look is niet iedereens kopje thee maar in mijn optiek een veel fijnere combinatie dan een felle lakkleur met een saai zwart interieur

Saai..
20201117-190657.jpg

Niet zo saai..
CKA291-6.jpg

Barri zei:
MCW zei:
Is het een fabrieksdingetje of importeursdingetje? Zo heeft Skoda prachtige kleuren; in Tsjechië heb ik de Octavia en Superb in alle kleuren van de regenboog gezien. Ik vroeg de productmanager eens om die prachtige geel/gouden kleur op de Superb. Die kan men in NL bestellen, maar pas vanaf 5 stuks tegelijk...

Ja snap ik wel. Moet wel genoeg vraag voor zijn anders is het hoop gedoe. Ik kan me niet zo herinneren dat ze in Japan nog andere kleuren hadden. Geel was destijds het meest bijzondere maar die had je hier ook. Wel had je daar beduidend meer keuzes in interieursamenstellingen.

Zadelsnuiver, afgezien van het het hout vind ik het een zeer mooie kleurencombi. Vind beige (of een off-white interieur wat je steeds vaker ziet) vooral mooi met een donkere kleur.

MCW zei:
Waarom werkgevers graag willen overkomen als een saai bedrijf dat geen durf durft te tonen snap ik ook niet helemaal :rolleyes:

Dat is een redenatie, maar ik denk dat de werkelijk reden anders is.
Een auto met een opvallend/fel/mooi/hoe je het wilt noemen wordt als opvallend en "duur" gezien. Klanten en leveranciers denken dan gelijk dat zij dat betalen en dat ze dus teveel betalen. Typische Nederlandse redenatie natuurlijk, daarom een lekkere onopvallende auto in een onopvallende kleur zodat daar in elk geen vragen/verhalen over komen.

Particulier gezien draait het uiteindelijk ook om de centen. Want hoewel dat die ene kleur zo verschrikkelijk mooi is, raak ik mijn auto nog wel kwijt als ik hem weer wil inruilen/verkopen?

Wat dat betreft ben ik toch blij dat je op veel nieuwe modellen steeds vaker wel bijzondere kleuren ziet die erg goed staan, als die kleuren dan ook nog eens zonder al teveel meerprijs worden verkocht dan denk ik dat we ze ook wel meer gaan zien.

Ik snap mensen gewoon soms niet :)

F5IgvCo.jpg

Mijn '78er die ik in '05 had had wel leuk kleurtje maar in die tijd waarschijnlijk ook niet echt bijzonder. Ik denk dat vooral de lease veel kapot heeft gemaakt.

B Real zei:
Particulier gezien draait het uiteindelijk ook om de centen. Want hoewel dat die ene kleur zo verschrikkelijk mooi is, raak ik mijn auto nog wel kwijt als ik hem weer wil inruilen/verkopen?
Dit is een redenatie die veel mensen lijken te volgen inderdaad. Lijkt een stuk logischer dan-ie is. Ten eerste zal een fabrikant niet zo snel een kleur aanbieden die bijna niemand wil kopen. Er zal wellicht een kleinere doelgroep voor zijn, resulterend in uiteindelijk ook een kleiner aanbod tweedehands...Maar kennelijk willen mensen die een tweedehands auto kopen enkel een grijze? o_O

B Real zei:
Een auto met een opvallend/fel/mooi/hoe je het wilt noemen wordt als opvallend en "duur" gezien. Klanten en leveranciers denken dan gelijk dat zij dat betalen en dat ze dus teveel betalen. Typische Nederlandse redenatie natuurlijk, daarom een lekkere onopvallende auto in een onopvallende kleur zodat daar in elk geen vragen/verhalen over komen..

Niet enkel in NL hoor, mijn beste vriend woont in Spanje (is een geëmigreerde dorpsgenoot, al 40+ jaar mijn beste vriend) en heeft daar zijn eigen bedrijf met 150 werknemers; hij rijdt zakelijk een zilvergrijze Volvo XC90 met de zwaarste motorisatie (T8 390 PK) en uitgerust met letterlijk alle denkbare zinvolle en zinloze opties.

Kost - in Spanje, dus niet 1/1 vergelijkbaar met NL wellicht - >20K € meer dan de Porsche Macan S van zijn vrouw.
Met de XC90 kan hij bij zijn klanten zonder probleem voorrijden, met de "goedkopere" Porsche niet... De Porsche heeft dan ook een leuke bespoke color gekregen (een rood tint die ik zelf niet zou nemen, maar goed).

M'n bedrijfsbus moet gewoon knalrood zijn, daarvoor is het dus altijd zoeken op kleur voor een vervangende ex-leaser of anders bij de prijs € 1500,= extra rekenen/afpingelen voor een knalrode overblaasbeurt.
Wat de privé-auto's betreft ben ik niet zo kieskeurig: ik heb ooit 1x de fout gemaakt om nieuw te kopen (en die was al metallic blauw dus had ik ook geen keuze:)), en voor de rest is het altijd al slikken geweest wat er aan kleur op zit.... en als de kleur na 3x slikken nog steeds niet te accepteren was dan kwam er wel een ander kleurtje op.
Ik heb me in ieder geval nooit tegen laten houden door de kleur bij een aankoop, de technische staat en prijs zijn voor mij veel belangrijker.

M'n huidige Niksan is daar ook een mooi voorbeeld van: die auto was spotgoedkoop maar het half blauw en half wit was gewoon niet te pruimen... dus dan maar even een rolletje plakfolie erop om dat lelijke blauw te camoufleren, daarmee lijkt het geheel tenminste niet meer op de koelcontainer van de plaatselijke visboer.

Gelukkig zijn er ook werkgevers waar je wel een kleurtje mag kiezen net zo als het merk en model. Denk ook dat de fabrikanten en importeurs hier een rol inspelen. Wanneer je geen kleur aanbied zal het ook niet verkocht worden.

Ik ben blij dat ik alle keus heb bij mijn werkgever in merk, model, motorisering en kleur. Mijn eerste lease was een blauwe Grande Punto T-Jet. Niet een hele heftige kleur maar wel lekker aanwezig. De Giulietta die volgde was wel saai zwart de daar opvolgende Giulietta’s in blauw (blu anodizzato) met een donkerbruine stoelen en lichtblauwe (Blu Misano) waren/ zijn zeker niet saai van kleur. Krijg nog steeds een hoop complimenten van mensen voor de gekozen kleur.

Normaal had ik altijd tweedehands auto's, en dan heb je niet veel te kiezen. Mijn eerste BX was groen, daarna kwamen een witte en een grijze BX. Toen een donkerblauwe XM, en een groene BMW e46. De twee e46's daarna waren zilvergrijs. Intussen heb ik een antraciete Xm en een rode Xantia als hobbyhokken erbij. Die Xantia heb ik wel een klein beetje gekocht omdat ie rood is, maar meer omdat er een V6 met automaat onder de kap ligt.

Maar... toen ging ik leasen. En had ik eindelijk de macht (en dus de verantwoordelijkheid) om wat kleur in het Nederlandse wagenpark te brengen. Ik haat dat typisch Nederlandse "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" gedrag, waardoor iedereen alleen maar zo gemiddeld mogelijke zwarte en grijze auto's koopt en least. Want stel je eens voor dat je je onderscheidt van de massa...

Dus werd mijn eerste Kia Zaa'd besteld (en geleverd) in Infra Red. De DS3 daarna was Jaune Pégase (geel) met een wit dak. Mijn huidige Kia Zaad is Flame Blue, een mooie heldere blauwe kleur. Eigenlijk al een beetje mainstream, maar toch mooi.
Gelukkig maakt het mijn werkgever geen bal uit wat voor kleur ik kies. Ook in de configurators kon ik gewoon kiezen wat ik wilde, onafhankelijk van de uitvoering.

Zaa'd:
IMG_0968 by Harm Bremer, on Flickr

DS3:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Zaad:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Allemaal diesels, dus de Zaa'd en DS3 zijn meteen na het einde van het leasecontract geëxporteerd. Dus geen opfleuring van de Nederlandse wegen meer jammer genoeg...

Waar komt die hunkering naar kleur eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon meer uitgesproken te zijn, of is het echt zo'n groot probleem dat de meeste auto's op de weg zwart, zilver of wit zijn? Ik vind het een beetje een "first-world problem" waar vooral op dit forum nogal sterk over word gechargeerd maar de rest van de wereld lijkt het geen fluit te boeien.
Ik associer die felle kleuren altijd met snelle auto's; een rode Ferrari, een gele Lambo of een felblauwe Bugatti: luid, snel en over de top. Als iemand zo'n kleur graag wilt toepassen op een spreekwoordelijke Fiat Panda dan is hij of zij daar helemaal vrij in, maar persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde niet. Los daarvan zie je negen van de tien keer dat er dan voor het interieur weer veilig zwart of grijs wordt gekozen, dan snap ik al helemaal niet wat de toegevoegde waarde van zo'n flitsende kleur is als je alsnog heel de dag tegen grijs of zwart plastic aan zit te kijken.
Grappig genoeg worden juist de (super)sportauto's vaak als meer smaakvol bestempeld wanneer deze in het donkergroen, donkergrijs of donkerblauw worden besteld, dus het is een beetje een omgekeerde wereld wat mij betreft.
Overigens las ik vannochtend een artikel waarin stond dat het aanschouwen van bijvoorbeeld de kleur geel het brein stimuleert om meer Serotonine vrij te laten. Zal het dan toch meer met de psychologische kant van kleur te maken hebben? Hoe meer kleur op straat hoe vrolijker we met z'n allen worden?

Zadelsnuiver zei:
Waar komt die hunkering naar kleur eigenlijk vandaan?

Zit het hem ook niet in een drang naar vroeger? Als ik naar oude (lucht)foto's kijk zie ik allemaal kakofonieën aan kleuren, met name rood en wit

Zomaar een voorbeeld
e08.png

Jammer dat het staatje "maar" vanaf 1970 loopt. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de periode daarvoor.
Zou de flowerpower periode er nog mee te maken kunnen hebben?

Zadelsnuiver zei:
Waar komt die hunkering naar kleur eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon meer uitgesproken te zijn, of is het echt zo'n groot probleem dat de meeste auto's op de weg zwart, zilver of wit zijn? Ik vind het een beetje een "first-world problem" waar vooral op dit forum nogal sterk over word gechargeerd maar de rest van de wereld lijkt het geen fluit te boeien.
Nou, ten eerste zou ik willen zeggen dat ik toch best veel mensen ken en zie die een auto primair lijken te beoordelen op de lakkleur ;)

Maar: Is het (niet) kunnen kiezen uit verschillende auto's niet überhaupt een first world problem? "We" keuvelen ook wat af over wat voor motoriseringen en opties wel of niet te prefereren zijn. Er is nu eenmaal het een en ander veranderd in de automobielindustrie sinds de T-Ford ;) Er is steeds meer behoefte aan individualisering gekomen, en de industrie speelt daar op in. Of andersom. Kip of ei, zeg het maar.

Ik heb wel het idee dat we weer teruggaan naar minder keuzevrijheid als het om auto's gaat. Kostenbesparingen en milieumaatregelen zorgen ervoor dat het aantal variabelen in het samenstellen van een auto aardig omlaag aan het gaan is. Minder verschillende aandrijflijnen en individuele opties om uit te kiezen bij ICE auto's, terwijl bij elektrische auto's er sowieso bijna niks te kiezen valt, zowel qua opties als qua kleuren. Zie bijvoorbeeld Tesla, Polestar en ID#-modellen van VW.

Zadelsnuiver zei:
Hoe meer kleur op straat hoe vrolijker we met z'n allen worden?
Ik wel in elk geval. Ook merken spelen hierin mee. Na een vakantie in Duitsland werd ik zelfs vrolijk van het Nederlandse wagenpark, dat afwisselender is dan het Duitse. Ik ben ook blij met de Nederlandse gele kentekenplaten, dat geeft nog wat kleur aan het grauwe wegbeeld. Maar ik geef toe dat ik daarin waarschijnlijk vrij bijzonder ben. ;)

Ik vind de kleur van een voertuig echt wel meespelen.
Ja, iedere auto is "stijlvol" in zwart of donkerblauw. Maar ik had altijd knalrode auto's en die kon ik de laatste tijd niet eens meer bestellen. De fabrikanten leveren grijs, blauw en zwart, alsof we weer terug gaan naar de tijd van de T-ford.

Als ik de auto van Muddy zie, ik kijk naar de foto's van Harm en ik zie de matgroene Audi van mijn Poolse buurman, dan is er echt wel behoefte aan kleur. Er is zo veel meer dan zwart, grijs en donkerblauw. Het leven is saai genoeg, de parkeerplaats mag wel wat kleur hebben.

Maar kleur is bijna gevaarlijk. Mijn vrouw heeft ook (net zoals veel vrouwen) een duister lijstje van kleuren die absoluut niet bij elkaar mogen. En zo'n lijstje is veel langer dan mijn "rood en groen is boerenfatsoen". Bovendien is verf zeker niet gratis, vooral het uit de pot op de auto krijgen is een erg dure grap.

Ik heb in het verleden ook wel voor echt foute kleuren gekozen. Zo heb ik ooit een motorfiets knalrood gespoten (werkelijk helemaal), een auto iets te licht blauw (maar niet dat babybadblauw wat Alfa een tijdje geleverd heeft terwijl ik het mooie donkerblauw waar BMW om bekend staat wel kan waarderen). En sommige mensen kiezen een kleurencombinatie van interieur / exterieur die zelfs pijnlijk is voor mijn ogen.

Aan de andere kant: stel je hebt een tweedehands KPN-groene Megane en je kan op de sloop een keurig, bruin leren interieursetje scoren. Of je kan een gedistingeerde donkerblauwe E-klasse kopen met walletjes-rood leer van binnen. Wat dan, een technisch goede auto afwijzen vanwege dat flinterdunnen laagje verf?
Als je er zelf voor gekozen hebt, is er in ieder geval een die geniet van de vieze kleurtjes maar als je een tweedehandsje moet uitzoeken en het enige exemplaar wat aan jouw budget/kwaliteitseisen voldoet is die auto die te pijnlijk is om naar te kijken. Wat dan? .

Maar soms pakt een kleurcombinatie onverwacht goed uit. Mijn buurvrouw heeft gekozen voor een appeltjesgroene Opel Karl en dat ziet er gewoon erg leuk uit. Een van de weinige auto's in de straat met kleur.

Zadelsnuiver zei:
Ik associer die felle kleuren altijd met snelle auto's; een rode Ferrari, een gele Lambo of een felblauwe Bugatti: luid, snel en over de top. Als iemand zo'n kleur graag wilt toepassen op een spreekwoordelijke Fiat Panda dan is hij of zij daar helemaal vrij in, maar persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde niet. Los daarvan zie je negen van de tien keer dat er dan voor het interieur weer veilig zwart of grijs wordt gekozen, dan snap ik al helemaal niet wat de toegevoegde waarde van zo'n flitsende kleur is als je alsnog heel de dag tegen grijs of zwart plastic aan zit te kijken.

Dat zwart of donkergrijze interieur geniet eigenlijk mijn voorkeur vanwege enkele praktische redenen:
- vuil valt veel minder op... ik zit 95% van de ritten met m'n (soms natte) werkkleding aan in de auto, dan wil je eigenlijk al geen lichte bekleding op de stoelen.
- lichtreflectie, en dan met name in de donkere uurtjes... een donker interieur is gewoon veel rustiger voor je ogen en spiegelt dan ook veel minder in de ruiten.

Wat de hunkering naar kleur betreft: ik heb altijd al graag met iets gereden wat aardig afwijkt van de grote massa, zowel qua kleur als qua model... psychologisch gezien is dat waarschijnlijk wel een afspiegeling van m'n karakter, want ik doe gewoon wat ik zelf leuk/mooi vind en hoe een ander daar verder over denkt en/of wat de mode is interesseert mij eigenlijk heel weinig. (ik leef tenslotte maar 1x, en daar wil ik optimaal van genieten)
In en om m'n woning is het idem, de inrichting is allemaal best wel netjes op elkaar afgestemd maar is tevens ook totaal afwijkend van het standaard huisje/tuintje.
Misschien ben ik gewoon veel te creatief en word ik te weinig afgeremd.:)

Waar komt die hunkering naar kleur eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon meer uitgesproken te zijn,

Waar komt de hunkering naar saaie kleuren eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon niet op te vallen en zelfde te zijn als ieder ander?

https://www.youtube.com/watch?v=t3_ug-IGBJY

Wat is er mis met het een beetje te willen onderscheiden? Ik heb juist niks met mensen die in een standaard vinexwijk willen wonen met een zwarte Golf voor de deur. De hunkering om ergens bij te horen vind ik iets voor onzekere pubers.

Zwart staat een auto altijd wel, net zo als grijs nooit lelijk staat. Maar het juiste kleurtje kan een auto maken. Goed voorbeeld vind ik Audi op persplaten vaak met een kleurtje en dan ziet het er best wel oké uit, tot ik weer een grijze zie en vind ik het gelijk weer heel saai.

MCW zei:
Waar komt die hunkering naar kleur eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon meer uitgesproken te zijn,

Waar komt de hunkering naar saaie kleuren eigenlijk vandaan? Is het een wens om als persoon niet op te vallen en zelfde te zijn als ieder ander?

Wat is er mis met het een beetje te willen onderscheiden? Ik heb juist niks met mensen die in een standaard vinexwijk willen wonen met een zwarte Golf voor de deur. De hunkering om ergens bij te horen vind ik iets voor onzekere pubers.

Er is niets mis met willen onderscheiden, mensen kunnen dat op honderden verschillende manieren doen en een auto met een felle kleur kiezen is daar slechts één voorbeeld van. Het gaat mij meer om het idee dat een kleine groep mensen heeft bedacht dat alles wat niet pimpelpaars of gifkikkergroen is als saai of belegen bestempeld moet worden en dat snap ik niet. Vervang die woorden met ingetogen, chique of voor mijn part zelfs gedistingeerd en je komt een stuk in de juiste richting. Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat iedereen met een zwarte Golf maar een karakterloze meelopende puber is, het kan ook gewoon persoonlijke voorkeur zijn, een gebrek aan interesse of beperkte keuzemogelijkheden.

Zwart is wat mij betreft vaak de minst geslaagde kleur op een auto. Bij auto's als een Range Rover Sport of Cayenne ben ik verbaasd hoeveel mensen er voor zwart kiezen. Dan rij je een peperdure exclusieve SUV en dan is de kans groot wanneer je een andere tegenkomt dat die ook zwart is. En zodoende zou ik nog het idee hebben in iets weinig bijzonders te rijden. Als je dan toch zoveel geld uitgeeft bestel 'm dan in een bijzondere donkere tint voor een paar mille extra :). Bij de Mercedes S-klasse (en ook E-klasse) snap ik al helemaal niet dat je privé een zwarte bestelt. Elke taxi of bedrijfslimo ziet er net zo uit. Maar goed, ik ben daar vast eigenzinnig in :). Ik blijk wel vaker dingen net even anders te doen dan de meeste anderen.

Terug
Bovenaan