Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7

Geweldig die 20! Valt voor mij in de categorie "als ik ruimte zou hebben....". Als hij echt zo netjes is, vind ik de prijs nog wel meevallen: een auto kan maar 1 keer origineel zijn en een slecht exemplaar restaureer je niet (fatsoenlijk) voor dit geld. Probleem met dit soort auto's is niet zozeer de prijs, maar wel de zeer beperkte interesse van het koperspubliek in dergelijke modellen.
 
Die 20 staat al een maand te koop. Hij kan beter iets van de prijs halen. Erg leuke auto.
Ik denk dat de verkoper ook met een schuin oog naar de R20 LS bij Heurkens heeft gekeken. (deze: Renault 20 LS ). En dan is de prijs zo gek nog niet, want een origineel Nederlands exemplaar (en ik dacht dat de LS in Nederland ook een 5-bak had??).

Aan de andere kant is er geen / nauwelijks markt voor. Mijn R20 TS heb ik bijna een jaar te koop gehad en heb ik voor € 3.000,- moeten laten gaan. Dat vond ik eigenlijk ook (veel) te weinig.
 
Misschien lastig dat de R20 niet echt aanspreekt bij veel mensen. Het is geen R16, de trendsetter. Het is geen R30, het topmodel. De R25 is ook niet echt in opmars, misschien nog te jong maar blijkbaar spreekt die ook niet genoeg tot de verbeelding.

Jammer, want zo'n R20 lijkt me een leuke en praktische klassieker waar je prima familievakanties mee kunt doen.
 
Ik begrijp de historie van die R20 niet echt. Kenteken is conform leeftijd, maar als je online kijkt (RDW of Finnik) is de auto in 2020 geïmporteerd.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de Renault eerst ooit geëxporteerd is en later weer terug geïmporteerd.
 
Ik begrijp de historie van die R20 niet echt. Kenteken is conform leeftijd, maar als je online kijkt (RDW of Finnik) is de auto in 2020 geïmporteerd.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de Renault eerst ooit geëxporteerd is en later weer terug geïmporteerd.
Ik kwam zoiets ook al laatst tegen bij een Lancia Beta uit 1977 die een kenteken had van begin jaren 80. Ik (en mede forummers) kwam tot dezelfde conclusie dat de auto origineel NL was en weer terug was gekomen.

In het geval van de R20 klopt dit verhaal niet helemaal lekker met de advertentietekst:
Renault 20 2L LS
Uniek Nederlands exemplaar met zeer lage kilometerstand
Gehele geschiedenis van de auto is bekend en aantoonbaar door Renault specialist en oud eigenaar.
Auto heeft anti roest behandeling gehad door professioneel bedrijf.
Auto was roest vrij voor behandeling
Zoals u ziet op de foto’s een werkelijk pracht exemplaar.
Auto is echt van een oude dame geweest die hem alleen voor ritjes supermarkt en kerk heeft gebruikt.
Auto is altijd in en rond het dorp gebruikt
Auto heeft altijd binnen gestaan.
Alleen zomers mee gereden.
Elke keuring is natuurlijk toegestaan
De tekst impliceert dat de auto altijd in NL is geweest. Een andere mogelijkheid is dat de auto ergens voor de digitalisering van de RDW van de weg is gehaald en niet meer geregistreerd is geweest sindsdien. Maar dan klopt het verhaal in de advertentietekst nog steeds niet. Misschien eens vragen aan die Renault specialist?
 
Ik weet niet of dat tegenwoordig nog kan, volgens mij is dat uit de tijd voor de geautomatiseerde administratie. Als een auto jarenlang niet was gebruikt, dan verdween het kenteken uit de actieve administratie. Het moest dan bij de RDW opnieuw worden geactiveerd, mogelijk dmv een schouw.
 
Renault 4 tl 1992 Beige

2dd70a40-1b80-4825-889e-d1b897aeda0d


Volkswagen Polo 1.05 Fox* apk 10-2026*rijdt goed

393c190a-a96b-4035-900f-4e5b583a920b

Nissan Terrano-ii 2.7 TD VAN 3DR 4WD 1997 De driedeurs 4x4 op grijs kenteken, ook zo'n welhaast verdwenen fenomeen.

65b1a4aa-907d-4738-91b9-3e44d7274e7a


Suzuki Alto 0.8 1984 Rood

14184749-21d4-4524-b002-03969e639816
 
Ik heb heel kort precies zo'n Polo 2F 1.05 gehad, op grijs kenteken. Veel vlotter dan je zou denken.

Die Terrano II is best een capabele terreinauto. Paar keer mee gereden, fijne kar.
 
nissan-100-nx-1-6-slx-sport-i-1-6-slx-sport-i.jpg


1920x1080.webp


1920x1080.webp


1920x1080.webp


0-53dce184df92a22a3635c7033342f79e.jpg


0-c70d97cb454f087ab919c555ffc9afcc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die Zagato is een iets sportiever model dan de SW van Lancia zelf. Heel fraai. Alleen een achter schade wordt een lastig verhaal

De 30TX vind ik ook heel bijzonder. Net een uitgebreid artikel in de Classic Cars (Duits van Autozeitung) gelezen. In Duitsland staan er nog 7 Renaults 30 op kenteken.
 
Nooit geweten dat er ook Zagato SW's zijn. Maar 2 dus echt een zeldzaamheid. Lancia Thema SW Zagato

P1110182-1280x960.jpg
Ik zie dit nu pas, maar ik ook niet. Zover ik weet kwamen ze van Pininfarina.

Edit: Inmiddels uitgezocht! Voordat de productie SW officieel kwam van Pininfarina zijn er 2 Thema’s omgebouwd door Zagato op basis van de sedan, en dit is daar eentje van, terwijl de Pininfarina-versie echt als SW náást de sedan ontworpen is.
 
Laatst bewerkt:
Mijn hemel.. en dan nóg vier loze knoppen op het dashboard hebben. Plus geen lederen stuurwiel. :(

Mja, opzich is dat wel hoe een hot hatch origineel in die tijd (meestal) was.Stalen wielen, niet standaard een radio aan boord, stoffen bekleding, niet veel meer snuisterijen dan de bravere versies. De dikke audio en velgen werden vaak pas door de vierde/vijfde/zesde eigenaar toegevoegd.
 
Leuk! De velgen passen er wel iets minder bij. Ik had een Golf variant in die kleur, met de velgen en bumperlip van de V6 versie. Helaas met de matige 2.0, maar ik vind het nog steeds een mooie auto. De 2.0 was voor de benzine de topmotorisering voor de Golf Variant. Zwaardere motoren had ie alleen in de Bora Variant, zoals de 1.8T, V6 en deze V5. Leuk blok lijkt me dat, maar hij schijnt vrij onzuinig te zijn. Gaaf ook hoeveel motoren men leverden!
Benzine: 1.4, 1.6, 1.8, 1.8T, 2.0, 2.3 V5, 2.8 V6.
 
Terug
Bovenaan