Maatje groter voor de BMW F11

S90 Inscription

Startmotor
Hallo,

Ik heb nieuwe zomerbanden nodig. De maat van mijn zomerbanden zijn 245-40-19. Ik moet runflats onder mijn BMW F11.

Mijn winterbanden zijn 245-45-18. Nu vind ik de ruimte tussen velg en wielkast bij de winterbanden mooier (kleiner). Dit komt omdat hoogte van de band 5 meer is, waardoor de ruimte meer opgevuld wordt.

Mijn vraag is, zou het mogelijk zijn om de zomerbanden in de maat 245-45-19 te nemen of is de kans dat de hoogtemaat 45 i.c.m. 19 inch juist tegen de wielkast aanloopt of kan de snelheidsmeter hierdoor niet meer de juiste snelheid weergeven?

Graag jullie advies c.q. mening hierover of dit mogelijk is.

Technische gegevens:
BMW 530d
runflat is noodzakelijk vanwege de sensoren in de auto
snelheidsindex Y
het betreffen de optionele 19" m wielen die deel uit maken van het m pakket
huidige zomerbanden goodyear excellence

De hoogte is 5 ( 2 x 12 mm) meer maar je velg een inch kleiner.

Zoek even op Tire calculator. Die geven ook het snelheidsverschil.

Op een of andere manier is het optisch bedrog, want de zomer en winterwielen zijn even groot.

De dikkere band heft de kleinere inchmaat op van de winterband. Maar is het mogelijk om een dikkere band op de 19 inch velg te leggen?

Het is denk ik wel mogelijk maar zeker niet raadzaam. Je moet niet afwijken van fabrieksspecs op dit vlak. Je    hebt al een M-technik onderstel?

K weet nog wel een manier om de ruimte te verkleinen: ballonbanden nemen (/70).... De enige juiste manier om de ruimte te verkleinen is een verlagingsset (en dan incl. andere dempers).

De geometrie van je auto gaat in de war raken, mogelijk je veiligheidssystemen ook en je snelheidmeter zal niet meer kloppen.
Een betere optie is de auto dan verlagen met een goede verlagings- of schroefset. En dan nog eens kijken of 18" of 19" wil, mits de rolomtrek maar hetzelfde blijft.

Verlagingsset? Een BMW 5 touring heeft in ieder geval achter luchtvering, alleen voor verlagen dus. Maar met M pakket/wielen zal dat ook wel al gedaan zijn affabriek.

Het kan ook de luchtvering zijn die TS laat denken dat de wielen beter passen omdat de auto soms wat lager staat.

FH126560 zei:
Op een of andere manier is het optisch bedrog, want de zomer en winterwielen zijn even groot.

Sterker nog; de zomerset heeft in zijn totaliteit 1 mm meer diameter dan de winterset. Alhoewel ik ook moet zeggen dat sommige banden gewoon een beetje groter uitvallen, de Toyo R888 is hier een extreem voorbeeld in.

Veel BMW rijders rijden inmiddels niet meer op runflats hoor.

Klopt, runflat is helemaal niet noodzakelijk. Er zijn ook geen speciale sensoren. De abs sensoren meten of 1 wiel sneller gaat draaien. Dat betekent dat deze lek is.

Er wordt wel gezegd dat je stevige banden moet nemen. Bijvoorbeeld door een hogere laadindex te kiezen of hele grote velgen.

Runflat kent nadelen tav comfort, maar het voordeel is natuurlijk doorrijden bij lek rijden...hoe weinig dat ook voorkomt. Ik ben regelmatig 's avonds laat op weg, ik wil nergens noodgedwongen stil komen te staan.

V0RQ zei:
Verlagingsset? Een BMW 5 touring heeft in ieder geval achter luchtvering, alleen voor verlagen dus. Maar met M pakket/wielen zal dat ook wel al gedaan zijn affabriek.

Het kan ook de luchtvering zijn die TS laat denken dat de wielen beter passen omdat de auto soms wat lager staat.

Goede! De luchtvering kan je dmv een computer een lager beginpunt geven, waardoor je de auto dus verlaagt.

Er zitten geen sensoren in runflat banden. Het zijn stugge zware en dure banden. Ze zijn gemaakt om lek op de stugge wang te kunnen rijden. Geen enkel comfort. Ik heb ze er meteen afgegooid. Ook verstoren ze het onafgeveerde gewicht wat de rij eigenschappen nadelig beïnvloed. De sensoren zijn voor lekke banden, dat heeft niks te maken met runflat.

Ik zou voor 20 inch gaan, dat is af-fabriek ook leverbaar en staat lekker dik. 18 inch staat ielig.

De meningen over run-flat banden zijn veelal gebaseerd op de eerste generatie runflats. Ik heb deze week spiksplinternieuwe Pirelli runflats laten monteren en het zijn werkelijk topbanden. Veel comfortabeler dat de Bridgestone Potenza RE050 die er eerst onder zaten. En dat ze iets meer kosten...tsja, waar hebben we het over.

Terug
Bovenaan