Op het laatste moment richting aangeven

De Schaduw zei:
Extra punt is dat een "brave" linksknipperaar geen garantie is voor een goede knipperaar. Ik heb al meermaals gezien dat iemand op de rotonde afkomt, "braaf" het knipperlichtje naar links uitgooit en vervolgens, al links knipperend, de rotonde weer, rechtsaf, verlaat...
Dat is inderdaad het 'gevaar'. Zelf ben (was) ik altijd van mening dat links knipperen bij 3/4 rond beste interessante informatie kan zijn voor iemand die op 2/4 staat te wachten tot hij op kan rijden. Immers: je ziet een auto van de overkant van de rotonde naderen, die knippert naar links: dan weet je sowieso dat die auto je pad gaat kruisen. Het geeft je als wachtende auto heel snel een beeld van wie waar naar toe gaat, en of er mogelijk een gaatje gaat ontstaan om er tussen te schuiven. Dat zie je in één oogopslag, maar blijkbaar is niet iedereen daartoe in staat. Kijk je uitsluitend naar de eerstvolgende auto en diens rechter knipperlichtje dan merk je bij drukte op de weg al snel dat er te weinig tijd/ruimte is om er tussen te kruipen. Maar goed, ik heb het linksknipperen een tijd geleden al opgegeven. Hoewel ik het nog altijd niet kan verklaren (en ik er ook geen overtuigende argumenten van krijg) zijn er mensen die daar niet mee om kunnen gaan blijkbaar. Dat blijkt nu ook weer, en zo lang dit forum er is zal die discussie ook wel blijven. Dat eenduidigheid van belang is zoals @R W xxx ook aangeeft, daar kan ik me helemaal in vinden. Maar zolang auto's nog afhankelijk zijn van de bestuurder is het een utopie om te denken dat dat ooit gaat gebeuren in het verkeer. Helaas. En in dat licht bezien mag er ook wel een vermanend vingertje gaan richting de verkeersscholen die je wel leren om links te knipperen bij 3/4 rotonde. Ik heb het wel zo geleerd, met mij velen. En volgens mij wordt het nog steeds zo aangeleerd/geadviseerd. Terwijl dat dus niet strookt met de verkeersregels.

De Schaduw zei:
Extra punt is dat een "brave" linksknipperaar geen garantie is voor een goede knipperaar. Ik heb al meermaals gezien dat iemand op de rotonde afkomt, "braaf" het knipperlichtje naar links uitgooit en vervolgens, al links knipperend, de rotonde weer, rechtsaf, verlaat...

Uitzonderingen hou je altijd. Er zijn ook mensen die op een kruispunt richting naar links aangeven en rechts afslaan.

Supervisor R zei:
Carkiller zei:
Supervisor R zei:
Renault Zoe zei:
Vin cent zei:
Veelal zie je aan de auto eerder dat die van baan wisselt dan dat de richtingaanwijzer aan gaat.

Klopt helemaal, als je 3 kwart rond gaat op een rotonde kun je ook het fatsoen hebben om je richtingaanwijzer naar links te doen. Als er geen rotonde zou zijn zou je namelijk gewoon links afslaan en doe je (als het goed) is ook je richting naar links aan.

Iets wat hier verplicht is, maar in Duitsland verboden. Dus even in de gaten houden als je Duitsland in gaat.

Is hier helemaal niet verplicht, alleen bij het verlaten van de rotonde is richting aangeven verplicht.
Dat het duidelijker is voor je medeweggebruikers staat vast, maar niet verplicht.

Ik heb onlangs een code 95 curcusdag van een CBR examinator gehad, en die zei dat het wél verplicht is om richting naar links aan te geven bij driekwart rond rijden op een rotonde.

Dan heeft die examinator dat fout. Er staat nergens in de wet dat het verplicht is. Alleen bij het verlaten ben je verplicht rechts richting aan te geven.

Normaal Richting aangeven.

Daar zijn domweg de meesten niet Capabel genoeg voor.
Velen weten gewoon echt niet hoe het echt moet!!
Dat merk ik met de herhalingen en praktijkritten die ik doe..

En dat komt omdat ze hoe egoïstisch ook, het ze geen reet kan schelen dat een ander er hinder van ondervind, of zelfs moet ingrijpen om een ongeval te voorkomen.

Tijden veranderen.... lampjes gebruiken is tegenwoordig pas interessant als het hinderlijke of verboden verlichting is.
Hier in de regio is het blijkbaar een trend om verlichting om te bouwen naar het amerikaanse systeem.... de knipperlichten aan de voorkant zijn opeens wit en stadslicht + knipperlicht in één, achter moet ook alles gezamenlijk achter een rode lens, de oranje glaasjes rondom krijgen de nieuwe functie van markeringslicht en het interieur moet met blauwe sfeerverlichting uitgelicht worden.
Ook oranje remverlichting (niet verwarren met remlichten) begint modern te worden, als je remt gaat er dan een oranje lampje achter de wielen branden die de remschijf uitlicht.

Muddy Bandit zei:
Tijden veranderen.... lampjes gebruiken is tegenwoordig pas interessant als het hinderlijke of verboden verlichting is.
Hier in de regio is het blijkbaar een trend om verlichting om te bouwen naar het amerikaanse systeem.... de knipperlichten aan de voorkant zijn opeens wit en stadslicht + knipperlicht in één, achter moet ook alles gezamenlijk achter een rode lens, de oranje glaasjes rondom krijgen de nieuwe functie van markeringslicht en het interieur moet met blauwe sfeerverlichting uitgelicht worden.
Ook oranje remverlichting (niet verwarren met remlichten) begint modern te worden, als je remt gaat er dan een oranje lampje achter de wielen branden die de remschijf uitlicht.

Een optie die je ook vaak bij races ziet. Van die ronde, zacht gloeiende schijfjes die achter de wielen langzaam oplichten en na de bocht weer uitgaan.

Ik probeer het pinkertje netjes en volledig volgens de regels te gebruiken. Maar het voelt als je hand uitsteken op de fiets, je geeft er hooguit mee aan dat jij die zeldzame regeltjes-lover bent die tegen alles in toch probeert de de regeltjes te volgen.
De regel is (was? ): Van rijstrook veranderen, pinkertje aan. Zelfs van de rechter rijstrook naar de linker wordt het pinkertje al vergeten en met het pinkertje naar rechts bedoelt men eerder "zou je niet op de rechterrijstrook gaan treuzelen" dan dat men er mee communiceert dat de wens bestaat van rijstrook te veranderen ....

En vaak zijn de regels niet afdoende.

Bijvoorbeeld:
Kruising met verstoplicht op rood, twee lege rijstroken naar links, ik behoor de rechterrijstrook te nemen. Maar ik wil niet naar de linkerbaan (nergens voor nodig) maar ik wil wel de weg naar links volgen. Wanneer zet ik het pinkertje aan of doe ik het zoals 90% van de hoepeldraaiers en laat ik het pinkertje gewoon uit?

Eventjes leek het er op dat men de knipperlichtjes weer terug gevonden had. Toen de VAG groep met het looplicht-knippertje op de markt kwam was er weer een aanleiding om te showen met dit nieuwe gadget. Maar de nieuwigheid is er weer af en de knipperlichtjes slijten niet meer.

Kilometervreter zei:
Is hier helemaal niet verplicht, alleen bij het verlaten van de rotonde is richting aangeven verplicht.

Dan heeft die examinator dat fout. Er staat nergens in de wet dat het verplicht is. Alleen bij het verlaten ben je verplicht rechts richting aan te geven.

Verplicht of niet, als de rotonde er niet zou zijn en je zou een kruispunt hebben zou je ook je richting naar links MOETEN doen als je naar links afslaat. Het enige verschil is dat we even een bochtje naar rechts en dan naar links maken. De examinatoren van tegenwoordig leggen het voor zover ik weet wel uit aan de cursisten dat het netjes is om je richting naar links aan te doen als je 3/4 rond gaat.

ZE50 zei:
Kilometervreter zei:

Verplicht of niet, als de rotonde er niet zou zijn en je zou een kruispunt hebben zou je ook je richting naar links MOETEN doen als je naar links afslaat. Het enige verschil is dat we even een bochtje naar rechts en dan naar links maken. De examinatoren van tegenwoordig leggen het voor zover ik weet wel uit aan de cursisten dat het netjes is om je richting naar links aan te doen als je 3/4 rond gaat.

Is helemaal niet netjes, wettelijk gezien zelfs een overtreding.

haarr zei:
ZE50 zei:
Kilometervreter zei:

Is helemaal niet netjes, wettelijk gezien zelfs een overtreding.

Nou leg eens uit asociale VAG rijder, waarom is dit een overtreding?

Je volgt de rijrichting maar geeft aan dit niet te doen.
Je geeft aan met de klok mee de rotonde te willen nemen. Dat is pas asociaal. :p

haarr zei:
Je volgt de rijrichting maar geeft aan dit niet te doen.
Je geeft aan met de klok mee de rotonde te willen nemen. Dat is pas asociaal. :p

Dus even voor de duidelijkheid, als je je richting aangeeft naar links op een rotonde, betekent dat nog steeds dat je verplicht bent je aan de wettelijk geldende regels te houden en de rotonde rechtsom passeert.

P.S. Een richtingaanwijzer is om aan te geven waar je naartoe wilt gaan hè? Dus deze zet je aan voordat je daadwerkelijk de handeling uitvoert, NIET TIJDENS!

Mod-edit: onaardige opmerkingen verwijderd. Gaarne niet meer doen.

Ivanov
AutoWeek Moderator

BlaringGreenDeviltasmanian-size_restricted.gif

Je denkt het goed te doen (mogelijk over ee paar jaar na een wetswijziging is dat ook zo) maar je overijverig gedoe is gewoonweg een overtreding. Of je wilt net voor de rotonde linksaf of met de klok mee. Links knipperen bij 3/4 bestaat niet in NL.
Alleen bij onwetende chauffeurs vaak in auto's afkomstig uit een bepaald land.

O, ja: in m'n Mercedes geef ik helemaal geen richting aan, was meerprijs en zit er niet op.

Maar jouw taalgebruik verraad wel wie hier de aso is.

haarr zei:
Je denkt het goed te doen (mogelijk over ee paar jaar na een wetswijziging is dat ook zo) maar je overijverig gedoe is gewoonweg een overtreding. Of je wilt net voor de rotonde linksaf of met de klok mee. Links knipperen bij 3/4 bestaat niet in NL.

O, ja: in m'n Mercedes geef ik helemaal geen richting aan, was meerprijs en zit er niet op.
Met de klok mee is natuurlijk onzin. Als je vanuit een uitrit of zijweg linksaf slaat geef je ook richting naar links aan en dan denkt ook niemand dat je van plan bent tegen het verkeer in te gaan rijden.

haarr zei:

Ik heb het nooit bijgehouden maar het zou mij niet verbazen als het gebruik van het knipperlichtje bovenaan staat in "regels die weer gewijzigd zijn". Toen ik begon met rijden, waren er nauwelijks verplichtingen over het gebruik van het knipperlichtje en je zag af en toe nog een auto met het knipperlichtje in de deurstijl... wat vaak stuk was.
Tegenwoordig zijn er hele hoofdstukken gewijd aan het correcte gebruik voor knipperlichtjes en bij een (te groot) aantal van die situaties vraag ik mezelf af waarom iemand de moeite genomen heeft zo'n dwaze gedachte op papier te zetten - en anderen waarschijnlijk ook.
Of je het leuk vindt of niet, er is een nieuwste versie van het verkeersregeltjesboek (misschien heb ik ook wel een verouderde versie) en de regeltjes in dat boek hoor je te kennen en uit te voeren.
Uitvoeren omdat het een communicatiemiddel is wat jij als bestuurder van een paar duizend kilo ijzer van plan bent te gaan doen.
En het is communicatie naar andere weggebruikers, het is zeker geen Befehl.

Deze communicatie is erg gebrekkig, onvolledig en soms overbodig maar dat is geen reden niet te communiceren of te communiceren middels verkreukelde spatbordjes en schadeformulieren.

Terug
Bovenaan