Het coronavirus: hoe beïnvloedt het jouw dagelijks leven?

quote=Zuinigrije]

al generaties lang

[/quote]

Iets meer dan 10 jaar, dat noem ik niet al generaties lang….

Zuinigrije zei:
Al die andere stemmers, hebben dus niet om de VVD gestemd, dus zodoende is hij door een minderheid gekozen.

Kwats…… er brachten 10.462.677 personen een stem uit, de VVD kreeg daarvan meer dan 2 miljoen stemmen, dat kan ik geen minderheid vinden !!

Tja, dat is nu juist het probleem, dat velen vandaag de politiek als entertainment zien. Daarom wordt op entertainers gestemd in plaats van op beleidsprogramma's. Trump hield niet eens de schijn op en besloot niet een een verkiezingsprogramma te schrijven. Wilders vond eerder een A4'tje met wat slogans wel genoeg.

We hebben altijd wel 'protestpartijen' gehad, en dat zijn dan kortweg partijen voor mensen die nogal eendimensionaal willen denken, vooral geen nuances (want dan moet je gaan nadenken). Maar het lijkt de laatste decennia steeds verder die kant op te gaan.

Nou, ik heb geen hoge pet op van politici behalve dat ik het meesters vind in de schone schijn ophouden.

Wat betreft de salarissen van hoge politici: het leeuwendeel van de inkomsten van politici komt van commissariaten. Maar Rutte en zijn kornuiten hebben maar te doen wat Brussel dicteert. Een derde factor is onze eigen overheid. Lees de verhaaltjes: "de kroniek van een faalfabriek" maar eens door.

Wel beginnen bij deel 1.....

ak2 zei:
R W xxx zei:
jos zei:
ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem

Dat kan en mag natuurlijk maar is goed beschouwd vooral je eigen uitleg van de werking en nergens anders op gebaseerd dan op angst voor iets dat je niet kan (of wil) bevatten. Je zou met die insteek ook juist wel kunnen laten vaccineren namelijk.

Door vaccinatie zet je inderdaad juist het immuunsysteem op scherp. Het immuunsysteem kent het coronavirus nog niet waardoor je er juist enorm ziek van kan worden, kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen. Er zijn ook al heel veel gezonde mensen overleden aan dit virus.

En ja griep had ik nooit, en was maar heel zelden verkouden. Dus het immuunsysteem werkte dan wel prima.

Buiten het feit dat ik denk het virus meteen in het begin al gehad te hebben (stevig griepgevoel en 6kg afgevallen) vraag ik me juist af of dit klopt. Dit zullen we in het najaar wel beleven. Wanneer er dan weer een zoveelste golf is ben ik er helemaal klaar mee. Tis net als de griepprik, daar worden mij teveel mensen nog steeds ziek ondanks de griepprik.

Jos.

Dat hoef je je niet af te vragen, daar zijn gewoon testresultaten van. Een 100% safe score wordt het nooit natuurlijk en het is een virus, dat heeft bepaalde eigenschappen.
In het najaar komt er wel weer een opleving, hoe ernstig dat gaat worden hangt van ons eigen meewerken af. Je bent er dan helemaal klaar mee, zeg je, maar je bent ook niet bereid om je steentje bij te dragen aan een oplossing. Dan resteert een beetje zeuren en klagen, en hopen dat het aan je voorbij gaat.

R W xxx zei:
Dat hoef je je niet af te vragen, daar zijn gewoon testresultaten van. Een 100% safe score wordt het nooit natuurlijk en het is een virus, dat heeft bepaalde eigenschappen.
In het najaar komt er wel weer een opleving, hoe ernstig dat gaat worden hangt van ons eigen meewerken af. Je bent er dan helemaal klaar mee, zeg je, maar je bent ook niet bereid om je steentje bij te dragen aan een oplossing. Dan resteert een beetje zeuren en klagen, en hopen dat het aan je voorbij gaat.

Tja, dat noemen ze dooddoeners. Ik geef alleen een mening, en het verwijt dat ik niet meewerk?? Ik wil geen vaccinatie, that's it. Wat een ander verder doet boeit me niet, moet alleen niet opgedrongen worden, geld van beide kanten.

Jos.

jos br 001 zei:
ak2 zei:
R W xxx zei:
jos zei:
ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem

Dat kan en mag natuurlijk maar is goed beschouwd vooral je eigen uitleg van de werking en nergens anders op gebaseerd dan op angst voor iets dat je niet kan (of wil) bevatten. Je zou met die insteek ook juist wel kunnen laten vaccineren namelijk.

Door vaccinatie zet je inderdaad juist het immuunsysteem op scherp. Het immuunsysteem kent het coronavirus nog niet waardoor je er juist enorm ziek van kan worden, kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen. Er zijn ook al heel veel gezonde mensen overleden aan dit virus.

En ja griep had ik nooit, en was maar heel zelden verkouden. Dus het immuunsysteem werkte dan wel prima.

Buiten het feit dat ik denk het virus meteen in het begin al gehad te hebben (stevig griepgevoel en 6kg afgevallen) vraag ik me juist af of dit klopt. Dit zullen we in het najaar wel beleven. Wanneer er dan weer een zoveelste golf is ben ik er helemaal klaar mee. Tis net als de griepprik, daar worden mij teveel mensen nog steeds ziek ondanks de griepprik.

Jos.

Of je zou kunnen zeggen dat er veel minder mensen ziek worden door de griepprik. Het glas is halfvol of half leeg zeg maar.

Tja Jos,
Je wilt geen vaccinatie maar bent klaar met de maatregelen. Dat gaat niet zo goed samen.
Vergelijk het met niet willen werken maar wel veel geld te besteden willen hebben. Beetje onvolwassen houding.

jos br 001 zei:
R W xxx zei:

Tja, dat noemen ze dooddoeners. Ik geef alleen een mening, en het verwijt dat ik niet meewerk?? Ik wil geen vaccinatie, that's it. Wat een ander verder doet boeit me niet, moet alleen niet opgedrongen worden, geld van beide kanten.

Jos.

De meningen wijken nogal eens af van de feiten. Verder eens met RW. Als je geen vaccin wil is dat je goed recht. Maar klep dicht en dan ook stijf dicht als er weer maatregelen moeten komen. Dan is het niet klagen maar dragen en in de spiegel kijken.

Ik zeg niet dat jij dat doet Jos, maar de mensen die overal schijf aan hebben en geen vaccin willen hebben onder het mom van de mening het meest domme commentaar en vaak een grote waffel naar een ander. Die gaan een keer op hun plaat.

Het gaat er niet om of ik overal schijt aan heb, het gaat erom dat er een hoop dingen niet kloppen. Ik houd nooit mijn klep wanneer ik het idee heb dat er iets niet klopt. Wat ik inmiddels wel weet is dat door hetgeen er nu gebeurt er een enorme tweedeling is ontstaan, daar zijn een aantal mensen voor verantwoordelijk waarvan ik hoop dat e.e.a. ooit uitkomt en men de verantwoording voor durft te nemen. Even voor de goede orde, ik ga niet mee in complottheorieën, maar er kloppen dingen niet. Wanneer er weer een golf aankomt ben ik benieuwd wat er dan weer geprikt moet worden en hoe vaak, of hebben we dadelijk 3x per jaar een priksessie??

Jos.

[size=small]Overigens wel mooi dat er een normale discussie plaats kan vinden in plaats van allerlei gescheld meteen.[/size]

Jos je bent in mijn ogen nog een beetje in de ontkenningsfase, dat is niet erg maar een feit is dat massale vaccinatie heel goed blijkt te werken om ziektes in te dammen. De bewezen effectiviteit van de corona vaccins is ook extreem hoog, veel hoger dan bij de griep vaccins.

Kinderziektes die vroeger veel slachtoffers of blijvend letsel opleverden zijn vrijwel verdwenen in landen waar massaal wordt gevaccineerd.

Door vaccinatie bescherm je niet alleen je zelf, maar zorgt er ook voor dat je anderen niet kunt besmetten. Toch wel een prettig idee, je wil niet dat een familielid, vriend, kennis of klant door jou geïnfecteerd wordt met corona en ernstig ziek wordt of zelfs dood gaat.

Dit is het narratief van de overheid, die van het begin af aan vaccinatie als de enige uitweg benoemde. Je kunt echter op onderbouwde wijze een andere aanpak bepleiten. Stichting Artsen Covid-collectief probeert deze discussie te voeren, maar kreeg een ban op LinkedIn deze week. Jammer, want ik denk dat we beter in gesprek kunnen gaan met deze groep artsen en wetenschappers dan hen het zwijgen op te leggen.

Als je geband wordt op LinkedIn doe je vast iets niet goed, en om dat dat 'het zwijgen op te leggen' te noemen (wat 'we' dan kennelijk doen?) lijkt vreemd: volgens mij zijn er zat kanalen om je te uiten en om wetenschappelijke discussies te voeren. Maar ja, die slachtofferrol is wel zo comfortabel.

Het zijn vooral nogal achterhaalde standpunten die zij hebben, tegen mondkapjes, tegen massatests etc. Daarnaast is het firma 'open deur', gezond leven, zelf nadenken etc. Dat is in zekere zin natuurlijk zo maar doet lang niet iederen en niet iedereen kán er over nadenken, zeker niet als dat ook nog inhoudt dat dat nadelig voor jezelf zou kunnen zijn, iets wel willen maar niet doen.
Vwb LI ban, daar zullen ze het wel naar gemaakt hebben dan.

jos br 001 zei:
Het gaat er niet om of ik overal schijt aan heb, het gaat erom dat er een hoop dingen niet kloppen. Ik houd nooit mijn klep wanneer ik het idee heb dat er iets niet klopt. Wat ik inmiddels wel weet is dat door hetgeen er nu gebeurt er een enorme tweedeling is ontstaan, daar zijn een aantal mensen voor verantwoordelijk waarvan ik hoop dat e.e.a. ooit uitkomt en men de verantwoording voor durft te nemen. Even voor de goede orde, ik ga niet mee in complottheorieën, maar er kloppen dingen niet. Wanneer er weer een golf aankomt ben ik benieuwd wat er dan weer geprikt moet worden en hoe vaak, of hebben we dadelijk 3x per jaar een priksessie??

Jos.

[size=small]Overigens wel mooi dat er een normale discussie plaats kan vinden in plaats van allerlei gescheld meteen.[/size]

In Engeland is de derde vaccinatieronde al stevig op gang. De "Delta variant". Gewoon ieder paar maanden een prikje voor de komende virussen.

We krijgen het virus er wel onder, stug doorprikken. Hou vol en stroop de mouw maar vast op.

rke zei:
In Engeland is de derde vaccinatieronde al stevig op gang. De "Delta variant". Gewoon ieder paar maanden een prikje voor de komende virussen.
Volgens mij zijn ze daar, net als overal, nog bezig met de eerste ronde hoor. En als iedereen was geprikt, was die nieuwe variant ook geen probleem (omdat er velen zijn gevaccineerd, is het nu maar een beperkt probleem trouwens, totaal onvergelijkbaar met wat ze daar eerder hadden gezien). Het is niet juist om te concluderen dat prikken geen oplossing biedt. Dat vaccineren geen waterdichte oplossing biedt, komt doordat (1) het vaccin niet 100% werkzaam is (maar wel veel werkzamer dan welke griepprik dan ook) en (2) er nog mensen zijn diegenen die niet zijn gevaccineerd.

Er zijn trouwens geen varianten van het vaccin voor verschillende varianten van het virus, zoals je lijkt te suggereren. Wellicht ben je in de war met de griepprik.

En dat het mogelijk is dat het vaccin af en toe (jaarlijks?) herhaald zal moeten worden is bekend, maar 'ieder paar maanden' had ik niet eerder gehoord. Waar heb je dat vandaan?

Inderdaad, pas in september de derde prik.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/27/britse-regering-wil-vanaf-september-derde-coronaprik-toedienen/

Ik had mijn bericht nog wat aangepast terwijl, zo te zien, jij reageerde.

Hoe dan ook, natuurlijk gaat het onderzoek door en wordt er gespeculeerd op toekomstige plannen. Ik lees in jouw link niet meer dan dat: speculaties op wat wellicht nodig zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld:
"Die derde dosis is één mogelijke strategie om varianten te bestrijden, maar het blijft een hypothese", zegt ook professor Jean-Michel Dogné van de universiteit van Namen. "We weten nog niet eens of, in welke mate en hoelang zo'n derde dosis bescherming biedt."

De huidige maatregelen belachelijk proberen te maken (zoals jij lijkt te doen, maar wellicht interpreteer ik dat verkeerd natuurlijk) aan de hand van speculaties over toekomstige plannen die ook met onwaarschijnlijke varianten rekening houden, lijkt mij niet juist.

jos br 001 zei:

Jos.

Wat klopt er dan niet. Het virus bestaat. De aanpak is wereldwijd redelijk gelijk in de basis en vaccins hebben in het verleden al bewezen dat ze goed werken. Wat in mijn ogen niet klopt is dat belangengroepen niet schromen om halve waarheden de wereld in te slingeren of soms zelfs aan het liegen zijn.

Kijk naar de reactie van Vink en daarop RW. De eerste lijkt bedoeld te zijn om angst te zaaien over het vaccin met de halve waarheid. De reactie van RW laat zien dat de onderbouwing laat zien dat die cijfers niet zo heftig zijn als ze lijken. Precies dat waar men de overheid van beschuldigd doet men zelf.

Applaus voor jezelf.

Ik denk ook niet dat de discussie gaat over het bestaan van het virus. Het is een gemeen virus wat in eerste instantie zo gevaarlijk was dat menigeen er aan gestorven is.

Wat de cijfers betreft denk ik dat de cijfers wel kloppen (die zijn controleerbaar) maar dat er wel eens "naar het resultaat toegerekend wordt". Toen Rutte nog op strenge toon liep te verkondigen dat er zoveel "positieven" waren, hoorde ik van verpleegkundigen dat mensen een medicijnen kuur en een zuurstoffles kregen en naar huis werden gestuurd.

Ja, ik ben positief getest op verkoudheid maar ga ik er aan dood of ga ik richting IC?

Maar goed, wat mij vooral dwars zit, is de sociale druk op een injectie. Zonder prikje krijg je geen QR code, zonder prik moet er iedere 48 uur met een stok in je neus geboord worden en zonder prik ben je een wappie die met een aluminium hoedje tegen zendmasten loopt te schoppen.

Even terug naar de basis: Als je gevaccineerd bent, heeft het virus geen vat op je. Het virus kan maximaal 24 uur buiten het lichaam overleven.
Dus als het virus niet binnen 24 uur een gastheer/vrouw gevonden heeft, is het over en uit voor het virus.

Hierover de volgende opmerkingen:
- Men heeft het hier over immuniteit terwijl recente uitbraken van het virus onder vaccinado's slechts een verminderde vatbaarheid aangeven. Dat is fundamenteel iets anders dan immuniteit.
- Het is een grondrecht medicatie te weigeren. Het enige wat ik daar van merk is dat weigeraars nog niet opgepakt worden.
- We roepen om het hardst dat discriminatie niet mag. Hoe noem je dan de houding jegens wappies? - Overigens niet op dit forum - de discussie blijft hier opvallend netjes.

Een ander "dingetje" wat mij dwars zit: we hebben nu aan den lijve meegemaakt wat EEN virus kan doen. De zorg is helaas vooral reactief (we kunnen/willen in beperkte mate ziekte voorspellen). Daarnaast is de zorg een orgaan geworden wat in mijn optiek erg inefficient werkt, iets wat in tegenstelling lijkt met alle bezuinigingen in de zorg.

Waarom maken we de zorg niet efficienter? Waarom zorgen we niet voor schaalbaarheid (het aantal zieken is niet altijd voorspelbaar)? Hoe veel lessen hebben we nog nodig voordat we begrijpen dat de zorg hier niet tegen bestand is?

Inderdaad rke. We hebben de mond vol over diversiteit en inclusie. Maar waar het corona betreft is er maar één narratief. Dat van de overheid. Dan sluiten we mensen met een afwijkende mening uit door ze complotdenker en wappie te noemen, we geven ze een ban op social media en vinden deze inperking van de vrije meningsuiting volledig normaal, we nodigen ze niet meer uit voor talkshows, we vinden ze asociaal als ze geen prik willen, we sturen de ME erop af als ze gebruik maken van hun grondrecht om te demonstreren. Het is een merkwaardig fenomeen, wat voor de toekomst niet veel goeds belooft.

Stem op de partij die oeverloos gelul accepteert en poolse (mag dat nog) landdagen noodzakelijk acht. Crises? what crises....

Eigenlijk is het simpel je laat je wel of niet vaccineren.

Als je kiest voor niet vaccineren dan moet je daar ook de consequenties van aanvaarden. Iemand die niet gevaccineerd is draagt bij aan de snelle verspreiding, en de mogelijkheid van nieuwe mutaties van het zeer gevaarlijke coronavirus.

En het is heel simpel veel ernstig zieken kan onze zorg niet aan. En kost onze maatschappij heel veel onnodig leed en geld, terwijl dit door een simpel prikje is te voorkomen.

Dat er eisen worden gesteld aan niet gevaccineerde lijkt mij dan ook een logisch gevolg van hun beslissing. Ze gaan nu in de slachtoffer rol terwijl ze dit zelf door hun niet bepaald sociale gedrag hebben gecreëerd.

@rke:

Niet om lullig te doen want mooi stukje tekst waar ik me ook in kan vinden.
Echter...

Even terug naar de basis: Als je gevaccineerd bent, heeft het virus geen vat op je. Het virus kan maximaal 24 uur buiten het lichaam overleven.
Dus als het virus niet binnen 24 uur een gastheer/vrouw gevonden heeft, is het over en uit voor het virus.

Is dit een geconstateerde bewering? Klopt namelijk niet of was dat nu juist het punt?

rke zei:
Boppie zei:

Applaus voor jezelf.

Ik denk ook niet dat de discussie gaat over het bestaan van het virus. Het is een gemeen virus wat in eerste instantie zo gevaarlijk was dat menigeen er aan gestorven is.

Wat de cijfers betreft denk ik dat de cijfers wel kloppen (die zijn controleerbaar) maar dat er wel eens "naar het resultaat toegerekend wordt". Toen Rutte nog op strenge toon liep te verkondigen dat er zoveel "positieven" waren, hoorde ik van verpleegkundigen dat mensen een medicijnen kuur en een zuurstoffles kregen en naar huis werden gestuurd.

Ja, ik ben positief getest op verkoudheid maar ga ik er aan dood of ga ik richting IC?

Maar goed, wat mij vooral dwars zit, is de sociale druk op een injectie. Zonder prikje krijg je geen QR code, zonder prik moet er iedere 48 uur met een stok in je neus geboord worden en zonder prik ben je een wappie die met een aluminium hoedje tegen zendmasten loopt te schoppen.

- Men heeft het hier over immuniteit terwijl recente uitbraken van het virus onder vaccinado's slechts een verminderde vatbaarheid aangeven. Dat is fundamenteel iets anders dan immuniteit.
- Het is een grondrecht medicatie te weigeren. Het enige wat ik daar van merk is dat weigeraars nog niet opgepakt worden.
- We roepen om het hardst dat discriminatie niet mag. Hoe noem je dan de houding jegens wappies? - Overigens niet op dit forum - de discussie blijft hier opvallend netjes.

Een ander "dingetje" wat mij dwars zit: we hebben nu aan den lijve meegemaakt wat EEN virus kan doen. De zorg is helaas vooral reactief (we kunnen/willen in beperkte mate ziekte voorspellen). Daarnaast is de zorg een orgaan geworden wat in mijn optiek erg inefficient werkt, iets wat in tegenstelling lijkt met alle bezuinigingen in de zorg.

Waarom maken we de zorg niet efficienter? Waarom zorgen we niet voor schaalbaarheid (het aantal zieken is niet altijd voorspelbaar)? Hoe veel lessen hebben we nog nodig voordat we begrijpen dat de zorg hier niet tegen bestand is?
Dat is op zich een prima idee, maar hoe had je dit in gedachten? Je zou kunnen denken aan zoiets als wat vroeger de dienstplicht was. Iedere man kon in principe opgeroepen worden om in het leger de dienen mocht daar behoefte aan zijn. Aan de andere kant, alle respect voor militairen, gezondheidszorg is meestal een opleiding van minimaal 4 jaar. Het is dan wel jammer om mensen een opleiding van 4 jaar te geven waarmee in het guntigste geval, niets mee gedaan zou worden.
Je kan ook niet heel veel IC verpleegkundigen hebben die misschien de rest van hun leven mooi meer nodig zijn.

jos br 001 zei:
Even voor de goede orde, ik ga niet mee in complottheorieën, maar er kloppen dingen niet.

Eén ding klopt wel; corona bestaat en kan wild om zich heen grijpen. Iets wat nieuw is is niet makkelijk in één keer goed aan te pakken omdat niemand echt weet hoe en wat. Vandaar lockdowns die sommige te streng vinden en anderen te soft. Ga jij er maar als staan als regering als zoiets opeens in ons leven komt. Zij hebben er ook niet om gevraagd.

Wanneer er weer een golf aankomt ben ik benieuwd wat er dan weer geprikt moet worden en hoe vaak, of hebben we dadelijk 3x per jaar een priksessie??

Vraag aan jou en rke; waarom is het zo erg om vaker geprikt te worden?

Jeff Vink zei:
Inderdaad rke. We hebben de mond vol over diversiteit en inclusie. Maar waar het corona betreft is er maar één narratief. Dat van de overheid. Dan sluiten we mensen met een afwijkende mening uit door ze complotdenker en wappie te noemen, we geven ze een ban op social media en vinden deze inperking van de vrije meningsuiting volledig normaal, we nodigen ze niet meer uit voor talkshows, we vinden ze asociaal als ze geen prik willen, we sturen de ME erop af als ze gebruik maken van hun grondrecht om te demonstreren. Het is een merkwaardig fenomeen, wat voor de toekomst niet veel goeds belooft.

Het ligt altijd aan een ander? Verder is een afwijkende mening best, maar breng het niet als "de waarheid".

rke zei:
Boppie zei:

Applaus voor jezelf.

Ik heb dat bovenste deel niet geschreven.

Wel of geen prik….we leven in een democratisch land, dus kies zelf. Echter als je geen prik wil, prima, maar dan sluit je achter aan in de rij betreffende evenementen bezoeken of op vakantie naar het buitenland. Want hoe meer gevaccineerden hoe meer veiligheid.
Eigen keus….maar ook de gevolgen daarvan ondergaan.

Hansje58 zei:
Wel of geen prik….we leven in een democratisch land, dus kies zelf. Echter als je geen prik wil, prima, maar dan sluit je achter aan in de rij betreffende evenementen bezoeken of op vakantie naar het buitenland. Want hoe meer gevaccineerden hoe meer veiligheid.

Inderdaad, volledig mee eens.
Wat mij betreft mogen alle niet-gevaccineerden enkel naar de dokter, apotheek en supermarkt. Maar vaccins zouden zeker niet verplicht moeten worden, zo ben ik dan ook wel weer.
Maar ik heb het natuurlijk niet voor het zeggen. :T

Hansje58 zei:
Dan heb je het nog over de consequenties in het openbare leven. Maar wat als een niet-gevacineerde corona op loopt en in het ziekenhuis opgenomen moet worden? Of nog erger, long-covid er aan over houdt.

rke zei:

Tsja, vaccinatie geeft wat meer (lees: gemakkelijkere) mogelijkheden, maar diezelfde mogelijkheden kun je echter ook wel op de moeilijkere manier krijgen als je niet gevaccineerd wenst te worden... het geeft beiden dezelfde vrijheden en de keuze daarvoor mag iedereen geheel vrij maken.
En als je niet kiest voor vaccinatie en ook niet kiest voor regelmatig neusboren dan maak je ook zelf de keuze voor een stukje isolement.

rke zei:

Onder "wappies" versta ik de categorie weigeraars die puur weigeren om te kunnen dwarsliggen en daarbij zo hard en zoveel mogelijk onzin uit kramen dat ze zichzelf eigenlijk al belachelijk maken.... groepje a la Willem Engel: demonstreren om het demonstreren en relschoppen om het relschoppen, het onderwerp is slechts bijzaak.

Er is echter een veel grotere categorie weigeraars die ik absoluut niet als "wappies" wil zien en bestempelen: dat is de categorie bewuste weigeraars, hetzij door geloofsovertuiging, het zij door zelfovertuiging, hetzij door medische oorzaken, en noem maar op.
Deze bewuste weigeraars zal je echter niet zien in demonstraties en relletjes: ze hanteren gewoon hun eigen waarden en baseren daar hun keuzes op, maar laten de andersdenkenden ook gewoon in hun eigen waarde en vrij in hun eigen keuzes.

rke zei:

Er is door wetenschappers al tientallen jaren gewaarschuwd voor de gevolgen van een pandemie, zelfs de filmindustrie speelt hier al vele jaren op in met als resultaat diverse kaskrakers.
In de praktijk speelt het kostenplaatje echter ook een heel grote en belangrijke rol, een hogere efficiëntie betekent gelijk ook een (nog) hogere jaarlijkse zorgpremie.
Wat ik echter wel een grote blunder vindt is dat de overheid (zowel landelijk, europees als wereldwijd) in al die tientallen jaren zelfs nog geen draaiboek klaar heeft liggen die gebruikt kan worden om een opkomende pandemie direct al zo snel en efficiënt mogelijk aan te pakken, met al dat achteraf regelen en elkaar aan kijken is hier na mijn idee veel te veel tijd mee verloren gegaan.
Blijkbaar zijn de overheden in al die jaren gewoon veel te druk bezig geweest met de belangrijkere dingen zoals parkeerbeheer, zwarte pieten, plofkippen, regenboogvlaggen, wildbeheer in de Oostvaardersplassen, elkaars vlooien afvangen en onbegrijpelijke belastingregeltjes verzinnen.

Muddy Bandit zei:
Er is door wetenschappers al tientallen jaren gewaarschuwd voor de gevolgen van een pandemie, zelfs de filmindustrie speelt hier al vele jaren op in met als resultaat diverse kaskrakers.
In de praktijk speelt het kostenplaatje echter ook een heel grote en belangrijke rol, een hogere efficiëntie betekent gelijk ook een (nog) hogere jaarlijkse zorgpremie.
Wat ik echter wel een grote blunder vindt is dat de overheid (zowel landelijk, europees als wereldwijd) in al die tientallen jaren zelfs nog geen draaiboek klaar heeft liggen die gebruikt kan worden om een opkomende pandemie direct al zo snel en efficiënt mogelijk aan te pakken, met al dat achteraf regelen en elkaar aan kijken is hier na mijn idee veel te veel tijd mee verloren gegaan.
Blijkbaar zijn de overheden in al die jaren gewoon veel te druk bezig geweest met de belangrijkere dingen zoals parkeerbeheer, zwarte pieten, plofkippen, regenboogvlaggen, wildbeheer in de Oostvaardersplassen, elkaars vlooien afvangen en onbegrijpelijke belastingregeltjes verzinnen.

Als het over waarschuwingen gaat, zijn medici wel degene waar we zeker niet naar luisteren. Het menselijk lichaam is ook zo complex dat er waarschijnlijk niemand is die precies weet hoe het zit.

Maar:
Gij zult sporten.... dus doen we dat niet.
Gij zult niet roken..... dus wat zit er onder die rookpluim?
Gij zult voldoende nachtrust nemen... 1 uur van de 24, is dat genoeg?
Gij zult gezond eten... dat komt vast uit de fabrieken van Calve.
Gij zult stress ontwijken.. dus gaan we de confrontatie aan.

Maar ook niet te veel penicilline, want dan worden bacteriën resistent. En ook geen stamceltherapie of bacteriofagen, want dat is eng.

Ondertussen schreeuwen overwerkte verpleegkundigen dat ze het veel te druk hebben, van medicatie wordt alleen de wannabee-rommel uitgedeeld, als je te maken krijgt met de zorg wordt er volgens een vast behandelplan gedeclareerd en ondertussen worden mooie meiden opgepompt met zoeloelippen, meloentieten en billen als een strandbal en bij dikke oudjes wordt het vet weggezogen en het porum strak getrokken.

Die hebben nooit gehoord van "doktoren maken van alles beter maar ze maken niets goed."

Toch, als we nu de zorg eens efficiënter maken. IC verpleegkundigen flexibel inzetten, ziekenhuisbezoek niet per bed maar per uur en soort zorg, specialisten die elkaars onderzoekresultaat gebruiken, verpleegkundigen inzetten op kennis en ervaring in plaats van BIG registratie.

En natuurlijk de patiënt opvoeden. Welke verkoudheid moet echt met agressieve antibiotica bestreden worden, wanneer moet je een wondje laten hechten, wat kan ik zelf doen om mijn klachten te verhelpen, waarom moet ik afvallen, waarom moet ik mijn conditie op peil houden, wat is te zwaar en hoe doe ik daar iets aan, wanneer heeft een chemotherapie nog zin....

Maar in plaats daar van zijn we met zo veel mensen zo druk bezig de zorg uit te kleden dat de zorg er peperduur van wordt.

Voorbeeld:
Vandaag. Een sporter had een kras van 4 cm op zijn rug. Een andere sporter gaf hem het advies er eens door een dokter naar te laten kijken. De kras was zo ernstig dat de eerste sporter het niet eens gemerkt had....
Hij vroeg aan mij of er ook bloed op zijn t-shirt zat.

Luisteren (en gehoorzamen) naar je lichaam doet al wonderen, maar hele volksstammen luisteren (al dan niet gedwongen) beter naar hun omgeving als naar hun lichaam.
Maar tussen alle uitersten zit meestal ook wel ergens een gulden middenweg, en met een beetje nuchter verstand gebruiken is die middenweg ook prima te vinden.
Echter dat verstand gebruiken is nu net zon dingetje: zoeken op internet is veel populairder en de zoekfuncties zijn al dermate commercieel geworden dat fabrikanten/aanbieders enz. daar ruimschoots voorrang krijgen op die niet gesponsorde wetenschappelijke artikeltje.
En zo krijg je voor een hoofdpijntje op het www dan ook al snel het advies om met spoed naar het Kruidvat te gaan i.p.v. naar bed, en ga je bezorgd naar de huisarts dan stuurt die je vanwege tijdgebrek wel door voor een uitgebreid onderzoek door specialisten en psychiaters die je gezamenlijk een complete apotheek en 5 sessies voorschrijven.

Wat de zorg betreft: de hedendaagse zorg is gewoon verplicht om het leven zo lang mogelijk te rekken ook al is het een uitzichtloze zaak, de beslissing is aan de patiënt om te stoppen met behandelen en niet aan de zorg.
De combi van wetenschap en techniek maakt gewoon heel veel mogelijk om levens zo lang mogelijk te rekken, maar dit is tevens een hele kostbare aangelegenheid die we wel met ons allen moeten betalen.
Maar goed, als jij op 85-jarige leeftijd je heup breekt dan hoop je toch ook dat ze je om die reden nog wel helpen met een kunstheup en niet als afgeschreven in laten slapen?

En verder, in het verleden hebben enkele wijzen besloten dat de zorg volledig geprivatiseerd moest worden, want door de marktwerking zou de zorg dan een stuk goedkoper gaan worden.
Maar helaas beschikten deze wijzen destijds absoluut niet over enige commerciële kennis en hebben ze totaal niet beseft dat de zorg daarmee opeens ook winstgevend moest worden, en daarmee is er voor de zorgverzekeraars (en met name hun aandeelhouders) een heel lucratieve situatie gecreëerd.

Muddy Bandit zei:
Ik vind dat niet zo vreemd. Dit is een van de vele denkbare risico's. Er zijn wel grotere risico's te bedenken waarvoor je draaiboeken moet hebben en waartegen je je (beperkt, maar wel iets) kan voorbereiden, zoals die van een meterorietinslag of supervulkaanuitbarsting. En er waren bij mijn weten wel degelijk afspraken gemaakt om een dergelijke uitbraak te voorkomen, t.w. om de handel in dieren op markten tegen te gaan (maar China had deze afspraken halfslachtig of niet uitgevoerd).

Ik heb begin deze week m'n eerste Pfizer-spuit gehad, je hoort verschillende verhalen over de bijwerkingen (spierpijn en/of hoofdpijn) maar ik moet zeggen dat het bij mij heel erg meeviel. Uiteraard is de arm een paar dagen gevoelig(er) door de spuit, maar verder heeft het zich bij mij beperkt tot zeer lichte spierpijn in de bovenarm (al mag het eigenlijk geen naam hebben). Die kwam een paar uur na de injectie opzetten, 24 later was het weer klaar. Van hoofdpijn was ook geen enkele sprake hier gelukkig.

Moet zeggen dat het bij de GGD ook goed geregeld was. Veel personeel/vrijwilligers op de vloer om je de weg te wijzen of vragen te beantwoorden, veel loketten open en dus eigenlijk geen wachtrij. Ik was netjes op tijd, op het tijdstip dat mijn vaccinatie formeel plaats zou vinden zat ik al vijf minuten in de wachtruimte bij de uitgang. In dat opzicht kan ik mij dus (wederom) niet vinden in de kritiek op de GGD. Uiteraard zijn het momentopnames en zal het per regio/locatie verschillen wellicht, maar GGD Twente lijkt dit allemaal mooi op de rit te hebben. Terwijl dit in het begin wel anders was en ze hier eigenlijk constant achter de feiten aanliepen (aldus de directeur van de GGD zelf). Paar uur na de prik was de boel ook geregistreerd in de app zag ik.

In Friesland was/is het ook top. Veel mensen op locatie, was exact op tijd en stond binnen 5 minuten weer buiten. Na een tijdje een beetje het gevoel alsof iemand een stomp op m'n arm had gegeven, maar meer ook niet. Was na 1 dag ook weer weg.

Erg strak georganiseerd en hulde voor het tempo ook, de laatste weken. Wel blijft nog een beetje vaag wat het plan met onze oudste zoon is (11 en downsyndroom). Daar zijn wat wisselende berichten over steeds, hij heeft ook tijdje terug een uitnodiging gehad, maar die werd later weer ingetrokken. Maar goed, we zien het wel.

@W212
Moest je niet een kwartier wachten dan? Ik had overigens niet de indruk dat iedereen dat netjes deed, maar goed. Dat is eigen verantwoordelijkheid denk ik dan maar...

Niet gedaan nee. Was druk aan het werk in de grasoogst. Dus even snel tussendoor. Inderdaad op eigen verantwoordelijkheid, maar was zeker niet de enige daar. Die mevrouw waaraan ik het vroeg (of ik direct weg mocht) zei: "De meeste kerels in werkkleding lopen hier zo de deur uit".

De cijfers gaan de goede kant op: NU.nl | Weer geen ic-opnames, minder dan 250 patiënten in ziekenhuis.
Verder kunnen vanaf vandaag de eerste tieners geboren in 2004 een afspraak maken voor een coronavaccinatie bij de GGD.
Het enige wat enigszins verontrustend is... Deltavariant rukt op: dit weten we over de mogelijke gevolgen
Volgens mij zal gedurende de zomerperiode het aantal positieve tests (flink) stijgen maar ik vermoed (en hoop) dat dat nauwelijks tot een stijging van ziekenhuisopnames zal leiden. We gaan het zien...

Das natuurlijk het punt he, het maakt niet uit als we het nu naar een "normale" griep brengen. Als de lange termijn en de ernstige klachten uitblijven zijn we er voor nu wel. Dan zul je wel waakzaam moeten blijven maar hoef je niet meer in een spagaat omdat je ziek wordt.

Nu de cijfers behapbaar worden en we behoorlijk wat data hebben over het verloop van de ziekte moeten we nu doorpakken en overgewicht gaan aanpakken. Alle cijfers geven aan dat overgewicht in combinatie met ziek worden van het coronavirus meer dan gemiddelde problemen geeft. Wat best wel logisch is aangezien het de longen aantast, en die worden al zwaarder belast bij overgewicht.

En om het concreet voor deze site te maken: laat de auto wat vaker staan en pak de fiets als het kan. Zolang ik ieder weekend nog hele volksstammen met de auto uit de buitenwijk op 3km afstand de binnenstad in zie rijden (en klagen over de parkeertarieven maar wel in de duurste garage gaan staan omdat ze dan 100meter minder hoeven te lopen) kan er nog een hoop verbeterd worden.

... en nu al weer de merkbare gevolgen van het grotendeels vrijgeven van de regels:
https://www.tubantia.nl/enschede/al-60-besmette-feestgangers-na-eerste-stapavond-aspen-valley-in-enschede-en-teller-loopt-nog-op~a0aec198/

Het signaal voor de risico's is heel duidelijk: ondanks alle maatregelen kan besmetting en verspreiding ook nu nog snel gaan, corona en mensenmassa's gaan blijkbaar nog steeds hand in hand.... maar hopelijk geen ernstige gevallen en blijft de schade beperkt tot eventjes een ophokplicht voor die feestgangers.

Tsja, als je dan leest dat er testuitslagen van de een naar de ander gaan om binnen te komen....of dat hier gebeurt is weet ik niet maar ik zou er niet van opkijken.

Erg naïef als je het mij vraagt. Ik had me wel drie keer bedacht voordat ik zo’n tent ging staan nu, ongeacht wat de overheid toelaat…

Terug
Bovenaan