PretBaguette
Wegverkenner
Zwart is eigenlijk voor geen enkele auto mooi, aangezien het het lijnenspel camoufleert. Werkt dus eigenlijk alleen goed op auto's waar je de lijnen graag wilt verbergen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wel bijzonder dat particulieren die betaald hebben voor een R-pass ("als eerste bestellen en ontvangen") achter dit soort junior medewerkers van een willekeurig bedrijf komen. -- Overigens behoor ik niet tot die betalende R-pass klanten.De buren van mijn werkgever lieten afgelopen week een stuk of 4 nieuwe R5's afleveren. Allemaal hetzelfde en allemaal in het zwart, ik vermoed dat ze voor de nieuwe junior medewerkers zijn. Voorheen hadden ze altijd een hele vloot zwarte Polootjes klaarstaan.
Zwart staat 'm voor geen meter, het wordt er een hoekig, hoog doosje van. Desalniettemin leuk autootje, interieur zag er -zo door de raampjes loerend- ook erg goed uit.
Die medewerkers hebben er volgens mij zelf niks over te zeggen hoor, als ze een leaseauto willen mogen ze alles kiezen als het maar die zwarte R5 die beneden in de parkeergarage klaarstaat. En voorheen was dat dan een zwarte Polo. Is vermoed ik gewoon een pluk auto's uit een grote partij die waarschijnlijk door een grote leasemaatschappij besteld is.Wel bijzonder dat particulieren die betaald hebben voor een R-pass ("als eerste bestellen en ontvangen") achter dit soort junior medewerkers van een willekeurig bedrijf komen. -- Overigens behoor ik niet tot die betalende R-pass klanten.
Het is van Renault niet zo netjes om een R-pass te verkopen en de belofte niet na te komen.Die medewerkers hebben er volgens mij zelf niks over te zeggen hoor, als ze een leaseauto willen mogen ze alles kiezen als het maar die zwarte R5 die beneden in de parkeergarage klaarstaat. En voorheen was dat dan een zwarte Polo. Is vermoed ik gewoon een pluk auto's uit een grote partij die waarschijnlijk door een grote leasemaatschappij besteld is.
Gek, ik zie dat je ‘m 11 november hebt besteld. Ik heb 1 november een gele iconic cinq besteld en weet nog niks. Of had jij zo’n R-pass?Onze R5 is in productie gegaan volgens de MyRenault APP.
Levering tussen 3 en 16 februari 2025. Gaat lekker vlot.
Ze produceren vaak wel batches van eenzelfde kleur en/of uitvoering. Dus dan kan het zijn dat je productieslot wat naar achter schuift.Ok. Misschien gaat het op volgorde van kleur en vervolgens uitvoering. Eerst zwart, dan blauw, dan geel...?
In batches mogelijk, maar ze gaan echt niet eerst alles van 1 kleur maken. Ik heb ongeveer half december mijn bestelling (Techno, blauw, alle opties) doorgegeven en kreeg van de leasemaatschappij (zakelijk) door dat de verwachte levertijd rond 31 maart is. Bestelstatus zou ook in de app van mijn leasemaatschappij moeten verschijnen, maar mijn vorige auto hebben ze er nog niet uitgeknikkerd.Ok. Misschien gaat het op volgorde van kleur en vervolgens uitvoering. Eerst zwart, dan blauw, dan geel...?
Wat is dit toch een gaaf ding. Zeker wit staat hem heel goed.Gisteren even een korte (ca. 20-25 min) proefrit met de R5 gedaan. Met onze 11,5 jaar oude ZOE naar de Renault dealer om de verschillen (vooruitgang??) goed te kunnen ervaren. En verschillen zijn er zeker. De R5 stuurt veel directer en strakker, de ZOE kent behoorlijk onderstuur vooral doordat de voorwielen behoorlijk snel grip verliezen. Dat is ook de reden dat je bij snel optrekken bij de ZOE het vermogen (90 pk) niet altijd goed kwijt kan. De R5 heeft aanzienlijk meer vermogen (150 pk) en kan dat ook beter kwijt. De R5 voelt dan ook behoorlijk sneller dan de ZOE. Ook het rijcomfort is er wel op vooruit gegaan. De stoelen in de R5 zijn veel beter verstelbaar, de demping lijkt minder stevig dan bij de ZOE en ook het geluidsniveau is / lijkt beter. Maar het grootste verschil in het interieur is de aankleding, die is in de R5 erg goed, mooie en fijne aanvoelende materialen. Dat is in de ZOE (1e model) toch wel achterhaald.
Over het verbruik kan ik na zo'n korte rit natuurlijk niet veel te vertellen. Maar de 215 km die de auto aangaf bij 80% accu vol is in ieder geval beter dan de 180 km die ik bij 100% met de ZOE gisteren had. NB 80% van de 52 kWh in de R5 is natuurlijk ongeveer de 40 kWh die ik in de ZOE heb.
Wat mij niet goed beviel in de R5 is de indeling van het instrumentenpaneel. Veels te druk naar mijn mening, en daardoor niet erg overzichtelijk. Ik heb ook de andere dashboardweergaves geprobeerd en daar zit wel een rustigere variant bij maar toch blijft de indruk dat de icoontjes en cijfers beter en overzichterlijker hadden gekund.
Maar over het algemeen een auto die denk ik goed voor de dag komt. Zijn uiterlijk en fijne rij eigenschappen zijn toch wel sterke punten.
Wit staat de R5 ook goed vind ik. Dit is overigens de Techno uitvoering.
![]()
![]()
![]()
Ik vind het centrale display in the Mini juist echt helemaal niets. Geeft mij maar gewoon twee schermen en Android Automotive. De mogelijkheid om de navigatie te tonen op het primaire scherm boven het stuur vind ik ook erg fijn.Ik heb er laatst ook mee gereden, beviel goed! Uiteindelijk door de overduidelijke Android 'clusters' op het centrale display, prijs en gebrek aan panoramadak o.a. toch voor een Mini gekozen, maar het was close![]()
Een HUD voor het raam? Daar ben ik geen fan van. Zie het liever gewoon zo:De Cooper heeft gewoon een HUD waar de navigatie ook getoond wordt…
Geen must, aangezien het central display al overzichtelijk genoeg is, maar maakt het nog duidelijker dan bijvoorbeeld een R5.
Daarnaast gebruikt Google helaas ‘ouderwetse’ containers zonder afgeronde hoeken. Een enorme dealbreaker als je het mij vraagt…
Mijn vakgebied is, onder andere, informatie efficiënt en duidelijk inzichtelijk maken. Vandaar dat ik een beetje allergisch ben voor ronde schermen, het is gewoon veel gemakkelijk informatie te organiseren als je met rechthoeken werkt. Dat het middelste scherm in de Mini niet gericht is op de bestuurder helpt natuurlijk ook om de auto wat opgeruimder te laten lijken (scherm komt minder naar voren dan). Vind dat zelf niet zo praktisch en zorgt ervoor dat je ook verder met je hand moet reiken om het scherm aan te kunnen raken.Het HUD is meer een extraatje, aangezien het central display van de Mini al duidelijk genoeg is. Daarnaast vind ik de schermen in de R5 wat ‘in your face’ en zijn ze los van elkaar wat klein.
Ik vind het huiselijke en oogeruimde in de Mini veel doen aan de moderne feeling van het interieur. Daar kan bijna geen enkele andere auto tegenop
Ieder zijn voorkeur, ik kijk er ongetwijfeld wat dieper naar, gezien mijn vakgebied.
Op een of andere manier was ik in de war met de Smart #1.Hoe je achterwielaandrijving op de Mini wilt krijgen moet je trouwens even uitleggen.
De buitenkant van een Mini is juist modern, en back to basics, dus sorry, daar verlies je je geloofwaardigheid…
Maar je vakgebied klinkt alsof je dagelijks Excel opent, toch iets anders dan auto UX.
Ik heb overigens ook nooit problemen gehad met het reiken aan de rechterkant van het scherm, juist had ik dat door de horizontale orientatie bij de R5 wel. Heb je er daar geen last van gehad?
Het ronde scherm in de Mini werkt goed en gebruikersvriendelijk en de meest gebruikelijke knoppen in het voorblad. Ik heb mijn Mini Cooper C nu 3 maanden en rijdt zeer fijn
Bedoel je de foto die ik heb gepostFoto doet het helaas niet
Nagenoeg dezelfde prijs? De Mini is meer dan 10% duurder dan meest luxe uitvoering van de 5. Plus je hebt minder bereik dan de 5 (wel meer vermogen). Voor die 3500 euro extra zou ik inderdaad een wat betere afwerking van het interieur verwachten bij de Mini.Zeker, de meesten zullen meteen aan een broek denken, bij een Mini
De 5 is (voor nagenoeg dezelfde prijs) wel wat minder hoogwaardig en luxe, en achterin krapper dan de Mini. Denk dat potentiele klanten dat ook zullen meewegen![]()
Je ziet nu de ritgegevens van de laatste tankbeurt en alle belangrijke knoppen blijven zichtbaarWerkt! En inderdaad een leuk beeld, met samenhangende elementen in plaats van vierkante containers met informatie. Nèt wat moderner en coherent dan de R5.
Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.Vraag offertes op en vergelijk zeDan is een SE met gelijke range net zo duur, vast ook in NL. En al was de Cooper 3500,- duurder, dat verschil is nog steeds merkbaar.
Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.Hopelijk![]()
Hopelijk zien jullie de foto nu wel.
Bijtelling is wat anders, ik had het gewoon over het kopen van een auto.Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.
Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.
@KDrive @NewMiniCooperC Misschien beter die hier te plaatsen: https://www.autoweek.nl/forum/threads/mini-cooper-jcw-pag-2.10453/page-2Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.
Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.
En ik had het over wat de eindgebruiker moet betalen. Dat is voor veel rijders bij de 5 gewoon significant minder.Bijtelling is wat anders, ik had het gewoon over het kopen van een auto.
Temperatuur zit gewoon handig aan de zijkant van het scherm, onafhankelijk van de applicatie uiteraard.