HELP! Advies nodig voor 'sportieve' gezinsauto 10-13k

Aleksius

Startmotor
Goedemorgen autoliefhebbers en kenners,

Ik heb jullie mening, advies en hulp nodig!

Sinds kort ben ik op zoek naar een auto, maar door al het aanbod, mogelijkheden en mijn beperkte kennis/ervaring met diverse auto's, wil ik graag een beroep doen op jullie!

Waar ga ik de auto voor gebruiken?
Wintersport (gezin van 3 + hond)
Autovakanties (zonder caravan)
Dagtripjes

Ik ben niet afhankelijk van deze auto voor woon/werk. Mogelijk dat dit in de toekomst zal veranderen, maar voor nu hoef ik daar geen rekening mee te houden.

Wat heb ik hiervoor gereden
Diverse fiats (nooit problemen mee gehad)
Toyota's (spreekt voor zich)
VW Polo TDI (lease via het werk, fantastische koppel en snelheid)
Karoq Sportline Automaat (lease via het werk, heerlijke auto)
Kia Rio 2014 (prima auto, voldoet aan veel eisen, zelfs twee keer mee op wintersport geweest)

Wat ik zoek in een auto
Minimaal 300L kofferbak (dat heeft de Rio nu en dat volstaat net) maar iets meer zou geen overbodige luxe zijn
Minimaal 120pk en mogelijkheid tot Stage 1
Idealiter een motor van minimaal 1.4 (want veel horrorverhalen gelezen over 1.0 met veel pk)
Sportief model (bijv: S-line, (GT) Line etc)
(bi)Xenon lampen
Mogelijkheid voor dak-koffer en nog aangenaam rijden
Automaat heeft de voorkeur maar is geen deal-breaker als het niet zo is
Wat luxere opties zouden fijn zijn (Stoelverwarming, Apple carplay etc) maar ook geen deal-breaker als het dé juiste auto is
5 deurs
Benzine

Ik vind het belangrijk mee te kunnen in het verkeer (NL/DE). Daarnaast heb ik last van 'het zware voet-syndroom' en vind ik het leuk om de auto af en toe goed te testen.

Mogelijke opties / proefgereden

Volvo V60 T3 (na aankoop Stage1) of T4
Kia (pro) Cee'd GT-Line (station ook optie)
Audi A3 (2013-2016)
MB A180 (2013-2016)
Golf 7 1.0
Golf 7 GTE

Golf Variant
VW Passat

Voorkeur
Ik heb niet echt een voorkeur voor merk. Wel merk ik aan mezelf dat ik warmer word van een A3 en A180. Weet niet of dat komt door de rij-eigenschappen of het merk, want dat is 'cool'. Ik heb heel veel vertrouwen in Aziatische voertuigen. Met onze huidige Kia nooit problemen gehad. Tanken en rijden.

Dus, lang verhaal kort: wat zijn jullie ervaringen, hebben jullie tips of andere mededelingen die ik moet weten in mijn zoektocht?

Dank jullie wel!

Laatst bewerkt:
Dus, lang verhaal kort: wat zijn jullie ervaringen, hebben jullie tips of andere mededelingen die ik moet weten in mijn zoektocht?
Zeker. Ervaring met de Kia Proceed GT (1.4 met DCT7), staat nu al een poosje voor de deur hier.

Voldoet aan al je wensen die je noemt en ik raad je dan ook aan om er een keer een proefrit mee te maken. Ik ben er reuze tevreden over. Volgens mij goede prijs-kwaliteit.

Er is ook nog een versie met 200 pk.

Zoiets? 200 pk en zo'n beetje alle luxe toeters en bellen
Tijd geleden een 1.0 gereden bij AutoXL in Alphen. Inderdaad alle toeters- en bellen. Helaas was dat model niet vooruit te branden. Overigens vind ik het exterieur niet mijn smaak, maar verder een top auto.

Zeker. Ervaring met de Kia Proceed GT (1.4 met DCT7), staat nu al een poosje voor de deur hier.

Voldoet aan al je wensen die je noemt en ik raad je dan ook aan om er een keer een proefrit mee te maken. Ik ben er reuze tevreden over. Volgens mij goede prijs-kwaliteit.

Er is ook nog een versie met 200 pk.
Aha! Goeie, dank je wel. Kwam via MP een GT tegen uit 2014. Enig nadeel was 3 deurs en ramen achter niet elektrisch bedienbaar.

Da's niet handig nee. De mijne is uit 2020, dus dan automatisch een stationwagon. Ik denk dat die versie nog net buiten budget valt, daar had ik even overheen gelezen..

Ook naar gekeken, maar vind het dashboard van Ford echt lelijk. Misschien toch een keertje in rijden.

Ok - kleine rectificatie. Deze is wel top en niet het dashboard wat ik in gedachten had:
Dat is geen ST maar een ST-line en dat is een heel groot verschil. De ST heeft minstens 250pk.

Dat is geen ST maar een ST-line en dat is een heel groot verschil. De ST heeft minstens 250pk.
Ha Frits, Bedankt! Ik was ook zelf al op de hoogte dat een ST en ST-Line twee verschillende auto's zijn. Echter, vind ik in mijn prijsklasse + wensenpakket geen ST.

Als je je budget nog ietsje kunt oprekken dan valt het huidige model Proceed wel binnen de mogelijkheden. Die zitten doorgaans prima in de spulletjes.

Mijn eerste reactie zou een BMW 3serie zijn. Genoeg goede exemplaren in de E90/E91 generatie te vinden voor dit budget. Een 1serie zou natuurlijk ook kunnen.
Pluspunten zijn comfort, sportieve uitstraling en rijervaring
Minpunten zijn wat hogere onderhoudskosten tov een Kia en een niet super ruime achterbank (maar gezin van drie past ruimschoots)

Als je je budget nog ietsje kunt oprekken dan valt het huidige model Proceed wel binnen de mogelijkheden. Die zitten doorgaans prima in de spulletjes.

De PoCeed is vind ik een hele mooie auto. Toch wel een auto om naar te kijken. Is ook heel modern.

Pas wel op met de Golf GTE, de auto heeft zeer complexe en dure techniek. Zolang het goed gaat is het wel een fijne auto.

De Mercedes A180 vind ik ook leuk maar net als de Audi al vrij oud.
Ik heb zelf alleen ervaringen met de Mercedes A van een generatie later, dit is plezierige en comfortabele auto met de 1330 CC viercilindermotor motor.
Deze motor zit ook in de Renault Megane 4 vanaf 2018, wat ook een hele fijne en betrouwbare auto is. ( heb zelf een Renault Clio met deze motor)

Ik vind het zelf ook heel normaal om geen problemen te hebben, gewoon tanken en rijden.

Misschien kun je een Civic met 1.8 motor nog overwegen. Zijn ruime, praktische en fijn rijdende en sturende auto's, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.Technisch zeer betrouwbaar. Het uiterlijk is zeer uitgesproken, dat bevalt je of je vindt het niks. iets daar tussenin ben ik nog niet tegengekomen.

Mijn eerste reactie zou een BMW 3serie zijn. Genoeg goede exemplaren in de E90/E91 generatie te vinden voor dit budget. Een 1serie zou natuurlijk ook kunnen.
Pluspunten zijn comfort, sportieve uitstraling en rijervaring
Minpunten zijn wat hogere onderhoudskosten tov een Kia en een niet super ruime achterbank (maar gezin van drie past ruimschoots)
Ik hoor/lees juist voornamelijk horrorverhalen over oudere BMW's. Sportieve uitstraling van BMW ben ik het helemaal mee eens. Overigens weet ik niet wat ik van de achterwielaandrijving vind.. Ik zal er eens naar kijken! Dank je wel :)

Misschien kun je een Civic met 1.8 motor nog overwegen. Zijn ruime, praktische en fijn rijdende en sturende auto's, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.Technisch zeer betrouwbaar. Het uiterlijk is zeer uitgesproken, dat bevalt je of je vindt het niks. iets daar tussenin ben ik nog niet tegengekomen.
Ik zocht nog naar 'iets er tussenin' maar het is niet gelukt. Absoluut goede techniek en betrouwbaarheid. Het uiterlijk is in dit geval de bepalende factor. Niet mijn ding. Dank je wel voor je reactie!

Heeft er iemand ervaring met de Focus 1.0 125pk? Het 1.5 150/180 pk aanbod is mager online. Hoor graag!

Rij nu een Skoda Octavia Combi uit 2020 (vorig model) 1.5 TSI met DSG. Het is een Sportline uitvoering, met sportstoelen, ander stuurtje, zwarte accentjes. Ziet er sportief uit, rijdt absoluut niet zo. Maar voor nu ideale auto voor gezin van 4. Net terug van wintersport met het gezin, en het is heerlijk om alles zonder zorgen te kunnen meenemen. Op de autobahn stond hij ook prima zijn mannetje, en nu naar ruim 12k KM's geen enkel issue gehad.

Ik heb ook een Octavia met 1.5 TSI en automaat.
De DSG is wel berucht om snelle slijtage van de koppeling.
Daarnaast heb ik problemen gehad met de hendel van de automaat. Hier is een goedkope fix voor.
Verder wel een prima auto.

Had hiervoor de 1.0, gechipt naar 140pk.
Die is veel zuiniger dan de 1.5 en toch best vlot ook.
Bij de 1.0 is de waterpomp wel een zwak punt.

Mijn vriendin heeft een Rio uit 2013, dus zal zelfde model zijn als jij hebt.
Dan is de Octavia wel heel veel meer auto.

De ProCeed is wel een veel vlotter model natuurlijk dan de Octavia

Zojuist even in de 'pauze' bij deze gekeken. Alles klopt behalve de 1.0 3 cilinder motor. Erg goed te woord gestaan en conclusie is een 1.5 4cilinder motor met 150pk of 180pk (alhoewel ik 180pk nog niet tegen ben gekomen online). Maar dat die mogelijkheid er is geeft me wat rust, aangezien ik stage1 overweeg. Heb mijn twijfels bij een 1.0 3cil. met 150 pk.

Ik weet wel dat er een bepaald type, bij Ford, van de 1.5 3-cilinder was waarbij er problemen optraden met de cilinder. Volgens mij scheuren... Heb je dat gevonden?
Tunen van de 1.0 heb ik ook overwogen, maar hij is mij sterk genoeg.

Ik lees in jouw review dat je zonder moeite volgeladen de autobahn en bergen op bent gekomen. Hoe is je koppel als je volgeladen rijdt en om wat voor snelheden hebben we het dan?
Ik reed nooit heel snel, denk gewoon 130/140 op de cruise. Heb hem standaard in de sportstand, omdat je dan geen cilinderuitschakeling hebt. Die optie (uitschakeling) is met de facelift en hybride weer ongedaan gemaakt. Verder wil het in Eco niet wanneer de wegen omhoog gaan.
Koppel was goed hoor, verder vind ik het fijner rijden vanaf 2000 toeren. Maar vanaf 1500 pakt hij goed op, ook beladen.

Laatst bewerkt:
Nee, voorheen had Ford wel een 1.5 4-cilinder. Zat ook in de Mondeo bijvoorbeeld. Later is het een 3-cilinder geworden. Maar ik weet zo even niet welke problemen gaf, zou ook de 4-cilinder kunnen zijn hoor. Vast wel een forumlid die dat weet :)

De Focus' die je deelt hebben beide wel een hoge kilometerstand. Wel mooi met de st-trim, al zie ik ze nooit aangeboden met de AGR stoelen die ik heb.

Ook een Mazda 3 2.0 Skyactive overwogen, Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo of indien je meer ruimte wenst een Seat Leon ST?
De Alfa is wel wat ouder maar heeft gedegen techniek en rijd best leuk en met 350liter een redelijke kofferbak.

Zoiets:

Mazda 3

Laatst bewerkt:
Heren,

Dank voor al jullie reacties. Na veel wikken en wegen, bezichtigen, proefrijden, voelen en ruiken is het een Volvo geworden. Zojuist een V60 T3 R-Design uit 2013 met 155k op de teller particulier weten te kopen. Goed gevoel bij de verkoper, complete onderhoudshistorie en goede prijs weten te onderhandelen. Een Volvo behoorde niet in de eerste instantie tot mijn voorkeur. Binnen mijn budget vielen over het algemeen auto's met 250k + op de teller met veel gebreken. Toch ben ik heel blij met deze aankoop en mijn 'eerste grote mensen' auto op mijn 33e levensjaar.

Ik zal hier een uitgebreide review over schrijven en bijhouden. Eerst ga ik wat kilometers maken. Link volgt later onder dit bericht.

Groet,

Terug
Bovenaan