Renault 5 E-Tech / Alpine A290

En ik had het over wat de eindgebruiker moet betalen. Dat is voor veel rijders bij de 5 gewoon significant minder.

Ik zie dat het aan de zijkant van het scherm zit, maar dat is toch wat minder lekker om blind te doen t.o.v. een fysieke knop. Zeker als het een beetje hobbelig is. Je kan hoog en laag springen, maar een touchscreen om de temperatuur te regelen is altijd een slechte UX.

Sure, meneer de expert:ROFLMAO:
Temperatuurveranderen is overigens iets dat een normale gebruiker niet dagelijks gebruikt, dus zelfs al zou het minder zijn, zegt dat niks over de overall UX. Meer over (juist) prioritiseren:)

@Ferr Arie: Ik zou toch echt meer kwijt zijn voor een R5;) Beide PL of koop.

Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.

Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.

In tegenstelling tot wat @PretBaguette vindt, ben ik juist van mening dat dit juist meer onsamenhangend is. Komt waarschijnlijk vooral omdat ik geen fan ben van de achtergrond. Heb je zo'n groot scherm en dan gebruik je de ruimte niet.
De knoppen van de verwarming staan altijd inbeeld ongeacht welk menu je ook open heb staan. Links en rechts van het scherm

Containers in een R5??? :unsure: En kan iemand uitleggen wat UX is?
Ik dacht dat ik op een autoforum zat.......

Sure, meneer de expert:ROFLMAO:
Temperatuurveranderen is overigens iets dat een normale gebruiker niet dagelijks gebruikt, dus zelfs al zou het minder zijn, zegt dat niks over de overall UX. Meer over (juist) prioritiseren:)

@Ferr Arie: Ik zou toch echt meer kwijt zijn voor een R5;) Beide PL of koop.
Super logisch inderdaad om de eindgebruiker een handeling anders te laten uitvoeren dan ze met de fysieke variant zouden doen. Weet niet of je het weleens is opgevallen, maar fysieke schuifregelaars zijn altijd recht.

De knoppen van de verwarming staan altijd inbeeld ongeacht welk menu je ook open heb staan. Links en rechts van het scherm
Je hebt geen stoel- en stuurverwarming in jouw auto?

Containers in een R5??? :unsure: En kan iemand uitleggen wat UX is?
Ik dacht dat ik op een autoforum zat.......
User experience.

User Experience… Een welbekende term binnen en buiten de automotive industrie. En schermcontent bevat vele containers, uiteraard.

@PretBaguette : kun je dat uitleggen, wordt de Cooper SE met veel korting verkocht of ligt het aan je inruil? Ik ging uit van een Cooper SE JCW met XL pakket. Is in NL zo rond de 51k. Een R5 Comfort Range Techno met alle optiepakketten is iets meer dan 36k..
Of heb je een benzineversie gekocht (Cooper C)?

Zonder inruil, zoals reeds geschreven: een SE. De R5 heeft amper korting, de Mini wel. Vraag offertes op en je zult het zien;).

Een SE JCW XL kan je overigens niet met een R5 vergelijken, de SE heeft een heleboel luxe opties die niet op een R5 te krijgen zijn. Jouw configuratie moet je met een full options Alpine A290 vergelijken.

Super logisch inderdaad om de eindgebruiker een handeling anders te laten uitvoeren dan ze met de fysieke variant zouden doen. Weet niet of je het weleens is opgevallen, maar fysieke schuifregelaars zijn altijd recht.

User experience.
Jawel ik heb stuurverwarming en stoelverwarming in mijn Mini

@PretBaguette : kun je dat uitleggen, wordt de Cooper SE met veel korting verkocht of ligt het aan je inruil? Ik ging uit van een Cooper SE JCW met XL pakket. Is in NL zo rond de 51k. Een R5 Comfort Range Techno met alle optiepakketten is iets meer dan 36k..
Of heb je een benzineversie gekocht (Cooper C)?
Ik ging eigenlijk uit van de gewone SE, lijkt mij een eerlijkere vergelijking. Anders moet je namelijk naar de Alpine A290 gaan kijken.

Maar ik vermoed dat het komt omdat de Mini al langer op de markt is, terwijl de 5 nog amper uitgeleverd is en de orders nog binnenstromen. Waarom zou je korting geven als je ze zonder problemen ook zonder korting verkoopt?

Jawel ik heb stuurverwarming en stoelverwarming in mijn Mini
Ok, bediening zit op het stuur dan? Ik was op zoek naar de knop om het aan te zetten.

Die knop is duidelijk te zien op CooperC’s foto…
Is het dat ding wat naast de scrollbalk zit? Ik dacht dat de ventilatie uitstond, maar "OFF" gaat dus over de stoelverwarming? Het is zo'n klein icoontje dat het mij gewoon niet opviel. Is dat ook gelijk voor de stuurverwarming? Ik kan niet goed zien of die 3 witte pixels een stuur moet voorstellen of een hete lucht om aan te geven dat het de verwarming van de stoel gaat.

Vind ik dit toch iets duidelijker:
19.jpg

Mooi voorbeeldje van een verschil in clarity als het op UX design aankomt. Het verschil tussen iets wat direct duidelijk is, en iets wat je alleen maar weet als je al bekend met de auto.

Ik vind het om het even, en de ‘Google Assistent’ container stoort mij weer, bijvoorbeeld :)
Daarnaast prefereer ik de stuurverwarming met meerdere standen dan 1. Helaas ook niet mogelijk in de R5. Het zijn kleine dingen, maar is het verschil tussen een luxe-auto of niet.

En nee, het is niet de Airco OFF indicator, maar de desbetreffende knop.

Ik vind het om het even, en de ‘Google Assistent’ container stoort mij weer, bijvoorbeeld :)
Ja kan natuurlijk zelf beslissen wat je daar neerzet. Vergeet niet dat de software in je Mini ook gewoon Android is ;).

Daarnaast prefereer ik de stuurverwarming met meerdere standen dan 1. Helaas ook niet mogelijk in de R5. Het zijn kleine dingen, maar is het verschil tussen een luxe-auto of niet.

En nee, het is niet de Airco OFF indicator, maar de desbetreffende knop.
Ok, gewoon slecht UX design dan dus. Waarom zou je in godsnaam een knop maken die overlapt met een ander bedieningselement?

Meerdere standen zou inderdaad fijn zijn, maar daarom ligt de fiscale waarde van een Mini dan ook 4K hoger.

De knop zit er gewoon netjes naast hoor, met prima gescheiden touch targets:)

En inderdaad, de R5 mist helaas wat opties om echt het verschil te maken (pano-dak alleen al).

De knop zit er gewoon netjes naast hoor, met prima gescheiden touch targets:)

En inderdaad, de R5 mist helaas wat opties om echt het verschil te maken (pano-dak alleen al).
Maar hoe regel je de temperatuur dan? Je schuift blijkbaar niet het zwarte rondje met OFF erin omhoog/omlaag? Sorry hoor, maar als je niet in één oogopslag kan zien hoe het werkt dan is er iets fout gegaan bij het ontwerp van de interface.

Maar hoe regel je de temperatuur dan? Je schuift blijkbaar niet het zwarte rondje met OFF erin omhoog/omlaag? Sorry hoor, maar als je niet in één oogopslag kan zien hoe het werkt dan is er iets fout gegaan bij het ontwerp van de interface.

Ja, zo werkt het wel. Of je tapt er boven of er onder.
Ik had meer tijd nodig om de tuimelschakelaar in de R5 meteen goed te gebruiken. Is het een tuimelschakelaar of links en rechts een drukknop? Was me niet meteen duidelijk.

Ja, zo werkt het wel. Of je tapt er boven of er onder.
Ik had meer tijd nodig om de tuimelschakelaar in de R5 meteen goed te gebruiken. Is het een tuimelschakelaar of links en rechts een drukknop? Was me niet meteen duidelijk.
Wat knullig zeg.

Jij kon in de 5 blijkbaar wel direct de knop vinden, terwijl ik in de Mini de knop van de stoelverwarming niet eens kon vinden. Lijkt mij de eerste optie toch beter ;-). Plus de vorm (iets wat je met een touchscreen niet hebt) laat direct weten om wat voor schakelaar het gaat als je hem aanraakt.

Maar het is duidelijk dat ik wat meer waarde hecht aan intuïtieve en fysieke bedieningselementen die vooral helder en duidelijk in hun functie moeten zijn. Jij hecht juist wat meer waarde aan of het design zelf je aanstaat en wat minder aan of het direct duidelijk is voor een eindgebruiker. Dat is een keuze en ik ben blij dat die er is bij auto's.

Fijn dat voor jou de R5 dan beter is.
Ik vind de Mini een stuk doordachter, en de gehele UX-filosofie en vooral het UI-design sprak me veel meer aan.

De stoelverwarming knop niet vinden light toch echt aan jou, is gewoon een icoontje van een stoel naast de verwarming. Logischer kan je het niet krijgen.

Fijn dat voor jou de R5 dan beter is.
Ik vind de Mini een stuk doordachter, en de gehele UX-filosofie en vooral het UI-design sprak me veel meer aan.

De stoelverwarming knop niet vinden light toch echt aan jou, is gewoon een icoontje van een stoel naast de verwarming. Logischer kan je het niet krijgen.
Ik was al afhaakt bij de frisbee, teveel form over function voor mij.

Het icoontje voor de stoelverwarming is zo enorm klein en staat op een onlogische plek (bovenop een ander bedieningselement). Jij bent bekend met de Mini dus jij weet het zo te vinden, maar zet maar eens een gemiddelde Nederlander in een Mini en in een 5 en zeg ze de stoelverwarming in te schakelen. Reken er maar op dat meer mensen moeite met de Mini zullen hebben.

Ik zag het gewoon de eerste keer hoor, was geen gewenning voor nodig. En iemand die een rond scherm een frisbee noemt diskwalificeert zichzelf natuurlijk al genoeg. Het maakt het gelukkig wel meteen duidelijk dat je er geen verstand van hebt :)

Wat vond je zelf van de steeringwheel-shadow in de R5?

Ik zag het gewoon de eerste keer hoor, was geen gewenning voor nodig. En iemand die een rond scherm een frisbee noemt diskwalificeert zichzelf natuurlijk al genoeg. Het maakt het gelukkig wel meteen duidelijk dat je er geen verstand van hebt :)

Wat vond je zelf van de steeringwheel-shadow in de R5?
Geen last van gehad tijdens mijn proefrit.

Ben overigens niet de enige die wat te zeggen heeft over het scherm in de Mini:

Zie LazyLancer's post daar.

Ik kan helaas door de 'serverfout' niet de superintressante mening van gezaghebbend persoon 'LazyLancer' zien. Had anders graag gezien wat een ander totaal oninteressant persoon voor mening heeft, over iets waar ik zelf genoeg ervaring mee heb om te weten hoe het zit.

@PretBaguette: je hebt een punt met betrekking tot de vergelijking tussen Cooper SE en Alpine A290. Ik vergelijk alleen de versies die ik zelf zou willen hebben en dan zit er toch een behoorlijk prijsverschil tussen. Zou ik meer willen uitgeven dan een R5 zoals ik eerder beschreef, dan zou een Cooper SE het bij mij ook wel winnen van een Alpine A290 maar is voor mij meer een overweging om een kleinere BEV te nemen naast de auto die ik al heb en voornamelijk voor lange afstanden gebruik dus dan kijk ik ook naar de prijs. Gefeliciteerd met de Mini, heerlijke auto!

@PretBaguette: je hebt een punt met betrekking tot de vergelijking tussen Cooper SE en Alpine A290. Ik vergelijk alleen de versies die ik zelf zou willen hebben en dan zit er toch een behoorlijk prijsverschil tussen. Zou ik meer willen uitgeven dan een R5 zoals ik eerder beschreef, dan zou een Cooper SE het bij mij ook wel winnen van een Alpine A290 maar is voor mij meer een overweging om een kleinere BEV te nemen naast de auto die ik al heb en voornamelijk voor lange afstanden gebruik dus dan kijk ik ook naar de prijs. Gefeliciteerd met de Mini, heerlijke auto!

Fair enough :)
Is altijd een persoonlijke overweging. Met een R5 heeft iemand een prachtige auto die in veel opzichten uitblinkt. Het had bij mij niet veel gescheeld of het was ook een R5 geworden. En dankjewel!

Geen last van gehad tijdens mijn proefrit.

Ben overigens niet de enige die wat te zeggen heeft over het scherm in de Mini:

Zie LazyLancer's post daar.

Lol, reacties op een spyshot-afbeelding waar de auto getest wordt en de UX amper te zien is, laat staan hetzelfde is als het uiteindelijke design. Sterke comment!(y)

Als dat het beste is wat je hebt kunnen vinden als argument, zegt dat al genoeg... Daarnaast begin je aardig op de man te spelen (nu je argumenten op zijn?). Nergens voor nodig, laten we het gewoon over de prachtige R5 hebben, en de eventuele vergelijking met concurrenten:)

Lol, reacties op een spyshot-afbeelding waar de auto getest wordt en de UX amper te zien is, laat staan hetzelfde is als het uiteindelijke design. Sterke comment!(y)

Als dat het beste is wat je hebt kunnen vinden als argument, zegt dat al genoeg... Daarnaast begin je aardig op de man te spelen (nu je argumenten op zijn?). Nergens voor nodig, laten we het gewoon over de prachtige R5 hebben, en de eventuele vergelijking met concurrenten:)
Mijn argumenten zijn niet op, maar werd er een beetje moe van om een discussie te voeren met iemand die roept vanuit dat hij vanuit zijn professionele ervaring een andere blik heeft op interfaces in auto's maar dat dit uit geen enkel aspect blijkt.

Plus wat er aangehaald wordt is nog steeds een probleem in de huidige interface. Je hebt nog steeds een touchscreen voor je climate control. De knoppen onderaan zijn nog steeds erg klein. En ze zitten nog steeds te dicht op elkaar. Kan je ontkennen, maar helaas is dat allemaal zichtbaar op de foto die hier eerder gepost is.

Maar laten we hiermee ophouden. Ik hecht gewoon wat meer waarde aan duidelijkheid en gebruiksgemak. Vandaar dat ik geen fan ben van touchscreens voor climate control of ronde displays. In dat opzicht vind ik de 5 gewoon een stuk beter dan de Mini.

Maar ik vermoed dat het komt omdat de Mini al langer op de markt is, terwijl de 5 nog amper uitgeleverd is en de orders nog binnenstromen. Waarom zou je korting geven als je ze zonder problemen ook zonder korting verkoopt?
Van een betrouwbare bron, lees een merkdealer, hoorde ik dat de elektrische Mini aan de straatstenen niet kwijt te raken is. Dat zal de korting verklaren denk ik.

Hier in de Randstad zie ik de Mini Cooper wel steeds vaker rijden, de E ongeveer even vaak als de SE. Ik denk wel dat ze het moeilijker krijgen nu de R5 uit is gekomen. Er zijn nu inderdaad verschillende Renault dealers die adverteren met 1.000 euro korting op voorraad R5's maar bijna allemaal witte exemplaren. Mogelijk zijn dit de MyWheels auto's die eigenlijk bedoeld waren om het netwerk in Utrecht te ondersteunen maar dat niet kunnen vanwege het ontbreken van V2G?

En dat is juist waarom het design zo goed is. Voor een leek ‘gewoon’ een Mini. Terwijl het uiteindelijk compleet anders is dan het uitgaande model qua designtaal. Kijk voor de grap anders even naar het chroom, en vergelijk dat met de drie generaties ervoor :)
Chrome is nogal milieu onvriendelijk, dus daarom zie je het niet meer. Heeft weinig met een "nieuw" design te maken.

Gisteren even een korte (ca. 20-25 min) proefrit met de R5 gedaan. Met onze 11,5 jaar oude ZOE naar de Renault dealer om de verschillen (vooruitgang??) goed te kunnen ervaren. En verschillen zijn er zeker. De R5 stuurt veel directer en strakker, de ZOE kent behoorlijk onderstuur vooral doordat de voorwielen behoorlijk snel grip verliezen. Dat is ook de reden dat je bij snel optrekken bij de ZOE het vermogen (90 pk) niet altijd goed kwijt kan. De R5 heeft aanzienlijk meer vermogen (150 pk) en kan dat ook beter kwijt. De R5 voelt dan ook behoorlijk sneller dan de ZOE. Ook het rijcomfort is er wel op vooruit gegaan. De stoelen in de R5 zijn veel beter verstelbaar, de demping lijkt minder stevig dan bij de ZOE en ook het geluidsniveau is / lijkt beter. Maar het grootste verschil in het interieur is de aankleding, die is in de R5 erg goed, mooie en fijne aanvoelende materialen. Dat is in de ZOE (1e model) toch wel achterhaald.
Over het verbruik kan ik na zo'n korte rit natuurlijk niet veel te vertellen. Maar de 215 km die de auto aangaf bij 80% accu vol is in ieder geval beter dan de 180 km die ik bij 100% met de ZOE gisteren had. NB 80% van de 52 kWh in de R5 is natuurlijk ongeveer de 40 kWh die ik in de ZOE heb.

Wat mij niet goed beviel in de R5 is de indeling van het instrumentenpaneel. Veels te druk naar mijn mening, en daardoor niet erg overzichtelijk. Ik heb ook de andere dashboardweergaves geprobeerd en daar zit wel een rustigere variant bij maar toch blijft de indruk dat de icoontjes en cijfers beter en overzichterlijker hadden gekund.

Maar over het algemeen een auto die denk ik goed voor de dag komt. Zijn uiterlijk en fijne rij eigenschappen zijn toch wel sterke punten.

Wit staat de R5 ook goed vind ik. Dit is overigens de Techno uitvoering.
da634dcb-5130-4ccc-94f8-81bc6b2eaac8.jpg

09868d4e-1e25-4a26-a6bc-59198ac3f748.jpg

72ca17f0-dc1b-437b-9e79-0662a755eb7d.jpg

Wit staat ook ontzettend goed (y) Vind die behuizing om de schermen echt een enorme afknapper.

Dat het linker scherm niet de gehele behuizing vult is vooral jammer, maar dat valt eigenlijk niet op als je in de auto zelf zit. Het stuur blokkeert het zicht tot de lege ruimte erboven. Hier kan je dat goed zien:

Als ze het linker scherm een wat traditionelere diepere behuizing hadden gegeven hadden ze het wat beter kunnen maskeren. Of gewoon de ruimte opgevuld hadden met een schuine afwerking.

Had overigens wel graag gezien dat ze de kleur van de behuizing niet zilver hadden gemaakt.

Waar ik overigens benieuwd naar ben is de geluidskwaliteit van het audiosysteem. Ik heb gekozen voor de Harman Kardon upgrade omdat ik niet het risico wilde lopen dat het geluid zeer matig zou zijn. Hiervoor heb ik een E208 gereden en daarin is het standaard audio systeem dikke prima, maar dat is zeker niet gangbaar in dit segment. Ik rij nu tijdelijk een Polo en daar is het audiosysteem echt matig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach ja, als je het vergelijkt met de oorspronkelijke 5?
uekythbbvhwy.jpg
Nu ik dit zo zie besef ik ook ineens dat de vierkante elementen op het touchscreen misschien ook wel terug te leiden zijn naar het origineel. Niet alleen de vorm van de snelheidsmeter, maar ook de indicatoren van bijvoorbeeld de verlichting en de waarschuwingslampjes zijn rechthoekig (en fel van kleur).

Inderdaad, bekendgemaakt op “De” Autosalon van Brussel, aka Het Autosalon hier te lande.
Geen verrassing, de C3 en de Kia EV3 staan op de 2 andere podiumtrapjes.

Het is nog maar de 2de x sedert 1964 dat een merk 2 jaar op rij wint. 30 jaar geleden deed Fiat dit ook.

Terug
Bovenaan