Peiling: Wat is rijplezier?

Gepost door Lars Krijgsman 
Ook voor "anders" gekozen.
Die bergweggetjes hoeven niet eens in het hooggebergte te zijn. In het middelgebergte van de zuidelijke helft van Duitsland is het ook al heerlijk rijden. Niet scheuren, niet rustig toeren, beetje er tussenin. Dus wel vlot. Overigens, als je er woont (zoals ik in de regio Karlsruhe-Stuttgart) zie je het op een gegeven moment niet eens meer. Dan is het gewoon een weg met langzamer verkeer dan je ophoudt.
Toevallig wel in een schitterende omgeving.
Voordeel van dat langzamere verkeer is er ook: je gaat dan toch wat meer rondkijken, ziet meer details.
Anonieme bezoeker
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
04-11-2016 05:25
Rustig door de bergen, maar af en toe toch flink gas gevenbig smile smiley (Ik heb rustig door de bergen gestemd, dat heeft toch mijn voorkeur)
Filmpje vol rijplezier, ook ik heb me er weer kostelijk vermaakt.
[www.youtube.com]
Anonieme bezoeker
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
09-01-2017 09:56
Door landelijk gebied rijden met een burton in de zomer met een picknickmand achterop....
Voor mij kan het genieten van rijden iedere keer anders zijn.

- Ik kan er intens van genieten de bochtjes aan elkaar te rijgen als kralen aan een ketting. De motor hoogtoerig laten janken, de auto op de (volgens mij) ideale lijn te plaatsen, vlak voor de bocht remmen en halverwege het gas weer open te draaien. Daar is geen voertuig voor nodig wat gespecialiseerd is hierin, sterker, een speciaal hiervoor gebouwd voertuig eist zulke reflexen van mij dat ik dan budget over moet houden voor de bekende zes planken en de bijhorende ceremonie. Dit is gewoon de puber in mij die nu en dan de kop weer opsteekt. De wannabee-nurnburgring-puber. Ik besef dat dit gedrag sociaal niet geaccepteerd is.

- Ik heb in het verleden ook pogingen gedaan voertuigen sneller te maken. Tegenwoordig is dat binnen de wet en regelgeving erg moeilijk en duur geworden maar indertijd vond ik het heel leuk om eens uit te proberen wat er nu werkelijk uit die CO2 generator te peuteren was. Gewoon, gas open en wat doet-tie-nou? Blokje flowen, vermogensverliezen wegnemen, andere schokdempers, goed rubber laten monteren, struts, verlagen indien nodig... gewoon, neem een traag fabriekshok en maak het iets sneller. Deze pogingen hebben eigenlijk geen zin, het zijn dure modificaties en dat besef ik echt wel.

- Ik kan intens genieten van een zondagmiddagritje naar een terrasje. Bij voorkeur met meerderen, maar samen of zelfs alleen is dat ook genieten. Zo genieten dat het terras voor mij niet eens echt nodig is. Lekker onbekende wegen af, bij voorkeur uitdagende en afwisselende wegen. Heerlijk een stukje toeren, bij voorkeur zelfs rustig aan toeren. Dat mag zelfs door de blubber zijn, zolang het maar een beetje veilig blijft tijdens de tocht. Ik zorg bijvoorbeeld voor backup als ik een straatje induik wat wel eens te smal zou kunnen zijn.

- Ik kan genieten van het tevreden gevoel als ik een verbetering, reparatie of onderhoud aan mijn voertuig heb uitgevoerd. Ik ben niet werkzaam in de automotive en daardoor heb ik nauwelijks hands-on ervaring met sleutelen aan voertuigen. Toch geeft het mij een gevoel van voldoening als ik bijvoorbeeld een beurtje heb uitgevoerd, vooral omdat ik probeer dit zo goed mogelijk te doen. En ja, de monteur die al dertig jaar dagelijks carterplugjes losdraait kan dat inmiddels terwijl hij koffie slurpt, over zijn weekend vertelt en dan ook nog zonder een druppel olie aan zijn handschoentjes te krijgen. Ik kan dat niet en dat is mijn gebrek aan ervaring.

- Ik kan soms gewoon voor de lol proberen hoe ver het voertuig wil rijden op zo weinig mogelijk brandstof. Ik heb voor mezelf wel de ondergrens van 90 km/uur (vrachtwagensnelheid) gesteld, ik ben niet gek genoeg om met 70 km/uur te wachten op dat duwtje van die Scania. Ik stel mezelf dan vaak wel het doel om bijvoorbeeld eens te proberen of ik mijn reguliere tankstation nog kan halen. De laatste keer gaf de Seat een actieradius van 15 km aan, hetgeen zou betekenen dat er nog een halve liter diesel in de tank zou zitten.

- Ik kan genieten van die vakantierit. Uren achter dat stuur bezig met het rijden naar de bestemming, ondanks de opmerkingen van Tommie dat ik over 510 km... 500 km... 490 km... rechts aan moet houden. Toch geeft het onderweg zijn naar die vakantiebestemming (of naar huis) een soort roes waarin de kilometers voorbij lijken te vliegen. Heerlijk, de tocht is voor mij ook vakantie. En daarbij is ieder voertuig geschikt; een motor, een fiets (dan is die 500 km een echte uitdaging), een klassieker die er ieder moment mee kan stoppen of een alledaagse Corolla met sleurhut. Ik heb er in mijn jeugd zelfs een zeilboot voor gebruikt.
Ik hou er wel van om zo zuinig mogelijk te rijden (in NL). Maar of dat onder "hypermilen"valt? Ik rem gewoon zo weinig mogelijk en rij niet al te hard en anticipeer maximaal. Maar dicht achter een vrachtwagen hangen urenlang, vind ik niet zo leuk. Nederland is wel erg lelijk en alles ziet er hetzelfde uit, dus je mist niet zo veel met heel zuinig rijden.
In het buitenland rijd ik normaal en het liefst alle binnendoorwegen door bergen. Dat vind ik echt leuk autorijden. Lievelingsmuziek op je radio en vaak stoppen op bergtoppen om van het uitzicht te genieten. Ik vind muziek luisteren in de auto toch wel een essentieel ding. Dan koppel je uitzichten en herrinneringen aan liedjes. Dus ik zit wat tussen "hypermilen" en "rustig toeren op een bergweg" en de niet bestaande optie "om lekker luid van muziek te genieten"
Rijplezier: een goede roadtrip waar alle elementen in zitten: bergwegen, borderline wat de auto aankan, beetje gezonde pech of spanning, highway cruisen, cultuur, exotisch verkeer (of verkeersgedrag).. lekker sturen, af en toe een strakke inhaalmanoeuvre.

Dat. Dus.
Anonieme bezoeker
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
04-03-2017 00:03
Jezelf in het rond laten karren door een zelfrijdende wagen.
Anonieme bezoeker
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
06-03-2017 15:00
Een zelfrijdende wagen... Ik hoop dat ik ooit in staat ben zelf zo een auto te kopen.
In mijn vrije tijd een lange vakantierit, met hoge snelheid grote afstanden afleggen, dat is voor mij rijplezier
Bergwegen e.d. vind ik niets aan, ben meer van het comfortabele
Tijdens woon-werkverkeer ben ik vooral bezig met zuinig rijden, maar ook weer zo comfortabel mogelijk
Gek genoeg heb ik echt zelden de radio aan, ik prefereer stilte
Rijplezier zit voor mij in iets anders; namelijk het vervoeren van m'n ouders en soms mijn zus erbij (zolang ik nog thuis woon in ieder geval). Bijvoorbeeld als we ter ere van wat dan ook uit eten gaan. Ik drink niet en de andere 3 vinden het wel lekker om een paar biertjes of wijntjes te kunnen pakken. Ik ben dus standaard de bob en heb dat nooit erg gevonden. Ook naar verjaardagen in de buurt (verder weg is de diesel toch voordeliger en die mag ik niet rijden) rijdt ik geregeld.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je dat terugdoet naar je ouders die toen jijzelf kind was hele dagen als taxibedrijf rondgereden hebben om je waar dan ook te krijgen.

@Guus Leferink, de radio heb ik juist áltijd aan staan. Heerlijk vind ik dat. Nou scheelt het wel dat ik alleen in de spits en rond 15.30u/16.00u rijdt met leuke programma's als Evers Staat Op, Somertijd etc. Als je als vertegenwoordiger 8 uur per dag in de auto zit en dan niet alleen 1x voor vakantie, maar dagelijks dan weet ik inderdaad niet of je het nog wel zo waardeert. Stilte kan dan ook lekker zijn.
Mijn rijplezier is alles tijdens het rijden. Nu baal ik er een beetje van dat ik niet echt bepaald een auto heb met een super-vermogen. Heb namelijk een polo 6n 1.4 (wilde eigenlijk een bmw e36 maar leek mij qua belasting en verzekering te duur). Vind het plezier als ik een vrij stukje weg heb, een brede weg, weinig verkeer waar ik flink kan optrekken (zover mijn auto dat aankan haha). Ook de snelweg vind ik plezier. De snelweg rijd rustig, je gaat als het ware mee met de flow, het overige verkeer. Dit is een deel een 100km/h traject waarmee je met alle andere auto's 100km/h rijd. Het laatste aantal km wordt dit een 130km/h traject en wanneer de borden gepasseerd worden drukt iedereen lekker het gas in en wordt de snelheid bij iedereen opgevoerd tot 135-140km/h en dan ga je weer lekker mee met de flow. Hier en daar een beetje inhalen. Dan voelt het wel leuk om met je polo'tje bij de grotere auto's te rijden die al het 120km/h verkeer inhalen.
Rijplezier voor mij is met een een lichte auto met veel stuurgevoel al la mijn Pug 205, een golfje 1-2, Bmw e30 etc. een landweg / landstrasse aframmen. Heerlijk van bocht tot bocht gooien smiling bouncing smiley... Doordat zo'n auto weinig weegt is het vermogen ook niet zo belangrijk en je kan al het vermogen ook gebruiken. Daarna rustig 60 rijden over deze weggetjes met de radio aan tijdens een warme dag is ook genieten....
Daarnaast is een potje verpissen ook altijd leuk. Mocht een keer met GTI clubsport in Duitsland snelle audi's, Skoda Rsjes en bmw's vervelen.
Dan zie je maar weer dat mannen nooit groter worden maar het speelgoed wel winking smiley
een paar jaar terug was voor mij rijplezier het sportief rijden op de landwegen met mijn stugge bmw met handbak en schreeuwende 6 cilinder in lijn.

tegenwoordig geniet ik erg van het rustig cruisen over landwegen terwijl ik lekker geniet van een mooi blues nummer op de radio en de rustig gorgelende v8 van de cadillac en schakelen? dat doet de auto wel voor mij!

ben de afgelopen jaren erg veranderd.
Quote
The philosophy of HONDA
Quote
Carfanatic
Quote
afentoe
Quote
929V6
Kan iemand mij uitleggen wat in vredesnaam hypermilen is?

Volgens mij is dat veel kilometers maken, vaak dus op de snelweg. Pak 'm beet in één dag naar Spanje, dat lijkt me hypermilen.

nee, op 1 tank naar spanje, dat is hypermiling.
[www.merriam-webster.com]

Hypermilen. Het komt uiteraard uit de states want net als engeland en wat andere landen gebruiken ze daar miles.
Wij hebben die uitdrukking dus geadopteerd, niks mis mee.

Zolang mogelijk doen met iedere druppel brandstof of een acculading bij EV's.
De hypermilers gaan enorm ver om zo zuinig mogelijk te rijden. Daar hoord zelfs het driftig claxoneren van boze weggebruikers bij die worden gehinderd, want all for earth. Schoenen uit, want met de blote voeten voel je de pedaaldruk het beste aan. Niet remmen in en bij bochten want de vliegende kracht zorgd voor een egaal mogelijke rol waardoor je weinig gas hoeft te geven.
Je mag geen airco gebruiken, ook al is het buiten tegen de 40 graden.

Dat is best lachen af en toe, keer een weekendje naar m'n ouders geweest (220km) met de 12 jaar oude A3 met een gechipte 2.0 TFSI met bijna 250pk hebben we toen net geen 1 op 14 kunnen halen.

Maar mijn stem gaat uit naar toeren op een bergweg, zo gauw als ik hier de grens van Drenthe naar Duitsland oversteek voel ik me al op vakantie, kan er ook van genieten hoe het landschap veranderd. Onderweg zijn is gewoon fijn.
Rijplezier.

Dat is voor mij ontspannen in de auto bezig met het verkeer en de auto. Genieten van hoe lekker je zit en hoe gemakkelijk een moderne auto eigenlijk is om mee te rijden.
Soms door heel veel kilometers te maken en dit vlot te doen maar toch zo zuinig mogelijk te rijden.
Soms lekker sturen op smalle kronkelende wegen in de bergen.
Soms toch even het gas open trappen en niet aan het verbruik van benzine denken maar even lekker los gaan. Wel binnen de wet en veilig uiteraard.
Vroeger was het ultieme plezier het zo hard mogelijk rijden in Duitsland met mijn Volvo 850 T5. Deze haalde toch regelmatig zeer vlot snelheden van 240 km/h.
Nu is het meer lekker cruisen en muziek luisteren en samen met mijn vrouw op weg naar Scheveningen voor een visje of naar Berlijn voor een paar dagen vakantie.
Een leuke bezigheid is ergens naar toe rijden en de navigatie snelwegen laten vermijden. Waar je dan allemaal terecht komt. Op plekken in Nederland die je niet voor mogelijk houd en soms erg mooi zijn en soms ook erg onmogelijk( heh?? moet ik hier met de auto door kunnen??)

Marcel
Quote
rke
Voor mij kan het genieten van rijden iedere keer anders zijn.

- Ik kan er intens van genieten de bochtjes aan elkaar te rijgen als kralen aan een ketting. De motor hoogtoerig laten janken, de auto op de (volgens mij) ideale lijn te plaatsen, vlak voor de bocht remmen en halverwege het gas weer open te draaien. Daar is geen voertuig voor nodig wat gespecialiseerd is hierin, sterker, een speciaal hiervoor gebouwd voertuig eist zulke reflexen van mij dat ik dan budget over moet houden voor de bekende zes planken en de bijhorende ceremonie. Dit is gewoon de puber in mij die nu en dan de kop weer opsteekt. De wannabee-nurnburgring-puber. Ik besef dat dit gedrag sociaal niet geaccepteerd is.

- Ik heb in het verleden ook pogingen gedaan voertuigen sneller te maken. Tegenwoordig is dat binnen de wet en regelgeving erg moeilijk en duur geworden maar indertijd vond ik het heel leuk om eens uit te proberen wat er nu werkelijk uit die CO2 generator te peuteren was. Gewoon, gas open en wat doet-tie-nou? Blokje flowen, vermogensverliezen wegnemen, andere schokdempers, goed rubber laten monteren, struts, verlagen indien nodig... gewoon, neem een traag fabriekshok en maak het iets sneller. Deze pogingen hebben eigenlijk geen zin, het zijn dure modificaties en dat besef ik echt wel.

- Ik kan intens genieten van een zondagmiddagritje naar een terrasje. Bij voorkeur met meerderen, maar samen of zelfs alleen is dat ook genieten. Zo genieten dat het terras voor mij niet eens echt nodig is. Lekker onbekende wegen af, bij voorkeur uitdagende en afwisselende wegen. Heerlijk een stukje toeren, bij voorkeur zelfs rustig aan toeren. Dat mag zelfs door de blubber zijn, zolang het maar een beetje veilig blijft tijdens de tocht. Ik zorg bijvoorbeeld voor backup als ik een straatje induik wat wel eens te smal zou kunnen zijn.

- Ik kan genieten van het tevreden gevoel als ik een verbetering, reparatie of onderhoud aan mijn voertuig heb uitgevoerd. Ik ben niet werkzaam in de automotive en daardoor heb ik nauwelijks hands-on ervaring met sleutelen aan voertuigen. Toch geeft het mij een gevoel van voldoening als ik bijvoorbeeld een beurtje heb uitgevoerd, vooral omdat ik probeer dit zo goed mogelijk te doen. En ja, de monteur die al dertig jaar dagelijks carterplugjes losdraait kan dat inmiddels terwijl hij koffie slurpt, over zijn weekend vertelt en dan ook nog zonder een druppel olie aan zijn handschoentjes te krijgen. Ik kan dat niet en dat is mijn gebrek aan ervaring.

- Ik kan soms gewoon voor de lol proberen hoe ver het voertuig wil rijden op zo weinig mogelijk brandstof. Ik heb voor mezelf wel de ondergrens van 90 km/uur (vrachtwagensnelheid) gesteld, ik ben niet gek genoeg om met 70 km/uur te wachten op dat duwtje van die Scania. Ik stel mezelf dan vaak wel het doel om bijvoorbeeld eens te proberen of ik mijn reguliere tankstation nog kan halen. De laatste keer gaf de Seat een actieradius van 15 km aan, hetgeen zou betekenen dat er nog een halve liter diesel in de tank zou zitten.

- Ik kan genieten van die vakantierit. Uren achter dat stuur bezig met het rijden naar de bestemming, ondanks de opmerkingen van Tommie dat ik over 510 km... 500 km... 490 km... rechts aan moet houden. Toch geeft het onderweg zijn naar die vakantiebestemming (of naar huis) een soort roes waarin de kilometers voorbij lijken te vliegen. Heerlijk, de tocht is voor mij ook vakantie. En daarbij is ieder voertuig geschikt; een motor, een fiets (dan is die 500 km een echte uitdaging), een klassieker die er ieder moment mee kan stoppen of een alledaagse Corolla met sleurhut. Ik heb er in mijn jeugd zelfs een zeilboot voor gebruikt.

Heel herkenbaar.
Quote
Lars Krijgsman AutoWeek
Plofjes uit de uitlaat, een snelle bocht op een bergpas en een acceleratie om eng van te worden. Voor de één een absolute droom, voor de ander een situatie waarin hij of zij zich absoluut niet herkennen kan. Misschien rijd je wel veel liever met 60 km/h door de polder, genietend van de zachte brom van je viercilinder en de klanken van je autoradio. Wat men verstaat onder rijplezier kan per persoon verschillen, wij zijn benieuwd naar wat jij verstaat onder ultiem rijplezier!

In de poll hebben we zoveel mogelijk opties voor je op een rij gezet. We hebben een optie 'anders, namelijk:' toegevoegd, maar probeer uit de gegeven opties de omschrijving te kiezen die het dichtst bij je gevoel ligt.

Alles wat jij opnoemt in verschillende auto's met veel power, luxe en comfort aan boord, op alle plaatsen op de wereld.

Helaas iets waar ik zeker geen geld voor bezit, nu niet, en vermoedelijk (helaas) nooit niet.
Rijplezier met de auto is voor mij zo soepel, comfortabel en zuinig mogelijk de kilometers afleggen.
Op de motor is het echt genieten. Rustig rijdend met het vizier omhoog, de geuren van het land opsnuivend, het samenspel van gas, koppeling en versnellingsbak, mooie bochten rijden en vooral alle auto(snel)wegen mijden.
Maar rijplezier is voor mij ook een mooie rit op de racefiets of een uitdagende route op de mountainbike.
Het meeste rijplezier heb ik dankzij de ontwikkeling van het luisterboek. Heb ik ´s nachts op de Duitse Autobahn - op weg naar familie in NL of terug op weg naar huis in CH - rustig de tijd een boek te "lezen"...

mvrgr, m´ns
Een ritje in de 1303 S Cabriolet van mijn oude heer op een zonovergoten voorjaarsdag. Een woeste 50 pk onder de voet, het zonnetje op de bol, parkeren bij een leuk terrasje voor de lunch. Zo'n toertochtje in de Kever is een heelrijk afgunstvrij automobiel uitstapje.
Ik zou ze allemaal wel aan willen vinken. Als ik alleen rij wil ik nog wel eens de limiet van een auto opzoeken, even goed rij ik met net zoveel plezier met een bus en een zware aanhangwagen. Aan de ene kant zie je meer van de omgeving, anderzijds moet je bij drukte goed kunnen anticiperen omdat je met een combinatie van bijna 10 meter onderweg bent a 5.000 kg. Het liefst rij ik in een "sportieve" auto, anderzijds vind ik het heerlijk ontspannend rijden als ik in een MPV rij (automaat, lekker hoog) etc etc etc.
Toeren op een bergweg, daar hoefde ik niet heel lang over na te denken. Het is mogelijk dat mensen me nu voor gek verklaren, maar manoevreren in een parkeergarage vind ik op zijn tijd ook leuk. Helling op, helling af, heeel korte bochten. Ik heb één keer een zielsverwant gesproken (is familie, erfelijk belast?) dus misschien zijn er meer.
Rijplezier kan in zoveel liggen. Zelfs met een a-segmenter kun je rijplezier beleven.

Ons huishouden heeft straks twee auto's. Gisteren een proefrit gemaakt met een Suzuki Alto automaat. Mooi weer buiten, lekker 3 cilinder roffeltje onder de kap, vlot schakelend 4 versnellingsautomaatje dat netjes schakelt goede stuurpositie. Leuke kar. Ook dat is rijplezier!

Maar een open Dak zoals in de openingswoord is genoemd, is heel chill. En dat is goed te combineren met een rustige rit op een bergpas of op een boulevard.
Beste,
weet niet of dit hier juist gepost is, maar ik overweeg aankoop VW Eos (hardtop) of Audi A3 (softtop). mensen die me raad kunnen geven???
Edit: Verwijderd, niet relevant.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2018 10:51 door afentoe.
Verschrikkelijke lastige vraag waar ik voor mijn gevoel zelf de juiste auto nog niet heb voor kunnen vinden.
Ik heb er al zo'n 16 gehad.
Tja, een auto waarvan je motorisch het gevoel hebt, hier kan ik lachend 3 a 4 ton mee rijden (betrouwbaar), genoeg trekkracht in lage toeren voor vlotte acceleratie in alle versnellingen zonder hoog verbruik (topsnelheid is niet belangrijk) en die van alle gemakken voorzien is om zowel zomer als winter (winterpack) zonder moeite veilig en comfortabel kunt rijden zonder dat deze 50 ruggen kost😂

Dat heerlijke onbezorgd genieten van het rijden ongeacht waar en hoelang de rit ook duurt met een glimlach op je gezicht.
Of deze bestaat?
Zonder afgesneden worden naar m’n werk kunnen rijden, of wanneer ik toch gesneden word: de ander de berm inrijden en een whiplash faken als ze uitstappen.
Lekker rustig toeren in mijn 4tje met een gangetje van 60, a 70 km per uur. Dat lijkt mij het lekkerst om te ontspannen, alhoewel erin rijden wel inspannend is en je geheel bij het autorijden betrekt. Zoals het ook hoort.

Maar ik zou ook best stiekem wel eens in een 2008 Dodge Challenger driftend door de bochten willen gieren op een afgesloten stuk weg.

Aan de andere kant, met onze oude Scout Routier vouwwagen achter de Mercury via secundaire wegen naar de vakantiebestemming toeren, kan ik ook erg gelukkig van worden.

Ligt idd aan de auto en aan de reden dat je onderweg bent.
Maar ik wil wel een auto horen, voelen, en ook ruiken. Dat hoort bij mijn beleving.
Tja, ik heb niet voor niets een circuitauto....smiling smiley. Echter heb ik nog steeds de neiging erg hard te rijden, ook de acceleratie blijf ik leuk vinden. Zeker met een auto die je zelf zo'n beetje in zijn geheel in handen hebt gehad, dus zelf gemodificeerd blijft het leuk rijden.

Tegelijkertijd vond ik het in het verleden met de vrachtwagen in de steden ook een uitdaging/leuk om deze overal vlak voor of vlakbij de winkels te krijgen.

Jos.
Ik tuf nu ruim 15 jaar in een oude 141 Panda, jawel het vierkante koekblikje. Volgens vele ‘experts’ is het een v/d meest onveilige auto’s waarin je kunt rijden.
Ik voel mij hier wel het meest vertrouwd in. Dit jaar 2x naar Italië gereden ermee, zou met geen enkele andere auto willen doen. Ook achteraf niet. Wat een feest om door de bergen in Oostenrijk te rijden. De Panda begeleidde mij ipv dat ik deze stuurde. Net alsof deze ‘thuis’ kwam. Heel apart gevoel. En de Italianen zelf, die vonden het prachtig.

Met de lpg rij ik voor een appel en een ei. Dus met lange afstanden hoef ik geen zorgen te maken over hoge brandstofkosten.
Ik geniet elke keer als ik weer met mijn Panda mag rijden. En wat anderen ervan vinden, dat zegt meer over hunzelf dan over mij :P .
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
11-05-2019 22:07
Rijplezier is voor iedereen weer anders. Voor mij is het genieten van het feest der herkenning. Ik grijp dan meestal terug naar twintig of dertig jaar geleden. Een leuke Ascona, een Ford Escort, een 200 D of een 500 E. Maar ook een Granada, een Scorpio of een Kever. Voor mijn part een Cortina of een Mazda 818. Maar exoten mogen ook. Daar beleef ik ook plezier aan. Maar ik denk niet eens meer of minder. Een 300 SL Gullwing 1956 kan mij nét zoveel rijplezier verschaffen als een rode '68 Kever 1200. Ik zou zelfs liever met een Corolla KE70 sedan 1.3 DX een weekje rijden dan met een Jensen Interceptor of een SLS AMG., omdat ik weet dat ik aan die Corolla meer plezier beleef voor een week.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-05-2019 22:08 door 500 E.
Rijplezier is vooral rijbeleving. Ik heb in een moderne VW Golf gereden. Alle wenselijke luxe en comfort was aanwezig, maar aan het einde van de rit kon ik me niets meer van de rit herinneren. Geen beleving dus. In een oude Citroën ZX 1.8 Volcano wilde ik juist extra kilometers maken. Die auto rijdt sportief, maakt geluid, trilt en betrekt je bij het rijden. Dikke pret.
Maar ook een 'truttenschudder' als een Daihatsu Move kan een grote glimlach teweeg brengen. Met zijn rare verhoudingen en zijn driecilinder-roffel doet hij denken aan een modernere Citroën 2CV. Alle bediening is heel direct. Wederom: beleving.
Anonieme bezoeker
Re: Peiling: Wat is rijplezier?
19-06-2019 15:08
Beleving, en dat kan komen door geluid, door acceleratie, door wegligging en het liefst een combi van die drie.

Rijplezier wordt pas echt rijplezier als je met die drie ingrediënten optimaal kunt genieten als de situatie het toelaat en veiligheid in acht genomen wordt. Moet de auto daarvoor snel zijn? Niet echt, als wegligging en remmen goed werken kun je ook optimaal plezier hebben in een wat minder gemotoriseerde auto.

Racen op de autosnelweg kan daar niet aan tippen.
Ik kies voor anders.
Tegenwoordig start rijplezier bij mij als de weg een beetje leeg is. Dus een vroege zaterdag of zondag morgen.
Genieten van de drie-cilinderroffel van een Daihatsu Move.
Quote
GT 1973
Genieten van de drie-cilinderroffel van een Daihatsu Move.
Heb je er eindelijk een gevonden?
Binnenkort komt er een potje open om een andere auto te kunnen kopen.
Rijplezier zijn voor mij ook alle genoemde opties en meer.
In de zomer met het dakje open rustig toeren met het mooie geluid van de V6.
Dan weer eens proberen zo ver mogelijk te komen op een tank benzine (677 km ofwel 1 op 13,7)
Dan weer een stoplichtsprintje winnen tegen een leasebak die net te dicht op mijn bumper zat, voordat het een 2 baans weg werd.
Op even een stukje volgas op de autobahn om te kijken of de top nog wordt gehaald.
Ook op de Dominicaanse Republiek mogen genieten van een stuk off-road rijden tijdens een jeepsafari, die nog een staartje kreeg doordat we in een tropische storm terecht kwamen.
In de winter een bochtje pakken met de handrem.
Ik vindt alle facetten leuk van autorijden, ondanks alle pogingen van de regering het onbetaalbaar te maken.
Sinds kort in het bezit van een MINI Clubman Cooper S. Ik geniet van elk ritje al is het naar de AH :-)
Het geluid van de Harman Kardon speakers op standje lekker en uiteraard de SPORT stand ingeschakeld ( "voor het ultieme go-kart gevoel " verschijnt op het display van de navi ).
De geur van het leer..... Het dikke leren stuur in je handen.... panodak open..... Man man man wat kan het leven mooi zijn hahaha !!
Voor mij is rijplezier rijden in een auto die de dingen doet die hij moet doen op een manier die je prettig vind.
Zoals een berlingo, met alle respect voor zijn bruikbaarheid de bocht door gaat.....hmmmm, beetje gevoelloos, wat overhellen, hij gaat de bocht om maar vraag niet hoe.
Zoals een 911 is dat niet in elk geval, maar die is voor veel mensen weer te sportief, een en een Amerikaan spreekt weer een heel ander publiek aan, als jij een goede combi vormt met je auto zul je veel rijplezier hebben, ongeacht de rij omstandigheden.
Quote
MarcelTS
Rijplezier.

Dat is voor mij ontspannen in de auto bezig met het verkeer en de auto. Genieten van hoe lekker je zit en hoe gemakkelijk een moderne auto eigenlijk is om mee te rijden.
Soms door heel veel kilometers te maken en dit vlot te doen maar toch zo zuinig mogelijk te rijden.
Soms lekker sturen op smalle kronkelende wegen in de bergen.
Soms toch even het gas open trappen en niet aan het verbruik van benzine denken maar even lekker los gaan. Wel binnen de wet en veilig uiteraard.
Vroeger was het ultieme plezier het zo hard mogelijk rijden in Duitsland met mijn Volvo 850 T5. Deze haalde toch regelmatig zeer vlot snelheden van 240 km/h.
Nu is het meer lekker cruisen en muziek luisteren en samen met mijn vrouw op weg naar Scheveningen voor een visje of naar Berlijn voor een paar dagen vakantie.
Een leuke bezigheid is ergens naar toe rijden en de navigatie snelwegen laten vermijden. Waar je dan allemaal terecht komt. Op plekken in Nederland die je niet voor mogelijk houd en soms erg mooi zijn en soms ook erg onmogelijk( heh?? moet ik hier met de auto door kunnen??)

Marcel

Wel, in dit kan ik mij helemaal vinden. Vroeger, als ik jonger was, zou ik hier een heel andere beleving geschreven, dus rijplezier is naar mijn gevoel erg leeftijdsgebonden. Waarom door de bergen scheuren als het op rustig ritme ook kan en men kan genieten van de omgeving. Door de jaren heen heb ik een hekel gekregen aan het vele kabaal dat de motor kan maken, wat was ik blij de rijervaring van een electrische auto te mogen ervaren.

Dus bij anders zou ik antwoorden: electrisch rijden in combinatie van de vele hulpsystemen die het zoveel aangenamer maken, voor mij is rijplezier dan ook comfort, rust en stilte en je vooral laten rijden, kotom ... genieten!
Rijplezier hangt van de context af.

In het reguliere Nederlandse verkeer is een ontzorgende comfortabele auto heerlijk. Dat is echter meer comfort dan plezier.

Voor echt plezier bij het rijden wil ik een auto die me bij het autorijden betrekt. Een auto die goed met je communiceert. Een auto die je op de grens van zijn (en jouw) kunnen kunt rijden zonder de verkeersregels (flink) te overschrijden. Dus op een veilige en legale manier op publiek infrastructuur. Dus géén moderne hulpsystemen (behalve ABS), weinig gewicht, niet te veel (maar ook niet te weinig) pk en zonder enige twijfel mét handbak.

Het meeste plezier tijdens het rijden heb ik gehad in een Peugeot 205 GTI. Dan stap je uit met een grote glimlach op je gezicht. Zoiets biedt echt veel meer rijplezier in de praktijk dan iets dan een recente BMW 3-serie, de Subaru BRZ die ik recent met automaat gereden heb (Playstation-idee, gáááp) of willekeurig welke crossover/SUV dan ook. Naar mijn bescheiden mening.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.