Gewoon Dirk: 1995 Cadillac Eldorado Touring Coupe + 2008 BMW 118i M-sport Cabriolet + 2009 Honda Insight + 1990 Citroën BX 16 TGI

Mooi opgelost. Is die "nieuwe" dan een verbeterde versie? Ziet er anders uit, in ieder geval.
Met mijn leken-oog (ik weet niks van BX-en) lijkt die "nieuwe" inderdaad wat meer 'vlees' bij dat kantelpunt te hebben. Ziet er iig een stuk frisser uit!
De nieuwe is er eentje van een Phase 1 BX. Die beugel is waarschijnlijk een ouder type. Wellicht dat hij uit kostenoogpunt na de facelift zwakker is uitgevoerd. Al hoorde ik een andere BX eigenaar erover dat dit onderdeel een zwak punt is dus misschien is er bij de pre facelift door de eigenaar een keer een sterkere beugel op gezet? Mijn BX kennis reikt niet ver genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

Oh, wat is dat herkenbaar! :D Top opgelost, en inderdaad heel fijn dat Venyard om de hoek zit. Ik zou er graag eens rondneuzen, maar 2 uur enkele reis zonder concreet doel houdt me toch tegen...
Blij dat ik niet de enige ben.
Mocht je jezelf toch een keer kunnen overtuigen om die kant op te gaan laat het me dan vooral weten, dan zorg ik voor een onthaal met koffie en brabantse worstenbroodjes.

Mooi aangepakt!
Dank u!

Mooi dat je de probleempjes tot nu toe allemaal zelf hebt weten aan te pakken. Wordt zo nog wel eens wat met deze BX:D

Wat betreft Venyard: ik heb eens op hun site gekeken maar dat is echt een sloperij nieuwe stijl, zo lijkt het. Nu kom ik tegenwoordig nooit meer op de sloop dus misschien is dit intussen vrij normaal, maar van de tijden (lang geleden) dat ik een enkele keer nog wél eens op de sloop kwam, herinner ik me dat het er allemaal een stuk primitiever aan toe ging.

Pfoe, dat is wel een aardig avontuur geweest zo zonder koppeling, dan wordt je rijvaardigheid flink op de proef gesteld. En hoe mooi is het ook dat je dat vervolgens zelf op kunt lossen. Aan de Venyard heb je een hele handige buur, maar om daar op het goede moment een BX tegen te komen heb je denk ik ook flink geluk gehad, want die kan ik me niet heugen de keren dat ik er nog ben geweest.

Heb je ook nog wat andere onderdelen van de donor kunnen plukken?

Mooi dat je de probleempjes tot nu toe allemaal zelf hebt weten aan te pakken. Wordt zo nog wel eens wat met deze BX:D

Wat betreft Venyard: ik heb eens op hun site gekeken maar dat is echt een sloperij nieuwe stijl, zo lijkt het. Nu kom ik tegenwoordig nooit meer op de sloop dus misschien is dit intussen vrij normaal, maar van de tijden (lang geleden) dat ik een enkele keer nog wél eens op de sloop kwam, herinner ik me dat het er allemaal een stuk primitiever aan toe ging.
Venyard is inderdaad super goed georganiseerd! De gemiddelde sloperij-ervaring is inmiddels best wel veranderd, merk ik ook. Hier in Zuid-Limburg blijven er überhaupt nauwelijks autosloperijen over. De paar sloperijen in mijn buurt waar je zo het terrein op mocht zijn al jaren terug gesloten, ik meen in verband met bodemvervuiling, en bij de sloperijen die er wel nog zijn kom je zelf het terrein geeneens meer op. Daar wordt alles door personeel ontmanteld en dan kun je hoogstens gaan vragen of ze onderdeel X hebben liggen.

In Twente ben ik een jaar of twee, drie geleden nog wel op een paar oldschool sloperijen geweest waar je zelf mocht rondstruinen en onderdelen mocht plukken, waarna er iemand een prijs uit z'n duim zoog voor de onderdelen die je dan had verzameld. Dat blijft toch wel het leukste, maar met de standaardprijzen van Venyard kun je wel echt hele mooie deals sluiten omdat er vaste prijzen zijn voor onderdelen, maakt verder niet uit of het een heel zeldzaam onderdeel of een doodnormaal onderdeel is. Moet je er natuurlijk wel op tijd bij zijn :p

Pfoe, dat is wel een aardig avontuur geweest zo zonder koppeling, dan wordt je rijvaardigheid flink op de proef gesteld. En hoe mooi is het ook dat je dat vervolgens zelf op kunt lossen. Aan de Venyard heb je een hele handige buur, maar om daar op het goede moment een BX tegen te komen heb je denk ik ook flink geluk gehad, want die kan ik me niet heugen de keren dat ik er nog ben geweest.

Heb je ook nog wat andere onderdelen van de donor kunnen plukken?

Venyard is inderdaad super goed georganiseerd! De gemiddelde sloperij-ervaring is inmiddels best wel veranderd, merk ik ook. Hier in Zuid-Limburg blijven er überhaupt nauwelijks autosloperijen over. De paar sloperijen in mijn buurt waar je zo het terrein op mocht zijn al jaren terug gesloten, ik meen in verband met bodemvervuiling, en bij de sloperijen die er wel nog zijn kom je zelf het terrein geeneens meer op. Daar wordt alles door personeel ontmanteld en dan kun je hoogstens gaan vragen of ze onderdeel X hebben liggen.

In Twente ben ik een jaar of twee, drie geleden nog wel op een paar oldschool sloperijen geweest waar je zelf mocht rondstruinen en onderdelen mocht plukken, waarna er iemand een prijs uit z'n duim zoog voor de onderdelen die je dan had verzameld. Dat blijft toch wel het leukste, maar met de standaardprijzen van Venyard kun je wel echt hele mooie deals sluiten omdat er vaste prijzen zijn voor onderdelen, maakt verder niet uit of het een heel zeldzaam onderdeel of een doodnormaal onderdeel is. Moet je er natuurlijk wel op tijd bij zijn :p
Venyard is denk ik niet zozeer een sloperij nieuwe stijl maar meer "a league of it's own". Hoe het terrein opgezet is, de faciliteiten aldaar (winkelwagentjes, gereedschap te huur, lekbakken te leen) en de enorme voorraad voertuigen is echt bizar. Van de Ven is sowieso (een van) de grootste autodemontagefirmas in de Benelux en alles wat ze ophalen en in hun ogen niet courant genoeg is om zelf te demonteren en de onderdelen via hun webshop te verkopen of wat niet geschikt is om als occasion te verkopen komt vervolgens op de venyard terecht. Na 3 maanden wordt zo'n auto daar weer weggehaald ongeacht of deze kaalgeplukt is of nauwelijks geroerd.
Omdat ze 7 dagen in de week open zijn kan je er altijd terecht, ik was er zondagochtend net na openen en zelfs dan is het er al druk. Van hobbyisten zoals ik die net dat ene deel nodig hebben tot (semi-) professionele klussers die een complete auto leeg komen trekken, alles kom je er tegen.
Dat ik nog even terug was zondag kwam omdat ik spijt had dat ik de vorige keer de krik van de bx daar niet mee had genomen. Die ontbrak bij de mijne en voor €9,- kan je dan niet sukkelen.

Dit weekend was het dan zo ver, eindelijk had ik tijd om aan de spatborden van de BX te gaan werken.
Allereerst de oude striping en stootstrips eraf, vervolgens ruw opschuren met scotchpads en daarna nat schuren met korrel 1000. Het hoefde niet kaal en grondlak was ook niet nodig met de simpele reden dat er al een laklaag op zat.

Getuige deze kleine schade en vuilophoping heeft de donor-BX spatlappen gehad.

Ergens wel jammer dat de striping moest wijken, je kan immers niet alles bewaren.

In de doos reserve-onderdelen zat ook een tankklepje. Omdat de mijne niet zo mooi meer was heb ik besloten deze ook mee te spuiten. Dan moest wel eerst de tankdop met slot eraf zodat ik deze van de mijne over kon zetten.

Vervolgens heb ik een deel van de schuur omgebouwd tot tijdelijke spuitcabine. Een oud laken werkte prima als scheidingswand om de rest van de schuur schoon te houden. Ik was helemala in de wolken met mijn werkplek.

De spuitdelen heb ik aan het plafond gehangen met oude stroomkabels die nog lagen te wachten op een enkeltje oud-ijzerboer. Nadat alles ontvet was ben ik gaan spuiten, eerst de zilveren laklaag.

Helaas komen, ondanks flink schuren, sommige oude beschadigingen wel een beetje door de lak zetten. Dit heb ik echter gelaten voor wat het was, al het andere plaatwerk heeft ook zo zijn dingetjes.

Het tankklepje werd ook niet vergeten natuurlijk.

De hele boel samen

Er zaten nog wat te veel oneffenheden in het spuitwerk dus nog maar een laagje er overheen.

Dat is al beter.

En toen was het tijd om met de 2K blanke lak te beginnen.

Zoals op de foto's wel te zien is heb ik wel een beetje een sinaasappelhuidje in de blanke lak. Ik wil nog kijken of dit minder wordt met schuren en polijsten anders moet ik er wellicht een extra laag opzetten. Ik wilde ook niet meteen te veel doen, op het tankklepje kreeg ik al een paar fijne lopers. Maar vergeleken met het oude klepje is het een enorme verbetering.

Ik had te veel foto's voor 1 bericht dus gaan we door met deel 2.

Oud en nieuw naast elkaar.

Nieuw gemonteerd (rechts ten minste). Het vreemde is dat het kleurverschil op de foto's groter lijkt dan in het echt, dit kan ook komen door de reflectie van de verse blanke lak.

Vervolgens was de kant aan de beurt waar ik echt het verschil kan maken. Weg met dit lelijke ding.

Verschil mag er zijn.

Tijdens de demontage van het knipperlicht op de hoek bleek het glas hiervan vastgekit te zitten, dit kwam echter zonder moeite los. Gelukkig zat in de doos reservedelen ook een set knipperlichten dus deze heb ik direct vervangen.

Helaas brak bij montage 1 van de bouten af, het spatbord zit goed en zonder rammels vast maar daardoor staat hij ter hoogte van het portier iets verder naar buiten dan ik zou willen. Laten we het Frans karakter noemen.

Knipperlichtje erop.

En de stootstrip terug vastgezet met dubbelzijdig tape.

Ik ben redelijk tevreden met het eindresultaat. Zoals gezegd behoeft de blanke lak nog wat aandacht maar het oogt al zo veel frisser dan voorheen. En dat voor een amateur met een paar knikkerbussen in de schuur.

Ziet er echt goed uit! Past zo goed bij de algehele staat en kleur van de auto dus lijkt me prima. Kleurverschil op foto is haast standaard, maar ook professioneel gespoten auto's hebben dat.

Gaaf die BX, mijn vader was vroeger helemaal "citrofiel"

We hebben divers BX-en en uiteindelijk een XM gehad. Heerlijke reisauto's. Soms twijfel ik nog wel eens een XM te scoren als hobby auto, maar het is een grote auto waaraan veel dingen stuk kunnen gaan wat me ervan weerhoudt.

Maar goed werk met de spatborden. Een paar lagen blanke lak is nooit verkeerd, dan kun je daarna met schuren en polijsten echt een heel mooi resultaat bereiken.

Bedankt allen voor de leuke reacties.
Wie weet ga ik nog eens aan de slag met de blanke lak maar eerst ga ik morgen, na weken (!) heen en weer appen nog wat andere onderdelen ophalen.

Helaas komen, ondanks flink schuren, sommige oude beschadigingen wel een beetje door de lak zetten. Dit heb ik echter gelaten voor wat het was, al het andere plaatwerk heeft ook zo zijn dingetjes.

Ik neem aan dat de auto niet in concoursstaat hoeft te worden gebracht, dan is daar inderdaad gewoon niks mis mee. Opknappen met behoud van karakter. Hoe dan ook: mooi resultaat dat spuitwerk(y)

Dat is doorgaans het geval.
Spuiten is echt een vak apart en voor een niet-professional vind ik het resultaat dat je hebt behaald echt heel behoorlijk (y)
Dankjewel! Ik ben zeker ook niet ontevreden, ik denk dat ik misschien nog wel meer spuitwerk op ga pakken.

Ik neem aan dat de auto niet in concoursstaat hoeft te worden gebracht, dan is daar inderdaad gewoon niks mis mee. Opknappen met behoud van karakter. Hoe dan ook: mooi resultaat dat spuitwerk(y)
Opknappen met behoud van karakter vind ik wel wat. Dat is precies het thema van deze klus, mooi gezegd!

Afgelopen weekend heb ik niet super veel tijd gehad voor de BX maar toch een paar kleine dingen kunnen doen.
Allereerst heb ik de antenne gemonteerd. Ik ga hem nog een keer demonteren om hem opnieuw te spuiten maar ik was vooral erg benieuwd naar hoe de radio het zou doen.
Dus ging ik van dit:

Naar dit:

Met dit als resultaat (klik op het plaatje voor een filmpje).

Een ander programmapuntje was het niet werkende klokje. Ik had gedacht dat het een led-achtig display zou zijn waar weinig aan te repareren valt maar nieuwschierig als ik ben heb ik hem toch even gedemonteerd. Tooen bleek er een lampje in te zitten en bij nadere inspectie zou dat wel eens de boosdoener kunnen zijn.

Ik had nog wel nieuwe lampjes liggen maar die zaen in een andere fitting. Gelukkig voor mij zijn de lampjes uit hun fitting te trekken en zo om te wisselen.

Helaas heb ik er geen foto van maar het klokje gaf weer de tijd aan!
Vervolgens had ik besloten om maar meteen door te pakken met de verlichting in de tellerbak, toch wel handig om in de nacht ook te zien hoe hard je gaat.
Om de tellerbak los te maken moet je twee vleugelmoeren losdraaien aan de achterkant, om hier bij te kunnen moeten het klokje rechtboven en het casette-opbergvakje linksonder eruit.

Verder moet er een afdekplaatje achter het stuur los om zo ook aan de voorzijde nog twee schroeven te kunnen lossen. Hierna pak je de tellerbak er zo uit.

Om er beter bij te kunnen heb ik een hoop stekkers en de tellerkabel losgemaakt. Helaas had ik niet genoeg lampjes op voorraad om alles te kunnen vervangen maar de twee meest vervelende zijn in ieder geval wel gedaan nu.

Nieuwe lampjes zijn besteld en zodra deze binnen zijn zal ik alles wat nu nog niet nieuw is preventief vervangen. Ook zal ik dan de kilometertellerkabel nog wat beter vast moeten zetten want dat was nu niet goed gegaan waardoor de teller geen snelheid aangaf. Gelukkig kunnen we tegenwoordig op de telefoon goed zien hoe hard we gaan.

Naast deze werkzaamheden heb ik ook nog een grote beurt uitgevoerd. De bougies waren natuurlijk al vervangen maar het was nu tijd voor de olie, het olie, lucht en brandstoffilter. Hiervoor kon ik bij Wouter terecht waar de auto op de brug kon. De olie was lekker zwart zoals altijd, het brandstoffilter (en dan met name de afdekplaat ervoor) zorgde nog voor een klein gevecht maar ook die gaf zich gelukkig al snel gewonnen. Verder ging het allemaal vrij soepel. Met dank aan Wouter voor de sfeerbeelden.

Laatst bewerkt:
We zouden het haast vergeten maar er is ook nog een Cadillac aanwezig in het wagenpark. Die werd dit weekend eens lekker uitgelaten met een citytrip naar Brugge (met tussenstop bij vrienden in Terneuzen) en op dinsdag een dagje toeren over Shouwen-Duiveland.

In Terneuzen heb ik eindelijk parkeervakken waardig voor de Don gevonden.

In Brugge mocht de Don veilig overdekt overnachten. Gelukkig was het een grote parkeergarage met vele vrije vakken, door een knik in het gebouw stond ik zo dat het linkerportier extra ruimte had om open te gaan.

Onderweg naar huis nog gestopt bij de meest schattige ijsboerderij ooit in Kalmthout. Het gepensioneerde echtpaar heeft nog een koe staan, puur om wat melk te hebben om ijs mee te maken. En dat smaakte verrukkelijk.

En dinsdag op Schouwen-Duiveland nog aardig wat sfeerplaatjes geschoten. Pluspunten voor degene die alle locaties kan benoemen.

Die BX heeft een goed baasje gekregen, dat is wel duidelijk. Hebben je buren niet onderhand het idee dat je een zeepkist op de kop hebt getikt, nu je nogal eens op de stoep staat te sleutelen?:p

En als Citrofiel gaat m'n aandacht natuurlijk vooral uit naar de BX, maar zo'n Amerikaanse sloep kan ik ook wel waarderen(y)

Het was hier even stil maar stilgezeten heb ik niet.
Ik zal de werkzaamheden maar over 2 posts verdelen gezien het aantal foto's enzo.

Enige tijd geleden heb ik een linker achterportier op de op weten te tikken via marktplaats. Deze leek op de advertentie dezelfde kleur te hebben maar dit bleek uiteraard niet het geval te zijn. Nog meer spuitwerk dus.
Eerst maar de deur kaal zien te krijgen en ontdoen van oude lijmresten.

Bizar wat een hoeveelheid vuil er opgebouwd was aan het eind van de sierstrip.

Dat de lak op sommige punten vrij dun was verbaasde me wel, ik zat er zo doorheen met wetsanden.

Heel de deur opgeschuurd en geprobeerd zoveel mogelijk krassen eruit te krijgen.

Vervolgens de bovenkant afgeplakt, deze moet immers matzwart blijven. Klaar voor verf!

Helaas was ik iets te optimistisch, de laatste spuitbus zilver was op voordat de deur netjes in de lak zat. Natuurlijk was het al te laat op de zaterdag om een nieuwe bus te halen, dan maar iets anders doen. Aangezien de kilometertellerkabel nog niet goed vast zat deze eerst maar weer vast gaan zetten. Ik had volgens mij eerder al gemeld dat de klokkenwinkel via de achterzijde vast zit met twee kunststof vloegelmoeren waar je zomaar net aan kan. Uiteraard floepte er eentje tussen mijn vingers door en hoewel bijna alles open is viel hij niet door tot de vloer maar bleef hij halverwege liggen.

Na een tijdje speuren kwam ik erachter dat hij achter een tandwiel lag van de klepbediening van de verschillende uitstroomstanden van de verwarming. Op onderstaande foto kan je hem nog net zien liggen achter het kleine tandwiel. De ruimte is te beperkt om er met iets van een schroevendraaier aan te komen en met mijn vinger kon ik hem enkel aanraken. je komt er niet tussen of achter dus hem naar voren halen was op die manier onmogelijk. Uiteindelijk heb ik een kauwgompje op mijn vingertop geplakt en zo heb ik de moer terug kunnen krijgen.

De tellerkabel goed terug aangesloten en een paar dagen later ging ik weer naar de autolakhandel voor wat extra spuitbussen. Onderweg viel de teller helaas alweer uit. Had ik hem dan toch niet goed aangesloten?
Nee, helaas, ik had niets verkeerd gedaan maar wat je hieronder ziet is het afgebroken uiteinde van de kilometertellerkabel.
Een nieuwe is al in huis inmiddels maar de tijd om hem te monteren heb ik helaas nog niet gehad.

Het werd een echte pechdag want vervolgens ging ik verder met de deur. Nadat ik er een nieuwe laklaag op had gezet en ik probeerde de deur te verplaatsen viel er iets tegenaan waardoor ik een aantal fikse krassen had in mijn verse spuitwerk. Deze kon ik er dus mooi uit gaan schuren.

Dit is gelukkig vrij goed gelukt, nu is ook duidelijk het verschil tussen de lakkleur van de donordeur en mijn lakkleur te zien. Schijnbaar deed citroën in 1990 al aan vijftig tinten grijs.
Maar met een extra laag zilver zag het er weer prima uit.

Vervolgens was het tijd voor blanke lak, hoewel dit moeilijk blijft is het hier alweer beter gelukt dan op de spatborden.

Al is het lastig om de lak uit te laten vloeien waardoor je vrij snel een sinaasappelhuid krijgt.

Nu het zilver verder wel netjes is kon ik het niet maken om het gehavende zwart te laten voor wat het was. Doorpakken dus maar.

Ik ben best trots op mijn afplakwerk, de scheidslijn tussen zwart en zilver lijkt erg strak.

En het geheel in de buitenlucht.

Toen wachtte de volgende klus.
De donordeur was ooit voorzien van elektrische ruitbediening. deze was er echter uitgehaald dus moest ik het mechanisme van mijn deur uitbouwen en inbouwen in de donor. Omdat deze deur toch weg gaat heb ik de gehele folie aan de binnenzijde van de deur eruit getrokken en de ruit vast gezet met ducttape.

Het mechanisme was zo gedemonteerd, dat ging buiten een paar vette vingers om best gemakkelijk.

Ik ben van een hele hoop stappen vergeten foto's te maken maar ook het monteren in de donor was zo gedaan.
Wat meer moeite kostte was om de oude deur te demonteren. In plaats van de scharnieren en de deurvanger vast te bouten aan de deurstijl heeft Citroën er voor gekozen om deze met pinnen vast te zetten. Deze komen er met een hoop kracht van de hamer en een centerpoint (in mijn geval een lange dikke spijker) uiteindelijk wel uit maar handig is anders. En dan heb je ineens een BX Superleggera.

Ook het monteren van de nieuwe deur was daardoor best lastig. Maar ook deze is er uiteindelijk weer in gekomen.

Alleen de sierstrip moet ik nog over zetten.

Omdaty ik toch in de weer was met matzwarte lak heb ik de antenne en wisserarmen maar meteen meegenomen.

Dat was het voor deze post. Ik heb nog meer gedaan maar dat komt er zo aan.

Want afgelopen zaterdag ben ik weer aan de slag gegaan. Met het verslechterende weer in het vooruitzicht wilde ik al het spuitwerk gedaan hebben en iok had me voorgenomen om de vaal geworden en bekrasde motorkap ook maar onder handen te nemen.
Gelukkig is deze van kunststof wat demontage een fluitje van een cent maakt.

Als eerste deze er af natuurlijk.

Die zit langs achter vastgezet met klemringetjes. Met een klein schroevendraaiertje en veel gepiel en geduld heb ik alle clips los kunnen krijgen.

Bekend logo.

Lastig te zien maar hier zit een grote vaalgeworden plek op de motorkap.

Schuren schuren schuren.

Naast de vale plek zat er ook een flinke kras in de lak (en zelfs in het kunststof). In eerste instantie liep hij door tot aan mijn pink, hier is er al een deel volledig weggeschuurd.

Boven de koplamp zat ook een lelijke breuk. Deze heb ik helaas niet volledig weg kunnen schuren doordat die volledig door het plastic lijkt te zitten.

Het begint er al aardig op te lijken zo.

Weg kras.

En ophangen, tijd om te gaan spuiten.

Na een eerste laag had ik nog geen mooi egaal resultaat.

Dat lijkt er al meer op!

Tijd voor de blanke laklaag.
Na een tip van forumgenoot Marc heb ik de motorkap horizontaal gespoten met de blanke lak, zodat deze beter uit kan vloeien zonder te gaan lopen.

Nog steeds niet perfect maar mijn beste resultaat met blanke lak tot op heden.

Zo is het best een norse Fransoos.

Dat lijkt er al meer op.

Een foto van de kap op de auto heb ik nog niet gemaakt, behalve dan vanochtend vroeg van de beading op de verse laklaag.

Engineer2
Met een beetje draaien wordt het een Polestar maar dan een beetje vervormd.
Dat vonden ze dus in Frankrijk ook.

Meer on topic: ik heb de motorkap in 't echt gezien, die ziet er voor zeker 85% strak uit! Het laatste beetje is vast strak te trekken met een wollen of denim polijstpad.

Bedankt allemaal voor de complimenten!
Zeker van een perfectionist als Elco die hem ook nog eens in het echt heeft gezien kan ik dat ten zeerste waarderen.

En @Engineer2 ik doelde inderdaad op Polestar, XPeng had ik niet eens aan gedacht.

Leuk zeg. Spuitwerk lijkt me nog steeds eng om te doen, mooi om te zien hoe je met weinig middelen toch zo'n mooi resultaat weet te bereiken. Dat het niet perfect is lijkt me alleen maar fijn. Perfectie is onhandig in het gebruik. ;)

Mooi resultaat, zeker voor een knikkerbus en zonder spuitcabine
Dan is lichtgrijs ook nog eens de lastigste kleur om te spuiten, omdat je altijd kleurverschil blijft zien.
Mooi om te zien dat de BX steeds mooier wordt.

Leuk zeg. Spuitwerk lijkt me nog steeds eng om te doen, mooi om te zien hoe je met weinig middelen toch zo'n mooi resultaat weet te bereiken. Dat het niet perfect is lijkt me alleen maar fijn. Perfectie is onhandig in het gebruik. ;)
Dankjewel! Ook spuiten is gewoon een kwestie van proberen, je kan altijd oefenen voor je aan het echte werk begint. Bijvoorbeeld eerst eens de binnenkant van een spatbord doen ofzo.

Mooi resultaat, zeker voor een knikkerbus en zonder spuitcabine
Dan is lichtgrijs ook nog eens de lastigste kleur om te spuiten, omdat je altijd kleurverschil blijft zien.
Mooi om te zien dat de BX steeds mooier wordt.
Thanks! Ook hier is er wel wat kleurverschil maar niet meer dan er is tussen andere plaatdelen. Het blijft een Franse auto he. Overigens deed het professionele spuitwerk op de E55 uit huize D mij wel goed. Ook daar was verschil te zien.
Wat dat betreft was het wel leuk om onder de liefhebbers te zijn ermee, de vele positieve reacties geven me wat extra vertrouwen in mijn klussen.

Het is nu al dikke prima, maar als je de gespoten delen eens goed te grazen neemt met een denim-pad ziet het er alweer heel anders uit.

Zoals ik eerder al aangaf was de kilometertellerkabel van de BX gesneuveld, tijd om die te vervangen dus.
Gelukkig was een vervangende kabel nog gewoon nieuw leverbaar en deze was binnen een paar dagen ook in huis.
Ik heb vooral even moeten wachten tot het weer mee zat en toen kon ik aan de slag. Gelukkig voor mij bestaat de kabel uit twee delen, ik hoefde dus niets aan de versnellingsbak los te maken. Alleen het deel vanaf het tellerhuis tot net na het schutbord was immers gebroken.

Ik heb weer eens een chronisch gebrek aan fotomateriaal maar hie zie je in ieder geval de al losgedraaide boosdoener.

De kabel loopt door een rubberen doorvoer om zo lekvrij door het schutbord te kunnen. Na een hoop te lopen vrotten toch de kael door de doorvoer gekregen.

Vervolgens moet je dan de doorvoer weer in dit gat vast zien te krijgen.

Et voila, die zit op zijn plek! Een korte testrit leerde mij dat het goed zat. En waar voorheen de tellernaald een beetje danste rond de snelheid die je rijdt gaat hij nu juist heel rustig en geleidelijk naar de snelheid die je rijdt. Oftewel, die kabel liep waarschijnlijk al een tijdje op zijn laatste benen.

En natuurlijk heb ik er een sportuitvoering van gemaakt.

Voor degenen die niet bij de meeting waren afgelopen zondag hier nog een foto van de gemonteerde motorkap.

Nog een klein klusje waar ik veel te weinig foto's van heb gemaakt. Achter het koplampglas bleef behoorlijk wat vocht staan. In de doos reserve onderdelen van de BX zaten ook twee koplampen dus die heb ik gemonteerd.
Helaas heb ik alleen een foto van de oude unit met vocht achter de ruit.

En met al het BX nieuws zou je haast vergeten dat er ook nog een Honda in het wagenpark vertoeft. Nu de dagen weer korter worden kreeg ik van mijn partner het commentaar dat de koplampen toch wel er zwak licht geven. Zeker in vergelijk met een hoop modernere auto's.
Nu zijn er twee delen die bijdragen aan de oplossing hiervoor. Deel 1 is het opschuren en opnieuw lakken van de koplampen omdat deze lekker vergeeld zijn. Dit staat nog op de planning maar dan moet ik wel de tijd hebben en het weer moet meezitten.
Deel 2 is het vervangen van de bestaande halogeenpitjes door LED lampen. Dus daar gaan we dan.

In het daglicht is het verschil niet goed waar te nemen.

Maar het staat sowieso al een stukje moderner. Tijdens mijn eerste rit in het donker viel me al direct op dat verkeersborden een stuk duidelijker reflecteren. Ik verwacht vanavond de eerste ervaringen van mijn vrouw te horen.

Projector units toch? Dan is LED echt dikke prima.

Die motorkap van de BX glanst te hard. Dus de rest moet ook echt nog hoor! :p

Lekker gewerkt weer. Dat doorvoerrubber van de tellerkabel zit nog niet goed, op de foto in ieder geval nog niet, irl wellicht wel inmiddels.

Mooi bezig Gewoon Dirk, zonder jou zou zo’n bx redelijk gauw op de sloop zijn beland denk ik.
En zo’n ‘rattlecan’ restauratie is toch geweldig. De Don heeft je genoeg gekost toch?
En de BX doe je mooi zelf. Respect ✊

Projector units toch? Dan is LED echt dikke prima.

Die motorkap van de BX glanst te hard. Dus de rest moet ook echt nog hoor! :p
Ja precies, de lichtopbrengst is zo echt prima. Alleen nog een keer de armaturen schuren en spuiten.
De BX ga ik echter niets meer aan doen.

Lekker gewerkt weer. Dat doorvoerrubber van de tellerkabel zit nog niet goed, op de foto in ieder geval nog niet, irl wellicht wel inmiddels.
Op de foto zit ie inderdaad nog niet helemaal ok, dat is irl wel opgelost.

Mooi bezig Gewoon Dirk, zonder jou zou zo’n bx redelijk gauw op de sloop zijn beland denk ik.
En zo’n ‘rattlecan’ restauratie is toch geweldig. De Don heeft je genoeg gekost toch?
En de BX doe je mooi zelf. Respect ✊
Schei uit over de kosten van de Don... Maar nog steeds was het elke cent waard voor me.
Het klussen aan de BX was erg leuk om te doen, ik merk dat ik goed kan genieten van dit soort werkzaamheden. Maar aangezien het inmiddels wel klaar is met wat ik voor een redelijk budget kan doen staat de BX te koop

Oeps, 5 maanden winterslaap gehouden...
Ik heb niet stil gezeten met het wagenpark, tijd voor een korte update per auto. Daarbij laat ik de BX even buiten beschouwing, daar is niets aan gebeurd. Wel zijn er een paar geïnteresseerden geweest maar hij is nog niet verkocht.

Door naar de BMW, die draait zijn rondjes buitengewoon goed met voldoende freude am fahren bij iedere rit. Klusjes hebben zich dan ook beperkt tot normale slijtagedelen. Zo heb ik rondom nieuwe remblokken geplaatst.

Zoals hieronder te zien waren de oude best wel een eindje opgebruikt.

Wat verder nog opviel is dat de schijven aan de dunne kant beginnen te raken, bij de volgende keer blokken vervangen ook de schijven maar meenemen dus.

Aan het eind van de winter had de BMW een paar keer, na een week stil te hebben gestaan, iets meer moeite om tot leven te komen. Daarbij kwam er ook een accu waarschuwing te staan in het display. Kan gebeuren, tijd voor een nieuwe accu dus. Wat bleek nou bij inspectie van de oude? Dit was nog zijn eerste (!) accu die er al in zat sinds 2008. Het zou mooi zijn als de nieuwe het net zo lang uit kan houden.

Na het plaatsen van de accu ben ik even naar de BMW specialist gereden, dit was noodzakelijk om de nieuwe accu aan te melden in de auto. De laadcurve wordt namelijk aangepast aan de conditie van de accu maar dan moet de auto wel weten dat er een nieuwe in zit. Waar is de tijd gebleven van klemmetjes los, accu wisselen en klemmetjes vast.:rolleyes:

En dat was het voor nu voor de BMW, later een volgende post over een volgende auto.

Gaan we door in het alfabet dan komen we bij de C van Cadillac.
De Don is weer uit de winterstalling en hij mocht meteen op de foto voor een artikel in de krant. Leuk om samen zo in het zonnetje gezet te worden. Voor de mensen met een AD abonnement kan je het artikel hier lezen.

Hij draait nog steeds lekker zijn rondjes, zeker met mooi weer komt hij geregeld buiten en soms levert dat leuke kilometerstanden op.

Ook heb ik op Ebay een originele optie weten te bemachtigen. Een unit voor de afstandbediening en 2 gebruikte afstandbedieningen. Gebruikt, want nieuw nauwelijks te krijgen (de enige die ik online kon vinden moest bijna 1000 dollar kosten). De reciever is plug & play. Alleen zit er een antennekabel aansluiting op maar die antennekabel is niet voorbereid, dus op tijdens een tripje naar de Venyard heb ik uit een Hyundai Getz een antennekabel gehaald en deze op de reciever gemonteerd. Dit zodat het sleutelsignaal beter opgevangen word.

De afstandbedieningen kan je eenvoudig zelf koppelen aan de ontvanger, mits je de juiste procedure volgt.
In de kofferbak zit een loze 1 pins stekker. Deze moet je, met de auto op contact, verbinden aan de massa van het voertuig. Op het moment dat je ze verbind hoor je de auto vergrendelen en weer ontgrendelen. Je hebt dan 30 seconde de tijd om een afstandbediening te koppelen. Je doet dit door op de ab twee maal op openen te drukken. Hierna vergrendelt en ontgrendelt de auto. Daarna druk je twee keer op sluiten op de ab en is de ab gekoppeld aan de auto. Vervolgens herhaal je dit voor de volgende ab.

Ik had helaas maar 1 volle batterij dus heb voor nu slechts 1 van de 2 afstandsbedieningen gekoppeld maar die andere komt nog wel een keer.

Helaas is het niet alleen maar rozegeur en maneschijn, de speakers achterin zijn aan het overlijden dus deze heb ik voor nu losgekoppeld. Tevens is, ondanks aardig wat reparaties, toch al het koelmiddel uit de airco gelekt. Ik moet er nog in duiken waar het nu weggelekt is.
Wordt beide vervolgd.

En dan was er nog een Honda, daarmee is het meeste gebeurd de voorbije maanden.
Om te beginnen bij het armatuur van de rechter mistlamp. Deze was bij aankoop al beschadigd en omdat dit een verder vrij nette auto behoorlijk ontsierde hebben we uiteindelijk besloten om een nieuwe te laten plaatsen.
Hier de situatie zoals hij was.

En dan zal je altijd zien, heb je net de auto een beetje netter, krijg je ene berichtje dat de wederhelft een ongeluk heeft gehad. Gelukkig alleen materiële schade maar vervelend blijft het altijd.
We zijn nog in afwachting van goedkeuring door de verzekering om het te laten repareren, alleen de buitenspiegel heb ik meteen besteld en zelf vervangen. Dit omdat deze toch vrij essentieel is.

Hier wat beelden van de schade, ongeveer de hele zijkant moet opgelapt worden.

Vervolgens het vervangen van de spiegel. Om de deurkaart los te maken moesten er eerst een paar verborgen schroeven los.

Dan kan je bij de stekker en boutjes van de oude spiegel (of wat er nog van over was)

Nieuwe unit erop.

Deurkaart terug erin

En afdekkap op de spiegel. Deze is nog onbewerkt zwart. er is nu wel twijfel ontstaan over of we dit zilver willen laten spuiten of niet. Merkbaar is dat het inklappen bij deze spiegel ongeveer twee keer zo snel gaat dan de andere spiegel dus we denken er aan om die misschien ook te vernieuwen. Twee matzwarte spiegelkappen staat in onze ogen ook niet per se slecht.

Volgende klus, na 200k kilometer was de bestuurdersmat behoorlijk op. Helaas nergens nog OEM grijze matten kunnen vinden dus dan maar zwarte matten besteld. Een verschil van dag en nacht (en ze blijven waarschijnlijk ook een stuk beter schoon).

Er was een klemmenset in kleur meegeleverd, keurig.

En zeg nou zelf, dit staat toch weer lekker fris zo?

Wat ook een klein puntje van ergernis was is de haast clownesk lullig piepende claxon die standaard op de Honda zit. Aangezien ik toch op de Venyard was voor de Don heb ik daar meteen een andere claxon gehaald en deze in de Honda gemonteerd. Met het geluid van de donorclaxon (auto op de achtergrond) wordt de kleine Insight eindelijk serieus genomen.

Last but not least waren zaterdag eindelijk de koplampen aan de beurt. Allereerst de situatie voor ik aan de slag ging.

Tijdens het schuren hoop je maar dat het ooit nog goed gaat komen.

Vervolgens alles netjes afgeplakt.

Na 3 lagen 2K blanke lak ziet het er weer als nieuw uit. Vanochtend reed ik in het donker van huis en ik had het idee dat het lichtbeeld weer als scherpe lijnen te zien was. Dit was eerder zeer zeker niet het geval.

Hier kan je ook het vernieuwde mistlamparmatuur zien, die had ik niet nog apart op de foto gezet.

5 Maanden tijd gereduceerd tot 3 posts. Voor nu ben ik weer even bij.

Erg bijzonder dat die accu zo lang gehouden heeft. Zeker in een cabrio die niet elke dag gereden werd. En knap werk met die koplampen van de Insight

Mooie updates weer. Jammer van die schade aan de Honda, al een idee of de verzekering uitkeert? Onze vorige auto (Mazda 6) was ongeveer even oud toen we er een vergelijkbare schade aan hadden (stelde weinig voor, maar wel alle panelen aan één kant raak, velg, spiegelkap...). Verzekering wilde hem total loss verklaren. Door de velg niet te vervangen konden we dat vermijden. Hoop dat het bij jullie goed uitpakt!

Erg bijzonder dat die accu zo lang gehouden heeft. Zeker in een cabrio die niet elke dag gereden werd. En knap werk met die koplampen van de Insight
Dankjewel!
Ik vermoed dat de BMW bij zijn vorige eigenaar een binnenslaper is geweest waar altijd goed voor is gezorgd. Dat laatste bleek ook wel uit de staat van onderhoud waarin hij verkeerde. Misschien sliep ie altijd aan de druppellader, wie zou het zeggen? Overigens heb ik wel ergens begrepen dat de levensduur van zo'n AGM accu sowieso een stuk langer is, mits hij niet te warm wordt. Daarom is het fijn dat deze bij de BMW in de kofferbak zit en niet in het motorcompartiment.

Mooie updates weer. Jammer van die schade aan de Honda, al een idee of de verzekering uitkeert? Onze vorige auto (Mazda 6) was ongeveer even oud toen we er een vergelijkbare schade aan hadden (stelde weinig voor, maar wel alle panelen aan één kant raak, velg, spiegelkap...). Verzekering wilde hem total loss verklaren. Door de velg niet te vervangen konden we dat vermijden. Hoop dat het bij jullie goed uitpakt!
Vooralsnog weten we alleen dat de verzekering van de tegenpartij schuld op zich neemt maar voor vergoeding van de schade is nog geen groen licht gegeven. Dit lijkt me echter een formaliteit, ik hoop wel dat we er snel mee naar de schadehersteller kunnen want het blote plaatwerk begint al lekker te roesten.

Zien er weer lekker helder uit die koplampen. Heb je na het schuren nog gepolijst of meteen de blanke lak er op gespoten?
Meteen de blanke lak erop gespoten. Ik had ergens begrepen dat dit de beste manier is, vermoedelijk vanwege de hechting van de blanke lak.

Onlangs mocht de Honda weer weg voor een kleine beurt, inmiddels heeft hij al bijna 220k km achter de kiezen waarvan meer dan 100k sinds de aankoop in oktober '22.

Verder ben ik nog even aan het klussen geweest met de Don. Zoals ik al zei werkt de afstandbediening op de auto alleen de automatische vergrendeling van het rechter portier doet niet mee. Na eerder al eens goed in de deur te hebben gekeken viel het me op dat het armpje van de actuator wel beweegt maar het mechanisme dat hij moet bedienen lijkt net te weinig van die beweging mee te krijgen. Gelukkig zijn de actuators nog nieuw te krijgen dus afgelopen woensdagmiddag heb ik er twee besteld, eentje voor ieder portier. De order viel via rockauto op de mat van een leverancier in Colorado en afgelopen vrijdagochtend stond FedEx al aan de deur in Noord-Brabant.

Het kostte me even wat moeite maar na een hoop gerommel had ik de oude acuator bevrijd, zie hier de verschillen met de nieuwe.

Buiten de kleur van de bedieningsarm viel mij meteen nog iets op. Op het uiteinde van de arm zit een nokje, bij de nieuwe bestaat dit uit 1 deel waar er bij de oude een schoen over het nokje zit. Door de jaren heen is dit schoentje echter ingescheurd en uitgelubberd, dit zou zeker wel eens de oorzaak van het niet goed overbrengen van de beweging kunnen zijn.

Hier nogmaals de oude en de nieuwe arm.

Het nokje valt in een nis van het slotmechanisme. Doordat de actuator het armpje naar beneden trekt of naar boven duwt beweegt een arm van het slotmechaniek. Hieraan zit een lange pen die vervolgens het slot opent of sluit.
De nis is hier zichtbaar in wit kunststof.

Nadat ik alles terug gemonteerd had werkte het geheel naar behoren. Voor het eerst sinds ik de Don heb werkt de centrale deurvergrendeling voor 100%, grote blij!

Op Paasmaandag zijn we een lekker stuk gaan toeren met de Don, dat is toch altijd fijn nadat je er aan gewerkt hebt. Onderweg zijn we nog even gestopt voor een paar leuke plaatjes.

Terug
Bovenaan