Renault 5 E-Tech / Alpine A290

De buren van mijn werkgever lieten afgelopen week een stuk of 4 nieuwe R5's afleveren. Allemaal hetzelfde en allemaal in het zwart, ik vermoed dat ze voor de nieuwe junior medewerkers zijn. Voorheen hadden ze altijd een hele vloot zwarte Polootjes klaarstaan.

Zwart staat 'm voor geen meter, het wordt er een hoekig, hoog doosje van. Desalniettemin leuk autootje, interieur zag er -zo door de raampjes loerend- ook erg goed uit.
 
De buren van mijn werkgever lieten afgelopen week een stuk of 4 nieuwe R5's afleveren. Allemaal hetzelfde en allemaal in het zwart, ik vermoed dat ze voor de nieuwe junior medewerkers zijn. Voorheen hadden ze altijd een hele vloot zwarte Polootjes klaarstaan.

Zwart staat 'm voor geen meter, het wordt er een hoekig, hoog doosje van. Desalniettemin leuk autootje, interieur zag er -zo door de raampjes loerend- ook erg goed uit.
Wel bijzonder dat particulieren die betaald hebben voor een R-pass ("als eerste bestellen en ontvangen") achter dit soort junior medewerkers van een willekeurig bedrijf komen. -- Overigens behoor ik niet tot die betalende R-pass klanten.
 
Wel bijzonder dat particulieren die betaald hebben voor een R-pass ("als eerste bestellen en ontvangen") achter dit soort junior medewerkers van een willekeurig bedrijf komen. -- Overigens behoor ik niet tot die betalende R-pass klanten.
Die medewerkers hebben er volgens mij zelf niks over te zeggen hoor, als ze een leaseauto willen mogen ze alles kiezen als het maar die zwarte R5 die beneden in de parkeergarage klaarstaat. En voorheen was dat dan een zwarte Polo. Is vermoed ik gewoon een pluk auto's uit een grote partij die waarschijnlijk door een grote leasemaatschappij besteld is.
 
Die medewerkers hebben er volgens mij zelf niks over te zeggen hoor, als ze een leaseauto willen mogen ze alles kiezen als het maar die zwarte R5 die beneden in de parkeergarage klaarstaat. En voorheen was dat dan een zwarte Polo. Is vermoed ik gewoon een pluk auto's uit een grote partij die waarschijnlijk door een grote leasemaatschappij besteld is.
Het is van Renault niet zo netjes om een R-pass te verkopen en de belofte niet na te komen.
 
Nee, geen R-pass. We hebben een blauwe Techno besteld. Wel de V2G optie laten vervallen en daarom 1000 euro korting gekregen. Als je wel V2G wilt, dan de wachttijd langer. Misschien ligt het daaraan dat je nog niks weet.
 
Heb inderdaad ook de V2G optie laten vervallen, levering in maart werd erbij gezegd. Nog geen VIN, dus zie ook niks in My Renault. Zal de dealer nog eens vragen.
 
Hoe werkt dat in de my Renault app? Krijg je van de dealer een vin nummer als je de auto besteld hebt? Asking for a friend ;)
 
Ik heb ook geen Vin. Ik heb wel een account aangemaakt. Mijn bestelling stond opeens in de MyRenault APP. Ik vermoed op basis van het ordernummer.
 
Ok. Misschien gaat het op volgorde van kleur en vervolgens uitvoering. Eerst zwart, dan blauw, dan geel...?
 
Ok. Misschien gaat het op volgorde van kleur en vervolgens uitvoering. Eerst zwart, dan blauw, dan geel...?
Ze produceren vaak wel batches van eenzelfde kleur en/of uitvoering. Dus dan kan het zijn dat je productieslot wat naar achter schuift.

Zodra ie ingepland is krijgt ie vaak ook een VIN en dat zou de dealer in het bestelvolgsysteem moeten kunnen zien. Waaronder ook de verwachte productiedatum
 
Ok. Misschien gaat het op volgorde van kleur en vervolgens uitvoering. Eerst zwart, dan blauw, dan geel...?
In batches mogelijk, maar ze gaan echt niet eerst alles van 1 kleur maken. Ik heb ongeveer half december mijn bestelling (Techno, blauw, alle opties) doorgegeven en kreeg van de leasemaatschappij (zakelijk) door dat de verwachte levertijd rond 31 maart is. Bestelstatus zou ook in de app van mijn leasemaatschappij moeten verschijnen, maar mijn vorige auto hebben ze er nog niet uitgeknikkerd.
 
Gisteren even een korte (ca. 20-25 min) proefrit met de R5 gedaan. Met onze 11,5 jaar oude ZOE naar de Renault dealer om de verschillen (vooruitgang??) goed te kunnen ervaren. En verschillen zijn er zeker. De R5 stuurt veel directer en strakker, de ZOE kent behoorlijk onderstuur vooral doordat de voorwielen behoorlijk snel grip verliezen. Dat is ook de reden dat je bij snel optrekken bij de ZOE het vermogen (90 pk) niet altijd goed kwijt kan. De R5 heeft aanzienlijk meer vermogen (150 pk) en kan dat ook beter kwijt. De R5 voelt dan ook behoorlijk sneller dan de ZOE. Ook het rijcomfort is er wel op vooruit gegaan. De stoelen in de R5 zijn veel beter verstelbaar, de demping lijkt minder stevig dan bij de ZOE en ook het geluidsniveau is / lijkt beter. Maar het grootste verschil in het interieur is de aankleding, die is in de R5 erg goed, mooie en fijne aanvoelende materialen. Dat is in de ZOE (1e model) toch wel achterhaald.
Over het verbruik kan ik na zo'n korte rit natuurlijk niet veel te vertellen. Maar de 215 km die de auto aangaf bij 80% accu vol is in ieder geval beter dan de 180 km die ik bij 100% met de ZOE gisteren had. NB 80% van de 52 kWh in de R5 is natuurlijk ongeveer de 40 kWh die ik in de ZOE heb.

Wat mij niet goed beviel in de R5 is de indeling van het instrumentenpaneel. Veels te druk naar mijn mening, en daardoor niet erg overzichtelijk. Ik heb ook de andere dashboardweergaves geprobeerd en daar zit wel een rustigere variant bij maar toch blijft de indruk dat de icoontjes en cijfers beter en overzichterlijker hadden gekund.

Maar over het algemeen een auto die denk ik goed voor de dag komt. Zijn uiterlijk en fijne rij eigenschappen zijn toch wel sterke punten.

Wit staat de R5 ook goed vind ik. Dit is overigens de Techno uitvoering.
da634dcb-5130-4ccc-94f8-81bc6b2eaac8.jpg


09868d4e-1e25-4a26-a6bc-59198ac3f748.jpg


72ca17f0-dc1b-437b-9e79-0662a755eb7d.jpg
 
Gisteren even een korte (ca. 20-25 min) proefrit met de R5 gedaan. Met onze 11,5 jaar oude ZOE naar de Renault dealer om de verschillen (vooruitgang??) goed te kunnen ervaren. En verschillen zijn er zeker. De R5 stuurt veel directer en strakker, de ZOE kent behoorlijk onderstuur vooral doordat de voorwielen behoorlijk snel grip verliezen. Dat is ook de reden dat je bij snel optrekken bij de ZOE het vermogen (90 pk) niet altijd goed kwijt kan. De R5 heeft aanzienlijk meer vermogen (150 pk) en kan dat ook beter kwijt. De R5 voelt dan ook behoorlijk sneller dan de ZOE. Ook het rijcomfort is er wel op vooruit gegaan. De stoelen in de R5 zijn veel beter verstelbaar, de demping lijkt minder stevig dan bij de ZOE en ook het geluidsniveau is / lijkt beter. Maar het grootste verschil in het interieur is de aankleding, die is in de R5 erg goed, mooie en fijne aanvoelende materialen. Dat is in de ZOE (1e model) toch wel achterhaald.
Over het verbruik kan ik na zo'n korte rit natuurlijk niet veel te vertellen. Maar de 215 km die de auto aangaf bij 80% accu vol is in ieder geval beter dan de 180 km die ik bij 100% met de ZOE gisteren had. NB 80% van de 52 kWh in de R5 is natuurlijk ongeveer de 40 kWh die ik in de ZOE heb.

Wat mij niet goed beviel in de R5 is de indeling van het instrumentenpaneel. Veels te druk naar mijn mening, en daardoor niet erg overzichtelijk. Ik heb ook de andere dashboardweergaves geprobeerd en daar zit wel een rustigere variant bij maar toch blijft de indruk dat de icoontjes en cijfers beter en overzichterlijker hadden gekund.

Maar over het algemeen een auto die denk ik goed voor de dag komt. Zijn uiterlijk en fijne rij eigenschappen zijn toch wel sterke punten.

Wit staat de R5 ook goed vind ik. Dit is overigens de Techno uitvoering.
da634dcb-5130-4ccc-94f8-81bc6b2eaac8.jpg


09868d4e-1e25-4a26-a6bc-59198ac3f748.jpg


72ca17f0-dc1b-437b-9e79-0662a755eb7d.jpg
Wat is dit toch een gaaf ding. Zeker wit staat hem heel goed.

Ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Ik heb er laatst ook mee gereden, beviel goed! Uiteindelijk door de overduidelijke Android 'clusters' op het centrale display, prijs en gebrek aan panoramadak o.a. toch voor een Mini gekozen, maar het was close:)
 
Renault heeft echt een leuk model neergezet. Zelfs ik zou mezelf hierin wel zien rijden.

Ik blijf mezelf herhalen, maar ze hebben zo'n gaag ontwerp neergezet, echt super.
 
Ik heb er laatst ook mee gereden, beviel goed! Uiteindelijk door de overduidelijke Android 'clusters' op het centrale display, prijs en gebrek aan panoramadak o.a. toch voor een Mini gekozen, maar het was close:)
Ik vind het centrale display in the Mini juist echt helemaal niets. Geeft mij maar gewoon twee schermen en Android Automotive. De mogelijkheid om de navigatie te tonen op het primaire scherm boven het stuur vind ik ook erg fijn.

Een panoramadak was wel een mooie optie geweest, maakt het de auto een stuk lichter van binnen.
 
De Cooper heeft gewoon een HUD waar de navigatie ook getoond wordt…
Geen must, aangezien het central display al overzichtelijk genoeg is, maar maakt het nog duidelijker dan bijvoorbeeld een R5.

Daarnaast gebruikt Google helaas ‘ouderwetse’ containers zonder afgeronde hoeken. Een enorme dealbreaker als je het mij vraagt…
 
De Cooper heeft gewoon een HUD waar de navigatie ook getoond wordt…
Geen must, aangezien het central display al overzichtelijk genoeg is, maar maakt het nog duidelijker dan bijvoorbeeld een R5.

Daarnaast gebruikt Google helaas ‘ouderwetse’ containers zonder afgeronde hoeken. Een enorme dealbreaker als je het mij vraagt…
Een HUD voor het raam? Daar ben ik geen fan van. Zie het liever gewoon zo:

renault-5-rijtest-29.jpg


Dan zo:

nu16oqzobtvaa8pzreta


De ouderwetse containers waar jij het over hebt zie ik overigens niet terug op het linker scherm in de 5. Op het scherm in het midden is dat wel wat anders, maar ik vind dat eigenlijk wel prettig omdat het lekker duidelijk is. Ik heb sowieso meer de voorkeur voor strakke lijnen, dus geen afgeronde randen e.d. vind ik alleen maar top. De lelijke frisbee in een Mini zou voor mij dan juist weer een dealbreaker zijn. Mijn ideale auto zou een Renault 5 zijn met de achterwielaandrijving (en vermogen) van de Mini.
 
Het HUD is meer een extraatje, aangezien het central display van de Mini al duidelijk genoeg is. Daarnaast vind ik de schermen in de R5 wat ‘in your face’ en zijn ze los van elkaar wat klein.
Ik vind het huiselijke en oogeruimde in de Mini veel doen aan de moderne feeling van het interieur. Daar kan bijna geen enkele andere auto tegenop:)
Ieder zijn voorkeur, ik kijk er ongetwijfeld wat dieper naar, gezien mijn vakgebied.

Hoe je achterwielaandrijving op de Mini wilt krijgen moet je trouwens even uitleggen.
 
Het HUD is meer een extraatje, aangezien het central display van de Mini al duidelijk genoeg is. Daarnaast vind ik de schermen in de R5 wat ‘in your face’ en zijn ze los van elkaar wat klein.
Ik vind het huiselijke en oogeruimde in de Mini veel doen aan de moderne feeling van het interieur. Daar kan bijna geen enkele andere auto tegenop:)
Ieder zijn voorkeur, ik kijk er ongetwijfeld wat dieper naar, gezien mijn vakgebied.
Mijn vakgebied is, onder andere, informatie efficiënt en duidelijk inzichtelijk maken. Vandaar dat ik een beetje allergisch ben voor ronde schermen, het is gewoon veel gemakkelijk informatie te organiseren als je met rechthoeken werkt. Dat het middelste scherm in de Mini niet gericht is op de bestuurder helpt natuurlijk ook om de auto wat opgeruimder te laten lijken (scherm komt minder naar voren dan). Vind dat zelf niet zo praktisch en zorgt ervoor dat je ook verder met je hand moet reiken om het scherm aan te kunnen raken.

En de Mini is inderdaad modern qua styling (behalve de buitenkant, alhoewel hij steeds meer op een Swift begint te lijke), terwijl men voor de 5 juist voor retro vibes is gegaan.
Hoe je achterwielaandrijving op de Mini wilt krijgen moet je trouwens even uitleggen.
Op een of andere manier was ik in de war met de Smart #1.
 
De buitenkant van een Mini is juist modern, en back to basics, dus sorry, daar verlies je je geloofwaardigheid…

Maar je vakgebied klinkt alsof je dagelijks Excel opent, toch iets anders dan auto UX.

Ik heb overigens ook nooit problemen gehad met het reiken aan de rechterkant van het scherm, juist had ik dat door de horizontale orientatie bij de R5 wel. Heb je er daar geen last van gehad?
 
De buitenkant van een Mini is juist modern, en back to basics, dus sorry, daar verlies je je geloofwaardigheid…

Maar je vakgebied klinkt alsof je dagelijks Excel opent, toch iets anders dan auto UX.

Ik heb overigens ook nooit problemen gehad met het reiken aan de rechterkant van het scherm, juist had ik dat door de horizontale orientatie bij de R5 wel. Heb je er daar geen last van gehad?

2024-mini-cooper-preview-0.jpg


Dit is modern? De gehele automarkt is op dit moment strakke en rechte lijnen óf zeer gestroomlijnde designs. De huidige Mini ziet er van buiten praktisch hetzelfde uit als een Mini van 15 jaar geleden. Het hele punt van de Mini is dat het een retro design is. Zet er voor de grap eens een Mini uit 2008 naast, er zijn opvallend weinig verschillen te vinden.

Mijn vakgebied is data visualisatie (denk aan Tableau e.d.). Daar zijn hele boeken over geschreven. Ik blijf zo ver mogelijk uit de buurt van Excel en lever producten op die gebruikt worden om een complete organisaties te besturen.

En nee, ik had minder problemen met het bereiken van het scherm in de 5 dan ik had in mijn E208 (en de Polo waarin ik nu rijd). Kwam bij die laatste 2 net een centimeter bereik te kort.
 
En dat is juist waarom het design zo goed is. Voor een leek ‘gewoon’ een Mini. Terwijl het uiteindelijk compleet anders is dan het uitgaande model qua designtaal. Kijk voor de grap anders even naar het chroom, en vergelijk dat met de drie generaties ervoor :)

Ik vergelijk de R5 en Mini overigens niet met de 208 of VW. Die zijn namelijk niet noemenswaardig qua UX.
 
Leuk verslag van een leuke auto. Hoe zijn de gebruikte materialen, want op de foto (kan door de foto komen) ziet het er toch wat minder uit.
 
Die zijn goed, zeker voor een B-segment auto. Zachte stoffen, hoogwaardige rand om de schermen en ook de knoppen voelen solide aan.
Wat ziet er volgens jou minder uit?
 
Wat is die nieuwe mini toch een mislukt model, al het leuke van de mini is weggehaald en vervangen door een chino ontwerp. Ik kan me voorstellen dat mensen nu overstappen op deze 5, een veel aansprekender model.
 
Zeker, de meesten zullen meteen aan een broek denken, bij een Mini:ROFLMAO:

De 5 is (voor nagenoeg dezelfde prijs) wel wat minder hoogwaardig en luxe, en achterin krapper dan de Mini. Denk dat potentiele klanten dat ook zullen meewegen;)
 
Zeker, de meesten zullen meteen aan een broek denken, bij een Mini:ROFLMAO:

De 5 is (voor nagenoeg dezelfde prijs) wel wat minder hoogwaardig en luxe, en achterin krapper dan de Mini. Denk dat potentiele klanten dat ook zullen meewegen;)
Nagenoeg dezelfde prijs? De Mini is meer dan 10% duurder dan meest luxe uitvoering van de 5. Plus je hebt minder bereik dan de 5 (wel meer vermogen). Voor die 3500 euro extra zou ik inderdaad een wat betere afwerking van het interieur verwachten bij de Mini.
 
Vraag offertes op en vergelijk ze:) Dan is een SE met gelijke range net zo duur, vast ook in NL. En al was de Cooper 3500,- duurder, dat verschil is nog steeds merkbaar.
 
Werkt! En inderdaad een leuk beeld, met samenhangende elementen in plaats van vierkante containers met informatie. Nèt wat moderner en coherent dan de R5.
 
Vraag offertes op en vergelijk ze:) Dan is een SE met gelijke range net zo duur, vast ook in NL. En al was de Cooper 3500,- duurder, dat verschil is nog steeds merkbaar.
Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.

Hopelijk
20250105-105914.avif


Hopelijk zien jullie de foto nu wel.
Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.


In tegenstelling tot wat @PretBaguette vindt, ben ik juist van mening dat dit juist meer onsamenhangend is. Komt waarschijnlijk vooral omdat ik geen fan ben van de achtergrond. Heb je zo'n groot scherm en dan gebruik je de ruimte niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gewoon de website erbij gepakt. Maar misschien kan je wel handjeklap doen met de dealer, maakt alleen niets uit voor de bijtelling.


Geen fysieke knop voor de temperatuur? Kan je eens laten zien hoe het eruit ziet als je rijdt en je bijvoorbeeld de navigatie of Spotify aan hebt.
Bijtelling is wat anders, ik had het gewoon over het kopen van een auto.

Temperatuur zit gewoon handig aan de zijkant van het scherm, onafhankelijk van de applicatie uiteraard.
 
Bijtelling is wat anders, ik had het gewoon over het kopen van een auto.

Temperatuur zit gewoon handig aan de zijkant van het scherm, onafhankelijk van de applicatie uiteraard.
En ik had het over wat de eindgebruiker moet betalen. Dat is voor veel rijders bij de 5 gewoon significant minder.

Ik zie dat het aan de zijkant van het scherm zit, maar dat is toch wat minder lekker om blind te doen t.o.v. een fysieke knop. Zeker als het een beetje hobbelig is. Je kan hoog en laag springen, maar een touchscreen om de temperatuur te regelen is altijd een slechte UX.
 
Terug
Bovenaan