Welke cabrio voor een 50+ met vrouw (en bagage)

torpedo

Startmotor
Hi,

Hopelijk kunnen een aantal mensen op het forum mij verder helpen.

Ik ben 50+ en heb een vrouw die graag een paar koffers meeneemt op vakantie. Nu kan dat laatste eventueel ook wel met een sporttas. Maar er zal in ieder geval bagage mee moeten op reizen met een cabrio door Europa.

Ik heb nu een Mercedes R170. Ik moet zeggen een bijzonder fijne auto. Voldoende vermogen en comfortabel. Zeg maar comfortabel sportief. Het harde dak werkt ook heel goed en de auto zit vol met veel opties.

Maar hij slijt en roest en gaat er uit.

Ik zoek nu al een tijdje naar een cabrio voor 4 personen. Niet zozeer voor de personen maar omdat je dan een achterbank hebt voor de bagage. De huidige mercedes heeft een hele grote kofferbak maar als het dak erin zit blijft er niet veel van over.

Nu wordt ik ook niet echt enthousiast van de 4 persoons cabrio's in mijn prijsklasse. Ik hou de autokosten graag beperkt en zoek ergens tussen de 5.000 en 15.000. Operationele kosten vindt ik minder belangrijk maar behapbaar onderhoud is wel prettig.

Leeftijd maakt mij niet zo heel veel uit. Wel vindt ik dus comfort met een vleugje sportiviteit belangrijk. Veiligheid en de nodige comfortverhogende zaken zijn ook nodig. Ik vind verder ook het kleinere formaat van mijn mercedes wel fijn. Een 2-zitter behoort ook tot de opties maar dan wel met relatief veel bagageruimte als het dak open is.

Vroeger had je 2-zitters met achter de stoelen nog bagageruimte (mercedes sl, jaguar etc.).

Kent iemand een 2-zitter met relatief veel bagaruimte. Een stoffen dak is op zich geen probleem.

Veel beter dan dit wordt het niet - echt een topsuggestie Total Loss!
Tenzij een automaat een must zou zijn uiteraard.
Als je een R170 gewoon bent, denk ik niet dat je blij zal worden van 99% van de cabrio "gebakjes" onder de 15.000€

Ook compact:

mini-cabrio-1-6-cooper-pepper.jpg

Wat groter
0-d49b584aea4058fd22c94f91febd3558.jpg

0-25b3fa743bd5d27940fec9055fad75b2.jpg

Verder kom je vooral uit bij de 308, Megane, Golf, Eos, New Beetle.. de Opel is prachtig maar was te zwaar en niet sportief. Zie hier vergelijkbare test met de A3:

De Audi is duidelijk de betere auto.

De renault wind is wellicht niet de bedoeling , maar voor een 2 zitter wel een grote bagageruimte. De 1 2 tce motor in de wind kun je gerust nemen

De Opel is prachtig maar was te zwaar en niet sportief. Zie hier vergelijkbare test met de A3:

De Audi is duidelijk de betere auto.

Toch is het wel de Opel die de test wint zo te lezen, veel voor weinig en meer ruimte, in dit geval toch ook belangrijk. Ook geen idee of voor dit budget die Audi wel in aanmerking zou komen ( met die motor en leuke uitrusting )

Eisen van TS spreken elkaar beetje tegen want EN veel ruimte EN sportief weggedrag bij een toch vaak zware Cabrio gaat niet echt samen, het is het een of het ander.

Toch is het wel de Opel die de test wint zo te lezen, veel voor weinig en meer ruimte, in dit geval toch ook belangrijk.

Beenruimte achterin is niet belangrijk voor TS en die test ging natuurlijk om een nieuwe auto.

Eisen van TS spreken elkaar beetje tegen want EN veel ruimte EN sportief weggedrag bij een toch vaak zware Cabrio gaat niet echt samen, het is het een of het ander.

1600+ kg voor de Opel is veel ja. De Audi weegt 250+ kg minder. Hij zoekt sowieso niet een hele sportieve auto. "comfort met een vleugje sportiviteit". Die A3 gen. zie ik overigens heel weinig van te koop staan..

Tsja, wij hebben een Mini Cabrio, bank kan plat en dan kan er best veel bagage in. Koffers zijn misschien niet handig, wel passen er veel tassen in

Ik denk dat de Opel Cascade een goed voorstel is. De auto aangedragen door Total Loss ziet er erg gaaf uit in mijn ogen en lijkt qua prijs/bouwjaar niet duur, ik word er bijna hebberig van!

Je kunt ook denken aan een vergelijkbare Ford Focus cabriolet (vind ik persoonlijk minder mooi), zijn technische evenknie de Volvo C70 (met fijne 5-cilinder) of een Peugeot 308 cabrio.

Iets kleiner (vooral op kofferbakgebied) zijn een VW Golf of Audi A3 cabriolet of, iets ouder, een VW Eos.

Mocht een hoge kilometerstand of leeftijd geen probleem zijn, komen de Audi A5, de BMW 3-serie en de Mercedes CLK ook in het vizier...

Laatst bewerkt:
De BMW 4 serie zou ook een optie zijn.
Ik vind het een mooi model.
Je zit met jouw budget dan wel aan de onderkant van de markt.

We hebben een Eos, erg praktisch voor een cabrio. Joekel van een kofferbak, zelfs als je open rijdt past er nog steeds 200 liter zooi in.

Voor je budget kun je een mooie facelift met 2 liter TSI scoren. 211 PK met het potentieel richting 260 PK door te chippen. Pak je een auto van na 2012, dan zijn ook de olieverbruiksproblemen weg waar iedereen hier vast weer over begint.

Alternatief is een eerste generatie A5. Die heb je ook wel binnen je budget. Al vind ik een Opel Cascada dan eigenlijk net zo mooi. Daar moet je wel de 1.6 met 200 PK hebben.

Nou, 200L is echt geen joekel qua ruimte. Met 150L is het hier al serieus puzzelen met 2 personen. Weliswaar geen achterbank voor extra “zooi”. Geen probleem, minder brol meenemen. Thuis 20+ paar schoenen in de kast, OK, maar on the go met een roadster zal 2 paar ook wel volstaan. Levert gezaag op maar goed.

Ik zou voor een Mini gaan, Cabrio of Roadster. Dat zijn gewoon de leuksten. Ook gewoon qua interieur en afwerking geweldig.

Ik heb net een kleine twee ton op mijn Cascada gezet. Komende week ruil ik hem om voor een BMW 2 serie. De Cascada is prima bevallen. Zie ook mijn review hier op autoweek. Ruimte zat voor reizen met bagage voor twee personen, ook met geopend dak. Ik had de 1.6 turbo automaat. Die zou ik niet sportief willen noemen. Comfortabel en snel genoeg, maar ik ben dan ook 60+ ;-). De 200pk is handgeschakeld en lijkt me dan beter in het plaatje passen. verder een echt fraaie cabrio, en dat is niet alleen mijn mening. En je komt ze niet op elke straathoek tegen.

Die Alfa spider is inderdaad interessant. Recent cabrioweekend gehad met vrienden met zo’n Alfa. Voor een weekend voor twee in ieder geval genoeg bagageruimte, inclusief catering voor vier. Onderdelenvoorziening is soms wel een dingetje. Noodzakelijk nieuw onderdeel voor de kap moest uiteindelijk uit de VS komen. Verder wel een heel fraaie automobiel en best sportief ook.

Nou, 200L is echt geen joekel qua ruimte. Met 150L is het hier al serieus puzzelen met 2 personen. Weliswaar geen achterbank voor extra “zooi”. Geen probleem, minder brol meenemen. Thuis 20+ paar schoenen in de kast, OK, maar on the go met een roadster zal 2 paar ook wel volstaan. Levert gezaag op maar goed.
Het effect bij ons was dat we met 4 dicht naar vakantie reden, maar eenmaal daar wel lekker open konden rijden. Open snelweg rijden is toch niet fantastisch.

Ik zou voor een Mini gaan, Cabrio of Roadster. Dat zijn gewoon de leuksten. Ook gewoon qua interieur en afwerking geweldig.
Er wordt naar een auto gezocht waar je ook bagage in kan mee nemen, dan kom je niet bij een Mini uit. 160 liter voor de cabrio en 240l voor de Roadster.

Er wordt naar een auto gezocht waar je ook bagage in kan mee nemen, dan kom je niet bij een Mini uit. 160 liter voor de cabrio en 240l voor de Roadster.
Wij hebben een Mini Cabrio, past makkelijk voor 3 weken spul in. Bank plat of achterbank ook vol gooien. Oh ja, wij hebben dezelfde leeftijd als de topicstarter

Wij hebben nu net een Chrysler Sebering cabriolet, mooie grote 4 zitter! Grote kofferruimte!
In ons geval hebben we de achterbank er uit gehaald en een plateau in gemaakt tot de achter kant van de voorstoelen…..speciaal voor onze Galgo hond, die heeft lekker veel ruimte om te kijken: staan/ liggen of zittend!
De Waard tent kan mee, tassen/ koffers achterin en zo gaan wij op vakantie!
Ik maak nog een bagage rekje achterop de kofferdeksel voor extra koffer mee!
Rijden de afgelopen dagen al heerlijk rond met de kap naar beneden ( morgen wordt het lekker weer weer !) en he Galgo vindt het geweldig ! Die was snel verwend/ gewend dat hij alles om zich heen kon zien, ruiken en beleven

Was wel in een “wat” goedkopere prijsklasse ( aanschaf, ophalen, plus reparatie en apk rond de 1000€)
Maar bevalt ons erg goed, voorheen Saab cabrio’s gehad maar dit bevalt ons stukken beter!

Wij zijn alwel gepensioneerden, en genieten van cabriolet rijden ! Dagje toeren, ergens aanschuiven, B&B en de volgende dag weer terug of zoals nu heerlijk naar kijkduin op de camping en genieten aan het strand!

Het effect bij ons was dat we met 4 dicht naar vakantie reden, maar eenmaal daar wel lekker open konden rijden. Open snelweg rijden is toch niet fantastisch.
Klopt maar ik rijd geen meter op de snelweg met de roadster, een mooie route binnendoor vooraf uitpuzzelen is ook een deel van het vakantiegevoel.
Dat was wel geniaal aan de eerste generatie MX5 die ik lang geleden had, 1 dag langer dan gepland in de Provence gebleven wegens fantastisch weer en dus op 1 dag terug ipv de voorziene 2. Snelweg dus, maar met het dak dicht kun je de kunststof achterruit openritsen op dat model. 130 rijden zonder doof te worden en toch nog wat het open rijden gevoel.

Als reactie op de vraag van een lezer over een vorig topic (vervanger Toyota Previa). Destijds is de vervanger een Grandis geworden. 3 jaar in rondgereden maar de koppeling en bak waren slecht. Deze naar de sloop gebracht en vorig jaar weer een Grandis gekocht (e 1200) met een net vervangen koppeling en hier rijden we nog steeds meer rond met het gezin. Het is een soor gezinsauto waar we maar 5000 km per jaar mee rijden.

Ik was nog de eis van een automaat vergeten.

Maar bedankt voor alle reacties. Ik zal proberen wat samengevat te reageren.

Alles met een TFSI of TSI of THP motor valt af. Met de kilometerstand die ik 2e hands koop, is de kans op een zeer kostbare reparatie erg groot.

Verder zijn er een aantal cabrio's die ik, qua dakverhoudingen en uiterlijk niet mooi vindt. Dit zijn de mini, de beetle, de T-roc en (sorry) ook de Murano. Een 3 serie met een linnen dak, de C70 van het oude model en de Ford Focus vindt ik qua verhoudingen niet mooi.

De cascade is wel erg mooi net als de alfa.

Op mijn shorlist staan verder nog een C70 (nieuwere model), een mercedes C-klasse en toch ook de Audi A4. Van deze laatste dan een wat ouder model met de 1.8T of 2.4 V6 motor. Deze zijn redelijk bullit proof. Ik vind de oudere audi het mooist (qua exterieur) en de mercedes het mooist qua interieur.

In dat geval zou ik dan naar een Mercedes (C?) zoeken als je die qua interieur het mooist vindt. Daar kijk je onderweg toch het meest tegenaan.

Klopt maar ik rijd geen meter op de snelweg met de roadster, een mooie route binnendoor vooraf uitpuzzelen is ook een deel van het vakantiegevoel.
Dat was wel geniaal aan de eerste generatie MX5 die ik lang geleden had, 1 dag langer dan gepland in de Provence gebleven wegens fantastisch weer en dus op 1 dag terug ipv de voorziene 2. Snelweg dus, maar met het dak dicht kun je de kunststof achterruit openritsen op dat model. 130 rijden zonder doof te worden en toch nog wat het open rijden gevoel.
Eos heeft een heel groot schuifdak. Icm de ramen omlaag voelt dat ook heel erg open aan. Je wordt wel doof overigens.

@torpedo: Alle TSI motoren na 2012 zijn probleemloos. Wij hebben een 1.4 TSI, en die staat inmiddels ook al op 2,5 ton.

Laatst bewerkt:
Volgens mij niet, volgens mij maakt Volvo prima automaten, en ook de DSG is tegenwoordig geen probleembak meer. Dat verandert dus eigenlijk niks.

Terug
Bovenaan