Super 98 of Euro 95?

Dutch Finnatic 2

Startmotor
Sinds midden vorig jaar rij ik in een Mazda CX30 van 2023, dit type om precies te zijn. Ik heb altijd Euro 95 getankt, ten eerste omdat ik dat zo gewend ben en ten tweede, niet onbelangrijk, omdat er achter de tankdop zelfs een label zit die vermeldt "minstens euro 95".

Nu kreeg ik bij de onderhoudsbeurt te horen dat ik beter Super 98 kan tanken, want beter voor de motor, en zou zuiniger zijn.

Ik heb dat vanmorgen netjes gedaan maar hallo, wat een prijsverschil: wel 23 cent!

Benieuwd hoe jullie daarover denken. Over het advies, en terzijde over het prijsverschil.

Greetz, Dutch
It's been a long, long time ago
 
Euro 95 E10 moet ie het prima op doen. Als je zelf geen verschil merkt zou ik lekker E10 blijven tanken. Het prijsverschil is inderdaad bizar, maar even goed zoeken met de Directlease tank app scheelt wel serieus. Er zit ook onderling namelijk veel verschil in de prijzen.
Bij de ene auto tank ik E10, bij de andere E5.
 
Ik zou even het verbruik afwachten en dan gaan rekenen wat het prijsverschil is.
Wellicht wordt hij echt een stuk zuiniger op 98, al verwacht ik dat niet.
 
Het advies zal wel zijn om interne vervuiling tegen te gaan?

Hoeveel kilometer heb je in het afgelopen jaar met de auto gereden?

Het minder verbruik zal echt tienden werk zijn, ook afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Veel, langere, ritten op een constant tempo zullen het verschil wat groter maken. Veel stadswerk minimaal máár daar heb je dan weer voordeel in met de andere dopes en lager percentage ethanol.

Prijsverschil van 23/25 cent is niet ongebruikelijk. Vroeger, voor de inflatieperiode en nét na de E10 invoering, was het verschil soms maar een cent of 10,11. Dat is nu niet meer, 17 cent heb ik recent als minimum gezien, in de Kop van Noord-Holland.
 
Ik snap het advies van de garage eigenlijk niet zo goed. Ik ben geen Mazda-specialist, maar voor zover ik weet zijn die Skyactiv-motoren juist ontwikkeld om prima op Euro 95 te rijden. De ECU is vanuit de fabriek afgestemd op die brandstof, en het ontstekingsproces is zo goed geregeld dat er nauwelijks kans is op klop. Daardoor levert Euro 98 in de praktijk eigenlijk weinig extra op.

Je zou denken dat het hogere octaangetal van Euro 98 nog iets kan bijdragen, en technisch gezien is dat ook zo, maar de motorsoftware doet er vrijwel niets mee. Er wordt bijvoorbeeld geen extra vermogen uitgehaald en het verbruik wordt er ook niet ineens spectaculair beter van. De motor past zich gewoon niet echt aan aan het verschil in brandstof.

Uiteindelijk betaal je dus meer voor iets dat je nauwelijks merkt tijdens het rijden. Mazda heeft bewust gekozen voor een aanpak waarbij ze inzetten op mechanische efficiëntie, met dingen als hoge compressie en lichte motoronderdelen. Dat maakt de motoren betrouwbaar en zuinig, maar het zorgt er ook voor dat ze wat minder gevoelig zijn voor het soort brandstof dat je erin gooit. Alleen wanneer je de ECU laat tunen en specifiek afstemt op Euro 98, kun je daar echt merkbare voordelen uit halen.
 
Ik heb dezelfde auto maar met 6 PK minder, garage zegt dat E10 geen kwaad kan in de Sky-X, maar voor mijn MX-5 zegt hij resoluut E5. Ik tank altijd E5 in beide, het kan zeker geen kwaad en is nu niet echt het duurste kostenaspect van de auto's... Weet je wat een interne motorreiniging / walnut blasting kost door interne vervuiling? Sjon van Rijt Auto's kaartte het al aan in zijn vlog, 75€ per cylinder. OK.
 
Ik heb dezelfde auto maar met 6 PK minder, garage zegt dat E10 geen kwaad kan in de Sky-X, maar voor mijn MX-5 zegt hij resoluut E5. Ik tank altijd E5 in beide, het kan zeker geen kwaad en is nu niet echt het duurste kostenaspect van de auto's... Weet je wat een interne motorreiniging / walnut blasting kost door interne vervuiling? Sjon van Rijt Auto's kaartte het al aan in zijn vlog, 75€ per cylinder. OK.
Kan je me uitleggen waarom E10 meer koolafzetting zou veroorzaken dan E5 benzine? Corrosie in brandstofsystemen wegens de ethanol dat vocht aantrekt ken ik, maar extra koolaanslag? Bij een direct ingespoten benzinemotor komt dat vaker voor, maar niet door E10 naar mijn weten.
 
Bij de "witte pomp" heb je E5 benzine, waarschijnlijk zonder toevoegingen anders dan die een hoger octaangetal veroorzaken en maximaal 5 % ethanol.

De bekende pompen zoals Shell (Fuel save) en BP (Active) hebben geen ethanol in hun E5 en dopes om zuiniger te rijden en minder slijtage en vervuiling te hebben. Die dopes claimen ze echter ook in hun E10 te doen. Dus wat maakt het dan uit?
 
Ik kan dat niet uitleggen, mijn garage verkoopt >300 Mazda's per jaar, die zullen het beter weten dan mij? Idd de MX-5 rijdt erg weinig, daar gaat trouwens ook Aspen-4 in de mix.
Voor mijn CX-30 kreeg ik het advies, motor warm -> geregeld eens in Sport zetten en zelf schakelen & de toeren eens wat hoger houden want inderdaad DFI.
 
Bij weinig rijden is E5 sowieso verstandig, heb gelezen dat E10 maar een maand of 2 in de tank houdbaar is.
Af en toe gas geven bij een direct ingespoten benzinemotor inderdaad ook goed tegen vervuiling.
 
Koolafzetting ontstaat hoofdzakelijk door de aard van directe benzine-injectie, waarbij brandstof direct in de cilinder wordt gespoten in plaats van via het inlaatspruitstuk. Hierdoor missen de inlaatkleppen de reinigende werking van brandstof en blijven olieaerosolen uit de carterventilatie en roetdeeltjes uit het EGR-systeem gemakkelijker aan hete oppervlakken kleven. Die combinatie leidt tot koolstofopbouw op kleppen en inlaatkanalen.

Ethanol in E10 is hierbij niet de boosdoener. Ethanol heeft juist een hoger zuurstofgehalte dan benzine, verbrandt schoner en functioneert deels als oplosmiddel. Het blijkt zelfs dat langdurig gebruik van E10 de vorming van afzettingen licht kan verminderen vergeleken met benzine zonder ethanol. Er is dus geen technische reden om aan te nemen dat E10 tot méér koolvorming leidt dan E5.

Kortom, E10 veroorzaakt geen extra koolafzetting en er is technisch gezien geen noodzaak om vanwege dit punt voor E5 te kiezen.
 
Ik heb nooit begrepen waarom E5 zoveel duurder moet zijn dan E10. Ik kan het niet anders verklaren dan als geldklopperij. Ik tank in België en bij de Avia aldaar is het prijsverschil 11 cent. Enkele maanden geleden was het nog 7 cent.
 
Het is zeker een verdienmodel. Overal buiten NL scheelt het max 10 ct.

Ik tank Euro98 of vpower , maar als ik bijv. veel km op de rit heb (>500 km in een week) dan is het lekker euro95
 
Ik tank altijd 98. Maar ik rij vrij weinig, dus voor mij scheelt het hoogstens €10-15 per maand in vergelijking met euro 95. We kunnen het er allemaal over eens zijn dat e98 beter is dan e95, de vraag is alleen: hoeveel beter? Is het verschil verwaarloosbaar klein of toch iets groter? Voor dat tientje per maand wil ik de gok wel nemen. Maar als het verschil groter wordt, bij meer kilometers per maand, zou ik mijn keuze wel heroverwegen.
 
Precies, je kan het ook afwisselen. Tankje 98 en dan twee keer 95. Deed ik toen er nog een auto was die formeel niet tegen de vergomming van ethanol in de rubberen slangetjes kon.
 
Op de auto van mijn partner heb ik de test eens gedaan, 5 tankbeurten euro 98 erin bij gemengd verkeer - dit zonder dat ze het wist dus geen vooroordelen of het idee dat het beter is.
Het gaat om een Captur 2 1.0TCE met 90PK - een indirect ingespoten benzine dus.
Resultaat: 0,2l op 100km zuiniger - verschil in rijstij
Daarvoor kan je de meerprijs van euro 98 niet rechtvaardigen.
Verder 70.000km met een Ford 1.0 ecoboost op E10 gereden, zonder technische problemen.
In mijn oldtimer altijd E5 - al zou ik ergens de test wel eens willen doen.
 
Ik tank meestal Total Excellium wegens in de buurt & met 3 wasboxen - geen flauw idee wat het prijsverschil is met E10... een middenklasse auto schrijft makkelijk 3-4K af per jaar of iets daar in de buurt over een langere periode gezien, wat zal de kost van brandstof dan uitmaken?
Als de garage het zegt, hou ik me daaraan; die mensen hebben geen tankstation dus 0,0 commercieel belang om me op kosten te jagen.
 
Tenzij je heeeel weinig rijdt en 2 a 3 maanden met een tank benzine doet, gewoon E10 tanken.
Kan totaal geen kwaad.
 
In mijn 94' iger 626 gooi ik ook wel eens E10 in, als ik weet dat ik veel ga rijden en de tank binnen een week of 2 a 3 leeg zal zijn. Staat hij langere tijd stil gaat er 98 in.
 
Het is echt jaren geleden dat ik iets op het forum postte, fijn te merken dat het hier nog leeft met al die reacties, dank allen!

Ik zal eens kijken of ik het merk (gedrag of verbruik) maar ik vermoed van niet. En ja, zeker niet de grootste kostenpost maar met ongeveer € 10 per tank verschil zeker significant. En @Niseko die garagist zal geen belang hebben en deskundig zijn maar de fabrikant (die een Euro95 label aan de vulopening heeft gehangen) zal toch ook deskundig zijn.
 
Ik rij ook in een Mazda CX 30 met een een 150 pk G motor en mijn Mazda dealer geeft ook aan om E 5 te tanken. Ik tank vrijwel altijd in Duitsland. Gisteren nog voor 1, 68 euro; terwijl dat in Nederland bij de meeste pompen toch richting de 2,20 euro gaat.
 
Niet heel veel, zo'n 12.000 in een jaar tijd. Meestal relatief korte ritjes (woon-werk, 20km/dag)

Tja, daar wordt zo'n motor niet heel warm (blij) van. Zou er om de week toch een wat flinke rit bij plannen om die interne vervuiling tegen te gaan, E10 of E5 schijnt dan geen verschil te maken volgens enkele reacties hier.
 
een middenklasse auto schrijft makkelijk 3-4K af per jaar of iets daar in de buurt over een langere periode gezien, wat zal de kost van brandstof dan uitmaken?
Hangt af van hoe lang je met een auto doet en wat die nieuw kost. Mijn auto heb ik 10 jaar geleden 16.000€ betaald en kost dus 1600€ per jaar (excl onderhoud en onkosten). Op ruw geschat een 700l brandstof per jaar en 20 cent prijsverschil geeft dit 140€ per jaar.

Of dit veel of weinig meerprijs is moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Als E5 minder schade veroorzaakt, is die 140€ een lachertje want voor die som laat je geen auto herstellen.
Gaat er niets extra aan je auto stuk spreek je over 70 biertjes per jaar.
 
Welke schade ontstaat er aan een motor die, materiaal technisch gezien, op E5 kan en je tankt > 1 x per maand?
 
Welke schade ontstaat er aan een motor die, materiaal technisch gezien, op E5 kan en je tankt > 1 x per maand?
Dat vraag ik mij dus ook af.

Je hoort overal waaien dat ethanol schadelijk is voor de motor. Wat het precieze effect is? Geen praktijkervaring mee.

Wat ik mij kan inbeelden; onverbrande ethanol komt de motorolie in, lost op in diezelfde olie, olie wordt zuurder en gaat inwerken op rubberen delen zoals carterventilatieslangetjes en natte riemen.

Wat ik mij dan wel afvraag:
- verdampt de meeste ethanol niet gewoon voordat het de olie zuurder kan maken?
- dat beetje ethanol dat toch oplost in de olie, is dat zoveel erger dan benzine zonder ethanol?
- heb je met tijdig olie verversen hier nog steeds last van?
 
Het zit 'm meer in het brandstofsysteem. Bepaalde rubbers en o-ringen kunnen niet zo goed tegen ethanol en lossen op en kunnen gaan lekken. Ook trekt ethanol graag water aan en dat vinden de brandstofpomp(en) en inspuitventielen niet zo fijn (roestvorming). Er kan dan ook nog een biologisch soepje ontstaan in de tank die het filter weer kan verstoppen...
 
Ethanol trekt inderdaad meer vocht aan. Mijn oma rijd niet veel meer, zij tankt eens in de 2 maanden en tankt dan ook altijd 98. Ik blijf overigens melden dat Ethanol een octaangetal kent van 108, derhalve is het bijmengen voor RON95 E10 mogelijk met benzine die RON 93,4 is. Geen idee of dit in de praktijk veelvuldig gebeurd, ben in dat opzicht geen expert, maar om de kwaliteit en houdbaarheid te garanderen is het mijn inziens een beter gebruik om E10 verplicht RON 98 te maken.

Om de afdichtingen maak ik mij zelf niet druk. Ik heb dat nog niet vaak fout zien gaan.
 
Sinds een tijdje volg ik het YT-kanaal de Motor Oil Geek van Lake Speed Jr. Hij geeft daar informatie over motorolie maar ook over benzine. Zijn video's lijken soms meer op colleges tribologie (wrijvingskunde), erg interessant.

Door zijn video's ben ik van budgetbenzine overgestapt op Shell V-Power. Het had ook Esso Supreme+,Total Excellium of een andere 98 premium benzine kunnen zijn, maar een Shell-station ligt het best op mijn route.

(Shell V-Power, Esso Supreme+,Total Excellium enz. noem ik hieronder 'premium benzines')

Lake Speed is een triboloog en niet verbonden aan een oliemaatschappij. Hij komt met metingen die deels door hem zelf zijn uitgevoerd. De metingen wijzen uit dat premium benzine zoals V-Power tot duidelijk minder motorslijtage leidt vergeleken met basisbenzine zoals door budgetmerken worden aangeboden. Dit zit hem in de additieven die minder in de basisbenzine zitten of daarin geheel ontbreken.

Die additieven - het gaat hier vooral om wrijvingsmodificators – zitten wel in V-Power, Supreme+ enz.

De wrijvingsmodificators die toegevoegd worden aan premium benzine leiden tot minder motorslijtage. Het verschil in slijtage is duidelijk meetbaar. Ik vind het verschil spectaculair.

Al na een test van 120 uur is op micrometer-niveau een groot verschil te zien in de slijtage van een zuigerveer bij gebruik van premium benzine in vergelijking met basisbenzine. Zie hieronder metingen van het Oostenrijkse onderzoeksbedrijf AC2T.

slijtage-zuigerveer-sm.jpg


In onderstaande video presenteert Lake Speed onderzoek van AC2T waarin aangetoond wordt dat de levensduur van de motor wordt verlengd door het gebruik van premium merkbenzine zoals V-Power.


Hoofdpunten uit de video:
  • Er is nauwe interactie tussen benzine, motorolie, zuigerveren en cilinderwand.
  • Benzine beïnvloedt de smerende eigenschappen van de motorolie rond de zuigerveren.
  • De wrijving van de zuigerveren met de cilinderwand is slijtagepunt nummer 1 in de motor.
  • De motorolie in de groeven van de zuigerveren wordt chemisch anders dan in het motorcarter, als gevolg van de veel hogere temperatuur en de verdunning door benzine. Er komt een veel groter percentage benzine terecht in de olie in de groeven van de zuigerveren, in vergelijking met het aandeel benzine in de olie in het carter.
  • Benzine zorgt voor verdunning van de motorolie bij de zuigerveren. Daarom is de chemische samenstelling van de benzine belangrijk voor de smerende eigenschappen van de olie rond de zuigerveren.
  • De wrijvingsmodificators die aan premium benzines zoals V-Power worden toegevoegd reduceren meetbaar de slijtage van de zuigerveren en cilinderwand.
 
Interessant verhaal! Een koude start richt meer slijtage aan dan 10 kilometer met een warme motor rijden! Dus wat doe je na een koude start? Minimaal 15 km rijden?
 
Inderdaad heel interessant allemaal, en in praktijk meetbare theorie.

Maar dan rest mij nog de vraag: welk gevolg heeft die meetbare slijtage?
Hoeveel minder lang gaat je motor mee? Is het een verschil van versleten/beschadigd na 200.000km in plaats van 400.000km? Of is het 350.000km in plaats van 400.000km.
 
En als je 400.000 km met een verbruik van 1:15 een meerprijs hebt per liter van € 0,20, is dat ook totaal ruim € 5k....
 
Inderdaad heel interessant allemaal, en in praktijk meetbare theorie.

Maar dan rest mij nog de vraag: welk gevolg heeft die meetbare slijtage?
Hoeveel minder lang gaat je motor mee? Is het een verschil van versleten/beschadigd na 200.000km in plaats van 400.000km? Of is het 350.000km in plaats van 400.000km.
De benzine alleen zal niet bepalend zijn voor de levensduur van de motor. Er zijn zoveel andere factoren die mede de levensduur bepalen, zoals rijstijl, goed/slecht onderhoud, motorolie, ontwerp/constructie van de motor zelf.
 
Het zit 'm meer in het brandstofsysteem. Bepaalde rubbers en o-ringen kunnen niet zo goed tegen ethanol en lossen op en kunnen gaan lekken. Ook trekt ethanol graag water aan en dat vinden de brandstofpomp(en) en inspuitventielen niet zo fijn (roestvorming). Er kan dan ook nog een biologisch soepje ontstaan in de tank die het filter weer kan verstoppen...
Is het niet zo, dat de ethanol pas echt een probleem word op het moment dat het verouderd en er dus idd. water in het systeem zit.
 
Terug
Bovenaan