Welk type auto is slim bij 60.000 km per jaar?

Hi allemaal,

Ik overweeg mijn Volvo V40 diesel (2015) te vervangen. Ik rijd ongeveer 60.000 km per jaar, vrijwel alleen snelweg (woon-werk: ~220 km retour). Ik wil lagere maandlasten en toekomstbestendigheid, maar ook voldoende actieradius-marge als het om een electrische auto gaat. Mijn budget voor aankoop is zo'n € 20.000,-

Wat is wijheid? Diesel, electrisch of hybride?
(Thuisladen aan eigenpaal is een mogelijkheid)

Welke keuze zouden jullie maken in mijn situatie?

Dank voor het meedenken!

^^ Kan je op locatie bij je werkgever (voordelig) laden?

Écht besparen zal pas kunnen als je werk dichter bij huis regelt, denk ik.

Als je nabij huis of werkplek (voordelig) LPG kan tanken, dan zou ik die brandstof ook meenemen in je berekening.
Kan je, bijvoorbeeld, een recente Dacia Sandero op LPG rijden.

Laatst bewerkt:
Ook zonnepanelen? Met zoveel kilometers laad je dan wel veel buiten je eigen opwekking op denk ik? Je zal vaak moeten laden. Alsnog goedkoper dan brandstof, maar toch...
Met 60k per jaar misschien nog een diesel voor 3 jaar en dan weer kijken naar een EV?
Nu niet teveel aan uitgeven, kan je de rest vast opzij zetten voor een EV t.z.t. die wat meer bereik heeft. Voor 20k een EV occasion kopen en dan zoveel kilometers rijden per dag en jaar, vraag mij af of dat de beste optie is.
Misschien mhev dan nog wel de beste als je geen diesel meer wil, of LPG.

Ook wel benieuwd naar de overweging van de V40 wegdoen. Doorrijden is geen optie? Nog even doorsparen voor een betere elektrische optie wellicht?

Is dat echt goedkoper? Ik rijd wel minder. Ongeveer 40.000 km maar ik krijg een EV niet goedkoper dan de reeds afgeschreven diesel.

Let wel ik reken met afschrijving erbij. Als ik die extra 30k zou aftikken en vergeten dan is het goedkoper om EV te rijden.

Is dat echt goedkoper? Ik rijd wel minder. Ongeveer 40.000 km maar ik krijg een EV niet goedkoper dan de reeds afgeschreven diesel.

Let wel ik reken met afschrijving erbij. Als ik die extra 30k zou aftikken en vergeten dan is het goedkoper om EV te rijden.
Dat is puur de brandstof inderdaad, geen afschrijving.

Dat is puur de brandstof inderdaad, geen afschrijving.
En dan heb ik nog gerekend met zeker 2500 kWh gratis.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat iemand er nog meer dan 20 euro voor geeft als er meer dan 2 ton op staat.

Onze Aygo staat er nota bene nog steeds..... Met zijn astronomische kilometerstand van 138000 km.

Ik rij zo rond de 5.5 cent aan stroom per kilometer (185 watt per kilometer x € 0.29 per kW, prijs van Oxxio). Bij 5.000 km per maand dus 5.000 x 0.055 = € 275,- , per 1-1-2026 € 93 verzekering en € 80 MRB. Onderhoud tot nu toe € 0.014 per km, zal bij 5.000 dus iets meer zijn, maar stel € 100,-. Kosten dan per maand € 550 excl afschrijving.

Ik rijd 60.000 km per jaar, vrijwel alleen snelweg. Ik heb nu een diesel maar loop tegen de hoge vaste lasten aan, vooral MRB en onderhoud. EV’s vragen wel afschrijving, maar in mijn geval zijn variabele kosten veel belangrijker omdat ik zo veel kilometers maak.

Brandstof:

De brandstofkosten lopen hard op. Thuis laden is per kilometer duidelijk goedkoper dan diesel.

Wegenbelasting:

Voor de Volvo kost mij dit ± €2.000 per jaar. Met een EV ligt dat vanaf 2026 in mijn provincie rond €400–600 per jaar.

Afschrijving:

EV’s schrijven sneller af dan brandstofauto’s door technologische ontwikkeling en onzekerheid over accu’s. Dat maakt het weer twijfelachtig…

Maar: ik moet toch een andere auto kopen, dus afschrijving speelt in beide scenario’s. Dan gaat het om wat ik totaal kwijt ben per maand.

Als ik het voor mij doorreken is een EV netto enkele duizenden euro’s per 3 jaar goedkoper dan opnieuw een diesel aanschaffen lijkt me?

Goedkoop of gratis laden op mijn werk is geen optie. Ik overweeg de Volvo weg te doen omdat hij nu zo n 320.000km gelopen heeft en serieuze gebreken vertoont. De 6e versnelling werkt sinds kort niet meer en ook de roetfilter is kapot, uitgeschreven bij het RDW om hem door de keuring te laten komen. Maar heel betrouwbaar is hij niet meer.

Bij 60000km per jaar woon-werk verkeer, zou ik overwegen een kleinere dieselauto aan te schaffen, bv een B-segmenter. VW Polo of iets dergelijks. Elektrisch zou ook een optie kunnen zijn, aangezien je thuis kan laden, maar dan ben je wel elke dag aan het stekkeren, zeker in de winter. Met een ( volle tank) diesel kun je ongeveer een week rijden, zonder tankstop. LPG kan ook, maar dat betekent ook bijna dagelijks tanken.

Daarbij wordt vanaf 2026 een 70 of 75% benzine MRB tarief gehanteerd voor elektrische auto's, waardoor je dan jaarlijks al snel € 900-€1300 betaalt voor een C of D segment EV. Met een B-segment diesel zal je rond de €1600 per jaar uit komen. Een B-segment EV kan nog voordeliger uitpakken, maar die hebben een kleinere batterij, en dus een beperkter bereik, waardoor die 220 km retour wel eens een "uitdaging" kan worden bij winterse temperaturen.

En wat betreft het EV gebeuren : er zijn solid-state batterij in de maak. Zodra EV's met deze batterijen op de markt komen voor de gewone consument, zullen EV's met Lithium -ion batterij sneller gaan afschrijven. Iets om rekening me te houden, als het gaat om toekomst bestendigheid.

Laatst bewerkt:
Met zoveel km per jaar wil je toch geen stress

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 18.900
Kilometerstand: 71.402 km
Bouwjaar: 10/2016

Weegt nog geen 1400kg, rijdt heerlijk, gaat nog makkelijk 3 jaar mee. Denk wel 4 a 5 zelfs.

Verkoopprijs: € 16.900
Kilometerstand: 82.826 km
Bouwjaar: 07/2017

Weegt 1200kg voor de wegenbelasting gunstig. Saai maar prima.

Bij die kilometers kan je ook nog LPG overwegen.
Ik heb dat soort kilometers een tijdje gedaan op LPG, na een tijdje wordt om de dag tanken wel een beetje vervelend. Dan had ik nog de mazel langs een tankstation te rijden op mijn route maar als je daar speciaal voor om moet rijden is het helemaal niet leuk meer. Dan liever een diesel met een flinke tank.

Ik rij zo rond de 5.5 cent aan stroom per kilometer (185 watt per kilometer x € 0.29 per kW, prijs van Oxxio). Bij 5.000 km per maand dus 5.000 x 0.055 = € 275,- , per 1-1-2026 € 93 verzekering en € 80 MRB. Onderhoud tot nu toe € 0.014 per km, zal bij 5.000 dus iets meer zijn, maar stel € 100,-. Kosten dan per maand € 550 excl afschrijving.
In deze berekening ben je aan brandstof dus €275 per maand kwijt. 185W/km vind ik realistisch, dus dat laat ik zo.
Voor een diesel reken ik met 1l/20km oftewel 5l/100km. Prijs van €2. Met 5.000 km zit je dan op 250 liter, oftewel €500.
Op jaarbasis scheelt dit dan €2700.

Misschien rijd je zuiniger met de diesel of minder zuinig met de EV. Misschien blijft de diesel prijs gelijk en stijgt die van stroom. Is ook wel beetje koffiedik, wil je jaren vooruitkijken. Feit is dat het verschil in bedrag voor brandstof er is. Als je hierbij afschrijving van een diesel en een EV meeneemt, met daarbij verwacht onderhoud, denk ik dat het elkaar niet veel ontloopt, maar wel in het voordeel van de EV. MRB zal in 2026 nog in het voordeel zijn van de EV.

Nu een diesel van €18k kopen, die is over 3/4 jaar ook niet veel meer waard, want er staat zo weer 2 ton bij.
Voor een EV geldt hetzelfde. Die is waarschijnlijk goedkoper in onderhoudt, maar schrijft nog wat meer af wellicht. Voordeel van occasion is wel dat de meeste afschrijving al is "gebeurd". Dat geldt voor beide.

Misschien is dus de overweging vooral wat jezelf wil. Dagelijks laden of wekelijks tanken? Denk dat voor jou een EV zo voordeliger lijkt, maar misschien klopt mijn verhaal niet, ben ik te snel gegaan. Wel lang verhaal geworden :ROFLMAO:

Met 60k per jaar ga je toch niet dagelijks laden. Nul flexibiliteit als je nog eens iets anders wilt doen na een werkdag.

Verkoopprijs: € 15.990
Kilometerstand: 97.000 km

Dit kopen en naar de 500k rijden.

Zou zelf misschien zelfs wat lenen om een knappe E220Cdi te kopen en naar een miljoen te rijden.

Veel goedkoper rijden dan met de V40 wordt lastig, maar om een EV te proberen zou ik gewoon een vroege Model 3 kopen. Daar kan je je geen buil aan vallen.

Heb je wel eens gekeken wat het kost om je huidige auto weer op te (laten) knappen? Het missen van een versnelling zou ook zomaar bijvoorbeeld alleen maar opnieuw afstellen van de kabels kunnen zijn. Dan valt dat nog mee, minder dan de afschrijving die je hebt op een andere auto.

Als je zoveel KMS rijdt, iets heerlijk comfortabel kiezen, dus geen B-segment. Ooit ook in zo een situatie gezeten (die ik snel beu was ondanks leuke job) en had toen een Citroën C4 Grand Picasso Exclusive met werkelijk alle opties zoals dubbel glas, 4 zone klima, luchtvering achter en noem het maar. Maar als gezegd, ik was dat vele rijden snel zat.

Wijsheid 1: doorrijden met je huidige wagen is het goedkoopste.
Wijsheid 2: ga eens een proefrit maken in een model-3. Of een andere EV. Tesla proefrit, maar ook andere merken, kun je online boeken, zonder gedoe met verkopers.
Daarna praten we verder, want je moet het echt eerst eens ervaren voordat je met je excel-sheet gaat stoeien.

De auto kan gewoon 's nachts te laden of even langs een Tesla snellader (a € 0.30 per kW) als je nog weg moet? De auto staat met 220 km/dag meer stil dan dat'ie rijdt.

Tesla snelladers verschillen in prijs per tijd en regio. Waar ik nu ben kost het nu 66ct per kWh. Diesel is dan goedkoper.

Stel je hebt een werkdag gehad - je komt thuis aan met 80km range. Je haalt wat spullen op en moet door naar familie 50km verderop - door drukte heb je nog haast ook. Je komt met 10km range aan, gelukkig is er een laadpaal in de straat met 2 beschikbare plekken. Je sluit hem aan, maar ziet in de app dat de auto niet laadt. Paal in de storing. Oké, stukje verder rijden naar een andere - dan maar door de regen lopen. Wat nu, daar staat een ICE auto geparkeerd! Op de terugweg dan maar via een snellader om thuis te komen, moet net lukken want die staat 8km verderop.

[bovenstaand ongeveer meegemaakt in de praktijk - uitzonderlijk maar realistisch]

Ik rijd zelf EV dus ben echt niet tegen EV rijden. Maar 60k per jaar is véél.

Heb nu 200km praktijk range en dat werkt met 10k per jaar prima. Ga naar 300/350 range en waarschijnlijk 15k per jaar. Moet ook prima gaan. 60k.. 100% een D segment diesel.

Met 60k per jaar ga je toch niet dagelijks laden. Nul flexibiliteit als je nog eens iets anders wilt doen na een werkdag.

Verkoopprijs: € 15.990
Kilometerstand: 97.000 km

Dit kopen en naar de 500k rijden.

Zou zelf misschien zelfs wat lenen om een knappe E220Cdi te kopen en naar een miljoen te rijden.
Hij wil minder kosten per maand en dan kom jij aan met een E220cdi, daar gaan de kosten echt niet mee omlaag.

Ik denk dat je voor €20.000 weinig keuze hebt wanneer je een EV zoekt met een bereik waarbij je met dagelijks thuis laden nog veel bereik overhoudt, zoals hierboven beschreven. Heb je daar vrede mee, dan dus prijs. Zie je dat niet zitten, dan kan je beter naar diesel. Of hybride.
V40 repareren wordt genoemd, zou je dat zien zitten? Enig idee?
Want nu repareren betekent niet dat het dan klaar is voor de komende jaren wat onderhoudt betreft. Maar je hoeft geen andere auto aan te schaffen, voor het geld wat je dan bespaart kan je aardig onderhoud doen. Maar ik heb het idee dat je dat niet ziet zitten, omdat je de maandelijkse kosten omlaag wil hebben.

Ik weet niet of het een V40 D2 is of een D4. Maar 320.000 km is fors maar ook niet onoverkomelijk. Wel een kilometerstand waar ze meestal extra aandacht willen hebben.

Roetfilter is net ff jammer. Waarschijnlijk een duurdere reparatie dan de versnellingsbak. (Mogelijk is de koppeling ook gewoon op) Is een forse beurt van 5000 euro dan geen betere optie. Volgend jaar staat die tenslotte op 380.000 km. Afgeschreven is die al.

Tesla Model 3 is een goede optie hoor. Prima auto verder. Let wel op dat je even uitleest hoeveel kW die heeft snel geladen. Daar degraderen ze duidelijk sneller van.

Toch prima met ev te doen? Elke dat 100% heb je zo 300 km. En met een beetje spelen met variabelen kan dat meer worden als je dat nodig denkt te hebben. Of je stopt idd 15 minuten bij een snellader. Zou kijken naar een model 3, of kona/ niro met 64 kwh. Polestar 2 en Ford Mustang zou ook nog net kunnen.

Hij wil minder kosten per maand en dan kom jij aan met een E220cdi, daar gaan de kosten echt niet mee omlaag.

dat is een c200cdi handbak, geen E.

Laten we rekenen:

€2000 hsb per jaar (iets lager voor NH, hoger ZH, tientjeswerk)
2500L, dus zo een €4500 aan diesel per jaar. Zal wel eerder op €5000 liggen.

1x per week tanken.

€20.000 aanschaf in 7 jaar afschrijven naar €0 is grofweg €3000 per jaar

Zit je op €10.000. Reken zo een €2000 per jaar voor onderhoud. Verzekeren zal ook zo een €1000 kosten. Dus 13k per jaar all in.

Dit zal miss nog wat goedkoper zijn

Als je thuis kan laden dan is elektrisch rijden een voordelige optie, zeker in combinatie met laadpaal, zonnepanelen en een dynamische contract.

De onderhoudskosten liggen ook heel laag

De stroomprijs is nu ( bij mij) in de winter 25 cent per kWh en in de nacht meestal onder de 20 cent per kWh, in de zomer regelmatig gratis of voor een heel laag tarief.

Elektrisch rijden zal wel het meest toekomst bestendig zijn, de verwachting is dat brandstof steeds duurder gaat worden.

De prijs per kilometer hangt natuurlijk ook sterk af van wat je koopt.
Over het algemeen zijn grote en auto’s met een hoge nieuwprijs vaak duurder om te rijden.

Welke afschrijving heb je nog bij de afgeschreven diesel?

In dit geval heb je nog 20k om af te schrijven, van uitgaande dat je het maximale budget gebruikt.

Deze vraag fascineerde me - bij deze kilometers zou je verreweg het meest voordelig uitzijn met lpg als je brandstof zou willen (hoe vreemd dan ook) ervan uitgaande dat je jouw auto niet verder wilt aanpassen. Maar elektrisch zou ik zeker serieus bekijken, als je kunt thuisladen. Dan is in de avond inpluggen -> in de ochtend vol (gesteld dat je driefasen kunt laden), dat heb ik nooit een probleem gevonden met een elektrische auto. Als je met budget uitgaat van een auto met 400 km WLTP dan is de keuze royaal en vind je verschillende Kia Niro's, Volkswagen ID.3's en meer. Zet je de selectie op een auto met 500 km WLTP, dan vallen er véél auto's af maar heb je wel wat meer 'spek op de benen' in de winter. Dan komen de verschillende Tesla 3's in ruime aantallen naar boven, maar ook Volkswagen ID.4's of Skoda Enyak's (en een enkele ID.3 of bijvoorbeeld een Mustang Mach-E). Ik ga ervan uit dat je geen Hyundai Nexo op waterstof wilt kiezen, die staan er ook enkele tussen. De auto's in deze selectie hebben dan trouwens ook best de nodige ervaring/kilometerstanden. Dus kijk daar ook even voor uit - bij de auto's met 400 km actieradius zie je ook kleinere auto's die minder kilometers hebben - en daarmee moet je trouwens ook heel aardig vooruit kunnen komen met je woonwerkverkeer zoals eerdere forummers hebben aangehaald, ook in de winter. Maar het komt wel wat kritischer uit.
Let er bij brandstofauto's wel op (vooral benzine), dat de prijzen hiervan de komende jaren ook aardig kunnen stijgen door bijvoorbeeld hogere belastingen. Volgens mij gaat het autorijden sowieso duurder worden - dat geldt voor alle brandstoffen.

Dat heb ik al vaak gelezen, maar volgens mij klopt dit niet. Op Marktplaats zie je vaak veel meer afname dan in deze tabel.

Bij mijn LFP accu zit ik op 93% na 75.000km. Dus mocht ik deze trend lineair doortrekken dan is de accu bij 300.000 op. Valt mij tegen en ook de reden dan ik hem niet vanuit de Lease overneem.

Hij valt overigens wel binnen budget met €19.800 overname prijs.

Budget verlagen en C-segmenter Diesel met relatief lage kilometerstand opzoeken.

Zoiets als dit kan nog wel even een tijdje mee. Minder uitgeven ----> minder afschrijven.
Dit vind ik een mooie suggestie.

Probleem met diesel vs EV is dat je door de hoge km's bij de EV tegen een afschrijvingsrisico aanloopt. Maar ook weer lagere onderhoudskosten dan een diesel. Uiteindelijk doet het totaalplaatje icm comfort wat. Maar juist op zulke afstanden hakt de minderprijs van de EV-consumptie er wel in denk ik.

Bierviltje, obv gelinkte auto's hierboven:
Astra 1.7k mrb, 3.000l diesel à €1,80, 7ct/km onderhoud = 11.3k kosten per jaar, excl afschrijving.
TM3 900 mrb, 11.000kWh à €0.30, 5ct/km onderhoud = 7.2k kosten per jaar, excl afschrijving.
Dan kun je dus op een TM3 jaarlijks 4k meer afschrijven en nog steeds break even spelen. En daarvoor heb je dan de voor- én nadelen van elektrisch rijden. En moet je wel 20+k ophoesten, bij de Astra 10k.

Dit alles even los van comfort, wensen, etc.

Dat heb ik al vaak gelezen, maar volgens mij klopt dit niet. Op Marktplaats zie je vaak veel meer afname dan in deze tabel.

Bij mijn LFP accu zit ik op 93% na 75.000km. Dus mocht ik deze trend lineair doortrekken dan is de accu bij 300.000 op. Valt mij tegen en ook de reden dan ik hem niet vanuit de Lease overneem.

Hij valt overigens wel binnen budget met €19.800 overname prijs.
Ik ben geen expert, maar volgens mij is de degradatie van een accu geen lineair proces en vlakt de degradatie af in de loop der tijd.

Heb nu 200km praktijk range en dat werkt met 10k per jaar prima. Ga naar 300/350 range en waarschijnlijk 15k per jaar. Moet ook prima gaan. 60k.. 100% een D segment diesel.
Mijn range zit tussen de 300 en 350km, heb vorig jaar 45000km gedaan en dit jaar 40000km. In totaal ongeveer 20 keren aan een snellader gestaan voor de uitzonderlijke momenten (reizen naar zuiden Frankrijk, voor het werk naar zuiden Duitsland) en dan nog een keer of 3 even aan de snelladers omdat ik bv was vergeten te laden 's nachts.

Dus ik denk dat 45 werkweken van 1100km wel zeker doenbaar zijn. (Maar 10000km/jaar privé) met een EV. Maar of dat in het budget past is een andere vraag.

De beste oplossingen zou ik eerder vinden:
- thuiswerken
- verhuizen
- ander werk zoeken

Ik ben geen expert, maar volgens mij is de degradatie van een accu geen lineair proces en vlakt de degradatie af in de loop der tijd.
Dat klopt ook met wat ik erover heb gelezen. En dat zijn best veel verschillende artikelen! In het begin neemt het vaak wat sneller af, maar dan vlakt het inderdaad af. Ook afhankelijk van laden, type accu en andere factoren, maar de conclusie is doorgaans dat een accu veel langer meegaat dan aanvankelijk werd gedacht/verwacht. Gunstig dus!

Mijn jaarkilometers komen uit op 45.000 per jaar en kan thuis opladen. Ik rij een Kia e-Niro uit 2019, dus met 1 fase lader (maximale laadsnelheid 3,3kW/u) . Ook dit is prima te doen, ook met opladen tot 80%. Voor langere ritten laad ik wel tot 100% op.
De boordcomputer geeft over de afgelopen 60.000 km (sinds ik met de auto rij) een gemiddeld verbruik van 160 Wh/km, voornamelijk koud weer (onder de 7°C) of harder dan 110 km/h zijn funest voor de actieradius.

Helaas buiten budget, maar een Subaru Solterra zijn te koop als Approved Occasion met 8 jaar garantie zonder kilometer beperking. Helaas is deze wel zwaarder en onzuiniger dan Kia Niro/Soul een Hyundai Kona of een MEB VAG EV. Samen met Tesla modellen lijken mij dat de meest voor de hand liggende keuzes.

Ik heb de auto overgekocht voor €20.000 en ik kan amper meer luxe verlangen (ExecutiveLine) en voordeliger rijden, zelfs als 25 jarige.

Ook zonnepanelen? Met zoveel kilometers laad je dan wel veel buiten je eigen opwekking op denk ik? Je zal vaak moeten laden. Alsnog goedkoper dan brandstof, maar toch...
Met 60k per jaar misschien nog een diesel voor 3 jaar en dan weer kijken naar een EV?
Nu niet teveel aan uitgeven, kan je de rest vast opzij zetten voor een EV t.z.t. die wat meer bereik heeft. Voor 20k een EV occasion kopen en dan zoveel kilometers rijden per dag en jaar, vraag mij af of dat de beste optie is.
Misschien mhev dan nog wel de beste als je geen diesel meer wil, of LPG.

Ook wel benieuwd naar de overweging van de V40 wegdoen. Doorrijden is geen optie? Nog even doorsparen voor een betere elektrische optie wellicht?
Sorry, maar met deze kms is een mhev juist niet interessant imo: op de EV rijdt je hoogstens de helft van je kilometers, de rest op dure benzine en je hebt het onderhoud en gewicht mee te zeulen. Diesel idem: wegenbelasting stuk hoger en brandstofkosten ook in vergelijk.met electrisch. Onderhoud waarschijnlijk.ook duurder .aar pech / geluk kan je natuurlijk altijd hebben. In elk geval.is een Ev technologisch veel.simpeler, dus er kan minder kapot (en onderhoud...). Alleen als je accu of motor kapot gaat.... oplossing: eentje met niet te gek veel kms.kopen die nog in de garantie zit. Dan rijd je met een beetje mazzel.op de afschrijving na heel.goedkoop.

^^ minder onderhoud aan EV's is lang niet altijd de werkelijkheid, blijkt steeds meer en meer.

Zeker met een dergelijk, jaarlijkse, kilometrage zal bandenslijtage wel een ding zijn, ook al is er veel snelweg verkeer.
Maar, zoals ik laatst hier op het forum ook las.. koelvloeistof verversing van de actieve batterijkoeling om de 60 duizend kilometer, voorschrift van de fabrikant. Kán je dus jaarlijks doen met een dergelijk gebruikspatroon. En dat wil je, want anders mogelijk verval van fabrieksgarantie op je HV batterij.

Terug
Bovenaan