Hulp gevraagd met filteren

Japanse merken bouwen heel veel auto's in Europa, en maken veel gebruik van Europese leveranciers.

De Toyota Yaris en Nissan Micra komen uit Frankrijk, de Nissan Note uit Engeland, Suzuki bouwt veel auto's in Hongarije. Etc.

De Nissan Micra vind ik een erg leuke auto. Heeft veel de zelfde zeer betrouwbare techniek als de Renault Clio.

Ga inderdaad gewoon kijken, en kijk gewoon of het een goede en leuke auto is, en ga rijden.

Ik hou op dit moment nog wat meerdere zoekopdrachten in de gaten. Ik zie dat er heel veel Renault Clio's 09tce limited te koop staan. Willekeurig heeft nu bv een verkoper ook al eentje sinds november 2023 te koop staan.

Iemand enig idee waarom er zoveel (en lang) te koop staan? Krijg hierdoor het gevoel dat het toch niet zo geliefde auto's zijn?

Er zijn gewoon heel veel Clio's verkocht, dus het aanbod aan occasions is daardoor ook groot. Ze hebben in ieder geval geen slechte reputatie qua betrouwbaarheid, voor zover ik weet. Je geeft aan dat er wellicht over enkele jaren gezinsuitbreiding aan komt. Als je een Clio stationwagen aanschaft kan je daar ook met een kind nog wel mee vooruit.

Ik hou op dit moment nog wat meerdere zoekopdrachten in de gaten. Ik zie dat er heel veel Renault Clio's 09tce limited te koop staan. Willekeurig heeft nu bv een verkoper ook al eentje sinds november 2023 te koop staan.

Iemand enig idee waarom er zoveel (en lang) te koop staan? Krijg hierdoor het gevoel dat het toch niet zo geliefde auto's zijn?
De Renault Clio is veel verkocht, en is een populaire occasion. Sommige handelaren vragen gewoon teveel geld, dan blijft die staan. De Limited was een populaire uitvoering, veel uitrusting voor relatief weinig.

Ik heb sinds Juni 2020 een Renault Clio 5 ( De opvolger), in al die tijd geen reparaties, geen kraakjes of rammels, en geen storingen. Gewoon bijzonder degelijk en zeer betrouwbaar.

De Renault Clio 4 staat ook bekend als een goede en betrouwbare auto.

Ga gezien je lengte wel goed proefrijden mijn vriendin van net iets langer dan 160 cm vond de stoelzitting vd clio net te lang

Ik heb zojuist deze auto's gereden.
https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2016-55799903
Fiesta reed wat sportiever of in mijn eigen woorden zou ik stroever zeggen haha. Iets meer zicht over de motorkap. Hoofdsteun van clio kan juist lager waardoor mijn hoofd er wel tegenkomt itt hoofdsteun vd fiesta

Clio met apk en beurt is dan €10140.
Fiesta is 9 jaar oud, dus kan verstandig zijn om distributieriem te vervangen. Dan zouden we ongeveer op €9690 uitkomen met ook apk en onderhoudsbeurt.
Bij beide zou ook nog 3 mnd garantie en aircoservice bjj kunnen voor +400€ of 6 mnd garantie voor +€600,-

Ik neig meer naar de clio, heeft ook navigatie toch wel fijn. Maar Wbt Clio, laatste onderhoudsbeurt had voor september 2023 gemoeten of bij 115000 km. Km nog niet gehaald maar 2023 is wel verstreken. Laatste beurt was dus 2022. Wat vinden jullie hiervan? Ivm berichten over de ketting waarbij olie echt tijdig (zelfs eerder dan voorgeschreven) moet worden vervangen.

Ik zou zelf voor de Clio gaan en me niet zo druk maken over die laatste onderhoudsbeurt. Mijn zoon heeft een Dacia Sandero met dezelfde motor, die moest bij 210.000km ook de ketting vervangen. Dat kostte toen ongeveer € 500. Veel geld, maar ook niet onoverkomelijk.

Bij die Fiesta 1.0 Ecoboost is de interval voor de distributieriem tegenwoordig 8 jaar, en het kost zo'n €1500. Dat zou de verkoper dus echt gewoon moeten regelen. En ik vind het prijsverschil met een Focus maar beperkt. Als je toch op termijn een ruimere auto wil...
Ik vind een Fiesta fijner, maar ik zou ook voor de Clio gaan en dan een grote onderhoudsbeurt erbij regelen.

Ik zou voor de Fiesta gaan, rijdt fijner, vind het van binnen mooier ogen en de motor vind ik persoonlijk ook fijner dan de 0.9. Wel of geen navigatie zou mij niet uitmaken, die navigatie werkt wel maar de kaarten zullen oud zijn en vaak niet meer te updaten of tegen een hogere prijs.

Ik zou zelf voor de Clio gaan en me niet zo druk maken over die laatste onderhoudsbeurt. Mijn zoon heeft een Dacia Sandero met dezelfde motor, die moest bij 210.000km ook de ketting vervangen. Dat kostte toen ongeveer € 500. Veel geld, maar ook niet onoverkomelijk.
maar €500,-? Ik heb begrepen dat het juist een duur onderdeel is . Mijn ketting van Hyundai i20 moet ook vervangen worden, vandaar dat ik naar een nieuwe op zoek ben

Bij die Fiesta 1.0 Ecoboost is de interval voor de distributieriem tegenwoordig 8 jaar, en het kost zo'n €1500. Dat zou de verkoper dus echt gewoon moeten regelen. En ik vind het prijsverschil met een Focus maar beperkt. Als je toch op termijn een ruimere auto wil...
Ik vind een Fiesta fijner, maar ik zou ook voor de Clio gaan en dan een grote onderhoudsbeurt erbij regelen.
Ja die distributieriem willen we wel vervangen voor een gereduceerd tarief. Volgens mij voor +/- 850€.
De Clio heeft in 2022 een grote beurt gehad, dus zij geven aan dat het dan nu een kleine beurt wordt.
Dus auto zelf is 9.745 + 395 (apk + kleine beurt) = 10140€

Fiesta is 8445 + 850 (riem) + 395 (apk en beurt) = 9690€

Nu nog bij een 2e clio wezen kijken bij Bochane. 2017, 103.822 km. Wel meer schadeplekken en krassen zoals op lak en bij hoofdsteunen achterin. En geen parkeersensoren.
Verkoopprijs 9900€. Evt met afleverpakket 800€ (apk, kleine beurt, 6 mnd vrij van onderhoud, 12 mn bovag garantie, loyalty bochane pas) = 10707€. Voordeel van Bochane is wel dat ze ook een vestiging in Nijmegen of Arnhem hebben, dus kan daar ook heen voor reparatie.

Allemaal redelijk bij elkaar, maar toch wel lastig kiezen moet ik zeggen

maar €500,-? Ik heb begrepen dat het juist een duur onderdeel is . Mijn ketting van Hyundai i20 moet ook vervangen worden, vandaar dat ik naar een nieuwe op zoek ben
Ja, ik dacht ook dat dit veel duurder zou zijn, maar het was echt niet meer. Die ketting zelf is niet zo duur, maar het is veel werk om te vervangen. De hoeveelheid werk verschilt per auto, dat maakt enorm uit in de prijs. Ik zou zelf een auto niet vervangen omdat er een nieuwe distributie op moet, dat behoort tot het standaardonderhoud. Heb je al geïnformeerd wat het kost om de i20 te laten repareren? Kon nog wel eens meevallen. Een andere auto kopen kost je ook altijd geld, je. betaalt toch de winstmarge van de garage.

Die €850 voor die riem voelt gewoon niet lekker, omdat ie al had gemoeten volgens voorschrift. Dus je koopt een auto, en moet dan bijbetalen voor onderhoud wat volgens voorschrift al plaatsgevonden had moeten zijn. Maar al met al wel een fijne auto, zo'n Fiesta.

En de kosten: bij mijn Golf is een distributieriem vervangen ook weinig werk, dus vrij betaalbaar. Bij zo'n 1.0 Ecoboost moet het hele blok open, want daar loopt ie in het blok. Toch wel een dagje werk. Dat zijn de kosten. Want aan onderdelen ben je niet meer dan een paar tientjes kwijt.

De Clio bij Bochane zou ik persoonlijk niet doen. Minst aansprekende kleur. Voor mij 'foute' velgen. En import.

Dan de andere 2. Die vind ik lastiger. Zien er beide nette auto's uit. Wat me opvalt is dat de Clio handbediende airco heeft. De Fiesta volgens mij een automatische climate control. Of je dat belangrijk vindt of niet is een afweging die je zelf moet maken.

Idem met wel/geen ingebouwde navigatie. Die kan verouderd zijn. Updates kosten dan soms geld. Soms ook niet. Weet niet hoe dat hier is. Navigatie via je telefoon of Apple carplay ofzo is altijd actueel. Weet niet hoe dat bij deze specifieke auto's zit. En hoe belangrijk je dit vindt of niet.

Heb persoonlijk denk ik een lichte voorkeur voor de Fiesta, maar ben ervan overtuigd dat je met de Clio ook een prima keuze maakt.

Ja, ik dacht ook dat dit veel duurder zou zijn, maar het was echt niet meer. Die ketting zelf is niet zo duur, maar het is veel werk om te vervangen. De hoeveelheid werk verschilt per auto, dat maakt enorm uit in de prijs. Ik zou zelf een auto niet vervangen omdat er een nieuwe distributie op moet, dat behoort tot het standaardonderhoud. Heb je al geïnformeerd wat het kost om de i20 te laten repareren? Kon nog wel eens meevallen. Een andere auto kopen kost je ook altijd geld, je. betaalt toch de winstmarge van de garage.

Hm ja ik kan mijn garage nog eens vragen naar de kosten. Alleen omdat mijn garage altijd erg meedenkend is, en omdat zij het advies gaven om in te ruilen, vertrouwde ik gewoon op dat advies zonder verder te vragen naar de kosten zeg maar. Ik dacht ergens online +/- 1000 eu te hebben gelezen

Die €850 voor die riem voelt gewoon niet lekker, omdat ie al had gemoeten volgens voorschrift. Dus je koopt een auto, en moet dan bijbetalen voor onderhoud wat volgens voorschrift al plaatsgevonden had moeten zijn. Maar al met al wel een fijne auto, zo'n Fiesta.

En de kosten: bij mijn Golf is een distributieriem vervangen ook weinig werk, dus vrij betaalbaar. Bij zo'n 1.0 Ecoboost moet het hele blok open, want daar loopt ie in het blok. Toch wel een dagje werk. Dat zijn de kosten. Want aan onderdelen ben je niet meer dan een paar tientjes kwijt.
Ja ik snap wat je bedoelt met die riem. Ik verkoop ook mijn auto ivm een distributieketting, dus voelt misschien ook beetje tegenstrijdig om een auto aan te schaffen waarbij ongeveer hetzelfde klusje moet gebeuren.
Maar ik ben er wel achter dat eigenlijk alles uit je eigen zak komt, waar je ook komt haha. Dus in die zin niet verrassend.

Hoewel, op de valreep nog hier snel langs geweest: https://www.autowereld.nl/renault/clio/0-9-tce-limited-40138981/details.html
Ook een aardige kanshebber
In april dit jaar nog een kleine beurt gehad, APK loopt tot +/- februari 2025. Hij wilde wel een nieuwe APK geven als ik dit nog wilde.
Indien ik garantie wilde kopen, gaat dit via Autotrust. Prijzen vielen mij nog mee: 6 mnd 241,- eu, 12 mnd 354 eu,- en 24 mnd 909,-.Voorwaarden van Autotrust echter nog niet gelezne
Verder, wilde hij wel verschillende slijtage-onderdelen langslopen zoals schijven en banden, zodat we een inschatting kunnen maken wanneer ze aan vervanging toe zijn. Belt mij hier morgen over. De andere partijen wilden dit ook wel voor mij doen, maar het leek erop dat ze dit pas gaan doen wanneer je instemt met koop.
Keerzijde van deze is wel: meer schade (tweemaal schade aan lak waarschijnlijk door vogelpoep en een deuk achter). + Op zwart zie je viezigheid redelijk snel. En van wat ik heb gezien, is de auto niet bij een Renaultdealer onderhouden. Garage is ook zo'n universele garage. Is denk ik geen wereldramp, maar ergens voelt een Renault-dealer 'veiliger' ivm soms voorkomend probleem met de ketting.
Nog niet kunnen rijden doordat ik snel weg moest, maar gelukkig is dit meer om de hoek (+/- 15 min) en kan ik deze week nog langs. De andere auto's zijn ongeveer 45 min. rijden

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist deze auto's gereden.
https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2016-55799903
Fiesta reed wat sportiever of in mijn eigen woorden zou ik stroever zeggen haha. Iets meer zicht over de motorkap. Hoofdsteun van clio kan juist lager waardoor mijn hoofd er wel tegenkomt itt hoofdsteun vd fiesta

Clio met apk en beurt is dan €10140.
Fiesta is 9 jaar oud, dus kan verstandig zijn om distributieriem te vervangen. Dan zouden we ongeveer op €9690 uitkomen met ook apk en onderhoudsbeurt.
Bij beide zou ook nog 3 mnd garantie en aircoservice bjj kunnen voor +400€ of 6 mnd garantie voor +€600,-

Ik neig meer naar de clio, heeft ook navigatie toch wel fijn. Maar Wbt Clio, laatste onderhoudsbeurt had voor september 2023 gemoeten of bij 115000 km. Km nog niet gehaald maar 2023 is wel verstreken. Laatste beurt was dus 2022. Wat vinden jullie hiervan? Ivm berichten over de ketting waarbij olie echt tijdig (zelfs eerder dan voorgeschreven) moet worden vervangen.
De grijze Renault Clio ziet er netjes uit, en ik zie ook niks bijzonders in het kenteken rapport.

Over de distributieketting zou ik mij niet al teveel zorgen maken, bij deze motor heb je niet snel problemen. En als ze er zijn bij hoge kilometerstanden, dit exemplaar heeft een lage kilometerstand.

En het is een relatief eenvoudige motor, de kosten van het vervangen van de distributieketting vallen wel mee.

De zwarte Clio is ook niet verkeerd, best een lastige keus.

Vergroot je het budget, de kilometerstand, of laat je de Japanse merken selectie los.

Goede opmerking. Is er misschien een goedkope Renault Megane hatchback in de buurt?
Die zijn erg praktisch, ruim en motorisch goed.
Electronica is meestal niet goed maar who cares?
Wel bijvoorkeur handbak want automaten willen wel eens moeilijk doen.

Deal die ik nu aangeboden krijg voor zwarte clio is als volgt:
1100,- inruil voor mijn hyundai, dus 8000,-. Waarbij hij de remschijven nog vervangt en garantie van 3 maanden op draaiende onderdelen (dus niet meer via Autotrust, want was veel tekst en mitsen en maren).
Is dit een goede deal? Ik twijfel een beejte over de garantie. Alleen draaiende onderdelen.. dus heel veel valt daar niet onder.

Ik heb het even langs gelopen en ik denk eigenlijk dat je aan die Clio wel een goede koop zal kunnen hebben. Handbak (y)goede keuze. Ze zijn erg praktisch en zuinig. Wel even checken of hij voor jou lekker zit. Ik weet niet hoe lang de ritten zijn die je rijd maar het moet wel lekker zitten dat is erg persoonlijk (ik ben zelf vrij lang).

Motorisch verwacht ik eigenlijk geen problemen met deze vrij jonge auto. Controleer even of hij regelmatig onderhoud heeft gehad (boekje). Verder is het onderstel van belang, dus hoe de bandjes zijn en wanneer de remblokken voor het laatst zijn vervangen. Let evt ook op ongelijke slijtage van de banden maar verwacht ik eigenlijk niet. Ik weet eigenlijk niet of deze remschijven rondom hebben maar als dat het geval is kan het zijn dat die binnenkort moeten worden vervangen. Kan je vragen en evt voelen.

Doorloop ook even je radio of je ontvangst hebt kan met DAB wel eens een probleem zijn heb ik gehoord. Electronica is waarschijnlijk zwakste punt van de auto zoals bij veel Renaults maar ze blijven wel rijden. Ik heb mijne ver over 2 ton gereden met weinig problemen anders dan jaarlijks onderhoud eigenlijk. Ja de krukassensor ging af en toe stuk. Lastig maar geen dure reparatie.

De Clio 90 TCe heeft remtrommels achter, of schijven hard slijten hangt sterk af van het gebruik en rijstijl.
Voor een Renault Clio zijn ze ook niet duur. Mijn vorige Renault had bij 180.000 km nog de orginele remschijven, die nog goed voldeden.

Bij mijn huidige Renault uit 2020 en vorige Renault uit 2009 heb ik geen enkele elektronische storing gehad. (dat is ruim 13 jaar) Renault heeft daar hele grote stappen in gemaakt.
( mijn Renault uit 2003 was elektronisch matig)

In moderne auto's zit veel electronica, er kan natuurlijk iets mis gaan.

Suces met je keuze.

Ja zou best kunnen dat de electronica beter is geworden. Ik heb ook zo'n algemeen gevoel dat auto's in zijn algemeenheid tussen 2008 en 2013 wat minder waren. Daarna werd het weer wat beter.

Zou de zwarte Clio in Wijchen ook wel aandurven. Volgens mij krijg je een fair aanbod. En een nette auto, waarbij je hebt gezien wat er mis mee is qua schades. Een laatste check evt in onderhoudsboekje in hoeverre er inderdaad regelmatig onderhoud is gepleegd kan dat bevestigen. Bedrijf zelf krijgt in principe ook gewoon goede reviews.

Dank allen voor het meedenken!
Wat betreft de zwarte clio. Hij wilde wel meekijken naar slijtage en had hierover gebeld. Remschijven verwachtte hij dat dit op korte termijn wel vervangen moet worden, daarom dat hij dat wel wil doen. Hij zei alleen dat de remblokken nog goed waren, echter lees ik online dat je altijd beide moet vervangen. Dus dat bespreek ik nog.
Achterbanden profieldiepte 5.5 en voor 3 tot 3.5.
Inruil was hij toch nog wat minder happig op, dus ik ga het proberen zelf op marktplaats te verkopen.
Onderhoudsboekje heb ik even niet helemaal paraat. Zal ik zondag nog even bekijken. Stond een beurt in het boekje, nog een los vel en verder had hij in zijn eigen systeem nog drie onderhoudsbeurten staan. Dus dan mist misschien documentatie van één onderhoudsbeurt.
Ik ga zondag proefrit maken, dus als dat goed zit, dan doe ik het denk ik gewoon. Ben het zoeken en proberen inmiddels een beetje beu haha

Ja neem die zwarte clio maar, zou ook mijn keuze zijn.
Even een paar nieuwe michelins voorop en klaar

Terug
Bovenaan