Fisker Ocean

Curlew

Net ingestapt
d3535723-fisker-ocean-electric-suv-1.jpg

828a7b48-fisker-ocean-electric-suv-3.jpg

5b1632df-fisker-ocean-electric-suv-2.jpg

The 4,640 mm (182.7 in) long vehicle will feature a full-length solar roof that will boost efficiency and could offer up to 1,000 free miles (1,610 km) each year. The Ocean has a targeted range of 250 to 300 miles (402-483 km) on a single charge, depending on the driving conditions, enabled by the 80 kWh lithium-ion battery. Meer info: https://www.carscoops.com/2019/10/fisker-names-its-affordable-electric-suv-ocean-shows-more-of-it/

Een zonnedak op een auto is met de huidige techniek volkomen onzinnig:

Max. 1.600 km extra per jaar.
Verbruik ca. 15 kWh/100km.
Is 15kWh x 16 = 240 kWh "gratis".
In geld gelijk aan 240 x €0,23 = ca. €55 per jaar!

Wat denk je dat zo'n zonnedak kost? Terugverdientijd van 20-40 jaar?

JosTM zei:
Een zonnedak op een auto is met de huidige techniek volkomen onzinnig:

Max. 1.600 km extra per jaar.
Verbruik ca. 15 kWh/100km.
Is 15kWh x 16 = 240 kWh "gratis".
In geld gelijk aan 240 x €0,23 = ca. €55 per jaar!

Wat denk je dat zo'n zonnedak kost? Terugverdientijd van 20-40 jaar?

Volgens mij is het doel van zo'n zonnencellendak niet kostenbesparing maar extra actieradius.

MBdoubleyou zei:
Volgens mij is het doel van zo'n zonnencellendak niet kostenbesparing maar extra actieradius.

Ja, dat tikt aardig aan met gemiddeld 4km actieradius per dag extra...

Op de Los Angeles International Auto Show:

fisker-ocean-2023-18-blue-exterior-front-angle-suv.jpg

fisker-ocean-2023-19-blue-exterior-overhead-angle-suv.jpg

fisker-ocean-2023-21-back-row-interior-suv.jpg

fisker-ocean-2023-02-blue-exterior-front-angle-suv.jpg

fisker-ocean-2023-06-blue-exterior-profile-suv.jpg

fisker-ocean-2023-07-blue-exterior-rear-angle-suv.jpg

fisker-ocean-2023-08-badge-blue-exterior-rear-suv-taillights.jpg

fisker-ocean-2023-11-front-row-interior-steering-wheel-suv.jpg

fisker-ocean-2023-12-front-row-infotainment-system-interior-steering-wheel-suv.jpg

Fotogalerij: https://www.cars.com/articles/up-close-with-the-fisker-ocean-making-funky-waves-443929/

Weet niet wat ik hier nu van moet vinden. De auto oogt lomp en behoorlijk eigenzinnig, maar ook weinig verfijnd en een beetje goedkoop.

Der Fisker Ocean gibt sein Europadebüt

Entworfen wurde er in den USA, gebaut werden soll er ab Ende des Jahres bei Magna in Österreich: Sein Europadebüt gibt der Fisker Ocean nun auf dem Mobile World Congress (28.2.–3.3.2022) in Barcelona. Die Ankündigungen sind vollmundig, Firmenchef Henrik Fisker spricht vom „nachhaltigsten Automobil“ der Welt. Umgerechnet etwas über 41.000 Euro soll die Basisversion Sport mit einer Reichweite von rund 400 Kilometern kosten. Der allradgetriebene Fisker Ocean Extreme soll etwa 560 Kilometer mit einer Batterieladung schaffen. Das Unternehmen, das ein Büro in München hat, will bis zu 60.000 Fahrzeuge pro Jahr allein in Europa absetzen.

https://www.youtube.com/watch?v=NZ3FoCCTlcM

https://www.youtube.com/watch?v=vVz4iGqYJxI

In Duitsland heeft de Fisker Ocean een vanafprijs van €41.560, inclusief btw. In dat geval heb je de Sport-uitvoering met 440 km range. Deze kan gaan concurreren met auto’s als de Kia EV6, Ioniq 5 en de Volkswagen ID.4.

De duurdere Ultra-uitvoering krijgt in Duitsland een vanafprijs van €57.000, terwijl de Extreme minstens €69.950 moet kosten. De prijzen lopen dus behoorlijk uiteen, maar 45 mille voor een strak gelijnde EV met 440 km range klinkt niet verkeerd.

Zo op het eerste oog een best goed uitziende en ruime auto. En die bovendien een paar leuke opties heeft: de California mode, het panoramadak met zonnecellen die open kan (die combi heb ik volgens mij nog niet eerder gezien) en het draaibare multimedia scherm.
De prestaties lijken ook prima, al heb ik nog niks over de laadsnelheid gelezen.

Leuk model. Het is in ieder geval iets anders dan de verplichte ontwerpkeuzes die we tegenwoordig zo vaak zien.

Heb vandaag aan mijn werkgever aangegeven dat ik hem wil gaan leasen als opvolger van de Kodiak. Ben benieuwd of ie er doorheen komt.
Wordt deze trim, maar wel in Sport versie:

2024-fisker-ocean-101-6509f4984104e.jpeg

Mooie wagen, maar wel een paar vreemde zaken om te beoordelen.
- wie weet iets over de kwaliteit van dit ontwerp en de bouwer, Steyr meen ik?
- zonnedak voor stroom; is dat uberhaupt financieel interessant, is uit te rekenen?
- Ze hebben 1 hele mooie kleur: beetje Mat metallic groen, maar kost ettelijke duizenden extra. vanwaar die absurde prijs opslag (meen 4500)
De prijzen lijken redelijk en hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Mooie wagen, maar wel een paar vreemde zaken om te beoordelen.
- wie weet iets over de kwaliteit van dit ontwerp en de bouwer, Steyr meen ik?
- zonnedak voor stroom; is dat uberhaupt financieel interessant, is uit te rekenen?
- Ze hebben 1 hele mooie kleur: beetje Mat metallic groen, maar kost ettelijke duizenden extra. vanwaar die absurde prijs opslag (meen 4500)
De prijzen lijken redelijk en hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Henrik Fisker is een gerenommeerd ontwerper, van onder andere Aston Martins in het verleden. Steyr is absoluut een bouwer van goede kwaliteit, ze bouwen ook de Jaguar I-Pace en al decennia lang de Mercedes-Benz G-klasse.

Een zonnedak is leuk, maar niet voldoende om de auto dagelijks volledig op te laden of om off-the-grid te gaan.

Heb vandaag aan mijn werkgever aangegeven dat ik hem wil gaan leasen als opvolger van de Kodiak. Ben benieuwd of ie er doorheen komt.
Wordt deze trim, maar wel in Sport versie:

2024-fisker-ocean-101-6509f4984104e.jpeg
Bij mij staat hij ook vrij hoog op het lijstje (ben van werkgever verandert en heb de iX1 ingeleverd maar heb nu een wat scherper tarief waarvoor ik moet kiezen).
Mag ik vragen wat voor leasebedrag jij mag hanteren en waar je hem zou willen gaan leasen? Ben benieuwd hoe hij in de lease gaat zijn.
Al zou ik het liefst de Ultra hebben , maar dan zonder awd, helaas is die er niet

Heb de voorraad bekeken zeg maar die klaar staan voor directe verkoop gemiddelde prijs allemaal rond de €70,000 zo goedkoop ist ie nou ook weer niet wat zit er dan allemaal niet op ? De goedkoopste is €43,0000

Al iemand ervaring met de Fisker Ocean? Ga binnenkort ook weer een nieuwe lease auto uitzoeken en de Fisker Ocean heeft iig de looks ; )

Hij vind de looks, interieur(ruimte) en enkele features geslaagd maa qua rijden "irritant", net als de vele biepjes en foutmeldingen.

Fisker Reportedly Preparing For A Possible Bankruptcy​

The WSJ reported that the EV startup has hired advisors to assist with a possible bankruptcy amid doubts about their ability to continue as a going concern

32143214.webp

New storm clouds seem to be gathering over Fisker, as according to a report from the Wall Street Journal on Wednesday, the electric vehicle startup has purportedly enlisted restructuring advisors to explore the possibility of filing for bankruptcy.

Fisker recently laid their struggles bare as they used their 2023 financial report to reveal lackluster Ocean demand, “unexpected headwinds,” and a “number of unanticipated challenges.” The company also stated that 2024 would be “another difficult year” as they’re only expecting to deliver around 20,000 Oceans globally.

That’s a drop in the bucket and Fisker expressed a substantial doubt about their ability to continue as a going concern. This is because their “business plan is highly dependent on the successful transition to its new Dealer Partner model” and their “current resources are insufficient to satisfy its requirements over the next 12 months.”

Met dit soort berichtgeving zullen er ook weinig leasemaatschappijen aan gaan beginnen. Wordt een moeilijk verhaal..

Desperate Fisker Drops Ocean Base Price to $24,999 in an Attempt to Survive​

The Ocean is now something it was never intended to be: The cheapest EV in America.

Not Even Nissan Wants Fisker​

Fisker's talks with larger automakers have fallen apart.

:unsure:

Lastig als je er al eentje hebt, want de onderdelenvoorziening zou nog erg matig zijn.

Met dit soort berichtgeving zullen er ook weinig leasemaatschappijen aan gaan beginnen. Wordt een moeilijk verhaal..
Als een particulier zo'n ding niet wil hebben, dus de Reparatie, Schade en Restwaarde risico's niet wil lopen, dan wil een leasemaatschappij dat vermoedelijk ook niet.

Fisker NL is nu ook failliet verklaard.

Fisker Nederland is officieel failliet verklaard, zo bevestigt Helmert de Haas, country director Fisker Nederland en België, aan AM. Pieter Nieuwland is aangesteld als curator. De vestiging in Rotterdam sluit officieel in augustus, maar de vestiging is nu ook al dicht wegens gebrek aan beschikbaar personeel.24 jul 2024

Het artikel rept ook over de oprichting van een belangenclub ten behoeve van aftersales / onderdelenvoorziening.
Echter, dat zit achter de abonnee muur en die kan ik ff niet slechten. :cautious:\

Je zal toch zo'n auto in je bedrijfsvoorraad hebben
OPGELET: DEZE AUTO WORDT UITSLUITEND VERKOCHT AAN ZAKELIJKE MARKT OF AUTOHANDELAREN !! WIJ KUNNEN GEEN ENKELE GARANTIE GEVEN OP DIT VOERTUIG I.V.M. FAILLISSEMENT VAN DE FABRIKANT !!! DUS GEEN PARTICULIERE VERKOOP !!!!

Let op: Vanwege de huidige situatie van de fabrikant, bieden wij deze voertuigen alleen “As Is” aan, zonder verdere service, garantie of ondersteuning. Deze exclusieve aanbieding is vanwege die reden ook alleen maar beschikbaar voor zakelijke klanten.

Denk dat ze blij mogen zijn met alles boven de 20k.

Hoeveel Fiskers zijn er in Nederland verkocht?
Volgens het door Durashift aangehaalde artikel zijn er in Nederland 80 op kenteken gezet.

American Lease heeft 3200 exemplaren uit de voorraad van Fisker gekocht, maar daar kunnen ze nu ook niks mee.

Ik zou zo'n exemplaar nu ook niet aandurven. Voorbeeldje uit het artikel:
“Iedereen heeft bij aankoop maar één sleutel ontvangen. Als die zoekt raakt, dan kom je de auto niet meer in. Fisker had beloofd om een pas uit te geven die zou werken om de auto te ontgrendelen, maar door de liquidatie is dat niet gebeurd. Dat is een praktische zaak die wij proberen te regelen en daar houden wij de eigenaren van op de hoogte op de website”
Quote van iemand van de Fisker Owner Association.

Je zal toch zo'n auto in je bedrijfsvoorraad hebben

(..)

Je zal er maar vier hebben ingekocht.. :ROFLMAO::ROFLMAO:

Vraag mij trouwens af of die 2023 auto's wel NL zijn. Diegene uit de link is van juli 2023, toen waren er nog geen eens prijzen voor NL bekend vanuit Fisker, dat kwam pas in september.

De foto voor de advertentie (niet eens op lokatie van het bedrijf zelf (terwijl die toch een lange, strakke, zwart gelakte bedrijfshalwand heeft..) maar iets verderop.. zijn op 20 juli gemaakt. Stel dat de deal met de leverende partij ergens half juni is gemaakt (transport tijd uit het buitenland, etc.)..toen was de penibele situatie van Fisker al wel bekend, d8 ik. Daar zal de prijs dan ook mede voor zijn (inkoop) maar dan nog..

Ach, deze auto's mogen nog verkocht worden van de fabrikant.. die handelaren met de BMW's uit dat vrachtship hebben het nog een tikkie lastiger..

Terug
Bovenaan