Steeds meer auto's zijn uitgerust met automatisch grootlicht. Dat dimt naar mijn ervaring automatisch bij (voldoende) straatverlichting, bij (twee) lichten van tegenliggers (soms pas op een relatief kleinere afstand - een paar honderd meter) of (twee) achterlichten. Bij mijn auto hoef ik daar eigenlijk zelden in te corrigeren, erg gemakkelijk en je zou er gemakkelijk van worden in die zin dat je het automatische licht z'n werk laat doen. Waar ik zelf wél op let is als er langs de weg (buiten de bebouwde kom) een fietspad ligt. Op een enkel licht(je) van een fiets (of bromfiets met alle tussenvormen) als tegenligger - ik ga ervan uit dat die fiets wel licht heeft dat een beetje fatsoenlijk werkt - zie ik zelden dat het grootlicht wordt gedimd. Zodra ik dat zie, dim ik het licht handmatig. Ik weet - dat zou natuurlijk moeten zijn. Maar ik fiets regelmatig, ook in het donker, en merk dat dit vaak niet gebeurt. Afgelopen zaterdagavond regende het behoorlijk (ik was op de fiets) en met een bril zie je dan bij tegenliggers helemaal bijna niets, zeker niet als bij de auto het grootlicht aan blijft en als je aan de rechterkant van de tegenligger rijdt (tweerichtingfietspad). Ik ben er nieuwsgierig naar: herkennen jullie deze situatie en hoe ga je daarme om?