Tweede (elektrische?) auto van max €15.000

Mijn vriendin en ik denken erover om een tweede auto aan te schaffen, omdat zij binnenkort vaker naar kantoor zal moeten. We hebben al een prima ruime (benzine) auto die ik nu elke dag gebruik om naar mijn kantoor te rijden.

We hebben een budget tussen de €10.000 en €15.000. We willen er vrijwel iedere dag gebruik van maken. Het zijn voornamelijk korte ritjes (max 64 km naar mijn werk), dus leek mij een elektrische auto best een voordelige optie. We hebben evt ook plek voor een eigen laadpaal en ik zou hem ook kunnen gebruiken voor mijn werk/sport/enz. Hierdoor zouden we niet iedere dag onze 'grote' auto hoeven te gebruiken. We rijden nu al makkelijk meer dan 30.000 km per jaar met die auto..

Wat zouden jullie adviseren?

Kaders:
- De auto moet klein zijn (vriendin wil niet al te groot :))
- Hoeft niet extreem ver te kunnen, maar hoe verder hoe beter
- We willen graag een 5-deurs
- Max €15.000 (Maar liever meer in de buurt van de €10.000)
- Financieel aantrekkelijk (zuinig/efficient)
- Moet een automaat zijn

Mijn vriendin vindt de Volkswagen E-up! een leuke auto. Op zich een prima optie, maar die hebben wel een heel beperkte actieradius en het interieur vind ik een beetje tegenvallen. Zelf vind ik de Peugeot E208 een mooie auto, maar die zit dan wel weer aan de hoge kant van ons budget. De Zoe leek me niet verkeerd, maar accuhuur lijkt me dan weer niks. Of zou toch een benzine auto misschien geen onverstandige optie zijn?

Laatst bewerkt:
Zo'n E208 is natuurlijk wel een hele nieuwe en moderne auto. Renault Zoë met een koop accu kan je ook nog naar kijken. Hyundai Ioniq of een Kona valt ook binnen budget, een MG ZS.

Binnen het gestelde budget lijken er maar twee opties te zijn, een E-up(/mii electric) of een Nissan Leaf.

Maar een E-up heeft wel het nadeel dat de spoeling 37kWh varianten binnen het budget heel erg dun is. De oudere 16kWh variant gaat de gegeven 128km/dag sowieso niet halen, met de 37 wel al zal dat in de winter niet overhouden en met 80% naar 10% om accudegradatie te beperken al amper meer haalbaar.

De leaf heeft met 40kWh een iets grotere accu en bovendien een stuk meer binnenruimte. Range is ook met deze auto erg beperkt (200km als ik spritmonitor als waarheid aanhoudt wat met een 80% naar 10% lading krap aan de gestelde 128 is) zou deze auto toch wel mijn voorkeur hebben over de E-up.

Zo'n E208 is natuurlijk wel een hele nieuwe en moderne auto. Renault Zoë met een koop accu kan je ook nog naar kijken. Hyundai Ioniq of een Kona valt ook binnen budget, een MG ZS.
Ja, ik heb wel wat gekeken naar een Zoë met koopaccu. Maar ik dacht dat ik dan bijna net zo duur uit zou komen als een E208, die leek me dan net wat chiquer/nieuwer/beter voor het geld.

Ioniq en Kona zijn ook inderdaad opties, Kona hoor ik van bekenden ook goede verhalen over. Maar wel ook wat aan de dure kant en die vindt m'n vriendin te groot. De MG Zs valt denk ik een beetje in dezelfde categorie.

Renault Zoe met koopaccu?

Als ik kijk naar deze auto's, is er dus wel best wat aanbod binnen mijn budget. Zouden jullie die aanraden?

Binnen het gestelde budget lijken er maar twee opties te zijn, een E-up(/mii electric) of een Nissan Leaf.

Maar een E-up heeft wel het nadeel dat de spoeling 37kWh varianten binnen het budget heel erg dun is. De oudere 16kWh variant gaat de gegeven 128km/dag sowieso niet halen, met de 37 wel al zal dat in de winter niet overhouden en met 80% naar 10% om accudegradatie te beperken al amper meer haalbaar.

De leaf heeft met 40kWh een iets grotere accu en bovendien een stuk meer binnenruimte. Range is ook met deze auto erg beperkt (200km als ik spritmonitor als waarheid aanhoudt wat met een 80% naar 10% lading krap aan de gestelde 128 is) zou deze auto toch wel mijn voorkeur hebben over de E-up.
De 64 km is heen en terug :) Dus dat moet dan wel goed komen. De Nissan Leaf heb ik nog niet naar gekeken, maar ziet eruit als een goede/betaalbare optie. Ik ga me daar eens in verdiepen. Thanks!

De Renault Zoe is ook met accu koop. Voordeel is dat je de auto in veel prijsklassen kan vinden. En het bereik met de grote accu is zeer royaal. De auto is comfortabel en heel praktisch.

September 2016 kwam de 41 KWh variant, en september 2019 kwam de 52 KWh variant, die heeft ook het grootste bereik.

De Peugeot e 208, is wel duurder dan € 15.000, maar net als de technisch identieke Opel Corsa een zeer Interessante optie.

Andere opties zijn de Renault Twingo Electric en Dacia Spring, die hebben wel een aanzienlijk kleiner bereik. De Twingo heeft een WLTP bereik van 190 km.

Ik heb zelf gereden in de Zoe, Twingo en Spring.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Volt
Kijk naast de e-Up ook naar de Skoda Citigo en Seat Mii. Wij hebben zo'n Citigo EV, echt een ideaal ding.
De e-Golf is wellicht iets comfortabeler maar heeft dezelfde accu dus iets minder range.
Met de Citigo rijden wij ongeveer 12 a 13 kWh/100km.

Cittgo is superzuinig ding idd.

Mijn advies maak ook eens een ritje in een BMW i3 om het vergelijk misschien bevalt het.
Zit wat comfortabeler en beter overzicht rondom zijn ook overal goed in te parkeren.
94 of 120 kwh nemen hebben prima range en doorgaans geheel storingsvrij.

Ik ben het vaak eens met frits en zou het ook in de kia/hyundai hoek zoeken, de electrische kia soul stond in de schaduw van de niro, kona enz enz , als die niet te groot is, is het wellicht een idee.

Bedankt voor alle suggesties! Genoeg opties om nog even verder in te duiken. Er zitten zeker interessante opties bij! We neigen nu toch naar de Zoe met koopaccu. M'n vriendin vindt het ook een schattige auto, tegen zulke argumenten kan je natuurlijk niks inbrengen ;-)

We gaan ook nog wel ritjes maken met de Seat Mii en/of Skoda Citigo. Iets meer aanbod dan de Up met een 37 kwh accu. De I3 lijkt me geen onverstandige optie, maar ik weet niet of die door de strenge uiterlijke keuring gaat komen... En er staan nog een paar andere modellen bij waar ik nog wat YouTube video's over zal kijken!

Als ik mag kiezen tussen de zoe en de kona zou ik de kona kiezen. Vind ik ook prettig interieur hebben, en is echt niet heel groot (dat is juist meestal de klacht over de kona).
De versie die ik soms rij heeft een soort mini head up display met de snelheid en meen de pijl van de navigatie wat erg prettig is.

Terug
Bovenaan