Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik stoor mij steeds vaker aan mensen die een grote bocht klein nemen. Ideale lijn, ik weet het, maar dan moet je niet boos kijken als ik niet 5 meter naar achteren sta om daar rekening mee te houden. We zitten niet op het circuit, met 30 km/u kan je echt wel een grote bocht maken hoor. Je suf heeft geen draaicirkel van een vrachtwagen, daarvoor ga ik gerust achteruit of sta ik al wat verder naar achteren... herkennen jullie dat?

@Magnifieke malloot Volgens mij bedoel je gewoon de bocht afsnijden. En dan (uiteraard) de afslagen naar links. Heel dom, ik kwam een keer van een parkeerterrein af en een knakker die dat ook deed reed net niet mijn voorkant eraf. Maar ik ga in zo'n situatie desondanks altijd helemaal vooraan staan, die ander doet maar lekker zn best om die bocht fatsoenlijk in zn eigen weghelft te nemen -zo moeilijk is het niet. Ik had een rijleraar (een van velen) die dan zei "bocht naar links ruim nemen". Nooit meer vergeten, zoals je ziet.

Herkenbaar en niet alleen automobilisten, fietsers e.d. kunnen er ook wat van.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het mij ook weleens zelf gebeurt, soort 'gewoonte' of als je tóch nog ff snel voor die aankomende tegenligger de zijstraat in wilt rijden.. met eigenlijk nét te veel snelheid.

@Magnifieke malloot Volgens mij bedoel je gewoon de bocht afsnijden. En dan (uiteraard) de afslagen naar links. Heel dom, ik kwam een keer van een parkeerterrein af en een knakker die dat ook deed reed net niet mijn voorkant eraf. Maar ik ga in zo'n situatie desondanks altijd helemaal vooraan staan, die ander doet maar lekker zn best om die bocht fatsoenlijk in zn eigen weghelft te nemen -zo moeilijk is het niet. Ik had een rijleraar (een van velen) die dan zei "bocht naar links ruim nemen". Nooit meer vergeten, zoals je ziet.
Klopt, bocht afsnijden wanneer je naar links gaat. En ja, ik doe het zelf ook wanneer er niemand te zien is. Dan neem ik niet helemaal de buitenzijde. Maar als er een ander is, altijd ruimte geven en inderdaad, de bocht ruim nemen. Zoals het hoort!
Herkenbaar en niet alleen automobilisten, fietsers e.d. kunnen er ook wat van.
Klopt, niet alleen automobilisten inderdaad.

Heel herkenbaar. Ik heb bijna dagelijks “ruzie” met automobilisten en fietsers die vinden dat ik in hun bocht sta. :ROFLMAO:
En ook met mensen die het vervelend vinden dat ik niet doorrijd als ik een vrachtwagen ruimte geeft om te manoeuvreren.

Heel herkenbaar. Ik heb bijna dagelijks “ruzie” met automobilisten en fietsers die vinden dat ik in hun bocht sta. :ROFLMAO:
En ook met mensen die het vervelend vinden dat ik niet doorrijd als ik een vrachtwagen ruimte geeft om te manoeuvreren.
Ow ja dat ook. Ik sta hier regelmatig bij een stoplicht waar het netjes is om iets achter de stopstreep te staan, omdat er vaak een bus komt. Ik weet dat uit ervaring, dan hoef ik niet achteruit te rijden, wat een aantal dan ook heel ingewikkeld vindt.
Laatst stond er iemand te toeteren én te seinen met zijn lampen, omdat ik de bus eerste de bocht liet nemen voordat ik zelf ging rijden. We hadden net groen. Ik krijg dan de neiging om even uit te stappen en heel rustig de situatie uit te leggen aan degene achter mij. Maar dat heb ik maar niet gedaan.

Even goed je voor- en achterruit schoon sproeien vinden dit soort lui ook fijn !
Dat een dwaas de trekhaak besnuffelt is tot daar aan toe. Heel veel botsdoosjes hebben een remassistent en als ik zorg voor wat extra ruimte voor mijn auto komt dat vast goed.
Maar de sproeiers doen weinig als het drammen zich uit door naast mij te gaan rijden als ik wil invoegen.

Ik denk op zo'n moment liever in schade aan de persoon. Als het kreukelrandje echt gebruikt wordt, wie heeft er dan de grootste kans op lichamelijke schade.

En dan kan je beter met de kreukelzone moeten afremmen op een crashende drambak dan klem zitten tussen drambak en onschuldige invoeger.
En er rijdt ook van alles op de overvolle snelweg rijdt waar je op wil invoegen.

Ik vind dat een slecht moment om ongecontroleerd rond te moeten schuiven in je botsdoos.

Ja snap het wel de frustratie, maar als ik soms die dashcam beelden zie en brake checks zie doen.. niks rechtvaardigt zoiets dus dan maar gewoon ff wat ruitenwissers vloeistof.

Trust me, als je net jouw auto met de hand hebt gewassen en super blij en trots bent dat je je klootvioolmobiel schoon hebt om aan je niffo’s te laten zien, dan is er niks kutter dan van die antivries plakspul over je auto :D..

En even een ego crank als je vrij baan hebt , even afwacht totdat die écht op je bumper zit en dan even alle registers open te trekken, ze kleiner ziet worden en na 500m rustig naar rechts te gaan en ze gefrustreerd voorbij zien blaffen.

Ik zit hier soms met verbazing te lezen hoe mensen zich kunnen ergeren aan elkaar en elkaar vervolgens weer het leven zuur maken. De reactie van @Janneman is wel verfrissend. Zo sta ik er ook in.
Ik maak zelf ook weleens een fout en ben dan blij dat er niet meteen iemand met z'n ruitensproeiervloeistof zit te spelen.

Tsja @Twix ik verwelkom je graag weer een keer terug in het drukke Nederland elke dag op een snelweg (A4, A16, A20) waar iedereen elkaar continu afsnijdt of je van de weg drukt. Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen. Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT. Dat heeft niks te maken met even fout zitten. Dat is gewoon brak rijgedrag wat niet wordt opgelost door de politie

Balen dat we niet allen gezegend zijn met zoveel rust als jouzelf of @Janneman .

Tsja @Twix ik verwelkom je graag weer een keer terug in het drukke Nederland elke dag op een snelweg (A4, A16, A20) waar iedereen elkaar continu afsnijdt of je van de weg drukt. Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen. Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT. Dat heeft niks te maken met even fout zitten. Dat is gewoon brak rijgedrag wat niet wordt opgelost door de politie

Balen dat we niet allen gezegend zijn met zoveel rust als jouzelf of @Janneman .
Je moet wel zelf de basis scheppen voor je eigen gedrag. Mijn werk start om 7 uur maar ik ben met kwart voor 7 ruim op tijd dus nooit haastig.

Idem na mijn werk. Ik weet niet waar de meesten laagvliegend heengaan, maar als ik thuiskom pak ik een bak koffie met een koekje en heb ik tijd genoeg.

Ik zit hier soms met verbazing te lezen hoe mensen zich kunnen ergeren aan elkaar en elkaar vervolgens weer het leven zuur maken. De reactie van @Janneman is wel verfrissend. Zo sta ik er ook in.
Ik maak zelf ook weleens een fout en ben dan blij dat er niet meteen iemand met z'n ruitensproeiervloeistof zit te spelen.
Ik laat me ook lachend afsnijden e.d. Ga er vanuit dat die ander het niet met opzet doet/het niet gezien heeft. Bumperklever? Ik ga gewoon aan de kant zodra ik kan. Ik heb zelf ook weleens haast en dan is het lekker als je er langs kan.

Maar ik geef wel toe dat deze mindset bij mij 20 jaar heeft geduurd. Voor die tijd kon ik ook een kort lontje hebben ;)

Dan is een beetje ruitenwisservloeistof een meer dan subtiele hint om even afstand te nemen.

Ik blijf dan gewoon plakken, kijken of ie nóg een keer gaat sproeien. :devilish:
Zelfde als met bestuurders die, overduidelijk, een 'gat' laten vallen met hun voorganger.. dus snelheid vertragen.. Waarom? Rij gewoon mee met de voorgangers, dan is er niks aan het handje, vind ik.

Maar ik geef wel toe dat deze mindset bij mij 20 jaar heeft geduurd. Voor die tijd kon ik ook een kort lontje hebben ;)
Hier idem dito. Overigens kan ik nog steeds wel eens een kort lontje hebben. Maar daar heb ik alleen mezelf mee.

Ook gebruik ik in principe de claxon niet. Ik gebruik die energie liever voor het ontwijken van gevaar dan hopen dat de ander de hint begrijpt.

Laatst bewerkt:
Je kunt van alles uithalen maar doe ik al lang niet meer aan.

Spiegelkijken uit, negeermodus aan.
Het had gekund, schietgebedje of de drambak een hoijzer heeft en schuiven maar op een overvolle weg.
De optie van "Ik zie je niet en naar links schuiven" was wel een heel gevaarlijke optie geweest. Hij had mij links achter opzij gedrukt en ik heb niet de reflexen van Max.

Er reed ook van alles voor, achter en opzij van ons, de invoegstrook is niet oneindig lang en er borrelt op zo'n moment toch flink wat agressie in mij op.
Toen ik nog een pubertje was, had ik misschien wel doorgeschoven naar links, de eventuele schade voor lief genomen en na het ongeval het lichamelijk letsel van de drammer zoveel mogelijk aangevuld. Maar ik ben ondertussen een oude man en een knokpartij levert weinig meer op dan wat bloedingen links en rechts.

Ik snap het. Een kort lontje is een oorzaak van een enorme agressie thuis. Ik snap de frustratie wel maar hou er rekening mee dat ook een kort lontje mits goed gebruikt tot een goed resultaat kan leiden. En met een beetje goed voorwerk is dat korte lontje helemaal niet erg! Zet de energie die in de frustratie zit om in andere zaken en je zal zien dat het korte lontje geen frustratie op hoeft te leveren. Het scheelt je enorm veel servieswerk in ieder geval.

Kijk ff een keer een dashcam compilatie op YT.
Dat doe ik ook best wel vaak, maar de meeste daar te zien zijn toch vooral heel blij dat iemand anders een fout maakt? En die braketests enzo, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het oeverloos toeteren en seinen na een fout dat ook wel een beetje uitlokt zo nu en dan. En die figuren die het met opzet doen: Afsnijden, over de vluchtstrook inhalen etc., tja, die ga je met een reactie echt niet opvoeden. Ik heb dat nog nooit gezien of meegemaakt althans, dat iemand, na een opzettelijke asociale actie, sorry komt zeggen.

Het is bij mij persoonlijk, na vele jaren met 90.000 km per jaar, vooral altijd een beetje de overweging: Wat kan ik winnen en wat kan ik verliezen. En als je dat elke keer even bedenkt, dan heeft een reactie op welke manier dan ook geen enkele zin. Iemand die bewust asociaal is, die trekt zich, óf niks aan van jouw reactie, óf het werkt als een rode lap. Iemand die een fout maakt, doet dat niet met opzet, hoe dom ook soms, maar diegene weet het dan zelf vaak ook wel. Dus daar win je niks in mijn ogen. En wat heb je dan verloren als iemand voordringt. Hoeveel tijd kost het je nou dan?

Mensen die bij mij bumperkleven, die laat ik voorbij. Ik weet ook niet wat de reden is. Maar het "probleem" is dan meteen opgelost. Mensen die rechts inhalen, of het fenomeen ritsen niet snappen, die mogen er bij mij ook tussen als ze dat willen. Ik toeter niet en ik sein niet. Ik erger me ook niet zo daardoor en je bent daarmee ook veel minder met het rijgedrag van anderen bezig. Scheelt een hele hoop.

@De Dude Toch maar een Mercedes pakken na de 535. Word je rustiger van. ;):LOL:

Ik snap het. Een kort lontje is een oorzaak van een enorme agressie thuis. Ik snap de frustratie wel maar hou er rekening mee dat ook een kort lontje mits goed gebruikt tot een goed resultaat kan leiden. En met een beetje goed voorwerk is dat korte lontje helemaal niet erg! Zet de energie die in de frustratie zit om in andere zaken en je zal zien dat het korte lontje geen frustratie op hoeft te leveren. Het scheelt je enorm veel servieswerk in ieder geval.
Hier spreekt ervaring zo te zien :giggle:

Wat kan ik winnen en wat kan ik verliezen. En als je dat elke keer even bedenkt, dan heeft een reactie op welke manier dan ook geen enkele zin. Iemand die bewust asociaal is, die trekt zich, óf niks aan van jouw reactie, óf het werkt als een rode lap. Iemand die een fout maakt, doet dat niet met opzet, hoe dom ook soms, maar diegene weet het dan zelf vaak ook wel. Dus daar win je niks in mijn ogen. En wat heb je dan verloren als iemand voordringt. Hoeveel tijd kost het je nou dan?
Het gaat om tienden van een seconde tijdwinst tegenover het risico op een rolstoel met kinbesturing, een uur vertraging met takelen, een uur vertraging met ruzie maken en minstens enkele duizendjes schade.

Gewoon volmaakte onzin.

@De Dude Toch maar een Mercedes pakken na de 535. Word je rustiger van. ;):LOL:
Oh maar ik rijd doorgaans rustig hoor. Ik zit 90% van de tijd in de spits dus dat is ACC aan en in het treintje naar kantoor. De BMW nodigt wel meer uit tot sportief rijden merk ik wel nu 1.5 week zonder en vooral in de Tesla onderweg.

• Leuk
Waarderingen: W212
Ik blijf dan gewoon plakken, kijken of ie nóg een keer gaat sproeien. :devilish:
Zelfde als met bestuurders die, overduidelijk, een 'gat' laten vallen met hun voorganger.. dus snelheid vertragen.. Waarom? Rij gewoon mee met de voorgangers, dan is er niks aan het handje, vind ik.
Heel simpel,als jij me van achteren geen ruimte geeft zorg ik dat er aan de voorkant meer ruimte is.

Terug
Bovenaan