Het was hier even stil maar stilgezeten heb ik niet.
Ik zal de werkzaamheden maar over 2 posts verdelen gezien het aantal foto's enzo.
Enige tijd geleden heb ik een linker achterportier op de op weten te tikken via marktplaats. Deze leek op de advertentie dezelfde kleur te hebben maar dit bleek uiteraard niet het geval te zijn. Nog meer spuitwerk dus.
Eerst maar de deur kaal zien te krijgen en ontdoen van oude lijmresten.
Bizar wat een hoeveelheid vuil er opgebouwd was aan het eind van de sierstrip.
Dat de lak op sommige punten vrij dun was verbaasde me wel, ik zat er zo doorheen met wetsanden.
Heel de deur opgeschuurd en geprobeerd zoveel mogelijk krassen eruit te krijgen.
Vervolgens de bovenkant afgeplakt, deze moet immers matzwart blijven. Klaar voor verf!
Helaas was ik iets te optimistisch, de laatste spuitbus zilver was op voordat de deur netjes in de lak zat. Natuurlijk was het al te laat op de zaterdag om een nieuwe bus te halen, dan maar iets anders doen. Aangezien de kilometertellerkabel nog niet goed vast zat deze eerst maar weer vast gaan zetten. Ik had volgens mij eerder al gemeld dat de klokkenwinkel via de achterzijde vast zit met twee kunststof vloegelmoeren waar je zomaar net aan kan. Uiteraard floepte er eentje tussen mijn vingers door en hoewel bijna alles open is viel hij niet door tot de vloer maar bleef hij halverwege liggen.
Na een tijdje speuren kwam ik erachter dat hij achter een tandwiel lag van de klepbediening van de verschillende uitstroomstanden van de verwarming. Op onderstaande foto kan je hem nog net zien liggen achter het kleine tandwiel. De ruimte is te beperkt om er met iets van een schroevendraaier aan te komen en met mijn vinger kon ik hem enkel aanraken. je komt er niet tussen of achter dus hem naar voren halen was op die manier onmogelijk. Uiteindelijk heb ik een kauwgompje op mijn vingertop geplakt en zo heb ik de moer terug kunnen krijgen.
De tellerkabel goed terug aangesloten en een paar dagen later ging ik weer naar de autolakhandel voor wat extra spuitbussen. Onderweg viel de teller helaas alweer uit. Had ik hem dan toch niet goed aangesloten?
Nee, helaas, ik had niets verkeerd gedaan maar wat je hieronder ziet is het afgebroken uiteinde van de kilometertellerkabel.
Een nieuwe is al in huis inmiddels maar de tijd om hem te monteren heb ik helaas nog niet gehad.
Het werd een echte pechdag want vervolgens ging ik verder met de deur. Nadat ik er een nieuwe laklaag op had gezet en ik probeerde de deur te verplaatsen viel er iets tegenaan waardoor ik een aantal fikse krassen had in mijn verse spuitwerk. Deze kon ik er dus mooi uit gaan schuren.
Dit is gelukkig vrij goed gelukt, nu is ook duidelijk het verschil tussen de lakkleur van de donordeur en mijn lakkleur te zien. Schijnbaar deed citroën in 1990 al aan vijftig tinten grijs.
Maar met een extra laag zilver zag het er weer prima uit.
Vervolgens was het tijd voor blanke lak, hoewel dit moeilijk blijft is het hier alweer beter gelukt dan op de spatborden.
Al is het lastig om de lak uit te laten vloeien waardoor je vrij snel een sinaasappelhuid krijgt.
Nu het zilver verder wel netjes is kon ik het niet maken om het gehavende zwart te laten voor wat het was. Doorpakken dus maar.
Ik ben best trots op mijn afplakwerk, de scheidslijn tussen zwart en zilver lijkt erg strak.
En het geheel in de buitenlucht.
Toen wachtte de volgende klus.
De donordeur was ooit voorzien van elektrische ruitbediening. deze was er echter uitgehaald dus moest ik het mechanisme van mijn deur uitbouwen en inbouwen in de donor. Omdat deze deur toch weg gaat heb ik de gehele folie aan de binnenzijde van de deur eruit getrokken en de ruit vast gezet met ducttape.
Het mechanisme was zo gedemonteerd, dat ging buiten een paar vette vingers om best gemakkelijk.
Ik ben van een hele hoop stappen vergeten foto's te maken maar ook het monteren in de donor was zo gedaan.
Wat meer moeite kostte was om de oude deur te demonteren. In plaats van de scharnieren en de deurvanger vast te bouten aan de deurstijl heeft Citroën er voor gekozen om deze met pinnen vast te zetten. Deze komen er met een hoop kracht van de hamer en een centerpoint (in mijn geval een lange dikke spijker) uiteindelijk wel uit maar handig is anders. En dan heb je ineens een BX Superleggera.
Ook het monteren van de nieuwe deur was daardoor best lastig. Maar ook deze is er uiteindelijk weer in gekomen.
Alleen de sierstrip moet ik nog over zetten.
Omdaty ik toch in de weer was met matzwarte lak heb ik de antenne en wisserarmen maar meteen meegenomen.
Dat was het voor deze post. Ik heb nog meer gedaan maar dat komt er zo aan.