Ik zat 3 jaar geleden met een zelfde dilemma maar heb het gewoon gedaan. Vaak moet je proberen anders tegen dingen aan te kijken en niet naar anderen luisteren. Ik had 3 jaar een 3008 geleast(privé) en dat koste mij € 700,- p/m ex brandstof. Ga ik nu weer leasen of koop ik eens iets moois voor mezelf?
Ik heb een gebruikte RR Sport 3.0 SDV dynamic geïmporteerd uit Duitsland. De auto had 115000 km gereden en was volgens het boekje door Landrover dealer onderhouden. Voor € 36000,- incl. Bpm en importkosten stond hij voor de deur.
Eerst 2 maanden gereden(genoten!) en gevoeld, daarna naar een universele garage (die kunnen nog sleutelen) gebracht voor een totale check en groot onderhoud. Volgens de garage had ik een prachtauto aangekocht en hij was geheel in orde. Grote beurt en rijden maar! Door opmerkingen en verhaaltjes heb ik voor de zekerheid wel zo een uitleesapparaatje gekocht voor € 100,- en achterin de auto gelegd. Mocht er wat zijn kan ik altijd fouten uitlezen en de boel resetten.
Tot op heden, 50000 km verder niet nodig gehad. Wel:
eerste grote beurt €600,-
apk beurt en airco onderhoud 800,-
Na 2 jaar 4 nieuwe vredestein banden € 800,- incl montage
Dit jaar nieuwe distributieriem plus grote beurt € 1600
een trekhaak laten monteren € 1000,-
Mij valt het mee maar het is uiteraard duurder dan een normale middenklasse auto.
Daarnaast dus maandelijks 208,- wegenbelasting.
€ 55,- verzekering, wa plus. Al risk heel erg duur. Ik ben 54 en heb nog nooit schade gehad. Dus ja dan gok ik er op. En anders pech gehad.
De auto is redelijk zuinig. Net terug uit Frankrijk met dakkoffer en surfplank op het dak én een fietsenrek met 2 fietsen achterop gemiddeld 8,2 liter diesel per 100 km. Thuis bij gemengd gebruik 8 liter en als je alleen maar snelweg rijdt zonder dakkofer etc. gaat het verbruik naar onder de 8 liter en soms zelfs bijna 7. de motor is zeer krachtig en merkt vrijwel niets van een zware belading. Ook qua weggedrag niet. Het is een breed gevaarte maar het rijdt zo vreselijk makkelijk en overzichtelijk.
Door de scherpe aankoopprijs heb ik bijna nog geen afschrijving. Ik ben van plan deze auto helemaal op te rijden. Dan zien we daarna wel weer. Goed onderhouden de boel en voor sommige zaken als luchtvering naar een specialist en niet naar de dealer.
We hebben ook een mini cooper s uit 2003. Als je het over onderhoud en kosten hebt moet ik af toe wel even een flinke drol doorslikken. Nieuwe koppelingsplaten € 2200,- een uitlaat € 1200,-
Kortom, ik denk dat wanneer Je niet iedere maand krap zit is het wel te doen. En wat mij betreft vooralsnog geen enkel probleem, rode lampjes o.i.d. gehad. Enorm blij met deze auto. Pure verwennerij !