Alfa Romeo Tonale / Dodge Hornet (facelift @ pag. 5)

2019 waren nou ook niet echt gloriedagen voor Alfa Romeo. Het merk moet terug naar de verkoopcijfers van de jaren '90 en 2000, wil Alfa Romeo op de lange termijn blijven bestaan.

Intussen is er wat meer info over de facelift die we eind dit jaar mogen verwachten:

De C-segment SUV uit Pomigliano d’Arco is een beetje symbool geworden van een overgangsfase sinds de fusie tussen FCA en PSA. Een auto die een beetje tussen wal en schip belandde en zich sinds de lancering 3 jaar geleden moet zien te handhaven in sterk veranderende marktcondities. Om de Tonale weer een boost te geven ging er al een tijdje het gerucht over een aanstaande grondige update. Afgelopen dagen drong een bevestiging hierover door op het internet. Alain Descat, chef van Alfa Romeo Frankrijk, zou het hebben laten doorschemeren. Begin volgend jaar moet ie op de markt zijn terwijl de presentatie eind dit jaar al zal plaatsvinden. Qua smoelwerk moet ie meer aan gaan sluiten op de Junior en de nieuwe Stelvio. Ook de achterzijde zal een stuk minder anoniem worden.

Het merk doet helemaal niks, verkopen ingestort, niemand heeft interesse, maar persberichten blijven ze maar sturen, "lekken" om maar wat in het nieuws te blijven,

Ingestort? Ik lees iets anders: Alfa Romeo boekt momenteel de beste verkoopresultaten sinds juni 2019 (+43% in Europa en +28% wereldwijd over het eerste kwartaal). Leuk feitje: in Duitsland werden bijvoorbeeld zelfs meer Giulia’s verkocht dan in Italië. Maar de opmars van Alfa Romeo is vooral te danken aan de vliegende start van de Junior

De verkopen van de Giulia zijn nihil.

Toevallig zag de top 10 qua verkoopcijfers van vorig jaar pas voorbij komen….

In Amerika zijn 2320 exemplaren vorig jaar verkocht, en nummer 10 van de top 10, Zwitserland , heeft heel vorig jaar 109 exemplaren verkocht .

Als de Junior er niet was, was er inderdaad amper een Alfa verkocht.die heeft de boel wat kunnen redden,

Klopt, zonder de Junior was het de helft minder.
Eerste kwartaal 2025:

CountryTotal Alfa RomeoOf which Junior
Italy117626102
France25861814
Germany25941506
Spain1236799

Nee, ik zag het eerder als een poging om te trollen.
Nou nou (selectief) overdrijven is ook een vak apart.

On topic, de meeste verkopen vinden in thuisland Italië plaats. De rest van Europa blijft zwaar achter. De beste verkopen vonden al voor 2019 plaats en zag je menig Alfa Romeo ook in Nederland rijden. Wel een stijgende lijn wat misschien genoeg is om winst te draaien en te overleven als merk.

Knip, niet op de man (m/v/x) spelen
als je deze grafiek ziet van de pers (lees Italpassion) dan doet de Junior het helemaal zo lekker nog niet, in januari zijn nog geen 1500 exemplaren verkocht (in Italië) En pas sinds vorig jaar zijn de verkopen wat aangetrokken, dus een vliegende start kun je het dus ook niet echt noemen...
tonale-vs-junior-italie.jpg

Die grafiek komt uit onderstaande stukje, dus ik ben de beroerdste niet en plaats het ook even hier:

Alfa Romeo Tonale: eerste spionagefoto's van de update verwacht in 2025​

Geplaatst op 13 mei 2025 om 09:35 uur·Geschreven door Alexandre Filluzeau
Advertentie
alfa-romeo-tonale-2025-1.jpg

Bij Mirafiori zijn 2025-versies van de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage gespot. Deze update zal de laatste versie van de huidige Alfa Romeo C-SUV zijn voordat er een radicale verandering plaatsvindt. De Tonale is namelijk het laatste Stellantis-voertuig dat gebruikmaakt van het platform dat ook de oude Fiat 500X en de oude Jeep Compass omvat. Beide zijn vervangen door modellen met de Fiat 600 op het CMP-platform en de nieuwe Compass op het STLA Medium-platform.

Geen esthetische verandering…​

alfa-romeo-2025-phev-rouge.jpg

De spyshots laten geen noemenswaardige esthetische veranderingen zien, wat bevestigt dat de update zich vooral zal richten op technologische verbeteringen. Er zijn foto's gemaakt van zowel de MHEV- als de PHEV-versie van de Tonale, en op het eerste gezicht zijn er geen grote aanpassingen aan het exterieur doorgevoerd. Aan de andere kant zouden er ook updates kunnen komen die de rijervaring verbeteren. Waarschijnlijk gaat het dan om wat esthetische aanpassingen en meer comfort.

alfa-romeo-tonale-vert-2025-1200x792.jpg

De kern van deze update ligt vooral op het gebied van infotainmentsystemen en motor-/versnellingsbakmanagement. Deze wijzigingen moeten de levensduur van de Tonale met twee jaar verlengen, in afwachting van de komst van de nieuwe versie in 2027. Hoewel deze technologische verbeteringen voldoende zullen zijn om de verkoop van de Tonale nieuw leven in te blazen, zou het model een broodnodige opleving kunnen krijgen om de daling in de verkoop in 2024 te compenseren. Deze daling zal naar verwachting in 2025 nog sterker zijn met de komst van de Junior.

De exacte datum van de update is nog steeds een mysterie. Hoewel de Tonale-update aanvankelijk gepland was voor medio 2025 , bleek uit een recent interview met Alain Descat , directeur van de premiummerken van Stellantis in Frankrijk, dat deze uiteindelijk eind 2025 op de markt zou kunnen komen. We zullen dus nog even moeten wachten om te weten te komen of deze versie van 2025 op tijd zal arriveren om de verkoop van het model een boost te geven.

De update van de Tonale uit 2025 lijkt misschien anekdotisch, maar het belooft een belangrijke stap te worden in de geschiedenis van het model. Hoewel er op esthetisch vlak geen grote veranderingen zullen plaatsvinden, zal het model naar verwachting wel de nodige verbeteringen met zich meebrengen om de verkoop te stimuleren... in afwachting van de nieuwe generatie van de Tonale, die wellicht in 2027 wordt gepresenteerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
"als je deze grafiek ziet van de pers (lees Italpassion) dan doet de Junior het helemaal zo lekker nog niet, in januari zijn nog geen 1500 exemplaren verkocht (in Italië)"

We zijn 3 maanden verder. De afgelopen maanden is de Junior verkoop in Italië opgelopen (April 1.776 st) en komen andere markten op gang, bv DUI met 350 st in April.Voeg FRA, SPA en vanaf nu ENG er aan toe en volume zal inmiddels zo'n 2.800 st zijn. Niets schokkends, maar hopelijk worden de investeringen enigszins terug verdiend. De Junior is 'slechts' de aanzet tot de uitrol van een gamma van 4 modellen.

Sinds de introductie van de Junior zijn er t/m april 36000 bestellingen gedaan. Nog steeds minder dan de Avenger en Fiat 600, maar voor een klein merk als Alfa zijn het er toch heel wat en als dat zo doorgaat, zit het zelfs aan de bovenkant van de doelstelling om er jaarlijks 50000-70000 te verkopen.

Voor de Tonale ziet het er helaas wel somberder uit. De verkopen zijn al snel ingestort en in hoeverre zijn de Tonale en Hornet nog te verkopen in de VS met hoge importheffingen? Een piepkleine facelift zal er denk ik geen verandering in gaan brengen, maar een grote facelift zal helaas weer te kostbaar zijn met dit soort aantallen.

36.000 stuks voor een doorsnee crossover die een verkoopprijs van rond de gemiddelde nieuwe auto heeft is desastreus. Merken waar men 5 jaar geleden nog nooit van had gehoord, zoals BYD, verkopen nu al beter.

Dat is het gevaar als je alleen naar absolute aantallen kijkt. Het is totaal niet realistisch om te denken dat een automerk dat tienduizenden auto's per jaar verkoopt ineens honderdduizenden auto's per jaar gaat verkopen, je hebt het dan over groeipercentages van 300-400%. Dat gaat nooit gebeuren.

Zelfs in de meest succesvolle periodes van de 147 en 156 begin deze eeuw en begin jaren 70, zat de productie rond de 200 000 stuks per jaar. De Mito heeft het rond de 250 000 exemplaren geschopt en de Giulietta rond de 400 000. Het is wederom dus niet realistisch om te verwachten dat Alfa ooit zoveel auto's gaat verkopen als hele grote automerken, dat is een wat kromme vergelijking. Alfa zou dan nu meer auto's moeten gaan verkopen dan ze ooit in hun succesvolle periodes gedaan hebben, dat ligt niet in de lijn der verwachting.

Voor Alfa Romeo zijn dergelijke aantallen in een relatief korte tijd dus mooie cijfers.

De Tonale moet een radicalere bumperset en wielkastverbreders krijgen. In het verleden wel eens “QV”-pakketjes gezien bij designers-in-de-dop. Best mooi. Dan gaat het suffe eraf.
De recente aanpassingen en die binnenkort komen zullen geen extra belangstelling genereren.

Ik heb het voorwiel iets naar voren geplaatst, dan lijkt het ontwerp al beter in balans en ziet hij er wat gestrekter uit. Maar goed, dat is niet zomaar even aan te passen bij een facelift...

54855419619_081166e477_b.jpg

263877677

Geen lelijk auto, maar het is gewoon niet echt een spraakmakend model waar je voor naar de dealer zou willen rennen.

Hij heeft dat zelfde "moeilijke, "net niet"te wat Maserati's ook hebben. Losse delen van het ontwerp zijn prima maar bij elkaar is het het gewoon niet.

Ik heb het voorwiel iets naar voren geplaatst, dan lijkt het ontwerp al beter in balans en ziet hij er wat gestrekter uit. Maar goed, dat is niet zomaar even aan te passen bij een facelift...
Overhang voor is ietsje ingekort door de nieuwe bumper. Ook ietsje breder dan voorheen. Zo is hij wat beter in balans. Denk dat meer niet mogelijk was tenzij je voor een compleet nieuw ontwerp zou gaan.
+ Interieur is fraaier door de betere materialen en wat meer kleur.

Of dit voldoende is om een succes te worden: nee. Het blijft wachten op de opvolger. Volgend geruchten komt die er al eind 2026.

Ik zit net eens te kijken, ze schrijven wel tamelijk snel af, voor zover ik met mijn beperkte kennis kan zien; ik zie al wat Hornets voor minder dan $18k.

Excuses, dat was niet duidelijk. Ik keek rond in de VS waar ik woon. Tonales zie ik vanaf 22-23k, maar die zijn ook later pas geleverd.
Ik heb wel een paar Amerikaanse auto's, Chryslers, gehad, de verschillen in uitvoeringen zijn enorm! Wat in de VS als ACR (Sport) uitvoering te boek stond was hier een standaard ES.... In Amerika een 4 bak automaat, hier standaard de optionele 5 bak etc.

Zou het voordelig zijn een auto uit de VS te importeren? Want dan zou je bijvoorbeeld een 2 liter Tonale naar hier kunnen halen.

Omdat dat ding van buiten de EU komt dienen er, per stuk, allemaal testen worden gedaan op uitlaatgasemissie, techniek etc... Duur, tijdrovend.... Daarnaast kan het nog zijn dat er verschil in verlichting zit, omwisselen met LED ook wat duurder...) Het is makkelijker om een Canadese uitvoering te importeren, die hebben metrische kilometertellers en schakelaars (graden Celcius). Probleem kan ook nog de radio zijn, die maken gebruik van andere frequentiegebieden. Geen idee of dat met een DAB+ problemen geeft. Juist door de verschillen in uitvoering ben je ook een berg tijd kwijt om de specs goed uit te zoeken en te bepalen of die standaard zijn of optioneel. Ik ben wel eens aan het kijken geweest om een 200 V6 AWD te importeren.... Ook ivm onderdelenvoorziening er maar vanaf gezien.

Laatst bewerkt:
Als je iets uit Amerika importeert laat het dan minimaal 8 cilinders hebben! Wwe hebben namelijk al genoeg koffiemolentjes in Europa... :p

Als je iets uit Amerika importeert laat het dan minimaal 8 cilinders hebben! Wwe hebben namelijk al genoeg koffiemolentjes in Europa... :p
Ha, niet iedereen wil een - met alle respect - tokkelende slee. Ik wil niet weten wat het met het gewicht en de dynamiek van de Tonale zou doen als je daar een Hemi in zou leggen. :)

Een korte test in de Italiaanse pers:

- Betere wegligging door grotere spoorbreedte
- PHEV: minder schokken, minder aarzelingen, meer vloeiende overgangen tussen thermische en elektrische energie tav vroeger. Alles verloopt natuurlijker, zelfs bij accelereren.
- Sneller infotainment.
- Beter interieur.

Op gedetailleerde testen is het nog wachten.

jammer van het magere dieseltje, 130pk lijkt mij ook niet teveel bij +/- 1700kg. Met een 190pk diesel zou die vast een stuk beter verkopen. (buiten nl dan natuurlijk)

Nauwelijks verbeteringen dus en het stuurgedrag had dat juist nodig. Geen onderscheidend vermogen.

Nauwelijks verbeteringen dus en het stuurgedrag had dat juist nodig. Geen onderscheidend vermogen.
Zonde dat er niet (meer) werk is gemaakt van verbetering van het stuurgedrag. Ook een gemiste kans om geen efficiënter accupakket te monteren voor een toename van het elektrische rijbereik. De ontwikkeling van de accutechniek heeft sinds 2022 (introductie Tonale) immers niet stil gestaan. Als je beide punten wél grondig had aangepakt zou de Tonale een heel stuk aantrekkelijker geworden zijn. Onbegrijpelijk en zó jammer.

Terug
Bovenaan