Voiture: Renault Scénic Techno Long Range - pagina 5: 30.000 km verder; helaas niet bepaald probleemloos

^^ tja, ik vind het woord 'specialist' tegenwoordig maar een hol begrip aan het worden. Het staat op iedere website van een bedrijf, ieder bedrijfsbus: uw specialist in... dé specialist in... etc.

Wat zijn nou kenmerken van een specialist eigenlijk?
 
@Durashift : ik houd het in gedachten.

@Elco : het is een Kip Kompakt 32. Die weegt leeg nog geen 500 kg.

Verder rijd ik ca. 85/90 km/h met de combinatie en zijn in Frankrijk meestal de snelwegen vermeden.
Ik laad overigens en route vaak wel wat eerder hoor, omdat je niet overal lekker kunt staan met de caravan.
Komend weekend weer op stap met de combinatie, ik zal bijhouden hoe ver ik kom.
 
De leasemaatschappij financiert 'm, en de keus voor het model heb je zelf gemaakt. Vergelijk het met wat je zou doen als je 'm gekocht hebt. Ik denk niet dat de dealer of importeur 'm zomaar terug neemt. En een leasemaatschappij doet dat dan vanzelfsprekend ook niet.

Helaas ervaringsdeskundige op het gebied van -laat ik het netjes verwoorden- niet zo fijne exemplaren. Toevallig ook vaak Renaults. Heb er overigens nu een* die wel nagenoeg probleemloos is. Ze kunnen het echt wel, goeie auto’s bouwen!

In het geval van de zeperds; leasemaatschappij laat dan zogenaamde experts met de wagen rijden en de Renault importeur vaak ook. In mijn geval kwamen ze opvallend vaak met de conclusie ‘product eigenschap’ op de proppen.
Tot groot genoegen…not.

Uiteindelijk moet de dealer moet het vaak zelf fixen. Van inname is inderdaad nooit sprake geweest terwijl ik genoemde exemplaren liefst in de gracht had laten belanden.



De tip die je ook al in de praktijk hebt gebracht lees ik; zoek een goeie garage uit die je echt wil helpen. Aan de importeur -lees fabrikant-en ook leasemaatschappijen heb je in de praktijk niet zoveel. Snap ik ook wel want ze kunnen het vaak zelf niet maken. Dat doen toch de harde slimme werkers in de werkplaats.


En uit eigen ervaring na de nodige maandagochtend exemplaren;
kies nooit meteen een nieuw model. Liever een *model aan het einde van de levenscyclus of minstens model fase2 Dan zijn de meeste problemen al opgelost en ben je in ieder geval geen onbezoldigd testrijder….
 
Laatst bewerkt:
Welke instellingen heb je gemaakt in het systeem rondom automatisch aanpassen van de snelheid? Hier kun je de gevoeligheid instellen en of hij naar de context van de weg moet kijken. Ik heb die een tijd terug wat softer ingesteld en het aantal spookremmingen blijft minimaal. 1x per maand hooguit, ik verbaas me dan ook behoorlijk over wat er allemaal niet lekker werkt in de Scénic. Benieuwd of de kalibratie dan wel op orde is.

Een melding bij een tegenligger 'risico op aanrijding' krijg ik wel eens, als ik wat meer naar de middenstreep zit. Die is vrij ambitieus inderdaad in meldingen. Verder staat er 78.000 km op de klok hier en bevalt ie nog prima en zou de Scenic een logische opvolger zijn over 2,5 jaar...
 
Welke instellingen heb je gemaakt in het systeem rondom automatisch aanpassen van de snelheid? Hier kun je de gevoeligheid instellen en of hij naar de context van de weg moet kijken. Ik heb die een tijd terug wat softer ingesteld en het aantal spookremmingen blijft minimaal. 1x per maand hooguit, ik verbaas me dan ook behoorlijk over wat er allemaal niet lekker werkt in de Scénic. Benieuwd of de kalibratie dan wel op orde is.

Een melding bij een tegenligger 'risico op aanrijding' krijg ik wel eens, als ik wat meer naar de middenstreep zit. Die is vrij ambitieus inderdaad in meldingen. Verder staat er 78.000 km op de klok hier en bevalt ie nog prima en zou de Scenic een logische opvolger zijn over 2,5 jaar...
Ik heb standaard alles uit staan (lane assist, dynamische modus, koppeling acc met verkeersbordherkenning, etc.).

Een keer per maand een spookmelding vind ik overigens nog steeds erg vaak en elke maand een teveel.

Wellicht de kalibratie. We gaan het zien, komende week gaat hij naar een andere dealer toe om doorgelicht te worden.
 
Ik had vorige week één keer een spookmelding van mijn auto. Dat vond ik al heel irritant. Laat staan als je zoiets vaker hebt. Hoop echt voor je dat het op te lossen is!
 
Vandaag weer terug van een weekendje kamperen.

Vrijdag vertrokken met een 100% volle accu.

Afgelegde afstand: 355 km.
Resterend: 5% acculading, ongeveer 20 km (bij 6% gaf hij nog bijna 30 km aan, vanaf 5% worden geen resterende kilometers meer getoond).
Zowel heen- als terugweg voornamelijk snelweg, acc op 85 km/h. Beide keren veel files gehad.

Net verbruik, toch? Ik schat in dat de Kip, met twee fietsen voorop, over de 700 kg gaat.



 
Het gewicht van die caravan is niet eens zo relevant, maar de vorm is - naar nu blijkt - zijn tijd ver vooruit. Echt een goede actieradius en een bijzonder net verbruik!
 
Ik heb standaard alles uit staan (lane assist, dynamische modus, koppeling acc met verkeersbordherkenning, etc.).

Een keer per maand een spookmelding vind ik overigens nog steeds erg vaak en elke maand een teveel.

Wellicht de kalibratie. We gaan het zien, komende week gaat hij naar een andere dealer toe om doorgelicht te worden.
Is die melding ook op een specifieke plek? Bij Sneek bijvoorbeeld als je richting Joure gaat.
 
Je reageert op mijn post, maar de vraag is niet aan mij gesteld denk ik. Ik rijd nooit in de buurt van Sneek ;).
 
Wat Nico bedoelt is of bepaalde dingen - zoals noodremingrepen - vaker voorkomen op bepaalde plaatsen. Omgevingsfactoren kunnen de werking van deze systemen ook beïnvloeden namelijk.
 
Wat Nico bedoelt is of bepaalde dingen - zoals noodremingrepen - vaker voorkomen op bepaalde plaatsen. Omgevingsfactoren kunnen de werking van deze systemen ook beïnvloeden namelijk.
Ah, ok.

Nou dat is toch niet het geval, althans: de problemen doen zich bij mij steeds op een andere plaats voor.
 
Inmiddels weer een ervaring rijker. En een illusie armer.

Eind augustus de auto naar een andere dealer gebracht. Daar was een gespecialiseerde monteur die alles wist van dit soort problemen en die ook nog eens tijd had. Vooraf telefonisch alles doorgenomen, de mailcorrespondentie van de eerdere garagebezoeken was ook bij ze bekend en met een goed gevoel de auto weggebracht. Ook bij het afgeven van de auto de punten nog even doorgenomen en specifiek de hier genoemde kalibratie van de camera benoemd.

Binnen een dag was de auto al klaar. Ik was natuurlijk erg benieuwd naar de oorzaak en de oplossing van de problemen.
Wat bleek? Er mankeert niets aan de auto. Alles is ingesteld zoals voorgeschreven. Een proefrit wees uit dat alles in/van de auto functioneert zoals het hoort. Voor het regelmatig niet afsluiten van de auto was de zender vervangen, maar voor alle overige storingen en klachten geldt óf dat het naar behoren werkt, óf dat het een producteigenschap is.

Tja, daar sta je dan. Zeer onbevredigend natuurlijk, je voelt je totaal niet serieus genomen. De mensen zijn echt wel aardig, maar ja, dat lost niets op. Ik vroeg nog of er nooit andere klanten met vergelijkbare klachten kwamen. Tja, na even aandringen gaf de monteur wel aan dat er weleens vaker een klacht was en uiteindelijk ook dat zijn auto ook weleens een steekje liet vallen. Maar er was niets wat ze konden doen, want alles was goed ingesteld. En bij de proefrit werkte ook alles goed, ook de verkeersbordherkenning werkte zoals het hoorde. 'En beter een noodstop teveel dan te weinig, toch meneer?'.

Diezelfde dag, jawel: een noodstop. En vervolgens vier(!) keer uitval van de cc. En de dag daarna sloot de auto weer niet af. Instellingen worden met regelmaat niet onthouden. De telefoon koppelt regelmatig niet. Kortom, alles is hetzelfde gebleven.

Wat moet je hier nu mee?
 
  • Wow
Waarderingen: ENTE
In het geval van de zeperds; leasemaatschappij laat dan zogenaamde experts met de wagen rijden en de Renault importeur vaak ook. In mijn geval kwamen ze opvallend vaak met de conclusie ‘product eigenschap’ op de proppen.
Tot groot genoegen…not.

Ze zijn het niet nog niet verleerd!




Wat je verder nu moet doen?
Toch leasemaatschappij inschakelen -het is per slot hun auto- , importeur bestoken -vooral via social media, daar houden ze erg van- , en het allerbelangrijkste-weer - op zoek gaan naar een andere welwillende dealer!
 
Laatst bewerkt:
Dat is echt heel zuur, kan me je gevoel van hopeloosheid goed voorstellen. Inderdaad, hoe nu verder?
 
'En beter een noodstop teveel dan te weinig, toch meneer?'
Uh, nee. Wat een stompzinnige reactie.

Maar een treurig relaas is het. Ik vraag me echt af of nieuwe auto's niet steeds onbetrouwbaarder worden. Sowieso lijken al die ADAS-toestanden meer irritatie en ellende te veroorzaken dan dat ze iets toevoegen. Dus dan vooral niet meebestellen, zou je zeggen. Maarja, heel vaak heb je die keuze niet meer...
 
De ADAS systemen zijn gewoon verplicht. Maar dit is een geval slechte implementatie als je het mij vraagt. Ik zou dit zelf nu wel gaan escaleren naar je wagenparkbeheerder want zo kan je niet met vertrouwen in je voertuig rijden en daar is het echt te duur voor allemaal.
 
Ik wilde al zeggen dat het voor het bedrijf misschien interessant is om je mensen in een EV te laten rijden, maar de berijders zitten met de ellende… :( En het is dan toevallig ‘weer’ een Renault, (familielid van mij wil er ook nooit meer eentje…) maar als het met een andere auto zou gebeuren is net zo zuur.
 
Wat moet je hier nu mee?

Allereerst melden bij de laatste dealer van het uitvallen van de punten die je noemt. Lijkt mij toch onmogelijk dat het niet vergrendelen van de auto "een producteigenschap" kan zijn..

Escaleren bij de leasemij.

Inschakelen van de TD van de importeur (zal er niet veel van verwachten maar is wel een stap in het proces te nemen, lijkt mij om ooit tot terugname van de auto te komen -als dat je doel is nu?- )

Misschien toch vragen om een reset naar de fabrieks / transport instellingen en dan een nieuwe 'afleverinspectie en dus kalibratie van het systeem' uitvoeren? Systeem kan nu dan wel zo ingesteld staan dat 'alles okay is' maar als het fundament nog steeds verkeerd is.. dan communiceert dat toch niet lekker, lijkt mij.

Sterkte.
 
Ik denk dat je er weinig mee kan. Leasemij/Renault zal zeggen: de expert verklaart dat de auto goed is. Daarmee is de kous voor de leasemij af denk ik.
 
Ik wilde al zeggen dat het voor het bedrijf misschien interessant is om je mensen in een EV te laten rijden, maar de berijders zitten met de ellende… :(

Dit zal toch niet alleen bij een EV aan de hand zijn?

Over spoken: ook onze Tesla vertoond het spookremmen, als je er over na denkt wel begrijpelijk, vooral om andere weggebruikers te ontwijken. Fietser / automobilist die aan komt rijden en laat stilstaat bij oversteken, dan is er een ingreep. Invoegen op de snelweg door derden terwijl je zelf niet naar de linkerbaan kan. Het ACC is ook vooral defensief.
 
Ik wilde al zeggen dat het voor het bedrijf misschien interessant is om je mensen in een EV te laten rijden, maar de berijders zitten met de ellende… :( En het is dan toevallig ‘weer’ een Renault, (familielid van mij wil er ook nooit meer eentje…) maar als het met een andere auto zou gebeuren is net zo zuur.

Wat is precies de directe relatie met EV’s?
 
Wat is precies de directe relatie met EV’s?
die is er volgens mij niet rechtstreeks.

Wel is het zo dat de eerste voertuigen die met dit soort fratsen op grote schaal uitgerust waren EV's zijn.
Hoe komt dit? Een EV is/was duur om te maken. Allerlei fancy snufjes op een auto? Die zijn vaak goedkoop.
Ik herinner mij nog bij een Astra H dat een boordcomputer een optie van een 200€ was terwijl je dit gewoon met de Tech 2 kon activeren - de hardware was standaard aanwezig. Net als ESP bij een Astra G Coupé.

Om klanten te overhalen een dure EV te kopen werden er dan veel opties standaard opgedaan die vroeger bij een ICE handenvol geld kosten.
 
Ik denk dat je er weinig mee kan. Leasemij/Renault zal zeggen: de expert verklaart dat de auto goed is. Daarmee is de kous voor de leasemij af denk ik.
Daarom heb je ook een wagenparkbeheerder. Sowieso zal een leasemaatschappij het onafhankelijk onderzocht willen hebben Kan ook leiden tot een negatief advies v.w.b. de lease van nieuwe auto's van dit type. Bij ons was het een tijdlang niet mogelijk om Volvo te leasen omdat er gedoe was met een paar auto's van collega's. Dus er kan echt wel wat gedaan worden. Vergeet niet dat je geen particulier bent met 1 auto.
 
Terug
Bovenaan