Mazda 2 motor 2021-2024

RonHooijer f260091

Net ingestapt
Hallo, ik ben sinds zomer '22 eigenaar van een nieuwe 2. En ik moet zeggen een meer betrouwbare en comfortabele auto vind je niet snel. Toch is natuurlijk niets of niemand zonder nadelen en ook de 2 heeft zwakke kanten. Voor mij is dit de motor en mijn kritiek is ook wel bekend. Namelijk dat de Mazda motor niet helemaal meer mee kan met de concurrentie. 90 pk lijkt voldoende voor de vrij lichte auto maar als je bijvoorbeeld een caravan gaat trekken dan blijkt de grote zwakte van de motor. Je moet bij wijze van spreken in de 4e blijven om trekkracht te houden. Ook bij inhalen zit je snel met het gaspedaal op de vloer en er gebeurt heel weinig waardoor inhalen gevaarlijk kan uitpakken.
De andere kant van deze zwakte is het lage verbruik welke met groot gemak onder 5L blijft.
Dan is er nog het mild hybride systeem wat mij bezig houdt. In 2021 werd de 2 verkocht met dit systeem aan boord. Dit zou het verbruik nog meer verlagen in theorie. Echter in mijn 2022 zit het systeem niet omdat Mazda naar eigen zeggen dit niet meer nodig had voor de efficiëntie van de motor. Ze hadden de compressie weten te verhogen waardoor de auto zonder mild hybride even zuinig zou zijn.
Wat schets mijn verbazing vanaf 2023 is het hybride systeem weer terug. Hoe moet ik dit begrijpen. Is dit een marketing ding mild hybride verkoopt beter. Is het verbruik werkelijk lager?. Of gaat het alles er alleen om onder de co2 grens te blijven voor het A label.
Over dit label gesproken Mazda geeft op haar site aan dat het een a label auto is maar bij de motor geeft ze aan dat het een b label heeft handgeschakeld. Je begrijpt misschien dat de motor van de Mazda voor mij een vraagteken is. Qua betrouwbaarheid en zuinigheid overtuigd ze in de praktijk. Maar ik betwijfel weer een 2 te kopen met zoveel onduidelijkheid rond deze motor. Ik bedoel als zonder- of met mild hybride volgens Mazda allebei het beste is dan volg ik de fabrikant niet meer.
En ik verlang toch wat meer trekkracht zonder de motor hoog in de toeren te moeten draaien. In deze zin valt de motor me tegen.
Wat is jouw ervaring met de Mazda motor en wat zijn jouw ideeën over de strategie van Mazda.

"Op de internationale motorenlijst staan deze mild-hybride overigens wel. Dat Mazda heeft besloten de deze mild-hybride machines niet meer in Nederland te leveren, heeft te maken met het feit dat Mazda de compressie van de 1.5's verder heeft verhoogd. De 1.5's SkyActiv-G's met handbak stoten nu 109 gram CO2 per kilometer uit, minder nog dan de 120 gram per kilometer die de mild-hybride 1.5's per kilometer de lucht in bliezen. Volgens de importeur is het daarom niet meer noodzakelijk de SkyActiv-G's met M-Hybrid in Nederland te leveren. Daar komt bij dat de niet-mild-hybride smaken lagere productiekosten met zich mee brengen én iets lichter zijn. Daar merk je in de nieuwe prijzen niet direct iets van, maar Mazda heeft zo wel de standaarduitrusting verbeterd zonder dat de prijzen noemenswaardig zijn verhoogd."

Dat ze nu bij de laatste facelift wel mild-hybride hebben toegepast, daardoor zou hij nog zuiniger en en stoten tot 12 procent minder CO2 per kilometer uit. Ook Mazda heeft te maken met de steeds strengere eisen. Dat ze nu toch weer mild-hybrid gebruiken is niet verkeerd, toch. Denk dat je je daar te druk om maakt. Ze verbeteren het gewoon steeds een beetje.

En ik verlang toch wat meer trekkracht zonder de motor hoog in de toeren te moeten draaien. In deze zin valt de motor me tegen

Dat is Mazda's eigen. Wil je dat niet dan kan je beter elders shoppen. Dit had je ook wel kunnen ontdekken bij een uitgebreide proefrit, lijkt mij.

Afhankelijk van het land en de uitvoering levert dezelfde motor 115PK.
Is dus eenvoudig aan te passen zo je er behoefte aan hebt.
Qua strategie blijft Mazda eigenzinnig zijn ding doen dus vrij grote atmosferische motoren. Ik ben wel benieuwd wat er van hun samenwerking met Toyota zal komen. De huidige 2 is een Yaris met een ander logo misschien dat daar de verklaring ligt qua hybride wijzigingen?

Nou dat wordt een heel klein caravannetje want een 2 mag maximaal 900 kilo trekken.
Wel of niet hybride is in Nederland alleen maar voor de goedkoopste, hoe minder co2 hoe lager de boete hoe goedkoper de auto zou kunnen zijn.

Dat voor jullie reacties zover. De mild hybride blijft in mist voor mij zonder mild hybride lagere uitstoot en nu toch weer met hybride.
Ik heb de auto bewust gekocht wetende dat de motor niet zo krachtig is als een vergelijkbare turbo motor. Maar de praktijk is altijd anders dan een uitgebreide proefrit. De caravan is overigens 700kg en op de autosnelweg kwam ik niet uit de 4e. Op de snelweg wel maar een bergen rit is voor mij uitgesloten met deze caravan.

Trekgewicht is natuurlijk ook anders dan de luchtweerstand. Die neemt natuurlijk aardig toe op de snelweg.
Mogelijk zijn de 5 en 6 ook vrij lange verzetten om de auto zuiniger te maken.
---
off-topic.
is er een forum update? Bij dit topic zie ik ineens de mogelijkheid om posts te waarderen.

Een Mazda 2 met 90 pk 1.5 liter met caravan van beladen 850 kilo?
Dat gaat prima werken:
Natuurlijk een 380 pk V8 werkt beter, maar ook in de bergen is het voldoende met de Mazda.
Sinds wanneer is 90 km/h echt, 95 op teller te weinig? Sinds wanneer is kunnen wegrijden op een helling van 15% stijging onvoldoende?
De cijfers van caravantrekker.nl kloppen altijd, topsite.

Mazda heeft er voor gekozen om geen turbo toe te passen.

Het gevolg is dat deze 1.5 maar een maximaal vermogen heeft van 90 pk, en een maximaal koppel heeft 148 NM bij een hoog toerental van 4000 TPM. Voor een goede trekker is het handig om al veel koppel te hebben bij een laag toerental. En een hoog koppel over een breed toerengebied.

Ik heb zelf ook een B segment auto, de 1.3 liter motor levert 130 pk, en een maximaal koppel van 240 NM bij 1600 TPM.
Dan begrijp je dat deze auto veel makkelijker een aanhanger trekt. Ik heb wel met grote aanhangers gereden, maar nooit met een caravan. De auto mag ook 900 kg trekken.

Vroeger hadden auto's veel minder vermogen en koppel, dan kwam je er (met wat geduld ) ook wel.

Zeker, en daarom heb je nu zoveel plezier van de website die in aanhaalde, waar het trekvermogen van een auto wordt gerapporteerd, op basis van al die bepalende factoren. En dan blijkt dat een 1.5 liter met 148 Nm ruim voldoende is voor kleine caravans.

Terug
Bovenaan