Aankoopadvies gevraagd [geen naasten met veel kennis]

Lei 4253624

Wegverkenner
Dag allemaal,

Ik weet dat iedereen hier dood wordt gegooid met de vraag naar aankoopadviezen. Ik heb helaas niet echt goede bekenden of familie die mij verder zouden kunnen helpen. Ik heb wel een beetje rondgevraagd, maar daar blijft het bij. Daarom hoop ik dat jullie mij wel verder kunnen helpen!

Ik ben namelijk op zoek naar mijn eerste auto. In principe moet ik 4x in de week naar werk en dat is 60 km (enkele reis). Verder heb ik al jaren niet gereden en ben ik ook niet echt een held in rijden waardoor ik neig naar een auto met een automatische transmissie. Daarnaast neig ik hierdoor ook naar een relatief kleine auto, tevens ben ik zelf best klein dus dat is ook wel belangrijk denk ik in de afwegingen. Verder werd cruise control en bluetooth mij aangeraden. Voor nu is dat nog geen must voor mij, maar wellicht dat ik het wel in overweging moet nemen. Ik hoor hier ook graag andere meningen over! Ten slotte is mijn budget max. 5000 tot 6000. Het liefst natuurlijk goedkoper want ik ben pas afgestudeerd dus het is niet alsof ik veel vermogen heb. Dus niet te hoge vaste lasten zou ook fijn zijn. Overigens weet ik dat een automaat met een automatisch transmissie per definitie duurder is, het is niet een must maar wel een sterke voorkeur. Als het moet, dan wil ik wel een handgeschakelde auto overwegen.

Even samengevat:
  • Woon-werkverkeer: +/- 1920 km per maand
  • Relatief kleine auto
  • Automatische transmissie (sterke voorkeur)
  • Cruise control en bluetooth?
  • Max. 5000 tot 6000 euro
  • Niet te hoge vaste lasten

Welke auto's tot nu toe voorbij zijn gekomen, zijn:
  • Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 108; misschien toch iets te klein van formaat ivm vele km's?
  • Toyota Yaris; trok mij wel aan en deze is een slagje groter dan bovenstaande auto's. Maar de betaalbare varianten zijn vaak zonder cruise control en bluetooth. Zou het lonen om dit nog te laten inbouwen bij een garage? Of wordt dat te duur en kan beter wat anders aanschaffen?
  • Ford Fiesta
  • Peugeot 208
  • Kia Picanto; nog niet veel tegengekomen die hier in de buurt te verkrijgen zijn
  • Fiat Punto; nog niet veel tegengekomen die hier in de buurt te verkrijgen zijn
  • Renault Clio/Seat Ibiza/Opel Corsa; deze drie lijken mij nogal erg grote auto's waardoor ik niet echt aangetrokken word.
  • ... andere opties?

Ik ontvang graag jullie adviezen over deze genoemde auto's en ook of jullie nog andere auto's adviseren. En als ik wat eisen/wensen moet aanpassen, hoor ik daar ook graag over! Alvast bedankt!
 
Lei 4253624 zei:
[*] Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 108; misschien toch iets te klein van formaat ivm vele km's?
Als je de Toyota Aygo aan de kleine kant vind, dan zou je de Suzuki Celerio eens kunnen overwegen: voordelen ruim van binnen, grote bagageruimte voor zijn segment. Comfortabel op de autosnelweg en extreem zuinig.

Ik rij al drie jaar in eentje en ben er ook mee naar Zuid-Wales geweest en afgelopen jaar, toen het nog mocht naar de Alpenlanden. Het is echt zo'n auto zonder fratsen, maar wel heel praktisch! En gewoon airconditioning, aangezien dat al standaard was in de comfort uitvoering.

Zelf heb ik hem drie jaar geleden tweedehands voor een kleine € 8000 gekocht met 34500km op de klok, nu drie jaar later staat er bijna 90000km op. En mijn exemplaar is nu ongeveer € 6000 waard, maar is een van de weinige waar cruisecontrol inzit :D

Die cruisecontrol heb ik achteraf voor € 500 laten inbouwen: dat vond ik het wel waard destijds. Je zou dus wellicht wel een exemplaar uit 2015/2016 kunnen kopen voor jouw budget, met een vergelijkbare km-stand als mijn exemplaar. Want ik denk wel dat exemplaren met een lagere km-stand duurder zijn, vooral als ze van de laatste lichting zijn.

Mijn ervaringen met deze auto, heb ik in een autoreview bijgehouden. Ze zijn overigens ook als automaat geleverd, maar ik denk niet dat die veel verkocht zijn: toevallig hebben mijn buren ook een Suzuki Celerio en dat is wel een automaat. Echter het zijn gerobotiseerde handbakken in-principe.
 
Lei 4253624 zei:
Even samengevat:
  • Woon-werkverkeer: +/- 1920 km per maand
  • Relatief kleine auto
  • Automatische transmissie (sterke voorkeur)
  • Cruise control en bluetooth?
  • Max. 5000 tot 6000 euro
  • Niet te hoge vaste lasten

Welke auto's tot nu toe voorbij zijn gekomen, zijn:
  • Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 108; misschien toch iets te klein van formaat ivm vele km's?
  • Toyota Yaris; trok mij wel aan en deze is een slagje groter dan bovenstaande auto's. Maar de betaalbare varianten zijn vaak zonder cruise control en bluetooth. Zou het lonen om dit nog te laten inbouwen bij een garage? Of wordt dat te duur en kan beter wat anders aanschaffen?
  • Ford Fiesta
  • Peugeot 208
  • Kia Picanto; nog niet veel tegengekomen die hier in de buurt te verkrijgen zijn
  • Fiat Punto; nog niet veel tegengekomen die hier in de buurt te verkrijgen zijn
  • Renault Clio/Seat Ibiza/Opel Corsa; deze drie lijken mij nogal erg grote auto's waardoor ik niet echt aangetrokken word.
  • ... andere opties?

Ik ontvang graag jullie adviezen over deze genoemde auto's en ook of jullie nog andere auto's adviseren. En als ik wat eisen/wensen moet aanpassen, hoor ik daar ook graag over! Alvast bedankt!

Koop de auto bij een betrouwbaar adres met garantie. We hebben zelf een Toyota Aygo gehad van de eerste generatie. Zelf vond ik de auto niet fijn rijden op de snelweg. De auto vond ik erg lawaaiig en de motor had erg weinig trekkracht.

Automaten zijn zeldzaam in het A segment, en vaak minder plezierige halfautomaten.

Vaak rijden wat grotere auto's met een krachtiger motor fijner op de snelweg.

Gezien de wensen zou ik kijken naar een Renault Twingo 2 Phase 2 die gemaakt is tm 2014, de auto staat op het onderstel van de grotere Renault Clio, hierdoor rijdt de auto goed voor zijn klasse, is opvallend ruim, en zijn geleverd met fijne 1.5 diesel en 1.2 16V met 75 pk benzinemotor. Je koopt ze voor weinig geld, en het is een goede auto.

Wat duurder is de Opel Karl, maar is zeker een aanrader in deze klasse. De auto is modern, en heeft een 75 pk motor.

De Ford Ka 2 is misschien ook nog een aardige optie, het is een goede auto, de motor is een degelijke 1.2 Fire motor van Fiat met 69 pk, de auto is in Polen in de Fiat fabriek gemaakt. De auto is minder gezocht dan de Fiat 500 die de zelfde basis heeft, en is hierdoor relatief goedkoop.

**De meeste auto's zijn goed in deze klasse, kies ook gewoon een auto die je aanspreekt, en lekker vindt rijden.**

Als je graag een auto met automaat rijdt dan zou ik naar een Elektrische Renault Zoe kijken. Je krijgt € 2000 aankoopsubsidie en de auto rijdt heel soepel en gemakkelijk.
Je moet dan wel thuis en/of op het werk kunnen laden. In de Eco stand rijdt de auto erg gemakkelijk in de stad, het rempedaal hoef je dan bijna niet te gebruiken. Op de snelweg en autoweg gebruik je de normale stand, de snelheid wordt anders teveel begrenst.

En probeer ook gewoon wat auto's uit.
 
Koop in elk geval geen auto met een semi-automatische versnellingsbak, want die dingen zijn zeer storingsgevoelig, vooral als ze wat ouder worden. Een Punto valt dus sowieso af en een Yaris met jouw budget ook.
 
De Corsa, Clio en Ibiza zijn even groot als de Punto, 208 en Fiesta, deze auto’s vallen in het B segment. De C1 enzo in het A segment. Persoonlijk zal ik met dit aantal kilometers voor een B segment auto gaan. Omdat A segment auto bedoeld zijn voor kleinere stukjes rijden, auto’s in het B segment worden al meer ontwikkeld om grotere afstanden te rijden. Dit zal je bijvoorbeeld ook terug zien en voelen in de stoelen.
Veel auto’s in het b segment zijn handgeschakeld, wat de keus in automaten beperkt maakt. De genoemde Swift lijkt mij een goede optie, (is klein voor een auto in het B segment). De Punto is ook fijn en betrouwbaar, veel keus in motoren, de TwinAir rijd wel net even anders. De tweecilinder maakt een heel eigen geluid. Een Clio 3 lijkt mij ook goed, Clio 4 zit aan de onderkant van de markt, veel kilometers en diesel. Fiesta’s zijn ook fijne auto’s
 
JM GP zei:
Omdat A segment auto bedoeld zijn voor kleinere stukjes rijden, auto’s in het B segment worden al meer ontwikkeld om grotere afstanden te rijden.
Volgens mij zijn enkel elektrische auto's met hun lage actieradius bedoeld voor korte stukjes te rijden: want met mijn Celerio kom ik op een volle tank minimaal 875km ver :LOL:

Dat is echt onzin om te zeggen dat auto's uit het A-segment voor kleine stukjes bedoeld zijn, want dat is gewoon niet waar. Je kunt met een A-segmenter net zo goed comfortabel langere stukken rijden. Zolang er maar een airconditioning in zit :D

Het A en B segment verschillen dan in-principe ook niet zoveel van elkaar: maar wel de wegenbelasting en verzekering. Ik denk dat het laatste ook erg belangrijk in de overweging is.
 
Of je aan een A-segment auto genoeg hebt moet je zelf maar beoordelen.
Belangrijk bij de keuze voor een automaat, zeker in dit segment, is je verdiepen in de versnellingsbakken die de diverse auto's hebben; qua betrouwbaarheid en comfort. Daar is vaak nogal wat op aan te merken in dit segment.
Het beste kies je als het ware de auto die om de automaat van je keuze heengebouwd zit

Los van deze keuze vind ik de Fiesta de meest aantrekkelijk rijdende auto van je lijstje.
Maar juist van deze auto ken ik de automaatbak niet...
 
JM GP zei:
De Punto is ook fijn en betrouwbaar

Met een handbak is een Grande-Punto of Punto Evo inderdaad behoorlijk betrouwbaar, maar helaas zoekt de topic starter een auto met automatische versnellingsbak, en dan krijg je bij een Punto de zeer onbetrouwbare Duallogic semi-automaat.
 
Razernaga zei:
JM GP zei:
De Punto is ook fijn en betrouwbaar

Met een handbak is een Grande-Punto of Punto Evo inderdaad behoorlijk betrouwbaar, maar helaas zoekt de topic starter een auto met automatische versnellingsbak, en dan krijg je bij een Punto de zeer onbetrouwbare Duallogic semi-automaat.

De 2e generatie Punto is er wel/ook met cvt bak
 
Dank jullie wel voor de reacties, ik ga de auto's opzoeken die zijn genoemd!

Wat betreft A- of B-segment.. ja lastig. Ik rij nooit auto dus qua comfort e.d. heb ik (nog) geen mening. Mij is wel meermaals verteld dat auto's van het B-segment fijner zijn voor veel snelweg km's. A-segement auto's zouden wat meer bewegen en zouden ook onveiliger zijn (kreukelzone e.d.). Qua formaat zelf trekt A mij meer omdat ik het gevoel heb ik dat meer controle heb met kleine auto's, en natuurlijk makkelijker parkeren!
 
Zunigrijje zei:
JM GP zei:
Omdat A segment auto bedoeld zijn voor kleinere stukjes rijden, auto’s in het B segment worden al meer ontwikkeld om grotere afstanden te rijden.
Volgens mij zijn enkel elektrische auto's met hun lage actieradius bedoeld voor korte stukjes te rijden: want met mijn Celerio kom ik op een volle tank minimaal 875km ver :LOL:

Dat is echt onzin om te zeggen dat auto's uit het A-segment voor kleine stukjes bedoeld zijn, want dat is gewoon niet waar. Je kunt met een A-segmenter net zo goed comfortabel langere stukken rijden. Zolang er maar een airconditioning in zit :D

Het A en B segment verschillen dan in-principe ook niet zoveel van elkaar: maar wel de wegenbelasting en verzekering. Ik denk dat het laatste ook erg belangrijk in de overweging is.

De celerio heeft een half automaat. Grote kans dat die de 2 ton niet haald zonder meerdere dure reperaties
 
Lei 4253624 zei:
Dank jullie wel voor de reacties, ik ga de auto's opzoeken die zijn genoemd!

Wat betreft A- of B-segment.. ja lastig. Ik rij nooit auto dus qua comfort e.d. heb ik (nog) geen mening. Mij is wel meermaals verteld dat auto's van het B-segment fijner zijn voor veel snelweg km's. A-segement auto's zouden wat meer bewegen en zouden ook onveiliger zijn (kreukelzone e.d.). Qua formaat zelf trekt A mij meer omdat ik het gevoel heb ik dat meer controle heb met kleine auto's, en natuurlijk makkelijker parkeren!

Belangrijkste is ga voor een vol automaat! Een half automaat is makelijk te herkennen, deze heeft geen p-stand
 
Zunigrijje zei:
Als je de Toyota Aygo aan de kleine kant vind, dan zou je de Suzuki Celerio eens kunnen overwegen: voordelen ruim van binnen, grote bagageruimte voor zijn segment. Comfortabel op de autosnelweg en extreem zuinig.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat de Celerio heel zuinig is! Echter ben ik die met een automaat nog niet tegengekomen. En 8000 en nog een CC in laten bouwen maakt het wel meteen een dure auto in aanschaf.
 
Auto encyclopedie zei:
Belangrijkste is ga voor een vol automaat! Een half automaat is makelijk te herkennen, deze heeft geen p-stand

Is een volautomaat haalbaar in mijn budget? Ik zag bijv. deze Toyota Yaris en klonk wel aantrekkelijk (https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/toyota/yaris/10-vvti-sol-automaat-cool/occ15936390-186e833c) maar zo te zien geen p-stand helaas.
 
Yaris van 2e generatie heeft half automaat

Binnen jouw budget heb je ook veel oldschool 4 traps automaten, over het algemeen oerdegelijk alleen 20 tot 25 procent minder zuinig dan een handbak
 
Lei 4253624 zei:
Zunigrijje zei:
Als je de Toyota Aygo aan de kleine kant vind, dan zou je de Suzuki Celerio eens kunnen overwegen: voordelen ruim van binnen, grote bagageruimte voor zijn segment. Comfortabel op de autosnelweg en extreem zuinig.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat de Celerio heel zuinig is! Echter ben ik die met een automaat nog niet tegengekomen. En 8000 en nog een CC in laten bouwen maakt het wel meteen een dure auto in aanschaf.
Ben bang dat je eentje met een automaat ook moeilijk gaat vinden: de Celerio is niet in zo'n grote aantallen verkocht als een Toyota Aygo, dus zoveel zullen er sowieso niet te koop staan. Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken om de mijne te verkopen, want ik ga nooit meer een zuinigere auto vinden dan deze :D

Maar het kan lonen om je zoekopdracht te vergroten: ik woon in Zuid-Limburg en heb mijn auto in Brabant gekocht.

Als je vaak snelweg rijdt heeft een automaat niet zo'n grote toegevoegde waarde: op de snelweg zit ik letterlijk uren in de vijfde versnelling, te cruisen. Dus dan hoef je niet veel te schakelen. In de stad natuurlijk wel helaas.
 
Auto encyclopedie zei:
Yaris van 2e generatie heeft half automaat

Binnen jouw budget heb je ook veel oldschool 4 traps automaten, over het algemeen oerdegelijk alleen 20 tot 25 procent minder zuinig dan een handbak

Hmm, zou je dan zeggen dat ik toch beter een handschakel auto moet overwegen? Ik heb het idee met mijn budget en eisen/wensen, dat ik beter uit ben met een schakelauto en dat die ook beter te vinden zijn.
 
Lei 4253624 zei:
Auto encyclopedie zei:
Yaris van 2e generatie heeft half automaat

Binnen jouw budget heb je ook veel oldschool 4 traps automaten, over het algemeen oerdegelijk alleen 20 tot 25 procent minder zuinig dan een handbak

Hmm, zou je dan zeggen dat ik toch beter een handschakel auto moet overwegen? Ik heb het idee met mijn budget en eisen/wensen, dat ik beter uit ben met een schakelauto en dat die ook beter te vinden zijn.

Je kan voor een handbak gaan, maar daarvoor zijn wij er om je wel aan een goede automaat te helpen. Voor zo ver ik kan overzien heeft niemand belangen bij garages, wel heeft bijna ieder hier zijn voorkeur voor bepaalde merken
 
ak2 zei:
Gezien de wensen zou ik kijken naar een Renault Twingo 2 Phase 2 die gemaakt is tm 2014, de auto staat op het onderstel van de grotere Renault Clio, hierdoor rijdt de auto goed voor zijn klasse, is opvallend ruim, en zijn geleverd met fijne 1.5 diesel en 1.2 16V met 75 pk benzinemotor. Je koopt ze voor weinig geld, en het is een goede auto.

Wat duurder is de Opel Karl, maar is zeker een aanrader in deze klasse. De auto is modern, en heeft een 75 pk motor.

De Ford Ka 2 is misschien ook nog een aardige optie, het is een goede auto, de motor is een degelijke 1.2 Fire motor van Fiat met 69 pk, de auto is in Polen in de Fiat fabriek gemaakt. De auto is minder gezocht dan de Fiat 500 die de zelfde basis heeft, en is hierdoor relatief goedkoop.

Tot nu toe helaas deze auto's niet zo snel kunnen vinden online, wellicht wat schaarse auto's ook?
 
Auto encyclopedie zei:
Lei 4253624 zei:
Auto encyclopedie zei:
Yaris van 2e generatie heeft half automaat

Binnen jouw budget heb je ook veel oldschool 4 traps automaten, over het algemeen oerdegelijk alleen 20 tot 25 procent minder zuinig dan een handbak

Hmm, zou je dan zeggen dat ik toch beter een handschakel auto moet overwegen? Ik heb het idee met mijn budget en eisen/wensen, dat ik beter uit ben met een schakelauto en dat die ook beter te vinden zijn.

Je kan voor een handbak gaan, maar daarvoor zijn wij er om je wel aan een goede automaat te helpen. Voor zo ver ik kan overzien heeft niemand belangen bij garages, wel heeft bijna ieder hier zijn voorkeur voor bepaalde merken

Heb jij misschien nog aanraders bij welke auto's ik kan gaan kijken?

Iemand hier noemde de Suzuki Swift, daarvan ben ik nu trouwens twee met een volautomaat tegen gekomen. Misschien zijn dat wel serieuze opties om te overwegen.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-5-gls-automaat-airco-trekhaak-benzine-zwart-17b10f48-8702-434a-98f3-14ad2efceb84?cldtidx=5&cldtsrc=listPage&searchId=abbfb543
https://www.autoscout24.nl/aanbod/suzuki-swift-1-5-exclusive-automaat-benzine-blauw-3c90a4e7-abaa-4d31-80a4-9079c2ac13c2?cldtidx=7&cldtsrc=listPage&searchId=abbfb543
 
https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/iq/50651507/10-vvti-comfort-automaat/#aanbieder

Een Toyota 1Q met een halve ton op de teller die te koop staat bij een Toyota specialist voor 6300 euro.
 
Auto encyclopedie zei:
Ben nu even niet in de gelegenheid om kenteken en of garage te checken, maar met jou ervaring, ga voor een betrouwbaar adres

Haha ik heb dus 0 ervaring dus ken ook geen betrouwbare adressen, maar zal Google eens inschakelen om de garage te onderzoeken
 
Razernaga zei:
https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/iq/50651507/10-vvti-comfort-automaat/#aanbieder

Een Toyota 1Q met een halve ton op de teller die te koop staat bij een Toyota specialist voor 6300 euro.

Hmm, met afleverkosten wordt het wel meer richting de 7000 dan 6000 euro, maar toch bedankt voor het kijken! Ik zal eens kijken of ik 'm nog ergens anders kan vinden!
 
Als een 3 drs Swift ook goed is:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/140062822/Android?s=9-9-0-0-1-1
 
haarr zei:
Als een 3 drs Swift ook goed is:

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/140062822/Android?s=9-9-0-0-1-1

Al verkocht helaas! Zag wel deze vervolgens: https://www.autotrack.nl/a/suzuki-swift-benzine-2006-50553663
 
Lei 4253624 zei:
ak2 zei:
Gezien de wensen zou ik kijken naar een Renault Twingo 2 Phase 2 die gemaakt is tm 2014, de auto staat op het onderstel van de grotere Renault Clio, hierdoor rijdt de auto goed voor zijn klasse, is opvallend ruim, en zijn geleverd met fijne 1.5 diesel en 1.2 16V met 75 pk benzinemotor. Je koopt ze voor weinig geld, en het is een goede auto.

Wat duurder is de Opel Karl, maar is zeker een aanrader in deze klasse. De auto is modern, en heeft een 75 pk motor.

De Ford Ka 2 is misschien ook nog een aardige optie, het is een goede auto, de motor is een degelijke 1.2 Fire motor van Fiat met 69 pk, de auto is in Polen in de Fiat fabriek gemaakt. De auto is minder gezocht dan de Fiat 500 die de zelfde basis heeft, en is hierdoor relatief goedkoop.

Tot nu toe helaas deze auto's niet zo snel kunnen vinden online, wellicht wat schaarse auto's ook?

Het beste kun je zoeken met gaspedaal.nl, van de Zoe staan er 39 te koop onder de
€ 8000 ( € 2000 subsidie), van de Twingo 2012-2014 en Ka 2 2008-2015 staan er best veel auto's te koop, ze zijn niet geleverd met automaat.
 
Rijdt prima die IQ Ik heb er ruim 8 jaar mee gereden, dan wel zonder automaat, maar zeer volwassen rijgedrag. En lekker veel ruimte voorin en zeer korte draaicirkel ( heb je op de snelweg natuurlijk niks aan...).
 
Lei 4253624 zei:
Razernaga zei:
https://www.autoweek.nl/occasions/toyota/iq/50651507/10-vvti-comfort-automaat/#aanbieder

Een Toyota 1Q met een halve ton op de teller die te koop staat bij een Toyota specialist voor 6300 euro.

Hmm, met afleverkosten wordt het wel meer richting de 7000 dan 6000 euro, maar toch bedankt voor het kijken! Ik zal eens kijken of ik 'm nog ergens anders kan vinden!

Ik zou gewoon dat bedrijf bellen om te vragen of er wat van de prijs af kan als je hem koopt zonder iets in te ruilen, wellicht kun je hem dan krijgen voor 6300 euro inclusief alle afleverkosten.
 
Is private lease geen mooie optie?
Zit verzekering en alles in. Anders start je met 0 schadevrije jaren.

Dat schakelen went snel. Misschien doet u er goed aan om een handvol opfrisrijlessen te nemen.
Dat kost wat, maar een automaat kopen vanwege koudwatervrees kost nog veel meer.

Een Hyundai i10 is een mooie auto om mee te starten. Geen automaat.

Wel automaat? Gebruikte Auris Hybrid (vanaf 2010), Honda Civic /Yazz Hybrid .
Kan niet gek veel aan kapot , vooral niet de automaat. En het rijdt 1:20.
 
Mocht je voor een swift gaan, dan loont het om je budget te verhogen en voor het model 2010-2014 te gaan ipv 2005-2010. De nieuwere type springt iets minder onzuinig om met brandstof. De swift 1.5 lust wel een slokje brandstof.

Ik heb ze hier naast elkaar staan, helaas van de 1.5 geen praktijk verbruik alleen fabrieks

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=58203&id2=47299

De Chevrolet Aveo is ook een auto om in de gaten te houden, je rijdt relatief nieuw en hebt een 5-traps automaat (dat is redelijk uniek met je huidige budget) hier een voorbeeld

voorbeeld aveo

1.jpg


Daihatsu biedt ook veel keuze in je budget

materia

640x480.jpg


Siron een parel voor die prijs , let wel op de stoelen die zijn zeer vlak

sirion sport

2.jpg


cuore

0-3476f279-9629-4541-aa39-b5896efbaf85.jpg
 
Ik heb de afgelopen dagen weer even het internet en verschillende topics afgespeurd. Ik denk dat ik toch maar af ga stappen van een automaat (tenzij ik toevallig nog een keer iets interessants tegenkom). Het is inderdaad duur of moeilijk te vinden. Een suzuki swift 1.2 van 2012-2014 met automaat heb ik nu bijv niet echt kunnen vinden in de buurt en mijn reikwijdte is redelijk groot denk ik. Ik woon zelf in Nijmegen en mijn ouders in Zwolle dus rond die twee steden zoek ik nu.

Desondanks heb ik nog een vrij ruim lijstje waar ik uit wil gaan kiezen. Het lastige is nu dat ik niet zo makkelijk allerlei auto's kan uitproberen door corona. Ik zal mijn lijstje dus toch nog moeten inkorten om slechts een aantal uit te proberen. Dus mocht iemand nog goede argumenten voor of tegen bepaalde auto's hebben, dan hoor ik het graag! Of no aanvullingen. Alles samengenomen (prijs, betrouwbaarheid, zuinigheid, populariteit, beschikbaarheid, looks, jullie reacties enz.) kom ik uit op deze auto's:
  • Toyota Yaris 1.3 (2e gen/2010+)
  • Hyundai i20 (1.2 of 1.4 iemand die hier wat over kan zeggen? ik zag deze bijv: https://www.viabovag.nl/auto/hyundai-i20-12i-86pk-business-edition-aircotrekhaakelektrisch-pakket-80wd2vg; km stand is misschien nog een beetje aan de hoge kant?)
  • Renault Clio 3e of 4e generatie (verder nog aanvulling op wat voor uitvoering? de 90 tce schijnt populair te zijn, maar valt buiten mijn budget)
  • Peugeot 208 (2012+)
  • Kia Rio (2012+) https://www.viabovag.nl/auto/kia-rio-12-cvvt-l3ia97d
  • Suzuki Swift 1.2 (2010-2014) (relatief weinig online te vinden)
  • Renault Twingo 2 (2007+)
  • Ford Fiesta (1.0 ecoboost; valt vaak uit budget; nog andere alternatieve uitvoeringen? 1.25 met 60 pk misschien zoals deze: https://www.viabovag.nl/auto/ford-fiesta-125-60pk-5d-champions-edition-rijklaarprijs-incl-6-maanden-garantie-hf6ui32)

Verder neig ik er ook naar om een auto te kopen die op viabovag staan ivm zekerheid e.d. maar assortiment is wel echt beperkter en duurder(?). Dus mocht iemand nog goede garages of dealers weten rondom Nijmegen of Zwolle en daartussenin, dan hoor ik het ook graag!

Oh en nog bedankt voor alle hulp en reacties tot nu toe! Word erg gewaardeerd.
 
Bedankt voor de update, rond Zwolle en Nijmegen staan veel goede autobedrijven.
Kijk gewoon bij Bovag aangesloten garage bedrijven, Vakgarages en dealers.
Handig is als ze ook een eigen werkplaats hebben. On line vind je ook al veel ervaringen van andere klanten.

60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

De Kia Rio en Hyundai I20 zijn over het algemeen prima occasions.
 
ak2 zei:
60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

Hoeveel vermogen is ongeveer het minimale denk je? Via Google kom ik niet echt op een antwoord uit.
 
Lei 4253624 zei:
ak2 zei:
60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

Hoeveel vermogen is ongeveer het minimale denk je? Via Google kom ik niet echt op een antwoord uit.

Bij deze Ford Fiesta zou ik minimaal 80/ 82 pk kiezen. In het algemeen is het niet heel eenvoudig om hier een goed antwoord op te geven. Hoe meer massa, hoe meer er nodig is om dit in beweging te zetten.

Belangrijker dan het vermogen is het koppel, plezierig is als de motor al veel koppel levert bij relatief weinig toeren, en veel koppel heeft over een groot toerenbereik. Je hoeft dan minder te schakelen, om vlot aan het verkeer deel te nemen.

Maak ook gewoon een proefrit en ervaar zelf of je het vermogen en koppel voldoende vindt.
 
Goed lijstje.
- Een Clio van de 4de generatie zal buiten je budget vallen op benzine gebied is deze het meest verkocht met de 90 tce. Clio’s zijn wel met minder vermogen in het buitenland geleverd, mocht je dit tegen komen dan zal import zijn.
-De Twingo is kleiner dan de rest.
- Hoeveel vermogen je minimaal nodig hebt hangt af van de auto, persoonlijk lijkt mij 60pk voor een Fiesta wat te weinig, ik zou zoeken naar minimaal 75pk.
- Wat vind je van de Punto ( nu de automaat wens minder belangrijk is ) of de Alfa Romeo Mito. Mito is er alleen als 3drs.
 
ak2 zei:
Lei 4253624 zei:
ak2 zei:
60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

Hoeveel vermogen is ongeveer het minimale denk je? Via Google kom ik niet echt op een antwoord uit.

Bij deze Ford Fiesta zou ik minimaal 80/ 82 pk kiezen. In het algemeen is het niet heel eenvoudig om hier een goed antwoord op te geven. Hoe meer massa, hoe meer er nodig is om dit in beweging te zetten.

De 1.25 60pk is in de basis precies hetzelfde als de 82pk uitvoering. De 60pk is begrensd, maar je kan hem voor ca. € 200 laten ontgrenzen bij een tuner en dan heeft hij tegen de 90pk. Daarmee is het nog steeds geen snelle auto, maar wel voldoende vermogen voor regulier gebruik.

Kortom, een Fiesta met 60pk hoef je dus niet te laten staan.
 
JM GP zei:
Goed lijstje.
- Hoeveel vermogen je minimaal nodig hebt hangt af van de auto, persoonlijk lijkt mij 60pk voor een Fiesta wat te weinig, ik zou zoeken naar minimaal 75pk.
- Wat vind je van de Punto ( nu de automaat wens minder belangrijk is ) of de Alfa Romeo Mito. Mito is er alleen als 3drs.

- Is er iets van berekening dat je kan uitvoeren om erachter te komen hoeveel vermogen en koppelvermogen je nodig hebt bij een auto? Doordat eenzelfde auto talloze uitvoeringen heeft, wordt het wel lastig om de juiste uitvoering te kiezen wanneer je eindelijk een auto hebt gekozen haha.
- Punto zag ik inderdaad ook voorbij komen! Maar ook met heel uitvoeringen en ik kon nog niet helemaal achterhalen welke uitvoering het best passend is voor mij. Heb je misschien nog tips hiervoor?
- Alfa Romeo heb ik eigenlijk niet veel getipt zien worden. Op zich vind ik het wel wat hebben, ziet er wel sportief/cool uit. Op de ANWB site staat ook iets dat het een sportieve rijstijl vraagt. Ik ben echter geen sportieve rijder, als in ik moet eigenlijk nog leren rijden haha. Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik nooit echt meer gereden.
Maar goed, aangezien zo'n auto niet zo vaak wordt getipt en ik zie ze op straat ook niet zo vaak, is bijvoorbeeld onderhoud of onderdelen niet duur? En hoe zit het wat betreft betrouwbaarheid?
 
De Fiat Grande Punto/ punt Evo/ Punto en Alfa Mito zijn best een goede koop.
Deze auto's delen het onderstel en heel veel techniek. De 4 cilinder motoren zijn van goede kwaliteit en opvallend degelijk, belangrijk is wel een goede en sluitende onderhouds historie. Ze zijn ook vaak geleverd met redelijk krachtige motoren.
Ik zou zelf minder snel de twinair 2 cilinder motoren kiezen. De 1.4 en 1.2 4 cilinder Fiat motoren staan goed aangeschreven.

De Fiat en Alfa zijn vaak relatief goedkoop te repareren, en bieden een goede prijs kwaliteit verhouding. Zoals elke auto hebben ze ook wel wat zwakkere punten, dat zijn de lagers van de versnellingsbak en de elektronica. Ik vind het zelf wel erg leuke auto's,
Ik heb gereden met een Fiat Grande Punto 1.4 T Jet met 120 pk, dit is een opvallend sportieve en snelle auto.
 
Lei 4253624 zei:
ak2 zei:
60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

Hoeveel vermogen is ongeveer het minimale denk je? Via Google kom ik niet echt op een antwoord uit.

Bij een rio/i20 is een 1.2 voldoende. De 1.4 is ook zeldzamer , dus duurder in aanschaf. In Jouw zoekopdracht spreek je over de 1e generatie i20 en 3e generatie Rio. In dit geval is de 3e generatie Rio een moderner auto dan de i20 van de eerste generatie, de 2e generatie i20 is op zijn beurt weer veel moderner dan de 3e generatie Rio.
1e generatie i20 2008-2014 (zijn voorganger was de Hyundai Getz)
3e generatie Rio 2011-2017 (zijn voorganger was de 2e generatie Rio)
hier staan alle generaties rio/i10 in volgorde van oud naar nieuw https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=hyundai--i20/kia--rio&sorterenop=bouwjaar

Bij een auto uit het b-segment (punto,208, clio, swift, yaris, i20, rio enz enz) kun je het beste gaan voor of een 4 cilinder of voor een 3 cilinder met turbo. 3 cilinder blokken zonder turbo komen vaak/meestal kracht te kort voor een auto uit het b-segment. Je gaf zelf al aan de yaris 2e generatie met de 1.3, namelijk de 1.0 is een aygo motor en komt in de Yaris gewoon qua vermogen te kort. Zelfde verhaal bij een Mitsubishi colt altijd voor een 1.3/1.5 gaan en niet voor de 1.1.

De 2e generatie Toyota Yaris is er nadat die werd vervangen door de 3e generatie ook nog heel even als Daihatsu Charade geweest. https://www.autowereld.nl/daihatsu/charade/1-3-city-34129644/details.html?_ga=2.151382777.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801
1.jpg


misschien is deze auto nog een optie voor je?https://www.autowereld.nl/chevrolet/aveo/1-2-lt-34198696/details.html?_ga=2.112503236.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801

0-81aeea4d-adeb-4204-abe2-6dab117b4b6b.jpg


of deze https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-aveo-benzine-2012-50712635?_ga=2.112503236.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801

0-08627f56-9d9a-45df-b20d-c5edb7afea4c.jpg


Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

een colt nog een optie https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-benzine-2010-50726592?_ga=2.140452595.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801 helaas verkocht , dus zie het als voorbeeld

hier een occasion video van de colt https://www.youtube.com/watch?v=RkjZgf8X5qs&t=3s

0-77b1ab12-4633-4d32-b5e7-1e2c362fb010.jpg
 
Misschien is een paar honderd investeren in een aantal rijlessen een optie? Wordt je weer een stuk zekerder van in het verkeer, je kan je het schakelen weer even eigen maken en evt alsnog de keuze maken voor een automaat.
 
eerriikk zei:
Misschien is een paar honderd investeren in een aantal rijlessen een optie? Wordt je weer een stuk zekerder van in het verkeer, je kan je het schakelen weer even eigen maken en evt alsnog de keuze maken voor een automaat.

Ja dat wil ik ook zeker! Echter, ik vrees dat het nog een poos duurt voordat de rijscholen weer open gaan ivm corona. En a.s. maandag begin ik al met werken. Ik kan voor nu nog even de trein pakken, maar praktisch is het helaas niet. Dus wil wel op korte termijn een auto hebben
 
Auto encyclopedie zei:
Lei 4253624 zei:
ak2 zei:
60 pk in een Ford Fiesta lijkt mij erg weinig, ik zou dat niet doen, neem er dan een met meer vermogen.

Hoeveel vermogen is ongeveer het minimale denk je? Via Google kom ik niet echt op een antwoord uit.

Bij een rio/i20 is een 1.2 voldoende. De 1.4 is ook zeldzamer , dus duurder in aanschaf. In Jouw zoekopdracht spreek je over de 1e generatie i20 en 3e generatie Rio. In dit geval is de 3e generatie Rio een moderner auto dan de i20 van de eerste generatie, de 2e generatie i20 is op zijn beurt weer veel moderner dan de 3e generatie Rio.
1e generatie i20 2008-2014 (zijn voorganger was de Hyundai Getz)
3e generatie Rio 2011-2017 (zijn voorganger was de 2e generatie Rio)
hier staan alle generaties rio/i10 in volgorde van oud naar nieuw https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=hyundai--i20/kia--rio&sorterenop=bouwjaar

Bij een auto uit het b-segment (punto,208, clio, swift, yaris, i20, rio enz enz) kun je het beste gaan voor of een 4 cilinder of voor een 3 cilinder met turbo. 3 cilinder blokken zonder turbo komen vaak/meestal kracht te kort voor een auto uit het b-segment. Je gaf zelf al aan de yaris 2e generatie met de 1.3, namelijk de 1.0 is een aygo motor en komt in de Yaris gewoon qua vermogen te kort. Zelfde verhaal bij een Mitsubishi colt altijd voor een 1.3/1.5 gaan en niet voor de 1.1.

De 2e generatie Toyota Yaris is er nadat die werd vervangen door de 3e generatie ook nog heel even als Daihatsu Charade geweest. https://www.autowereld.nl/daihatsu/charade/1-3-city-34129644/details.html?_ga=2.151382777.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801
1.jpg


misschien is deze auto nog een optie voor je?https://www.autowereld.nl/chevrolet/aveo/1-2-lt-34198696/details.html?_ga=2.112503236.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801

0-81aeea4d-adeb-4204-abe2-6dab117b4b6b.jpg


of deze https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-aveo-benzine-2012-50712635?_ga=2.112503236.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801

0-08627f56-9d9a-45df-b20d-c5edb7afea4c.jpg


Een geschikte swift 1.2 zie ik ook even niet voor je staan, bij betrouwbare adressen in jou zoekomgeving gaan ze aardig richting de 7.000 euro.

een colt nog een optie https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-colt-benzine-2010-50726592?_ga=2.140452595.1562302981.1611695504-1061012555.1558197801 helaas verkocht , dus zie het als voorbeeld

hier een occasion video van de colt https://www.youtube.com/watch?v=RkjZgf8X5qs&t=3s

0-77b1ab12-4633-4d32-b5e7-1e2c362fb010.jpg

Dankjewel! Ik zal eens kijken! Vind de auto's persoonlijk wel minder mooi, maar misschien moet ik daar gewoon op inleveren omdat deze wel relatief goedkoper zijn.
 
Terug
Bovenaan