DS 9

Joop 5528328 zei:
De DS 9 wordt de hemel in geprezen, terwijl de auto 'in het echte leven' een lachertje is. iDS heeft een raar betoog en verdedigt een zinkend schip in alle mogelijke bochten en haalt daarbij de meest rare fratsen tevoorschijn. Vervolgens is meneer iDS oh zo zielig, en moeten we hem allemaal met handschoentjes aan behandelen...

Ziehier opnieuw de redenen om een kleuterafdeling van het forum op te richten:, dan kan daar rustig emotioneel geluld worden zonder enig argument aan te dragen en kan de rest van het forum op basis van (objectieve las ik ergens) informatie functioneren.
Mensen die anderen niet respectvol kunnen bejegenen, kunnen niet verwachten dat ze zelf als volwaardig gesprekspartner worden aanzien.

Niet zo overdrijven JP, de auto wordt door niemand “de grond in geboord”. Sterker nog, ik geloof best dwt dit een goede auto is. De 508 dient als basis en ook dat is een prima auto met prima rijeigenschappen. Maar de vraag is: Is het allemaal genoeg om enigzins succesvol te worden? En dat betwijfel ik dus om meerdere (eerder genoemde, ik zal ze niet herhalen) redenen.

Idd hoezo de grond in geboord? Dat ding zal gewoon niet verkopen, dat is toch niet de grond inboren ?

Sport Leicht zei:
Zeer matige auto, waardeloos ontwerp (slap aftreksel van de Peugeot 508, hoe goedkoop wil je het hebben?), nul toegevoegde waarde, kwalitatief ondermaats (resultaten uit het verleden bieden een redelijk inzicht in de toekomst), daardoor volstrekt kansloos tegenover de gevestigde orde (A6/5/E). Zal roemloos ten onder gaan, mark my words.

Volgens mij is 'de grond in boren' hier wel op zn plek ;)

https://www.caradisiac.com/comparatif-statique-bmw-serie-5-vs-ds9-tradition-ou-curiosite-187168.htm

En de test op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sTpOuhValYE&ab_channel=Caradisiac

Als ik eerlijk ben vind ik de 508 mooier dan deze auto, de lijnen kloppen niet. Ik heb de DS5 een tijdje gereden, mooie auto van buiten, luxe auto van binnen maar je zit er in alsof je een bus bestuurd. Van buiten lijkt het sportief maar als je er zo in zit dus totaal niet, verder een verschrikkelijke automaat er in. DS lijkt leuk maar zou de sportievere kan op moeten gaan dan is er toekomst, doen alle submerken kiezen voor wat meer sportiviteit. Bijvoorbeeld Cupra, Polestar allemaal auto s die de exclusiviteit koppelen aan sportiviteit maar bij de DS9 slaan ze naar mijn persoonlijke mening de plank mis.

Passchier zei:
Volgens mij is de grond in boren hier zelfs nog zacht uitgedrukt ;)

Begin jij nou eens met je niet zo druk te maken over wat ik ergens van vind. Zal jou een hoop rust geven en is beter voor de sfeer (y).

Passchier zei:
Sport Leicht zei:
Zeer matige auto, waardeloos ontwerp (slap aftreksel van de Peugeot 508, hoe goedkoop wil je het hebben?), nul toegevoegde waarde, kwalitatief ondermaats (resultaten uit het verleden bieden een redelijk inzicht in de toekomst), daardoor volstrekt kansloos tegenover de gevestigde orde (A6/5/E). Zal roemloos ten onder gaan, mark my words.

Vind je zijn mening dan zo belangrijk?

MCW zei:
Passchier zei:
Sport Leicht zei:

Vind je zijn mening dan zo belangrijk?

Nee, zijn mening kan me boeien. Kan me wel storen aan de manier waarop hij zich hier manifesteert.

Ontopic maar weer!
Kan iemand het resultaat van die franse test hierboven geven, jij mss iDS? Ben wel benieuwd hoe de ds9 zich verhoudt tov die bmw 5.

Sport Leicht zei:
Passchier zei:
Volgens mij is de grond in boren hier zelfs nog zacht uitgedrukt ;)

Begin jij nou eens met je niet zo druk te maken over wat ik ergens van vind. Zal jou een hoop rust geven en is beter voor de sfeer (y).

Binnenkort maar weer eens wat Mercedes afzeiken :T

Volgens mij zeggen ze iets van: We moeten wachten op de eerste tests van de DS9 die eind 1e kwartaal plaats vinden. (artikel is van januari). En ze zeggen iets over het comfort van de DS9, dat daar op moet gaan winnen. Geen conclusie / resultaat dus eigenlijk.

W212 zei:
Volgens mij zeggen ze iets van: We moeten wachten op de eerste tests van de DS9 die eind 1e kwartaal plaats vinden. (artikel is van januari). En ze zeggen iets over het comfort van de DS9, dat daar op moet gaan winnen. Geen conclusie / resultaat dus eigenlijk.

(y)

der Magistrat zei:
Een Lamborghini of Bentley zit ook vol met knoppen en componenten van Audi's of zelfs Volkswagens. Of een RR & BMW. Of die succesvolle herlancering van de A-Klasse, met Renaultmotoren.
In een Audi A6 kom je volgens mij geen knoppen tegen die je ook identiek in een Polo ziet. In een A4 ook al niet meen ik, A3 is twijfelgeval.

Maar in de Ds9 zie je onderandere dezelfde automaatpook, stengels en cc-knoppen als in een 208 of Corsa, en die PSA deels bovendien al decennia ongewijzigd monteert. De aandrijflijnen zijn identiek aan die in diverse goedkopere modellen, er is niet eens voor de vorm 10pk extra uit geperst. Sommige dingen zijn misschien pietluttig, maar in het topmodel van je concern, dat gepresenteerd wordt als verfijnd en luxe, hoort dat niet. Dat je tussen merken en modellen componenten deelt is niet meer dan logisch, maar er zijn concerns die het kunstje om onderling voldoende onderscheid te kweken aanzienlijk beter beheersen.

Volgens mij is de automaatbediening in een moderne Mercedes ook bij alle modellen hetzelfde: knop op de rechter stengel.

Vroeger (jaren 80,90) had Mercedes-Benz de ruitenwisserbediening op een, in mijn jonge leken oog, op dezelfde linker stengel zitten in alle modellen.

In (moderne) vrachtauto's is het ook gebruikelijk om de ruitenwisserbediening op de linker stengel te hebben (omdat op rechts de bediening van motorrem, cruisecontrol zit en soms ook de automaat bediening).
Voor mij staat dat toch een beetje als: dé Mercedes manier.

Kortom, het is, denk ik, ook maar net hoe de individuele kopers dit ervaren.

Stél dat een BMW rijder een overstap naar een DS9 wenst te maken.. zal deze dan weet hebben van de onderdelenovereenkomst met lagere concernmodellen?

Als de concept /dealer store van DS goed zijn werk doet.. komt die klant niet eens in de buurt van de andere Stellantis merken... :T (lijkt mij).

Durashift zei:
Volgens mij is de automaatbediening in een moderne Mercedes ook bij alle modellen hetzelfde: knop op de rechter stengel.

Nee daar zit verschil in, in de C, E en S zit een luxere hendel dan in een A, B, CLA etc.

Durashift zei:
Vroeger (jaren 80,90) had Mercedes-Benz de ruitenwisserbediening op een, in mijn jonge leken oog, op dezelfde linker stengel zitten in alle modellen.

Klopt, in die jaren had Mercedes ook nog geen low-budget modellen onder de 190/C-Klasse.

VW/SEAT/Skoda kan je inmiddels wel zien als één merk maar Audi is toch wel even een tandje hoger met eigen knoppen, hendels en schermen. Vind het overigens ook niet zo'n ramp als er onderdelen worden uitgewisseld, zolang het maar geen ratjetoe is of afbreuk doet van kwaliteitsgevoel.

Wat ik niet snap is dat Sterralitus/PSA al jaren bekend staat om hun nukkige schermen. Zou er dan echt niemand daar werken die dat ook doorheeft en denkt; laten we dat eens aanpassen?

MCW zei:
VW/SEAT/Skoda kan je inmiddels wel zien als één merk maar Audi is toch wel even een tandje hoger met eigen knoppen, hendels en schermen. Vind het overigens ook niet zo'n ramp als er onderdelen worden uitgewisseld, zolang het maar geen ratjetoe is of afbreuk doet van kwaliteitsgevoel.

Wat ik niet snap is dat Sterralitus/PSA al jaren bekend staat om hun nukkige schermen. Zou er dan echt niemand daar werken die dat ook doorheeft en denkt; laten we dat eens aanpassen?
In de DS4 en nieuwe 308 zit een nieuwe generatie infotainment. Geen idee hoe dat bevalt, dat moeten we volgens mij nog gaan zien.

Ik vind ergonomie en functionaliteit in bredere zin een gebrekkig punt bij PSA. De vorige 508 bijvoorbeeld was echt een grap qua aflegruimte, allerlei vakjes waar precies niks in paste. Of dan heb je zo'n mooi duimwieltje op het stuur, superhandige dingen vind ik dat, maar bij peug (huidige 508 bijvoorbeeld) kun je daar enkel mee van radiostation wisselen. Totaal nutteloos. Of de armsteun, bij de meeste auto's trek je die gewoon omhoog en kun je bij het opbergvak. Bij peug natuurlijk weer niet, die maakt daar 2 los opzij scharnierende klepjes van. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, er is gewoon zo vaak niet genoeg over nagedacht. Veel van dat soort ondoordachte dingen komen ook weer terug in de andere merken omdat PSA nu eenmaal werkelijk ieder onderdeeltje identiek in ieder model schroeft. Ik vind het vaak mooie auto's, wil ze hebben, totdat ik erin ga rijden.

Wat een drukte in een topic over een waardeloze auto :eek:
W212 zei:
Klopt in grote lijnen en voor de rest wat ook in andere tests nar voor komt:
- de BMW is op rijdynnamiek georiënteerd, de DS op comfort,
- de BWM heeft een ruimer motorenaanbod met hogere vermogens,
- het infotainmentsysteem van de DS is niet van het niveau van de BMW
- de DS scoort dan weer op vlak van binnenruimte: vooral achterin veel meer ruimte, 20 liter grotere kofferruimte voor de BMW
- qua afwerking (in tegenstelling tot wat sommigen nog denken werkt DS veel met gepolijst metaal i.p.v. verchroomd plastic bv.) en uitrusting voordeel voor de DS met items die bij BMW alleen in de 7-serie leverbaar zijn (night vision, verwarmde, geventileerde en masserende achterbank,...)
- op technologisch vlak staat de DS zijn mannetje en is bij de tijd

DeeTwee zei:
Maar in de Ds9 zie je onderandere dezelfde automaatpook, stengels en cc-knoppen als in een 208 of Corsa, en die PSA deels bovendien al decennia ongewijzigd monteert

De automaatpook (het is eigenlijk niet eens een pook) bestaat pas hooguit een jaar of twee en is bij DS bovendien anders afgewerkt. De module waarop de stengels zitten bestaat sinds pak 'm beet 2003 (introductie CAN-bus) en is sindsdien verschillende keren gemoderniseerd en gewijzigd. Dus dat "decennia ongewijzigd" is onzin.

@D2: ik kan niet oordelen over de 508s maar bij mijn C5 (toch dezelfde generatie als de vorige 508) zijn de legvakken wel bruikbaar. De 1,5 litertest van CARWOW zal wel alleen het handschoenvak doorstaan, maar die dingen sleur ik dan ook niet mee in de auto.
De scrollknoppen op het stuurwiel hebben ook meerdere functies: de linker roept alle info van de boordcomputer op en laat toe een aantal zaken te resetten, de rechter heeft functies ngl. de informatie die op het infotainmentscherm zichtbaar is (radiostation zoeken, zaken bevestigen, adres invoeren in de GPS).

Het systeem voor de toegang tot het vak onder de armsteun is eentje dat blijkbaar ook Mercedes en genesis o.a. gebruiken.
Ik heb een klep die naar achteren openzwaait, waarbij steeds mijn elleboog in de weg zit (erg hinderlijk tijdens het rijden). Dat nieuwe systeem is veel compacter waardoor dat probleem uit de wereld is geholpen. Nadeel vermoedelijk: mijn armsteun is in de hoogte verstelbaar, dat zal bij het nieuwe systeem niet meer lukken.
Al bij al vind ik de ergonomie van die PSA producten dan ook niet zo wereldvreemd.

WJG zei:
Als ik eerlijk ben vind ik de 508 mooier dan deze auto, de lijnen kloppen niet. Ik heb de DS5 een tijdje gereden, mooie auto van buiten, luxe auto van binnen maar je zit er in alsof je een bus bestuurd. Van buiten lijkt het sportief maar als je er zo in zit dus totaal niet, verder een verschrikkelijke automaat er in. DS lijkt leuk maar zou de sportievere kan op moeten gaan dan is er toekomst, doen alle submerken kiezen voor wat meer sportiviteit. Bijvoorbeeld Cupra, Polestar allemaal auto s die de exclusiviteit koppelen aan sportiviteit maar bij de DS9 slaan ze naar mijn persoonlijke mening de plank mis.
Genoeg merken die sportiviteit kiezen dus, dus waarom zou DS in dat rijtje aansluiten, zeker Alfa Romeo nu ook deel uitmaakt van de Stellantisgroep.
Comfort was altijd een sterk punt van Franse limousines. Ze hebben gelijk dat ze daar op inzetten en niet proberen BMW af te troeven op eigen terrein:: dat lukt ze toch niet.
FYI: de automaat van de DS9 is niet dezelfde als die uit de DS5.

iDS zei:
Genoeg merken die sportiviteit kiezen dus, dus waarom zou DS in dat rijtje aansluiten, zeker Alfa Romeo nu ook deel uitmaakt van de Stellantisgroep.
Comfort was altijd een sterk punt van Franse limousines. Ze hebben gelijk dat ze daar op inzetten en niet proberen BMW af te troeven op eigen terrein:: dat lukt ze toch niet.
Helaas gaat dit dus niet op. Citroën is en blijft het comfortlabel van PSA/Stellantis. Daarom heeft de DS 9 dus zeer waarschijnlijk niet die Progressive Hydraulic Cushions gekregen. Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line? DS wedt dus op twee paarden, of hinkt op twee gedachten. Maar is waarschijnlijk dus vlees noch vis.

Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line?

Tja dat kan je ook zeggen over de Sportline's van Skoda en de AMG Lines van Mercedes.

MCW zei:
Prima, maar waarom wordt op andere vlakken dan wel zo nadrukkelijk de sportiviteit opgezocht? Met 19 inch velgen en Michelin Sport banden en uitrustingsniveaus als Performance Line?

Tja dat kan je ook zeggen over de Sportline's van Skoda en de AMG Lines van Mercedes.

Nee, want die merken beroepen zich niet op het illustere comfort van al dan niet gezochte voorgangers en hebben geen scanner om het onderstel zo comfortabel mogelijk te houden.

Mercedes Magic Body Control ken je niet...? En Skoda is een merk dat bekend moet zijn staan om zijn comfort. Of dat nou iets van de laatste jaren is of al langer, dat maakt niet toch niet uit? Net als DS mikken ze schijnbaar op comfort maar bieden ook sportieve pakketten aan.

Die Wouter roept ook maar wat... :). Mercedes was (zoals dat meestal het geval is met complexe vernieuwende systemen) de eerste die hiermee op de markt kwam en de rest volgt.

Gullwing zei:
En, is er iemand die deze auto al heeft besteld?

We wachten vol spanning op het verlossende bericht van iDS, met de bestelde optielijst en wanneer hij z’n DS9 in ontvangst mag nemen. Wellicht is hij de eerste van het land en wordt dat nog een speciaal momentje...

Sport Leicht zei:
Die Wouter roept ook maar wat... :). Mercedes was (zoals dat meestal het geval is met complexe vernieuwende systemen) de eerste die hiermee op de markt kwam en de rest volgt.

Gullwing zei:
En, is er iemand die deze auto al heeft besteld?

We wachten vol spanning op het verlossende bericht van iDS, met de bestelde optielijst en wanneer hij z’n DS9 in ontvangst mag nemen. Wellicht is hij de eerste van het land en wordt dat nog een speciaal momentje...
Die SL roept ook maar wat...;)
Het Mercedessysteem is in basis natuurlijk maar een doorontwikkeling van wat Citroën met haar hydractieve vering is gestart.
En wachten tot ik een DS9 heb besteld. Je doet maar, maar aangezien ik mijn wagen professioneel niet nodig heb, geniet ik nog wat van het hoogstaande comfort dat mijn C5 me biedt.

iDS zei:
Het Mercedessysteem is in basis natuurlijk maar een doorontwikkeling van wat Citroën met haar hydractieve vering is gestart.
In welke modellen heeft Citroën Hydractive gecombineerd met een camera die het wegdek scant en op basis van die informatie (pro)actief de stand van het onderstel aanpast?

DeeTwee zei:
iDS zei:
In welke modellen heeft Citroën Hydractive gecombineerd met een camera die het wegdek scant en op basis van die informatie (pro)actief de stand van het onderstel aanpast?
De camera is de doorontwikkeling natuurlijk. Ik schrijf ook duidelijk dat de hydractieve vering de start was :p

En ik wist dat dit niet volledig correct was maar heb er nu pas iets over gevonden:
het was Colin Chapman die de eerste computergestuurde ophanging ontwikkelde voor zijn F1-racewagens, blijkbaar was het echter Williams dat het op het circuit introduceerde in 1992...maar toen reed de Citroën XM al drie jaren rond.
Volgens hetzelfde artikel op Wikipedia introduceerde de Mercedes CL in 1999 een systeem waarbij ook het rollen in de bochten onder controle wordt gehouden. Maar in 1995 al werd de Xantia Activa gelanceerd die ook gewoon vlak door de bochten ging.
Het scannen van het wegdek waardoor beter geanticipeerd wordt op oneffenheden is m.i. wél een primeur van MB in 2013, in 2017 gevolgd door Audi (A8) en DS (DS7).

Kerel lijkt niet echt 'blown away' te zijn. Wel ok, lijkt mij niet goed genoeg om mensen uit bestaande auto;s te halen.
Als ze nou even een paar euro meer hadden geïnvesteerd in bijvoorbeeld een supersnel -tesla like- infotainment, maar tja, de boekhouder he :)

Nieuwe motoren, meer vermogen, meer geld. De E-Tense 225 wordt vervangen door een 250 en een 360.

E-Tense 250 Performance Line+ € 59.890 (225 was € 57.890)
E-Tense 250 Rivoli+ € 62.790
E-Tense 360 4x4 Performance Line+ € 69.890
E-Tense 360 4x4 Rivoli+ € 72.790

Te duur? Geen nood: DS meldt dat de ‘oude’ 225-uitvoering voorlopig nog wel uit voorraad leverbaar is. De korting op die auto kan volgens het merk oplopen tot €3.350.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ds-9-als-e-tense-250-en-e-tense-4x4-360/

Rutger DC zei:
Dikke middelvinger naar bestaande DS9-rijders. Dat zijn er in Nederland al maar liefst drie.

In tegendeel: die wagens worden nog zeldzamer dan de 250 en 360, echte verzamelobjecten ;)

Carfanatic zei:
Welgeteld 3 exemplaren geregistreerd dit jaar.

Zat ik toch nog nog veel te hoog met mijn 50 stuks voor 2021. :)

Bij mijn weten beginnen de eerste leveringen pas deze maand, in Frankrijk. Die 3 registraties zullen dan ook importeurs- en/of demo-exemplaren zijn gok ik.

Gisteren zag ik er eentje in het wild in België, een donkergroene. In de buurt zit een "DS-Store", misschien een dealerauto, misschien niet. Ik moest wel twee keer kijken; dat het geen 508 was was duidelijk, maar wat dan wel? Op zich geen verkeerde auto maar hij springt er absoluut niet uit.

Aangezien hij in het wild (nog) niet te zien is, nog een filmpje.

Is hij op het niveau van Mercedes en BW op vlak van verfijning: 'I'd say yes''
'It is a very flush feeling car',
'surprisingly playful'

Blijkbaar toch wel een goeie wagen.

Blijf het jammer vinden hoe sommigen hier op het forum toch vrij respectloos en eigenlijk zonder blijk voor autoliefde altijd vanuit hun fanboy standpunt reageren.

On topic, als fanboy van Stellantis:

Ik denk niet dat dit een commercieel succes gaat worden, persoonlijk spreekt het design mij minder aan door de verhoudingen van de auto en ik kan moeilijk wennen aan de strip op de motorkap.
De DS 4 daarentegen vind ik echt uitermate goed gelukt en met de plannen die er liggen voorzie ik ook een goede toekomst voor DS.
Alle reviews die ik gezien heb over de DS 9 zijn daarnaast erg positief over bouwkwaliteit en het comfort, afgezien van (niet onbelangrijk) smaak over design is dit een prima auto. En wat algehele kwaliteit betreft heb ik meer vertrouwen in deze auto dan in een BMW of Audi; Mercedes zit volgens mij wel goed.
Maar in ieder geval goed dat er keuze is in het E segment waarin de Duitse 3 niet onterecht leiden maar ook zeker niet perfect zijn.

Carfanatic zei:
Welgeteld 3 exemplaren geregistreerd dit jaar.

Zat ik toch nog nog veel te hoog met mijn 50 stuks voor 2021. :)

Inmiddels 8, waarvan een in november! Het gaat hard.

Ter vergelijking:
Lexus ES: 13 in november, 119 YTD

De Volvo S90 is wel helemaal uit de gratie. 5 in november, 39 YTD, vorig jaar t/m november nog 205.

Terug
Bovenaan