Frank: Giulietta QV.

is volgens mij een betere tip dan

Het is ook geen tip maar een vraag. ;)

Hij heeft aangegeven wat er nog gedaan gaat worden, vandaar de vraag wat eerst. ;)

Novitec uitlaat kwam nu toevallig op m'n pad via een kennis voor weinig geld. Die komt dinsdag of woensdag. Chippen gebeurt 6 april, dan bij het eerstvolgende onderhoud begin mei komt er Q2 in, en omdat het subframe dan toch los moet, ook direct een nieuwe voorstabi. Is het incidentele rammelen uit de voortrein ook direct verleden tijd (y)

Daarna in willekeurige volgorde: remmen, onderstel, origineel xenon, respray.

Daarna in willekeurige volgorde: remmen, onderstel, origineel xenon, respray.

Klinkt goed!

Waarom overspuiten, uitgekeken op de kleur of is de lak gewoon "slecht"?

omdat ik een zeikerd ben o_O

Elke keer als ik grondig gepoetst heb, erger ik me aan de steenslag op de bumper en motorkap, zie ik net dat plekje op het portier, valt me precies dat stukje op waar er waarschijnlijk vogelpoep te lang gezeten heeft....Dat werk zeg maar. Maar daarbij vergeet ik altijd dat de bella alweer bijna 6 jaar oud is....en voor een 6 jaar oude auto is de lak gewoon in prima staat! Dus daarom op m'n wensenlijstje een respray in dezelfde kleur zodat ze weer perfect is, of dat er ook echt komt, hangt weer af van hoe lang ik de auto in bezit zal hebben......

Aha, zal wel een duur grapje worden denk ik.

hangt weer af van hoe lang ik de auto in bezit zal hebben......

Mocht je er erg graag vanaf willen... :)

[size=x-small]Eerst even een klapper op de beurs maken én een loterij winnen, daarna mag je bellen.[/size] :)

Kennissen van me hebben een schade herstel bedrijf, dan blijft het duur, maar in ieder geval minder duur dan bij de schadehersteller op de hoek :p

Enneuh, het duurt nog wel even voor de beurs weer echt gaat stijgen, dus dan heb ik nogwel een paar jaar (y)

Kennissen van me hebben een schade herstel bedrijf, dan blijft het duur, maar in ieder geval minder duur dan bij de schadehersteller op de hoek

Altijd handig dat soort kennisjes.

Enneuh, het duurt nog wel even voor de beurs weer echt gaat stijgen, dus dan heb ik nogwel een paar jaar

Klopt, kan ik nog even geld verdienen en jij nog even afschrijven. :LOL:

Afschrijven? Deze GTA daalt nog maar een paar jaartjes, voor het zich stabiliseert om vervolgens langzaam weer te stijgen :D (hoop ik).

Nah ja, met die magische lettercombinatie en de laatste "echte" magistrale V6, is het wel een gegarandeerde klassieker, alleen de vraag is wanneer. Ik bewaar ook alle originele onderdelen (uitlaat, inlaat etc.) want standaard is altijd beter voor een klassieker.

Squadra getuned afgelopen maandag.....

Bijna 2 uurtjes werk, eerst controle uitgevoerd, diverse onderdelen gecheckt. Vervolgens computer eraan en nog enkele waarden/parameters gecheckt (luchtmassameter, lambda dat soort werk). Vervolgens rijden met de computer ingeplugd in standaard trim. Op de Examiner rolden allerlei waarden over het scherm, waarvan ik goed uitleg kreeg hoe e.e.a. werkt en waarvoor het dient.

Tijdens een stop op een parkeerplaats werd een eerste "andere" file geupload. Weer rijden en uitlezen op Examiner wat dat voor consequenties had. Snellere gasrepsons was al merkbaar. Volgende stop de "tuningfile" geladen en weer rijden en uitlezen. Naast de snellere gasrespons, nu ook goed merkbaar makkelijker opppakken vanuit lage toerentallen en gretiger doortrekken naar hogere toerentallen.

Het zou 15pk op moeten leveren, maar dat vind ik persoonlijk niet zo relevant. Het gedrag van de motor is nu nog fijner, vanuit lage toerentallen pakt die makkelijker op en de gretigheid is toegenomen! Precies waar het me om te doen was, dus ik ben weer ff een tevreden man!

(y)

Wat een ongelooflijk vette bak zeg. En als ik lees wat je al gedaan hebt en wat je nog van plan bent, dan wordt dit gewoon de beste GTA ter wereld.

Q2 op dit beest gaat zooooo vet zijn (y)

Dan nog iets betere remmerij en het kan helemaal niet meer stuk :LOL:

Is het geen idee om em eens te testen op een bank om te zien hoe het met de power zit?

Klinkt goed Frank! Zowel de ervaringen als natuurlijk dat geluid van den vierwielert! :cool:

Thnx Carlo, dit weekend poging nummer 2 met de Novitec uitlaat :p, benieuwd hoe dat gaat klinken. Heb 3 opties, of alleen einddemper, of einddemper met middendemper, of einddemper met middenpijp zonder middendemper....

Uitlaat zit eronder....toch blij dat bella op de brug stond, want 1 bout van de middenpijp was afgebroken. En die dingen zijn keihard! Dus aardig fftjes nodig gehad om uit te boren, 3 boortjes en wat scheldwoorden verder was het gelukt.

Linker was dus gebroken...hier al aardig uitgeboord.

15042009072.jpg

Het resultaat mag er zijn, nog ff ietsiepietsie beter stellen maar zit er prima onder!

15042009073.jpg

15042009074.jpg

15042009075.jpg

Oh, voor degenen die het zich afvragen, ik heb nu gekozen voor de middenpijp met demper. Het klinkt prima, niet te overheersend maar wel mooi vol! Wie weet komt de demperloze middenpijp er nog onder maar voorlopig nog even niet.

Ik zeg toch ook dat hij nog beter gesteld moet worden....:p;)

@De Student; met poetsen krijg je dat verweerde echt niet meer goed....gewoon embleem vervangen voor een nieuwe.

Zeer vette auto! Als ik op zoek ga naar de opvolger van mijn huidige auto, dan weet ik al in welke hoek ik ga kijken. (y)

FrankSplinter zei:
Dit komt zeker en redelijk snel:
- 18" GT spaakvelgen, komen volgende maand -> gedaan
- origineel fabrieks xenon, via Ebay.de -> onderweg
- Q2 sper diff, rijdt stukken beter en is sterker dan het originele diff
- Squadra tuning -> gedaan

Dit komt waarschijnlijk maar op wat voor termijn weet ik nog niet:
- Autodelta Carbon Air Intake -> gedaan
- Wiechers veerpootbrug -> gedaan
- Alu bodemplaat -> geschrapt

Dit komt misschien:
- KW V1 of V2
- Madeno Racing einddemper -> gedaan, Novitec geworden
- 330mm remmen upgrade voor
- Audio -> gedaan

Zo, ff mezelf gequote en lijstje bijgewerkt....(y)

Fantastische auto, prachtig bescheiden geluid (voor zover dat kan met 265 trappelende paarden onder de kap). Hulde!
Zeker geen verkeerde keuze om je Mini in te ruilen...

Ziet er een stuk beter uit zo! (y)

Je zal ook wel serieus verschil merken denk ik...

Heb je meer of minder remstof trouwens of weet je dat nog niet?

Remschijf is van 305mm naar 330mm gegaan, dus dat merk je wel :D. Remstof is minder, maar dat komt vooral omdat de blokken die erin zaten echt op hun einde waren. Het zijn gewoon standaard Ferodo Premier blokken die erin zitten, dus normaal gesproken zal de hoeveelheid remstof ongeveer hetzelfde zijn. De blokken worden overigens op niet al te lange termijn vervangen door Pagid blauw, voor nog meer "bite".

Maar het vult de velgen in ieder geval een stukkie beter ;)

Geslaagde upgrade (y)

Mooie auto zo! Wel een beetje stoeprandschade op de velg ;)

Ziet er dik uit die remmen :)

Nog een (relatief goedkope) tip voor een leuke upgrade zijn Bosch Aerotwin ruitenwissers (type A552S voor 147). Ik heb ze via Ebay ergens in Duitsland besteld.

aerotwin.jpg

Wat een prachtige auto heb je toch, en hij wordt steeds mooier. (y)

Waarom? Omdat dat beter remt.......
Hoe dan? Nou gewoon, andere (grotere) remklauwen, andere (grotere) schijven en andere blokken monteren.....

FrankSplinter zei:
Waarom? Omdat dat beter remt....

Dat snap ik dus niet. Harder remmen dan dat het ABS toestaat is toch niet mogelijk? Zonder ABS met piepkleine schijfjes of trommels is het ook gewoon mogelijk de wielen te blokkeren. Harder kan het niet gaan voor wat betreft de remmen. Waarschijnlijk zul je minder last hebben van fading, maar aangezien de oude remmen nog niet blauw uitgegloeid waren van de hitte heb ik het vermoeden dat je er weinig mee op het circuit rijdt. Het kan bijteriger aanvoelen, maar harder remmen zal het niet doen. Heb je het verschil in remweg daadwerkelijk opgemeten?

s velthuis zei:
FrankSplinter zei:
Waarom? Omdat dat beter remt....

Dat snap ik dus niet. Harder remmen dan dat het ABS toestaat is toch niet mogelijk? Zonder ABS met piepkleine schijfjes of trommels is het ook gewoon mogelijk de wielen te blokkeren. Harder kan het niet gaan voor wat betreft de remmen. Waarschijnlijk zul je minder last hebben van fading, maar aangezien de oude remmen nog niet blauw uitgegloeid waren van de hitte heb ik het vermoeden dat je er weinig mee op het circuit rijdt. Het kan bijteriger aanvoelen, maar harder remmen zal het niet doen. Heb je het verschil in remweg daadwerkelijk opgemeten?

Ik zeg toch ook niet dat dat harder remt, als in kortere remweg, ik zeg dat dat beter remt. D.w.z. minder pedaaldruk nodig, beter doseerbaar, het gevoel is gewoon beter en zoals je zelf zegt, minder fading. En fading kom je echt niet alleen op het circuit tegen.....Tussen zachtjes remmen, stevig remmen en vol in het ABS zit veel "speelruimte", en juist in die speelruimte doen deze grotere remmen het gewoon beter.

Wiesmann GT zei:
Waarom? Hoe dan?

Doe niet zo moeilijk zeg :confused:

Ik mag toch gewoon een vraag stellen of niet? Of moet ik per se eerst een veer in iemands achterste steken? Zeg dan meteen even tegen de rest dat ze niet zo moeten slijmen... Er wordt gezegd dat het een stuk beter remt en daar snap ik weinig van. Harder remmen dan in het ABS is niet mogelijk. Bij afwezigheid van ABS is de wrijving tussen remblok en schijf bij blokkerend wiel groter dan die tussen band en wegdek, dus dat is de bepalende factor voor de remkracht. Het remvermogen wordt door de warmteafvoer bepaald, maar over het algemeen is de energieaanvoer ruimschoots onder de marge van een remsysteem zoals de fabrikant dat toegepast heeft, sinds het verbannen van de remtrommels aan de voorzijde en de introductie van de geventileerde schijven. De meeste winst bij een remmenupgrade voor de openbare weg zit met name tussen de oren. De diameter van een schijf verandert daar niets aan, dat is meer een marketingkwestie.

FrankSplinter zei:
Ik zeg toch ook niet dat dat harder remt, als in kortere remweg, ik zeg dat dat beter remt. D.w.z. minder pedaaldruk nodig, beter doseerbaar, het gevoel is gewoon beter en zoals je zelf zegt, minder fading. En fading kom je echt niet alleen op het circuit tegen.....Tussen zachtjes remmen, stevig remmen en vol in het ABS zit veel "speelruimte", en juist in die speelruimte doen deze grotere remmen het gewoon beter.

Tja, dat zou kunnen, maar inderdaad, het is gewoon het gevoel. In de feiten verandert dus niet veel, of zijn de cijfertjes nou echt veranderd? Daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar. Neem je de GTA ook wel eens mee het circuit op?

Ik neem de GTA nooit mee het circuit op, behoudens het feit dat ik niet over bijzondere coureursrijkunsten beschik, hoort de GTA daar ook niet thuis in mijn ogen. Maar als andere/grotere remmen niet uit maakt, en een marketingkwestie is, vraag ik me toch af waarom in de racerij de remmen toch wel dermate belangrijk gevonden worden om deze te verbeteren.....

Ik rijd veel toerritten in binnen- en buitenland. Ook in de bergen en ik kan je vertellen dat je remmen daar behoorlijk warm kunnen worden als je redelijk tempo rijdt. Daar verwacht ik dus zeker ook een verbetering, zullen ze het langer volhouden. Net als bij hoge snelheidsritten op de Autobahn waar remacties van 240+ naar 120 of 100 soms gewenst zijn.......En zoals ik al eerder meldde, is de doseerbaarheid verbeterd en is er minder pedaaldruk nodig. Dat zit niet tussen de oren, da's gewoon een feitelijke verbetering wat helpt om beter te remmen zonder het ABS te "raken".

Ik benadruk nogmaals: Tussen zachtjes remmen, stevig remmen en vol in het ABS zit veel "speelruimte", en juist in die speelruimte doen deze grotere remmen het gewoon beter.

En nee, ik heb geen cijfers omdat te kunnen staven.

FrankSplinter zei:
Ik neem de GTA nooit mee het circuit op, behoudens het feit dat ik niet over bijzondere coureursrijkunsten beschik, hoort de GTA daar ook niet thuis in mijn ogen. Maar als andere/grotere remmen niet uit maakt, en een marketingkwestie is, vraag ik me toch af waarom in de racerij de remmen toch wel dermate belangrijk gevonden worden om deze te verbeteren.....

Ik rijd veel toerritten in binnen- en buitenland. Ook in de bergen en ik kan je vertellen dat je remmen daar behoorlijk warm kunnen worden als je redelijk tempo rijdt. Daar verwacht ik dus zeker ook een verbetering, zullen ze het langer volhouden. Net als bij hoge snelheidsritten op de Autobahn waar remacties van 240+ naar 120 of 100 soms gewenst zijn.......En zoals ik al eerder meldde, is de doseerbaarheid verbeterd en is er minder pedaaldruk nodig. Dat zit niet tussen de oren, da's gewoon een feitelijke verbetering wat helpt om beter te remmen zonder het ABS te "raken".

Ik benadruk nogmaals: Tussen zachtjes remmen, stevig remmen en vol in het ABS zit veel "speelruimte", en juist in die speelruimte doen deze grotere remmen het gewoon beter.

En nee, ik heb geen cijfers omdat te kunnen staven.

In de bergen zul je denk ik inderdaad verschil gaan merken. Maar zo onderbemeten is het standaard systeem van een GTA toch niet? Dat ze in de racerij grotere remmen willen is op zich logisch, de remmen worden daar tot het het uiterste belast voor wat betreft warmteafvoer. Daar worden de remmen geregeld tot aan of zelfs voorbij gloeien geremd. En dan is een grote schijf (of liever: een grotere lichtmetalen velg!) inderdaad beter.

3392564495_0e46b8cd67.jpg

2626424619_61734da475.jpg

_MG_6735.jpg

(aan die laatste foto is mooi te zien waarom remstof soms zo lastig weg te krijgen is...)
Echter, de hoeveelheden energie die daar door het remsysteem afgevoerd worden zijn niet te vergelijken met het rijden op de openbare weg, ook niet op de autobaan. Daar heeft de fabrikant al rekening mee gehouden in het standaard systeem. De schijven gloeien na afloop blauw tot koperachtig uit als ze wel zo heet geweest zijn. Een snel bergritje kan wel wat in de buurt komen, maar dan nog. Wat bedoel je met "Beter remmen zonder het ABS te raken"? Zo lang het ABS niet ingrijpt, heb je nog niet het maximale uit het remsysteem gehaald. Het pedaalgevoel kan inderdaad wel veranderen, maar als je daar echt winst in wilt hebben moet je de remslangen vervangen door RVS slangen. Die zetten minder uit onder druk.

Desalniettemin: mooie auto:D

s velthuis zei:
In de bergen zul je denk ik inderdaad verschil gaan merken. Maar zo onderbemeten is het standaard systeem van een GTA toch niet?

<foto's knip>

Het pedaalgevoel kan inderdaad wel veranderen, maar als je daar echt winst in wilt hebben moet je de remslangen vervangen door RVS slangen. Die zetten minder uit onder druk.

Desalniettemin: mooie auto:D

Het is natuurlijk niet voor niks, dat veel GTA rijders met de 305mm remmen bovenmatig vaak last hebben van kromme schijven. De laatste GTA's hebben de 330mm set die ik ook heb, af fabriek gekregen.

RVS remslangen heb ik hier al liggen ;)

Thnx (y)

p.s. ik heb trouwens altijd geleerd dat vol in het ABS een langere remweg oplevert dan er precies tegenaan?

Sterker nog: vol blokkeren is nog korter. Schurend rubber op asfalt remt beter dan rollend rubber. Alleen dankzij ABS kun je sturen terwijl je remt...

Dus wat jij zegt is volgens mij deels waar (y)

CorZa zei:
Sterker nog: vol blokkeren is nog korter. Schurend rubber op asfalt remt beter dan rollend rubber. Alleen dankzij ABS kun je sturen terwijl je remt...

Dus wat jij zegt is volgens mij deels waar (y)

Ik denk het niet hoor. Schurend rubber is dynamische wrijving, rollend rubber is statische wrijving. De maximale statische wrijvingscoëfficiënt is van vrijwel alle materialen hoger dan de dynamische, dus heb je meer wrijvingskracht bij net-niet-schuivend rollend remmen.

Zo zit het ongeveer in elkaar dacht ik. Statica en Dynamica zijn ook al 3 jaar geleden bij mij, ik kan me vergissen. Dus misschien is het tijd om Geelhoed erbij te roepen :)

Dus rollend rubber biedt meer weerstand dan schuivend rubber? Lastig voor te stellen, maar als Geelhoed het zegt... wie ben ik dan? ;)

Het is vrij eenvoudig te bepalen natuurlijk. Neem een plank, of eender welk vlak en redelijk glad object en leg er een dropje op, til nu de plank aan een kant langzaam op, totdat het dropje begint te glijden. Als de dynamische weerstandscoefficient nu groter zou zijn dan de statische zou het dropje binnen de kortste keren weer stilliggen. Dat is echter niet wat we uit ervaring eigenlijk al weten, het dropje blijft glijden tot het einde.

Terug
Bovenaan