Ruime gezinsauto (7-zitter?)

Rembrandt zei:
Wil je én een ruime gezinsauto, én een goede caravantrekker, dan is van jouw lijstje de S-max de absolute favoriet.

Of voor de vakantie een andere auto huren. Dat zou zomaar goedkoper kunnen zijn dan het hele jaar in een duurdere auto rondrijden voor die paar dagen dat er een caravan achter hangt.

Dank allemaal voor de goede tips en reacties! Erg waardevol en dit helpt enorm voor het maken van de juiste keuze.

Ik denk dat we voor de Renault Grand Scenic waren gegaan, waren het niet dat er geen 3 zitjes op de achterbank passen. Aldus de fabrikant van onze kinderzitjes. Komt volgens mij omdat er in de Scenic geen aparte stoelen aanwezig zijn, maar 'n 2-zits en een aparte stoel.

Verder hoor ik iedereen praten dat de S-Max zwaarder en dus duurder is in het rijden. Maar als ik motorrijtuigenbelasting en verzekering vergelijk met de i40 dan kom ik per maand zo'n 22 euro duurder uit. Wat per jaar op zo'n 264 euro neerkomt. Natuurlijk heb ik die liever in mijn zak, maar zo'n extreem bedrag is het niet? Volgens mij is de S-Max even zuinig als de i40, misschien iets minder zuinig. Dan is de laatste variabele nog de onderhoudskosten, maar aan de reacties te lezen zou het dat ook niet

Binnenkort gaan we een proefritje maken in iig de S-Max en wellicht de Renault Espace. De Toyota Verso hebben we overwogen, want die hebben mijn ouders. Zeer solide auto, maar ik vind dat de interieurruimte niet overhoud. Ik heb al snel de benen/voeten van de jongens in mijn stoel, als ik de stoel op mijn lengte zet. De Dacia Jogger kunnen we ook eens bekijken, maar dan moeten we ons er erg bewust van zijn dat we daar nooit een caravan vakantie mee gaan hebben haha.

Verkijk je niet op de door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers. Die zijn meestal erg optimistisch en amper zelf te halen. In theorie (volgens de gegevens van de fabrikant) is de Mini Countryman met 1.6 diesel van mijn vrouw zuiniger dan mijn zwaardere Insignia met 2 liter diesel. In praktijk is het andersom. Vooral op de snelweg loopt het verschil op in nadeel van de Mini.

Onderhoudskosten van een Ford zijn laag, is mijn ervaring. Slechts elke 20000km een beurt en geen problemen.
Als je keer schade krijgt, zijn de onderdelen een factor X goedkoper dan Japans. Voorbeeld: schade aan de geluidsisolatie motorkap door een marter: Ford 5 tientjes, Toyota: 250€.
Probeer en een te vinden met adaptive cruise control. Werkt fantastisch.

Daar ben ik weer :). Inmiddels een proefrit gemaakt met de volgende auto https://www.vaartland.nl/occasion/ford/s-max/1-5-ecoboost-titanium-160pk/jj-732-v
Viel zeker niet tegen. Maar de auto zelf had redelijk wat gebruikssporen en staat op winter banden. Voor dat geld moet er beter te krijgen zijn, denken we.

Verder is ons oog nog gevallen op een Renault Espace. Deze met name (of een gelijk model) https://www.viabovag.nl/auto/renault-espace-16-tce-200pk-dynamique-7-persoons-adaptive-cruise-control-camera-head-up-display-stoelverwarming-elektrische-achterklep-m2kk02f
Vooral vrouwlief is er helemaal weg van. We hebben nog geen proefrit gemaakt.

Nu is mijn vraag aan jullie als volgt.
1) Doet de Renault (veel) onder aan de Ford als het aankomt op betrouwbaarheid etc?
2) Voor wat de Espace kost kunnen we dan beter wat anders kopen?

Alvast bedankt allemaal!

ANWB is positief over die Renault. Mooie wagen, rijdt wel iets anders dan de Ford, stoelen op 2e zitrij schijnt iets kleiner te zijn: kijk of het past met je kinderen. Bekijk de testrapporten bij ANWB, occasiontest en reviews op Autoweek.

De Renault Espace staat goed aangeschreven op betrouwbaarheid. Zie de occasiontest van de ANWB en Autovisie. De verschillen in betrouwbaarheid met de Ford zullen vooral afhankelijk zijn van hoe de vorige eigenaren er mee om zijn gegaan.

Wel is dit een exemplaar van het begin van de productie.
Automaten van latere exemplaren hebben een betere koeling, zo lang je geen hele zware caravan trekt dan is dat geen probleem. Bij latere exemplaren vanaf half 2017 is de Multimedia sneller, en heb je Android Auto en Apple Carplay.
De 1.6 motor komt van Nissan en staat bekend als een goede en betrouwbare motor. De auto is voorzien van een Duitse automaat van Magna Getrag.

Zoals bij elke occasion kijk of de auto goed en regelmatig is onderhouden,
of er netjes mee om is gegaan, en kijk of alles goed werkt.

Het voordeel is dat de Renault nieuwer is qua model dan de Ford, maar allebei zijn het wel zware auto's. De Renault bijna 100 kilo zwaarder dan de Ford iets wat je ook terug ziet in de MRB. Als je af kan met een Citroën C4GP die is 300 kilo lichter en heb je een nieuwere auto voor het zelfde geld.

Dank allemaal! Ik heb verschillende reviews gelezen over de Espace, hier op autoweek. Daar was niet iedereen even positief. Tevens de "Renault Espace - Occasion aankoopadvies" video van autoweek was niet alom positief. Goed om te weten dat je inderdaad beter een later model kunt kopen. Dit werd ook benadrukt in de video.

Op het moment zegt het hart de Espace, maar het verstand de S-Max. Ik denk dat we sowieso proef moeten gaan rijden in de Espace.

Verder ga ik ook nog eens proefrijden in de VW Touran. Dit werd al in eerdere reacties afgeraden. Maar ik zat laatst in de VW Golf van mijn schoonmoeder en dat was echt weer heerlijk rijden! Zo ook mijn VW Passat die ik had totdat hij in de prak werd gereden...

De Opel Zafira inmiddels helemaal afgevallen? Aangezien de Touran ook weer in beeld komt kan je de Opel eigenlijk niet negeren, gewoon heel erg veel auto voor je geld.

Zoals dit voorbeeld : Opel Zafira 1.4 Turbo Business Executive

Uit 2017, pas 95.116 kilometer gelopen, mag 1.500 kg trekken en voorzien van alle toeters en bellen waaronder bijvoorbeeld LED/Xenon, Panoramadak en Leer.
Alleen nog wel een trekhaak laten monteren maar dat kan makkelijk aangezien deze maar Euro 18.400 kost ;)

Total Loss zei:
De Opel Zafira inmiddels helemaal afgevallen? Aangezien de Touran ook weer in beeld komt kan je de Opel eigenlijk niet negeren, gewoon heel erg veel auto voor je geld.

Uit 2017, pas 95.116 kilometer gelopen, mag 1.500 kg trekken en voorzien van alle toeters en bellen waaronder bijvoorbeeld LED/Xenon, Panoramadak en Leer.
Alleen nog wel een trekhaak laten monteren maar dat kan makkelijk aangezien deze maar Euro 18.400 kost ;)

Ik zijn helaas twee auto's die ik thuis niet verkocht zijn. Dat is de Zafira en de C4GP. Ik denk dat onze shortlist nu als volgt is.
* S-Max (Al proefgereden en viel niet tegen. Zeker gezien zijn reputatie)
* Espace (Hebben we nog niet proefgereden, maar vrouwlief vind hem het einde afgaande van foto's)
* Touran (Gezien mijn positieve ervaringen met VW)

Ik heb een aantal occasions op het oog, zouden jullie je mening kunnen geven welke de moeite waard zijn? Weder bedankt en ja we gaan natuurlijk eerst nog proefrijden met de Touran en Espace ;)

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/renault/espace/vf15-8069-9u67/

https://broekhuis.nl/aanbod/auto/renault-espace-16-tce-dynamique-7p/30459585

https://www.stern.nl/occasion/p/34918277/renault-espace-tce-200-automaat-initial-paris-7-persoons-r-link-multimedia-navigatiesysteem-panoramadak-bose-surround-sound

https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=4587895&herkomst=gpl

Total Loss zei:

Er zijn helaas twee auto's die ik thuis niet verkocht krijg. Dat is de Zafira en de C4GP. Ik denk dat onze shortlist nu als volgt is, deels op reviews, video's, en proefritjes, ervaringen van anderen etc;
* S-Max (Al proefgereden en viel niet tegen. Zeker gezien zijn reputatie)
* Espace (Hebben we nog niet proefgereden, maar vrouwlief vind hem het einde afgaande van foto's)
* Touran (Gezien mijn positieve ervaringen met VW)

Ik heb een aantal occasions op het oog, zouden jullie je mening kunnen geven welke de moeite waard zijn? Weder bedankt en ja we gaan natuurlijk eerst nog proefrijden met de Touran en Espace ;)

https://www.carnext.com/nl-nl/autos/renault/espace/vf15-8069-9u67/

https://broekhuis.nl/aanbod/auto/renault-espace-16-tce-dynamique-7p/30459585

https://www.stern.nl/occasion/p/34918277/renault-espace-tce-200-automaat-initial-paris-7-persoons-r-link-multimedia-navigatiesysteem-panoramadak-bose-surround-sound

https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=4587895&herkomst=gpl

Vraag me allereerst af hoe je uitkomt bij allemaal importauto's, alleen de 1e die bij Carnext staat is origineel Nederlands, de andere 3 zijn allemaal geïmporteerd ( als je daar geen problemen mee hebt prima maar natuurlijk wel 10x zo goed opletten dan )

Snap verder de Touran tussen de andere keuzes toch al niet echt maar deze heeft sowieso wat vreemde gegevens/data met betrekking tot import, lekker laten staan dus lijkt me, tenzij deze data ( en BPM bedrag ) uit te leggen zijn.

Datum eerste toelating 06-10-2017
Registratie datum goedkeuring (afschrijvingsmoment BPM) 01-12-2021
Datum eerste tenaamstelling in Nederland 30-03-2022
Bruto BPM € 1018

Vanwaar die 4 maanden tussen import en 1e tenaamstelling?

@Total Loss; gewoon gevonden bij gaspedaal.nl en viabovag.nl. Ik heb niet specifiek gezocht op import, dat is inderdaad niet wat ik wil. Daar moet ik beter op letten..

Wat betreft de BMW 2-serie, dat ziet er ook niet slecht uit! Zelfs uit 2019.. erg nieuw nog! Die gaan we ook zeker overwegen. Toch lijkt hij aan de "kleine" kant, maar goed de foto's zullen wel bedriegen....

En ja, het budget is iets opgerekt in de afgelopen weken :)

@Total Loss; gewoon gevonden bij gaspedaal.nl en viabovag.nl. Ik heb niet specifiek gezocht op import, dat is inderdaad niet wat ik wil. Daar moet ik beter op letten..

Kunnen ook heus prima auto's zijn hoor, zeker tegenwoordig zie je het veel vaker vanwege gewoon minder aanbod in Nederland zelf. Persoonlijk zou ik echter nooit een auto kopen die geïmporteerd is, simpelweg omdat historie iets lastiger is ( hoeft niet perse, is ook meer een gevoel ) maar vooral ook dat ik liever niet een ander "de financiële winst gun" van een auto importeren. Dan liever nog zelf rechtstreeks in het buitenland kijken, checken en auto naar Nederland halen, meer zekerheid maar vooral ook, eventuele "winst" van de import is dan voor jezelf en niet voor de tussenpersoon. Geloof ook nog steeds dat je het echt wel merkt later wanneer je zo'n ingevoerde auto gaat inruilen. ( "Ja maar Meneertje, deze auto is ingevoerd, is echt wel minder waard dan een origineel Nederlandse auto ) Nogmaals, is mijn persoonlijk gevoel hoor.

Maar gewoon even het kenteken meteen door www.rdw.nl jassen om de historie een beetje in te zien is heel makkelijk en snel zelf te doen! Weet je in ieder geval hoe of wat ( aantal vorige eigenaren bijvoorbeeld, nieuwprijs, etc. ) (y)

Ja ga ik zeker doen, bedankt! Trouwens, ik zie al waarom de BMW 2-serie al eens eerder is afgevallen.. ik denk niet dat er twee peuterzitjes en 1 maxi-cosi passen op de achterbank. Of ik moet de 6 of 7e zit gaan gebruiken. Moet ik 'n keer uitproberen, maar ik denk van niet. Hetzelfde geld denk ik voor de Nissan.

Total Loss zei:
Snap verder de Touran tussen de andere keuzes toch al niet echt...
Kun je dit nog uitleggen trouwens?

Vergeleken met de andere keuzes toch wel een achterhaalde oude auto, klasse lager/kleiner ook dan de andere kanshebbers, bovendien ( zeker in de beginjaren ) niet meer dan middelmatig wat betreft betrouwbaarheid etc, dat zit met de nieuwere TSI's en DSG's wel goed geloof ik maar in de basis is de Touran natuurlijk gewoon echt wel op leeftijd en dat merk je aan alles ( vergelijk bijvoorbeeld die interieurs/dashboards maar eens met elkaar en de connectiviteit/multimedia opties, veiligheidsvoorzieningen etc. )

Bij een budget van tot € 30.000 kun je ook de Espace TCe225 met 1.8 motor die in 2018 op de markt kwam kiezen. De VW Touran is import let dus op of de kilometerstand klopt, en eventueel schade verleden.

ak2 zei:
Bij een budget van tot € 30.000 kun je ook de Espace TCe225 met 1.8 motor die in 2018 op de markt kwam kiezen. De VW Touran is import let dus op of de kilometerstand klopt, en eventueel schade verleden.

Los van de leeftijd en een andere motor biedt het nog andere voordelen (of is die motor echt veel beter dan de 1.6?) Anders bespaar ik liever wat en ga ik voor een model uit 2017

mvelthov zei:
ak2 zei:

Los van de leeftijd en een andere motor biedt het nog andere voordelen (of is die motor echt veel beter dan de 1.6?) Anders bespaar ik liever wat en ga ik voor een model uit 2017
Het nadeel momenteel is dat er maar 2 te koop staan die in Nederland geleverd zijn en dat zijn dan ook nog 2 zwarte auto's dus iets om rekening mee te houden.

Een Mazda6 stationwagen is een goed idee kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ook met grotere kinderen is dit een prima keuze, want de middelste plek op de achterbank is goed te gebruiken.
Dit omdat je hierbij je voeten ook goed kwijt kunt, omdat de middentunnel niet al te hoog is.
Dit viel mij bij andere auto's (zelfs een V70) zwaar tegen.

mvelthov zei:
ak2 zei:

De 1.8 is gewoon een wat zwaardere motor die ook in de Megane RS en en Alpine A110 zit. Zowel de 1.6 als 1.8 zijn prima keuzes.

Mountainrunner zei:
Een Mazda6 stationwagen is een goed idee kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ook met grotere kinderen is dit een prima keuze, want de middelste plek op de achterbank is goed te gebruiken.
Dit omdat je hierbij je voeten ook goed kwijt kunt, omdat de middentunnel niet al te hoog is.
Dit viel mij bij andere auto's (zelfs een V70) zwaar tegen.

Het probleem is voornamelijk dat het nog jonge kinderen betreft. Een tweeling van 3 jaar oud en nog een baby die in juli komt. Dus er moeten echt 3 kinderzitjes op een rij kunnen. Waarbij het liefste de maxi cosi aan de zijkant.. ivm de baby erin en eruit halen. Dus een hoge auto is daarmee ook wel een pré.

Ik zou toch eens naar de laatste Renault Grand Scenic kijken, amper kleiner dan de Espace, wel veel meer aanbod.

vertmaori zei:
Ik zou toch eens naar de laatste Renault Grand Scenic kijken, amper kleiner dan de Espace, wel veel meer aanbod.
Zou ik ook doen, hij is 200 kilo lichter en voor 30k heb je een 2021 auto.

Die stond ook op mijn shortlist, maar volgens mij heeft deze geen 3 aparte stoelen op de achterbank. Maar 'n bankje. Ik weet dus niet zeker of dat past met 3 kinderzitjes... moet ik n keer gaan proberen :)

mvelthov zei:
Die stond ook op mijn shortlist, maar volgens mij heeft deze geen 3 aparte stoelen op de achterbank. Maar 'n bankje. Ik weet dus niet zeker of dat past met 3 kinderzitjes... moet ik n keer gaan proberen :)
Heb even gekeken, maar hij heeft gewoon 3 stoelen of het ook ruim genoeg is weet ik niet.

Frits79 zei:
mvelthov zei:
Heb even gekeken, maar hij heeft gewoon 3 stoelen of het ook ruim genoeg is weet ik niet.

Misschien heb je gelijk, ik zou het sowieso moeten passen. Maar als je de foto's onder ziet dan zie je, vooral vanaf de achterkant dat het 1.5 stoel betreft. Er zijn zo ook maar 2x top tether aanwezig. Dit liet mij geloven dat 3 kinderzitjes nauwelijks (of niet) gaan passen.

29874072-17.jpg

29874072-11.jpg

Waarbij je bij de Espace een ander beeld ziet:

ZJ075S_13_1.jpg

ZJ075S_15_1.jpg

Dat klopt, maar ik zou de GS niet uitsluiten en zeker eens gaan passen. De kosten van een Espace liggen een stuk hoger.

Zeker gaan passen, en als je een GS zoekt, eentje zoeken zonder die opklaptafeltjes aan de voorstoelen. Die zitten vreselijk in de weg. Ik heb ze in mijn gewone Scenic, je kunt er niks mee. De interieurbreedte achterin is volgens Carbase 1400mm om 1460mm. Toen ik in oktober ging meten was het verschil tussen de armleuningen in de achterdeuren nog geen 20mm... de breedte in carbase wordt op schouderhoogte gemeten.

vertmaori zei:
Zeker gaan passen, en als je een GC zoekt, eentje zoeken zonder die opklaptafeltjes aan de voorstoelen. Die zitten vreselijk in de weg. Ik heb ze in mijn gewone Scenic, je kunt er niks mee. De interieurbreedte achterin is volgens Carbase 1400mm om 1460mm. Toen ik in oktober ging meten was het verschil tussen de armleuningen in de achterdeuren nog geen 20mm... de breedte in carbase wordt op schouderhoogte gemeten.
Ik zou wel voor een GS gaan, Gran Coupes zijn niet heel ruim. 😉
Maar maten op papier en wat je er mee kan zijn 2 verschillende dingen.

Frits79 zei:
vertmaori zei:
Zeker gaan passen, en als je een GC zoekt, eentje zoeken zonder die opklaptafeltjes aan de voorstoelen. Die zitten vreselijk in de weg. Ik heb ze in mijn gewone Scenic, je kunt er niks mee. De interieurbreedte achterin is volgens Carbase 1400mm om 1460mm. Toen ik in oktober ging meten was het verschil tussen de armleuningen in de achterdeuren nog geen 20mm... de breedte in carbase wordt op schouderhoogte gemeten.
Ik zou wel voor een GS gaan, Gran Coupes zijn niet heel ruim. 😉
Maar maten op papier en wat je er mee kan zijn 2 verschillende dingen.

In de laatste generatie superb kun je ook een gran coupe in zien, en geloof mij die is ruim

Blijkbaar is mijn profiel van jaren geleden verlopen, dus maar ff een nieuwe aangemaakt voor deze discussie.

In 2018 stond ik voor het zelfde dilemma. Had een superb combi 2, maar daar konden geen 3 kids op de achterbank. Uiteindelijk toen voor een Citroen C4 grand Picasso gegaan (private lease). Ik zocht toen ook een auto met 3 isofix op de achterbank en die waren toen al zeldzaam. Slechts de S-Max, Peugeot 5008, C4 Picasso en Renault espace voldoen hier aan.

Waarom weet ik niet, maar Renault is bij de Grand scenic afgestapt van individuele achterstoelen (en heeft nu een normale achterbank die slechts lijkt op 3 stoelen met maar 2 isofix).

Toentertijd heb ik ook dit Spaanse filmpje gekeken :
Filmpje kinderstoelen test

De private lease loopt af en helaas krijg ik niet de kans om de C4 over te nemen, dus ik kijk ook naar een S-Max /Galaxy of 5008 (gewoon om iets anders te willen) voor de kids van 3, 5 en 7. De espace vind ik fantastisch qua looks, maar als ik op het Renault forum lees welke issues gebruikers hebben van het laatste type espace:( zo zonde..

Succes met je keuze!

Bas Be zei:

Ik lees je reactie nu pas! Beviel de C4GP je wel?
Wij hebben inmiddels proefgereden in een S-Max zoals eerder vermeld. En vandaag toevallig in een Espace. Beide autos bevielen wel, waar de Renault de voorkeur heeft. Uiterlijk en meer luxe zoals bijvoorbeeld een automaat geeft de doorslag. Maar ik schrik dan wel weer waar je mee eindigt, welke issues hebben deze gebruikers? En welk bouwjaar, want in ben op tips uit dit topic specifiek gaan zoeken naar bij. 2018 en nieuwer.
5008 is trouwens geen optie voor ons door zijn laag trekgewicht.

Voor wie het nog interesseert, hier nog een update.
Vandaag naar een groot occasioncentrum geweest en allerlei modellen bekeken, maar voornamelijk gepast met de drie kinderzitjes. Conclusie: wat een drama! Van de Skoda Kodiaq, VW Passat tot Renault GS de stoeltjes passen er in, maar het is enorm passen en meten en het is enorm gepropt. Hierbij ook de conclusie getrokken dat we sowieso een hoge instap willen. Omdat elke keer 3 (2 van 3 en een baby) kinderen te bevestigen bij een laag model héél snel gaat vervelen.
Ook hebben we nog naar de Zafira gekeken, maar ook die hield niet over in de breedte. Tevens vindt vrouwlief de stoelen niks. Het waren overdreven kuipstoelen zeg maar.

We overwegen sterk een Renault Espace uit 2018. Maar inmiddels zijn we bij modellen beland die €35k kosten. We hebben inruil, maar dan moeten we alsnog ruim 22k bijbetalen.

We zijn nog van plan om toch nog een keer naar 'n C4 Grand Spacetourer te gaan kijken. Want als ik het goed begrijp is dat de opvolger van de C4GP welke wij destijds hebben proefgereden? En wellicht VW Touran. Als deze in de buurt staan. Eventueel nog een keer een S-Max, maar ik merk eigenlijk wel dat ik een automaat meer en meer een must begin te vinden. En de S-Max-en zijn al dun bezaaid, laat staan eentje met een automaat...

Mocht iemand nog een goed idee binnen schieten dan hoor ik het uiteraard graag! Ik heb volgens mij wel alle mogelijke opties overwogen, denk ik?

Als je geen mooie/goede S-Max kan vinden kan je ook nog naar een Galaxy kijken, iets minder sportief maar ruimer en ook met automaat.

De c4 grand spacetour is puur een naamswijziging van de grand Picasso, wellicht hier en daar kleine wijzigingen , o.a volgens mij een 8 traps automaat ipv 6 traps.

Bij de kia carens is de middelste bank verschuifbaar, maar weet niet of ik die al getipt had.

Galaxy's neem ik ook altijd mee in de zoekopdracht, maar dat lijken er ook weinig te zijn (met automaat). Ik heb er echter maar 1 nodig o_O

Kia Carens is al getipt, maar volgens mij viel die af door een relatief laag trekgewicht en dat ik wat anders wil. Op het moment rijden we een i40.

C4 Grand ST gaan we zeker nog bekijken. Volgens mij heeft deze een 8 traps automaat inderdaad.

Misschien heb ik het al gevraagd, maar hoe kijkt iedereen tegen importeren aan? Via een website bijv. zodat je kunt vissen uit een wat groter aanbod (zoals in Duitsland)?

Mijn vader heeft nu 2x een geïmporteerde auto gehad en 2x zonder problemen, je ontkomt er tegenwoordig steeds minder aan het aanbod in Nederland is te klein.
Nou is het bij de meeste normale auto's ook minder interessant om de teller terug te draaien de winst is te klein.

Als je de wens voor een eigen caravan laat varen en je geeft niets om rijbeleving, dan is een Toyota Prius+ een optie.
Wel zuinig.
Er zijn best wel wat alternatieven voor het zelf sleuren van een caravan, trouwens.

spoiler alert zei:
Als je de wens voor een eigen caravan laat varen en je geeft niets om rijbeleving, dan is een Toyota Prius+ een optie.
Wel zuinig.
Er zijn best wel wat alternatieven voor het zelf sleuren van een caravan, trouwens.

Over welke alternatieven heb je het dan?

mvelthov zei:
spoiler alert zei:
Wel zuinig.

Denk dat de alternatieven inmiddels allemaal wel genoemd zijn.

mvelthov zei:
We overwegen sterk een Renault Espace uit 2018. Maar inmiddels zijn we bij modellen beland die €35k kosten. We hebben inruil, maar dan moeten we alsnog ruim 22k bijbetalen.
Maar ze zijn ook voor 30k wel te vinden. Dit exemplaar staat bij de Renault dealer, komt met 12 maanden garantie en is een 7-persoons: https://www.autowereld.nl/renault/espace/tce-225-intens-7p-rijklaarprijs-inclusief-bovag-afleverpakket-t-w-v-euro-695-36438692/details.html

mvelthov zei:
Misschien heb ik het al gevraagd, maar hoe kijkt iedereen tegen importeren aan? Via een website bijv. zodat je kunt vissen uit een wat groter aanbod (zoals in Duitsland)?
Importeren is helemaal niet gek, zolang je de historie maar na kunt gaan en als je bij een officiele dealer koopt zal er niet aan de auto gerommeld zijn. Je kunt het zelf doen of volledig laten verzorgen door bedrijven als DasImport.nl en MrWheelson.nl. Als ik zo even snel kijk lijkt het qua prijs overigens niet heel veel uit te maken.
https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/renault/espace/v/initiale-paris-2018-benzine-2569714
https://www.dasimport.nl/auto-importeren/renault/espace/initiale-paris-importeren-7649436

Het aanbod is in Frankrijk wellicht groter maar ik ken geen bedrijven die de import vanuit Frankrijk voor je verzorgen. Bijna alle import bedrijven lijken gericht op Duitsland. Hier iemand die wel een importbedrijf kent dat ervaring heeft (of beter nog: gespecialiseerd is in) import uit Frankrijk?

R Wolters zei:
Rembrandt zei:
Wil je én een ruime gezinsauto, én een goede caravantrekker, dan is van jouw lijstje de S-max de absolute favoriet.

Of voor de vakantie een andere auto huren. Dat zou zomaar goedkoper kunnen zijn dan het hele jaar in een duurdere auto rondrijden voor die paar dagen dat er een caravan achter hangt.

Ze willen sowieso een ruime auto voor de 3 kinderen i de kinderstoeltjes. Dit snap ik met 2 kinderen overigens heel goed. Wat een ge*** altijd. Wij hadden wel een stoeltje die je een kwartslag kon draaien. Dan hang je wat minder in de auto.

Bij Sutherland in Heereveen staat een mooie S-Max te koop. Voldoet geheel aan de eisen...
S-Max

Auto encyclopedie zei:
mvelthov zei:
spoiler alert zei:
Wel zuinig.

Denk dat de alternatieven inmiddels allemaal wel genoemd zijn.

Ik doelde meer op de alternatieven voor het zelf sleuren van een caravan.

Maar klopt, we hebben ons budget verder opgerekt naar ~35k. Inmiddels is de kleine vandaag geboren, dus ik kan ook niet lang meer twijfelen. Of ik moet een tijd moeilijk gaan doen met een zitje voor in en mama op de achterbank.

Ik ga nog naar de S-Max kijken. Zo ik snel kon zien was dit wel een 5zits? Of heb ik dit verkeerd. En ik weet niet wat het is maar stiekem ook wel gevallen voor het design van de Espace. Ook zal ik nog een blik werpen op de Espace die is gedeeld.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Terug
Bovenaan