• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Geen busje maar toch 8 zitplaatsen (2 volw, zes kinderen van 8-15)

MenC

Wegverkenner
Niet voor mij zelf in dit geval, maar ik zoek een auto met 8 zitplaatsen wat geen busje is. Aandrijving bij voorkeur electrisch met een zo groot mogelijke range in verband met de vakanties. Budget is maximaal 80k. Ik hoor graag jullie advies.

Ik kan me, los van nu of in het verleden, geen enkele auto herinneren met 8 zitplaatsen. 7-zitters zijn wel het maximum wat er in gewone auto/mpv/suv is gemaakt. Vergeet ook niet dat een busje met 9 zitplaatsen het maximum is dat je met een rijbewijs B mag rijden.
Of nou.. misschien een lange versie van de oude LandRover Defender met die zitbanken in langsrichting?

Voor zover ik weet, zijn er geen auto's met 8 zitplaatsen. En kom ook niet op het idee om meer mensen in de auto te laten plaatsnemen, dan er zitplaatsen zijn. Bij een ongeval kan de verzekering dan heel erg moeilijk gaan doen.

De Citroën C8 was er als achtzitter, verder misschien een enkele Amerikaan, maar nu niet meer.

Waarom mag het geen busje zijn?

Ik ben vooral benieuwd waarom je met twee volwassenen en vier grote kinderen op zoek gaat naar acht zitplaatsen. Ik kom toch echt op zes uit...

En het is inmiddels aangepast dankjewel :) dus wel acht.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Volt
Voor 8-zitters moet je bij de Amerikanen zijn. Amerikaanse SUV's zijn eigenlijk de enige moderne niet-busjes waar je 8 zitplaatsen hebt. Anders zou je het moeten zoeken bij auto's als de Defender of Amerikanen van rond de oliecrisis.

Kost je wel het nodige aan BPM, brandstof en wegenbelasting in Nederland.

Of Koranen. Heb dikwijls in een koreaanse MVP gezet met 8 zitplaatsen. Maar net als de amerikanen ga je die in NL niet of nauwelijks vinden.

Maar je hebt 2 volwassenen en 4 kinderen. Dan heb je aan 6 toch wel genoeg? 7 is ook wel te doen, maar die 8e maakt het erg moeilijk qua keuze. zeker als je geen busje wil en wel een EV

Ford Tourneo Custom EV

met 8 zitplaatsen kun je nu eenmaal niet weg met een fraai gelijnde coupe, zeker niet als je alle 8 nog redelijk wil laten zitten

Honda Odyssey.
Mijn zwager/schoonzus met kids hebben er eentje (hebben 5 kinderen en de 6e is op komst :) ).
Andere optie(en nog beter): Toyota Sienna

Misschien Hyundai (grand) Starex. Even bij oosterburen kijken. Houdt qua uitstraling t midden tussen busje en mpv wat mij betreft. Anders zit je toch aan een Multivan om een beetje normale ‘bus’ te hebben voor personen. En zoals gezegd, anders wordt t een 7 persoons ben ik bang…

Check dit s
Gaat denk ik om de afbeeldingen, maar een oudere hyundai diesel is denk ik niet de bedoeling. Volgens mij is de hyundai staria hybride in personen uitvoering ook bij de Belg te koop

Gaat denk ik om de afbeeldingen, maar een oudere hyundai diesel is denk ik niet de bedoeling. Volgens mij is de hyundai staria hybride in personen uitvoering ook bij de Belg te koop
Yep, ging meer on afbeelding. Is in verschillende varianten mn in buitenland beschikbaar. Maar veel diesel nog zie ik. Niks mis mee verder maar goed.. 8persoons blijft lastig denk ik

Yep, ging meer on afbeelding. Is in verschillende varianten mn in buitenland beschikbaar. Maar veel diesel nog zie ik. Niks mis mee verder maar goed.. 8persoons blijft lastig denk ik

De volledig elektrische Hyundai Ioniq 9 en Kia EV9 komen dicht in de buurt maar zijn 7 persoons.

En anders wordt het al snel een elektrische personenbus, maar dat was niet de bedoeling.

En anders wordt het al snel een elektrische personenbus, maar dat was niet de bedoeling.
Denk dat je daar toch wel op uitkomt tenzij je zelf gaat importeren, maar dat heeft ook nadelen. En zelfs dan kom je zo te zien wel op de "echte" busjes uit. Zelfs een LWB VW ID.Buzz heeft maar 7 zitplaatsen.

De titel is in ieder geval aangepast naar zes kinderen! Bij de grootste elektrische auto's die geen busje zijn dacht ik ook aan de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9. Deze zou je kunnen uitbreiden met een Multimac Superclub op de derde zitrij als het past (breedte 123 cm) maar alleen geschikt voor kinderen t/m 12 jaar | 135cm | 36kg.

Wettelijke regels in NL kunnen anders zijn!

Laatst bewerkt:
Bedankt alvast voor de reacties. Vooral die laatste Multimac biedt extra mogelijkheden.
Als er nog meer opties bestaan dan hoor ik het graag.

Deze zou je kunnen uitbreiden met een Multimac Superclub op de derde zitrij als het past (breedte 123 cm) maar de middelste zitplaats is alleen geschikt voor een kind t/m 12 jaar | 135cm | 36kg.
Een Multimac is in Nederland sowieso alleen geschikt tot 1.35m, omdat het hier wordt gezien als een kinderzitje. Je mag hier in Nederland geen volwassenen op vervoeren, waar ze in Engeland met deze Superclub wel op doelen (in het filmpje vanaf 3.40m is niet toegestaan in Nederland).

Laatst bewerkt:
Bedankt alvast voor de reacties. Vooral die laatste Multimac biedt extra mogelijkheden.
Als er nog meer opties bestaan dan hoor ik het graag.
Iets uitgebreider reactie was handig geweest om tot gerichtete opties te komen , want bijvoorbeeld geen bus is duidelijk maar houdt dat ook in geen mpv oid ?

Geen bus heeft te maken met smaak.
Diesel is te duur in wegenbelasting. Ook vanwege lage aantal km per jaar. Dit ligt rond de 10.000 per jaar.
Huidige auto is een aangepaste (derde zitrij aangepast voor drie personen) Grand Voyager. Maar deze begint op leeftijd te raken.
Eens dat de huidige busjes met goede aankleding er best nog wel mee door kunnen. Maar voorkeur heeft het niet.

Toch maar de voorkeur aanpassen want alleen in een busje heb je echt genoeg ruimte voor 8 personen.
Soms moet je dingen voor lief nemen

tja, maar 8 personen hebben nou eenmaal ruimte nodig, dat past gewoon niet in een suv achtige. Misschien als de kinderen heel klein zijn,

Ik denk dat dit 'm moet worden.
Kinderen blij achterin (en chauffeur dus ook) en lekker cruisen. Hou je nog 60k in je zak (bijv. voor dubbele parkeerkaartjes).

De aandrijving is ook elektrisch (van het tussenschot).

@Fps Doug ideaal. Kan iedereen mee. Ook handig met kinderfeestjes. Hij rijdt nu ook al een Chrysler dus dat went vrij gemakkelijk.
Iedereen bedankt voor het meedenken! De keuze is gemaakt. De huidige auto wordt nog een keer helemaal nagelopen en aangepakt waar nodig om tenminste nog weer een jaar veilig en betrouwbaar verder te kunnen.
De opties zijn nog te beperkt om een overstap te rechtvaardigen.

Mijn buren hebben een 9 zits "Chevy Van" van begin de jaren 2000. De exacte modelnaam weet ik niet, er staat enkel Limited op. Big block V8 op LPG, kosten vallen volgens hen 'goed mee' want de auto is ingeschreven als camper (België weliswaar).
Is breed en hoog, maar verrassend genoeg niet extreem lang. Heeft 3 deuren langs elke kant, 2 normale en 1 'suicide door' of hoe dat ook heet (?). Omdat het officieel een camper is kost het hier naar taksen bijna niks.

Terug
Bovenaan