Hoe hoog moeten de benzineprijzen zijn? Tot de Nederlandse automobilist, zijn auto laat staan?

A

Anoniem

Guest
Op de voorpagina van Autoweek, leveren artikelen over de benzineprijs doorgaans de meeste reacties op: iedereen vind er wat van, maar bijna niemand doet echt iets om zijn brandstofkosten omlaag te krijgen. Dit getuige het rijgedrag van de gemiddelde Nederlander...

Te hard rijden, niet genoeg afstand houden etc het is aan de orde van de dag. Maar ondertussen wel blijven klagen over de hoge brandstofprijzen: als wij met zijn alle nu gewoon de Nederlandse overheid gaan boycotten! Iedereen maximaal 90km/u op de autosnelweg, dan verbruik je minder benzine en harkt de staat minder accijnzen binnen.

Daarnaast met de (elektrische) fiets naar het werk, wanneer je niet zover van je werk af woont en boodschappen? Stja moet je daar echt 500meter voor rijden met de auto? Alles wat je bespaart, bij de zogenaamde discounters: geef je wel uit aan autokosten.

Natuurlijk door in België te gaan tanken, steek je ook al een middelvinger naar de Nederlandse overheid op. Want je betaald voor dezelfde peut in België, zo'n € 0,35 minder en zelfs al zou premium peut zoals V-Power tanken. Dan nog bespaar je € 0,15 per liter in vergelijking, met de E10 prijs.

Tevens als je minder rijdt met auto, slijt hij ook minder hard: als je er tenminste geen korte ritjes mee gaat rijden. Vooral de corona crisis heeft ons geleerd, dat veel vanaf afstand kan en je echt niet voor ieder wissewasje de auto hoeft te nemen.

Ja ik rij echt superweinig sinds ik met de fiets naar het werk ga en niet meer doe latten, maar samenwoon met ons nieuw gezinnetje. Maar als ik auto rij, dan is het meestal om gezellig erop te gaan en te wandelen. Of een paar daagjes weg, waarna ik een verbruik van 3,47L/100KM behaalde.

Dus ik hoef theoretische ook nooit in Nederland te tanken, dus dat is mijn geluk :D Maar zelfs in de buurlanden is de benzineprijs stijgend, vooral in Duitsland is tanken niet meer zo interessant als vorig jaar door een extra C02 belasting bovenop de brandstofprijs. Echter nog steeds ongeveer € 0,20 goedkoper dan in NL.

Rekening houden met 2 euro per liter benzine, was het laatste nieuwsbericht in een weektijd over de stijgende benzineprijzen. En o.a de NOS, besteedde aandacht aan het tanktoerisme in België: door de stijgende benzineprijzen, steken nog meer Nederlanders de grens over om te tanken.

Haal je dan ook de uitkering in België of Duitsland? We vormen hier toch een samenleving waarbij de overheid belastingen int en vervolgens uitgeeft aan "het volk" in de vorm van wegen, onderwijs, medische zorg, uitkeringen etc. Als de verdeling iemand niet aanstaat is de keuze om (periodiek) op een andere partij te stemmen die zijn belangen (persoonlijk) beter behartigd. Emigreren naar een land waar het beter is kan natuurlijk ook een optie zijn.

Pietzoveel zei:
Haal je dan ook de uitkering in België of Duitsland?
Toevallig wel uit Duitsland ja :LOL: Mijn vrouw krijgt elterngeld uit Duitsland :D Maar denk je echt, dat een automobilist die in het buitenland tankt: niet al genoeg belasting in Nederland afdraagt? BPM bijvoorbeeld, op nieuwe auto's ;)

Ik betaal ondanks dat ik weinig rij, net zoveel wegenbelasting als iemand die dagelijks onderweg is met de auto ( Ik betaal ook net zoveel wegenbelasting, als iemand die met een oude auto rijdt en dus meer vervuilt ). Daarnaast betaal ik al belasting via BTW en inkomstenbelasting, dus ik voel mij niet schuldig als ik geen accijnzen op brandstof in Nederland betaal!

Maar dat is juist ook de bedoeling: de Nederlandse staat boycotten, met hun belachelijke accijnzen op benzine. Wij zijn maar een kikkerlandje, dus je zit zo in België. Behalve voor de Groningers en Friesen, die zitten dichterbij Duitsland.

Sommige tanken al jerrycan's vol in België, maar dat vind ik zelf te riskant: brandstof moet je veilig bewaren en het veiligste, is naar mijn gevoel in de brandstoftank. Daarnaast verouderd E10 sneller.... dus ik weet niet hoelang je dat kunt bewaren in een jerrycan.

Je handje ophouden kan je dan weer wel heel goed in NL. Zo lang jij je nog zo druk over de benzineprijzen kan maken in jouw situatie, zou je je eindeloze klaagzang misschien beter een beetje dimmen en je misschien beter wat dankbaarder kunnen opstellen.

R W xxx zei:
Je handje ophouden kan je dan weer wel heel goed in NL. Zo lang jij je nog zo druk over de benzineprijzen kan maken in jouw situatie, zou je je eindeloze klaagzang misschien beter een beetje dimmen en je misschien beter wat dankbaarder kunnen opstellen.
Als jij arbeidsongeschikt raakt omdat je door zo'n wegpiraat aangereden word, dan betaal ik ook heel graag je uitkering hoor: en nu terug ontopic en niet zo op de man spelen.

Dit is het nieuwsbericht, waar je trouwens naar refereerde op de voorpagina: wat zoveel reacties opleverde en ja ook veel plussen voor mijn reactie :D

Waarvan ga je dat betalen dan? Punt is dat je in NL flink belasting betaalt om er voor te zorgen dat oa jij ook gewoon een fatsoenlijk leven kan hebben. Wat jij voorstelt is 'ieder voor zich', dat kan maar dat houdt ook in dat er dan geen hulp meer is in de vorm van uitkeringen e.d. Jouw bestaan wordt dan moeten leven van die 12u vakkenvullerinkomsten.

Maar die (financiële)zorg, die behoorlijk goed geregeld is in Nederland, moet toch ook betaald worden? Wie gaat dat doen als er bijvoorbeeld geen accijnzen meer binnen komen? Verlagen we de huurtoeslagen, uitkeringen, kindertoeslag etc? Of leggen we de belastingdruk ergens anders neer? (Luierbelasting, die zijn zeer milieu onvriendelijk nl en stinken ook nog)

Dan doe ik het wel een stukje beter dan jou met mijn 18,4l/100km

Autorijden mag geld kosten, is namelijk een hobby.

Als een litertje 2,56 euro gaat kosten stop ik met autorijden.

R W xxx zei:
Waarvan ga je dat betalen dan? Punt is dat je in NL flink belasting betaalt om er voor te zorgen dat oa jij ook gewoon een fatsoenlijk leven kan hebben. Wat jij voorstelt is 'ieder voor zich', dat kan maar dat houdt ook in dat er dan geen hulp meer is in de vorm van uitkeringen e.d. Jouw bestaan wordt dan moeten leven van die 12u vakkenvullerinkomsten.
Doe nou maar niet zo denigrerend: in Nederland is de verzorgingsstaat voor iedereen, ook voor mensen die nog geen cent belasting betaald hebben. Ja dan heb ik het over asielzoekers... sta je ook bij de poort van het AZC die mensen toe te roepen dat ze wat dankbaarder moeten zijn?

Feit is dat ik werk en ook belasting afdraag, welke in een grote pot komt: dus als jij arbeidsongeschikt raakt, dan is er ook geld voor jou. En denk maar niet dat het je niet kan gebeuren.... mijn vader is na 45 jaar hard werken ook arbeidsongeschikt geraakt.

Laten wij het dus niet over uitkeringen hebben, maar over de brandstofprijzen: de accijnzen lijken mij daar namelijk niet voor bedoeld, aangezien Nederlanders al inkomstenbelasting betalen. Ja ik ook!

Nee wat ik voorstel, is dat wij minder moeten gaan tanken: om zo wellicht de overheid te bewegen, de accijnzen te verlagen. Want die zijn belachelijk hoog in Nederland! Je betaald € 1 aan belastingen, wanneer je voor € 1,75 E10 tankt en 10% bestaat daarvan uit bio-ethanol.

De overheid belast dus ook nog het aandeel bio-ethanol, terwijl je feitelijk 90% benzine tankt en 10% bio-ethanol.

In Duitsland is het prijsverschil tussen E10 en Super E5 bijvoorbeeld wel echt al structureel groter, dat was een paar jaar geleden slechts € 0,02 per liter. Maar nu is dat € 0,06 per liter verschil, terwijl je in Nederland niet eens de keuze hebt.

MLL zei:
Dan doe ik het wel een stukje beter dan jou met mijn 18,4l/100km

Autorijden mag geld kosten, is namelijk een hobby.

Als een litertje 2,56 euro gaat kosten stop ik met autorijden.
Lager is beter als het bij verbruik ik L/100KM aankomt: ik verbruik dus gemiddeld 14,52L/100KM minder brandstof. Nu weet ik niet wat voor benzine slurpende auto jij rijdt, maar de impact op de benzineprijzen lijkt mij bij zo'n auto enorm!

Autorijden mag zeker geld kosten, maar het moet niet te duur worden. En in Nederland komt dat voornamelijk door de belastingdruk. Waar komt die € 2,56 trouwens vandaan? Waarom dan pas? Waarom niet al bij € 2 per liter?

Bedankt voor de goede tips, ik zal in het vervolg wel even vanuit midden-Nederland naar Duitsland of Belgie rijden om te tanken. Dat zal de roverheid leren:T

D Elzinga zei:
Bedankt voor de goede tips, ik zal in het vervolg wel even vanuit midden-Nederland naar Duitsland of Belgie rijden om te tanken. Dat zal de roverheid leren:T
Met jerrycan's kan zich dat wellicht nog lonen ook :LOL:

In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Bron

Als je een dagje naar Zeeland gaat, dan ben je zo in België: maar persoonlijk zou ik niet enkel en alleen voor het tanken naar België gaan. Wij gaan er de laatste tijd vaker wandelen, zo waren wij afgelopen weekend in Alden Biesen bij Belgische Limburg :D

Zelf rij ik te weinig om benzine in jerrycan's mee terug te nemen: maar als je een veel rijder bent, dan kan dat wel aardig schelen. Dat zag je ook terug op die filmpjes van de afgelopen dagen, vele vullen ook direct jerrycan's.

PS in Luxemburg is het nog goedkoper, maar jerrycan's mag je daar niet vullen!

Zunigrijje zei:
D Elzinga zei:
Met jerrycan's kan zich dat wellicht nog lonen ook :LOL:

In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
Bron

Als je een dagje naar Zeeland gaat, dan ben je zo in België: maar persoonlijk zou ik niet enkel en alleen voor het tanken naar België gaan. Wij gaan er de laatste tijd vaker wandelen, zo waren wij afgelopen weekend in Alden Biesen bij Belgische Limburg :D

Zelf rij ik te weinig om benzine in jerrycan's mee terug te nemen: maar als je een veel rijder bent, dan kan dat wel aardig schelen. Dat zag je ook terug op die filmpjes van de afgelopen dagen, vele vullen ook direct jerrycan's.

PS in Luxemburg is het nog goedkoper, maar jerrycan's mag je daar niet vullen!

Zou ik ook maar net tijd/zin in moeten hebben, zo'n 200km pendelen met een auto vol jerrycans om zo in totaal wat tientjes te besparen. En nee, dat heb ik niet...

D Elzinga zei:
Zou ik ook maar net tijd/zin in moeten hebben, zo'n 200km pendelen met een auto vol jerrycans om zo in totaal wat tientjes te besparen. En nee, dat heb ik niet...
Dat is ook waar: ik durf het zelf niet eens! Maar dan heb je alsnog de optie, om de auto vaker te laten staan. Zolang er maar geen wegenbelasting voor elektrische fietsen komt...

Hahaha zelf over de grens tanken en dan een discussie proberen te starten over de Nederlandse brandstofprijzen. o_O :p

Doe nou maar niet zo denigrerend: in Nederland is de verzorgingsstaat voor iedereen, ook voor mensen die nog geen cent belasting betaald hebben. Ja dan heb ik het over asielzoekers... sta je ook bij de poort van het AZC die mensen toe te roepen dat ze wat dankbaarder moeten zijn?

Je kan alleen niet wél een verzorgingsstaat voor iedereen, behalve asielzoekers blijkbaar, willen hebben maar geen of weinig belasting betalen. Jouw bijdrage aan de grote pot staat niet in verhouding met wat je uit diezelfde grote pot haalt en waar je in NL gelukkig ook recht op hebt. Je hebt kennelijk geen idee hoe makkelijk en goed je het hier hebt, getuige de enorme stupiditeit van je posts.

Barri zei:
Hahaha zelf over de grens tanken en dan een discussie proberen te starten over de Nederlandse brandstofprijzen. o_O :p
Daarom gaan mensen dus over de grens tanken, maar die link had je wellicht nog niet gelegd?

Zunigrijje zei:
Autorijden mag zeker geld kosten, maar het moet niet te duur worden. En in Nederland komt dat voornamelijk door de belastingdruk. Waar komt die € 2,56 trouwens vandaan? Waarom dan pas? Waarom niet al bij € 2 per liter?

Ik heb bij 2,56 de grens gesteld.
Kun je niet een paar uurtjes in de week meer werken?
Minder tijd om auto te rijden en meer centjes om nederlandse benzine te tanken waar wij met zijn allen beter van worden.

MLL zei:
Ik heb bij 2,56 de grens gesteld.
Ja maar waarom dit bedrag? Onderbouw het eens? Ik vind persoonlijk € 1,50 al veel voor een liter benzine, als je bedenkt dat het vorig jaar zo'n € 1,20 was in Duitsland. Goed ik heb slechts 1x in Nederland getankt en dat was, toen ik mijn vorige auto kocht: daar zat bijna geen benzine meer in die tank o_O

Dat was op 10 april 2017 bij de Shell Express: Euro 95 voor € 1,519 per liter. Nu is dat zo'n € 1,75 per liter in Nederland, voor E10! Dus geen E5: sommige automobilisten moeten ook noodgedwongen, duurdere benzine tanken omdat E10 hun auto's sloopt.

Bij een benzineprijs van € 2 vs € 1,50 betaal je bij een gemiddeld verbruik van 16KM/L: € 0,125 aan brandstof per km, terwijl dat bij € 1,50 per km 0,0937 is. Met het forse verbruik van jou auto, betaal je dus een fortuin aan brandstof.

De impact voor mij persoonlijk valt natuurlijk wel mee: 26KM/L op € 2 is € 0,076 net geen 8 cent dus. Terwijl dat bij € 1,50 per km € 0,057 is.

2,56 is een psychologische grens, kan ik niet onderbouwen.

Ik vind het al irritant genoeg dat mijn auto het gemiddelde verbruik kan laten zien, daarom staat ie meestal ingesteld op buitentemperatuur en kompas
Als de tank leeg is gaat er weer ruim 100 euro in , easy as that.

Ik heb een tijd in België gewerkt en toen tankte ik ook daar. Als ik voor dezelfde benzine minder hoef te betalen, waarom niet.

Tijdens de oliecrisis bleek dat als de benzineprijs in korte tijd heel erg stijgt, de mensen zuinigere auto's gaan kopen. En dat duurt dan even, we raken gewend aan de hoge benzineprijs en we kopen weer een dorstige auto.

R W xxx zei:

Je kan alleen niet wél een verzorgingsstaat voor iedereen, behalve asielzoekers blijkbaar, willen hebben maar geen of weinig belasting betalen. Jouw bijdrage aan de grote pot staat niet in verhouding met wat je uit diezelfde grote pot haalt en waar je in NL gelukkig ook recht op hebt. Je hebt kennelijk geen idee hoe makkelijk en goed je het hier hebt, getuige de enorme stupiditeit van je posts.

Asielzoekers hebben in mijn ogen ook recht op een bestaan. Ik vind wel dat ze de kans moeten krijgen om deel te nemen aan de maatschappij en de kans ook moeten pakken. Ben wel klaar met dat huurhuis gezever en asielzoekers...dat zo'n kleine groep volgens sommigen zoveel ellende kunnen veroorzaken....

De Nederlandse staat boycotten zodat ze de accijnzen gaan verlagen....

Het probleem is dat er een bepaald welvaartsniveau in Nederland is met bijbehorend sociaal vangnet. Dat kost geld. Als de inkomsten van accijnzen omlaag gaan, dan moet dat elders gecompenseerd worden. Dit kan op twee manieren: 1. Andere belastingen verhogen of 2. Uitkeringen verlagen.

Twix zei:

Het probleem is dat er een bepaald welvaartsniveau in Nederland is met bijbehorend sociaal vangnet. Dat kost geld. Als de inkomsten van accijnzen omlaag gaan, dan moet dat elders gecompenseerd worden. Dit kan op twee manieren: 1. Andere belastingen verhogen of 2. Uitkeringen verlagen.

Veel mensen hebben geen zin om dat te bevatten. Die janken liever een eind weg. Die willen niet inzien dat de zaken in dit land toch nog verdraaid goed geregeld zijn.

Boppie zei:
Twix zei:

Veel mensen hebben geen zin om dat te bevatten. Die janken liever een eind weg. Die willen niet inzien dat de zaken in dit land toch nog verdraaid goed geregeld zijn.

DURQ5qcW4AAIljz.jpg

Alle gekheid op een stokje: dat de onwelwillenden in de maatschappij (de braadsleetjes, zogezegd) zo dankbaar van het vangnet gebruik maken is vervelend, maar wees eerlijk wie zou echt met ze willen ruilen? Zo'n uitzichtloze situatie lijkt me enorm deprimerend.

Als ik een jaar niet kan werken en verplicht thuis moet zitten kun je mij opnemen in het gekkenhuis.

Dat vangnet is allang afgebroken: dus die accijnzen gaan daarbij niet helpen! Als je daarvoor graag uitgemolken wordt, dan kom je bedrogen uit! Mensen die nu 18 zijn en een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, krijgen helemaal niets!

Ook de sociale werkplaats is afgebroken: en voor mensen die al een Wajong hebben, want schijnbaar gaat het daar over? Voor die mensen gelden strengere regels! Je kunt niet zomaar weigeren om te werken, daar staat tegenwoordig echt wel wat tegenover!

Dan wordt je gekort op je uitkering: dus het is heel sympathiek dat jullie zo graag accijnzen aftikken? Wellicht zitten er ook nog rokers hier? Dan ben je helemaal aan de buurt :LOL:

Maar voor wat hoort wat: als je dus weigert te werken, dan maakt het UWV gewoon je leven zuur. Gezellig iedere week solliciteren..... geloof mij maar! Ik werk liever 15 uur per week in een supermarkt, verdien daarbij een deel van mijn geld zelf. En omdat ik werk krijg ik ook nog veel meer Wajong, dan iemand die een beroepsweigeraar is!

Maar terug ontopic: want al zou een Wajonger fulltime werken, waarschijnlijk zijn jullie dan nog jaloers ook dat ze jaarlijks een tegemoetkoming in de zorgkosten van het UWV krijgen uitgekeerd ( Ook als je geen zorgkosten hebt ). En die pipo die zei dat ik meer zou moeten werken? Laat mij niet lachen: het systeem werkt zo, dat van iedere euro die ik teveel verdien dat afgetrokken wordt van de Wajong uitkering. Dus waarom meer uren werken, terwijl je er financieel niet op vooruit gaat?

Gaan jullie soms ook meer uren werken voor hetzelfde geld? Ik dacht het niet hè? En als jullie niet in midden Nederland woonde, stonden jullie ook gewoon bij de Belgische pomp! Niemand draagt die belachelijke Nederlandse accijnzen namelijk af, omdat ze het leuk vinden.

Dus ja wanneer laten jullie de auto staan? De mijne staat alweer bijna een week stil, maar dat is mede omdat ik met de fiets naar het werk ga. Scheelt tevens vele krasjes en andere schades aan de auto, die veroorzaakt worden op een supermarkt parkeerplaats.

Boppie zei:
Anders vraag ik mij enigszins af wat deze mensen doen in een auto als het menens wordt. Dat mag je overigens breder trekken dan de genoemde personen.
Menig autist is beter in staat een auto te besturen, dan de gemiddelde Nederlander: die denken namelijk dat verkeersregels, alleen voor de andere gelden. Iemand met autisme heeft daar geen last van, want voor hem of haar zijn de verkeersregels heel duidelijk!

Het is trouwens een ontwikkelingsstoornis en die mensen, zijn niet geestelijk ziek hoor.

D. Elzinga, ik heb er geen moeite mee. Ik zou het woord onwil nog wel vervangen door onvermogen. Geestelijk anders zijn stuit op veel onbegrip soms. Alleen komt het soms behoorlijk respectloos over. Mensen die autorijden zouden ook in staat moeten zijn om dit soort basisdingen te kunnen begrijpen. Anders vraag ik mij enigszins af wat deze mensen doen in een auto als het menens wordt. Dat mag je overigens breder trekken dan de genoemde personen.

@ Zuinigrije,

Ik vind jou best irritant worden, jouw inzicht staat haaks op die van mij.

Ik heb niet zoveel met mensen die hun handje op houden en alles afkraken. Ons systeem is eenmaal gebouwd dmv accijnzen en belastingen anders had jouw wajong nooit kunnen bestaan. Denk daar maar eens rustig over na ipv van gelijk een ellenlang verhaal te posten hoe klote het hier in Nederland allemaal is.

Zuinigrije zei:
[...] En die pipo die zei dat ik meer zou moeten werken? Laat mij niet lachen: het systeem werkt zo, dat van iedere euro die ik teveel verdien dat afgetrokken wordt van de Wajong uitkering. Dus waarom meer uren werken, terwijl je er financieel niet op vooruit gaat?

Gaan jullie soms ook meer uren werken voor hetzelfde geld? Ik dacht het niet hè?

Jouw situatie is niet te vergelijken met de mijne. Al mijn inkomsten komen van arbeid. Jouw inkomsten komen gedeeltelijk door uitkeringen. Deze uitkeringen worden betaald door de belastingen die de regering int. Het is een sociaal systeem waarin verwacht wordt dat de mensen die kunnen werken ook werken. Mensen die niet kunnen werken kunnen op deze manier geholpen worden.

Die systeem legt een grote verantwoordelijkheid bij mensen. In de praktijk wordt daar echter misbruik van gemaakt en moeten regels strenger worden en uitkeringen gekort.

Zuinigrije zei:
En als jullie niet in midden Nederland woonde, stonden jullie ook gewoon bij de Belgische pomp! Niemand draagt die belachelijke Nederlandse accijnzen namelijk af, omdat ze het leuk vinden.

Ik rijd sowieso niet om om te tanken. Als ik er langs zou komen prima, anders niet.

MLL zei:
@ Zuinigrije,

Ik heb niet zoveel met mensen die hun handje op houden en alles afkraken. Ons systeem is eenmaal gebouwd dmv accijnzen en belastingen anders had jouw wajong nooit kunnen bestaan. Denk daar maar eens rustig over na ipv van gelijk een ellenlang verhaal te posten hoe klote het hier in Nederland allemaal is.
Weet je wat ik irritant vind? In een onderwerp over oplopend brandstofprijzen, vooral reacties krijgen van gebruikers die enkel en alleen op de man spelen! Daar gaat dit onderwerp helemaal niet over!

Maar ik hoop oprecht dat mensen die zo denigrerend over Wajongers spreken met een ontwikkelingsstoornis: ik ben er best open over dat ik gediagnosticeerd ben met autisme. Al loop ik er tegelijkertijd niet te koop mee, omdat ik ook mee wil doen in de maatschappij!

Dat jullie niet arbeidsongeschikt raken: want een ongeluk zit in een klein hoekje, dan ben je wellicht voor rest van je leven afhankelijk van verzorgers die wellicht met behoud van een Wajong uitkering jou kont parttime komen afvegen! Denk daar maar eens overna!

Ik gooi er tegenwoordig zelfs dure 98 E5 premium benzine in en als de BMW weer een tijdje stil staat ga ik ook gewoon een rondje toeren. Vervelend dat de brandstofprijzen stijgen, maar ik ga er vooralsnog niet minder door rijden en ik ruil hem ook nog niet in voor een ultrazuinige Celerio.

Ik kijk echt nooit naar de prijs van een liter benzine, elke week kukkel ik 'm vol met 98 en mag ik tussen de 100 en 120€ aftikken. Als ik me daar druk om zou moeten maken kocht ik wel een tweede Prius ofzo :D

Zunigrijje zei:
MLL zei:
@ Zuinigrije,

Weet je wat ik irritant vind? In een onderwerp over oplopend brandstofprijzen, vooral reacties krijgen van gebruikers die enkel en alleen op de man spelen! Daar gaat dit onderwerp helemaal niet over!

Maar ik hoop oprecht dat mensen die zo denigrerend over Wajongers spreken met een ontwikkelingsstoornis: ik ben er best open over dat ik gediagnosticeerd ben met autisme. Al loop ik er tegelijkertijd niet te koop mee, omdat ik ook mee wil doen in de maatschappij!

Dat jullie niet arbeidsongeschikt raken: want een ongeluk zit in een klein hoekje, dan ben je wellicht voor rest van je leven afhankelijk van verzorgers die wellicht met behoud van een Wajong uitkering jou kont parttime komen afvegen! Denk daar maar eens overna!

Het gaat erover dat er linksom of rechtsom belasting geheven moet worden en dat het boycotten van de Nederlandse overheid geen oplossing is omdat je daarmee ons sociale systeem overhoop haalt.

Dat je zelf een uitkering krijgt in wat voor hoedanigheid dan ook maakt jouw uitspraken echter wat controversieel.

Zadelsnuiver zei:
Ik kijk echt nooit naar de prijs van een liter benzine, elke week kukkel ik 'm vol met 98 en mag ik tussen de 100 en 120€ aftikken. Als ik me daar druk om zou moeten maken kocht ik wel een tweede Prius ofzo :D
Maar dan kun je het ook gewoon veroorloven: ik lees of hoor ook weleens, dat mensen zeggen "ik tank ieder keer voor € 25 en merk er niks van" o_O

Echter je krijgt nu 25% minder liters: ik ben niet zo'n rekenwonder met percentages, maar kan wel bij mijn eigen Spritmonitor de historische literprijzen zien die ik heb mogen betalen.

Mijn ouders die klagen echt steen en been, sinds ze noodgedwongen in Nederland moeten tanken: naar België wil mijn vader niet, dat is toch nog 30km rijden. En in Duitsland mag voorlopig niet meer.

Normaalgesproken zouden ze € 52,50 voor 35 liter kwijt zijn en nu € 61,25 voor E10 benzine, want ik ga ervan uit dat ze in Duitsland Super E5 tanken. Premium tanken is al helemaal duur in Nederland....

De prijs in Duitsland is momenteel, een beetje zoals de prijs in Nederland vorig jaar was: volgens mij op zijn laagste € 1,45 ofzo. Maar vanwege de E10 wilde ik sowieso al niet in Nederland of België tanken, omdat ik dacht dat E10 niet goed voor de auto zou zijn. Dat valt achteraf gezien wel mee, als je een moderne auto hebt.

Dit is wel één van de meest zinloze topics op het forum....

Epicuri zei:
Bij welke literprijs laat jij dan de auto staan? Ik begin het idee te krijgen, dat de automobilist naast de verslavende rokers in Nederland de ideale melkkoe is. Mensen zijn het veel te gewend, om 500 meter met hun auto naar de supermarkt te rijden of naar het werk.

Natuurlijk sommige hebben geen andere keuze: maar die krijgen op zijn minst nog een riante reisvergoeding van ruim € 0,19 per km, daar moet je het wel mee redden. Althans ik wel, op € 0,17 per km zit ik met restwaarde meegerekend.

HIGHBRIT zei:
Leuk als je op het drielandenpunt woont. Ik niet.
Je kunt beter naar Lanaken of Maasmechelen rijden, bij het drielandenpunt vind je geeneens een tankstation :LOL:

De (Nederlandse) automobilist is inderdaad een erg goede en trouwe melkkoe, dat heb je goed gezien. Juist daarom is het "laten staan" van de auto juist niet gewenst door de overheid. Minder boetes, minder belastingen en minder accijnzen; dat zou een flinke aderlating zijn voor de schatkist.
Je zult dus zien dat de benzine nooit zo duur zal worden dat men het niet meer kan betalen, maar het randje wordt zeker opgezocht. Hou daarbij ook in de gaten dat inflatie ook nog bestaat, en ondanks het feit dat de prijs van een vat ruwe olie heftig durft te schommelen is het dus logisch dat de prijs over de jaren heen gewoon omhoog gaat maar als het goed is gaat je salaris cq het minimumloon ook jaarlijks omhoog.

Maargoed over een paar jaar rijdt slechts een enkeling op fossiele brandstof.
Ik denk dat er op redelijk korte termijn een soort rekeningrijden gaat komen, dat lijkt me de makkelijkste manier om EV's ook tot het maximale te belasten. Helaas denk ik niet dat de accijnzen op brandstof dan gaan verdwijnen, sterker nog de brandstofprijzen kunnen dan oneindig omhoog omdat het gros van de belastingen dan via EV rijders geïnd zullen worden.

Epicuri zei:

klopt.
Maar vele klagers hebben wel vaker moeite met eerst even goed nadenken wat ze financieel allemaal nog terug krijgen aan toeslagen, heffingskortingen en subsidies, het geeft alleen maar aan dat ze totaal niet weten hoe het NL-belastingstelsel werkt en wat ze netto werkelijk aan de fiscus afdragen. (want dan zouden ze wel zien dat ze met hun opmerkingen domweg tegen hun eigen benen staan te schoppen)

Even terug op de topictitel: ik trek me totaal niets aan van de benzineprijzen.
Vanmiddag nog de dieseltank vol gegooid à € 1,379 per liter, benzine stoken is voor mij nog iets uit de eindjaren '80 van de vorige eeuw.
Dus ook al kost de benzine een tientje de liter dan rijd ik er nog geen meter minder om.:)

Ik vind de benzineprijs niet zo interessant, verbruik van de auto ook niet.
Mijn SLK doet denk ik tussen 1 op 6 en 1 op 8, Audi schat ik 1 op 12 of 13. Troc van mijn vrouw geen idee.
Als ik ergens naar toe wil pak ik de auto als ik dat handig vindt. Fietsen doe ik alleen voor de lol, niet om ergens naar toe te gaan.

Het voordeel van hoge benzinekosten is dat er wat meerdere mensen wat kritischer kijken naar hun autoverbruik.

Dat vind ik goed, als ik naar mijn buren kijk..... Mijn buurman werkt op ongeveer 5 minuten fietsen, hij gaat elke dag met de auto naar het werk. Een andere buurtgenoot werkt bij een super op nog geen 5 minuten lopen(!) ook deze l*l gaat met de auto naar werk.

En ja, dit zijn gewoon fitte mensen.....

Dankzij thuiswerken staat mijn auto ook vooral stil, pas moest ik naar kantoor, dan kies ik wel voor de auto en niet voor het OV. Ik vind een trein nu niet fijn.

Ik probeer wel zoveel mogelijk er op te letten, maar ja dankzij dat ik een ongeluk gehad heb, en hierdoor krachtverlies heb, rij ik soms ook naar een winkel met de auto, die eigenlijk op loop of fiets afstand is. Maar dat is dan alleen bij zware dingen.

Zolang brandstof in onze buurlanden duurder is dan in Nederland zie ik geen reden om de grens over te gaan.

Nico GTR zei:
Zolang brandstof in onze buurlanden duurder is dan in Nederland zie ik geen reden om de grens over te gaan.
Jij rijdt diesel: die wordt al zwaarder belast door middel van een veel hogere wegenbelasting. Nederland is geloof ik een van de weinige landen, waar diesel goedkoper is dan benzine. Ik meen te herinneren van mijn reizen naar Groot Brittannië, dat ook daar diesel duurder is dan benzine.

Als mijn auto diesel gebruikte, was ik er arm aan: € 166 per kwartaal voor een auto van 751kg t/m 850 o_O Dat is € 106 meer, dan wat ik aan wegenbelasting betaal.

De meeste particulieren in Nederland rijden dan een benzineauto, omdat ze de wegenbelasting van een diesel niet kunnen ophoesten.

Eigenlijk is het antwoord op de oorspronkelijke vraag voor mij heel eenvoudig: Ik laat de auto staan wanneer ik het niet meer kan betalen.

Zunigrijje zei:
Nico GTR zei:
Jij rijdt diesel: die wordt al zwaarder belast door middel van een veel hogere wegenbelasting. Nederland is geloof ik een van de weinige landen, waar diesel goedkoper is dan benzine. Ik meen te herinneren van mijn reizen naar Groot Brittannië, dat ook daar diesel duurder is dan benzine.

Als mijn auto diesel gebruikte, was ik er arm aan: € 166 per kwartaal voor een auto van 751kg t/m 850 o_O Dat is € 106 meer, dan wat ik aan wegenbelasting betaal.

De meeste particulieren in Nederland rijden dan een benzineauto, omdat ze de wegenbelasting van een diesel niet kunnen ophoesten.

Ja dus, sinds wanneer word je gediskwalificeerd. Ik heb ook nog een benzine auto staan hoor.

Ooh slechts 166 per kwartaal? Koopje. Ik betaal 130 per maand. :T en ik heb er nog steeds geen spijt van.

Twix zei:
Eigenlijk is het antwoord op de oorspronkelijke vraag voor mij heel eenvoudig: Ik laat de auto staan wanneer ik het niet meer kan betalen.

Dit zou inderdaad ook mijn antwoord zijn.

De overheid boycotten is zo'n uitspraak die ik vaker hoor. Ik snap het niet. Je gaat dan minder tanken zodat de overheid minder inkomsten krijgt. Om ze vervolgens te 'dwingen' om de belasting te.. verlagen? Sinds wanneer verlaagt de overheid belastingen wanneer er een tekort is?
Nog even los van het feit dat je als bevolking (aangenomen dat je dit op grote schaal zou doen) jezelf in de vingers snijdt. Maar dat hebben mensen hierboven al geprobeerd uit te leggen. Belastingen zijn nodig om de sociale en financiële vangnetten te kunnen betalen, die wij als waardevol zien. En waar jij, begrijp ik, ook gebruik van maakt. Dat verklaart misschien het onbegrip om jouw verhaal.
Je idee van zuiniger rijden en meer fietsen lijkt me verder prima. Maar doe dat dan niet als boycot (alsof de overheid er iets van merkt), maar om jezelf een plezier te doen in de portemonnee.

Zunigrijje zei:
Gaan jullie soms ook meer uren werken voor hetzelfde geld? Ik dacht het niet hè?

Het is trouwens een ontwikkelingsstoornis en die mensen, zijn niet geestelijk ziek hoor.

1e: Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Ik werk niet alleen voor geld maar ook omdat het goed is jezelf nuttig te maken voor anderen. En je bent meer onder de mensen wat ook gezond is. Dus als dat de enige afweging is en er geen sprake van beperking, dan zou ik als ik een uitkering kreeg ook meer werken als ik daardoor minder uitkering ontvang.

2e: Positief en moedig dat je dit vertelt over jezelf, respect. Het verklaart voor mij ook waarom je soms wat star kan lijken in je opvattingen. Laat het je in ieder geval niet ervan weerhouden hier te blijven posten :)

Nico GTR zei:
Ja dus, sinds wanneer word je gediskwalificeerd. Ik heb ook nog een benzine auto staan hoor.

Ooh slechts 166 per kwartaal? Koopje. Ik betaal 130 per maand. :T en ik heb er nog steeds geen spijt van.
Nee je mag gewoon mee doen hoor :D Maar de benzine auto staat waarschijnlijk meer stil? Een diesel stil hebben staan, is in-principe heel zonde van de wegenbelasting die je ervoor betaald: het is ja geen parkeerbelasting ;)

Ik ben geen voorstander om de overheid volledig te boycotten, anders stond ik ook wel op het Malieveld: maar ik heb nou eenmaal verplichtingen, waaronder een gezinnetje. Daarom ben ik afhankelijk van de auto, lokale staat ie makkelijk een hele week stil o_O

De reden dat ik een rijbewijs heb is simpelweg: zo'n 6 jaar geleden, werd mijn vrouw boos toen wij door de regen naar huis liepen vanuit het treinstation. Ze wilde niet met een kinderwagen, door de stroomde regen moeten lopen en ik moest en zou een rijbewijs halen :LOL:

Voorheen zag ik helemaal niet het nut van auto's in: met de trein, fiets en voetenwagen kwam ik ook overal. Alleen je mist dan wel een bepaalde bewegingsvrijheid, omdat bepaalde locaties heel slecht bereikbaar zijn met het OV.

Accijnzen zijn volgens Wikipedia niet alleen bedoeld om de schatkist te vullen, maar ook om het gebruik te ontmoedigen: op tabak zitten ook accijnzen, maar mijn vader is zo verslaafd aan roken. Dat hij dit tot zijn dood blijft doen. Maar genoeg mensen die toch gestopt zijn.

Mocht benzine echt € 2 per liter gaan kosten, dan wordt ik in iedere geval ontmoedigd om de auto te gebruiken. Maar ik denk dat als de overheid veel inkomsten misloopt, het wellicht verstandiger zou zijn de accijnzen te verlagen.

De supermarkt maakt ook heel veel winst, wellicht halen ze op de eindstreep zelfs nog meer geld binnen: omdat Duitsers en Belgen bij ons komen tanken, op moment dat hier de brandstofprijzen lager zijn. Maar ik vermoed dat binnen vier jaar, de EV rijders aan de beurt zijn en wegenbelasting voor hun kiloknallers moeten betalen.

Ik vraag mij wel af hoe ze eventueel rekeningrijden willen invoeren: hoe werkt dat, wanneer je via België naar Zeeland rijdt? Moet je dan alsnog betalen? En gaan ze burgers dwingen tot een kastje in de auto met GPS, die registreer wanneer je rijdt? Big brother, dan weet de overheid mooi ten alle tijden waar je uithangt.

Terug
Bovenaan