Koers en reacties op AW homepage

Daag me uit. Wat is er de laatste maanden aan nieuwe leuke, ludieke auto(otje)s aangekondigd? Speciale edities, speciale motortypes, gelimiteerde oplages, auto's waar liefhebbers hebberig van (kunnen) worden. Kleine potente scheurijzertjes, brute sportwagens, powersedans, mooie ranke coupes, mooie GT's,... Uiteraard brandstofgestookt.

@MCW Dat klopt, maar dat viel mij ook op een paar dagen geleden onder dat ene artikel… maar goed ik zal er over ophouden!

Volgens mij heeft een teer zieltje me aangegeven. Chapeau. :) Voortaan moeten jullie bekvechten zonder mij. Veel plezier!

Jammer Mx5, ik bekvecht altijd graag met je, dat weet je ;) . Als je advies wil hoe je van de ban afkomt dan moet je me ff een PM sturen. Ik heb er deze maand al 2 gehad namelijk! :unsure:

Ik mag toch hopen dat je niet een ban krijgt omdat iemand je gerapporteerd heeft maar pas nadat ook AW heeft geconstateerd dat je duidelijk over de schreef bent gegaan! :unsure:

Ik weet het niet. Een ding weet ik wel, het op zijn "oer Hollandse" bot en ongenuanceerd je (tegen)mening geven is heden ten dage via de meeste media vrijwel niet meer mogelijk. Teveel tere zieltjes. Ik ga mijn tijd er verder niet (meer) insteken. Vermaak jullie! :)

Dat "duidelijk" over de schreef gaan is tegenwoordig een heel grijs gebied. Want als je naar de comments kijkt, gaan er in principe dagelijks mensen over de schreef in de comments, die krijgen echter geen ban... Omdat niemand ze rapporteert.

Sommige mensen, drukken nogal graag op de rapporteer knop en als de reactie dan niet in verband staat met het artikel wordt ie verwijderd. Ook als je gewoon een discussie voert "offtopic" en zoals Mx5 aangeeft op zn oer Hollands reageert. Moet kunnen als je er niemand mee stoort, maar tegenwoordig neemt men al aanstoot op het minst of geringste...

Als jij wil delen waarom je precies 2 keer geband was, dan kunnen anderen wellicht leren waar de grenzen liggen? De meeste anderen zullen daar immers geen ervaring mee hebben.

Hoe gaat zoiets? Krijg je een emailtje of zo, met uitleg wat je precies fout hebt gedaan?

Laatst bewerkt:
MX5 en JL: voor wat het waard is - stoor mij niet aan ruig taalgebruik. Maar als je weet dat de redactie aanslaat bij ‘botte’ comments dan zou ik dat achterwege laten.

Hoe ‘grijs’ moderatie is blijkt uit de mutatie rond de jaarwisseling van Ragnar/Neu/KNH/Cabrio en vast nog wat nicknames in Erik (kortstondig Floki)/Ron Auto/Jeroen 9876/Ryan V.
.
Aardig voorbeeld: topic Race to the Bottom artikel Tavares/ Stellantis. Marleen debunked Erik R. Wie springen hem bij? Ryan, Ron & Jeroen - alle 4 met een kersvers account. Wat-Een-Meeslepend-Bestaan.

Betreft één bezoeker. Een goed verstaander weet dan genoeg . Volgens de Foum regels mag je niet jojoën met meerdere accounts. Van mij mag hij - misgun niemand zijn dagbesteding. Snap tevens dat @Moonsugar genoeg om handen heeft.

Mis tevens bijdragen van o.m. Hybrid en Pieter du Midi, hoewel ik vermoed dat de laatste onder een andere naam - net zo fanatiek als voorheen - actief is.

Laatst bewerkt:
Nee het is niet 100% duidelijk, je moet het zelf een beetje raden waardoor je een ban krijgt. Mijn gevoel zegt mij als je 2 a 3 reacties in korte tijd verwijderdt ziet worden.

Je merkt het dan bij het volgende bericht dat je wilt plaatsen want dan krijg je een melding dat deze eerst door de redactie goedgekeurd dient te worden. Dat houdt zich ca. 15-20 "goedgekeurde" reacties aan en dan wordt je account weer vrijgegeven.

Een reactie maakte ik gewoon een hele foute grap, ik wist dat die verwijdert ging worden, die ga ik hier ook niet herhalen omdat ie gewoon niet door de bocht kan ( leuk voor in de kroeg maar niet op het internet).

De andere keren, tja als ik een discussie aan ga onder Volvo of Toyota dan weet je gewoon meteen dat je gerapporteerd gaat worden.

Als ik onder Toyota zeg dat je maar moet afwachten of de wielen eraan blijven zitten, dan is de hele Toyota community weer op zn tenen getrapt. Ik snap het, lekker kinderachtig, maar verdien je daarom een ban? Ik vind van niet, maar dat is mijn mening.

Ik rapporteer zelf ook niemand als iemand zoiets zegt bijv. over Tesla, want dat intereseert mij niet. Toch komen die reacties dagelijks. Of kijk maar naar de oneindige VW - Stellantis discussies. Kwestie van gewoon niet deelnemen.

Ik rapporteer zelf alleen als iemand mij persoonlijk offtopic aanvalt, verder niet.

Ohja, mijn accijnsvluchteling reactie was ook gerapporteerd, die was aan Mx5 gericht ;-). Maar ik weet dat hij er tegen kan, maar schijnbaar andere niet... Ik vind hem zelf wel humor.

Edit: dit is trouwens een goed voorbeeld, ik maak de grap niet zelf. Komt van Chewy/Hanssolo, ik reageer er op dat ik accijnsvluchteling grappig vindt en ik wordt gerapporteerd, maar de originele reactie (can Chewy) niet. :unsure: Mindblowing...

OK, maar dat is niet wat ik onder een 'ban' versta. Een ban betekent voor mij dat je niet meer kan reageren. Maar zo ver gaat het kennelijk niet: je bent eigenlijk tijdelijk onder curatele (voorafgaande goedkeuring van berichten die je wil plaatsen is vereist), dat is een soort tussenmaatregel. Ik wist niet dat dat bestond, maar lijkt mij een prima maatregel tegen berichten van de pestkoppen op het schoolplein, die niet direct in strijd zijn met de regels maar wel de sfeer verzieken - doordat hun enige doel lijkt te provoceren / sarren (zoals het Toyota-voorbeeld dat jij noemt), want dan kunnen dat soort berichten er bij voorbaat uitgefilterd worden.

Laatst bewerkt:
Tja, als men dat soort provocaties of humor niet wilt op de voorpagina zal men toch een stuk consenquenter ermee om moeten gaan, nu blijft 80% wel gewoon staan en vangen alleen de hoge bomen wind, blijkt wel... en kom op echt pesten is dat toch niet, treiteren wellicht maar dat doe je in het echte leven toch ook altijd een beetje. Lekker met een beetje humor poken. Moet kunnen in mijn optiek.

Een echte ban, krijg je overigens dan ook niet zo snel. Ik vermoed dat Mx5 momenteel hetzelfde heeft en "onder curatele" staat, dat is tijdelijk en kun je redelijk makkelijk oplossen.

Ik vraag mij dan ook af hoe gek je het moet maken om een echte ban te krijgen.

@JL86 Als je al meermaals een (kortstondige) maatregel hebt met postcontrole, dan moet je toch even voor jezelf eens gaan kijken hoe je reageert.
Ik geloof best dat er vast ook veel accounts zijn die met eenzelfde reactie, geen ban hebben gekregen omdat ze simpelweg niet gemeld zijn. Maar dat ligt eerder aan het gebrek aan moderatie op de homepage. Moderatie zou eigenlijk constant aanwezig moeten zijn als er veel reacties komen (grote sites hebben de moderatie zelfs deels met een algoritme, waardoor je ook een hoop vals-positieven krijgt, ik weet niet of hier al gebruik wordt gemaakt van zo'n systeem)

Je schrijft dat je een grap maakte die sowieso verwijderd zou worden: Waarom maak je hem dan uberhaupt? Als je al vooraf denkt: dit gaat verwijderd worden... Plaats het dan gewoon niet...

En je opmerking over toyota en wielen verdiend inderdaad een maatregel.
Waarom? Omdat dit opzettelijk onrust stoken is binnen de reacties. Dit is een typisch voorbeeld van trollengedrag waarvoor juist die moderatie van belang is.

En dat is dus ook de reden waarom het verwijderd wordt en meerdere soortgelijke opmerkingen resulteren in een ban of in dit geval postcontrole maatregel.
Kun je kinderachtig vinden, maar je bent akkoord gegaan met regels als je een account aanmaakt actief meedoet aan een site waar je vrijwillig jezelf hebt aangemeld.
Ga dan niet mekkeren als je daarop wordt aangesproken of een maatregel opgelegd krijgt.

Maar ik ben het geheel met je eens dat als een bericht met dezelfde strekking van de ene wel en de ander niet wordt verwijderd, er sprake is van willekeur en dat zou gewoon niet moeten mogen.
En dat het eigenlijk gewoon duidelijk gecommuniceerd moet worden waarom je een maatregel krijgt.
Daarnaast zou meer duidelijkheid over hoe er gemoderatort wordt (wat kan wel, wat kan niet) vooraf ook wel handig zijn.
Je kunt al beginnen met eerst even hier te lezen: https://www.autoweek.nl/vragen/community/ Daar staan de regels opgesomd.

@louisz De sfeer verzieken is juist wel in strijd met de regels. Dat is regel 2 in het forum.

Laatst bewerkt:
Tja, als men dat soort provocaties of humor niet wilt op de voorpagina zal men toch een stuk consenquenter ermee om moeten gaan, nu blijft 80% wel gewoon staan en vangen alleen de hoge bomen wind, blijkt wel...
Het 'maar hij doet het ook'- argument is niet heel sterk, want als jij iets fout doet, maakt het enkele feit dat anderen dat ook doen, het nog niet juist wat jij doet. Het kan natuurlijk onrechtvaardig aanvoelen als de een er wel op wordt aangesproken en de ander kennelijk niet, maar waar hebben we het nu helemaal over? Berichtjes plaatsen op een autosite. Probeer dat dan te zien als een gelukje van die ander, zou ik denken.

Ik gebruik het "hij ook argument ook niet" en als ik zon tijdelijke ban krijg dan vind ik dat prima. It is what it is.

Maar het zou fijn zijn als daar dan consequenter op gemodereerd wordt, dat is alles.

Was Justme gok ik ;)

Ja of die Stevie, gasten die eens in de paar weken zich aanmelden om vervolgens persoonlijke aanvallen te plaatsen en dan weer van het toneel verdwijnen. Zo hangen er +/- 10 figuren rondt op de voorpagina.

Ik waardeer dit deel van het forum om de kennisdeling en de nieuwe invalshoeken die voorbij komen.... Het verbaast mij dat sommige er heil inzien om 'met een gestrekt been' er in te gaan en 'het spelen op de man' om (gebrek aan) kennis te delen..... De opleidingsinstituten hebben nog genoeg markt om cursussen als 'Effectief communiceren' en 'Persoonlijke effectiviteit' te geven.

Laatst bewerkt:
OpenWeb zou de moderatie helpen. AI checkt, en als je op sent drukt weet je gelijk of het bericht geaccepteerd is. Systeem is niet perfect - ook normale woorden/zinnen sneuvelen wel eens. Maar voordeel van OpenWeb is dat je ‘op je woorden moet passen’. Ook de context van je bericht wordt gewogen.

@JL86..(..) Je schrijft dat je een grap maakte die sowieso verwijderd zou worden: Waarom maak je hem dan uberhaupt? Als je al vooraf denkt: dit gaat verwijderd worden... Plaats het dan gewoon niet...

En je opmerking over toyota en wielen verdiend inderdaad een maatregel.
Waarom? Omdat dit opzettelijk onrust stoken is binnen de reacties. Dit is een typisch voorbeeld van trollengedrag waarvoor juist die moderatie van belang is.

Het zal een combinatie van aandacht (onbewust) willen hebben.. een ander ff op de kast jagen Dit kan heel goed, denk ik, als je met vrienden onder elkaar bent in het echte leven. Bijvoorbeeld, in de kroeg onder elkaar kan je (vind ik) best die grap maken over Toyota, doelend op de los zittende wielbouten van hun eerste BEV.
Online ligt dit toch anders, want je kan een dergelijke reactie niet veralgemeniseren naar het gehele merk.
Ik kan mij zelfs voorstellen dat de diverse merken ook wel tegen mediums met forums/reactiepagina's zeggen dat ze het op prijs zouden stellen dat er op feitelijkheden wordt gestuurd en niet op kroegpraat. Waar ligt de grens met smaad?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vanochtend ook met het Tesla nieuwsbericht over een kleiner model. Ik was wel ff nieuwsgierig, lees het artikel..zie dat er nog slechts 17 reacties zijn.. en besluit om die even door te lezen, mogelijk zit er aanvullende info tussen en 17 stuks kost niet te veel tijd.

Maar ja.. dan lees ik na één of twee reacties weer een post van iemand die de oorspronkelijke reaguurder beticht van het 'spuwen van zijn dagelijkse portie (anti?) Tesla gal" en dan ben ik er wel weer klaar mee.
Ik heb de reacties niet uitgelezen. Jammer en ik denk dat dat ook niet de bedoeling is van een reactiepagina, of wel?

Erger me aan die beroepsreageerders die namens en betaald door een belangenclub op iedere reactie reageren. Die veranderen een item in een advertorial en reageren ook met name tijdens kantoortijden. Dan krijg je dat het uiteindelijk het welles/nietes speeltuintje is geworden van wat webcare medewerkers.
Tsja, je kunt t uiteraard niet bewijzen maar 't fanatisme waarmee sommige lieden zitten te preken suggereert wel een bepaalde verborgen agenda.

Maar het is ook de tijdsgeest. Vroeger gingen mensen naar de kerk waar meneer pastoor vertelde wat ze moesten vinden van de wereld en hoe 't heurde.

De kerk betekent niet zoveel meer in ons deel van de wereld, maar niet getreurd voor die types die toch zo graag de mensheid op het juiste pad willen brengen: Er is internet.

Maar ja.. dan lees ik na één of twee reacties weer een post van iemand die de oorspronkelijke reaguurder beticht van het 'spuwen van zijn dagelijkse portie (anti?) Tesla gal" en dan ben ik er wel weer klaar mee.
Maar het klopt wel wat diegene zegt dus ik snap die reactie en ik vind hem ook terecht.

die oorspronkelijke reaguurder heeft namelijk al sinds 2016 een anti Tesla en anti EV campagne hier op Autoweek, waar niks aan wordt gedaan.

OpenWeb zou de moderatie helpen. AI checkt, en als je op sent drukt weet je gelijk of het bericht geaccepteerd is
Dit wordt al gedaan toch? Ik had laatst iets met een fuck Oid en die kwam er niet doorheen. F*ck wel ;)

Edit: hier kan ‘Fuck’ wel. Lol.

Als je nu die account met de eerste reactie onder dat Tesla bericht (van vandaag) een IP ban geeft, dan hoef je voor de rest van je leven minder te modderen op AW.

Want die meneer alleen staat garant voor 60-70% van alle onzin discussies en bijkomende trollen (foutieve informatie, onwaarheden en andere propaganda) reacties op autoweek.

Dus de oorzaak aanpakken, niet het gevolg.

Klopt is ook zo. Ik heb in ieder geval deze reactie van meneer gerapporteerd want dat is pure offtopic propaganda om reacties uit te lokken en staat haaks op de spelregels. Ik ben benieuwd wat er mee gebeurd :unsure:

Als je nu die account met de eerste reactie onder dat Tesla bericht (van vandaag) een IP ban geeft, dan hoef je voor de rest van je leven minder te modderen op AW.
Jammer alleen dat een IP ban totaal niet meer werkt tegenwoordig. Elke internetverbinding heeft tegenwoordig dynamische IP adressen. Deze veranderen dus om de zoveel tijd. Vaste IP adressen van je thuisaansluiting gemiddeld (half)jaarlijks, maar van je telefoon kan dat bijvoorbeeld maandelijks zijn.
Een IP ban zet dus maar weinig zoden aan de dijk. Tenzij je deze persoon in 1x op alle ip-adressen bant waar die berichten mee heeft geplaatst. En dan nog werkt dat maar tijdelijk....

By the way: Als we de oorzaak moeten aanpakken, betekend dat ook mensen die een reactie uitlokken (zoals je eigen voorbeelden van jezelf) aangepakt moeten worden ;)
Een betere wereld begint bij jezelf zou ik denken.

@De Dude Er zal standaard gewoon woordsensuur toegepast worden op de posts. Daar hoeft geen moderator aan te pas te komen als dat eenmaal is ingesteld maar dat is geen OpenWeb of algoritme. Dat is slechts een vergelijker. Bepaalde woorden worden hier op het forum ook als sterretjes weergegeven.

@Durashift Dat is eigenlijk ook de strekking van mijn bericht waar je op reageerde.. Onderling kan er veel, maar op het internet moet je niet denken alsof je in een kroeg aan het babbelen bent.

Een forum is oorspronkelijk ook bedoeld als Discussieplatform. En ik denk dat reacties op artikelen op de website ook op zo'n manier gemodereerd moeten worden.
Inhoudelijk, beargumenteerd reageren waarbij er van verschillende facetten een reactie komt die net zo inhoudelijk interessant is als de ander ipv babbelen alsof je in de kroeg staat en ongezouten je misschien veel te rechtlijnige, ongefundeerde mening neer kan kwakken.

Als de ruimte er is voor niet passende reacties, gaan naderhand zelfs de mensen die normaal passend zouden reageren af en toe ook scheve stappen maken.
Perk het in, zonder mensen de mond te snoeren. Geef zelf het goede voorbeeld en blijf het monitoren.
Ter vergelijk: Als de baas elke dag een uur te laat komt, zijn de medewerkers dat naderhand ook, want de baas is er toch niet om het te voorkomen.

Perk het in, zonder mensen de mond te snoeren. Geef zelf het goede voorbeeld en blijf het monitoren
Eens, Ik had al eerder aangegeven om gewoon fysiek te laten zien dat en wát er wordt gemodereerd. Dus niet verwijderen, maar een tekst erbij dat het niet door de beugel kan of reactie inhoudelijk verwijderen met de tekst “niet conform spelregels Autoweek”.

Dan stoppen mensen vanzelf. Beetje schandpaal idee maar wel effectief

@probesh en ik heb daar ook een passende straf voor gekregen en uitgezeten. Ik ben echter benieuwd of deze meneer in kwestie dat ook krijgt nadat ie gerapporteerd wordt, volgens mij namelijk niet… ;)

Ik mis even wat het probleem is met deze reactie:

DT horen wel al jaren! Bij tesla is het eerst zien en dan geloven. Overigens gaat de gemeente Utrecht de stroom tussen 16 uur en 20 uur bij 1000 openbare laadpalen afknijpen zodat snelladen onmogelijk is. Zullen we vaker gaan zien!

Er wordt geen regel overtreden, hooguit is het deel over de laadpalen off topic.

En ja, die poster is misschien een trol maar dat is an sich niet verboden.

Pure provocatie, het gaat hem totaal niet om het artikel. Zoals al in de reactie eronder geschreven hij spuwt z’n gal om reacties uit te lokken en met succes. Dit is wellicht een milde reactie die hij vandaag plaatst maar meestal is het willens en wetens foutieve of achterhaalde informatie verspreiden. Ook alleen onder Tesla artikelen overigens. Dus meneer heeft een agenda.

By the way: Als we de oorzaak moeten aanpakken, betekend dat ook mensen die een reactie uitlokken (zoals je eigen voorbeelden van jezelf) aangepakt moeten worden ;)
Een betere wereld begint bij jezelf zou ik denken.

En als iets duidelijk is om te trollen of te stoken dan gewoon niet op reageren. Negeren vinden zij veel vervelender. Ik vind het altijd komisch hoeveel mensen op zo'n post reageren.

@Wouter82 zo heet dat ja, als je bepaalde artikelen target en daar blijft trollen en andere artikelen vermijdt en/of niet actief bent, heb je dus een agenda. Tuurlijk heeft die meneer veelal te veel vrije tijd en niks te doen, maar hij is zo al 6 jaar bezig hè

En ja, die poster is misschien een trol maar dat is an sich niet verboden.
Trollen is niet verboden, maar draagt het op positieve manier bij aan je website is de vraag. Vind je het wenselijk? Word je er blij van als je dat leest op jouw website en het effect ervan?

Dat zijn de vragen die je jezelf als Autoweek moet stellen.

Je handen wassen na het schijten, U zeggen tegen ouderen, Of mensen gedag zeggen, mensen voor laten bij het uitstappen, voor een dame de deur open houden.

Het is allemaal niet verboden om het niet te doen maar een mens met normen en waarden en stuk fatsoen doet het wel.

Normen en waarden horen hier ook tot bepaalde hoogte actief te moeten worden nagejaagd als mensen het zelf niet kunnen. Als Autoweek dat anders ziet, is dat ook goed, maar imo moreel failliet.

Meneer heeft een agenda
Dit is wel erg naïef. Zelfde als die ragnar idioten rondom Stellantis en VAG

Waar ik zo benieuwd naar ben: Als ooit alle discussie op de frontpage netjes volgens de regeltjes en de hier geuite wensen verloopt, gaan jullie dan meer of minder posten aldaar?

Of gaat men hier dan discussiëren over het feit dat er geen reet meer aan is?

Hopelijk komen er dan zinvollere reacties, van mensen die nu wellicht worden afgeschrokken door al dat getroll.
Wat dat betreft is Tweakers wel een goed voorbeeld van hoe het beter kan (hoewel het daar zeker ook niet perfect is). Daar is het percentage interessante reacties (m.i. althans) fors hoger dan hier, en die interessante reacties krijgen dan over het algemeen ook een prominentere plaats (komen hoger te staan).

Wie reuring zoekt kan wellicht beter bij geenstijl of dumpert of zo terecht.

Laatst bewerkt:
Ik mis even wat het probleem is met deze reactie:

Er wordt geen regel overtreden, hooguit is het deel over de laadpalen off topic.
(..)

Met die reactie was juist niks mis, misschien, als het klopt, wel informatief. Precies mijn reden om even verder te lezen.. en dan waren (want het is intussen verwijdert, volgens mij) die quote's op het oorspronkelijke bericht gewoon nietszeggend en provocatief, naar mijn mening. Je kan ook ff op je handen zitten, hè. ;)

Zie het effect van niet trollen (en effectief modereren?) op de hoeveelheid reacties nu onder de ‘hete onderwerpen’ zoals de Model Y..

Betere sfeer, veel minder reacties

• Leuk
Waarderingen: JL86
Oké, misschien dat ik de enige ben die er mee zit. Maar moet het toch kwijt hebben:

Ik begin nogal moe te worden van al die offtopic geopolitieke geleuter in de comments. 'Koop Europees' is nog tot daar aan toe, maar nu zat er een item vandaag tussen dat vol zit met zelf verklaarde 'oorlog experts'

Als ik daar iets over wil weten, dan kijk ik wel de NOS nieuws. Maar heb echt geen zin om overal non-stop mee geconfronteerd te worden, zowieso ben ik gevoelig voor 'doomscrolling' dus ik kan dit niet bij hebben op een autosite.
Het lezen nog steeds op de comment secties daar, zelf met clickbaitartikelen, is nog mijn grootste persoonlijke vergissing..

Maar iig, dat lucht op. Nu is het aan jullie of jullie eens zijn of niet. ;)

Idd, alsof er geen middenweg bestaat.

Het was al daar niet meer zo leuk met al die merktrollen in het begin. Maar nu is het echt qua sfeer het droevige niveau van Facebook/Twitter geworden. Is er geen regel hier over het niet toestaan van politieke, religieuze of enige andere gevoelige discussies?

Eens. Veel reacties schuren tegen of zijn inmiddels ongegeneerd extreem rechts / links.

Is dat niet overal zo tegenwoordig? Iedereen moet maar zijn of haar mening verkondigen, of die nou wel of niet goed gefundeerd is... Het liefst hard tegen hard, want jou mening is belangrijker dan die van een ander toch?.... En o wee als je de mond gesnoerd wordt want dan heb je geen respect enz enz.

Het verbaasd me niet dat dit inmiddels begint door te druppelen naar de "oude" media waar ook steeds meer clickbait wordt toegepast om de jongere mensen enthousiast te krijgen om er gebruik van te maken.

U kent vast het spreekwoord: Schoenmaker blijf bij je leest... Ze zouden zich hier meer moeten richten op het publiek dat er is, want het nieuwe publiek komt vanzelf wel als ze het goed vinden. het oude publiek jaag je vooral weg met je vernieuwingen... Maarja dat is een stukje marktonderzoek waar meer bedrijven moeite mee hebben.

(edit: Ik besef me ook dat ik met dit soort uitspraken net zo erg ben als wat ik in de eerste alinea beschrijf :unsure: )

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan