[Opinie] Autobrede verlichting gaat te ver...

QV XR

Net ingestapt
Er komen steeds meer merken en modellen op de markt die een achterlicht hebben dat helemaal van links naar rechts loopt. Behalve het feit dat ik het spuuglelijk vind, vind ik het vooral erg storend en afleidend. Het beginnen zo langzamerhand halve kermisattracties te worden. Bovendien wordt het verschil tussen links en rechts zo minder duidelijk en ook afstand/diepte inschatten wordt hiermee niet makkelijker.

Als je dit 20 jaar geleden zelf (op exact dezelfde manier) op je auto had gebouwd werd je direct van de weggeplukt en nu 'mag' het ineens, omdat premium merken de keuringsinstanties hebben weten te overtuigen. Ik weet niet of dit op Europees niveau wordt bekeken, maar ik kan me voorstellen dat als Audi het er in Duitsland doorheen krijgt de instanties in Nederland daar dat niet tegenin gaan... Overigens is het premium er al snel vanaf als Kia's het ook hebben :D

Ik zie zelfs sommige VW's die ook aan de voorkant een ledstrip over de hele breedte hebben. Waar houdt dit op?

Ben ik de enige die dit een onverstandige ontwikkeling in autoland vindt?

QV XR zei:
Ik weet niet of dit op Europees niveau wordt bekeken

Nee, verschilt per gehucht:rolleyes:. Wat denk je nou zelf, natuurlijk heeft een auto een Europese typegoedkeuring...

Prachtige ontwikkeling overigens, meer zichtbaarheid is altijd beter. Maakt de auto ook optisch breder. Top!

EclecticBlue zei:
QV XR zei:
Ik weet niet of dit op Europees niveau wordt bekeken
Maakt de auto ook optisch breder. Top!
Dit vind ik dus juist niet, zeker als ze wat verder weg rijden. Dan wordt die lijn een vage vlek terwijl 2 losse lampjes altijd onderscheidbaar blijven.
Bedankt voor je sarcasme trouwens! Onnodig.

Mooi vind ik het ook niet, maar ik kan mij er ook niet druk om maken en storend vind ik het al helemaal niet.

Ergens in de 80er jaren mocht ik genieten van een FIAT Uno Turbo i.e. Die kon je van voren optisch lekker breed maken door met je mistlampen aan te rijden. VET COOL !! Heeft me wel flink wat bekeuringen gekost, want mag niet. En dat wist ik. Maar gewoon stoer. Uiteindelijk toch wel afgeleerd. Die rage is blijkbaar helemaal terug !! Waar ik 's ochtends in het pikkedonker nu niet alleen mensen waarschuw die blijkbaar genoeg hebben aan hun dagrijverlichting en dus sch**t hebben aan het verkeer achter hun, zijn nu ook de mistlampen ( breedstralers, bermlapmen geef t een naam ) weer helemaal hip ! En als je het ruig wil doe je gewoon de stadsverlichting aan en dan die lekkere mistpitten. Ik snap er niks meer van. En van die brede achter ( en nu ook voor ) LED balken slaan nergens op. Men wil in autoland steeds meer laten zien dat ze lekker gek kunnen doen met hun verlichting. En inderdaad ALLES schijnt ook te mogen. DRL in de meest rare vormen en veel te fel waardoor je de indruk krijgt je verlichting aan te hebben. Dus ik zeg weer een beetje normaal doen met al die kerstverlichting EN op alle auto's standaard lichten aan. En voor grootlicht een toets op het stuur. Scheelt weer een hendel. Zo..... En voor iedereen hele fijne dagen gewenst !!!!

Ik vind veel design-nieuwtjes van o.a. Audi c.s.niet om aan te zien, het wordt allemaal steeds protseriger, maar de ledverlichting over de volle breedte, ja ik vind het wel geskaagd. Dat mijn auto's het niet hebben, vind ik dan ook weer prima.

Ofwel: boeien!!

QV XR zei:
Als je dit 20 jaar geleden zelf (op exact dezelfde manier) op je auto had gebouwd werd je direct van de weggeplukt

Mercury kwam er destijds mee weg met de Sable ;)

Maar inderdaad, ik zie de laatste tijd nieuwe Golfjes met verlichting over de hele breedte aan de voorkant. Kost je €100,- zo’n verbindende ledstrip.
Ik erger mij er niet aan.
Wel aan die Pipo’s die met mist overdag hun verlichting op automatisch laten staan waardoor ze vaak aan de achterkant geen enkele vorm van verlichting meer hebben.
Dan liever een hele kermis aan verlichting van links naar rechts!

ENTE zei:
QV XR zei:
Als je dit 20 jaar geleden zelf (op exact dezelfde manier) op je auto had gebouwd werd je direct van de weggeplukt

Wel aan die Pipo’s die met mist overdag hun verlichting op automatisch laten staan waardoor ze vaak aan de achterkant geen enkele vorm van verlichting meer hebben.
haha true :) Dat wordt als maar erger. Ook als het hard regent of zelfs als het mistig is zie je gewoon veel mensen die zonder verlichting rijden: Want "Ik heb automatische verlichting dus stop ik zelf met nadenken". Maargoed das eigenlijk materiaal voor een ander topic :)

Ontwerparmoede.
Sommige forummers hun favoriete merk gaat erin mee en dan kunnenze niet anders dan het vooruitgang noemen o_O.
Bij de 911 vind ik het nog geslaagd. Bij VW is het echt armoe troef en Mercedes wilt blijkbaar van haar wagens zo snel mogelijk rijdende discotheken maken. Verkoopt waarschijnlijk goed in het Midden en Verre Oosten.

De ‘lopende’ knipperlichten mogen wat mij betreft op diezelfde hoop gegooid worden.
Zo’n knipperlicht moet vooral duidelijk zijn. Zo’n geleidelijk oplichtend ding is dat een pak minder dan een duidelijk aan-uitsignaal.
Als dan nog eens bij zo’n kerstboomachterverlichting de stoplichten oprichtten, is het knipperlicht bijna niet meer te onderscheiden.
BMW en Volvo (vermoedelijk geen toeval bij deze laatste) bv. houden op dat vlak tot nu toe de boot af. Hopelijk houden ze dat zo!

QV XR zei:
ENTE zei:
QV XR zei:

haha true :) Dat wordt als maar erger. Ook als het hard regent of zelfs als het mistig is zie je gewoon veel mensen die zonder verlichting rijden: Want "Ik heb automatische verlichting dus stop ik zelf met nadenken". Maargoed das eigenlijk materiaal voor een ander topic :)

Je kunt het ook anders stellen, waarom de fabrikanten niet gewoon de achterlichten mee schakelen, met de dagrijverlichting. Heeft overigens weinig te maken met automatische verlichting, want dat schakelt gewoon het dimlicht/grootlicht en das altijd met achterlicht.
Als je geen automatisch dimlicht hebt, moet je het met de hand in schakelen en daar zijn hele volksstammen ook te lui voor, net als het gebruik van de richtingaanwijzers.

Kan me er overigens niet druk om maken, of het nu 2 aparte lichten zijn of over de volle breedte, gaat er vooral om, dat je gezien wordt.

Gewoon briljant zouden ze bij meer auto’s moeten maken (y) (wel aan de achterzijde)

Persoonlijk aan de voorzijde als bij de Golf vind ik niet mooi.
Maar ach smaken verschillen, de slagtanden van Peugeot vind de ene ook mooi en de ander zwaar irritant

Zolang het goedgekeurd wordt dikke prima
Maar zoals hierboven reeds genoemd wel effe de lichten aan doen bij mist en regen en niet altijd op de automatische stand laten staan.

Ach en die droef toeters met de breedstralers :) ach was vroeger 20 jaar geleden niet anders deed ik hetzelfde

Smaken verschillen, de één houdt van dat soort kitsch verlichting en de ander wat meer van minimalistisch..... even strikt persoonlijk gezien hoeft dat led-feestje van mij ook absoluut niet.
Ik bekijk het maar van de positieve kant: je kunt nu in ieder geval wel goed zien dat je niet meer tussen die 2 rode lampjes door kunt rijden. (en een andere zinnige reden voor een autobreed achterlicht kan ik mij ook niet bedenken)

Ik kan het mis hebben maar volgens zijn er best wat nieuwe auto's van de laatste jaren die dagrijverlichting op de plek van de mistlampen hebben. Daardoor lijkt het alsof ze mistlampen aanhebben.

Is het niet gewoon een zaak of je jezelf zichtbaar maakt of niet? Of je richting aangeeft of niet? Of je met een zoeklicht mensen verblindt of met een kaarslichtje aangeeft waar je rijdt?

Customizen is al van de tijd dat pk's echt uit paardebenen kwamen en fabrikanten hebben dat al eeuwen geleden opgepakt.

Ik vind het wel makkelijk dat auto's tegenwoordig ook 's nachts herkenbaar zijn.

Van mij hoeft ook niet echt maar aan de achterkant is het nog wel OK, aan de voorkant is wel belachelijk en ook ongewenst als je het mij vraagt.

iDS zei:
De ‘lopende’ knipperlichten mogen wat mij betreft op diezelfde hoop gegooid worden.
Zo’n knipperlicht moet vooral duidelijk zijn. Zo’n geleidelijk oplichtend ding is dat een pak minder dan een duidelijk aan-uitsignaal.
Als dan nog eens bij zo’n kerstboomachterverlichting de stoplichten oprichtten, is het knipperlicht bijna niet meer te onderscheiden.
(..)

Eens, neem bijvoorbeeld de Peugeot 20(0)8 met dubbel dimlicht. Als dat brand is het lekker fel.. maar dan is het, kennelijk, goedgekeurd dat de richtingaanwijzerlamp in het midden onder die felle lampen zit. Dat oranje valt (voor mij) dus helemaal wég in het beeld van de koplampen.
Let er in deze donkere tijd maar eens op..als zo'n leeuw je tegemoet komt rijden en linksaf wilt slaan.. en jij denkt: waarom stopt die knakker nou?
Blijkt er ergens onderin de koplamp unit een oranje gloed te knipperen..o_O

Ik vind dat TS het prima samenvat: kermisattracties.

Het geeft een duidelijk verstorend beekd in het verkeer. Volkomen onnodig en nutteloos. Maar dat modetrends boven veiligheid en practisch nut gaan is al een tijdje aan de gang.

Maar 'de buurman heeft het ook' is dan weer van vroeger. Dat is een blijvertje

Ben het er wel mee eens. Het gaat om de zichtbaarheid, niet om verstoring. Achter vind ik het iets minder storend maar wel wat overdreven. Vooral bij de VW's vind ik die strip voorop gewoonweg irritant. LEDjes zijn vaak al wat fel.

MCW 84 zei:
Ben het er wel mee eens. Het gaat om de zichtbaarheid, niet om verstoring.
Janneman zei:
Ik vind dat TS het prima samenvat: kermisattracties.

Het geeft een duidelijk verstorend beeld in het verkeer. Volkomen onnodig en nutteloos. Maar dat modetrends boven veiligheid en practisch nut gaan is al een tijdje aan de gang

Tja, de nieuwe voiture moet wel onderscheidend zijn en of dat met kerstballen aan de trekhaak of met kerstboomverlichting gebeurt lijkt minder van belang.

Ik ben het er wel mee eens dat de zichtbaarheid van andere verkeersdeelnemers en signalen met al dat lichtgeweld minder wordt. Maar, de rare-loop-knipperlichtjes worden vaak wel gebruikt terwijl de aan-uit knipperlichtjes soms opvallend lang uit blijven.

Het is als de praktische spijkerbroek die naast de protserige pantalon hangt. Sommigen prefereren de spijkerbroek, anderen de pantalon.

Ik vind het wel mooi, niet bij alle modellen en het moet inderdaad niet té fel worden of verwarrend.

Deze al gezien?
ONRYtIc.jpg

Alles draait om zichtbaar zijn. Ik moet zeggen het kan mij wel bekoren. Ik heb niet voor niets de Max genomen. Beste bak licht en erg prettig als berijder. Ik heb led op zowel de Kodiaq als de ID3 zitten. Ik zou geen Xenon meer willen.

michel1975 zei:
Ik heb led op zowel de Kodiaq als de ID3 zitten. Ik zou geen Xenon meer willen.
Het gaat in dit topic over de passieve verlichting. Niet de hoofdverlichting die je gebruikt om zelf dingen te zien. Een witte ledstrip in je motorkop draagt daar niet aan bij.

marcel21674 zei:
Je kunt het ook anders stellen, waarom de fabrikanten niet gewoon de achterlichten mee schakelen, met de dagrijverlichting.

Heb nu net een nieuwe.
Die heeft ook enorm brede verlichting achter en rijkelijk aanwezige dagrijverlichting aan de voorzijde (om het on- topic te houden ;)) ; die heeft dat dus wel! Achterlichten zijn altijd aan, ongeacht de instelling.
Volgens mij zou dat een wetsvoorstel worden vanaf 2015. Maar 100% zeker weet ik dat niet. Kan ook zijn dat ze het te druk hadden in Den Haag.

Ik zelf heb daar niets op tegen. Zelf vind ik (zoals laatst benoemd in een ander topic) al die aftermarket getunede 'youngtimers' verschrikkelijker om tegen te komen. Slecht ingebouwde xenon verlichting die verblinden, zelf ingebouwde dagrijverlichting die te zwak verlicht maar dus wel gebruikt wordt i.p.v. standaard halogeen dimlicht bij slecht weer. Dat soort zaken. Om dus nog maar niet te beginnen over die altijd brandende oranje verlichting onder de koplampen waarover gediscussieerd... Ook vind ik het verwarrend dat bij die grote US uitvoeringen van busjes of SUV's, er geen oranje knipperlicht is. Het achterlicht knippert ook (feller) rood aan de betreffende zijde, wat zodoende dus weer verward kan worden met het remlicht.

Rp 3130772 zei:
Ook vind ik het verwarrend dat bij die grote US uitvoeringen van busjes of SUV's, er geen oranje knipperlicht is. Het achterlicht knippert ook (feller) rood aan de betreffende zijde, wat zodoende dus weer verward kan worden met het remlicht.

Een knipperlicht knippert (vandaar de naam ;) ), een remlicht niet, dus zo moeilijk niet om het verschil te zien. Veel duidelijker m.i. Dan die lopende lichtjes, die lijken bijna stiekem aan te gaan.

Oke, bedankt voor jouw oordeel op mijn eigen perceptie.
Die oplopende (Audi) knipperlichten vind ik niet moeilijk waar te nemen, net als de pulserende Mazda knipperlichten. De oranje kleur maakt het m.i. onderscheidend. Door de afwijkende 'stoere' knipperlichten is het doel wel behaald dat de bestuurders deze tegenwoordig ook gebruiken :)

^^ zal per model verschillen..
Ik reed gisteren, in het donker, achter een e-tron Sportback.. eind van mij af.. dan zie je een dikke LED streep rijden.. okay, kán nog net, vind ik.
Maar ja.. als zo'n auto dan moet remmen.. springen er op de hoeken een paar LED'jes aan.. en dan gaat er ook nog iets knipperen (richtingaanwijzer). Het valt allemaal weg tegen die LED strip, vind ik.

Maar ach.. heb je al eens achter een Kia EV6 in het donker gereden?
Mán, dat is werkelijk waar een breed bek kikker van achteren.. met treurende mondhoeken. Best sneu eigenlijk.

QV XR zei:
michel1975 zei:
Het gaat in dit topic over de passieve verlichting. Niet de hoofdverlichting die je gebruikt om zelf dingen te zien. Een witte ledstrip in je motorkop draagt daar niet aan bij.
Dat zorgt er wel degelijk voor dat je overdag ook beter zichtbaar bent. Dat jij iets onzinnig vindt betekend nog niet dat dat zo is. Begint hier een beetje een oude mannensoos te worden. Niet alles was vroeger beter. Dat het niet je smaak is. Sois.

Gaat het te ver? Da's smaak, maar als het om veiligheid of duidelijkheid gaat zie ik geen bezwaren. Het wordt pas vervelend als andere functies minder zichtbaar worden, zoals de hierboven genoemde richtingaanwijzer van de Peugeot 20(0)8. Ook een model van Volkswagen heeft hier last van, uit mijn hoofd is het de Passat.

En dan de smaak: de ledstrips achter zijn vaak wel redelijk goed uitgevoerd, al zie je vooral bij Kia (ProCeed) dat de verlichting niet over de gehele lengte even fel brandt. Bij de VW ID's en Mercedes EQ's lijkt dat ook aan de voorzijde niet vanuit elke hoek helemaal goed te gaan. In plaats van flitsend en vernieuwend ziet het er daardoor vooral wat goedkoop uit.

Ik heb nu ook paar keer de EQC of iets anders in het donker gezien. Ik vind het, net als bij de ID-serie, niks toevoegen door LED-strip en idd komt het juist goedkoop en aanstellerig over.

michel1975 zei:
QV XR zei:
michel1975 zei:
Dat zorgt er wel degelijk voor dat je overdag ook beter zichtbaar bent. Dat jij iets onzinnig vindt betekend nog niet dat dat zo is. Begint hier een beetje een oude mannensoos te worden. Niet alles was vroeger beter. Dat het niet je smaak is. Sois.

Geloof je nu echt zelf wat je schrijft? Als je met die ‘eyeliner’ rond de koplampen van een ID3 dat ding niet ziet aankomen, dan zal die strip tussen de koplampen niet veel meer toevoegen. Of gaat VW ervan uit dat er wel eens een onderdeeltje defect geraakt en heeft daarom wat extra LEDs voorzien?:)

Nee, ik vind her er erg over the top, goedkoop uitzien. Misschien kan in hetzelfde pakket een vossenstaart voor aan de spiegel geleverd worden?

iDS zei:
michel1975 zei:
QV XR zei:
michel1975 zei:

Geloof je nu echt zelf wat je schrijft? Als je met die ‘eyeliner’ rond de koplampen van een ID3 dat ding niet ziet aankomen, dan zal die strip tussen de koplampen niet veel meer toevoegen. Of gaat VW ervan uit dat er wel eens een onderdeeltje defect geraakt en heeft daarom wat extra LEDs voorzien?:)

Nee, ik vind her er erg over the top, goedkoop uitzien. Misschien kan in hetzelfde pakket een vossenstaart voor aan de spiegel geleverd worden?
Zoals ik al zei een oude mannensoos. Het gaat je allemaal te snel? Dat je het niet mooi vind is prima. Gelukkig hebben we allemaal wat te kiezen. Maar overdag draagt het wel degelijk bij aan de zichtbaarheid.

Hij heeft wel een punt. Het zou eigenlijk vreemd zijn om de oude styling van verlichting aan te houden met de mogelijkheden die er zijn met LED.

Misschien zien we over 10 jaar helemaal geen verlichting zoals we die tot voor kort kenden.

MCW 84 zei:
Zoals ik al zei een oude mannensoos.

Nee is gewoon een mening. Jouw gedram over oude mannen is gewoon een zwaktebod.
Lees je eigen bijdrage nog even terug toetsenbordridder. Iedere vernieuwing hier wordt bij voorbaat al verafschuwd onder het mom dat vroeger alles beter was. Je kan er ook in blijven hangen. Ook ik heb een zekere hang naar nostalgie. Alleen de tijd dat je met pa en ma al rokend los op de achterbank naar Spanje reed in een 2cv zijn gelukkig voorbij.

Hij heeft wel een punt. Het zou eigenlijk vreemd zijn om de oude styling van verlichting aan te houden met de mogelijkheden die er zijn met LED.

Jij vind dat hij een punt heeft... Wat is "ouwe styling"? Met DRL is er al veel veranderd en geloof niet dat daar veel tegen zijn. Zo'n brede strip voorop is gewoon een modeding om meer eigen signature te geven. Zie niet in wat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

michel1975 zei:
MCW 84 zei:

Lees je eigen bijdrage nog even terug toetsenbordridder. Iedere vernieuwing hier wordt bij voorbaat al verafschuwd onder het mom dat vroeger alles beter was. Je kan er ook in blijven hangen. Ook ik heb een zekere hang naar nostalgie. Alleen de tijd dat je met pa en ma al rokend los op de achterbank naar Spanje reed in een 2cv zijn gelukkig voorbij.

lol hoor wie het zegt o_O

Zullen best mensen zijn die zweren bij hoe het voorheen was. Je doet alsof iedereen die een beetje kritisch is naar iets gelijk alles nieuw maar niks vind. Veiligheid staat voorop, dus bv touch screens waar climate control in verwerkt is hoort daar gewoon niet bij.

MCW 84 zei:
michel1975 zei:
MCW 84 zei:

lol hoor wie het zegt o_O

Zullen best mensen zijn die zweren bij hoe het voorheen was. Je doet alsof iedereen die een beetje kritisch is naar iets gelijk alles nieuw maar niks vind. Veiligheid staat voorop, dus bv touch screens waar climate control in verwerkt is hoort daar gewoon niet bij.
Dat ligt er maar net aan hoe de interface is. Bij de ID3 niet ideaal. Maar in een Tesla volgens mij prima te doen.

MCW 84 zei:

Jij vind dat hij een punt heeft... Wat is "ouwe styling"? Met DRL is er al veel veranderd en geloof niet dat daar veel tegen zijn. Zo'n brede strip voorop is gewoon een modeding om meer eigen signature te geven. Zie niet in wat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Oude styling is links en rechts losse verlichting voor de diverse functies. Dit kan door LED heel anders opgezet worden.
Op het moment zoeken de fabrikanten de mogelijkheden van LED op. Of dat altijd mooi is, nou nee, maar alleen op die manier ontwikkel je door.

Hoi Michiel, jouw kinderachtig gedrag helpt dit topic om zeep. Op elk (offtopic) detail van een post ga je zitten reageren om als een klein kind het laatste woord te kunnen hebben. Stop daarmee en hou het ontopic. Dankjewel.

P.s. Redelijk ironisch dat je oude mannensoos betoogje afsluit met 'sois' :D

QV XR zei:
Hoi Michiel, jouw kinderachtig gedrag helpt dit topic om zeep. Op elk (offtopic) detail van een post ga je zitten reageren om als een klein kind het laatste woord te kunnen hebben. Stop daarmee en hou het ontopic. Dankjewel.

P.s. Redelijk ironisch dat je oude mannensoos betoogje afsluit met 'sois' :D
Beste QV aparte perceptie heb je. Volgens mij reageer ik wel degelijk on topic maar is het niet jouw mening. Dat mag. Alleen jouw mening is nog geen vaststaand feit. Een forum is een plek waar discussies gevoerd mogen worden. Dat de discussie jou niet welgevallig is is jouw probleem. PS het is Michel.

michel1975 zei:
Zoals ik al zei een oude mannensoos. Het gaat je allemaal te snel? Dat je het niet mooi vind is prima. Gelukkig hebben we allemaal wat te kiezen. Maar overdag draagt het wel degelijk bij aan de zichtbaarheid.

"Alleen jouw mening is nog geen vaststaand feit"

MCW 84 zei:
michel1975 zei:

"Alleen jouw mening is nog geen vaststaand feit"
En wat is volgens jou dan een vaststaand feit? De led strip, die jij niet mooi vind wat mag, zorgt er wel degelijk voor dat je overdag beter zichtbaar bent. Zeg mij maar waar het subjectieve in zit?

Autobrede verlichting hadden we in de jaren '60 van de vorige eeuw ook al, en van die lopende knipperlichtjes idem... dat stamt allemaal nog uit die jaren dat de auto-ontwerpers totaal niet gehinderd werden door windtunnelwaardes en veiligheidseisen en hun fantasie volledig op het design los konden laten.
Dat soort autobrede verlichting en lopende knipperbolletjes is enkele decennia verdrongen geweest door de veranderde modetrends, zo goed als vergeten, weer uit de kast gehaald en het wordt nu weer verkocht als de nieuwste mode... eigenlijk niets nieuws dus, maar gewoon de basis gekopieerd en een beetje opnieuw vorm gegeven.
Smaak is iets van alle jaren en modetrends veranderen en komen na verloop van tijd weer terug, dus blijkbaar zijn de innovatieve ideetjes van de inmiddels oude mannetjes van vroeger nog goed genoeg bevonden om die voor de jonge generatie weer uit de kast te halen en als hip/veilig/innovatief opnieuw in de markt te zetten.
Nuchter gezien is er daarmee echter niets nieuws onder de zon, het wordt alleen maar als nieuw gepromoot.
Het grootste verschil wat ik zie is dat de ouderwetse gloeipeertjes inmiddels zijn vervangen door ledjes, maar dat zegt mij alleen maar iets over de technische ontwikkeling van verlichting en totaal niets over vormgeving/design.

En verder...
De discussies over die autobrede verlichting en lopende knipperbolletjes was er in de jaren '60 ook: de jongere generatie van weleer vond het toen mooi en innovatief, en de oudere generatie van weleer vond het toen waardeloos... en dat zie je nu ook weer terug, wat dat betreft is er dus ook helemaal niets veranderd in de laatste halve eeuw.
Dus nog even een generatie wachten, en dan zit michel75 in exact dezelfde oude mannensoos als waar hij nu nog stevig tegen aan schopt.:)

ik weet niet of extra verlichting ook zorgt voor betere zichtbaarheid. Vanochtend kwam ik weer auto's met verblindende lampen hebben. Dan kunnen ze fancy verlichting hebben met automatisch grootlicht, maar dat maakt ze echt niet beter zichtbaar. Hetzelfde met zo'n strip: normaliter weet je dat links en rechts een lampje zitten. Nu zie je één streep waardoor de oriëntatie wat lastiger is. Het woord 'zichtbaarheid' kan je dus op verschillende manieren interpreteren.

Terug
Bovenaan