Ruime gezinsauto (7-zitter?)

Gepost door mvelthov 
Hallo allemaal,

Op het moment hebben we twee kinderen (tweeling) en een derde is onderweg. En dan is onze kinderwens vervult nut smiley. Op het moment rijden we een Hyundai i40. Een prima auto, niks bijzonders. Hij is zuinig, betrouwbaar en redelijk ruim, maar fijn vinden we hem niet rijden. Maar er is zeker geen plaats voor een derde kinderzitje op de achterbank. Dus daarom dat we aan het rond kijken zijn voor een nieuwe gezinsauto.

Wensen:
  • Plek voor 3 kinderzitjes.
  • Ruim. Ik met 1m90 heb wel wat ruimte nodig. Een 7 zitter is een leuke bonus, maar geen must. Een grote kofferbak is dat wel, omdat we altijd veel mee moeten zeulen.
  • Betrouwbaar.
  • Zuinig. 6 a 7 liter per 100km zou wel een mooi streven zijn. Gezien de weinige km's die we rijden hoeft het geen diesel te zijn.
  • Trekhaak/trekgewicht. Onze wens is om ooit een caravan aan te schaffen, dus het zou fijn zijn als de auto ook direct een goede trekauto is.
  • Airco, keyless entry/start, navigatie...
  • En dit alles voor ongeveer +/- 20.000 EUR (kan wat meer of minder zijn)

Shortlist:
Ford S-Max
VW Touran
Peugeot 5008
Renault Espace

Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening. Waarvoor alvast bedankt!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2021 09:29 door mvelthov.
Re: Ruime gezinsauto (7-zitter?)
29-12-2021 09:39
Als je weinig kilometers maakt dan maakt het verbruik financieel niet heel veel verschil.
Belangrijk is dat de achterbank vlak is, of uit losse stoelen bestaat. Daar zijn hier op het forum voldoende topics over.
Isofix is leuk, maar vaak niet op drie plekken naast elkaar beschikbaar en wat ook lastig is is dat het erg gefixeerd is (dat is juist de bedoeling) en je dus niet een beetje kan rommelen om ze beter naast elkaar te laten passen.

zie oa deze topics:
[www.autoweek.nl]
[www.autoweek.nl]

Zelf vind ik een Skoda Superb wel een goede optie. Dit is een mooi exemplaar met DAB radio, adaptieve cruise control en een trekhaak: [www.autoweek.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2021 09:57 door Barri.
als eerst gefeliciteerd met de 3e die op komst is

Ik moet gelijk denken aan de kia Carens omdat je dan voor jouw budget ook nog fabrieks garantie hebt. [www.autowereld.nl]

Maar wellicht komt die qua beleving overeen met je huidig i40

een 2.0 kan ik even niet zo snel een leuke voor je vinden, maar hoefde niet als je budget in te vullen, want er staat geen 1 te koop boven je budget [www.gaspedaal.nl]
Barri
Zelf vind ik een Skoda Superb wel een goede optie. Dit is een mooi exemplaar met DAB radio, adaptieve cruise control en een trekhaak: [www.autoweek.nl]

Als je die generatie wilt, kun je beter voor een Octavia gaan. Enige echte verschil is de beenruimte achter, maar die heb je (nog) niet nodig met kleine kinderen. En de achterbank van de Octavia kan drie zitjes hebben, maar de Superb gek genoeg níet (eigen ervaring).
De Octavia is echter niet de beste caravantrekker (probleem is het (te) lage eigen gewicht).

Wil je én een ruime gezinsauto, én een goede caravantrekker, dan is van jouw lijstje de S-max de absolute favoriet.
Rembrandt
Barri

Als je die generatie wilt, kun je beter voor een Octavia gaan. Enige echte verschil is de beenruimte achter, maar die heb je (nog) niet nodig met kleine kinderen. En de achterbank van de Octavia kan drie zitjes hebben, maar de Superb gek genoeg níet (eigen ervaring).
De Octavia is echter niet de beste caravantrekker (probleem is het (te) lage eigen gewicht).

Wil je én een ruime gezinsauto, én een goede caravantrekker, dan is van jouw lijstje de S-max de absolute favoriet.
Even lager eigen gewicht kan ook een voordeel zijn, mijn huidige Insignia is lichter dan mijn vorige, toch mag ik met de huidige een zwaardere aanhanger trekken. Dit aangezien ik alleen maar een B rijbewijs heb en ik dus vrij snel over het maximaal toegestane totaalgewicht heen ging. Kan me voorstellen dat dat met een Octavia en een superB ook op kan treden...
Probleem is, dat je met een gezin van 5 al snel aan een middelgrote caravan van rond de 1500kg max zit, waarbij dus de caravan er met de auto vandoor gaat, omdat de gewichtsverdeling niet optimaal is, ook al mag het wel.
Hij kán het wel, maar het rijdt niet heel relaxed, zeg maar.
Rembrandt
Probleem is, dat je met een gezin van 5 al snel aan een middelgrote caravan van rond de 1500kg max zit, waarbij dus de caravan er met de auto vandoor gaat, omdat de gewichtsverdeling niet optimaal is, ook al mag het wel.
Hij kán het wel, maar het rijdt niet heel relaxed, zeg maar.
Een caravan van 1500 KG mag ik al niet meer trekken ondanks dat de auto 1950kg mag trekken. Maar goed, misschien heeft de topic starter wel E achter B en speelt dit niet.
Misschien zoiets?

Volgens omschrijving van verkoper zelfs de perfecte auto! grinning smiley
( Opel Zafira Tourer - 1.6 Turbo 200Pk Innovation 7-Persoons Panoramadak De ultieme gezinsauto voor de vakantie - )

Voldoet aan de meeste eisen lijkt me, wat minder aan de zuinig eis maar dat lijkt me hoe dan ook een vrij onmogelijke opgave in combinatie met erg grote en zware auto's die wellicht ook nog eens een flinke caravan moeten kunnen trekken in de toekomst. Gezien het lage aantal kilometers per jaar toch minder belangrijk of een auto wel of niet zuinig is lijkt me.
BMW 2 serie Grand Tour is ook vaak uitgevoerd in 7-persoons versie.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en Auto encyclopedie voor de felicitaties smiling smiley.

Wat betreft de auto's.
  • Uit alle reacties spreekt de Renault Grand Scénic mij het meeste aan. Ziet er ruim uit en heeft een max. trekgewicht van 1850 kg. Hoe scoort hij op de betrouwbaarheid? Ik dacht dat dat wat tegenviel?
  • Kia Carens ben ik ook tegengekomen, maar zoals je ook al zei denk ik dat we 'm ook niet fijn vinden rijden plus hij kan niet bizar veel trekken.
  • Opel Zafira Tourer hebben we al eens proefgereden, maar dit was een oud model volgens mij. We waren niet echt onder de indruk, toen.. maar op papier ziet hij er goed uit!
  • BMW 2 serie Grand Tour dacht ik eigenlijk dat hij buiten budget was, maar opzich valt dat nog mee.. ook zeker eentje waar we naar kunnen kijken. Treklast is ook nog prima met 1500 kg.

Maar wat vinden jullie van de VW Touran? Ik hoor erg wisselende verhalen, qua betrouwbaarheid. Iedereen is wel lyrisch over zijn rijeigenschappen en functionaliteit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2021 10:14 door mvelthov.
Overbuurman rijdt al jaren probleemloos met een Zafira van 2015, fraaie auto met vooral ook heel fijne stoelen. Qua rijden vleesch nog visch, maar dat is met al dut soort busjes op de Ford enigszins na.

Iets minder log, groot en zwaar zou ik voor een recebte Scenic gaan. Volgens mij doen de Frabsen het tegenwiordig best goed qua motorusche betrouwbaarheid en electronica, waar ik bij VW/Skoda-rijdende collegas (echte veelrijders) toch vaak van rare storingen uit de (entertainment-)electronica hoor.
Touran is een hele fijne gezinsauto.
Vorige model was wellicht niet moeders mooiste, maar wel ruim en veelzijdig. Bij deze kon je de stoelen op de tweede rij nog volledig verwijderen/verplaatsen. De laatste generatie had dat niet meer.
Zelfde nadeel heeft de laatste Scenic trouwens ook. Autobouwers denken tegenwoordig dat je de hele dag banken aan het platgooien bent als gezin. Veel minder “MPV”.

Ik heb twee Tourans gehad: 1.4Tsi (140pk), waarvan 1 met DSG. Fijne auto’s, ook als caravantrekker (1500kg), maar of ik het privé aan zou durven……?
Ik vind de Tsi, zeker gecombineerd met de DSG, heel fijn, maar ook gevoelig. Heb er met mijn lease-auto’s toch wel problemen mee gehad.
Ik weet ook niet of ik een Touran aan zou durven. Ik blijf nog altijd een zwak houden voor de S-Max maar die is in je lijstje al afgevallen zie ik. Ik moet zeggen dat ik de Outlander PHEV ook een prima caravantrekker vond en lekker ruim. Zeker de achterbak. Enige grote minpunt vond ik het kleine benzinetankje. Dus met caravan stond ik wel vaak aan de pomp. Maar in de bergen reed het wel super met regenereren.
Staar je bij Renault niet blind op het trekgewicht. Kijk ook goed naar de max terreinmassa. Bij Renault is max treinmassa vaak lager dan max masa auto (beladen) + max trekgewicht. In de praktijk kan het er dus op neerkomen dat als je max trekgewicht benut, je nog maar paar honderd kilo in auto kwijt kunt om de max terreinmassa niet te overschrijden.
De Renault Grand Scenic is een hele goede keus, kies dan vooral de erg fijne en betrouwbare door Mercedes en Renault ontwikkelde 1330 CC motor, of een diesel.

De VW Touran zou ik zelf als priverijder niet doen, in alle onderzoeken scoorde de auto zeer matig op betrouwbaarheid. Het is wel een hele praktische auto die goed moet rijden.

Volgens de Engelse website www.osv.ltd.uk maken Audi, BMW en VW de minst betrouwbare motoren.

De Citroën C4 spacetourer/ C4 Grand Picasso lijkt mij ook een te overwegen keus. Je koopt ze voor relatief weinig geld en uit jonge bouwjaren. Zeker de facelift modellen vanaf augustus 2016 zijn aanraders.

Ik zat ook te denken aan een Dacia Jogger, in deze auto is veel beproefde en degelijke techniek gebruikt, en loopt op lpg, het trekgewicht is wel lager namelijk 1200 kg. De caravan moet dus niet te zwaar zijn.
Wij rijden zelf met een renault grand scenic met de 1.3 tce motor met 160 pk.
Is echt heerlijk. Krijg veel complimenten over de looks en als ze dan meerijden en je laat de 160 pk's los. Dan zijn ze helemaal om.
Is voor mij de perfecte gezinsauto. Mooi, vlot, ruim.
Goed om te horen dat mijn beeld een beetje bevestigd wordt bij de VW Touran. Want anders was dat misschien wel onze eerste keus geweest.

De C4 Grand Picasso vond mijn lieftallige wederhelft niks. Maar de Grand Scenic, S-Max en Zafira kunnen we wel eens gaan proefrijden. Ik moet bekennen dat ik weinig S-Max vindt op bijvoorbeeld gaspedaal, iig met een jonge leeftijd. Grand Scenics uit 2018/2019 heb je dus al binnen ons budget.

Zijn er nog meer meningen over de BMW 2 serie Grand Tour?
De BMW krijgt over het algemeen goede reviews, behalve van de echte BMW-adepten, die struikelen over zijn voorwielaandrijving.tongue sticking out smiley

Hij is ruimer dan ik zelf verwacht had (als zevenzitter). Beetje aangekleed (mooie velgen, juiste (lees: grote) navigatie) lijkt het me wel de duurdere optie.
Maar meerdere reviews lijken dat goed te praten als goede prijs/kwaliteits verhouding.
Lijkt me wel een auto waar je even mee vooruit kunt.
mvelthov
Goed om te horen dat mijn beeld een beetje bevestigd wordt bij de VW Touran. Want anders was dat misschien wel onze eerste keus geweest.

De C4 Grand Picasso vond mijn lieftallige wederhelft niks. Maar de Grand Scenic, S-Max en Zafira kunnen we wel eens gaan proefrijden. Ik moet bekennen dat ik weinig S-Max vindt op bijvoorbeeld gaspedaal, iig met een jonge leeftijd. Grand Scenics uit 2018/2019 heb je dus al binnen ons budget.

Zijn er nog meer meningen over de BMW 2 serie Grand Tour?
De S-max is tot 2018 geleverd in Nederland en er zijn er niet heel veel geleverd dat jaar dus de kans is klein dat je ze gaat vinden.
Het probleem bij de 2 serie is, er zijn heel veel relatief kale versies en weinig leuk aangekleede

2 Gran Tourer

Persoonlijk vind ik dit wel een mooie uitvoering, wel iets boven budget maar is een voorbeeld.
De BMW 2 serie kende veel kinderziektes zoals kapotte krukassen, slechte krukaslagers, kapotte vliegwielen, kapotte koppeling, inhouden, schokken en roest aan de achterklep. Vooral de eerste 2 bouwjaren 2014 en eerste helft 2015 waren van slechte kwaliteit.

Later werden ze beter, en waren ze van gemiddelde kwaliteit.
Ik zou voor de S-max gaan: de auto smoelt goed en rijdt niet als een bus. Een Ford Galaxy is groter en rijdt hetzelfde, maar het oog wilt ook wat.
De Ecoboost motoren zijn betrouwbaar, caravan geen probleem.
De Touran is vaak karig uitgerust, je kunt lang zoeken naar een Touran met voorruitverwarming, parkeersensoren, keyless entry, stoelverwarming enz enz. Terwijl dit bijna standaard is op zo'n ford.
Ga proefritten maken.
Het nadeel van een S-max is zijn gewicht, ruim 200 kilo zwaarder dan een Grand Scenic. Kijk dus goed of je echt zo'n grote auto nodig hebt.
30-12-2021 22:18
Een S Max is ook echt een grotere auto. Meer een Espace concurrent, waar de Scenic tegenover de C Max staat.
Barri
Een S Max is ook echt een grotere auto. Meer een Espace concurrent, waar de Scenic tegenover de C Max staat.
Klopt, daarom meld ik het ook. Maar het is aan TS om te bepalen wat hij wil/nodig heeft
mvelthov
Bedankt allemaal voor jullie reacties en Auto encyclopedie voor de felicitaties smiling smiley.

[*] Kia Carens ben ik ook tegengekomen, maar zoals je ook al zei denk ik dat we 'm ook niet fijn vinden rijden plus hij kan niet bizar veel trekken.
.

Ik had mijn huiswerk niet goed gedaan, de 1.6 mag idd niet zoveel trekken, de 2.0 dan weer wel maar die moet je met een lampje zoeken [www.autoweek.nl]
michel1975
Ik weet ook niet of ik een Touran aan zou durven. Ik blijf nog altijd een zwak houden voor de S-Max maar die is in je lijstje al afgevallen zie ik. Ik moet zeggen dat ik de Outlander PHEV ook een prima caravantrekker vond en lekker ruim. Zeker de achterbak. Enige grote minpunt vond ik het kleine benzinetankje. Dus met caravan stond ik wel vaak aan de pomp. Maar in de bergen reed het wel super met regenereren.

Het schijnt dat de PHEV het juist zwaar heeft in de bergen met caravan als die het puur van de brandstofmotor moet hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-12-2021 23:10 door Auto encyclopedie.
ipv een Ford s-max is een C-max nog een optie? alleen de 5 zitter met de 1.5/1.6 ecoboost mag 1500 kg trekken [www.autoweek.nl]
Gek genoeg zegt de fabrikant, van de kinderstoelen die wij hebben (geen isofix, maar gordel bevestiging), dat maar 2 van de 5 stoelen geschikt zijn in de Renault Grand Scenic.

Bij de S-Max, VW Touran en Peugeot 5008 passen ze op alle stoelen. Aldus de fabrikant. Wellicht dat we een keer moeten proefpassen, want de baby komt natuurlijk in het begin te liggen in een maxi-cosi. Maar het lijkt me niet te doen om die steeds in het midden te moeten bevestigen en hem dus over de andere stoelen heen tillen.

De C-Max kunnen we ook gaan bekijken, maar ik denk dat de kofferbak aan de krappe kant is. Jammer dat de S-Max zo dun bezaaid zijn, want hij spreekt me ook erg aan. Zouden er meer rond rijden in bijvoorbeeld Duitsland?

Wat de fabrikant zegt over de S-Max:

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-12-2021 09:08 door mvelthov.
Heb je eigenlijk rijbewijs E achter B?
EVV
Nog niet. Maar die ga ik zeker halen. Want we gaan volgend jaar verhuizen dus dan is het ook handig om eea te kunnen vervoeren smiling smiley. Alsmede de wens om een caravan aan te schaffen in de toekomst. Vanwaar de vraag?
mvelthov
EVV
Nog niet. Maar die ga ik zeker halen. Want we gaan volgend jaar verhuizen dus dan is het ook handig om eea te kunnen vervoeren smiling smiley. Alsmede de wens om een caravan aan te schaffen in de toekomst. Vanwaar de vraag?
Omdat je zonder E achter B bij bijvoorbeeld een S-max die 1600kg mag trekken, jij maar 1050 KG mag trekken aangezien het maximaal toegestane gewicht van de auto 2450kg is. Je maximale toegestane totaal gewicht voor je E rijbewijs is 3500 KG, dus blijft er nog 1050 KG over voor je aanhanger.
Heb je al eens gekeken naar een Dacia Lodgy? Zeer veel ruimte. Zeven Zits met stoelen die je kan wegnemen. Rijdt erg zuinig en erg betrouwbaar. Looks zijn ook niet slecht.
Het was even stil, druk met andere dingen. We hebben nog geen proefritjes gemaakt. Maar heb nog wel wat dingen uitgezocht en wat auto's opgezocht.

Het liefste gaan we voor een Ford S-Max. Hierbij heb ik me vooral gebaseerd op reacties in dit topic. Reviews op internet. En m'n buurman heeft ooit een Ford Mondeo gehad waar hij heel tevreden over was. Ook heb ik altijd veel positieve verhalen gehoord over de Focus. Tevens passen alle zitjes in de auto en is het een goede trekauto met fijne rijeigenschappen. Maar goed, we moeten dus nog proefrijden. Wat vinden jullie van bijvoorbeeld de onderstaande opties?

[www.viabovag.nl]
[www.viabovag.nl]
[www.viabovag.nl]
[www.vanmossel.nl]

De laatste twee zijn eigenlijk wel buiten budget. Maar ik dacht laat ze toch maar even benoemen. Jammer dat hier nergens in de buurt een S-Max staat. Of zou ik gewoon bij een Ford dealer binnen kunnen lopen en een nieuwe kunnen proefrijden?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2022 09:33 door mvelthov.
De Duitse wegenwacht komt hem weleens tegen [www.ad.nl]
08-02-2022 11:22
Ik vraag me af of Ford dealers nog een nieuwe S-Max als demo hebben, ik denk het niet. Volgens mij wordt het model in NL ook niet meer nieuw verkocht.
Maar waar woon je dan want deze staan aardig verspreid over het land: Nieuwleusen, Goes, Bussum en Weert.
Behalve de eerste zijn ze allemaal onlangs geïmporteerd vermoed ik, dus kijk ook gerust over de grens.
Auto encyclopedie
De Duitse wegenwacht komt hem weleens tegen [www.ad.nl]

Oei! Dit had ik niet verwacht. Ik dacht juist dat de S-Max (redelijk) betrouwbaar is.

Barri
Ik vraag me af of Ford dealers nog een nieuwe S-Max als demo hebben, ik denk het niet. Volgens mij wordt het model in NL ook niet meer nieuw verkocht.
Maar waar woon je dan want deze staan aardig verspreid over het land: Nieuwleusen, Goes, Bussum en Weert.
Behalve de eerste zijn ze allemaal onlangs geïmporteerd vermoed ik, dus kijk ook gerust over de grens.

N-Brabant, dus niet bepaald in de buurt. Daarom dat ik liever hier in de buurt een proefritje maak, maar dat lijkt onmogelijk. Daarom, dat als ik voor een S-Max wil gaan, dat ik toch moet afreizen naar een van deze locaties. In de hoop dat de auto dan ook goed bevalt en de deal direct rond kunnen maken. Maar goed, het berichtje van Auto encyclopedie gooit zogezegd roet in het eten. De ANWB lijkt overigens gemiddeld positief over de auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2022 12:16 door mvelthov.
Het lijstje van auto encyclopedie is nogal niks zeggend als er voor de rest niet wordt vermeld wat een veel voorkomend probleem is.
De ANWB, heeft maar 1 probleem wat veel voorkomt en dan ook alleen bij de automaat versie is problemen met de bedrading.
Misschien heb je hier nog wat aan?

Heb hem zelf mog niet gekeken

[www.ad.nl]
Dat artikel heb je om 11.20u toch ook al geplaatst?
Auto encyclopedie
Misschien heb je hier nog wat aan?

Heb hem zelf mog niet gekeken

[www.ad.nl]
Je valt in de herhaling, die heb je al gepost en hier kan je weinig mee. Leuk dat de ADAC ze veel ziet, maar waar mee? Als het grote deel met een klapband staat en je hebt alleen een plaksetje zegt dat dus niks over de betrouwbaarheid.
08-02-2022 16:57
Weert of Goes is dan geen wereldreis toch?
En dat ADAC rapportje neem ik ook met een korreltje zout. Elk rapportje zegt weer wat anders, en een technisch gelijke Mondeo of Galaxy scoort weer heel anders. Dat zegt dus geen fluit. De 1.5 Ecoboost ligt ook in de Focus bijvoorbeeld, en er zijn echt geen gekke dingen bekend met dat blok. Gewoon een prima ding. En daarnaast zijn er meerdere generaties S-Max geweest, met meerdere generaties motoren.
08-02-2022 17:48
Dat is een generatie ouder, dus niet heel relevant.
Wat tips en opmerkingen van iemand die zowel 2 C4Gran Picasso’s heeft gereden als nu een S-Max. Achtergrond vergelijkbaar met jou: van 0 naar 1,2 en uiteindelijk 3 kinderen. Auto’s daarmee van BMW 3 touring naar 5 touring naar Picasso naar S-max. NB: allemaal diesels en allemaal betaald door mn werkgever.
De 5 was op zich groot genoeg maar de middentunnel werd vervelend voor degene die achter in het midden zat (en dat is de oudste ivm wagenziekte).
Tip1: vergeet de BMW 2 gran tourer. Is niet alleen erg lelijk maar vooral een stuk minder ruim van binnen dan een C4.
Tip2: de C4 is de beste reisauto die ik gehad heb. Maar: heel blij dat de leasemaatschappij de eigenaar was. Beide auto’s hebben heel wat dagen doorgebracht bij de garage.
Maar als je een exemplaar kan vinden dat goed onderhouden is waarbij uit de boekjes blijkt dat er weinig aan hersteld is, zou dat mn voorkeur zijn. Hij is heel ruim en groot genoeg voor 3 kinderen, bedje, kinderwagen etc.
Tip3: de S-max is een klasse groter (en zwaarder) dan de C4. Ben nog net op tijd overgestapt voordat ze verdwenen. Belangrijkste reden was de extra ruimte in de breedte omdat de kinderen groter werden. Laadruimte is giga.
Voordeel van zowel C4 als S-max zijn de 3 aparte stoelen achterin: individueel te schuiven en aparte rugleuningen. Dacht dat de 5008 dat ook heeft.
Plus: geen middentunnel. Dat wordt echt een punt als je kinderen groter worden.
Tip4: neem je kinderstoelen, maxicosi en kinderwagen mee als je gaat proefrijden en kijk of alles er in past. Denk dat je dan al heel snel klaar bent met de BMW 2.
Renault Gran Scenic heb ik een zomer mee gehad als overloop auto. Prima vakantie wagen, voelt steviger dan de C4 maar mist de individuele stoelen.
Espace in proef gereden maar voelde toen wat zwabberig. En de 1.6 diesel was net te klein voor het gewicht.
Succes met kiezen
Een Toyota Verso is ook beschikbaar als 7 persoons.
Rijdt een stuk degelijker dan een Touran, maar biedt wel minder kofferbak ruimte. Qua uitrusting is een VW karig.
De Verso heeft ook geen tunnel achterin.
Een S-max is mooier, groter, stuurt lekker, maar ook iets zwaarder.
In onze ervaring is de VW Touran het minst betrouwbaar. Daarna de Verso en met Ford hebben we geen problemen.
Met een Caravan, zou ik de S-max nemen met een Ecoboost motor.
Verso is een matige caravan trekker (eigen ervaring), tenzij je de CVT automaat neemt.
De Ecoboost is veel betrouwbaarder van de TSI van VW. Dat kun je ook nalezen in de reviews op deze site.
De al genoemde opties verschillen behoorlijk. Ik denk dat het ook een kwestie wordt van proberen.

De Ford S Max en Galaxy, en Renault Espace zijn heel ruim, ze zijn echter ook groot en zwaar, dus relatief duurder om te rijden.

Auto's als bijvoorbeeld de Citroën C4 Grand Picasso en Renault Grand Scenic zijn wat kleiner, maar ook goedkoper om te rijden.

Als je veel ruimte zoekt voor weinig geld kijk dan naar een Dacia Jogger, zeker op lpg is dit denk ik duidelijk de voordeligste 7 zits gezinsauto om te rijden. De auto koop je nieuw voor weinig geld, en gebruikt degelijke en betrouwbare techniek.

Aan het Adac lijstje heb je helemaal niets omdat steeds meer merken eigen pechdiensten hebben, en dus goed scoren. En veel pechgevallen zoals lekke banden, of lampen laten branden gevolg lege accu, verkeerde brandstof getankt etc. niets zeggen over de betrouwbaarheid.
ak2
De al genoemde opties verschillen behoorlijk. Ik denk dat het ook een kwestie wordt van proberen.

De Ford S Max en Galaxy, en Renault Espace zijn heel ruim, ze zijn echter ook groot en zwaar, dus relatief duurder om te rijden.

Auto's als bijvoorbeeld de Citroën C4 Grand Picasso en Renault Grand Scenic zijn wat kleiner, maar ook goedkoper om te rijden.

Als je veel ruimte zoekt voor weinig geld kijk dan naar een Dacia Jogger, zeker op lpg is dit denk ik duidelijk de voordeligste 7 zits gezinsauto om te rijden. De auto koop je nieuw voor weinig geld, en gebruikt degelijke en betrouwbare techniek.

Aan het Adac lijstje heb je helemaal niets omdat steeds meer merken eigen pechdiensten hebben, en dus goed scoren. En veel pechgevallen zoals lekke banden, of lampen laten branden gevolg lege accu, verkeerde brandstof getankt etc. niets zeggen over de betrouwbaarheid.
Alleen is de Jogger geen optie als je ook een caravan wilt trekken, max trekgewicht is maar 1200 kilo.
Ongetwijfeld een Grand Scenic TCe 140 of 160. Huidige of vorige generatie even degelijk. Nieuwe smoelt mooier, vorige is ruimer.
Een S-max EcoBoost speelt natuurlijk nog een klasse hoger, maar is duurder en zonder meer schaars.
Rembrandt

Of voor de vakantie een andere auto huren. Dat zou zomaar goedkoper kunnen zijn dan het hele jaar in een duurdere auto rondrijden voor die paar dagen dat er een caravan achter hangt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.