Hoeveel € onder marktwaarde bij inruil?

xvmlx

Wegverkenner
Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort van auto te switchen en dat wil ik doen via inruil. Ik heb nu een A250 (sport amg) van bouwjaar 2013 met een km-stand van 120k en altijd dealer onderhouden. De auto heeft hier en daar wat gebruikerssporen (velgen stoeprandschade en een lichte kras portier).

Zo ver ik het op marktplaats bijgehouden heb moet deze auto met die km-stand en onderhoudshistorie rond de 19k liggen. Laatst was er een kerel die exacte dezelfde uitvoering maar met een hogere km-stand voor 19.750 via particulier heeft verkocht.

Nu weet ik dat bij inruil het autobedrijf natuurlijk ook iets moet verdienen. Maar welke marges worden er standaard gehanteerd? Wat vinden jullie een eerlijk bedrag dat onder de gemiddelde marktwaarde gezeten mag worden? Praten we dan over 500 euro, 1000 of zelfs meer?

Alvast bedankt.

Ik heb vorige week een auto ingeruild bij mijn garage op een auto van hetzelfde merk maar een maatje groter; ik wil je niet teleurstellen maar reken eerder 2.500€ a 3.000€ vrees ik…

Voor dat geld moet de garage de auto een onderhoud geven, poetsen, BTW betalen op de meerwaarde (21% in BE), de auto financieren, het voorraadrisico nemen, de tijd steken in potentiële kopers ontvangen / proefritten en evt nog wat korting toekennen, laten keuren (nieuwe APK bij jullie), garantie geven… al die dingen kosten tijd en geld. Plus die garage werkt ook niet voor niks uiteraard.

Maar je hebt als particulier niet het gedoe van onnozele biedingen of inruilvoorstellen op een boot + een tuinset (ik noem maar wat).

En hoe kan jij weten wat die persoon uit jouw voorbeeld effectief gekregen heeft, tenzij je hem kent natuurlijk.

Ik heb vorige week een auto ingeruild bij mijn garage op een auto van hetzelfde merk maar een maatje groter; ik wil je niet teleurstellen maar reken eerder 2.500€ a 3.000€ vrees ik…

Voor dat geld moet de garage de auto een onderhoud geven, poetsen, BTW betalen op de meerwaarde (21% in BE), de auto financieren, het voorraadrisico nemen, de tijd steken in potentiële kopers ontvangen / proefritten en evt nog wat korting toekennen, laten keuren (nieuwe APK bij jullie), garantie geven… al die dingen kosten tijd en geld. Plus die garage werkt ook niet voor niks uiteraard.

Maar je hebt als particulier niet het gedoe van onnozele biedingen of inruilvoorstellen op een boot + een tuinset (ik noem maar wat).

En hoe kan jij weten wat die persoon uit jouw voorbeeld effectief gekregen heeft, tenzij je hem kent natuurlijk.

Zo, dat is best veel dan wat eraf kan. Garage hoeft geen extra onderhoud te geven omdat 4 maanden geleden de onderhoud al is uitgevoerd bij de dealer. Volgende onderhoudsbeurt is pas volgend jaar weer en dat geldt ook voor APK.

Hm wordt wel een beetje lastig zo.

''Schatting waarde verkoop € 13.250 - € 14.950.''

Dit is wel complete bullsht natuurlijk. Dit is gewoon je auto gratis weggeven.

Hoop dat handelaars ANWB niet als richtlijn aanhoudt.

Ik denk inderdaad dat 2.5-3k reëel uitgangspunt is. Heb de laatste 2x dat ik een auto zelf verkocht minstens 2k extra gekregen voor snelle verkoop t.o.v. inrui, en dan heb ik er niet geprobeerd lang mee te leuren om het maximale eruit te halen.

Het hangt wel af waar je inruilt, een handelaar of merkdealer die hem zelf verkoopt zal meer teruggeven dan een merkdealer van een vreemd merk, een Audi dealer duwt zo'n auto de handel in en kijkt wat hij op een veilingplatform oplevert..

Vraag vooral geen bod aan via de anwb verkoop service want daarmee gooien ze hun naam helemaal te grabbel ;) Erbarmelijk wat dat voor bedragen oplevert, en bij wij kopen auto's achtige toko's verwacht je dat, maar de ANWB heeft m.i. iets meer naam hoog te houden..

Het is met name het risico op (lange) voorraad en garantie wat ze terug moeten verdienen, dus zoals Niseko al aangeeft ga maar van minimaal een paar duizend euro uit. Je kunt altijd in eerste instantie proberen om zelf te verkopen en tegelijkertijd eens bij dealers gaan praten maar privé krijg je vaak wel de betere prijs er voor terug.

Dat doen ze wel, al zijn er tegenwoordig digitaal meerdere waardebepaling systemen en platform die een indicatie geven. Er wordt ook veel geveild natuurlijk.

Vroeger kon je een ANWB waardebepalingsboekje (koerslijst) gewoon in de (betere) boekhandel kopen. Waren er ook acties met 1, 2 duizend euro bovenop de ANWB koerslijst bij inruil. :)

Uiteindelijk gaat het, bij inruil, veelal ook om het bij te betalen bedrag. Het kan maar zo zijn dat jij een courante auto hebt in te ruilen op een winkeldochter bij de verkopende partij. Dán kan je zomaar ineens een dikke inruilprijs krijgen maar dat zegt dan niet alles over de werkelijke handelswaarde van jouw auto, in de markt, op dat moment.

Ik zal een ander voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring, ik ruil in 2021 mijn roadster in op een recenter model. Zelfde garage waar ik deze roadster had gekocht.

Faire prijs gekregen naar mijn mening (500€ per jaar afschrijving op 6 jaar, nou dat is toch redelijk?). Staat 1 week later te koop aan 3.500€ boven wat ik kreeg op de inruil die ik zeer correct vond.
Was binnen de week verkocht. Ze nemen het risico qua voorraad en moeten die zelf financieren of laten financieren, onderschat dat aspect niet. Het was een bijzondere combinatie qua kleuren, ik vond het wel leuk, maar voor hetzelfde geld staat die auto daar 6 maand te wachten op een koper, is het herfst / winter en is ie meteen een jaar ouder.

Wil je er zelf je tijd en moeite in steken is er zeker een kans dat je een betere prijs krijgt; keerzijde is dat je er gedoe mee kan hebben en een AMG model is op dat vlak iets meer risico dan een Opel Corsa of zo.

Edit : garages zijn in dat prijssegment bij inruil kritisch voor stoeprandschade / krassen / intacte bumpers / perfect werkende airco etc. Ga jij een auto kopen die dat soort gebrekjes heeft?

Zo, dat is best veel dan wat eraf kan. Garage hoeft geen extra onderhoud te geven omdat 4 maanden geleden de onderhoud al is uitgevoerd bij de dealer. Volgende onderhoudsbeurt is pas volgend jaar weer en dat geldt ook voor APK.
Ja leuk maar als ik 20k uitgeef aan een auto wil ik alles nieuw, olie, apk, banden en remmen tenzij zo goed als nieuw. De garage wil dat zelf waarschijnlijk ook om grapjassen die alleen de service computer hebben gereset te voorkomen.

4 maanden kan ook 6-7 maanden worden voordat hij weer verkocht is.

Marge garage zit gemiddeld in mijn ervaring zo rond de 2500 a 3000 euro. Dus vooral lekker zelf proberen te verkopen als je dat te veel verschil vindt. Maar de garage neemt risico moet een pand en personeel betalen. En wil er ook nog iets op verdienen.

Ik zal een ander voorbeeld geven uit mijn eigen ervaring, ik ruil in 2021 mijn roadster in op een recenter model. Zelfde garage waar ik deze roadster had gekocht.

Faire prijs gekregen naar mijn mening (500€ per jaar afschrijving op 6 jaar, nou dat is toch redelijk?). Staat 1 week later te koop aan 3.500€ boven wat ik kreeg op de inruil die ik zeer correct vond.
Was binnen de week verkocht. Ze nemen het risico qua voorraad en moeten die zelf financieren of laten financieren, onderschat dat aspect niet. Het was een bijzondere combinatie qua kleuren, ik vond het wel leuk, maar voor hetzelfde geld staat die auto daar 6 maand te wachten op een koper, is het herfst / winter en is ie meteen een jaar ouder.

Wil je er zelf je tijd en moeite in steken is er zeker een kans dat je een betere prijs krijgt; keerzijde is dat je er gedoe mee kan hebben en een AMG model is op dat vlak iets meer risico dan een Opel Corsa of zo.

Edit : garages zijn in dat prijssegment bij inruil kritisch voor stoeprandschade / krassen / intacte bumpers / perfect werkende airco etc. Ga jij een auto kopen die dat soort gebrekjes heeft?
Speelt lage km-stand dan helemaal geen rol meer? Vroeger was het zo dat ongeacht bouwjaar een auto onder de 150.000km als "nieuw" werd beschouwd.

Dat speelt vooral bij auto's die superbetrouwbaar zijn (Toyota?) of lang met een model doen (Volvo 240 /740 series). Nu beginnen veel al te mekkeren als niet de laatste Car Play, groot scherm etc etc er in zit. Daarnaast gaan veel auto's met een kilometerstand 200k+ in de export om garantieclaims te vermijden.

Kijk regelmatig naar auto's ven mijn merk/type/km-stand/bouwjaar om te zien hoe de prijzen zijn. Nu kwam ik onlangs een auto tegen (zelfde merk/type, jonger/minder km's) en ging dus naar de Volvodealer. De proefrit beviel, de 4 banden waren echter sterk gecupt en heb dit aangekaart en hij was het met me eens. Toen het om mijn auto ging ging de verkoper moeilijk doen. Eerst waren het teveel km's, toen een diesel, wellicht is het roetfilter defekt en ten einde kwam hij om de bocht dat er met de voorwielophanging iets niet in orde is. Hij had het gehoord toen hij de auto de werkplaats binnenreed.... Mijn Volvo ligt qua verkoop om de € 9'500-€ 11'500, deze zijn dan regelmatig binnen 14 dagen verkocht. De Volvodealer gaf op mijn auto uiteindelijk een bod van € 5'000.- en van de gecupte banden wilde hij ook niets meer weten. Voor € 7'000 inruil en 4 nwe. banden op de occasion had ik de koop door laten gaan. Mijn beslissing: mooi laten staan en gelukkig verder rijden met mijn Volvo bj. 2015.
De occasion was 5 dagen na mijn proefrit verkocht aan iemand anders.

Laatst bewerkt:
Stel die garage verkoopt hem voor 19K, die wil er wat aan verdienen. Hij heeft de overhead kosten (pand, personeel, gas/water/licht, verzekeringen, etc.) Die moet hem (laten) poetsen, die loopt een bepaald risico, misschien dus die kras / velgen of wat bijwerken, ondanks hij onderhoud heeft gehad wel nakijken en garantie geven. 3 tot 4000 euro onder de verkoopprijs is echt niet gek.

Daarnaast; is deze A250 import? De meeste zijn dat wel namelijk, en juist bij een A250 weet ik uit een zoektocht van een bekende al jaren geleden dat de boekjes kloppen. Maar bij dieper graven bij de duitse MB dealer de auto toch heel veel meer heeft gelopen. Bij elke A250 waar hij keek was wel iets. Hij heeft uiteindelijk een originele nederlander gekocht, die was wel fors duurder van vergelijkbare import. Dus daar kan jou inruil ook zeker op van invloed zijn. Positief of negatief.

die koers die ANWB aan houd is geen natte vinger werk maar zoals de markt is. Bij een extreem mooi strak exemplaar zonder schades, eerste eigenaar, origineel nederlands etc. die de goede opties heeft zitten er ze er wel eens naast.

zelfde geld voor een barrel onder de schades en een kapotte airco. Maar doorgaans zitten ze aardig goed.

denk dat je je handjes dicht mag knijpen met 15K inruil als er wat stoprand schade en een kras op zit. Zeker als de garage hem niet voor meer dan 19K in de markt kan zetten

Uiteindelijk gaat het om het bedrag wat je bij moet betalen en of jij dat in verhouding vind met de auto die je inruilt en hoeveel je er op vooruit gaat. Hoe hoger de vraagprijs hoe meer marge en dus een hogere inruilprijs. Maar die inruilprijs is in werkelijkheid vaak nog lager dan je denkt want koop je dezelfde auto zonder inruil dan valt er vaak nog wel wat te onderhandelen over de prijs of eventueel extra opties. Trek dat maar weer van die inruilprijs af!

Ik heb pas mijn i20 ingeruild op een auto met een vraagprijs van 4.250 euro en moest 3.000 bijbetalen. Zou ik hem inruilen op een gloednieuwe i20 krijg ik ogenschijnlijk misschien nog wel meer voor mijn oude i20 dan de marktwaarde.

Laatst bewerkt:
Ik ruilde recent mijn NL-auto/2e eigenaar/ tip top onderhouden in voor €20.500, stond 2 weken later bij een andere merkdealer weer te koop voor €25k en was binnen 2 weken verkocht, dus veel zal daar aannemelijk niet vanaf gegaan zijn. Wel was de auto die ik aankocht ook scherp geprijsd voor aanschaf bij een merkdealer met 24 maanden garantie.

Had ik m dan beter zelf kunnen verkopen? Geprobeerd via diverse kanalen (MP, Autoscout en zelfs Wijkopenautos. Dat laatste trouwens een hoop gedoe, gebel, gehossel en geen resultaat) - buiten de onzin-biedingen en onzinnige berichten met veel loze vragen en praatjes na 4 weken 1 iemand die uiteindelijk voor de auto kwam kijken. Ik had bijna een deal voor €21k particulier, meer zat er écht niet in.

Resumé: 1. zelf verkopen voor meer dan je inruilbod is niet eenvoudig, zeer tijdrovend en nu en dan zeer ergerlijk. 2. Degene die mijn auto wél voor €25k bij die enen dealer kocht, had zichzelf veel geld kunnen besparen 3. Uiteindelijk gaat het er om of je tevreden bent met de deal die je kunt sluiten - het bij te betalen bedrag en wat je daarvoor krijgt aan auto, extra’s en garanties.

Laatst bewerkt:
Als je een nieuwe Mercedes Maybach koopt krijg je beslist veel meer inruil voor je auto dan wanneer je Dacia Sandero koopt.
Niet echt, je krijgt meer korting op de nieuwe auto, maar voor je inruiler krijg je altijd min of meer de handelsprijs. Of je nu een Dacia koopt of een Maybach als nieuwe auto.

Even in een rekensommetje: Stel 20% marge voor de dealer: Maybach +/- € 60.000 marge (uitgaand van € 3 ton incl een optietje of twee), Dacia Sandero € 5.000 marge (uitgaande van € 25k). Bij de Maybach kan de dealer de inruiler de shredder in kiepen en kan dan nog steeds een positief verschil hebben......

Die aanname van % marge lijkt mij wel hoog. Niemand kent het hele landschap in detail, soms ''loopt'' de importeur mee, soms de fabriek, per merk en type verschilt het. Natuurlijk bepaalt dat de ruimte voor onderhandelingen, dus het ''water testen'' kan wat opleveren.
Maar TS xvmlx schrijft toch niet dat hij een nieuwe auto wil kopen, hij wil ''switchen'' van auto, ik lees dat als ''iets anders'' en ''iets nieuwers'' (?). Dan heb je dus met handelswaardes te maken, zij het dat wat je aankoopt en tegen welke prijs er nog steeds toe doet. De standtijd van de aan te kopen auto bepaalt dan of de verkoper bereid zal zijn ''water bij de wijn te doen''. Handig die sites waarop je dit kunt inschatten, de keerzijde van de medaille is dat dit ook signaleert dat je met een incourante aankoop te maken hebt.

Wat geeft de waarde op wijkopenautos.nl een handelaar gaat je niet veel meer geven of zelfs minder.

Wat geeft de waarde op wijkopenautos.nl een handelaar gaat je niet veel meer geven of zelfs minder.

Die heb ik nog niet geprobeerd maar kan nu al op mijn vingers natellen dat zij ook rond de 14 - 15k zullen geven. Of zelfs minder dan dat als ik de verschillende oplichtingsverhalen over ze mag geloven.

Beste mensen, bedankt voor al jullie input. Ik heb nu een iets werkelijker beeld gekregen over realiteit. Ik wist altijd al dat autohandelaren etc. minder boden maar wist niet dat het om zulke bedragen ging.

Ik heb mijn auto in 2019 voor 22.950 gekocht. Dit bedrag is nog exclusief de jaarlijkse onderhoudskosten bij de dealer en de kosten voor onderdelen die in loop van jaren vervangen zijn geweest.

Het komt daarom aan als een koude douche wanneer je zulke inruilwaardes te horen krijgt.

Maar goed, we gaan verder,

Tijd besteden aan wijkopenautos.nl en soortgelijk.... mwah, ze laten je tijd en moeite investeren, en verlagen dan het bod drastisch, een psychologisch spelletje.
Tijd verspillen aan youtubefilmpjes van mensen die het proces uitleggen...dat is dan weer wel leuk, een professionele autohandelaar die 64 pond en een paar centen geboden krijgt voor een Jaguar XF:

Laatst bewerkt:
Die heb ik nog niet geprobeerd maar kan nu al op mijn vingers natellen dat zij ook rond de 14 - 15k zullen geven. Of zelfs minder dan dat als ik de verschillende oplichtingsverhalen over ze mag geloven.
Overigens, Wijkopenautos.nl geeft je helemaal niks; het is niets meer dan een portal waar ze 1 dag je auto op een veilig zetten voor handelaren. Eerst zetten ze in op een redelijke prijs, ws. iets hoger dan inruilbid van je dealer. Na de halve dag gaan ze je bellen dat de animo wat tegenvalt en je prijs omlaag moet, en de laatste paar uur hopen ze al dat je op nog lager wil gaan dan je inruilbod van de merkdealer. Althans, zo ging het bij mij maar vooruit, het heeft me ook niets gekost…

Ik heb uiteindelijk een deal naar volle tevredenheid kunnen maken bij de BMW-dealer en oude auto daar ingeruild. Dat een andere merkdealer, die mijn vorige auto kocht van de BMW-dealer, binnen korte tijd mijn oude auto voor goed geld verkocht heeft, zo werkt dat spel en ik gun ze dat ook, geen enkele moeite mee want ik heb onder aan de streep een prima deal gemaakt.

Laatst bewerkt:
Beste mensen, bedankt voor al jullie input. Ik heb nu een iets werkelijker beeld gekregen over realiteit. Ik wist altijd al dat autohandelaren etc. minder boden maar wist niet dat het om zulke bedragen ging.

Ik heb mijn auto in 2019 voor 22.950 gekocht. Dit bedrag is nog exclusief de jaarlijkse onderhoudskosten bij de dealer en de kosten voor onderdelen die in loop van jaren vervangen zijn geweest.
Ik vind het keurige cijfers. Van 23k naar 15k is 35% afschrijving. Elk jaar 20% is de vuistregel, na 5 jaar had je dus zomaar richting €8k kunnen gaan. De markt voor occassions en populariteit van de compacte AMG zijn je goed gezind geweest.

(Er zijn ook auto's die in 3 jaar tijd van €95k naar 35k gingen)

Wat is de reden dat je onderhoudskosten en prijzen voor onderdelen bij de aanschafprijs wil tellen?
Ja, is mooi voor de totale kosten van je bezitsperiode maar voor je handelswaarde doet het niet veel. Je hebt immers voor die onderhoudskosten ook de kilometers verreden.

• Leuk
Waarderingen: 406c
Wat is de reden dat je onderhoudskosten en prijzen voor onderdelen bij de aanschafprijs wil tellen?
Ja, is mooi voor de totale kosten van je bezitsperiode maar voor je handelswaarde doet het niet veel. Je hebt immers voor die onderhoudskosten ook de kilometers verreden.
Maar autobedrijven tellen dat wel mee als meerwaarde en zetten zo een hogere prijs neer. Twee identieke auto's waarvan de een keurig dealer onderhouden is en de ander maar een onderhoudshistorie heeft bij een of ander beunhaas doet veel met de waarde en klanten kijken daar ook graag naar.

r een onderhoudshistorie heeft bij een of ander beunhaas doet veel met de waarde en klanten kijken daar ook graag naar.
Dat is helaas niet helemaal waar. Jaren geleden wilde ik een Peugeot 406 verkopen als particulier. Auto had ik zelf uit duitsland gehaald en elke factuur zat erbij, van distributieriem tot aan bandenwissel zomer/winter. Letterlijk 0 interesse gehad. Nog geen twee jaar later wilde ik een Golf diesel verkopen, 350k gelopen, geen enkele geregistreerde onderhoudshistorie en in de advertentie de vele gebreken allemaal vermeld maar erg laag qua prijs (lees; minder dan de helft van de goedkoopste andere), de telefoon stond roodgloeiend en de auto was binnen 10 minuten verkocht. Terwijl ik de eerste aan de telefoon had, had ik in de tussentijd ongelogen waar 98 gemiste oproepen.

Als je een handelaar die 3k aan marge niet gunt moet je hem particulier verkopen maar dan moet je wel echt heel erg veel geduld hebben.

Maar autobedrijven tellen dat wel mee als meerwaarde en zetten zo een hogere prijs neer. Twee identieke auto's waarvan de een keurig dealer onderhouden is en de ander maar een onderhoudshistorie heeft bij een of ander beunhaas doet veel met de waarde en klanten kijken daar ook graag naar.

Ja een auto die altijd netjes bij de mercedes benz dealer zijn beurtjes heeft gehad kan een iets hogere waardering rekening dan eentje bij de garage om de hoek of bij de beun.

Mijn auto (2019) had een nieuwwaarde van 58.000 euro. Ik kocht hem in 2022 voor 24.000 met 60K op de klok. Meer dan 10.000 per jaar afgeschreven. Tja. Ik zou heel blij zijn met de afschrijving die je hebt.

Je hebt gewoon een hele keurige afschrijving, maar volgens mij wil je het zelf gewoon niet accepteren. Daar kun je die bemiddeling sites niet op veroordelen. En de garagisten ook niet. Het is wat het is.

En als ik kijk, voor minder dan 18K staan ze gewoon te koop , hele dikke en luxe, blijkbaar nog een speciale uitvoering ook. Inclusief 6 maand garantie. Ken jou auto niet, maar eerlijk gezegd als ik zie wat er zoal word gevraagd dan gaat jou auto ook ergens rond dit geld te koop staan. maximaal. Denk dat die 15K nog hoog aangehouden is als die garage hem ook nog moet laten poetsen en koste moet reserveren omdat ze er 6 maand garantie op moet geven, plus technisch nakijken en wat geld op wil verdienen.

Laatst bewerkt:
Ja een auto die altijd netjes bij de mercedes benz dealer zijn beurtjes heeft gehad kan een iets hogere waardering rekening dan eentje bij de garage om de hoek of bij de beun.

Mijn auto (2019) had een nieuwwaarde van 58.000 euro. Ik kocht hem in 2022 voor 24.000 met 60K op de klok. Meer dan 10.000 per jaar afgeschreven. Tja. Ik zou heel blij zijn met de afschrijving die je hebt.

Je hebt gewoon een hele keurige afschrijving, maar volgens mij wil je het zelf gewoon niet accepteren. Daar kun je die bemiddeling sites niet op veroordelen. En de garagisten ook niet. Het is wat het is.

En als ik kijk, voor minder dan 18K staan ze gewoon te koop , hele dikke en luxe, blijkbaar nog een speciale uitvoering ook. Inclusief 6 maand garantie. Ken jou auto niet, maar eerlijk gezegd als ik zie wat er zoal word gevraagd dan gaat jou auto ook ergens rond dit geld te koop staan. maximaal. Denk dat die 15K nog hoog aangehouden is als die garage hem ook nog moet laten poetsen en koste moet reserveren omdat ze er 6 maand garantie op moet geven, plus technisch nakijken en wat geld op wil verdienen.
Klopt maar die hebben meestal ook een veel hogere km-stand, veel eigenaren en lage invoer kosten gehad. Vaak zijn dat auto's die met schade geïmporteerd zijn.

Althans ik als particulier leg liever 2000 euro bij voor dezelfde auto met een veel lagere km-stand, duidelijke onderhoudshistorie (dealer) en die zonder schade geïmporteerd is. Dan maar iets minder opties.

Die auto van minder dan 18 K heeft maar 10.000 meer gelopen. Wel luxer, zonder schades en 6 maand garantie gepoetst en al.

Ik zou gewoon lekker door rijden als de auto voldoet. auto inruilen en nieuw kopen kost altijd (veel) geld. Want de garage heeft er werk mee en er moet ook wat verdient worden.

De auto handel is afgelopen jaren, en zeker sinds corona sterk veranderd.

Zeker de officiële dealers of zoals ze zich nu noemen, verkooppunten.
Je koopt nu bij de importeur via een verkooppunt waarmee hun "opbrengst" op verkoop vast ligt maar onderhandelingsruimte geminimaliseerd is. Op nieuwe auto's zit nauwelijks meer voorraad risico omdat het eigenaarschap bij de importeur/fabrikant blijft.

Gevolg, minder macht bij de consument, en minder spelingsruimte zeker op nieuwe auto's bij de verkopers.

Voorbeelden
1. Ford Focus op dat moment 4 jaar oud werd 19,950 voor gevraagd, kon geen euro af afleverpakket a 799 verplicht, inruil ruim 30% onder de goedkoopste op marktplaats die dag. Dealer heeft me de "veiling" laten zien.

Dealer zegt, ik heb te weinig fatsoenlijk aanbod, dus als jullie hem niet kopen verkoop ik hem binnen twee weken aan een ander.

Wij vertrekken bij die Ford dealer, mensen na ons komen in dezelfde auto proefrijden - Verkocht dezelfde dag.

Uiteindelijk geslaagd voor die mensen voor een Astra die al 6m bij een handelaar stond, maar wel aan alle eisen voldeed. Bod inruiler gelijk aan de laagste op marktplaats. Hij wilde echt van die Astra af, dus inclusief 12M bovag, onderhoudsbeurt remmen rondom en nieuwe banden voor.

2. Peugeot 2008, inruil een 308 uit 2014 38K gelopen gekocht destijds als dealer demo in te ruilen bij dezelfde dealer:
- Gebruikte import 2 jaar auto moest afleveringspakket 999 euro en trekhaak 1200 bij en inruil 6500.

- Nieuwe auto, zonder afleveringspakket en met trekhaak was na alle kosten en bijloop importeur maar 2000 euro duurder. - Nieuw gekocht

Onderhandelingsruimte - 50 euro / een tank brandstof. We zijn weggelopen en hebben 2 weken tevergeefs op een telefoontje gewacht.

Ingeruilde 308 binnen 2 dagen naar inruil verkocht aan een particulier, heeft de website niet eens gehaald.

In de Corona tijd zijn er te weinig nieuwe auto's verkocht leasecontracten vaak verlengt wegens minder KM's en de 2e hands markt is behoorlijk veranderd Diesel naar Benzine. Waardoor er een enorme inbalans is tussen vraag en aanbod.

Wij als garage kijken niet naar de ANWB. Maar in dit geval kloppen de bedragen wel aardig. Zo'n auto ruilen wij inderdaad in rond de 14. Zeker niet meer als je nu al zegt dat er reparatiewerk is aan velgen en eventueel spuitwerk aan een deur. Tel daarbij dat de wagen gewoon toch door de werkplaats moet , van binnen en buiten gepoetst moet worden en met BOVAG garantie weer de deur uitgaat. En dan moet er ook nog iets aan verdiend worden.

Je koopt nu bij de importeur via een verkooppunt waarmee hun "opbrengst" op verkoop vast ligt maar onderhandelingsruimte geminimaliseerd is. Op nieuwe auto's zit nauwelijks meer voorraad risico omdat het eigenaarschap bij de importeur/fabrikant blijft.

Dit, zogeheten, agentuurmodel is bij enkele merken geprobeerd door te voeren maar men komt er al van terug. O.a. Ford stopt er dan nog niet mee maar gaat de uitrol wel anders inrichting.

(..)Ford zag in 2024 zijn marktaandeel in de Europese Unie teruglopen van 3,9 naar 3 procent. In Nederland, dat in Europa hét agentuur-pilotland is, liep het aandeel terug van 4,1 naar 2,8 procent. Een van de belangrijkste redenen om het model aan te passen? De klant is niet bereid het hele aankooptraject online te volgen. De invoering van een ‘direct sales’ model werd eerder al uitgesteld tot 2026. Want wat blijkt: de dealer in de fysieke showroom blijft een grote rol spelen in het aankoopproces. (..)

Wij als garage kijken niet naar de ANWB. Maar in dit geval kloppen de bedragen wel aardig. Zo'n auto ruilen wij inderdaad in rond de 14. Zeker niet meer als je nu al zegt dat er reparatiewerk is aan velgen en eventueel spuitwerk aan een deur. Tel daarbij dat de wagen gewoon toch door de werkplaats moet , van binnen en buiten gepoetst moet worden en met BOVAG garantie weer de deur uitgaat. En dan moet er ook nog iets aan verdiend worden.
Garagehouders en autobedrijven werken veelal samen en hebben onderlinge prijsafspraken die vele male goedkoper zijn dan regulier. Als ik als particulier mijn velgen moet laten repareren dan zou mij dat 250 kosten maar een autobedrijf kan voor 100 bij een of andere Pool terecht. De oppervlakkige kras zal wel weggeboend of gepolijst worden voor paar tientjes.

Als autobedrijven bij inruilen om elk gebruikersspoortje iets eraf mag halen waarom mag dat niet andersom? Geen enkele tweedehandse auto is in nieuwstaat maar als je tijdens bezichtiging eea aankaart over steenslag of wat dan ook dan zeggen ze ook van ja maar wat verwacht je anders van een 5 jaar oude auto en noem maar op ..

Dat hele autowereldje is ook niet helemaal heilig hoor.

Ik zie inruilen bij de dealer ook als een groot stuk ontzorging. Geen gedoe, weinig vragen, zij zijn verantwoordelijk mocht de ingeruilde auto nadien mankementen vertonen. Logisch dat dat een prijs heeft.

En aan de andere kant, als het makkelijk is om via marktplaats een paar duizend euro meer te verdienen voor je auto, doe je dat toch gewoon?

En aan de andere kant, als het makkelijk is om via marktplaats een paar duizend euro meer te verdienen voor je auto, doe je dat toch gewoon?

Helemaal eens, maar ook daar gaat de topicstarter niet krijgen wat hij wil denk ik. Even een korte blik; er staat er wel eente op met 30.000 minder kilometers en 3 jaar jonger voor 18K. Daar ga je met een 2013 exemplaar en 120K ook niet meer dan 16K voor krijgen. Wel iets meer dan inruilen dan bij een dealer.

Laatst was er een kerel die exacte dezelfde uitvoering maar met een hogere km-stand voor 19.750 via particulier heeft verkocht.
Tussen aangeboden op marktplaats particulier en daadwerkelijk krijgen zit wel een verschil in. Voor 19.750 euro haal je bij een garage een heel mooi strak en net exemplaar met garantie. Dus dat lijkt mij sterk. of het moet een origineel nederlands geleverde auto zijn die snaarstrak is.

Als ik als particulier mijn velgen moet laten repareren dan zou mij dat 250 kosten maar een autobedrijf kan voor 100 bij een of andere Pool terecht. De oppervlakkige kras zal wel weggeboend of gepolijst worden voor paar tientjes.

Als de reparaties zo weinig kosten laat je die toch zelf eerst uitvoeren door iemand die het voor weinig kan.
Als ik jou moet geloven heb je dan een strakke auto die waarschijnlijk dus veel meer moet opleveren?

Ik zie inruilen bij de dealer ook als een groot stuk ontzorging. Geen gedoe, weinig vragen, zij zijn verantwoordelijk mocht de ingeruilde auto nadien mankementen vertonen. Logisch dat dat een prijs heeft.

Tussen inruilen bij de dealer en particuliere verkoop zit 'maar' € 650 volgens de ANWB!

Garagehouders en autobedrijven werken veelal samen en hebben onderlinge prijsafspraken die vele male goedkoper zijn dan regulier. Als ik als particulier mijn velgen moet laten repareren dan zou mij dat 250 kosten maar een autobedrijf kan voor 100 bij een of andere Pool terecht. De oppervlakkige kras zal wel weggeboend of gepolijst worden voor paar tientjes.

Als autobedrijven bij inruilen om elk gebruikersspoortje iets eraf mag halen waarom mag dat niet andersom? Geen enkele tweedehandse auto is in nieuwstaat maar als je tijdens bezichtiging eea aankaart over steenslag of wat dan ook dan zeggen ze ook van ja maar wat verwacht je anders van een 5 jaar oude auto en noem maar op ..

Dat hele autowereldje is ook niet helemaal heilig hoor.
Niemand is heilig, maar zoals jij het nu voorspiegelt werken de goede bedrijven niet. En prijsafspraken zijn er al helemaal niet. Net als jij werken wij om iets te verdienen. Wij zetten zo'n auto voor de normale prijs in de showroom. Alle risico's en werk wat daar bij hoort is voor ons en dat moet betaald worden. Of die kras weggehaald kan worden met polijsten kan ik zo niet zien natuurlijk, maar als het maar een paar tientjes kost, waarom doe je het dan zelf niet? Ik ga er eerst van uit dat het spuitwerk is. En een Pool voor de velgen? Zo werkt dat niet man. Dat doen wij in onze eigen schadeafdeling en daar gaat gewoon tijd in zitten. En dat die wagen 4 maanden geleden een beurt heeft gehad is mooi, maar wij hebben er weinig aan. Hij moet gewoon bij ons door de werkplaats want ik wil wel weten wat ik verkoop en ik ga niet blind garantie geven op werk van iemand anders. Een nieuwe APK komt er sowieso op, 4 maanden is ons te lang geleden.
Wat jij wilt is de prijs vangen die wij rekenen. Maar dat kan gewoon niet.

Gekste wat ik ooit gehad heb was +- 30% onder marktwaarde. Had een mooie volvo s60 polestar, aardig wat km’s mee gemaakt maar nog redelijk jong. Garage: 20.000. Uiteindelijk via marktplaats voor 28.500 verkocht. Eerste kijker nam hem voor de vraagprijs mee. Garages doen er echt wel wat aan om (fors) geld te verdienen. Ik had m’n nieuwe auto al en wachtte bewust op een liefhebber die goed voor het vorige beestje zou zorgen. Hij heeft hem nog steeds.

Niemand is heilig, maar zoals jij het nu voorspiegelt werken de goede bedrijven niet. En prijsafspraken zijn er al helemaal niet. Net als jij werken wij om iets te verdienen. Wij zetten zo'n auto voor de normale prijs in de showroom. Alle risico's en werk wat daar bij hoort is voor ons en dat moet betaald worden. Of die kras weggehaald kan worden met polijsten kan ik zo niet zien natuurlijk, maar als het maar een paar tientjes kost, waarom doe je het dan zelf niet? Ik ga er eerst van uit dat het spuitwerk is. En een Pool voor de velgen? Zo werkt dat niet man. Dat doen wij in onze eigen schadeafdeling en daar gaat gewoon tijd in zitten. En dat die wagen 4 maanden geleden een beurt heeft gehad is mooi, maar wij hebben er weinig aan. Hij moet gewoon bij ons door de werkplaats want ik wil wel weten wat ik verkoop en ik ga niet blind garantie geven op werk van iemand anders. Een nieuwe APK komt er sowieso op, 4 maanden is ons te lang geleden.
Wat jij wilt is de prijs vangen die wij rekenen. Maar dat kan gewoon niet.
Ja er zullen vast wel hier en daar goede bedrijven zijn maar neemt niet weg dat een overgrote deel aan afzetterij doet. Niemand zegt ook dat een bedrijf geen geld mag verdienen. Maar je bent het erover eens dat autobedrijven de macht in de handen hebben en doorgaans bepalen hoeveel waarde een auto op die betreffende markt heeft.

Is ook stukje psychologie ontstaan bij de mens. Wat is nu het verschil in mijn auto als hij via mij of via een autobedrijf de deur uitgaat buiten de garantie om, iets waar ze overigens ook nog eens extra geld voor in rekening brengen met hun zelf verzonnen "pakketten"?

Dat een dure onderhoud bij de dealer afgelopen vier maanden niks voor jou uitmaakt is ook onzin want waarom plaatsen autobedrijven graag "dealer onderhouden" neer bij hun advertenties en schroeven ze daarmee de prijs op? Dat onderhoud hebben zij anders ook niet zelf gedaan. APK heeft een geldigheid van 12 of 24 maanden. Die tijd is er ook niet voor niks dus waarom een o zo nieuwe APK erbij geven? Klant kan aan hand van formulier ook zien wat hem te wachten staat, mocht er aantekeningen op staan.

En ga zo maar door

Ja er zullen vast wel hier en daar goede bedrijven zijn maar neemt niet weg dat een overgrote deel aan afzetterij doet. Niemand zegt ook dat een bedrijf geen geld mag verdienen. Maar je bent het erover eens dat autobedrijven de macht in de handen hebben en doorgaans bepalen hoeveel waarde een auto op die betreffende markt heeft.

Is ook stukje psychologie ontstaan bij de mens. Wat is nu het verschil in mijn auto als hij via mij of via een autobedrijf de deur uitgaat buiten de garantie om, iets waar ze overigens ook nog eens extra geld voor in rekening brengen met hun zelf verzonnen "pakketten"?

Dat een dure onderhoud bij de dealer afgelopen vier maanden niks voor jou uitmaakt is ook onzin want waarom plaatsen autobedrijven graag "dealer onderhouden" neer bij hun advertenties en schroeven ze daarmee de prijs op? Dat onderhoud hebben zij anders ook niet zelf gedaan. APK heeft een geldigheid van 12 of 24 maanden. Die tijd is er ook niet voor niks dus waarom een o zo nieuwe APK erbij geven? Klant kan aan hand van formulier ook zien wat hem te wachten staat, mocht er aantekeningen op staan.

En ga zo maar door
Het overgrote deel doet aan afzetterij? Wat een onzin zeg.

Het zijn bedrijven en die moeten geld verdienen om brood op de plank te krijgen. Volgens mij baal jij vooral dat je auto meer afgeschreven heeft dan wat je zelf zou willen. Prijzen worden bepaald door vraag en aanbod. Dat is met alles zo.

Laatst bewerkt:
Bij de huidige vrij lage rente zijn finncieringskosten en voorraadkosten laag en dan blijven de inkoopprijzen laag en de verkoopprijzen hoog. Enige oplossing is als er meer nieuwe auto's worden verkocht maar dat zie ik nog niet echt dus denk ik dat de tweede hands markt komende tijd niet veel zal veranderen.

Met name in de prijscategorie tot 15.000€ is het aanbod erg karig vind ik. Ik heb het idee dat dat enkele jaren het aanbod veel beter was maar misschien vergis ik mij.

• Leuk
Waarderingen: Blox
Reken eens mee: Hypotheek voor Showroom, aankleding, handelsvloot, werkplaats compleet, personeel (6 dagen in de week open, dus 2 (deel) verkopers, 2x receptionist, paar monteurs, autopoetser, administratie stukje grond om je auto's te kunnen stallen, paar leenauto's en een serviceauto. Kost dat op jaarbasis? Hoe verdien je dat terug en heb je voldoende winst om door te gaan.... Het rendement van het gemiddelde autobedrijf is nog geen 3%, maw de bakker op de hoek verdient meer per euro omzet.

Terug
Bovenaan