Occasionwedstrijd #895: Winkeldochter | SVFwint !

Deze MINI staat al een jaar in de handelsvoorraad van dit autobedrijf te wachten op een nieuwe eigenaar.

Zou de kleur daarvoor verantwoordelijk zijn?

MINI Cooper S - 2.0 S

08-2014
184.474km
€ 11.500

mini-cooper-s-mini-2-0-s-pano-leer-navi-cruise.jpg

Lancia Phedra 2.2 diesel
lancia-phedra-2-2-jtd-platino-7-pers.jpg

Link naar advertentie
  • Prijs €2k
  • Bouwjaar 2008
  • 263k km
  • Te koop sinds 18/03/2023
  • APK sinds 2024 verlopen
Ik ging op jacht naar een auto wat alles tegen heeft: een niche merk waar alleen connaisseurs wat mee hebben, een type model (MPV) wat niemand meer wilt en een aandrijflijn icm gewicht waar je gigantisch hard voor wordt afgestraft in NL.

Zie hier, de Lancia Phedra. Praktisch, lekker ruim voor 7 personen, maar onverkoopbaar met meer dan 600 euro per kwartaal aan MRB.

De auto is recent opnieuw te koop gezet, maar staat als je Finnik checkt al 960 dagen (maart 2023) bij hetzelfde bedrijf te koop. APK is in januari 2024 verlopen…

Enkeltje sloop vrees ik.

Laatst bewerkt:
Wat maakt een auto in deze markt tot een winkeldochter? Volgens mij hebben we de volgende kandidaten:
• te hoog geprijsde auto's. Elders goedkoper? Deze lekker laten staan!
• auto's waar wat mee is. Lekke koppakking, versleten koppeling, dat soort werk
• auto's die bekend staan om hun 'gevoelige' techniek (hallo, THP!)
• oude, kilometerrijke exemplaren van dure auto's ('een goedkope BMW is een dure BMW')
• vergeten modellen
• oldtimers

De laatste twee categorieën vind ik het leukst. Vandaar deze

Simca 1100
Bouwjaar 1976
Vraagprijs € 4.900,-

Staat op naam van de garage sinds 20 augustus 2024, 11:56 uur

Hier te koop

Wanneer zag je voor het laatst een Simca 1100 in het wild? En toch staat deze er best wel knap bij, kijk maar hieronder. En nog een luxe uitvoering ook: stoffen bekleding en rechter buitenspiegel.
Zou de lange statijd komen omdat de garage 'm uitscheldt voor 'Talbot'?

talbot-1100-le-ls-simca-1100.jpg

En nog een luxe uitvoering ook: stoffen bekleding en rechter buitenspiegel.
Nou, echt luxe is hij niet. Het is een LE, de kaalste uitvoering. Die dan toevallig stoffen bekleding had of het interieur is later eens vervangen. De rechter buitenspiegel was ook een accessoire.

Nou, echt luxe is hij niet. Het is een LE, de kaalste uitvoering. Die dan toevallig stoffen bekleding had of het interieur is later eens vervangen. De rechter buitenspiegel was ook een accessoire.
Leuk om te weten! Dat is gewoon geen expertise meer, dat is autowetenschap (y).
Ik herinner me dat de Simca 1100 werd afgeleverd met geperforeerde skai bekleding. En deze stoffen versie zag er wel wat luxer uit. Maar die bekleding ziet er zo strak uit dat 'ie waarschijnlijk geen 49 jaar oud is, inderdaad.

Lancia Phedra 2.2 diesel
Echt niet om aan te gluren dat ding. Ik snap dat echt niemand in zo een misbaksel wilt rijden, beetje a lá Multipla. Volgensmij is de motor prima te pruimen maar in Nederland niet te versmaden. Leuk modelletje voor een garbage run of dergelijke!

Echt niet om aan te gluren dat ding. Ik snap dat echt niemand in zo een misbaksel wilt rijden, beetje a lá Multipla. Volgensmij is de motor prima te pruimen maar in Nederland niet te versmaden. Leuk modelletje voor een garbage run of dergelijke!
Smaken verschillen. Ik denk juist dat er weinig andere merken zijn waar je zo’n ruime, complete en goed uitgeruste auto voor weinig kunt rijden.

Nou is dat hier ook helemaal niet relevant, dit is een wedstrijd voor winkeldochters en niet of een auto mooi is.

Honda Jazz 1.2 special
Bouwjaar: 1986
Kilometerstand: 49.579
Prijs: € 7.950,-

Waarom is dit een winkeldochter?
De Europese Honda Jazz is een Honda City voorzien van een andere naam. De Honda City is in Japan een cult auto geworden omdat er een turbo versie (met 110pk en genaamd de Bulldog) en er een opvouwbare Honda Motocompo in de kofferbak past. De turbo modellen gaan gemiddeld voor 25.000 euro of meer van de hand, maar de gewone City is nagenoeg niets waard.

Voor de leek is een Honda Jazz niets anders dan een Honda voor oma's en opa's uit 1986. Voor een Honda liefhebber is de Jazz geen Civic of Prelude. Voor een JDM liefhebber is een Jazz geen turbo. Zelfs al zou ik persoonlijk een doorgerotte Honda City turbo vinden, dan nog vind ik deze te duur om de heleboel in over te lepelen.
Deze is het dus eigenlijk allemaal net-niet.

3343e043-bf17-442d-9605-e6068badc040
\
a6b62e77-d616-437f-b724-ea54b0644f66

49beca66-320e-47c1-8d73-565941eed651

a811febb-0a3f-4162-888e-0edc967a3723

Je kunt ook zeggen dat het een hele ruime comfortabele auto is met een dijk van een diesel. Maar onbekend maakt onbemind. En ja, wegenbelasting is torenhoog.

Smaken verschillen zeker, toen ik die advertentie hier toonde zei mijn wederhelft, oooh wat een mooie kleur. En ook nog stoelverwarming! :love:
Maar ik vrees dat ook in BE dit een kleine fiscale ramp is… zonde eigenlijk dat dit soort auto’s naar de export / sloop gaat. Was het luxe zusje van een illuster viertal Ulysse, C8, 807. Twintig jaar voor Stellantis gestalte kreeg ;)

Weten we het nog?

In de jaren '90 probeerde het nieuwe Koreaanse merk Daewoo ons te verleiden met de slogan:

"U bent toe aan een Daewoo".

Nou dat kan niet gezegd worden van dit pareltje:

Daewoo Tacuma - 1.8 SX

Al sinds 19-04-2019 wacht deze Tacuma op een nieuw baasje.
Amper ingereden, hip kleurtje, geen geld, en een zee van ruimte.
Toch staat hij na 6,5 jaar nog altijd te koop.
En we weten allemaal wel waarom waarschijnlijk.

daewoo-tacuma-1-8-sx-airco-stuurbekr-weinig-kms.jpg

Alleen is dat vrij lastig. Heb gewoon op deze site bij occasions gekeken en dan langst geleden online
Wat vind je dan lastig? :) De reden waarom ik dat doe is dat een advertentie soms verloopt of opnieuw geplaatst wordt voor de zichtbaarheid. Maar een tenaamstellingsdatum staat vast, vandaar. ;)

Wat vind je dan lastig? :) De reden waarom ik dat doe is dat een advertentie soms verloopt of opnieuw geplaatst wordt voor de zichtbaarheid. Maar een tenaamstellingsdatum staat vast, vandaar. ;)
Probleem is dat je ze dan één voor één moet gaan checken, dan kan het wel even duren! Als ze allemaal korter dan 6 maanden te koop staan heb je nog niks dat aan de criteria voldoet! :sleep:

Laatst bewerkt:
Probleem is dat je ze dan één voor één moet gaan checken, dan kan het wel even duren! :sleep:
Daarom maak ik altijd eerst een top-5, en daarna een top-3. Vaak vallen auto’s toch wel af door de staat of door hoe ze zijn gefotografeerd, zeker als je meerdere naast elkaar zet. ;)

Ik gebruik vaak finnik.nl voor statijd of datum laatste tenaamstelling. Daar zie je ook of de laatste tenaamstelling bedrijf is of particulier. En qua zoeken inderdaad via gaspedaal (of autoscout24.nl) en dan nieuw binnen en dan achteraan beginnen (met de de auto's die het langst geadverteerd zijn). Zie ik wat leuks doe ik de check met finnik.nl (er zijn ook auto's waarvan de advertentie er nog wel staat, maar die toch al wel lijken te zijn verkocht). En dan iets opzoeken wat jij het meest een winkeldochter vindt. De keuze is dan best nog groot en divers op zich.

Het feit dat je dus alsnog niet weet of een auto lang of niet te koop staat. Het is inderdaad een gok en hij kan opnieuw geplaatst worden. Maar wat gebruik jij als criteria bij een auto die lang te koop staat? Ik ga niet willekeurig kentekens invoeren om te zien of hij allang te koop staat.

Bij deze opdracht was het zo dat ik wist dat de Arna al heel lang te koop staat. Was nieuw al niet populair, en blijkbaar nog steeds niet.

Ik heb bij m’n inzending opties wel steeds even Finnik gecheckt.

Mijn inzending is ook relatief recent weer online gezet, maar aan de historie kan je duidelijk zien dat hij al sinds 2023 in de verkoop staat (toen online door autobedrijf , geen nieuwe eigenaar en tussendoor APK verlopen).

I.v.m. een vergadering ben ik vanavond om 20.00u niet in de gelegenheid om het OER online te zetten. Als iemand dit kan overnemen, dan graag. Anders doe ik het zelf later vanavond (na 22.00u).

Op dit moment moet ik de Fiat Tipo van @Karel 8215822 (jonger dan 2015) en Hyundai Pony Pick-Up van @Jp053 (niet te koop bij een bedrijf maar bij een particulier volgens kentekencheck) helaas afkeuren, omdat ze niet voldoen aan de criteria. Uiteraard hoop ik wel dat jullie meedoen. Jullie hebben nog tot 20.00u om jullie inzendingen aan te passen. Anders kunnen ze niet worden opgenomen in het OER.

I.v.m. een vergadering ben ik vanavond om 20.00u niet in de gelegenheid om het OER online te zetten. Als iemand dit kan overnemen, dan graag. Anders doe ik het zelf later vanavond (na 22.00u).

Op dit moment moet ik de Fiat Tipo van @Karel 8215822 (jonger dan 2015) en Hyundai Pony Pick-Up van @Jp053 (niet te koop bij een bedrijf maar bij een particulier volgens kentekencheck) helaas afkeuren, omdat ze niet voldoen aan de criteria. Uiteraard hoop ik wel dat jullie meedoen. Jullie hebben nog tot 20.00u om jullie inzendingen aan te passen. Anders kunnen ze niet worden opgenomen in het OER.

Lees het net op tijd, had het bericht op de vorige pagina gemist. Inzending gewijzigd.

Stemmen kan tot vrijdag 7 november 2025 20:00 uur.
Jay DoubleYou - Alfa Romeo Arna
alfa-romeo-arna-1-2-boxer.jpg

Jeroen W - Mercedes-Benz A140
mercedes-benz-a-klasse-mb-a-140.jpg

Zadelsnuiver - Volkswagen Polo III 6N GTI 1.6 16V
42116234-2.webp

929V^- Seat Ibiza 900 Playa
seat-ibiza-0-9-j-0-9-j.jpg

Blitz 1994 - Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo
0-0c1a02547a79439b161dbd255c56fb92.jpg

Mijn Favoriet - Volkswagen Passat 1.6
volkswagen-passat-1-6-1-6.jpg

rzasa - Renault Safrane 2.2 RT
renault-safrane-2-2-rt-vi.jpg

SVF - Alfa Romeo GTV - 2.0 V6 Turbo
alfa-romeo-gtv-2-0-v6-turbo-2-0-v6-turbo.jpg

Frits79 - Volkswagen Lupo
0-e6920c6a095beac73643e396ad7b4bcc.jpg

Volt - Daihatsu Materia 1.5 Soul
Daihatsu-Materia-1-5-Soul-ZIE-FOTO-S-1.webp

Spekky - Ford Taunus 1.6 van
ford-taunus-1-6-van.jpg

Zonder BMW met Skoda - Maserati Quatroporte 4.2 Duo Select
0-2525ddca5e5ef079b483ea89c091709b.jpg

Janhedrikklaasf3462399 - Volkswagen Phaeton 6.0 W12
volkswagen-phaeton-6-0-w12.jpg

Tina Trucker - Fiat 500 1.2 Pop
fiat-500-1-2-pop-1-2-pop.jpg

Guus Leferink - Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI Comfortline
volkswagen-golf-plus-1-4-tsi-comfortline-1-4-tsi-comfortline.jpg

D.E.N.N.I.S. - Subaru Impreza Plus Stationwagon 1.5 GL AWD
subaru-impreza-plus-station-wagon-1-6-gl-awd.jpg

JosUnimog - Rover Streetwise
rover-streetwise-1-4-5drs-airco-nieuwe-koppakking-2003.jpg

Jp053 - Subaru 1.8 XT Turbo
subaru-l-serie-1-8-turbo-xt-4x4-orig-nederlands.jpg

Dave R1517 - Renault Megane 1.6
142449032

944 - Honda Prelude Cabrio
honda-prelude-1-8-ex-1-8-ex.jpg

Bobbeltje - Citroën XM 3.0 V6 ambiance
citroen-xm-3-0-v6-ambiance-3-0-v6-ambiance.jpg

j.ko - Seat Exeo 1.6 Reference
1920x1080.webp

Edwin81 - Mini Cooper 2.0S

De Dude - Lancia Phedra 2.2 diesel

Harry Cabrio - Simca 1100

Banpei - Honda Jazz 1.2 special
3343e043-bf17-442d-9605-e6068badc040

Rudyke - Deawoo Tacuma 1.8 SX

Stemmen kan tot vrijdag 7 november 2025 20:00 uur.

Laatst bewerkt:
1. Edwin81 - Mini Cooper 2.0S: Snap ik niet. Leuk model, leuk kleurtje… :rolleyes:
2. Zonder BMW met Skoda - Maserati Quatroporte 4.2 Duo Select: Voor de prijs van een nieuwe A-segmenter… :love:
3. Frits79 - Volkswagen Lupo: VR6 past erin, dan is de motor net zo vlot als de buitenkant! Moet je smaak zijn… :ROFLMAO:

1. SVF - Alfa Romeo GTV - 2.0 V6 Turbo
2. Jp053 - Subaru 1.8 XT Turbo
3. Blitz 1994 - Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo

1. Banpei - Honda Jazz 1.2 special
2. Jp053 - Subaru 1.8 XT Turbo
3. SVF - Alfa Romeo GTV - 2.0 V6 Turbo

Heb zelf ff weekje overgeslagen, zag hier geen uitdaging in.

1 D.E.N.N.I.S. - Subaru Impreza Plus Stationwagon 1.5 GL AWD
2 929V6- Seat Ibiza 900 Playa
3 JosUnimog - Rover Streetwise

1) Frits79 - Volkswagen Lupo
2) Blitz 1994 - Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo
3) De Dude - Lancia Phedra 2.2 diesel

1. Spekky - Ford Taunus 1.6 Van
2. SVF - Alfa Romeo GTV - 2.0 V6 Turbo
3. Rudyke - Daewoo Tacuma 1.8 SX

Edit: spelfout in Daewoo verbeterd.

2. 929V6- Seat Ibiza 900 Playa
3. JosUnimog - Rover Streetwise

2. Edwin81 - Mini Cooper 2.0S
3. Zonder BMW met Skoda - Maserati Quatroporte 4.2 Duo Select

En dank je wel @D E N N I S voor het opstellen van het OER
Geen dank, ik heb het graag gedaan. De administratie afdeling is momenteel bezig met de factuur.

1. Harry Cabrio - Simca 1100
2. Volt - Daihatsu Materia 1.5 Soul
3. rzasa - Renault Safrane 2.2 RT

Terug
Bovenaan