Gisteren even een korte (ca. 20-25 min) proefrit met de R5 gedaan. Met onze 11,5 jaar oude ZOE naar de Renault dealer om de verschillen (vooruitgang??) goed te kunnen ervaren. En verschillen zijn er zeker. De R5 stuurt veel directer en strakker, de ZOE kent behoorlijk onderstuur vooral doordat de voorwielen behoorlijk snel grip verliezen. Dat is ook de reden dat je bij snel optrekken bij de ZOE het vermogen (90 pk) niet altijd goed kwijt kan. De R5 heeft aanzienlijk meer vermogen (150 pk) en kan dat ook beter kwijt. De R5 voelt dan ook behoorlijk sneller dan de ZOE. Ook het rijcomfort is er wel op vooruit gegaan. De stoelen in de R5 zijn veel beter verstelbaar, de demping lijkt minder stevig dan bij de ZOE en ook het geluidsniveau is / lijkt beter. Maar het grootste verschil in het interieur is de aankleding, die is in de R5 erg goed, mooie en fijne aanvoelende materialen. Dat is in de ZOE (1e model) toch wel achterhaald.
Over het verbruik kan ik na zo'n korte rit natuurlijk niet veel te vertellen. Maar de 215 km die de auto aangaf bij 80% accu vol is in ieder geval beter dan de 180 km die ik bij 100% met de ZOE gisteren had. NB 80% van de 52 kWh in de R5 is natuurlijk ongeveer de 40 kWh die ik in de ZOE heb.
Wat mij niet goed beviel in de R5 is de indeling van het instrumentenpaneel. Veels te druk naar mijn mening, en daardoor niet erg overzichtelijk. Ik heb ook de andere dashboardweergaves geprobeerd en daar zit wel een rustigere variant bij maar toch blijft de indruk dat de icoontjes en cijfers beter en overzichterlijker hadden gekund.
Maar over het algemeen een auto die denk ik goed voor de dag komt. Zijn uiterlijk en fijne rij eigenschappen zijn toch wel sterke punten.
Wit staat de R5 ook goed vind ik. Dit is overigens de Techno uitvoering.