We nemen afscheid van de... Jaguar F-Pace

Ook einde oefening voor de Hyundai Veloster: https://www.autoweek.nl/nieuws/26786/hyundai-hangt-veloster-aan-wilgen
m1fyc5qbr9wz.jpg

Bij Honda zitten nog meer veranderingen aan te komen op bestuurlijk gebied. Naar het schijnt wordt het importeurschap vanuit alleen Nederland omgevormd naar Benelux. Einde voor Honda Nederland...

Dat is, volgens jouw vakgenoten ;), een feit. (dec.2013)

https://www.automotive-online.nl/home/11891-hondaimporteur_vertrekt_uit_nederland.html

Een klein deel (aftersales/logistiek) blijft in NL achter.

Tering naar de nering zetten.. niet onlogisch toch..

-----------

Ook jammer van de Veloster. Is in NL kennelijk niet de imagobooster voor Hyundai geworden wat er, min of meer, van verwacht werd.

Wel eer een goede EMW kandidaat. (y)

Geen Japans automerk is zo aan het prutsen in Europa als Honda. Jammer ook van de Veloster, maar de Nederlandse importeur van Hyundai is ook lekker aan het prutsen. Hyundai was in 2013 de grootste daler in de merken top twintig van Nederland.

nou ja, prutsen.. de fabriek leverde niet de fiscaal gunstigste auto's.. waardoor ze marktaandeel verloren hebben.

Durashift zei:
nou ja, prutsen.. de fabriek leverde niet de fiscaal gunstigste auto's.. waardoor ze marktaandeel verloren hebben.

Kia wist met technisch identieke modellen het marktaandeel op te voeren. Aan de modellen zal het ook niet echt liggen, want in België deed Hyundai het uitstekend.

Volkswagen Nederland is hard aan het saneren, de CC, Scirocco, Eos, Golf Plus, Passat Alltrack en alle Cross-modellen op de CrossPolo na verdwenen al eerder. Nu heeft Volkswagen het Jetta-gamma dusdanig ingekrompen dat het een Hybrid-only model is geworden.

ach gut.

Geen Euro6 waarschijnlijk..

Alternatieven heb je ook, in Isuzu of Mits-Fugo vorm.. of een Nissan variant.

Helaas heeft Peugeot zoiets niet.. kunnen ze dus niet de truc met de Hi-Ace uithalen.;)

Die Nissan (Cabstar) is ook als Renault Maxity leverbaar. Bij Peugeot kun je gewoon de Boxer als pick-up kopen. De Toyota Hiace is er na 1985 alleen nog als busje geweest, vandaar dat de Dyna altijd is gebleven. Nu dus geen Japanse bedrijfswagens meer van Toyota, want de dagen van de Hilux lijken me langzamerhand ook wel geteld.

Ik bedoel de re-badge van de Peugeot Expert als Hi-Ace.

1301-01-Toyota_PROACE_bedrijfsauto_header.jpg

ah, ik lees nu dat ie als PROACE door het leven gaat..

Jammer dat de Dyna verdwijnt. Het voordeel van de Dyna is dat hij de mogelijkheden biedt van een klein vrachtwagentje, maar dan in een formaat compacter dan een VW-Transporter. Wil je iets gelijkwaardigs van een Europese fabrikant, dan zit je vast aan een veel grotere Sprinter of Ducato.

Het wordt tijd dat heel wat 'verdwenen' auto's worden voorzien van zuinige eco-motoren, zodat we ze weer terug kunnen zien. Onder andere de Suzuki Vitara.

---GT--- zei:
Jammer dat de Dyna verdwijnt. Het voordeel van de Dyna is dat hij de mogelijkheden biedt van een klein vrachtwagentje, maar dan in een formaat compacter dan een VW-Transporter. Wil je iets gelijkwaardigs van een Europese fabrikant, dan zit je vast aan een veel grotere Sprinter of Ducato.
Volgens mij is het de favoriet van veel gemeenten voor "van alles en nogwat" voertuigen. In het centrum van een stad met een wat ouder centrum zit zo'n ding veel minder in de weg dan de door jou al genoemde europese opties.

bat zei:
Volgens mij is het de favoriet van veel gemeenten voor "van alles en nogwat" voertuigen. In het centrum van een stad met een wat ouder centrum zit zo'n ding veel minder in de weg dan de door jou al genoemde europese opties.

Inderdaad, een Dyna heeft ongeveer de wendbaarheid van een Suzuki Alto. Als je dat moet vervangen door een Fiat Ducato, dan mag je de halve stad opnieuw inrichten vanwege de veel mindere wendbaarheid.

---GT--- zei:
Het wordt tijd dat heel wat 'verdwenen' auto's worden voorzien van zuinige eco-motoren, zodat we ze weer terug kunnen zien. Onder andere de Suzuki Vitara.

Wie weet is er toekomst voor een 'ecoswapper': een bedrijfje dat onzuinige motoren in bestaande modellen vervangt voor zuiniger crate engines. :D

Niet verrassend, maar toch: de Nissan Qashqai is inmiddels opgevolgd door de tweede generatie. De oude versie was er in twee uitvoeringen: een gewone Qashqai en een verlengde zevenpersoons Qashqai+2. Die laatste was geen succes: in 2013 verkocht Nissan 2.192 stuks van de korte variant en slechts 299 van de +2. Nissan zet inmiddels in op wereldauto's, reden waarom de Qashqai+2, X-Trail en Amerikaanse Rogue door een nieuw model zijn opgevolgd, die afhankelijk van de markt X-Trail of Rogue heet.

nissan_qashqai_2_2.jpg

Foto Autogetest.nl

In december 2013 is de Fiat Sedici uit het Nederlandse gamma gehaald. Niet echt verrassend aangezien zustermodel Suzuki SX4 al is opgevolgd door de SX4 S-Cross, maar de oude SX4 en Sedici zijn nog altijd in productie voor bepaalde markten.
De Sedici is, net als bijvoorbeeld de Grande Punto, een ontwerp van Italdesign (Giugiaro). In Italië heeft de Sedici het best aardig gedaan, maar inmiddels is de vraag naar het model nihil. In Nederland zijn er tot nu toe 2.112 exemplaren op kenteken gezet, wellicht staat er nog ergens een voorraadmodelletje.
De opvolger van de Sedici verschijnt in het najaar: de 500X. De nieuwe crossover wordt niet langer geleend van Suzuki, maar een eigen ontwerp. De Jeep Renegade, het zustermodel van de Fiat, is al gepresenteerd in Genève.

fiat_sedici_01.jpg

fiat_sedici_04.jpg

Foto's Rijtesten.nl

Welke, de Passat CC?

Ik vond dat voor VW een erg mooi model, terwijl ik absoluut niets met duitse wagens heb. Hij zag er onderscheidend uit.

De Eos, Scirocco, CC en alle Cross/Alltrack-modellen op de up! en Polo na verdwenen al eerder. Nu kapt de Nederlandse importeur ook al met de Jetta, die alleen nog maar als Hybrid te verkrijgen was.

[size=x-small]vr 25 apr 2014, 14:40[/size]
Voor Nederland
[size=medium]Einde Volkswagen Jetta in zicht[/size]

Door Wouter Spanjaart | Autovisie
LEUSDEN - Zodra de voorraad op is, is het gedaan met de Volkswagen Jetta in ons land. Dat vertelt de woordvoerder van Volkswagen Nederland aan Autovisie.

Alleen nog uit voorraad
Op dit moment voert Volkswagen Nederland de Jetta nog alleen als hybrid. "Die auto's staan op voorraad. Voorlopig is hij nog niet uitverkocht", zegt de woordvoerder. De Jetta was - vooral als hybrid - een tijdlang behoorlijk populair in ons land. Dat kwam door zijn bijtellingcategorie: 14%. Sinds begin dit jaar valt hij er niet meer in, wat direct terug te zien is in de verkoopcijfers. Tot en met maart zijn er 64 verkocht, tegenover 231 in dezelfde periode vorig jaar.

Einde Jetta
"We gaan de gefacelifte Jetta niet voeren in ons land." Als reden hiervoor geeft de woordvoerder de C02-uitstoot, waardoor hij weer precies buiten de populaire 14%-categorie valt. Volgens meerdere bronnen staan er ongeveer 60 tot 65 stuks op voorraad. Daarna is het dus gedaan.

volkswagen_jetta_hybrid_005.jpg

volkswagen_jetta_hybrid_024.jpg

Foto's Autogetest.nl

Welke modellen heeft Volkswagen nog wel? De up!, Polo, Golf, Passat en Phaeton, de Golf Sportsvan, Touran en Sharan, de Tiguan en Touareg, de busjes en pick-ups en toch nog iets vrolijks: de Beetle.

Wie een compacte sedan wil, is nu aangewezen op de Ford Focus, Opel Astra of Mazda3. De eerste twee beginnen bij 19,5 duizend euro, de Mazda bij 22,5. De Audi A3 en Mercedes CLA hebben vanafprijzen van respectievelijk 29 en 32 duizend euro.

Carfanatic zei:
en die beginnen toch ook al op leeftijd te raken.

Dus: hup, weg ermee. Vanaf 2015 staan er drie auto's in de showroom van Pon: up!, Polo en Golf. Leverbaar in drie kleuren: wit, grijs en zwart. Twee uitvoeringen: Crisisline en Krentline. Prachtig merk.

D-C zei:
Carfanatic zei:
en die beginnen toch ook al op leeftijd te raken.

Dus: hup, weg ermee. Vanaf 2015 staan er drie auto's in de showroom van Pon: up!, Polo en Golf. Leverbaar in drie kleuren: wit, grijs en zwart. Twee uitvoeringen: Crisisline en Krentline. Prachtig merk.

Haha! :D :) Vooral die uitrustingsniveau's zijn geweldig.

D-C zei:
iDS zei:
Ik laat een traan...van geluk:)
Weg met de saaiste der sedanmodellen!

Bent u niet een Belg?

Klopt, en gelukkig was de Jetta (huidig model) hier nooit een hoogvlieger.
Wat niet wilt zeggen dat ik zal er niet om treuren dat hij in NL uit de catalogus verdwijnt (ik had bijna 'verheugt' geschreven, maar da's er wat over;) Er zijn nog ergere modellen op de markt).

Een beetje vreemd, dat je voor de aankoop van een aantal modellen naar een VW dealer van onze oosterburen moet.

Pon haalt er aardig de bezem doorheen. Van mij mag de Touran er ook uit. Vreselijke auto vind ik dat. Terwijl de Jetta als Hybrid niet eens zo heel verkeerd is. De facelift, onlangs onthuld in de VS, zal dus ook aan onze neus voorbij gaan.

Ik zal er geen traan om laten dat deze verdwijnt, maar dat geldt ook voor ongeveer de rest van het overblijvende VW-gamma. Dikke (y) voor de opmerking van D-C.

Lancia Lover zei:
Pon haalt er aardig de bezem doorheen. Van mij mag de Touran er ook uit. Vreselijke auto vind ik dat. Terwijl de Jetta als Hybrid niet eens zo heel verkeerd is. De facelift, onlangs onthuld in de VS, zal dus ook aan onze neus voorbij gaan.
Wat jij mooi vindt, doet er natuurlijk niet zo toe. :D Het gaat erom wat verkoopt en die Touran, hoe bejaard inmiddels ook in autotermen, doet het nog steeds goed. Al was het maar, omdat de Politie ze in grote getalen afneemt...

De Jetta, ook de Hybrid, verkoopt niet bijzonder lekker. Nu niet, omdat hij geen 14% meer is, maar ook vorig jaar eigenlijk helemaal niet zo goed, terwijl hij toen wel nog 14% bijtelling was.

Toch blijft het bijzonder dat deze modellen helemaal geschrapt worden. Op bestelling zou toch gewoon mogelijk moeten zijn, uitrustingsniveaus gelijk trekken aan de Duitse en klaar ben je?

Van mij mag de Touran er ook uit. Vreselijke auto vind ik dat.
Vorig jaar een Touran 1.2 TSI als leenauto meegekregen en voor zo'n oud model viel ie me niet tegen. Eigenlijk gewoon een prima auto.

Toch blijft het bijzonder dat deze modellen helemaal geschrapt worden. Op bestelling zou toch gewoon mogelijk moeten zijn, uitrustingsniveaus gelijk trekken aan de Duitse en klaar ben je?
Dat doen ze toch wel met de Scirocco?

Volgens mij verkoopt VAG prima alternatieven in de vorm van de Seat Toledo/Skoda Rapid en een treetje hogerop de Skoda Octavia. Misschien geen echte sedans maar wel met hetzelfde karakter.

De Toledo en Rapid zijn een maatje kleiner, met name in de breedte. Geen serieus alternatief voor de Jetta. De Octavia wel. En die zal meer mensen aanspreken door de achterklep. Alle hype rond "kleine" sedans ten spijt is Nederland gewoon een land waar echte sedans het doorgaans niet goed doen.

Hier om de hoek staat het laatste type Jetta met 2.5 achterop. Ik heb hem eens opgezocht in de database van het RDW, maar het betreft ook echt een 2,5 liter!! Erg geinig. Nooit in Nederland geleverd en ik vraag mij oprecht af hoe zo'n auto in Nederland terecht komt.

Bijvoorbeeld mensen die daar hebben gewoond en hun auto meenemen. Komt wel vaker voor! Er rijdt bijvoorbeeld ook een US-Passat (nieuw model) rond in NL.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Carfanatic zei:
gewoon een import uit de us.
Zo gewoon vind ik dat niet. Ben erg benieuwd naar het verhaal er achter. Wie haalt er een dergelijke auto uit Amerika?

Ik denk, dat dat er meer zijn, dan jij denkt. Met name dure luxe Duitsers.

suzuki_alto_01.jpg

suzuki_alto_03.jpg

Foto's Rijtesten.nl

In de afgelopen maand werden er om precies te zijn 0 nieuwe Alto's geregistreerd in Nederland, terwijl de Alto in februari nog de 'meest populaire auto' van ons land was. Het gigantische aantal zelfregistraties in die maand betekent dat het niet moeilijk moet zijn om nog een voorraadmodel te vinden, Suzuki verwachtte er zelfs tot eind dit jaar mee vooruit te kunnen. Dan verschijnt zijn opvolger bij de dealers, waarvoor Suzuki de bijna iconische naam Alto overboord kieperde ten gunste van het sexy 'Celerio'.
Zustermodel Nissan Pixo verdween overigens al eerder.

Vreemd dat ze de modelnaam overboord mikken. Als het nou een duidelijk totaal andere auto is(Lupo -> Fox -> Up! bv) of om het samenvoegen van twee reeksen gaat (Opel Kadett en Vauxhall Astra tot Opel Astra) kun je je daar nog iets bij voorstellen, zeker als het een naam zonder geschiedenis is. Maar ik zie vaak niet zo in wat nou het voordeel is om een iconische naam te lozen ten faveure van iets nieuws. In tegendeel, vaak vind ik het een achteruitgang. Zijn er nou echt zo veel meer Ausrissen verkocht dan Corolla's? Gaat de Celerio vanwege zijn naam de Alto doen laten vergeten? Is de ING nou echt beter dan de Postbank met de leeuw? En nog steeds weten mensen wat Raider is...

s velthuis zei:
(..) En nog steeds weten mensen wat Raider is...

Binnen de groep die daarmee is opgegroeid. De generatie(s) die met de Twix (dat is de opvolger toch?) zijn grootgebracht wordt wel steeds groter;)

De Alto is een enorm blikken doosje vol keihard plastic. Die kan niet meer op tegen de nieuwe lichting A-segmentertjes. Hoog tijd voor afscheid.
Qua design is de Celerio weer een afknapper. Design en Suzuki blijft een lastige combinatie. Net als bij Subaru. Ik kan me niet voorstellen dat die Celerio een topper gaat worden.

BMdoubleyou zei:
De Alto is een enorm blikken doosje vol keihard plastic. Die kan niet meer op tegen de nieuwe lichting A-segmentertjes. Hoog tijd voor afscheid.

De Celerio is niet veel anders. Hij is ontwikkeld voor de Indiase markt, waar er meer dan 100.000 per jaar verkocht worden. Daar vinden ze het design minder belangrijk dan de prijs (minder dan 5.000 euro). Het handjevol wat ze vervolgens in Europa verkopen (met name in Nederland), is leuk verdienen voor ze, maar eigenlijk kun je hem niet vergelijken met een Up!, Twingo of 108.

Onze moeder heeft zo'n Altootje en ik moet toch zeggen dat het ding me aangenaam verrast. Rijdt prima (je zit zo op de 130), stuurt goed, remt goed, heeft een paar stoelen waar je het makkelijk op uithoudt tot Zuid Frankrijk en verder prima airco, radio, ABS, 6 klapzakjes, CV, elektrische ramen, reservewiel. En 1 op 20 is zonder al te veel moeite te halen, zelfs zonder gebruik van de CC. Niets te klagen wat dat betreft. Het ding veegt als A-klasse op heel wat terreinen de vloer aan met mijn rasechte GLX uit 96. Destijds bijna de top van een auto uit de B-klasse.

Er is alweer een 3-deurs hatchback verdwenen: de Hyundai i20 wordt voortaan alleen nog maar met vijf deuren geleverd. Zijn opvolger staat klaar, ik verwacht dat Hyundai geen nieuwe i20 3-deurs zal maken. De Mazda2 3-deurs verdween al eerder. Ik ben benieuwd hoe het de Kia Rio, Suzuki Swift en Toyota Yaris zal vergaan, die je maar zeer zelden als 3-deurs ziet.

800px-Hyundai_i20_1.2_Intro_Edition_%28Facelift%29_–_Frontansicht%2C_15._Juli_2012%2C_Düsseldorf.jpg

800px-Hyundai_i20_1.2_Intro_Edition_%28Facelift%29_–_Heckansicht%2C_15._Juli_2012%2C_Düsseldorf.jpg

Gek toch eigenlijk hoe smaak door de jaren heen zo kan veranderen. Vroeger werden er in Nederland haast alleen maar driedeurs uitvoeringen van hatchbacks verkocht en liet men de vijfdeurs massaal staan (in Zuid-Europe juist andersom). Hoe vaak zie je de Corsa B, Polo 6N, Punto I, Peugeot 106, Clio I en noem ze allemaal maar op met vijf deuren rondrijden? Het merendeel is verkocht met drie deuren. Kan me nog herinneren ooit een keer gelezen te hebben dat Fiat verwachtte dat de Tipo in NL beter zou gaan verkopen nadat met de facelift de auto ook met drie deuren geleverd zou worden.
Nu is alles haast vijfdeurs en zijn de driedeurs een zeldzaamheid geworden, ook in het C-segment.

Terug
Bovenaan