Leuke gezinsauto (15k-18k plus inruil)

Tja, is zo één van die dingen net als stuurverwarming die je voorheen nooit hebt gemist maar eens je gewend bent aan het gemak ervan... Zij zit graag een stuk dichter bij het stuur en heeft een hekel aan een stevige lendesteun dus dan is memory seats superhandig bij het wisselen tussen onze auto's.
Opel heeft trouwens van die speciale "AGR" stoelen in optie - https://www.opel.be/nl/over/nieuws/20-jaar-ergonomische-agr.html
Die AGR-stoelen zijn top ja! Mijn ouders hebben een Grandland waar die in zitten, heerlijk.
En wat je zegt klopt ook wel, over dingen die je INEENS mist. Zo zie ik af en toe een auto met stoelventilatie voorbij komen binnen het budget en sindsdien denk ik bij elke auto die het niet heeft "meh" :p Terwijl ik dat dus nog nooit gehad heb. Wel ooit 1 keer in die Grandland van m'n ouders ervaren, maar daar blijft het bij.
Heel persoonlijk. Het is prima te doen om ‘elke keer’ weer te verstellen. Kost uiteindelijk 30sec. Maar ook hier was de eis electrisch verstelbare stoelen met memory. Het wel hebben is vooral comfort/gemak. Weet wel dat we in de 20k prijsklasse dit waarschijnlijk ook als ‘nice to have’ hadden gelabeled omdat betrouwbaarheid dan niet evident is en je de markt heel klein maakt.

de 1.0 TSI is meer dan prima, soepeler dan veel oude 4 cilinders.

Jouw originele rijtje:
-Mazda 6
-Opel Insignia
-Renault Talisman

Hier moet toch zeker iets in te vinden zijn.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 24.950
Kilometerstand: 122.687 km
Bouwjaar: 06/2021

Verkoopprijs: € 22.500
Kilometerstand: 83.070 km
Bouwjaar: 03/2019

Verkoopprijs: € 13.250
Kilometerstand: 100.421 km
Bouwjaar: 12/2016

Ouder maar je houdt 10k in je zak

Verkoopprijs: € 17.950
Kilometerstand: 104.597 km
Bouwjaar: 06/2016

Leder zit er natuurlijk vaak std bij als je elec stoelen wilt..
Talisman blijf ik een hele mooie auto vinden om te zien, maar die hebben we bekeken en is afgevallen omdat ie wat onpraktische zaken had. Mazda 6 idem, prachtige wagen (zeker die uit je bovenste link), maar ik vond het interieur wat tegenvallen en hij bleek niet zo groot als gedacht. Dan ga ik liever voor een Leon denk ik.

Insignia willen we wel per se een B. Die A uit je link is mooi en je houdt idd 10k in je zak, maar voor een auto die we zo lang gaan gebruiken willen we het wel gewoon goed doen. 13k is nog steeds een flinke smak geld, dus om voor dat bedrag een auto met te veel concessies te kopen zie ik niet zo zitten. Dan liever 23k uitgeven maar echt iets goeds halen.
Leer vind ik persoonlijk overigens niet zo'n groot probleem, dat ligt meer bij m'n vrouw. Ik heb ooit een auto met leer gehad en in de zomer klaagde ze altijd dat het veel te warm werd en ze eraan vast plakte, in de winter klaagde ze altijd dat ze er een blaasontsteking van kreeg :p daar had ik allemaal minder last van.

Qua 1.0TSI, geloof best dat het allemaal soepel rijdt hoor. Die Grandland van m'n ouders heeft zo'n 1.2 Turbo met 130pk en op die spaarzame momenten dat de distributieriem niet kapot is rijdt dat ook gewoon prima. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de betrouwbaarheid op langere termijn van zo'n blokje dat continu keihard moet werken om alle pk's en nm's te blijven leveren.

De 1.0 TSI is veel betrouwbaarder gebleken dan de oudere 1.2 en 1.4 tsi’s.

De 1.2 uit de grandland is volgens mij een puretech (iemand met verstand van PSA die dit weet?). Dat zijn waardeloze blokken, als het een 2.4 was dan nog.

Met jouw budget kan je een prima 1.0 TSI kopen met weinig op de teller.. 2 ton halen ze makkelijk.

Met <25k kan je ook niet alles eisen natuurlijk.. vroeger kocht je daar een vrij nieuwe auto voor, maar een basis C segment hatchback kost nieuw tegenwoordig al 30-35k.

Lage kmstand, luxe, 1.5 maar geen automaat.

Of een 1.0 maar wel automaat.

edit:

dit is ook wel een goede

Laatst bewerkt:
Zelf rijd ik een Citroën C5X , deze heb je als 1.2 , 1.6 en 1.6phev, de 1.2 moet je links laten liggen , die andere 2 zijn prima de auto uit onderstaande link is een gewone 1.6 .

Rijden heerlijk in comfort stand een beetje zweverig, maar in sport gewoon strak , goed uitgerust ( o.a hud,acc,memory) heeft een beetje de naam tegen denk ik , maar dat maakt de prijs aangenaam, en het is een model wat je niet vaak tegen komt.

51621352-1.jpg

C5x

Zelf rijd ik wel de plug-in, rijd vaak korte afstanden , en kan thuis en op het werk voordelig laden , met temperaturen boven de 20gr is 55 km electrisch mogelijk , ruimte achter in is gewoon dikke prima .

Insignia is een prima keuze evenals een Focus station. Zelf ben ik van een Mondeo station overgestapt naar een Renault Kadjar. Geen moment spijt van gehad. Ruim, betrouwbaar, goede uitrusting. Ga voor de 1.3 tce.

Zelf rijd ik een Citroën C5X , deze heb je als 1.2 , 1.6 en 1.6phev, de 1.2 moet je links laten liggen , die andere 2 zijn prima de auto uit onderstaande link is een gewone 1.6 .

Rijden heerlijk in comfort stand een beetje zweverig, maar in sport gewoon strak , goed uitgerust ( o.a hud,acc,memory) heeft een beetje de naam tegen denk ik , maar dat maakt de prijs aangenaam, en het is een model wat je niet vaak tegen komt.

51621352-1.jpg

C5x

Zelf rijd ik wel de plug-in, rijd vaak korte afstanden , en kan thuis en op het werk voordelig laden , met temperaturen boven de 20gr is 55 km electrisch mogelijk , ruimte achter in is gewoon dikke prima .
Toffe suggestie waar ik zelf absoluut niet aan had gedacht! Ga ik zeker eens voorleggen aan m'n vrouw en kijken of we er enigszins in de buurt eentje in het echt kunnen bekijken.
Ben ik wel nieuwsgierig naar wat die onpraktische zaken dan zijn.
Ik vond de positionering van de schakelpook raar hoog (minder van toepassing op een automaat natuurlijk). Daarbij de achterbank die vrij diep in de Kuip zit, terwijl de dorpels wel vrij hoog zijn. Ik vond het in- en uitstappen in ieder geval niet de allerbeste ervaring.
Insignia is een prima keuze evenals een Focus station. Zelf ben ik van een Mondeo station overgestapt naar een Renault Kadjar. Geen moment spijt van gehad. Ruim, betrouwbaar, goede uitrusting. Ga voor de 1.3 tce.
Kadjar ook overwogen inderdaad, maar tot nu toe vind ik SUVs echt veel minder praktisch dan stations. Zo waren we laatst bij een Opel-dealer en een 2022 Grandland heeft bijvoorbeeld een veel kleinere en minder praktische kofferbak dan een 2022 Astra station. Achterbank wel iets ruimer, maar dan is vooral omdat je meer hoogte hebt in plaats van meer lengte.

Ik zou van stoelen met memory zeker een eis maken in jouw situatie. In mijn ervaring is de 30 seconden bij het instappen maar het begin, ik merk dat ik vervolgens een groot deel van de rit bezig met met mini-aanpassingen aan de zithouding en spiegels. En dat gebeurt elke keer opnieuw wanneer je van bestuurder wisselt.

Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn vriendin en ik een totaal ander postuur hebben, zij zet de stoel maximaal naar voren om überhaupt bij de pedalen te kunnen. Dat betekent vervolgens dat ik de auto niet in kom (dus schuift zij de stoel nu uit automatisme naar achteren, waarvoor dank).
Maar met alleen schuiven en spiegels zitten wij allebei niet comfortabel. Zij moet eigenlijk wat hoger zitten om fijn over het dashboard te kunnen kijken. Het gekantelde zitvlak vormt dan een probleem, die moet omlaag anders komt ze niet meer bij de pedalen. Daarna begint het spel van de rugleuning en lendesteun, die voor de juiste zithouding ook samenhangen. Als we de stoel instellen op haar ideale zithouding en schuiven, krijg ik binnen 5 minuten last van onderrug.

Al met al hebben we een middenweg gevonden, waarbij we allebei redelijk kunnen zitten zonder al te veel instellingen. Maar in praktijk betekent dat ook gewoon dat je er allebei net niet lekker in zit.

Dus als je echt vaak van bestuurder wisselt voor langere ritten én je weet dat je allebei een andere zitpositie nodig hebt of prefereert, zou ik van geheugen echt een eis maken.

Ik ben hier niet enorm actief, dus zie nu eigenlijk pas dat er nog gepost is!
Ik zou van stoelen met memory zeker een eis maken in jouw situatie. In mijn ervaring is de 30 seconden bij het instappen maar het begin, ik merk dat ik vervolgens een groot deel van de rit bezig met met mini-aanpassingen aan de zithouding en spiegels. En dat gebeurt elke keer opnieuw wanneer je van bestuurder wisselt.

Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn vriendin en ik een totaal ander postuur hebben, zij zet de stoel maximaal naar voren om überhaupt bij de pedalen te kunnen. Dat betekent vervolgens dat ik de auto niet in kom (dus schuift zij de stoel nu uit automatisme naar achteren, waarvoor dank).
Maar met alleen schuiven en spiegels zitten wij allebei niet comfortabel. Zij moet eigenlijk wat hoger zitten om fijn over het dashboard te kunnen kijken. Het gekantelde zitvlak vormt dan een probleem, die moet omlaag anders komt ze niet meer bij de pedalen. Daarna begint het spel van de rugleuning en lendesteun, die voor de juiste zithouding ook samenhangen. Als we de stoel instellen op haar ideale zithouding en schuiven, krijg ik binnen 5 minuten last van onderrug.

Al met al hebben we een middenweg gevonden, waarbij we allebei redelijk kunnen zitten zonder al te veel instellingen. Maar in praktijk betekent dat ook gewoon dat je er allebei net niet lekker in zit.

Dus als je echt vaak van bestuurder wisselt voor langere ritten én je weet dat je allebei een andere zitpositie nodig hebt of prefereert, zou ik van geheugen echt een eis maken.
Die kleine aanpassingen onderweg klinken echt heel erg bekend inderdaad. Wij zitten ook vrij anders in de auto, dus ik vind dat altijd vervelend die kleine aanpassingen omdat ik net een halve centimeter anders zit dan eerst..

Maar er is goed nieuws te melden! Puur toevallig omdat de verkoper niet had aangevinkt dat er memory seats in zitten en deze dus buiten m'n normale filters viel, liep ik tegen een hele mooie Insignia aan. Vandaag zijn we naar die dealer gegaan en we hebben hem ook gekocht.

Uit 2020, 71k op de klok, van de eerste particuliere eigenaar en voorzien van verwarmde en geventileerde AGR-stoelen waarbij de bestuurder ook nog memory en massage heeft, HUD, digitale tellers en nog wel wat spul. Dit alles voor minder dan 20k, dus we zijn erg content met deze aankoop!

Als ik vanavond thuis ben post ik nog wel wat fotootjes. Voor nu bedankt voor alle input!

1000009695.jpg

22359492322-54001034-17.jpg

22359492307-54001034-2-1.jpg

22359492315-54001034-10.jpg

22359492326-54001034-21.jpg

22359492337-54001034-32-1.jpg

22359492332-54001034-27.jpg

22359492327-54001034-22.jpg

Geen Bose-geluid, geen pano en geen privacy glass maar er moet ook nog wat te wensen overblijven niet waar!
Pano ga ik denk ik ook niet missen, m'n ouders hebben een Grandland X met pano. M'n pa was vandaag mee en die was de hele tijd aan het klagen wat voor broeikas z'n auto wel niet was nu met deze hitte en dat dat dunne stukje stof dat ervoor zit niet helpt

Proficiat! Hopelijk heb je er een goede auto aan.

Tja, een 2DH kopen is quasi altijd wel wat compromissen sluiten, anders moet je maar nieuw kopen en de hoofdprijs betalen…
Ik heb een must have lijst, een nice to have lijst en een “no passaran” lijst. Van het eerste alles afvinken, van het 2de zoveel mogelijk, het derde vermijden en we zien wel wat er dan overblijft. En bij een kleiner merk is de spoeling dan soms dun.
Bij mij was in beide gevallen het compromis “de kleur” en I.t.t. velen hier waar dit op de must have lijst zou staan, is dat nu eens iets wat me niks kan schelen. Ik zit in en rij met die auto, ik kijk er niet naar.

Terug
Bovenaan