Leon in zn Focus
Wegverkenner
Dat is inderdaad het 'gevaar'. Zelf ben (was) ik altijd van mening dat links knipperen bij 3/4 rond beste interessante informatie kan zijn voor iemand die op 2/4 staat te wachten tot hij op kan rijden. Immers: je ziet een auto van de overkant van de rotonde naderen, die knippert naar links: dan weet je sowieso dat die auto je pad gaat kruisen. Het geeft je als wachtende auto heel snel een beeld van wie waar naar toe gaat, en of er mogelijk een gaatje gaat ontstaan om er tussen te schuiven. Dat zie je in één oogopslag, maar blijkbaar is niet iedereen daartoe in staat. Kijk je uitsluitend naar de eerstvolgende auto en diens rechter knipperlichtje dan merk je bij drukte op de weg al snel dat er te weinig tijd/ruimte is om er tussen te kruipen. Maar goed, ik heb het linksknipperen een tijd geleden al opgegeven. Hoewel ik het nog altijd niet kan verklaren (en ik er ook geen overtuigende argumenten van krijg) zijn er mensen die daar niet mee om kunnen gaan blijkbaar. Dat blijkt nu ook weer, en zo lang dit forum er is zal die discussie ook wel blijven. Dat eenduidigheid van belang is zoals @R W xxx ook aangeeft, daar kan ik me helemaal in vinden. Maar zolang auto's nog afhankelijk zijn van de bestuurder is het een utopie om te denken dat dat ooit gaat gebeuren in het verkeer. Helaas. En in dat licht bezien mag er ook wel een vermanend vingertje gaan richting de verkeersscholen die je wel leren om links te knipperen bij 3/4 rotonde. Ik heb het wel zo geleerd, met mij velen. En volgens mij wordt het nog steeds zo aangeleerd/geadviseerd. Terwijl dat dus niet strookt met de verkeersregels.De Schaduw zei:Extra punt is dat een "brave" linksknipperaar geen garantie is voor een goede knipperaar. Ik heb al meermaals gezien dat iemand op de rotonde afkomt, "braaf" het knipperlichtje naar links uitgooit en vervolgens, al links knipperend, de rotonde weer, rechtsaf, verlaat...