Welke oudere sedan is degelijk?

Mr Bart

Startmotor
Sinds korte tijd ben ik mij aan het oriënteren op een andere oudere auto en ik wil eigenlijk qua 'lichte eisen' alleen een auto die handgeschakeld is, airco, elektrische ramen voor (meeste wel?), geen zodanig uitgebreide boordcomputer met scherm etc dat er van alles aan kapot gaat en benzine (Euro95/98). Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een sedan, maar ik zie van alles voorbij komen: VW Jetta, VW Passat, Skoda Superb, Volvo S60, Volvo S80, Audi A4(?), Toyota Camry en Toyota Avensis (oud). Welke modellen/typen sedans zijn er nog als het om ouder gaat? Mijn 'angst' is dat duurdere Duitsers (BWM/Mercedes) wel zo degelijk gebouwd -en afhankelijk van rijstijl, onderhoud en omstandigheden parkeren/opslag- zijn dat ze heel lang mee kunnen, maar dat bij onvermijdelijke slijtage de onderdelen ook peperduur zijn richting 2ton op de teller. Ik steek wel liever, net zoals wordt bevestigd door zowel garage als een paar autofan kennissen, kosten van onderhoud in een auto die ik 'leuk' vind om te rijden dan een klein boodschappeneitje waar je als man van 1.95m in zit opgepropt eigenlijk. Maar al met al zit de sedan voorkeur toch ingebakken bij mij -omdat mijn ouders vroeger altijd oude stationwagons reden, die ik niet snel zelf zoek.
 
Bij elke oudere auto kunnen onverwacht hoge kosten optreden. Maar wat vind je oud en wat is je budget? Dan kunnen we gerichter meekijken. Wil je echt oud en betrouwbaar dan zou ik voor een Mercedes W124 gaan.
 
Jan 7666490 zei:
Kan je niet al je vragen/brainfarts bundelen in 1 topic vol retorische en onsamenhangende vragen?
Kan je je onnozele reacties niet weg laten.
Het probleem met een sedan is het beperktere aanbod
 
IK vind een 4 deurs sedan nog steeds de mooiste koetswerkvariant.
Persoonlijk zou ik dan resoluut uitkijken naar een Honda Accord bv jaar 2010. Zeer betrouwbaar vrij ruim en redelijk schappelijk geprijsd.. en de kwaliteit... ? Tja... tis een Honda dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen om maken.
 
Gezien je eisenpakket is een Camry de meest voor de hand liggende keuze.
Mits het je lukt een net exemplaar te vinden. Dat wordt steeds lastiger.

Een Avensis is ook een goede keus, maar de Camry is degelijker en rijdt beter.
Naar mijn mening is de Camry van rond de eeuwwisseling helemaal het toppunt van kwaliteit en degelijkheid.
 
Arrows zei:
IK vind een 4 deurs sedan nog steeds de mooiste koetswerkvariant.
Persoonlijk zou ik dan resoluut uitkijken naar een Honda Accord bv jaar 2010. Zeer betrouwbaar vrij ruim en redelijk schappelijk geprijsd.. en de kwaliteit... ? Tja... tis een Honda dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen om maken.

Aangezien die pas 12 jaar oud is zal die ongetwijfeld al vol zitten met allerhande elektronica die kapot kan gaan.
 
R Wolters zei:
Arrows zei:
IK vind een 4 deurs sedan nog steeds de mooiste koetswerkvariant.
Persoonlijk zou ik dan resoluut uitkijken naar een Honda Accord bv jaar 2010. Zeer betrouwbaar vrij ruim en redelijk schappelijk geprijsd.. en de kwaliteit... ? Tja... tis een Honda dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen om maken.

Aangezien die pas 12 jaar oud is zal die ongetwijfeld al vol zitten met allerhande elektronica die kapot kan gaan.
Het is een Honda, die hebben daar zeer zelden last van.
 
Ik wil eígenlijk niet meer dan €7000/8000 aan een auto uitgeven. Ik zit niet erg veel op de weg, vooral voor werk en boodschappen. Wil geen leasebak met toeters en bellen van werk, ondanks mogelijkheid. Qua ouderdom zag ik dat die Toyota Camry van rond 2002-2007 is, maar ik bedoel met ouder niet dat het een hobby-auto wordt, maar gewoon 'niet recent' (2017>jonger).
 
R Wolters zei:
Arrows zei:
IK vind een 4 deurs sedan nog steeds de mooiste koetswerkvariant.
Persoonlijk zou ik dan resoluut uitkijken naar een Honda Accord bv jaar 2010. Zeer betrouwbaar vrij ruim en redelijk schappelijk geprijsd.. en de kwaliteit... ? Tja... tis een Honda dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen om maken.

Aangezien die pas 12 jaar oud is zal die ongetwijfeld al vol zitten met allerhande elektronica die kapot kan gaan.

Ik wist natuurlijk niet welke leeftijd je wou... er zijn ook oudere Honda's Accord natuurlijk. Dan nog blijft het voor mij een voertuig dat je in overweging zou moeten nemen. Ook dat zijn leuke modellen.

Een andere optie is een Mitsubishi Galant. Daar had je op een gegeven moment ook een knappe 2.5l in ;-)
 
Pepe41 zei:
Gezien je eisenpakket is een Camry de meest voor de hand liggende keuze.
Mits het je lukt een net exemplaar te vinden. Dat wordt steeds lastiger.

Een Avensis is ook een goede keus, maar de Camry is degelijker en rijdt beter.
Naar mijn mening is de Camry van rond de eeuwwisseling helemaal het toppunt van kwaliteit en degelijkheid.

Helemaal mee eens, alleen vaak automaat. Hoewel dat mijn persoonlijke voorkeur zou zijn.
 
Let op roest
Mercedes-Benz C-klasse C 180 Kompressor Elegance " Weinig ki
€ 5.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1889282676?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons


Audi A4 2.0 96KW 2006 Grijs APK NAP
€ 4.995,00
https://link.marktplaats.nl/m1880204171?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons



Audi A4 SEDAN 2.0 131PK 2005 Zwart
€ 5.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1869277724?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons



BMW 3-serie 318i Youngtimer
€ 5.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1879415266?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
 
Kijk ook naar de Citroën C5 met degelijke 2.0 16V motor, erg onderschatte maar comfortabele en degelijke auto. Het model vanaf 2008 is een mooie auto.

Andere goede opties zijn bijvoorbeeld de Honda Accord, Saab 9.5, Kia Opirus, Chevrolet Epica en Volvo S40
 
Toen ik in de buurt rondkeek zag ik een Peugeot 607 voor een aantrekkelijke prijs en redelijk onderhouden. Daarom een kennis van een garage gevraagd, maar die zei dat ik beter niet aan een 'Franse auto kan beginnen'. Eerlijkgezegd had ik met mijn oudere Renault uit 2001 nooit grote problemen gehad en was deze comfortabel, totdat ik twee keer -buiten mijn schuld om, ook zo bewezen/via verzekering- twee keer een aanrijding had (een keer reed op een meubelboulevard een uitwijkende vrouw mijn geparkeerde auto aan; de andere keer probeerde bij een wegversmalling een achterligger in te halen, week uit voor de onterecht voorrang nemende bakfiets en schampte zo mijn linkerflank...), waardoor ik besloot hem weg te doen. Maar goed. Heeft iemand misschien info of ervaringen met de oudere Peugeot 607/sedan (automaat) voordat ik verder contact opneem met de betreffende garage die deze aanbiedt?
 
ER zijn inderdaad wel mensen die alle franse auto's meteen wegzetten als treurige kwaliteit. Dat is ten onrechte. Wel is de kwaliteit van franse auto's erg wisselend. Veel jaren 90 auto's (peugeot 306 / 406, citroen Xantia, renault laguna1 / megane 1) konden een beetje rammelen, maar het roestspook was onder controle en het electronica spook nog niet geboren. Best prima auto's dus. Kortom, je moet een beetje weten welke je moet hebben.

De 607 is van een mindere generatie. Destijds liep ik stage bij een leasebedrijf en die wilde de 607 (en nog meer, de Renault Laguna 2) eigenlijk niet meer aanbieden vanwege kwaliteitsproblemen.

Ik zou dus naar iets anders zoeken.

overigens ben ik wel bang dat je bezig bent met een moeilijke zoektocht. Ik hoor wel vaker mensen die zoeken naar een auto "uit de tijd dat er nog niet allemaal electronica in zat die stuk gaat". In die periode voor de electronica waren auto's mogelijk inderdaad wel betrouwbaarder, maar die auto's zijn nu 20 jaar oud. Een 20 jaar oude auto is waarschijnlijk een stuk minder betrouwbaar geworden in die tijd (tenzij er wel erg netjes mee omgesprongen is en er veel besteed is aan onderhoud. maar daar zal de prijs dan dus ook naar zijn).

Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een auto uit de periode dat fabrikanten geleerd hebben om te gaan met electronica. Dan denk ik aan auto's rond 2010.
 
Wat dacht je van een Alfa Romeo 159?

https://www.gaspedaal.nl/alfa-romeo/159/sedan?brnst=23&srt=df-a

Prima te vinden in die prijsklasse. En best degelijk!
 
Ok. Ik heb vaker gehoord dat ook de Alfa 159 met redelijk roest wat problemen hebben met hogere kilometerstanden en iets heel raar (esthetisch?) persoonlijks; ik vind ze echt mooi, maar de kentekenplaat aan de zijkant heb ik altijd lelijk gevonden. Waarom weet ik ook niet?
 
Oudere degelijke sedan:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-406-1-8-16v-st-benzine-blauw-34b4ed47-ba27-4747-859a-d34cdcaf55d7?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=11ui2livdvy&source_otp=t10&source=listpage_search-results
 
Een proefrit met de Peugeot 607 waar ik aanvankelijk enthousiast over was gezien de souplesse op de weg eindigde teleurstellend. Een kennis met verstand van auto's had geconstateerd: gerommel met onderdelen onder de kap, veel roest aan de onderkant en het belangrijkste: een zwaar olielek (koppakking?) tot aan een plaat voor eronder, die helemaal vettig was, een gecorrodeerde uitlaat met kleine scheur. Verder had deze al veel gelopen Peugeot een eigenaarshistorie van >7 eigenaren in vijf jaar. Bij uitlezen verschenen 21 storingen, waaronder een belangrijke aan 'emissieregeling'. Dus ondanks dat er nauwelijks een krasje of deukje aan was en het interieur met leer als nieuw uitzag, een no-go. Betrouwbare techniek was van mij een vereiste. Door de vraagprijs kon je niet afleiden dat dit exemplaar zo slecht eraan toe was.
Aangeraden werd om toch te kiezen voor een auto van Duitse of Japanse makelij met voornamelijk lage km-stand en een overzicht van de onderhoudshistorie.
Ik ben blij dat ik geen kat in de zak heb gekocht en mijn huidige auto bij hem goed wordt onderhouden. Anders stond ik nu misschien in de garage ermee...

Is iemand het met hem eens? Ik bedoel, hoe weet ik als leek op autogebied zeker dat mits goed onderhouden en niet te hoge km-stand, Duitsers, Japanners of hét Zweedse merk, relatief de beste kwaliteit/waar voor je geld biedt?
 
Mr Bart zei:
Een proefrit met de Peugeot 607 (...): gerommel met onderdelen onder de kap (...) Verder had deze al veel gelopen Peugeot een eigenaarshistorie van >7 eigenaren in vijf jaar.
Aangeraden werd om toch te kiezen voor een auto van Duitse of Japanse makelij met voornamelijk lage km-stand en een overzicht van de onderhoudshistorie.
Ik ben blij dat ik geen kat in de zak heb gekocht (...)

Is iemand het met hem eens? Ik bedoel, hoe weet ik als leek op autogebied zeker dat mits goed onderhouden en niet te hoge km-stand, Duitsers, Japanners of hét Zweedse merk, relatief de beste kwaliteit/waar voor je geld biedt?

Ik denk dat je er inderdaad goed aangedaan hebt om die specifieke 607 niet te kopen. Maar wat ik hier lees is dat je een 607 gezien hebt waar door vorige eigenaren flink aan gerommeld is, die een hoge km stand heeft en waar het onderhoud niet goed aan geweest is. Daar kan je niet alle auto's van een bepaald land op afrekenen. Iedere auto uit ieder land zal na zo'n behandeling technisch gezien gaar zijn. Een Audi of Nissan van dezelfde leeftijd met dezelfde km stand en hetzelfde geklungel van vorige eigenaars zou net zo goed een kat in de zak zijn. In het geval van de Audi misschien zelfs wel een nog grotere kat.

Wat je zoekt is een auto die goed onderhouden is. Waar goed voor gezorgd is. Dan koop je een auto met de beste kwaliteit voor je geld. Ook als die wat duurder is dan vergelijkbare wagens die minder goed verzorgd zijn. Ik zou me zeker niet blind staren op mark/model/land. Bij oudere auto's is het vooral het gedrag/de keuzes van de vorige eigenaars wat bepaalt of de occasion een grote kans heeft een goede koop te zijn.

Mensen die claimen dat je per se een auto van land X moet kopen, of vooral niet van land Y, dat zijn mensen die vooral een emotionele mening hebben. Dat is eigenlijk gewoon onzin. Specifieke modellen/motoren (TSI, THP, ...) van bepaalde bouwjaren vermijden kan dan wel weer rationeel zijn, wanneer daar problemen mee bekend zijn.
 
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-sonata-benzine-2007-52816357

https://www.autotrack.nl/a/hyundai-sonata-benzine-2010-51940330

https://www.autowereld.nl/opel/insignia/1-8-edition-37071965/details.html
 
Staat en valt met onderhoud.

Zelf een aantal jaren geleden een Volvo S70 2.5 10 klepper op LPG gekocht met 550k km op de klok. Maar wel met volledige onderhoudshistorie. Bij 710k km weg gedaan omdat ik meer bagageruimte nodig had. Ding zag er nog uit als nieuw en reed nog als nieuw.
 
Oké bedankt voor de tips. Ik ben ook blij dat ik het niet gedaan heb. Volgens de kennis (monteur) zou die specifieke Peugeot nog niet 'op de helft qua betrouwbaarheid en nette staat komen dan wat ik nu rijd' (Ford Mondeo met wat kleine deukjes in de bumper en krassen linksvoor). Hij zei dat ik voor dat budget (ook íets erboven niet erg) het beste kan zoeken naar max. 170k-200k op de teller en onderhouden, behalve dus bepaalde modellen van Volvo/Toyota/VW/Audi/Mercedes (bij laatste twijfelde ik over de prijs). Mijn idee was meer: koop je een oudere Mercedes en gaat iets kapot ben je kapitalen kwijt. Zijn stelling was: mits goed onderhouden en onderhoud plegen, net ermee omgaan oerdegelijke auto's.
Mij valt op dat bijna alle auto's die ik nu tegenkwam in die paar dagen ook binnen 1-2 dagen weg zijn. Dus moet ik ook weer niet treuzelen ermee, denk ik?
 
In jouw zoektocht herken ik mezelf een beetje, al was ik in 2019 juist op zoek naar een degelijke station zonder fratsen ipv een sedan.
Ik ben toen uitgekomen op een Mazda 6 van 2008, dus van de 2e generatie, maar wel nog met 'de oude' 2 liter van 147pk omdat daar geen directe injectie op zit (die heeft 155pk).
Waar de 1e generatie Mazda 6 bekent staat om zn roest, valt dat bij de 2e generatie enorm mee. De mijne heeft ondertussen wat oppervlakkige roest op de voorste draagarmen en verder is hij zowat roest vrij.

3 nadelen:
1. de lak is erg krasgevoelig.
2. de automatische ruitenwissers doen maar wat op de automaatstand.
3. mijn auto loopt gemiddeld en bijgehouden over de laatst gereden 70.000km zo'n 1:13.2 wat niet perse heel zuinig is.

Het niet zuinig zijn wijt ik aan de eenvoud vd motor. Er zit geen turbo op, er zit geen hogedruk directe injectie pomp op, het is gewoon een ouderwetse 2 liter 4 cilinder zonder poespas, maar wel met een distributieketting. (Deze kettingen staan overigens niet bekend als zijnde problematisch zoals je weleens hoort over distributiekettingen in andere motoren).

Zelf heb ik na lang zoeken een originele Nederlandse auto gekocht van de 1e eigenaar die ook altijd bij de Mazda specialist waar hij te koop stond in onderhoud is geweest. De meeste 2 liters zijn echter geimporteerd uit Duitsland. De kans dat je wat aan treft met een terug gedraaide teller is dan behoorlijk aanwezig.
 
Je kijkt naar oude auto's, met een heel leven achter de rug.

Je moet per auto kijken in welke staat die nog is.

Over het algemeen:

Veel particuliere eigenaren in korte tijd is vaak geen goed teken. ( je koopt de ellende van een ander)
Zoek een aantoonbaar goed onderhoudenen gekoesterd exemplaar.
Alles wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Hoe minder het model gezocht is, hoe meer waar voor je geld.
Kijk of de onderdelen niet al teveel kosten, en of ze goed beschikbaar zijn.
Roest is een killer, koop een exemplaar met weinig/ geen roest aan de onderzijde.
Ouderdom komt met gebreken, plastics en rubbers drogen uit door ouderdom.

Deze Peugeot 607 had een slechte historie en er was slecht voor gezorgd, goed dat je die niet gekocht hebt. .

Ik heb in het verleden ook auto's gekocht die minder goed bekend stonden, maar door een zorgzame eigenaar in topstaat waren. En daardoor heel betrouwbaar waren.

Sluit dus geen merken of modellen zo maar uit.

De Cadillac BLS en Saab 9.3 zijn denk ik ook goede opties, de BLS is gebouwd door Saab en is onderhuids een 9.3, maar is altijd bijzonder onderschat geweest.
 
In het youngtimer wereldje komen ook vaak statige sedans voorbij. (ik neem aan dat je alle bekende youngtimerhandelaren al bezocht hebt online)

Auto's die bij mij zo op komen borrelen:
Honda accord,
Mazda xedos 6 of xedos 9
Nissan maxima
MB w124
Volvo 940/960 of een S80
Bmw 5 serie.
Laatst werd er online nog een 1e model skoda superb aangeboden met alles er op en er aan.

In deze klasse zal handgeschakeld iets minder voorkomen.
Succes.
 
Inderdaad heb ik rondgekeken en zo zag ik ook een aantal exemplaren van voornoemde Lexusmodellen. Mijn zorg is, als er iets stuk gaat, is dat niet peperduur en relatief lastig te krijgen? Misschien zijn ze iets te luxe-sportief voor mij met veel pk's/NM vermogen. Een Lexusdealer zit wel op 10 min. afstand.
Ik vraag mij af, regelmatig zie ik advertenties van BOSCH en hele goede reviews. Hebben BOSCH-garages een aparte 'status' in autoland, wellicht een bepaalde kwaliteit? Dan redeneer ik wel liever goed advies en investeringen dan 'broddelwerk' als er een defect is/onderhoud gepleegd moet worden.
 
Het voordeel van Japanners is dat het niet snel stuk gaat. De prijzen voor onderdelen van Mazda zijn gelijk aan die van de concurrentie.
Ik zou gewoon kijken wat er bij jou in de buurt zit aan garages en dan kijken wat er goed of slecht is. Lees je ook mindere reviews over Bosch?
 
Mr Bart zei:
Inderdaad heb ik rondgekeken en zo zag ik ook een aantal exemplaren van voornoemde Lexusmodellen. Mijn zorg is, als er iets stuk gaat, is dat niet peperduur en relatief lastig te krijgen? Misschien zijn ze iets te luxe-sportief voor mij met veel pk's/NM vermogen. Een Lexusdealer zit wel op 10 min. afstand.
Ik vraag mij af, regelmatig zie ik advertenties van BOSCH en hele goede reviews. Hebben BOSCH-garages een aparte 'status' in autoland, wellicht een bepaalde kwaliteit? Dan redeneer ik wel liever goed advies en investeringen dan 'broddelwerk' als er een defect is/onderhoud gepleegd moet worden.

Misschien gewoon eens vrijblijvend praten met die Lexus-dealer. Wie weet krijg je op veel vragen een antwoord.
 
Bij de Lexusdealer zeiden ze dat onderdelen vaak stevig zijn, ook bij hogere kilometerstanden, en niet gebouwd zijn om kapot te gaan. (Dat is natuurlijk ook een klein beetje een slager die zijn eigen vlees keurt, want dat zal elk merk zeggen). Ik denk dat het toch allemaal wel slijt op termijn en bij goed onderhoud toch de nodige kosten met zich meebrengt. Wat mij best opviel is dat de verzekering waar ik normaal ben verzekerd vrij fors is (ik neem gebaseerd hier in NL op o.a. -misschien een beetje onterecht- nieuwprijs?). Maar goed, van verschillende modellen met enorm veel vermogen, gaat mijn voorkeur uit naar een auto met juist iets minder pk's/koppel. Een 1.2/1.4 lijkt me weer wat matig voor een sedan (behalve misschien de nieuwste modellen met nieuwe technieken), dus een 1.8-2.2 volstaat. Ik zag een aantal voorbijkomen met '3.0V6' of zelfs 3.4, maar die vermijd ik, omdat ik anders als nieuwe hobby tanken krijg. De rustieke styling van het interieur (GS/IS?) en comfort spraken mij eigenlijk gelijk aan. Ik kreeg een luxe indruk, maar ook hier twijfel ik aan iets van uitgebreide boordcomputer-touchscreen en allerlei zaken die ik toch niet gebruik (ruw terrein, sportmodus en allerlei aparte instellingen) die neem ik aan toch onderhouden moeten worden. Iets wat mij opviel bij eentje (klein detail) was wel de lelijke antenne op de kofferbak, die mij deed denken aan een transistorradio en tegelijk de ouderdom verraadde. Maar misschien is zo'n detail aanpasbaar -daar zou ik hem niet voor laten.
Ik wil niemand die hem eventueel zou rijden beledigen, maar de oudere volgens mijn garage oerdegelijke Toyota Avensis (sedan) vind ik eigenlijk weer een soort saaiheid uitstralen. Misschien vooral door het geel-oranje display en de robuste vormen van interieurafwerking. Een versie met houtlook vond ik wel weer bijzonder.
 
Na lang zoeken in de buurt (garage max. 45min.) heb ik twee auto's gevonden waar ik interesse in heb. Het gaat om hetzelfde no-nonsense merk en model, maar ik zit toch met het afwegen een beetje te kijken.
Auto 1 : 2007, leder-look zwart;
Auto 2: 2008, niet-leer, íets hogere km-stand (+10.000), meer vermogen dan I en dakraam, beige bekleding-(nep?)hout.
De auto's zijn beide goed onderhouden, recente APK's en ongeveer dezelfde aanschafprijs.
Wat mijn 'probleem' is, is met name één jaar verschil en dat de jongere meer kilometers op de teller heeft en dus het vermogen. Ik ga ervan uit dat meer vermogen ook meer tanken kán betekenen? (1.8/2.2)
 
Intuïtief zou ik eigenlijk gaan voor die van 2008 -als het toch ongeveer dezelfde prijs is-, maar ik dacht een dakraam kan gaan lekken op termijn (hete zomers>rubber, bediening), 2.2 rijdt wel vlot, maar zal ook wel meer moeten tanken en op beige kan ik maar beter geen koffie morsen. Dat zwarte interieur vind ik wel chique uitzien, stoelen stevig, dat beige heeft ook wel iets beschaafds/klassiek. Denk tegelijk dat ik niet te lang moet treuzelen gezien de enorme vraag momenteel.
 
Ik heb niet alle antwoorden doorgenomen maar de BMW E39 met 6 cilinder is wel een aanrader. De 530i (heb ik zelf) wordt door velen gezien als ideale uitvoering. Betrouwbaar, betaalbaar in onderhoud en prestaties die gelijk zijn aan de lichtste 8 cilinder (535i). Met handbak een fijne wagen (mijne is een handbak). Afschrijven doen ze niet meer, de mooiere exemplaren zijn zelfs wat duurder geworden. Ik zou wel voor minstens de 525i gaan. Waar de 8 cilinders nog wel eens problemen met de kettingen en vanossen kunnen hebben de 6 cilinders daar weinig last van. Klepdekselpakkingen zijn een bekend (niet al te duur) probleem. Die moeten wel eens vervangen worden. Roest aan de krikpunten komt ook voor maar is bij een aankoop goed te checken. Hoewel roest geen heel groot probleem is, wel nakijken. Onderdelen nieuw bij de dealer kunnen duur zijn maar daar zijn veel (soms betere) alternatieven voor. Tot dusver is het voor mij juist één van mijn goedkopere auto's om te rijden, buiten de hobbymatige aanpassingen na dan.
 
Nissan Maxima V6, Toyota Camry, honda accord, Peugeot 406, ford Mondeo, Mazda 6, laatste generatie Opel omega. Blijf maar weg bij Dikke duitsers uit die periode (zoals mercedes Audi en vw). Vw groep kampte met nogal wat dure kwaliteits problemen op motorisch vlak vaak. Mercedes hield de hand op de knip wat de totale kwaliteit niet ten goede kwam.

En zoals al gezegd, think outside de box: een Rover 75 is een hele goede auto (ook volgens de anwb) maar je moet dan wel echt iemand mee nemen die weet waar je op moet letten. Sowieso altijd een goed idee om iemand mee te nemen die het echt snapt. De opmerkingen hierboven dat de autos van voor het electronica tijdperk nu ook al zo een 20 jaar zijn en dus per definitie niet meer zo betrouwbaar is onzin. Als ik blind moet kiezen tussen een auto uit ongeveer 2000 of een uit ongeveer 2010 om morgen zo mee naar China te rijden vanaf hier in één ruk dan wordt het zonder twijfel de auto van ongeveer 2000 die je daar zonder ellende gaat brengen.

Succes met je zoektocht
 
In mijn zoektocht naar een oudere sedan stuitte ik op een Hyundai XG30 en Hyundai Sonata. Een kennis bestempelde de XG30 als een speelgoedautootje, maar ik zag een die goed onderhouden is en relatief goedkoop. Technisch en qua interieur vind ik hem wel redelijk uitzien en de (vorm van) de misschien gedateerde kofferbak-ik kijk er toch niet naar als ik rijd, maar deze schijnt ook vrij veel ruimte te hebben. Roest lijkt mee te vallen. Heeft iemand ervaring hiermee? Hij is misschien niet zo robuust als een Duitser, maar voor woon- en werkverkeer toch misschien voldoende als je meestal alleen rijdt of sporadisch eens een collega meeneemt?
 
Zo'n XG is eigenlijk een hele dikke auto, het was toendertijd het topmodel van Hyundai en moest zich meten met de Duite topklasse. Verkijk je dus op de lengte van zo'n apparaat, het is best een sloep van bijna 5 meter lang. De exemplaren die ik nog weleens zie rijden zijn eigenlijk in best goede staat, heb er nog geen een gezien met roest en dat wilt hier in Finland best iets zeggen. Maar het is een grote, zware auto met een luie ouderwetse automaat en een dorstige V6 dus de running costs kunnen best oplopen.
 
Ik zou persoonlijk voor een Sonata gaan, hoe leuk zo'n XG ook is, met 1op 8/9 en een 70 liter tank wordt je ook niet heel vrolijk. Een Sonata doet nog 1/13.
 
Terug
Bovenaan