Het meeslepende AppieGrens Tagora-sentimententopic

Hallo Heren Tagora liefhebbers, groetjes uit Vlaanderen.

Graag had ik van Jullie raad gekregen, zoals reeds vermeld ben ik in vergelijking met Jullie een leek.
'K was in Frankrijk op zoek naar SX velgen en heb ze ook gevonden. Eens in mijn bezit dacht ik deze te laten " opfrissen " door een speciaalzaak.
Wat denken Jullie over een spoorverbreding achteras ? gewoon gelijk aan de vooras, dus 18mm links en rechts.
Deze week in Frankrijk bij een Murena liefhebber enkele Tagora onderdelen gaan halen. Hij had alleen de motor nodig !
Daar zal het dit jaar wel bij blijven denk ik, veel te veel ander werk te doen.
Ik hou Jullie op de hoogte.

Vééééle groeten

Bekaert.C.
 
Charles, de SX velgen van de Tagora zijn inderdaad een mooi model. ik wilde ze ook perse. Weet wel dat je hiermee ook vast zit aan de TRX banden met 360 mm maat, in plaats van een inch maat. Ze zijn wat lastig verkrijgbaar.....
 
Hallo Driesdeal,

Over de beschikbaarheid van de TRX banden heb ik inderdaad al gehoord. Mijn Peugeot dealer, en iemand in dit forum had daar een klaar inzicht over. Gezien er met deze wagen niet dagelijks en vééél voorzichtiger zal gereden worden zullen deze banden lang kunnen dienen.

Begin jaren tachtig, als ik mijn Chrysler 2 Litres van de hand gedaan heb was 1 van de punten waarom ik de Tagora niet gekocht heb de achteras die niet " paste ", te smal voor de wagen. Nu had de Citroen ID / DS ook zo'n configuratie van de assen + een verschillende bandenmaat tussen voor en achter.

Volgende week zijn de nieuw gestoffeerde zetels klaar, ik ben benieuwd. Nu nog de andere binnenbekleding en het instrumentenbord en we staan weer dichter bij een rijklare auto.

Hebben Jullie een mening betreffende de spoorverbreding achteraan en het vervangen van de mechanische benzinepomp door een elektrische.

Groetjes uit Vlaanderen

Charles
 
Hallo Charles,

Prachtig hoe jij deze Tagora weer in topstaat brengt, het mag dan wat kosten maar je krijgt er ook iets moois voor terug. Zoals Dries al aangaf zijn de TRX banden moeilijk te krijgen en bovendien prijzig. Je hebt inderdaad gelijk dat mits je de banden goed conserveerd er lang mee kunt doen. Overigens passen een 3 tal maten, 200/60 R365. 210/65 R365 en 220/60 R365. Origineel zijn ze met de middelste maat geleverd maar de andere maten passen ook. Ik heb geen ervaring met de spoorbreedte aanpassen maar breder lijkt in dit geval altijd mooier. Wel is het zo dat de brede 220 banden al veel beter lijken dan de 175 die je er nu waarschijnlijk onder hebt! Dat scheelt nogal wat centimeters. Ik en velen met mij hopen binnenkort weer wat foto's van je te mogen ontvangen op dit topic.

Charles Bekaert zei:
Hallo Driesdeal,

Over de beschikbaarheid van de TRX banden heb ik inderdaad al gehoord. Mijn Peugeot dealer, en iemand in dit forum had daar een klaar inzicht over. Gezien er met deze wagen niet dagelijks en vééél voorzichtiger zal gereden worden zullen deze banden lang kunnen dienen.

Begin jaren tachtig, als ik mijn Chrysler 2 Litres van de hand gedaan heb was 1 van de punten waarom ik de Tagora niet gekocht heb de achteras die niet " paste ", te smal voor de wagen. Nu had de Citroen ID / DS ook zo'n configuratie van de assen + een verschillende bandenmaat tussen voor en achter.

Volgende week zijn de nieuw gestoffeerde zetels klaar, ik ben benieuwd. Nu nog de andere binnenbekleding en het instrumentenbord en we staan weer dichter bij een rijklare auto.

Hebben Jullie een mening betreffende de spoorverbreding achteraan en het vervangen van de mechanische benzinepomp door een elektrische.

Groetjes uit Vlaanderen

Charles
 
Charles Bekaert zei:
Hallo Heren Tagora liefhebbers, groetjes uit Vlaanderen.

Graag had ik van Jullie raad gekregen, zoals reeds vermeld ben ik in vergelijking met Jullie een leek.
'K was in Frankrijk op zoek naar SX velgen en heb ze ook gevonden. Eens in mijn bezit dacht ik deze te laten " opfrissen " door een speciaalzaak.
Wat denken Jullie over een spoorverbreding achteras ? gewoon gelijk aan de vooras, dus 18mm links en rechts.
Deze week in Frankrijk bij een Murena liefhebber enkele Tagora onderdelen gaan halen. Hij had alleen de motor nodig !
Daar zal het dit jaar wel bij blijven denk ik, veel te veel ander werk te doen.
Ik hou Jullie op de hoogte.

Vééééle groeten

Bekaert.C.

Spoorverbreding lijkt me niet verstandig. Dan verander je de geometrie van de wielophanging en verschuift de belasting naar de verkeerde delen, met als resultaat een hoge slijtage van de componenten en een verslechterd weggedrag.
 
Beste dank grensrijder voor de goede raad.
Peugeot dealer trok ook een raar gezicht als ik hem deze vraag stelde. Te meer hij zich kon herinneren dat de wagen een héél goede wegligging heeft zonder al die " rommel ".
Dan zal ik toch beter de raad van Tagora opvolgen en trachten vier " SX " velgen te monteren.

Hebben Jullie al eens op de Franse site Le bon coin gekeken? Hier zijn een paar Tagora's te koop ! en aan redelijke prijzen.
Klikken op toute la France - automobiles en dan Talbot Tagora.
Voor Simca liefhebbers is deze site ook aan te raden.

En nu nog twee spiegels vinden hé ! ( als reserve )

Groetjes

Charles
 
Dan heeft die dealer een prima geheugen, want de Tagora kent inderdaad een uitstekende wegligging. LeBonCoin is inmiddels overbekend onder Francofielen. Ik hoor zelfs al geluiden dat sommige Fransen er hun auto's niet meer op te koop zetten, omdat ze geen trek hebben in pingelende en zeurende Hollanders.
 
Hallo Tagora fans,

Hebben Jullie al van de SARL Garage Clement in Entrammes ( Le Mans ) gehoord? Spécialiste SIMCA - CHRYSLER - MATRA - TALBOT. van 1950 tot 1986.
Ik heb bij hen al enkele onderdelen besteld voor de Tagora. Op Google is de volledige lijst van de beschikbare onderdelen te vinden, en dat is een dikke lijst.
Waterpomp voor GLS.... Saleri PA 635, heeft iemand van Jullie hier ervaring met dit onderdeel?

Groetjes

Charles
 
Garage Clement was degene die de twee museum Tagora's meenam en mocht presenteren op het Tagora evenement van de Franse fanclub in Noyant , afgelopen september. Ik heb vader en zoon gesproken, flinke jongens, samen zeker goed voor 300kg.
Pa is eigenaar van de tweekleurige Tagora helemaal rechts op de foto op pagina 46. Zoon heeft een Murena S.
Op de algemene Talbot forum heb ik foto's geplaatst van de Tagora's op hun bestelwagen plus trailer.
Ze wilden mijn auto graag doornemen om perfectioneren, maar ik vind Le Mans toch even te ver weg.
 
Hallo Charles,

Ik heb geen ervaring met dat onderdeel maar veel keuze is er niet, ook waterpompen voor een Tagora zijn zeldzaam. Wat ik wel weet is dat dit onderdeel ook zou passen op een Murena en ik heb gehoord dat daar een afwijkende waterpomp zit ondanks dezelfde motor.

Charles Bekaert zei:
Hallo Tagora fans,

Hebben Jullie al van de SARL Garage Clement in Entrammes ( Le Mans ) gehoord? Spécialiste SIMCA - CHRYSLER - MATRA - TALBOT. van 1950 tot 1986.
Ik heb bij hen al enkele onderdelen besteld voor de Tagora. Op Google is de volledige lijst van de beschikbare onderdelen te vinden, en dat is een dikke lijst.
Waterpomp voor GLS.... Saleri PA 635, heeft iemand van Jullie hier ervaring met dit onderdeel?

Groetjes

Charles
 
Die van de Murena zal wel een hogere opbrengst hebben, gezien de gebrekkiger koeling.
 
Driesdeal zei:
Garage Clement was degene die de twee museum Tagora's meenam en mocht presenteren op het Tagora evenement van de Franse fanclub in Noyant , afgelopen september. Ik heb vader en zoon gesproken, flinke jongens, samen zeker goed voor 300kg.
Pa is eigenaar van de tweekleurige Tagora helemaal rechts op de foto op pagina 46. Zoon heeft een Murena S.
Op de algemene Talbot forum heb ik foto's geplaatst van de Tagora's op hun bestelwagen plus trailer.
Ze wilden mijn auto graag doornemen om perfectioneren, maar ik vind Le Mans toch even te ver weg.

Dag Driesdeal,

'K had zo'n vermoeden dat de Heren Clement meer deden dan gewoon onderdeeltjes verkopen. Dat zij een wagen kunnen perfectioneren is te onthouden. En Je foto's zijn werkelijk een verademing, zo'n mooie Tagora's..... dat geeft " goesting " om er eentje te hebben. Want in zo een staat mijnen Tagora krijgen !! dan zal er nog veel water onder de brug ........
Groetjes
Charles
 
Dag Tagora,

Wat betreft de waterpomp, 'K heb er eentje bij Yakarouler in Frankrijk besteld. Saleri PA 635 port etc kost mij dat 66,61 euro.
Als Je de Valeo prijs bekijkt.... tegen de 260 euro. Nu maar hopen dat dit Italiaans stuk geen vodden zijn hé.
Volgens mij ligt het verschil tussen de Tagora en de Murena pomp een de lengte van de poelieas.

Groetjes

Charles
 
Tsja, voor die prijs kun je mijns inziens weinig verwachten. Aan de andere kant is Valeo ook niet feilloos. Dat bedrijf heeft bovendien een verschrikkelijk arrogante houding. Als een garagist een Valeo-onderdeel monteert en het blijkt een storing te vertonen, zegt men doodleuk: "Dan heeft u het verkeerd gemonteerd." Omruilgarantie? Pas du tout!
 
Dag Grensrijder,

Inderdaad de arrogantie van zo'n bedrijf is kenmerkend. 'K heb met VW ook 't een en 't ander meegemaakt. Geen slecht woord over het materiaal VW hoor, maar, hoe zij in Belgie de problemen en de klanten aanpakken !! ho ho. Wij noemen dat " dikke nek kultuur ". Maar ja, 'k had maar bij Peugeot moeten blijven, eigen schuld dikke bult. Nu ben ik terug elke dag op de baan met een Expert bus ( L1H1 163 pk ) en ik voel mij " terug thuis ". Kennen Jullie dat gevoel als Je in een wagen stapt..... thuis komen...

Dit week - einde begonnen met nieuwe tapijt in de Tagora te leggen. Wat een klus zeg ! meten...knippen/snijden.....aanpassen...kleven....o_O vergissen.... lostmaken....etc etc. Als 't lukt zet ik een foto.

Groetjes

Charles
 
Als je goed kijkt, loopt de hele zijkant scheef op. Kennelijk vervormt de lens van de camera nogal.
 
ginkelvanmichiel: hierbij een foto zonder vervorming! En voor wat betreft Phoenixrood74: de torsiestijfheid is nog prima! :)

TalbotTagorajpg24-09-2012_zps48f82c06-1.jpg


grensrijder zei:
Als je goed kijkt, loopt de hele zijkant scheef op. Kennelijk vervormt de lens van de camera nogal.
 
Phoenixrood74 zei:
Ik denk dat die Tagora gewoon nogal gebrek aan torsiestijfheid heeft. Slopen dat prul!

Je bent gewoon strontjaloers op zo'n mooie bolide. Met twee mistachterlichten.
 
Kwam vandaag sinds lange tijd in een van mijn garagestallingen en daar stond een voor mij niet direct te identificeren automobiel. Blijkt een Tagora te zijn. Ben wel van de vierkante '70 en '80 modellen, dus raar dat de Tagora als zodanig mij nooit is opgevallen. Anyway, ff speuren hier op het forum en het blijkt de auto te zijn van forummember TTJan. Bij deze mijn complimenten voor de staat van deze voiture! Ziet er op het eerste gezicht (ondanks de donkere garage) erg mooi uit. (y)
 
Jan is een ware liefhebber van de Tagora. Overigens top dat hij een goede stallingsruimte heeft gevonden!

Landyacht zei:
Kwam vandaag sinds lange tijd in een van mijn garagestallingen en daar stond een voor mij niet direct te identificeren automobiel. Blijkt een Tagora te zijn. Ben wel van de vierkante '70 en '80 modellen, dus raar dat de Tagora als zodanig mij nooit is opgevallen. Anyway, ff speuren hier op het forum en het blijkt de auto te zijn van forummember TTJan. Bij deze mijn complimenten voor de staat van deze voiture! Ziet er op het eerste gezicht (ondanks de donkere garage) erg mooi uit. (y)
 
Hier staan misschien wel de 2 enige overgebleven Baltique blauwe Tagora's gebroerdelijk achter elkaar.
Die van Jan is te herkennen aan de Franse koplampen.

Hemelvaart2012016-1.jpg
 
@Landyacht: bedankt voor het positieve bericht. En de ietwat donkere garage verbloemt wel enige minder mooie plekjes van de Tagora, maar hij is inderdaad in een gezonde staat. Welke wagen van jou staat in deze garage ?

@Tagora: heb gelukkig een goede en rustige stalling gevonden op loopafstand van mijn huis. Moooooie foto, leuke herinneringen aan die internationale meeting !
 
@TTJan: Ik heb daar sinds een half jaartje niets meer staan. Gewoonlijk had ik meerdere amerikaanse oldtimers en gebruikte ik deze stalling als een soort van overloop. Crisis en onduidelijke kabinetsplannen betreffende de MRB-vrijstellingsregeling hebben mij doen besluiten het voorlopig bij een enkele Lincoln te houden. Deze staat samen met wat andere amerikanen in een loods in de buurt te wachten op, letterlijk en figuurlijk, zonniger tijden.
 
Zal komende zomer extra goed opletten of ik die mooie witte Lincoln soms in de buurt zie rijden. Imposante wagen hoor !(y)
 
Een prachtig weekend gehad in Eelde met de EMW en SCAN club! Ik moest zuinig op de Tagora zijn van de goed heilig man. :D

Sinterklaas2012.jpg
 
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de Goedheiligman een zwak voor Tagora's heeft. (y)
 
Ergens in augustus had ik enkele foto's gepost van Tagora's in het Simca,Talbot forum.
the Fox zei:
Ik ben zojuist teruggekomen van vakantie in midden-Frankrijk en heb een aantal plaatjes geschoten van op dit forum geliefde auto's. […]
Voor de topografisch onderlegde medemens: de plaatjes zijn geschoten ten zuiden van Le Brugeron aan de D66, op twee kilometer van de camping waar ik verbleef:
Schatkamer Tagora
Via streetview kan je zelf al een beetje gaan schatgraven (zuidoostelijke punt van het 'driehoekje' in het midden van de luchtfoto). Omdat de streetview foto's zijn gemaakt in een periode met weinig begroeiing is de schat beter zichtbaar.
Foto-ZSEC8M7E-D.jpg

Tagora zei:
Super vondst the Fox! (Zeldzaam)

Volgens mij zijn er van deze Tagora met 200 pk slechts 5 exemplaren gebouwd! De geschiedenis hierover is vaag maar met 200 pk was het verreweg de sterkste Franse productie auto in die tijd! Opvallend is dat de andere Tagora's buiten staan weg te rotten en deze in de schuur staat daar het om een zeer zeldzame auto gaat. Ben benieuwd hoe het zit met de chassisnummers.

grensrijder: ik denk dat alleen de Fransen ons meer kunnen vertellen en vermoed dat deze zeer speciale uitgaven alleen voor de Franse markt gemaakt zijn! Het kan best zijn dat er nog maar 2 exemplaren op de wereld zijn...
Dit moet voor jou een mooi onderwerp zijn om er een artikel over te schrijven!!!

grensrijder zei:
Foto-HW87N4FE.jpg


[….]. Iemand vertelde me dat het om een speciale, zeer beperkt gebouwde editie op basis van de 2.6 SX moest gaan, met een hoop toeters en bellen plus een tot 200 pk opgevoerde motor.[….]

Ik vroeg mij af of er in de tussentijd misschien iemand van dit forum daar in de buurt is geweest om een kijkje te nemen of dat er nog een uitstapje in de planning staat.
 
Men bedenke dat het bij dergelijke 2 kleurig gespoten Tagora's inderdaad om een speciale 200 Pk. (...) sterke voertuigen gaat waarvan er volgens ingeweide kringen slechts 8 van gemaakt zijn... e.e.a. Vernamen Dries en ik toen wij recent bij het 4e. nationale Talbottreffen in Frankrijk waren.

Zo zie je maar dat een investering om naar zo'n treffen in Frankrijk te gaan uit onverwachte hoek soms zeer lonend kan zijn.
Ahum, eh... Dit is om op te vatten als hint bij het volgende treffen aldaar... Ahum, kuch, kuch...;)

Lijkt mij dat het meer dan waard is om die auto daar te zoeken en de eigenaar ervan te bewegen de auto te verkopen om hem zomee naar Nederland te kunnen halen voor de kleine maar ozo enthousiaste en dappere szene hier.

img.php


img.php


img.php


"Deze "ietwat" speciale Tagora's SX werden voorzien van een 2,8 liter motor die door "Danielson" werd geoptimaliseerd tot een vermogen van 200 Pk. waarbij vermeld dient dat de eigenaren van deze als normale SX-en verkochte Tagora's daar niet van op de hoogte werden gebracht door de dealers... Er zijn er minder dan 10 stuks van gemaakt in 1983. Dit diende ertoe ertoe om de 2,8 liter V6 motoren uit de Matra-Ligier alsnog te kunnen verkopen na terugtrekking van Talbot uit de F2-racerij want Peugeot wilde er niet voor betalen...".

Je zult maar een dergelijke SX ooit gekocht hebben zonder het te weten dat er zo'n speciale motor in lag waarbij niet daarvoor extra betaald te hebben bij de dealer, hahaha. :D Tjonge wat zullen die eigenaren destijds gedacht hebben toen ze op het gaspedaal drukten van deze speciale Tagora's denkende dat er een PRV. V6 2,6 met "slechts" 165 Pk. in ligt...:D Pas in de garage bij onderhoud zal men er wel zijn achter gekomen dat er toch wel een andere motor in de wagen lag afgezet tegen de prijzen voor draaiende delen bij noodzaak daarvan die te vervangen, hahahahaha....:eek::cry:

Er bestaat dus best een gerede kans dat de eigenaar waar die two-tone gespoten Tagora bovenop een stallage hangt niet weet wat hij daar heeft staan eh liggen... Laten wij er dan wel even vanuitgaan dat de speciale motor nog erin ligt en deze bovendien zich nog laat draaien ook, want anders draaien de ogen van degene die hem koopt en alsnog weer origineel "Danielson"-like wilt gaan opbouwen van de astronomische kosten daarvan... Mááááár je hebt dan wel iets HÉÉÉÉÉL specials....:D:):D

Simcat
 
Volgens mij is het gewoon een knutselprojectje van een hobbyist. Gauw overspuiten en technisch weer origineel maken.
 
grensrijder zei:
Volgens mij is het gewoon een knutselprojectje van een hobbyist. Gauw overspuiten en technisch weer origineel maken.

Ik ben maar even gaan zoeken a jouw "iets te kort door de bocht"oneliner.

Ik kom Danielson vaker tegen als tuner.

Men heeft onder meer een 2,0 litermotor voor de 505 opgewaardeerd opdracht van Duitse Peugeotdealers.
Ook onderhavige motor die dan ruim 2,8 liet meet is in de 505 ondergebracht. Expliciet wordt vermeld dat de motor in tegenstelling wat bij Peugeot gebruikelijk was de 2x drievoudige Weber van de Tagora ook in de 505 is gebruikt.
 
grensrijder zei:
Volgens mij is het gewoon een knutselprojectje van een hobbyist. Gauw overspuiten en technisch weer origineel maken.
Gelijk heb je. Dit soort gepruts kunnen we niet dulden.
Een Tagora hoort origineel en niet opgevoerd alsof het een of andere tuning BMW is.
 
Ik elk geval mooi foto's Simcat! Voorwat betreft die motoren, dat was in die tijd helemaal een raar verhaal. BMW financierde de ontwikkeling van de nieuwe Turbo motor die gebouwd zou worden door Matra-Talbot. Op het laatste moment trok BMW de stekker eruit en ging zijn eigen Turbo motor ontwikkelen. Het bizarre hieraan is dat Talbot-Ligier in 1981 gebruikt moest maken van de zeer oude Matra V12 maar er op een haar na ook nog wereldkampioen mee werd met Jacques Laffite! Van de 15 races stond de Talbot Matra 7 keer op het podium en won 2 races. Overigens won Nelson Piquet het WK in een Brabham met een BMW turbo motor. In de loop van 1982 was de Matra Turbo klaar en juist op dat moment trok PSA wegens de crisis de stekker eruit. Het had een winnende combinatie kunnen zijn.
 
Sterker nog, dat is mijn Solara.
Ik heb 'm bij Kout staan voor Dinitrol en afhandeling Nl kenteken.

IMG_3832.jpg
 
Terug
Bovenaan