Fiat/Abarth 600

Hebben de Hybrid versie dezer dagen besteld. In de LaPrima uitvoering, kleurstelling Verde.
Wellicht interessant voor de vroege vogels onder ons is dat er bij bestelling vóór 1 april 2024 € 2500 korting wordt gegeven. Probleem is dan wel dat er geen mogelijkheid is om een proefrit te maken. De dealers verwachten show- en proefrit exemplaren van de Hybrid pas in april.
Wij hebben wel kunnen "proefzitten" in een 600e. Interieur is volkomen gelijk, alleen de aandrijving is natuurlijk geheel anders. Wellicht interessant voor de techneuten onder ons:
Stellantis heeft afscheid genomen voor deze hybride lijnen die in jan-maart 2024 geintroduceerd zijn (Jeep Avenger Hybrid, Peugeot 2008 Hybrid, FIAT 600 Hybrid en alles wat nog volgt....) van de problematische PureTech motoren met distributieriem. Er wordt in deze auto's een 1.2 3-cyl Puretech met distributieKETTING gemonteerd.

Nog even de vergelijking van de inderdaad fraaie 500X en deze 600. Wij gingen ook eerst voor de 500X. Een fraaie Sport versie met uitermate weinig km's (eigenlijk nieuw). Beide auto's stonden naast elkaar in de showroom. Uiterlijk al behoorlijk verschillend, maar zeker een groot verschil als je er een maal inzit en dat doen we als berijder toch het meest nietwaar. Totaal andere ambiance en styling. Het is gewoon waar je van houdt. Wij vielen als een blok voor de 600 die veel en veel moderner overkomt. De LaPrima uitvoering heeft bovendien fantastische (elektrisch verstelbare) stoelen.
Levering duurt nog een flink tijdje: verwachting is augustus-september.

Mooie auto! Succes met wachten, je hebt in ieder geval iets om naar uit te kijken.

Fraai interieur al ogen de portieren keihard en wat goedkoop. Gelukkig niet die lelijke debiele automaatbediening zoals andere producten van Stellantis.
Ik zie net deze reactie over de bediening van de automaat en moest even zoeken hoe die dan wel in de 600 bediend wordt. Nu, het ziet er misschien in de ogen van sommigen beter uit, in de dagelijkse praktijk zijn die knopjes die ver weg staan ergonomisch een pak minder leuk dan die ‘debiele’ schakelaar die blind te bedienenvalt. De oplossing zoals nu enkel nog in de DS7 en 9 vind ik mooier en misschien nog handiger. De ‘standaard’ oplossing van Stellantis maakt alleszins veel ruimte vrij op de middentunnel waardoor in de DS4 een leuk touchpad aanwezig is dat ook blindelings zelfgekozen opties bedient. Geef mij dus maar een ‘debiele’ ergonomische oplossing.

De oplossing zoals nu enkel nog in de DS7 en 9 vind ik mooier en misschien nog handiger.

Ik ook. Verbaasde me laatst in de showroom wel hoe 'hoog' de dashboards zijn in de DS-modellen. Voelde heel naar.

Nu, het ziet er misschien in de ogen van sommigen beter uit, in de dagelijkse praktijk zijn die knopjes die ver weg staan ergonomisch een pak minder leuk dan die ‘debiele’ schakelaar die blind te bedienen valt.

Even paar reviews bekeken en ze vinden het juist best makkelijk en snel te bedienen.

waardoor in de DS4 een leuk touchpad aanwezig

Is meer een onnodige gimmick

Is meer een onnodige gimmick
Nee hoor. Het haalt niet het gemak van een iDrivebediening maar mits de juiste shortcuts te kiezen is het juist een erg handig ding. Je moet helemaal niet naar voor reiken om een andere functie ophef infotainmentscherm op te starten, het gaat daardoor ook sneller en je bent minder van de weg afgeleid.

Voor de zeer geinteresseerden in de FIAT 600 Hybride (en de nieuwe auto's me vergelijkbare techniek als de Peugeot 2008 Hybride, Jeep Avenger Hybride) hierbij een link naar een persbericht van ongeveer een jaar geleden waarin een duidelijke uitleg over de achterliggende techniek van de verbeterde 1.2PureTech motor die in deze auto's wordt gebruikt. Het persbericht gaat over de P 3008/5008, maar dit is allemaal dezelfde techniek.

Voor de zeer geinteresseerden in de FIAT 600 Hybride (en de nieuwe auto's me vergelijkbare techniek als de Peugeot 2008 Hybride, Jeep Avenger Hybride) hierbij een link naar een persbericht van ongeveer een jaar geleden waarin een duidelijke uitleg over de achterliggende techniek van de verbeterde 1.2PureTech motor die in deze auto's wordt gebruikt. Het persbericht gaat over de P 3008/5008, maar dit is allemaal dezelfde techniek.

Veel eerder al kondigden ze ook een PHEV versie ervan aan: https://www.media.stellantis.com/at...r-its-future-electrified-transmission-systems
Daarmee wordt inmiddels alweer enige tijd getest in 308-mules en een nieuwe 3008:

Abarth 600e Scorpionissima​

GGelHiV.jpeg

aSUCuBi.jpeg

7E0fsaj.jpeg

Gaaf ding maar jammer van die achterbumper

Vandaag voor 't eerst in 't wild gezien. Had maar heel kort de tijd voor 't stoplicht, vandaar maar één matige foto.
Viel eerlijk gezegd niet mee in 't echt, op de foto's ziet hij er een stuk beter uit imho.
Oogt opmerkelijk lomp voor z'n afmetingen, vooral 't front in de achteruitkijkspiegel was even schrikken :cry:

Ik heb ik de EV Experience in de ‘gewone’ 600 gezeten en was positief verrast. Leuk modelletje, goede afwerking en een mooi dashboard. Ook het kleine schermpje op het dash kan ik waarderen. Groot zat!

Leuk spul hoor daar is niets mis mee. Maar voor die prijs koop ik wel iets anders wat meer functioneel is.

Gaaf interieur, hebben ze echt werk van gemaakt. En lichtvoetig rijden is altijd goed. Dat synthetisch geluid.. tja.. snap nog steeds die hoekige zwarte plastic elementen in de bumpers niet; de 600 is alles behalve hoekig.

tja.. snap nog steeds die hoekige zwarte plastic elementen in de bumpers niet; de 600 is alles behalve hoekig.
Zal wel geinspireerd zijn door het origineel. Die had ook wel eh... aparte vierkante bumpers:

Img_singola_02.jpg

Interessant gaat zijn hoe deze zich verhoudt met de Alpine A290. Ondanks dat het een iets ander formaat is, vissen ze wel in dezelfde vijver van een kleine sportieve auto met een relatief groot vermogen voor een stevige prijs. Objectief gezien niet te rechtvaardigen want een T biedt in vrijwel alles meer, maar ergens moet de emotie dusdanig getriggerd worden dat het allemaal, zelfs het compacte formaat en de vrij beperkte actieradius, niet weerhoudt om er een te kopen. En een kwa ruimte, prijs en afmetingen vergelijkbare EX30.... Lastige keus.

Kleurrijke bedoeling, mijn keuze zou de groen/gele zijn. Maar even serieus, minimaal 46.000 euro voor een elektrische Abarth met "slechts" 238 pk en gegarandeerd een afschrijvingskanon, wie gaat dat doen met z'n gezonde verstand? Voor 10k minder was het een leuke optie geweest.

Dan lijkt me een Volvo EX30 met minimaal 272 pk én achterwielaandrijving toch een veel betere deal.

Laatst bewerkt:
Dan lijkt me een Volvo EX30 met minimaal 272 pk én achterwielaandrijving toch een veel betere deal.
Ik vermoed dat een Volvo geen sportonderstel heeft en minder fun is. Dat gezegd zijnde, zou ik mijn geld ook niet geven aan een Abarth EV.

Ik vind een niet zo agressieve neus weleens een keer verfrissend op een sportieve auto. Het Abarth-logo had wel wat prominenter gemogen, in plaats van die koeienletters bijvoorbeeld.

Ik vind de 600 juist behoorlijk geslaagd als Abarth. De Aceman oogt veel minder speciaal.

Terug
Bovenaan