Pietzoveel
Asfaltkampioen
Even terug naar de natuurkunde; inertie. Hoe dichter je achterop je voorganger rijdt, met ongeveer dezelfde snelheid, hoe minder groot het verschil in snelheid kan zijn en dus minder potentiele schade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Feit blijft dat een bumperklever levensgevaar veroorzaakt. Degene die 70 rijdt op een 80-weg doet dat niet.
Even terug naar de natuurkunde; inertie. Hoe dichter je achterop je voorganger rijdt, met ongeveer dezelfde snelheid, hoe minder groot het verschil in snelheid kan zijn en dus minder potentiele schade.
Bumperklevers, idioten.
Het is jammer dat zulke dwaze drammers nog steeds een rijbewijs hebben.
Het gevaar schuilt inderdaad in onverwacht snel tot stilstand komen van de voorste auto.
Stel, de voorste bestuurder ramt iets - een derde auto die er onverwacht voor schuift. Dan klapt de voorste auto op het obstakel, waarbij de remvertraging zo groot is dat de achterste auto - ondanks allerlei speelgoedjes - de bumper van de voorste auto begint te knuffelen. Zelfs een goede wegligging met remassistent sloft dit niet bij, de maximale wrijving die banden hebben is bij lange na niet voldoende om de vertraging dankzij een kreukelzone te halen.
Maar deze voorste auto heeft een deel van zijn kreukelzone al opgemaakt om zijn eigen energie van de snelheid weg te snoepen. De dwaze drammer remt op de bumper van de voorste auto die de energie van de achterste auto vrijwel volledig mag wegsluizen naar het restant kreukelzone. En helaas, de massaverhouding speelt hierbij een grote rol, de kreukelzone wordt gemaakt voor de massa van de auto waar de kreukelzone omheen zit.
Een hillbilly-tractor of accubak als bumperklever is dus extra gevaarlijk voor een Aygo-bestuurder.
Jammer, vrouwe fortuna is niet eerlijk.
Een remedie kan zijn dat je als voorste auto het rijgedrag aanpast zodat je beter kan anticiperen. Netjes 50 gaan rijden, goed kijken wie weg wil rijden, wie wil de kruising oversteken, knipperlichtjes gebruiken zodat ander verkeer daar rekening mee kan houden, dat soort grappen.
Ncap test de overlevingskans bij 65 km/uur. Ondanks dat er slechts overleven staat, de rest van je leven in een rolstoel is ook overleven, liggen je kansen vooral bij lagere snelheden. Met jezelf laten opjagen door de dwaze drammer maak je jouw kansen erg snel kleiner. Kleiner omdat het andere verkeer mag rekenen op de maximum snelheid en kleiner omdat de energie afhankelijk is van het kwadraat van de snelheid. Twee keer zo snel is vier keer de energie die het kreukelrandje mag opsnoepen.
Valt nog te bezien. Mocht de Bumperklever zijn voorganger raken dan KAN dat tot een ongeval leiden. Gevolg KAN zijn dat een achter de BumperKlever rijdende 10-15- of 20-tonner onvoldoende remweg heeft.Even terug naar de natuurkunde; inertie. Hoe dichter je achterop je voorganger rijdt, met ongeveer dezelfde snelheid, hoe minder groot het verschil in snelheid kan zijn en dus minder potentiele schade.
Als er ooit een bumperklever aangehouden gaat worden.Ik begrijp het ook niet. Ik hoop altijd maar dat zulke gasten een keer tegen de lamp aanlopen en aangehouden worden door de politie. De boete voor bumperkleven bedraagt dacht ik... Hmm ik zat even te googlen en het varieert nogal van € 280 tot en met € 600. En het boete bedrag is afhankelijk van hoe dicht een bumperklever op zn voorganger zit en op welk soort weg er gereden wordt.
Als er ooit een bumperklever aangehouden gaat worden.
Behalve automatiek snelheid en rood licht bekeuren, is het anarchie op de weg.
Dit is wel de gangbare tactiek van de roverheid.
Laat maar waaien, laat maar waaien, laat maar waaien.
Dan ineens schrikt men wakker: Oepsi, de "brave burger maakt misbruik van ...".
En vervolgens draait het beleid volledig om en kan er niets meer. Ten koste van ONSCHULDIGEN die serieus proberen netjes te leven.
Gelukkig bestaat er een manier om automobilisten op een beleefde manier alert te maken. De kunst is daarbij om binnen je rijstrook langzaam van rechts naar links te bewegen. Op die manier word je een bewegend object in de binnenspiegel van je voorganger, waardoor je in de meeste gevallen wel wordt opgemerkt. Dus niet als een bezetene op 5 centimeter van je voorganger heen en weer gaan slingeren, maar op gepaste en veilige afstand eenmalig deze manoeuvre uitvoeren en dit zo uitkienen dat de persoon die voor je rijdt ook daadwerkelijk naar rechts kan.
Lol dit is wel beetje waar ja. Ik zit elke dag op de weg in de modus ; verbaas u niet, slechts verwonder.Behalve automatiek snelheid en rood licht bekeuren, is het anarchie op de weg.
Ben je lid van XR geworden? Leek me nou niks voor jou.Ik zit elke dag op de weg ...
Die beleefde manier heeft nog een voordeel: je wordt ook (veel beter en bewegend) zichtbaar in de buitenspiegel van je voorligger. Die moet dan wel heel ernstige tunnelvisie hebben om je niet in minimaal één spiegel op te merken.De tip van het AD om kenbaar te maken
Ik zit toch in de auto?Ben je lid van XR geworden? Leek me nou niks voor jou.
Ik zit niet op d
Flikker op man! Rijd gewoon de snelheid.
Mensen die onder de toegestane limiet rijden op een enkelbaans weg zullen wellicht niet gevaarlijk bezig zijn, maar wel pokke-irritant.Flikker op man! Rijd gewoon de snelheid.
Geen auto in de buurt en je windt je al op. Herkenbaar maar ik ben blij dat ik die tijd gehad heb.Flikker op man! Rijd gewoon de snelheid.
Ze werken gevaarlijke situaties wel in de hand, want het nodigt uit tot inhalen waar dat beter niet kan...Mensen die onder de toegestane limiet rijden op een enkelbaans weg zullen wellicht niet gevaarlijk bezig zijn, maar wel pokke-irritant.
Ik doe vaak iets soortgelijks , door op z’n ‘Italiaans’ op afstand op twee rijstroken tegelijk te rijden. Uiteraard als er niemand anders in de buurt zit. 9 van de 10x gaat iemand dan gewoon opzij.
Bumperkleven krijg je pitjes van in je motorkap![]()
Flikker op man! Rijd gewoon de snelheid.
Geen auto in de buurt en je windt je al op. Herkenbaar maar ik ben blij dat ik die tijd gehad heb.
Je kent mij niet eens. Je weet praktisch niks over mij. Dus ik stel voor dat je je aanames over mij gewoon voor je houdt.Zou het zo kunnen zijn dat jouw manier van doen zulke reacties uitlokt? Je maakt je over van alles druk. Tegelijk denk je
verstand te hebben van techniek en geef je het meest achterlijke advies. Ik las net ergens dat je een multiriem en distributieriem weer door elkaar haalt. Je kan naar anderen gaan wijzen, maar misschien eerst even in de spiegel kijken.
Flikker op man!
Houden we het een beetje leuk hier luitjes?
Jij ook? 80 is 80 niet 70.Geraporteerd. Ik ben nu klaar met deze onzin en persoonlijke aanvalen. Doe even normaal zeg.
Jij ook? 80 is 80 niet 70.
Niet de 1ste keer dat je je "vergist".Je fantastische advies dat je bij een 2ehandsauto geen motorolie hoeft te verversen was ook "verbazingwekkend"...Jeetje ik vergiste me keer. Nu verdien ik de galg niet?
Ik zal even een qoute maken van wat een andere user tegen mij gezegd heeft wat misschien wel meer van toepassing is op jou inplaats van mij. hier komt ie:
Dus wel klagen over mensen die zogenaamd volgens jou bumperkleven, maar zelf te hard rijden...Ik rijd meestal 90 waar ik 80 mag.
Je doet allerlei aanames over mij die kant noch wal raken.
Goedzo jij rijd de snelheid ik doe jou niet bumperkleven verder met je leven he. DaaagIk rijd meestal 90 waar ik 80 mag.
Je doet allerlei aanames over mij die kant noch wal raken.
Het was maar een flauw grapje hè, in een (helaas vergeefse) poging om precies dit te bereiken:Ik zit toch in de auto?
Vermoeiend
Niet overreageren kan daarbij ook weleens helpen ...Houden we het een beetje leuk hier luitjes?
ExactNiet overreageren kan daarbij ook weleens helpen ...![]()
Goedzo jij rijd de snelheid ik doe jou niet bumperkleven verder met je leven he. Daaag