Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ben in elk geval erg blij dat de salderingsregeling voorlopig blijft; kan ik nog wat langer profiteren van de investering die we hebben gedaan.

Als de stemming andersom was geweest.. dan was de salderingsregeling natuurlijk ook niet morgen volledig op nul gezet. Er was een lange afbouwtermijn voorzien.

Over vijf jaar maar eens zien of de GL/PvdA senatoren gelijk hebben gekregen dat de (sociale) huurders massaal aan de eigen zonnestroom zitten. Denk het niet.. want zouden de verhuurders zo makkelijk meewerken aan individuele aanvragen voor hun eigendommen?

Daarnaast hoor ik niets anders dan ellende over die warmtepompen. Vorige week collega nog. Net nieuw nieuwbouwhuis en warmtepomp gaf nu alweer problemen.

Ja, ik ving daar vorige week ook iets over op.. beetje het Opel Ampera-E probleem: afschakelen in vermogen als alle warmtepompen in de buurt gelijktijdig aanspringen. (bijvoorbeeld bij thuiskomst zo rond zessen.. nét van de kinderopvang af.. en dan wil je een warm huis hebben met die hongerige magen wat dan niet lukt... :cry:).
 
Laatst bewerkt:
Dat afschakelen heb ik hier nog niet mee gemaakt met de auto, iedereen die ik ken met een warmtepomp is positief. Maar het blijven nog hele grote dure dingen, net als de eerste HR ketels. Dus ik wacht nog wel even, zeker ook omdat ons gasverbruik heel laag is. Maar hoorde collega's met een hybride ketel die 50Kw per dag aan stroom er door heen jagen op koude dagen. ze salderen dat wel weer bij dus ze zitten er niet zo mee. Maar als dat er af zou gaan zouden ze de koudere dagen meer op gas gaan stoken omdat het stroomverbruik exponentieel toe neemt. We hebben nog een lange weg te gaan, ik stap wel wat later in ;)
 
Er zijn wat experimenten met opslag van wind- en zonne-energie in enorme vaten water als accumulator. Het water wordt verwarmd tot tegen het kookpunt aan en die energie die daar in zit haal je er weer uit als het buiten koud is, donker en windstil....
 
Er zijn wat experimenten met opslag van wind- en zonne-energie in enorme vaten water als accumulator. Het water wordt verwarmd tot tegen het kookpunt aan en die energie die daar in zit haal je er weer uit als het buiten koud is, donker en windstil....

En dat is het, er wordt zoveel geëxperimenteerd nog dat alles nog lang niet is uitontwikkeld. Ook de bestaande warmtepompen en zonnepanelen worden met rap tempo nog beter.

Ik wacht dus rustig af, ook omdat ik de overheid veel te wispelturig vind en ik geen zin heb om nu te investeren wat in no-time weer verouderd.

We hebben nu een relatief laag verbruik, prima behapbare kosten die nog een paar jaar vast staan. Vrij recente CV ketel en wat zonnepanelen die het jaarverbruik afdekken. Kortom, ik wacht rustig af totdat de techniek verder verbeterd is en misschien de prijzen ook wat lager zijn. Zonnepanelen raken ze inmiddels ook aan de straatstenen niet kwijt en liggen binnen een paar weken voor een veel lager bedrag dan vorig jaar op je dak.

Neemt niet weg dat als ik zou verbouwen zoals bijv. Gerwin heeft gedaan ik ook echt wel een warmtepomp zou overwegen
Ai... Dit doet wel pijn om terug te zien. :(


Die heeft er inderdaad al een lang leven op zitten. 19 jaar oud ook al weer!
Afgezien van de lak (wat is daar mee gebeurt?), vind ik de rest qua slijtage nog best acceptabel gezien leeftijd en km stand.
 
Geinig..zie dat die Tigra hier ook nog verderop in Leeuwarden te koop staat..heeft wel de nodige liefde nodig...daar was de cabrio van Joost ook al beland..:)

Neemt niet weg dat als ik zou verbouwen zoals bijv. Gerwin heeft gedaan ik ook echt wel een warmtepomp zou overwegen
Daar sla je de spiker wel op zijn kop. Als je toch moet , dan is de stap anders. En dan kan je het deels misschien ook nog mee financieren.


Maar hoorde collega's met een hybride ketel die 50Kw per dag aan stroom er door heen jagen op koude dagen. ze salderen dat wel weer bij dus ze zitten er niet zo mee. Maar als dat er af zou gaan zouden ze de koudere dagen meer op gas gaan stoken omdat het stroomverbruik exponentieel toe neemt. We hebben nog een lange weg te gaan, ik stap wel wat later in

Heb je allemaal zulke vooruitstrevende collega's of verdient het bij jullie zo goed..:) Ze lijken bij jullie allemaal elektrisch te rijden, hebben warmtepompen, nieuwbouwhuizen.. zulke collega's heb ik helemaal niet.. :)
 
Deze specifieke collega heeft net als gerwin zijn huis helemaal verbouwd, maar veel collega's wonen inderdaad in een nieuwbouwhuis, zeker in ons dorp word er gigantisch veel nieuw gebouwd en in dat stuk wonen ook veel collega's . En dat is allemaal verplicht gasloos tegenwoordig en dus met warmtepomp. Ja dat is wel erg duur, zelfs de kleine rijtjeswoningen, geen idee hoe iedereen dat betaald....

elektrisch rijden is grotendeels zakelijk lease bij ons op het werk in de commerciële sales functies. Of ze willen of niet, is gewoon verplicht elektrisch, die reden eerder gewoon passats en ocativa's, etc. Ons bedrijf wil gewoon 100% duurzaam worden. Salarissen zijn verder gewoon marktconform, sterker nog, als je puur en alleen voor geld gaat kun je beter elders werken.

maar misschien lopen ze daar in het Noorden wel wat achter ;)
 
Nouja, een duurzaamheidsverbouwing kun je relatief gunstig voor lenen. Als je vervolgens ook nog flink bespaard op je energielasten dan is het ook voor Jan Modaal misschien een goede investering.

Tijd terug heb ik nog wat leeswerk gedaan mbt een hybride hybride warmtepomp. Leek mij in ons geval wel het beste van beide werelden. Met een investering van circa 3.000eu (na aftrek subsidie) heb je zo'n ding (https://www.quatt.io/).
Elektrisch zolang het kan, gas als het te koud is en voor warm water. Al met al zou de gasbesparing daarmee rond de 80% moeten zijn.

Wel meer elektraverbruik, dat kun je compenseren met zonnepanelen, maar ook gewoon via het net verdien je zoiets nog redelijk vlot terug.

Verder ook geen gigantisch apparaat, alleen een buiten unit formaat airco. Binnen alleen wat leidingwerk tussen je bestaande CV.

Uiteindelijk niet verder in verdiept omdat onze jaarafrekening gunstiger uit viel dan ik gedacht had. We betalen nu op jaarbasis minder dan in de vorige woning vóór het goede in Oekraïne. Ik vind het voor nu dus wel prima en wacht rustig af.
 
@ Tigra: arm ding.... die kan wel wat aandacht gebruiken. Maar als ie technisch verder goed is (behalve het dak) dan kun je er misschien wel wat moois van makken. Mooi projectje voor Berry?

Als de stemming andersom was geweest.. dan was de salderingsregeling natuurlijk ook niet morgen volledig op nul gezet. Er was een lange afbouwtermijn voorzien.
Elk extra jaartje is mooi meegenomen ;) vooral als energiebedrijven de teruglevering van zonnepanelen gaan ontmoedigen.

Ja, ik vind daar vorige week ook iets over op.. beetje het Opel Ampera-E probleem: afschakelen in vermogen als alle warmtepompen in de buurt gelijktijdig aanspringen.
Wij hebben de warmtepomp de gehele dag door op 19 graden staan, dus dat probleem merken wij niet.
Heb wel van problemen gehoord van nieuwbouw waarbij er bronnen zijn geboord om met grondtemperatuur te koelen/verwarmen: deze bronnen lagen te dicht bij elkaar waardoor de aarde werd opgewarmd/gekoeld door de warmtepompen... en dus werkten de warmtepompen niet (goed) meer.

Neemt niet weg dat als ik zou verbouwen zoals bijv. Gerwin heeft gedaan ik ook echt wel een warmtepomp zou overwegen
In de eerste verbouwplannen hadden we er wat rekening mee gehouden dat er ooit een warmtepomp moest komen (extra groepen, vloerverwarming, etc) en gaandeweg heb ik me verder ingelezen en hebben we ook nog voor extra isolatie gekozen ed.
Door een situatie met een gaslek op dat moment besloten om van het gas af te gaan, dus voor ons uiteindelijk sneller dan vooraf gedacht. Maar gelukkig bevalt het ons ;)

Tijd terug heb ik nog wat leeswerk gedaan mbt een hybride hybride warmtepomp. Leek mij in ons geval wel het beste van beide werelden.
Hoor er hele wisselende verhalen over, maar volgens mij komt uiteindelijk gewoon neer op goed situatie-advies en en een specialist die begrijpt hoe het spul werkt en het leuk vindt om het maximale uit het systeem te halen.
 
Ik heb indertijd wel gekozen voor een hybride ketel, maar gezien mijn gasverbruik is het helemaal niet rendabel een warmtepomp bij te plaatsen. Daarnaast heb ik geen plek voor binnen- en buitenunit, dus misschien dat als we daadwerkelijk van het gas af moeten of extreem veel moeten gaan betalen voor gas er een andere verwarmingsbron komt.
Nu is mijn huis zo'n 50m² en uit 1767, dus ach...

Mijn ouders, met een huis uit de jaren '20, hebben vorige week hun ketel wel laten uitbreiden met een hybride warmtepomp. Omgerekend kost het ze nu al minder dan op gas stoken, dus daar is het zeker wel rendabel.
 
Deze specifieke collega heeft net als gerwin zijn huis helemaal verbouwd, maar veel collega's wonen inderdaad in een nieuwbouwhuis, zeker in ons dorp word er gigantisch veel nieuw gebouwd en in dat stuk wonen ook veel collega's . En dat is allemaal verplicht gasloos tegenwoordig en dus met warmtepomp. Ja dat is wel erg duur, zelfs de kleine rijtjeswoningen, geen idee hoe iedereen dat betaald....

elektrisch rijden is grotendeels zakelijk lease bij ons op het werk in de commerciële sales functies. Of ze willen of niet, is gewoon verplicht elektrisch, die reden eerder gewoon passats en ocativa's, etc. Ons bedrijf wil gewoon 100% duurzaam worden. Salarissen zijn verder gewoon marktconform, sterker nog, als je puur en alleen voor geld gaat kun je beter elders werken.

maar misschien lopen ze daar in het Noorden wel wat achter

Ik denk niet dat we achter lopen maar het is net in wat voor branche je zit/werkt.

Bij ons zijn de leaseauto's juist afgebouwd. Het hele management krijgt er niet meer een (met uitzondering directie) maar nu een mobiliteitsvergoeding.
Alleen de echt ambulante functies krijgen er nog een maar dat is ook al niet meer volledig elektrisch. Wel mee gepionierd maar was zeker voor de vakmannen met een volle bepakte bus totaal geen optie. We hadden er een paar Zoe's bij als poolauto's maar die hebben we ook al van de hand gedaan.
De wereld is bij ons gewoon heel anders geworden met het structureel thuis werken.

Ik was altijd al gecharmeerd van dit model en nu nog meer. Strakke facelift en een paar heerlijke kleurtjes en alle driecilinders eruit gegooid. Waarom zou je in vredesnaam nog een G*lf maar ook bv. een Astra L kopen?

Helaas zie ik hem in de praktijk alleen maar in het zilver of zwart in vaak een niet al te opvallende uitvoering.

0m9f86t0eyibg0_800.jpg
 
Hier commercieel bedrijf, bij sales is het heel gebruikelijk om een leaseauto te 'krijgen'. En dat is nu verplicht elektrisch. Is wel eens gesproken om het om te zetten in mobiliteitsvergoeding, maar onder aan de streep kost het amper meer en je hebt dan geen invloed meer in welke auto's je werknemers voor komen rijden bij klanten.

Ik was altijd al gecharmeerd van dit model en nu nog meer. Strakke facelift en een paar heerlijke kleurtjes en alle driecilinders eruit gegooid. Waarom zou je in vredesnaam nog een G*lf maar ook bv. een Astra L kopen?

eens! NIet heel spannend model, maar wel gewoon strak en van binnen ook nog wat knoppen. Fijne motoren, goede automaat en relatief betaalbaar. vind dit oranje kleurtje overigens niet heel mooi.

deze wel
7c9b8ed0-727d-4f55-b720-b46f4d5816dc

deze ook
a4f055b1-6971-411f-b8a7-aafb3a7c5d6e


ik zeg het wel vaker, maar Opel had prima de huidige Skoda kopers kunnen bedienen. (wat ze vroeger ook veel deden) Nette auto's, veel auto voor je geld, prima techniek. niet te hip of te modern, maar gewoon een nuchtere fijne auto. En ook nog met een fijne automaat en louter 4-cilinders in geval van de vernieuwe octavia
 
Bij ons zijn de leaseauto's juist afgebouwd. Het hele management krijgt er niet meer een (met uitzondering directie) maar nu een mobiliteitsvergoeding.
Sinds we onderdeel zijn van een grotere groep, is het mij geheel onduidelijk wat de regelingen zijn. Het begrip mobiliteitsvergoeding heb ik vaak gehoord, maar aangezien ik niet op de weg zit, is dat voor mij natuurlijk niet van toepassing.
Onze algemeen directeur moet regelmatig naar het hoofdkantoor in het midden van het land en die krijgt daar dan een mobiliteitsvergoeding voor. Maar is ook geen vetpot ;)

Zag wel dat er vooral plugins rijden en elektrische auto's (bij opperdirectie en vertegenwoordigers).

Ik was altijd al gecharmeerd van dit model en nu nog meer. Strakke facelift en een paar heerlijke kleurtjes en alle driecilinders eruit gegooid.
Yes, ook het eerst wat ik dacht! Strak ding en die geel/oranje kleur staat 'm super! (y)
 
ik zeg het wel vaker, maar Opel had prima de huidige Skoda kopers kunnen bedienen. (wat ze vroeger ook veel deden) Nette auto's, veel auto voor je geld, prima techniek. niet te hip of te modern, maar gewoon een nuchtere fijne auto. En ook nog met een fijne automaat en louter 4-cilinders in geval van de vernieuwe octavia
Helemaal mee eens, feitlijk is Skoda ook het vroegere Opel. Nuchtere en funktionele auto's bouwen.
Ik vind deze Octavia ook nog eens prachtig om te zien, lekker sportief zonder over-design. Als ik de achterkant van de Astra ST bekijk, dan is dat toch veel te overdesignd.

Ik ben wel echt fan van Skoda geworden, ze hebben een hele nette line-up met moderne techniek. Ik zag het lijstje met caravantrekkers, daar staat geen Opel meer tussen. Logisch, ze bieden enkel nog een opgefokte 3-cylinder die nauwelijks wat mag trekken. Wil je meer, kom je bij een dure Hybride uit.

Wat dat betreft was de motoren line-up van de Astra K echt super. Een 1.0 met rond de 115pk, een 1.4T 4-cylinder met 145pk (en een fijne caravantrekker) en dan de 1.6T met 200pk. Voor ieder wat wils.

Maar het blijven nog hele grote dure dingen, net als de eerste HR ketels. Dus ik wacht nog wel even, zeker ook omdat ons gasverbruik heel laag is. Maar hoorde collega's met een hybride ketel die 50Kw per dag aan stroom er door heen jagen op koude dagen.
Jeps, dat energieverbruik valt mij ook wel tegen van die apparaten. Mijn ouders hebben ook een Hybride, maar die zien idd. ook dat soort waarden. Als het middelen er echt eens af gaat, dan zijn ze veel minder interessant. Zeker gezien in de winter er weinig zonnestroomopbrengst is.

En ik zie de (consumenten) gasprijs ook nog wel fors zakken, zodat investeren in een duur apparaat steeds minder lonend is. Noujah, uiteindelijk moeten we er door overheidsbeleid allemaal aan geloven.
 
Ik zag gisteren zowaar tweemaal een Astra K bij ons in de parkeergarage staan. Beide zwart en dan vallen ze toch wat weg in het geheel. Heb uiteindelijk geparkeerd naast een eveneens Portimao Blauwe 3-serie :cool:

De nieuwe Octavia valt mij ook in positieve zin op, zie hem regelmatig. Vind hem best fraai, wist niet dat hij er ook in leuke kleurtjes was want die heb ik nog nooit gezien volgens mij.
 
Hier rijdt in de buurt ook een geheel zwarte K, mist dan toch uitstraling.
0-661110b7fab5afba558728ee244bf0fd.jpg


Volgens mij is dit 1 van de weinige modellen waarbij ik zwart echt een misser vindt: zelfs grijs of wit staan 'm stukken beter (komen de lijnen/details mooier uit)
 
Skoda is goed bezig met de modellen, ik ben er ook wel fan van. Sorry Rob, maar zojuist heb ik even met de gefacelifte Enyaq 85 gereden. Wat is dat toch een fijne auto. Ik vind het de fijnste EV, voornamelijk omdat het een auto zonder poespas is, en met knopjes die ik uit de Golf herken. En toch is ie modern en rijdt ie gewoon erg goed. Lekker wat vermogen op de achterwielen, goede zitpositie, heerlijke stoelen, lekker de ruimte. Was overigens een blauwe Sportline, ik denk dit exemplaar: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-skoda-enyaq-85/
Octavia in dat oranje is ook top, inderdaad jammer dat je ze nooit in die kleur ziet.
 
Hier rijdt in de buurt ook een geheel zwarte K, mist dan toch uitstraling.
0-661110b7fab5afba558728ee244bf0fd.jpg


Volgens mij is dit 1 van de weinige modellen waarbij ik zwart echt een misser vindt: zelfs grijs of wit staan 'm stukken beter (komen de lijnen/details mooier uit)
Hier bij kantoor staat een gele. Dat is een stuk leuker!
 
Volgens mij is dit 1 van de weinige modellen waarbij ik zwart echt een misser vindt: zelfs grijs of wit staan 'm stukken beter (komen de lijnen/details mooier uit)

Een zwarte auto moet je ook nooit zwarte velgen onder doen. Wordt het allemaal veel te zwart van.
Maar inderdaad zwart staat hem niet het best. Wit vond ik altijd een vreselijke kleur maar staat de L juist wel weer heel erg goed.

720x540.webp



Sorry Rob, maar zojuist heb ik even met de gefacelifte Enyaq 85 gereden. Wat is dat toch een fijne auto. Ik vind het de fijnste EV, voornamelijk omdat het een auto zonder poespas is, en met knopjes die ik uit de Golf herken. En toch is ie modern en rijdt ie gewoon erg goed. Lekker wat vermogen op de achterwielen, goede zitpositie, heerlijke stoelen, lekker de ruimte. Was overigens een blauwe Sportline, ik denk dit exemplaar:

Fijn voor je...:) Ik vind zo'n Enyaq maar een hoog, lomp en groot slagschip. Zit qua uiterlijk niks sportiefs aan.
Zal vast ruim zijn en goed rijden maar het is niet mijn model. Heb ik veel liever een lagere Octavia of Superb SW.

Sprak net mijn pa en ma en zelfs zij geven met hun eind 60 leeftijd aan dat zo'n lage auto toch wel heel veel fijner en sportiever rijdt dan een suv.
 
Sprak net mijn pa en ma en zelfs zij geven met hun eind 60 leeftijd aan dat zo'n lage auto toch wel heel veel fijner en sportiever rijdt dan een suv.

cognitieve dissonantie :p Maar sportiever is gewoon een feit inderdaad. Zo heeft BMW de 1 ook zeker in de markt gezet, ook qua afstelling. Ik zweer ook bij een lage auto. Maar mijn ouders zitten voor hun gevoel zowat aan de grond bij mijn auto en zeker mijn vader komt er amper uit ook. Dus begrijp zeker bij de oudere mensen wel de MPV/SUV keuze
 
Hier ook graag een lage auto, de Clubman is hierin ideaal :). Sportief, laag, vlot. K ziet een Countryman straks als opvolger wel zitten, maar voor mij hoeft dat niet.

Carnaval is overleefd, 5 dagen weggeweest, soms in de middag met de kinderen en soms in de avond. Was prijzig :rolleyes: maar gezellig! :giggle:
 
Ik vind zo'n Enyaq maar een hoog, lomp en groot slagschip. Zit qua uiterlijk niks sportiefs aan.
Zoveel mensen, zoveel meningen blijkt maar weer. Ik vind de Enyaq juist wel een sportieve auto om te zien.
Een lekker scherpe grille, en verder ook mooi scherpe lijnen en mooi gestrekt naar achteren toe.
Het interieur vind ik daarintegen erg minimalistisch. Ik mis gewoon een fatsoenlijke klokkenwinkel waar je tegenaan kijkt.

De ID serie is al wel een tijdje op de markt, daarom zou ik hem niet zo graag kiezen.
 
Mijn ouders moeten niks weten van een lage auto, zijn ook eind 60.
Een Enyaq is niet sportief, helaas zijn er maar weinig lage EV's. Toch vind ik 'm voor een EV wel leuk.
 
Mijn ouders hebben een Captur en dat bevalt prima: net even wat hoger, beter overzicht en makkelijk in- en uitstappen.
Nu we de V40 hebben, zit ik ook wel eens na te denken over een auto met een hogere instap. Maar ik denk dat ik vooral moet kijken naar een auto met een makkelijke instap: nu moet ik me dubbelvouwen om in te stappen. Bij de Swift geen enkel probleem ;)

Een zwarte auto moet je ook nooit zwarte velgen onder doen. Wordt het allemaal veel te zwart van.
Maar inderdaad zwart staat hem niet het best. Wit vond ik altijd een vreselijke kleur maar staat de L juist wel weer heel erg goed.
Ik was gisteren nog even naar de kleuren aan het kijken van de L en inderdaad: wit verraste mij positief, want dat vind ik ook niet altijd een mooie kleur.

Was prijzig :rolleyes: maar gezellig!
Een collega was laatst op wintersport geweest met dezelfde conclusie! :D En vooral dat laatste is belangrijk, kan je er weer een jaartje tegenaan ;)
 
Ik vind zo'n Enyaq ook niet heel verkeerd. Maar sportief zeker niet, beetje een plomp bakbeest, maar ergens vind ik het wel mooi in juiste uitvoering.
De ID serie is al wel een tijdje op de markt, daarom zou ik hem niet zo graag kiezen.

of juist wel, ze worden telkens verbeterd, nu ook recent weer geupdated, en de kinderziektes zijn er nu wel uit. zeker in EV land vind ik het wel een risico om een van de eersten in bepaalde modellen te gaan rijden. Bij een conventionele auto zou ik dat wel aandurven.
 
Ik vind de Enyaq juist een scherp getekende EV vinden met een mooie daklijn. De Kodiaq vind ik een plomp bakbeest.

Mijn ouders moeten niks weten van een lage auto, zijn ook eind 60.

mijn moeder van 70 moet niks hebben van SUV's en zweert bij 'lage' auto's :ROFLMAO: Vind ze veel mooier.

7c9b8ed0-727d-4f55-b720-b46f4d5816dc


Dit soort groen vind ik één van de mooiste kleuren die er is. Chique en licht sportief tegelijk. Prachtig. Leuk dat de Octavia FL in rood, oranje en blauw te krijgen is, net als aardig wat keuze in wielen. Al zullen de meesten zo er uit zien. Vind het ook een mooie auto, hoewel wat saai.

vSEejij.png
 
Zou Opel te fancy geworden zijn? Heb het idee dat de Octavia en Ceed zijn wat de Astra ooit was.
Dat gevoel heb ik er ook bij. Ben dan ook erg benieuwd naar de nieuwe Grandland/Frontera.
Dat zijn wel echt modellen die helemaal uit de PSA-hoed komen en waar Opel tijd voor had ze te ontwikkelen, kijken wat ze daarin weten aan te bieden. Ben vooral benieuwd naar het interieur. De Astra oogt van binnen wel modern, maar vind het wel vrij kil door alle rechte lijnen en het vele plastic.
 
De Astra oogt van binnen wel modern, maar vind het wel vrij kil door alle rechte lijnen en het vele plastic.

verwacht een beetje het zelfde aangezien dat de trend is tegenwoordig. Veel merken doen dat. Opgeruimd noemen ze dat, wat autofabrikanten heel goed uit komt omdat het ook veel kosten bespaard en tijden waar prijzen onder druk staan
 
Ik vind de huidige Opels vaak wat knullig en geforceerd fancy. Vooral als ze het vizor-front op een bestaand model plakken als facelift.
Echt elegante auto's vind ik het ook niet. De Octavia vind ik veel geslaagder dan de Astra en ook de nieuwe Fabia vind ik veel fraaier dan de Corsa. Motorisch heb ik tegenwoordig ook veel liever een VAG-product dan eentje afkomstig van Stellantis.

Deze hadden we thuis vroeger. Echt een mooie tijdloze Opel wat mij betreft. Was een fijne auto waar ik na het behalen van het roze papiertje ook regelmatig in heb gereden.
2146369-dbxdem4971-whr.jpg
 
Die zie je ook nooit meer heb ik het idee. Heb de auto toen gezien op een beurs geloof ik. In het begin een frisse verschijning maar werd toch wel gauw saai en wat iel vergeleken met de Golf. En de Focus die kwam zette pas de autowereld op zijn kop. We zagen de eerste hatchback rijden op de snelweg en mijn moeder gaf wat gas bij zodat we de auto van dichtbij konden zien. :ROFLMAO:
 
verwacht een beetje het zelfde aangezien dat de trend is tegenwoordig. Veel merken doen dat. Opgeruimd noemen ze dat, wat autofabrikanten heel goed uit komt omdat het ook veel kosten bespaard en tijden waar prijzen onder druk staan

Ben blij dat 'mijn merk' nog gewoon mooie interieurs bouwt. Fraaie materialen, opgeruimd zonder kil te zijn en gewone knoppen en geen giga-groot scherm dat het interieur domineert.
 
Die zie je ook nooit meer heb ik het idee. Heb de auto toen gezien op een beurs geloof ik. In het begin een frisse verschijning maar werd toch wel gauw saai en wat iel vergeleken met de Golf.

De golf 4 was toen inderdaad een ijzersterke aanbieding qua verfijning in zijn klasse, de focus reed beter. Maar toch werd van deze generatie G heel veel verkocht. Ik heb hem als cabrio gehad ,door bertone getekend en was ook een hele fijne probleemloze auto. Bij de volgende eigenaar heeft hij het tot boven de 3 ton geschopt. (en lijkt nog wel ergens te bestaan!) Zeker de benzines waren zeer betrouwbaar, roesten deden ze niet meer zo snel als de voorganger en een zeer gewild export product. Wat de reden is dat je generatie G amper ziet. Nu zijn de vroege exemplaren ook zeker 25+ jaar oud.

Vooral als ze het vizor-front op een bestaand model plakken als facelift.

idd, die vizor neus is best een mooi design element, maar op een model die daar niet voor is gemaakt word het een rommelig geheel.
 
Vooral de coupe vond ik erg mooi. Goeie gestrekte lijn.

zeker, de coupe is ook erg mooi. Geen design element te veel. Niet te veel frutsels. Geen opsmuk nodig om nog wat te lijken. Gewoon in de basis een mooi ontwerp. Ook nog eens heel betaalbaar. Maar net als de 406 en andere fraaie coupe's gaan we dat niet meer terug zien.

opel_astra_cabrio_13.jpg

opel_astra_turbo_coupe_76.jpg
 
Dat waren wel echt top jaren in dat segment; Astra was prachtig, Golf 4 was een topper, Focus reed geweldig. Het design van die generatie Astra en Golf vind ik nog steeds ijzersterk.
 
Mogguh!

Lekker weekendje achter de rug: 1 dagje Schiermonnikoog en 1 dagje in het huisje, wat was het zondag slecht weer :rolleyes:

@ Astra G: Mooi strak/tijdloos design, vond ik bij de H trouwens ook. De Astra GTC vond ik geweldig; de demo van het werk had ik nog wel eens mee, voelde ik me heel stoer in :cool:
 
Oh jah jullie waren in Lauwersoog...dan had je inderdaad (vooral op zondag) redelijk petweer...zaterdagochtend was heerlijk..toen waren wij naar Aquazoo en was het gewoon voorjaar. Op de Waddeneilanden moet je eigenlijk wel mooi weer hebben..fietsen en strand zijn daar eigenlijk een must.


Grappig..ik heb eigenlijk met alle generaties Astra wel ervaring behalve juist de G. Mijn pa had een Astra F SW en Astra H SW, ik had een Astra H GTC en Astra J SW en nu een Astra K SW. Ten tijde van de Astra G reden mijn ouders steeds Vectra's B...de G vonden wij van binnen niet mooi...knapte toen behoorlijk af op die lelijke vormgegeven vierkantige draaiknoppen voor de klimaatbeheersing en die saaie hoekige deurpanelen. En we vonden de achterlichten van de ST niet heel fraai. Mijn ouders zijn toen Vectra B gaan rijden.

Ik heb eens een Astra G Coupe proefgereden. Was ook een tijd mijn droomauto maar na de proefrit was ik heel snel genezen. Ik kon er niet fatsoenlijk in zitten. Met de stoel helemaal naar beneden zat ik tegen de dakrand aan en zat overall helemaal niet lekker.
 
Hier vakantie geboekt;

eerste week naar frankrijk tegen de duitse grens bij Colmar samen met vrienden op een camping waar van alles te doen is, in een stacaravan/charlet, ik heb het niet zo op de fransen maar het is wat goedkoper en meer beschikbaar aangezien we laat zijn. en 2e week in mittelberg in oostenrijk, tegen de duitse grens in een kindvriendelijk appartement. Dus veel er op uit. Hebben nog voor relatief weinig wat leuks weten te vinden. Nu dat achter de rug is kan ik er wel naar uit kijken, maar dat uitzoeken en zo van te voren doe je mij echt geen lol mee. Kan de Insignia mooi eens aan de bak in de bergen.
 
Dan zijn jullie verder dan ons...wij willen eigenlijk beslist niet in een appartement.. We willen een tuin waar de kids lekker kunnen spelen, de hond los kan lopen en we lekker van het buitenleven kunnen genieten (zonnen, barbecueën, balletje trappen). Dat maakt de spoeling wel dun en de prijzen retehoog.....tegen beter weten in zullen we ergens concessies moeten doen

Colmar..zijn wij ook eens vlakbij geweest (Gerardmer) in een huisje vlakbij het meer. Vooral rondom het meer was het leuk; verder was het redelijk doods...en die kolere fransen...maar mooi land is het wel!
 
Colmar, Gerardmer; dat zegt mij ook wel wat. Volgens mij ben ik daar vroeger ook wel eens geweest! Dan moet je ook even een dagje naar Mulhouse: dames de stad in, de heren naar het museum van Collection Schlumpf!
 
Leuk dat dat kan. Was een ID7
Ah kijk, wat een gigantische auto is dat zeg!! En toch, ik vind hem (net als de hele ID reeks) vrij plomp/zwaar getekend.
Vergelijk dat met de mooie strakke lijnen die de Passat altijd had, dat vond ik veel mooier.

Gisteren filmpje over de ID7 Tourer gekeken, maar dan zie je de duurste ** staan en dan zie je nog zo'n klein pietluttig info-schermpje achter het stuurwiel. Dan doet een Peugeot 3008e of Nissan Aryja dat toch veel mooier.

@ Astra G: Mooie tijden, Opel was nog een standaard keuze. Ze boden nog een ruime praktische en betrouwbare auto voor een redelijk bedrag. En de tijd dat Opel motorisch kon aanhaken bij de rest. Bij de volgende versies had Opel geen antwoord op de sterkte turbo-benzine motoren van de concurrentie.

Ik mis bij Opel wel een duidelijke Design-filosofie die ze doorzetten, waarbij modellen herkenbaar blijven. Zet de Astra L naast de K, en je ziet nauwelijks nog gelijkenissen. Dat vind ik wel jammer, een duidelijke merkidentiteit is daardoor niet aanwezig.

Tevens creër je dat telkens als er een nieuwe designrichting geïntroduceerd wordt, alle "bestaande" modellen ook meteen gedateerd aan doen. Opel wilde dit verhinderen door oa de Crossland, Grandland en Corsa bij de facelift te voorzien van een nieuw gezicht. Maar daarmee maak je wel dat klanten die net een pré faclift model hebben aangeschaft, wel meteen duidelijk in een ouder model rijden.
 
Op de Waddeneilanden moet je eigenlijk wel mooi weer hebben..fietsen en strand zijn daar eigenlijk een must.
Absoluut! En zaterdag kwam dat mooi samen; zelfs nog een zeehondje op het strand gespot, dus dat was ook wel leuk om eens mee te maken. Schiermonnikoog is een prachtig natuur-eiland.

Dat maakt de spoeling wel dun en de prijzen retehoog.....tegen beter weten in zullen we ergens concessies moeten doen
Zo, dat is inderdaad een mooi wensenlijstje! Maar ergens ook wel te begrijpen; als dat er bij zit, ben je wat minder afhankelijk van andere faciliteiten.
Maar de keuze is dan een stuk minder; via Bungalows.net, Belvilla of Beaujean is er altijd wel wat te vinden, maar de kosten :rolleyes:
 
Ah kijk, wat een gigantische auto is dat zeg!!

grote auto inderdaad, maar mijn Insignia is zelfs iets groter dan een ID7. Nieuwe BMW I5 touring is zelfs nog groter dan mijn insignia. In meerder testen las ik dat men los ging over de lengte van de ID7. Ja het is een grote auto, maar er zijn genoeg auto's in die klasse die nog wel langer zijn.
Vind het verder een vrij inwisselbaar model, had zomaar uit china kunnen komen. Niet lelijk, zal vast goed rijden en van binnen schijnt het voor een ID model ook een enorme verbetering te zijn. Maar echt warm word ik er ook niet van. Gewoon net ding voor een forse prijs.

Dan zijn jullie verder dan ons...wij willen eigenlijk beslist niet in een appartement.. We willen een tuin waar de kids lekker kunnen spelen, de hond los kan lopen en we lekker van het buitenleven kunnen genieten (zonnen, barbecueën, balletje trappen). Dat maakt de spoeling wel dun en de prijzen retehoog...

precies ook onze wensen. maar veel is al volgeboekt en dat wat er is betaal je echt de hoofdprijs voor. Ik weiger om 2000+ te betalen om te slapen voor een weekje. Dus daarom consessies gedaan;

Colmar/frankrijk is dus samen met het gezin van een van mijn beste vrienden. De omgeving is niet spectaculair inderdaad maar er is best wel wat te doen in de omgeving en het is dus een camping met zwembad, prima accommodatie, BBQ met groot houten terras, genoeg vertier voor kinderen. Dat het in Frankrijk (wat niet mijn voorkeur had) is en op die plek is dan maar een concessie. Gezelligheid maken we dan maar met ons allen samen. ;)

En de 2e week wilde ik graag weer een keer naar de bergen, lekker er op uit. maar daar zijn campings met een huisje of sta caravan vrijwel niet te vinden. Alles is volgeboekt of een enkeling voor bizarre prijzen. Ik wilde absoluut niet in een appartement, maar nu als concessie daar dus wel een appartement met groot eigen balkon om wel met uitzicht op de bergen te kunnen ontbijten en zo. En het heeft wel een eigen grote speeltuin en andere dingen voor de kinderen en op 500 meter een openbaar zwembad, maar je hebt hier dan weer niet het 'camping gevoel'. Dat is de concessie voor Oostenrijk. We zijn voor die week voor 780 euro klaar, dus relatief goedkoop. Dus gaan we er lekker veel op uit. Besteed mijn geld liever aan uitstapjes en leuke dingen. En dan een zien hoe dat gaat bevallen, misschien word het een eens en nooit weer maar misschien acceptabel voor een volgende keer.

sowieso ga ik de volgende keer veel eerder boeken
 
Laatst bewerkt:
De omgeving is niet spectaculair inderdaad

Colmar ligt juist in een fantastische omgeving. Het is niet op en top Frans (meer Duits-achtig) en je rijdt er zo de Vogezen in. Ga je de andere kant op zit je met een uurtje midden in het zwarte woud.

Leuk stadje in de buurt is Munster waar ‘s zomers veel ooievaars te zien zijn.
 
Het is zeker een prima omgeving, maar niet zo spectaculair als bv de alpen, maar daarom gaan we daar de 2e week naar toe ;)
 
Mogguh!!

Zow, Renault Scenic auto van het jaar. Leuke auto om te zien ook.
Best verrassend, en ook nog een hele voorsprong op de Peugeot 3008.

Toch knap van Renault. Het merk stond er enkele jaren geleden echt niet goed voor, had op de Zoe na de EV-boot compleet gemist. Maar als je ziet hoeveel nieuwe modellen ze nu lanceren, echt knap! En ik vind de moderne Renault er ook nog eens echt goed uitzien!

Als je de line-up bekijkt:
Scenic
Clio
Captur
Renautl 5
Megane
Aranka
Austral
Espace
Rafale
Zoe

Wat zet Opel daar tegenover:
Corsa
Crossland
Mokka
Grandland
Astra

Nu weet ik niet hoeverre ze nog winst maken op hun auto's, maar een dubbel portefolio tov een merk wat een gezond moederbedrijf heeft vind ik echt verbazend.
 
De Megane vind ik best mooi, maar die Scenic is niet mijn model. Wel een terechte winnaar denk ik in de huidige markt / prijs/ aanbod.

Gisteren een dagje op de motorbeurs in Utrecht doorgebracht, erg druk maar samen met een vriend een erg leuke dag gehad. Van alles nieuwe modellen gezien en proefgezeten, sommige veel te duur/overbodig maar ik ben wel gecharmeerd van de huidige line-up aan retromodellen, niet de snelheid, maar wel vlot en wendbaar in de stad en N wegen. Vooral Triumph en Royal Enfield spraken me erg aan. In de toekomst maar eens gaan snuffelen als we aan iets anders toe zijn.
 
auto van het jaar voelt voor mij altijd iets subjectiefs. maar de scenic is een prima auto volgens mij wat prima in het huidige autoklimaat valt.

Het aanbod van Renault vind ik ook top. De Zoe gaat overigens verdwijnen met de komst van de 4/5. De SUV modellen hou ik niet uit elkaar maar ik zag laatste een(vernieuwde) clio tegen en dat zag er gewoon erg goed uit. De nieuwe Renault 5 word ik zelfs hebberig van.

Kwalitatief is het ook nog eens dik voor elkaar. En ook het binnenste is, ondanks grote digitale schermen nog wel een mooie mix tussen opgeruimd en sfeervol.
 
Terug
Bovenaan