Brandstofverbruikskosten van de Mazda CX-5 benzine vergeleken met de hybrideversie

Autokopen 6809363

Wegverkenner
Beste allen,

Ik had laatst een discussie met iemand over het verbruik van de benzineversie van de Mazda CX-5 (bouwjaren 2019–2021). Volgens hem zou deze mogelijk 1 op 14 rijden bij zuinig gebruik. Vergeleken met een hybride versie, die mogelijk 1 op 20 haalt, zou dat jaarlijks zo’n €800 aan brandstofkosten schelen, uitgaande van 15.000 km per jaar. Klopt die berekening ongeveer?

Overigens ligt de hybrideversie ver boven mijn budget. Mijn maximum is €23.000. Klopt het dat de Toyota RAV4 als alternatief wordt genoemd? Die is qua formaat vergelijkbaar, maar ik vind het model persoonlijk niet mooi.

De Hyundai Kona, Kia Niro en Toyota C-HR heb ik ook overwogen, maar die zijn helaas te klein voor een gezin van vijf, waarvan drie kinderen achterin moeten kunnen zitten

De vraag is: als je zuinig rijdt met de CX-5, haal je dan een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 14 à 15?

Weet niet zeker of dat invloed zou hebben op het verbruik. Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor automaat of handbak, tenzij dat invloed heeft op het verbruik

Kijk eens op de AW site onder Tests / Verbruiksmonitor en filter dan op merk en model; een CX-5 benzine verbruikt daar gemiddeld 7,58L en het staal is 104 eigenaars, wat toch een goed beeld zou moeten geven.

Kijk eens op de AW site onder Tests / Verbruiksmonitor en filter dan op merk en model; een CX-5 benzine verbruikt daar gemiddeld 7,58L en het staal is 104 eigenaars, wat toch een goed beeld zou moeten geven.
Ik heb inderdaad de AW verbruiksmonitor geraadpleegd en zag dat het verbruik gemiddeld 7 liter per 100 km was. Als dat klopt, zou het jaarlijkse verschil in kosten bij 15.000 km, vergeleken met een hybride, ongeveer 800 euro zijn. Dan valt het eigenlijk wel mee, zou je zeggen, als je voor een benzineauto kiest

Heb je bij de berekening ook rekening gehouden met het feit dat een hybride zwaarder is, en dat de korting op de wegenbelasting komend jaar vervalt?

Daarnaast is stroom ook niet gratis.

Daarnaast moet je wel ongelofelijk je best doen om 1 op 20 te kunnen rijden.... De fabrikant geeft 1 op 15 op.

Heb je bij de berekening ook rekening gehouden met het feit dat een hybride zwaarder is, en dat de korting op de wegenbelasting komend jaar vervalt?

Daar had ik geen rekening mee gehouden. De gemiddelde belasting van zo'n SUV ligt nu rond de 240 tot 260 euro. Hoeveel zou het dan ongeveer worden? Dit is weer een reden om voor benzine te kiezen, aangezien ik ongeveer 15.000 km per jaar rijd, toch?

Wellicht is een hybride zonder stekker een interessante overweging dan is de stroom wel gratis en minder zwaar qua wegenbelasting en aangezien deze geen korting hebben, nu al overzichtelijk wat die doet in de wegenbelasting.

Je staart je wel erg blind op het hypothetische brandstofverbruik.... Kan je dan niet beter iets vol elektrisch zoeken?

Wellicht is een hybride zonder stekker een interessante overweging dan is de stroom wel gratis en minder zwaar qua wegenbelasting en aangezien deze geen korting hebben, nu al overzichtelijk wat die doet in de wegenbelasting.
Qua vorm en uiterlijk gaat de voorkeur sterk uit naar de CX-5. Alleen is de hybride versie fors duurder. Gezien het verschil in brandstofkosten — ongeveer 800 euro per jaar ten opzichte van een benzineversie met handgeschakelde versnellingsbak, zoals je eerder tipte — vraag ik me af: is dit een goede gezinsauto voor 15.000 km per jaar, volgens jou?

Qua vorm en uiterlijk gaat de voorkeur sterk uit naar de CX-5. Alleen is de hybride versie fors duurder. Gezien het verschil in brandstofkosten — ongeveer 800 euro per jaar ten opzichte van een benzineversie met handgeschakelde versnellingsbak, zoals je eerder tipte — vraag ik me af: is dit een goede gezinsauto voor 15.000 km per jaar, volgens jou?
Gewilde auto dus je betaalt relatief veel , een handbak is dan weer minder gewild dus zoek een goede deal. Maar mocht er 1 te koop staan bij een betrouwbaar adres in je omgeving dan is dat wellicht in jouw geval de doorslag

Je staart je wel erg blind op het hypothetische brandstofverbruik.... Kan je dan niet beter iets vol elektrisch zoeken?
Wellicht heb je gelijk, maar ik weet niet zeker of het verstandig is om een tweedehands EV te nemen met een budget van 23.000 euro. Ik had twee EV’s op het oog: de ID.4 en de Škoda Enyaq iV. Toch ben ik bang dat ik storingen krijg, bijvoorbeeld door de accu of andere elektrische mankementen. Daar maak ik me zorgen over. Daarom dacht ik eraan om voor een betrouwbare, ouderwetse benzineauto te gaan.

In mijn ogen is een EV vooral verstandig als je gaat leasen. Klopt dat, denk jij?

Het lijkt me sterk dat je met jouw budget in die bouwjaren terechtkan, ik denk eerder 2017-2018 als je een nog wat “redelijke” km-stand wil.
Dan zit je wel met dat wat verouderd ogend infotainment scherm. Werkt wel prima, snel en logisch.

Opgave Fabrikant:
Benzine: 1 op 14,7
Mild Hybrid: 1 op 15,4

Ik geloof van zijn langs zal zijn leven niet dat je 1 op 20 kan rijden op een Mild Hybrid met zo'n grote auto.

Ik zie diverse misverstanden bij de reacties , o.a. over stroomkosten en wijziging in wegenbelasting. Maar dit geldt voor een PHEV en de Mazda CX5 heeft geen stekker en is een mild-hybride. Dus stroomkosten en wegenbelasting verandering zijn niet aan de orde. Mazda zelf geeft een verschil in verbruik tussen benzine en mild-hybride van 10% op, dus die 1:20 ga je nooit halen met een mild-hybride.

• Leuk
Waarderingen: EBL
Ik zie diverse misverstanden bij de reacties , o.a. over stroomkosten en wijziging in wegenbelasting. Maar dit geldt voor een PHEV en de Mazda CX5 heeft geen stekker en is een mild-hybride. Dus stroomkosten en wegenbelasting verandering zijn niet aan de orde. Mazda zelf geeft een verschil in verbruik tussen benzine en mild-hybride van 10% op, dus die 1:20 ga je nooit halen met een mild-hybride.
Als ik 1 op 14 haal met zuinig rijden in de benzineversie, scheelt het niet veel met de mild-hybride, als ik jouw reactie zo lees. Dit brengt me dichter bij een conclusie om voor benzine te gaan.

Dat is wel apart, is een van de zeer weinige auto's (die ik ken) waarbij ik achter mezelf kan zitten (met 2 meter lengte).
Nu herinner ik me de Niro — die was op zich goed, maar qua breedte achterin viel het tegen. Er moet één kinderzitje in en daarnaast zitten twee jongens van 9 en 11. Ze zaten allemaal naast elkaar, maar hadden minder ruimte dan in de CX-5. Die was toch iets ruimer in de breedte

We hebben wat achtergronden: kijk naar de Praktijkervaringen van de Ford Kuga en het Occasionaankoopadvies ervan. Als ik het snel doorlees zijn er geen echt grote problemen gemeld. Hooguit moet je kijken naar het onderhoud als er een EcoBoost motor in zit.
Ik lees dit: Terugroepacties en batterijproblemen: Modellen uit 2020 en 2021 werden teruggeroepen vanwege een potentieel brandgevaar door oververhitting van de batterij. Ford heeft het volledige accupakket vervangen en een software-update uitgerold om dit probleem te verhelpen.

Betekent dit dat alle Kuga vanaf die datum een nieuwe accu hebben?

Ford heeft het volledige accupakket vervangen en een software-update uitgerold om dit probleem te verhelpen.
Nee, er is een softwareupdate toegepast die ervoor moet zorgen dat foutieve accucellen niet worden opgeladen. Als je voor een Kuga gaat waar dit van toepassing is, dan moet je in ieder geval nagaan dat de auto deze update ook heeft gehad.

Nee, er is een softwareupdate toegepast die ervoor moet zorgen dat foutieve accucellen niet worden opgeladen.
Van het Tros Radar item hierover begreep ik dat de software update niets voorkomt.
Er komt slechts een waarschuwing in je display als er sprake mocht zijn van kortgesloten accucellen, of het laden van dd hele accu wordt dan uitgeschakeld. Losse cellen uitschakelen kan volgens mij helemaal niet, deze worden niet los aangestuurd en de cellen staan in serie.
Volgens Ford is dat kans erg klein dat dit euvel zich voor doet en hebben ze de garantie van de accu verhoogd van 8 naar 10 jaar.

Ik zie nu dit topic, ik rij een CX-5 uit ‘19, met 360.000 km op de teller, benzine, automaat. Als je gewoon aan de dagelijkse snelheidslimieten houd, 100-110 km/uur, beetje anticipeert, niet te veel remt, dan kan je met de automaat eenvoudig onder de 7 ltr/100 km uitkomen.

Het is geen snelheidsmonster, het is geen sportieve auto, er zit geen turbo op, het koppel is in vergelijk daarmee laag, en zal de automaat terug schakelen, zijde zacht, uitproberen zou ik zeggen.

Klopt, ze "kunnen" best zuinig zijn, maar het verbruik van een spaardieseltje zal je nooit halen. Voorheen Sky-G, nu Sky-G en een Sky-X, alle 3 met de Mazda 2-liters die ook in de CX-5 zitten, mijn Sky-X heeft een automaat.

En zoals A3 schrijft met 360K km (!) probleemloze CX-5 ervaring, de Mazda automaat is niet zo slecht / lui als die vaak omschreven wordt, dat is het echt niet. Normaal rijden : overal af blijven en het ding zijn werk zacht en soepel laten doen, zonder de toerenteller merk je de schakelmomenten totaal niet. Als het echt vooruit moet gaan, hup, lekker in Sport (fysieke knop in de middenconsole, geen gedoe met een setting in een display) en met de flippers achter het stuur schakel je lekker zelf. Dan voel je het schakelen wel.

Terug
Bovenaan