ginkelvanmichiel’s wagenpark: Dyane, Marbella, Trans, Dwergauto, Ampera en Swift!: Swift, maar dan korter…

Daar ben ik inderdaad even langsgereden. Zij gaan ernaar kijken.

Wat betreft plaklood, er zijn de nodige ‘blokjes’ losgelaten. Dusdanig dat ik geen idee heb welke velg de trillingen veroorzaakt.

Op de Marbella zit er wel gewoon zo’n klemloodje op, anders loopt de het aan tegen de remklauw. De Prius heeft daar gelukkig geen last van.
 
Wat zie je dan? Loslatend plaklood, daar zie je niks van, in principe. Restanten dubbelzijdige tape op je velg, zonder lood, dat is oud, waar het plaklood bij de vorige balanceerbeurt of bandenwissel is afgesneden.

Hoe dan ook, balanceren zal het oplossen, vermoedelijk. Voel je trilling in het stuur, dan is de onbalans voor. Voel je de trilling in je stoel, dan zit het achter.
 
Er zijn twee soorten bandenmonteurs: 'netjes uitwegen en de band nog even draaien op de velg' of 'nog een plakloodje of tien meer maakt niet uit, hij hoeft toch de weegbrug niet op'. Blijkbaar heb jij de laatste getroffen. :(
 
Ik heb vandaag nog even gekeken of er ergens speling in een stuurkogel zat oid, maar dat is -gelukkig- niet het geval. Het linker voorwiel zat wel echt vol met hele rupsen loodjes. Dat moet echt beter kunnen. Hoop ik! :rolleyes:
 
Vandaag is de Prius onder het mes geweest. Dwz, de wielen zijn opnieuw gebalanceerd. Dat was hard nodig! De voorbanden hebben een heel kleine hoogteslag, maar niet noemenswaardig. Vervolgens wat poetsmiddelen gekocht voor de Dyane en daardoor meteen kunnen testen. Trilvrij!

Overigens een vreemde gewaarwording: ik kwam gewoon een Prius I tegen van de 1e eigenaar!





Dan de Dyane: die is mat. Vorig jaar laten poetsen, maar dat is nu weer weg. Dus: raad gevraagd bij een spuiter, en die zei: waarom niet polijsten en aftoppen met een laagje blanke lak? Dus ik heb een proef gedaan en dat ziet er zeer positief uit! Nu dus de nosige polijstmiddelen in huis gehaald om op de deuren los te laten.
 
Vandaag weer met de Prius naar het werk. Hij trilt veel minder, maar toch nog een beetje. Met name in het stuur een heel klein beetje.
Het viel me bij het balanceren al op dat de voorbanden een kleine hoogteslag hebben. Ik denk dus toch door de warmte van twee weken terug iets ovaal geworden. Het rubber is namelijk ook niet heel nieuw. Misschien dat ik voor- en achter even omwissel.
Ook de bandenspanning even volgens het boekje doen. Misschien zijn ze wat te hard opgepompt.
 
Als je een hoogteslag makkelijk kan zien heb je het toch wel behoorlijk.... Hier is weinig aan te doen, anders dan vervangen.
 
Hoogteslag bandjes altijd op de achteras zetten. Beter een kontmassage dan een handmassage. Edit: ik realiseer me nu pas dat dit heel verkeerd klinkt :censored:
Dat trillen daarvan gaat niet weg, tenzij je nieuwe banden monteert. Tijd om de spaarpot te gaan spekken.

Blanke lak na het polijsten: polijsten maakt de lak zo glad dat een laag blanke lak nog wel eens heel slecht kan gaan houden.
Ik zou het persoonlijk wetsanden om de verkrijte lak te verwijderen ipv polijsten. Dan heeft de blanke laklaag nog iets om zich aan te hechten. Maar ieder zal het op een andere manier doen en de lak moet er dik genoeg voor zijn...

Als je auto al blinkt als die nat is na een poetsbeurtje dan gaat die er met blanke lak er normaliter ook mooi uitzien.

Als de lak echt verkrijt is (dus gedeeltelijk wit geworden) of onregelmatig verkleurd is het sowieso raadzaam om eerst te wetsanden.
100% wordt het nooit, maar elk jaar polijsten is geen leuk klusje tenzij het je hobby is.
 
Laatst bewerkt:
Dat was mijn angst ook! Ik heb daarom maar een klein stukje gedaan om te zien hoe het zich houdt.

Wat de Prius betreft: het lijkt alsof hij bij bepaald wegdek meer trillingen doorgeeft. Even een stuk 120 gereden en dan deint hij als een Citroën over de weg. Heel comfortabel :)
 
Ondanks de warmte nog even wat aan de Prius gedaan. Wat krassen gepolijst om te zien of ze weg willen, de voor- en achterwielen omgewisseld en de magneetkoppeling van de Airco afgesteld.

Vooralsnog zijn de trillingen weg (buiten wat gerammel met dank aan 225000 km en 22 jaar ervaring) en doet de airco het op de normale stand ook weer. Die laatste heeft een behoorlijk versleten koppelingsplaat, dus eigenlijk zou daar eens een nieuwe op moeten om de ‘max AC’ stand ook te kunnen gebruiken. Nu maar eens zien of hij het blijft doen!

Ook de Franse milieusticker zit erop. Dus wie weet… voor het eerst sinds 2018 weer eens met vakantie? Eerst nog twee weken werken.



 
Ondertussen ben ik 1130 kilometer verder met de Prius.

Goh, ik begrijp nu wel waarom veel leasrijders destijds een Prius II namen.
1) vanwege de bijtelling, maar 2) ook zeker voor het verbruik!

Volgens de BC kom ik uit op 4,6 liter/100 kilometer, en volgens mijn eigen berekening op 4,7 liter/100 kilometer. Dat is écht zuinig voor een middenklasse sedan van 1230 kilo. Als dit een Astra G sedan was geweest van ca. 1130 kilo dan had die met automaat denk ik 1:12 gelopen...
 
Dat verbruik is volledig afhankelijk van de rijstijl en ik moet zeggen, verdraaid netjes.

Mijn vader heeft tweemaal een Prius II gehad, enkel omwille van de bijtelling. Het verbruik kon hem werkelijk niets schelen en zijn rijstijl van weleer liet dat ook niet toe. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer lag in beide gevallen zo rond de 9 liter per 100 kilometer.
 
Dat verbruik is volledig afhankelijk van de rijstijl en ik moet zeggen, verdraaid netjes.

Mijn vader heeft tweemaal een Prius II gehad, enkel omwille van de bijtelling. Het verbruik kon hem werkelijk niets schelen en zijn rijstijl van weleer liet dat ook niet toe. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer lag in beide gevallen zo rond de 9 liter per 100 kilometer.
Als je inderdaad continu gas op de plank rijdt dan zal hij sneller onzuinig worden. Ik heb een lichte rechtervoet, dat speelt ook mee, maar dan nog, ik heb ook gewoon 120 gereden waar dat mocht. Ik denk dat fel accelereren op de benzinemotor voor onzuinigheid kan zorgen. Over het algemeen rijd ik altijd weg op elektra. Soms is dat tot 30 km/h, soms tot 50.
 
Jouw verbruik halen we met onze C-HR (1.8 Hybrid) en Corolla TS (2.0 Hybrid) ook.
De keren dat je 120/130 gaat rijden of een keer volgas optrekt doet je verbruik geen goed, zeker niet op kortere stukken.

Met het Prius fenomeen "pulse-and-glide" kan je nog betere resulaten behalen.
Het is ook even bekend worden met het Toyota hybride rijden, met de tijd leer je het vanzelf.

Wat je een aantal tankbeurten kan proberen is BP98, grote kans dat je veel zuiniger gaat rijden ondanks de hogere literprijs. Beter voor de motor ook omdat deze voor best veel korte stukjes elke keer maar even aangaat.
 
Het leuke is: qua rijden moet je precies zo rijden als in een DAF. Als je accelereert kun je op den duur het gaspedaal wat laten opkomen en dan zakt het motortoerental, maar versnel je nog steeds. Inder tijd heb ik een DAF 66 en 44 gehad; en daar deed ik dat precies zo.

Qua benzine: Ik wissel de brandstof een beetje af. Af en toe 95, af en toe 98. Die laatste is me nu even te kostbaar, maar als ik met de auto naar het buitenland ga, wat wel het plan is, dan komt er gewoon 98 in. Dat is in Frankrijk en Belgie goedkoper dan in NL...
 
Het leuke van de Prius is dat het model slim gebruikmaakt van de Atkinson Cycle motor: die is zuiniger dan gewone ottomotoren, maar ook minder krachtig. En die kracht haalt de Prius daarom uit z'n elektromotor op de momenten dat het telt (vooral bij optrekken dus). Daardoor kun je zo lekker zuinig rijden!
 
Ik rijd soms in een Auris hybrid uit 2014, zonder cruise control. Over een langere afstand, rustig rijdend, haal ik gemiddelden van rond de 3,8 liter per 100 km. Dat betekent wel dat je op de snelweg niet uit de rechterbaan komt.
 
Het leuke is dat je met een Toyota hybrid ook met verbruikcijfers geconfronteerd wordt, het wordt in je dash weergegeven dus je let er veel meer op.. Bij onze Corolla zien we zelfs in de app waar we teveel gas hebben gegeven en waar er te hard geremd is. Daarnaast is er nog een ´hybrid score´ die weergegeven wordt. Het doet me denken aan de ´eco-lampjes´ die ik in mij 1982 Escort had..

Een rit van 1:30 is zeker haalbaar, zeker als je geen snelweg hebt en veel 50km/u wegen kan ´rollen´.
Ik heb dat een paar keer gehaald op een warme dag met mijn 1.8 C-HR maar daar moet je wel je best voor doen; lang laten uitrollen, niet boven vmax rijden en altijd zorgen dat de accu vol genoeg is bij een stoplicht zodat de ICE niet aanslaat.

Bij de Corolla was het best grappig te zien dat ie met zijn 2.0 en 180pk gewoon 1:25 kon lopen.. uitgerekend aan de pomp.
Dat was wel met de 16" winterset in de zomer. Met de 18" zomerwielen in de zomer is het iets van 1:20.
Grootte van de wielen en breedte van banden kan dus best veel uitmaken!
 
Ik denk dat hij technisch gezien met de originele 14 inch velgen zuiniger is dan met de huidige 15 inch velgen. Helaas zijn de oude zo gecorrodeerd dat het geen gezicht is. Misschien dat ik ze ooit nog eens laat stralen, en dan zelf spuit.
 
Ik denk dat hij technisch gezien met de originele 14 inch velgen zuiniger is dan met de huidige 15 inch velgen. Helaas zijn de oude zo gecorrodeerd dat het geen gezicht is. Misschien dat ik ze ooit nog eens laat stralen, en dan zelf spuit.
Zolang de 15"banden niet breder zijn zal dat wel meevallen.
 
De Prius had een haak voor een Toyota-fietsendrager. Verlopen bestaan, maar zijn duur. Dus, op zoek naar een oplossing. En een gevonden in de vorm van een normale trekhaakkogel! Binnenkort even op zoek naar de steun van de fietsendrager en dan kan die er ook op.


 
Het was nog lastig iets te vinden dat zou passen omdat de hartafstand van de boutgaten 7cm is. Dat is meestal 5 of 8cm. Maar de aanhouder wint :)
 
Mocht je nog onderdelen van een Seat trans nodig hebben , staat er eentje op Marketplace van Facebook; deze gaat de banger in, staat in Groningen , ( typ Seat trans onderdelen in )
 
Dank. Een Terra is het. Ik heb verder niets nodig, maar hem wel even doorgezet naar iemand met meerdere Terra's. Misschien dat hij onderdelen nodig heeft!
 
Afgelopen week werd ik benaderd door een redacteur van een kampeermagazine; ze hadden een foto gezien van de Dyane met bagagewagentje. Leuk voor het blad. Morgenochtend komen ze langs om foto's te maken!
Dat betekende dus dat ik tot gisterenavond laat de Dyane heb staan wassen en poetsen en vanmiddag tussen de buien door het Saris-bagagewagentje, wat overigens nu 30 jaar in bezit is, ook nog even toonbaar gemaakt. Voor nu maar even vastgekoppeld aan de Marbella. Ik ben benieuwd!

IMG-8349.jpg


Als je dan nog even terug gaat in de tijd zien je dit:
1994: Per Kadett bepakt en bezakt richting Zwitserland en Frankrijk: (eigenlijk had ik deze foto morgen moeten plaatsen, 29 jaar na dato!)
vlcsnap-2023-07-24-17h26m04s195.png


Ergens aan de Loire in 2001:
vlcsnap-2023-07-24-17h16m48s974.png


En dichter bij huis in 2012.
vlcsnap-2023-07-24-17h25m02s507.png
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend waren de redacteur en fotograaf van het kampeerblad op bezoek. Er zijn vele foto’s gemaakt en ook de Marbella mocht nog als beeldvullend materiaal dienen. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Vervolgens heb ik elders, in ‘Luxemburg’ ook nog zelf wat plaatjes van de combinatie geschoten. Toch jammer dat het me fysiek nog niet lukt met de Dyane op vakantie te gaan.


 
De Prius mag inderdaad niets trekken. In de VS hangen ze vanalles achter Prii en EV's, maar in Europa mag het niet...
Neemt ook niet weg dat ik zelf ook niet snel geneigd ben iets achter de Prius te hangen; die is niet bepaald snel!
 
Neemt ook niet weg dat ik zelf ook niet snel geneigd ben iets achter de Prius te hangen; die is niet bepaald snel!
Bijzonder, dat terwijl je alternatieven nu ook bepaald geen snelheidsmonsters zijn. Ik zou zeggen dat de Prius ten allen tijde sneller moet zijn dan een Dyane waar je wel wat achter hangt. ;)

Ben benieuwd naar de foto's van de shoot, leuk dat ze je daarvoor gevonden hebben!
 
Ik denk dat ik verwend ben met de Ampera-e. Die accelereert natuurlijk lekker snel. De Prius heeft natuurlijk maar 70 pk, en met 1230 kilo is dat niet héél veel.
Sterker nog, de Dyane heeft naar ratio meer pk per kilo :D
 
Terug
Bovenaan