Skoda Enyaq iV | Nieuw: facelift 2025

Het moest er toch eens van komen, ik heb vandaag de Enyaq bekeken bij de dealer.
In december 2019 heb ik al een exemplaar mogen zien, en daar hadden ze ook een aantal dashboards neergezet. Die met stof vind ik het leukst! Dus de standaard bekleding, of de Lounge aankleding. Ik snap niet waarom je in deze auto voor lederen bekleding zou kiezen.
Ook het Sportline pakket snap ik niet, hij wordt er nogal lomp door. Net als veel te grote wielen. 19 inch is prima, of eventueel de zilverkleurige 20 inch.
In gewone uitvoering vind ik het een mooie auto, zit ook lekker, en het heeft een fijne huiselijke sfeer. Stuk fijner dan een ID.3. Wel vind ik de Enyaq wat groot: een gelijke Skoda op ID.3 formaat, maar mét trekhaak, zou ik geweldig vinden.

Hij is inmiddels besteld voor half januari in de kleur Artic Silver, geen diesel meer, we gaan het erop wagen een echte elektrische.

Skoda Enyaq iV Worse Than VW ID.4 On Moose Test (That's interesting because the two vehicles share the same technologies and platform.)

https://youtu.be/QOvfmyXgUZA

Nu paar maal gezien, mooiste EV uit Vag stal, echter de wagen oogt alsof gewicht 2500kg+ is. Hebben meer EV's last van obesitas uitstraling, en zijn vaak absurd zwaar. Jmmr maar verder mooi model met normaal design in plaats geforceerde EV designellende. Waar we vaak mee geconfronteerd worden.

Pjedroo zei:
Deze stijgt bij mij met stip naar 1 als opvolger van m'n Volvo V60. Ik ga zodra het kan een offerte laten maken en gezien het einde contract van m'n Volvo betekent dit ook meteen al bestellen in oktober :) Een Enyaq met 12% van +- 55K in 2021 is nog altijd goedkoper dan m'n V60 maar dan lever ik ook in qua range. Vragen die dan door mijn hoofd gaan is "hoe kom ik in vredesnaam in italie met een gezin zonder laadstress :p "

Gewoon door onderweg regelmatig te pauzeren en meteen bij te laden. Tot in Noord Italië geen probleem, lastiger is ten zuiden van Rome.

We zijn inmiddels een jaar verder. De keuze van de warmtepomp was moeilijk, maar wat zijn uw ervaringen met de warmtepomp. Al veel plezier van gehad of juist niet?

2022-skoda-enyaq-coupe-iv.jpg

RS
2022-skoda-enyaq-coupe-rs-iv.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/564294/skoda-enyaq-coupe-specs-photos/

Die RS zal wel net als de GTX niet veel voorstellen. Het maximumvermogen is waarschijnlijk slechts gedurende 30 seconden beschikbaar, de temperatuur van de hoogspanningsbatterij moet dan tussen 23 en 50°C liggen en de batterij moet voor meer dan 88 procent opgeladen zijn om het maximale vermogen te kunnen leveren. Dat schreeuwerige van het uiterlijk vind ik sowieso niet bij een Skoda passen. Ik vind die witte 'normale' erg fraai. VAG is de enige die coupe-liftbacks geslaagd weet te ontwerpen. De normale Enyaq vind ik al prachtig maar teveel een gezinsauto, zou deze 'Coupe' best willen. Ook prachtig interieur (muv die televisie).

Die optionele kermisgrille zie ik ik op de weg eigenlijk nooit. Altijd de standaard zwarte grille.

Net zo'n bochel model als Tesla X en Y.
Achterkant is ook niet echt om aan te gluren.
Ik pas.

Recht van achter echter verschrikkelijk, wat een lompe auto. Vind dit ook niet goed bij Skoda passen.

Ik ben normaal gesproken niet zo van die hoge op de poten coupés maar deze is wel redelijk in proportie. Nu vind ik de Enyaq sowieso al de mooiste uit de VAG stal.

rjthefrisian zei:
Erg fraai ding hoor..die witte van de zijkant..(y) veel beter in balans dan de opgepompte Enjakkie...!

Eens.

Net zoals ik een Model Y best goed gelukt vind, beter in proportie dan de 3.

Nieuwe persfoto's:

sdsdss.jpg

LDaatgd.jpg

d3SXQS2.jpg

589APaT.jpg

xbBaNna.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/skoda/2022-enyaq_coupe_iv/
Alle foto's: RS: https://www.netcarshow.com/skoda/2022-enyaq_coupe_rs_iv/

Lekkere kleurtjes. Dat groen is toch lichter dan het kiwi green.
Die oranje lijkt op de eerste foto mat en daarna glimmend. Blijkbaar is die eerste een slecht bewerkte foto.

De Enyaq Coupé op het Salon de Lyon:

skoda-enya-coupe.jpg

skoda-enyaq-coupe-rs.jpg

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/salon-de-lyon-2022-les-nouveautes-autos-incontournables-10911390-miniphotos.html

Salon-de-Lyon-2022-Skoda-Enyaq-iV-coupe-LNA-SC-6-Copy-1024x768.jpg.webp

Salon-de-Lyon-2022-Skoda-Enyaq-iV-coupe-LNA-SC-7-Copy.jpg

Salon-de-Lyon-2022-Skoda-Enyaq-iV-coupe-LNA-SC-8-Copy.jpg

Bron: https://lenouvelautomobiliste.fr/actualites/salons/251381/live-salon-de-lyon-2022-opel-astra-l/

30220.webp

30215.webp

30219.webp

30209.webp

30211.webp

+ Ruim en praktisch
+ Prima rijeigenschappen
+ Moderne, complete uitrusting

- Forse prijs
- Testauto niet vrij van storingen
- Rijden met 1-pedaal niet mogelijk

Rijtest: https://www.autozine.nl/skoda/enyaq-iv-coupe/autotest

Dit exemplaar staat nu op m'n werk voor de deur. Leuk ding! Maar ik zou m in een goedkopere uitvoering nemen, en dan wel deze kleur.

Ik vind hem aardig aan de prijs, en deze kleur, mwa... Ik hou wel van kleur, maar vind het model er zo op de foto niet zo lekker uitkomen.
Hier in de straat staat sinds kort een normale Enyaq in het zwart, zwarte wielen, etc. Best een imposante verschijning. Eigenlijk had die oranje kleur wel bij haar gepast als ex-topsporter :)

koda Enyaq Laurin & Klement Debuts With More Power, Range, And Equipment​

Skoda has unveiled the Laurin & Klement (L&K) variant for the Enyaq and Enyaq Coupe EVs which brings a bigger battery pack, more power, shorter charging times, battery preheating, and the company’s latest vehicle software, as well as several exterior and interior design features to separate it from the other trim levels.

The new Enyaq L&K 85 debuts a 210-kilowatt (282-horsepower) powertrain which will make its way to other all-electric Skoda vehicles in the future. Weirdly, though, both the rear-wheel drive and the all-wheel drive versions of the L&K trim have the same maximum power output, which probably means there’s some sort of software trickery in place to limit the dual-motor AWD variant. Previously, the Enyaq 80 was fitted with a 150 kW (201 hp) motor.

skoda-enyaq-coupe-laurin-klement.jpg

skoda-enyaq-coupe-laurin-klement.jpg

skoda-enyaq-laurin-klement.jpg

Alle foto's en info:

enyaq-zoom-1-groot.jpg

1eHVJE5.jpeg

enyaq-zoom-2-groot.jpg

XeSgX4M.jpeg

2eyDoRx.jpeg

O0g2mIk.jpeg

Sportline
eWr4k0n.jpeg

k3bWRYT.jpeg

NzJrNUV.jpeg

wMROo1S.jpeg

yaV38gy.jpeg

JOyk7Un.jpeg

enyaq-interieur-zoom-1-groot.jpg

Alle persfoto's:

Laatst bewerkt:
Tesla Y zal vast de betere EV zijn aar ik vind deze Skoda nog altijd de mooiste in zijn klasse en sowieso één van de mooiste SUV's/Crossovers. Ook het interieur spreekt mij aan (behalve dat grote scherm)

Net als bij de Kia EV6 vind ik de facelift beter bij de auto passen. Beiden hadden eerst een te “conservatieve” neus.

Enige dat VAG nu nog moet doen is de trekkracht wat minder voorzichtig stellen en gewoon 1500-1600 kg voor dit soort electrische auto’s vaststellen.

Toch nog wat onderscheid in de neus met de Elroq, of zie ik dat verkeerd. Ik vind het een mooie facelift. Inderdaad net als bij de EV6.
Ik ben wel bang dat het mooie wollen interieur is verdwenen, in NL was dat al eerder het geval.

Ik zie geen enkel verschil.
Die extra streepjes in de "grille" heeft niet elke Elroq, maar dat zal dan bij de goedkopere versies van de Enyaq ook wel zo zijn.

De voorbumper lijkt toch iets anders:
elroq-elektrisch-onderhoud-2.png

tvo6r40mbx9jlt_1200.jpg

De vorm achter en onder de kentekenplaat is anders en het motief in de onderste grille wijkt ook af.

Ik vind dat zilver juist leuk, vooral met dat groen of met de blauwe standaard kleur. Sportline vind ik juist helemaal niks.

Terug
Bovenaan