Ford Puma / Gen-E

Ik vind het interieur van die Puma er stukken gezelliger uitzien dan dat van die Renault.

Met apparatuur of technologieën die nog steeds ontbreken bij de Puma, wint de Captur deze wedstrijd.

Ben erg benieuwd welke technologieën hier bedoeld worden?

Vandaag 19-1 de nieuwe ford puma bekeken tijdens introduktie weekend. In het echt nog mooier dan de plaatjes en videos op internet en youtube. Goed zitten , mooie lijnen en weer een heel andere ford dan de fiesta , ecosport of focus. kijk al uit naar de eerste km.

sierrra zei:
Met apparatuur of technologieën die nog steeds ontbreken bij de Puma, wint de Captur deze wedstrijd.

Ben erg benieuwd welke technologieën hier bedoeld worden?

équipement = apparatuur uitrusting. Men heeft het o.a. over het standaard tweekleurenlakwerk en de elektrische parkeerrem bij de Captur en in het vergelijkingstabelletje van de uitrusting zie ik bij de Captur een verschuifbare achterbank en full led-koplampen staan die de Puma niet heeft. De Puma heeft dan weer standaard stoel- en stuurwielverwarming. Qua rijhulpsystemen lijken ze hetzelfde te bieden te hebben.

929V6 zei:
équipement = apparatuur uitrusting. Men heeft het o.a. over het standaard tweekleurenlakwerk en de elektrische parkeerrem bij de Captur en in het vergelijkingstabelletje van de uitrusting zie ik bij de Captur een verschuifbare achterbank en full led-koplampen staan die de Puma niet heeft. De Puma heeft dan weer standaard stoel- en stuurwielverwarming. Qua rijhulpsystemen lijken ze hetzelfde te bieden te hebben.

Niet echt doorslaggevende redenen om de Captur te laten winnen dus.... Ze zijn ook niet vies van enig chauvinisme die Fransen....;)

sierrra zei:
Niet echt doorslaggevende redenen om de Captur te laten winnen dus.... Ze zijn ook niet vies van enig chauvinisme die Fransen....;)

Als de auto's verder dicht bij elkaar zitten, waarom niet? Chauvinisme kan verder best een rol spelen natuurlijk, maar dat de nieuwe Captur een heel goede crossover is, wisten we al. 4,5 ster van AutoExpress, 4 van Autocar. Voor de Puma is dat respectievelijk 4 en 4, terwijl de Britten eerder wat chauvinisme voor Ford koesteren.

Ik dacht: Leuk voor de vriendin als de kop eraf is. Totdat ik ging kijken wat die koste met wat opties. Ik kwam op plus minus 34K. Daar koop je dus een SUV op een B-segment platform voor. Ik zet haar wel in een nieuwe Mazda 3.... Heb je gelijk een segment hoger.

Curlevv zei:
Die Ford-interieurs blijven echt 3x niks zeg
Oneens. Functionaliteit en ergonomie zijn zeer goed voor elkaar, afwerking en materiaalgebruik prima. In de getoonde Puma bovendien wat mij betreft mooie bekleding, leuke rode stiksels en een fraaie digitale cockpit.

Niet bijzonder strak, niet bijzonder modern, geen bijzondere materialen... zoals je zegt "gewoon prima" maar daar koop je een Hyundai voor

0-3c05370e-1a6c-4f51-a8c9-012ad825a128.jpg

DeeTwee zei:
Curlevv zei:
Die Ford-interieurs blijven echt 3x niks zeg
Oneens. Functionaliteit en ergonomie zijn zeer goed voor elkaar, afwerking en materiaalgebruik prima. In de getoonde Puma bovendien wat mij betreft mooie bekleding, leuke rode stiksels en een fraaie digitale cockpit.

Eens. Niks mis met het interieur.

Curlevv zei:
Niet bijzonder strak, niet bijzonder modern, geen bijzondere materialen... zoals je zegt "gewoon prima" maar daar koop je een Hyundai voor
https://cdn.autotrack.nl/48218368/0-3c05370e-1a6c-4f51-a8c9-012ad825a128.jpg
Dat is dus heel iets anders dan "3 x niks". En Hyundai is bepaald geen inferieur merk, mocht je dat willen insinueren. Ook niet echt goedkoper dan Ford volgens mij.

En zoals ik zei is de functionaliteit en ergonomie van de huidige generatie ford-interieurs erg goed. Maar dat is misschien meer van waarde voor mensen die daadwerkelijk gebruik maken van auto's.

En Hyundai is bepaald geen inferieur merk, mocht je dat willen insinueren.

Nee zijn ook gewoon "prima". En ontwerp van de huidige Ford-interieurs lijkt er te erg op. Maar goed, de laatste écht geslaagd interieur van een Ford is alweer even geleden. De 2006 S-Max wellicht

En zoals ik zei is de functionaliteit en ergonomie van de huidige generatie ford-interieurs erg goed. Maar dat is misschien meer van waarde voor mensen die daadwerkelijk gebruik maken van auto's.

Zijn wel meer merken met erg goeie ergonomie maar dan niet zo suf ontworpen

100 kg meer trekgewicht en het zou mijn auto kunnen worden. Als zeer tevreden Ford Focus rijder moet ik dan concluderen; "jammer, maar helaas". In dit segment zijn de 2008, Captur. CX3 en zelfs de Kamiq voor mij meer geschikt. Of toch maar een Duster als het iets hoogs moet worden. Daar heb ik nog altijd een zwak voor ondanks de tekortkomingen op afwerking.
Gelukkig rijdt de Focus nog uit de kunst, is zeer betrouwbaar en zuinig en hoef ik voorlopig niet om te kijken naar een andere.

Informatieve vlog over de Puma. Wat mij betreft een prima ding met goede veiligheidssystemen en een paar minpuntjes die je zou moeten ervaren om een oordeel over te kunnen vellen.

Mooi en ergonomisch interieur met prima materialen.(y) Dat een enkeling dit suf noemt is dan ook niets meer dan een persoonlijke mening.

Net als dat jij het mooi vind. Niets meer dan een persoonlijke mening o_O Spannend of onderscheidend is het niet dus "suf" kan best ;)

Ziet er zeker niet verkeerd uit,al zal ik zelf nooit een dergelijke auto kopen,veel te groot voor mij,net als alle andere SUV's.:)

Voor de fijnproevers komt medio 2020 de extra luxe Puma ST-Line X Vignale. Deze topuitvoering is bovenop de ST Line X onder meer uitgerust met een grote achterspoiler, LED koplampen, Keyless Entry, lederen bekleding en een dashboard afgewerkt met extra zachte, gestikte materialen.

Ik zag er gisteren een rijden. Op eerste gezicht van afstand een leuke auto. Maar wat is die neus verschrikkelijk hoog en lomp vormgegeven. Echt een misser wat mij betreft. Vnaf de foto's te zien vind ik het interieurdesign hopeloos ouderwets...

Vrijdag de EU designcef van Ford Europe gehoord bij de autoshow op BNR. Hij vertelde daarin, voor wat het waard is, dat de naam Puma ontstaan is nadat klantpanels en afgevaardigden van dealers bij de preview van het (klei) model juist begonnen over de naam Puma, dat associërden ze vooral met het uiterlijk.

Ford Puma ST Line X Vignale

bc2rgvqpid79pw2trwox.jpg

2020_ford_puma_121_1280x960.jpg

2020_ford_puma_120_1280x960.jpg

Bron: https://www.caricos.com/cars/f/ford/2020_ford_puma/images/120.html

ford-puma-st-line-x-vignale___ford-puma-vignale-int-cockpit___1579511622.jpg

Meer foto's: https://autonotizen.de/neuigkeiten/ford-puma-st-line-x-vignale-fotos-infos-marktstart-2020

Vanaf mei start de levering van de Vignale in Duitsland.

Zag gisteren overigens een Puma rijden, ziet er leuk uit met een goede stance.

Triotest
Renault%20Captur%20vs%20Ford%20Puma%20vs%20Peugeot%202008-2.jpg

https://www.autoexpress.co.uk/renault/captur/351906/renault-captur-vs-ford-puma-vs-peugeot-2008

Peugeot is bezig zichzelf uit de markt te prijzen. En de i-cockpit is mogelijk ook nog een dealbreaker.
Ford heb ik nooit iets gevonden en de Captur is voor mij te 'zoetsappig'.
Geen van deze drie voor mij dus.

Wheel Critic zei:
Peugeot is bezig zichzelf uit de markt te prijzen. En de i-cockpit is mogelijk ook nog een dealbreaker.
Ford heb ik nooit iets gevonden en de Captur is voor mij te 'zoetsappig'.
Geen van deze drie voor mij dus.

Jammer dat de Nissan Juke ontbreekt in dit rijtje. Gek ook dat een Japanner ontbreekt, en er wel twee Franse auto's zijn getest.

Wheel Critic zei:
Nissan Juke is jammer dat er geen sterkere motor leverbaar is dan die 117pk/180nm 3 cylinder.

Helemaal mee eens. Bewust gedaan door Nissan? kan me nauwelijks voorstellen. Dat ding schreeuwt praktisch om zo'n 140 pk of zo.

[size=medium]Prijs Ford Puma ST-X nu al bekend![/size]
[size=x-small]Lars Krijgsman | 4 september 2020 om 08:24[/size]

Ford breidt de prijslijst van de vrolijk gelijnde Puma in één beweging aan zowel de onder- als bovenkant uit. De cross-over krijgt gelijktijdig namelijk een nieuwe basismotor én een nieuwe topmotorisering! Het vermogensverschil tussen de twee machines bedraagt 105 pk. De krachtigste versie is de ST-X-uitvoering!

Ford heeft een sportieve topversie van de Puma in de ontwikkelingskamers staan, een ST-achtige variant waarvan AutoWeek nu kan melden dat die zeer waarschijnlijk niet ST, maar ST-X gaat heten. Deze ST-X variant krijgt de van de Fiesta bekende 200 pk leverende 1.5 onder de kap, die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Uitgebreide technische specificaties en afbeeldingen zijn er nog niet. Wél weet AutoWeek dat de nieuwe topversie een fiscale prijs krijgt van € 39.795. Tellen we daar de kosten rijklaarmaken van € 930 bij op, dan levert dat een vanafprijs op van € 40.725.

Ook heeft AutoWeek een deel van de standaarduitrusting van de Puma ST-X te pakken. De meest hitsige variant van de Puma ST-X staat op 19-inch lichtmetaal, heeft uiteraard een sportonderstel en een met sportief bumper- en spoilerwerk volgehangen koets en in contrasterende kleur gespoten zijspiegelkappen en dak. Verder krijgt-ie sportstoelen van Recaro, een verwarmbaar stuurwiel, keyless entry, parkeersensoren aan zowel voor- als achterzijde en ook half lederen bekleding is standaard. Een audiosysteem van B&O met tien luidsprekers en een subwoofer behoren tevens tot de standaarduitrusting. Meer informatie over de sportieve topversie van de Puma volgt waarschijnlijk spoedig.

Minder
Aan de andere kant van het spectrum breidt Ford de motorenlijst uit met een 95 pk 1.0, een relatief bescheiden motorversie die de huidige 125 pk en 155 pk sterke Ecoboosts komt versterken. Deze nieuwe basismotor is alleenverkrijgbaar in combinatie met uitvoeringsniveau Connected. Zijn fiscale prijs ligt op € 23.045. Tellen we ook daar de kosten rijklaarmaken van € 930 bij op, dan levert dat een nieuwe instapprijs van de Puma op van € 23.975. Ook hier geldt: later meer!

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijs-ford-puma-st-x-nu-al-bekend/

De Fiesta Active is er vanaf € 22.895, de EcoSport vanaf € 23.110. Het lijkt me dat die laatste nu overbodig is geworden.

Wheel Critic zei:
Nissan Juke is jammer dat er geen sterkere motor leverbaar is dan die 117pk/180nm 3 cylinder.

Mee eens. Erg leuke auto de nieuwe Juke. Maar zal met een 1.0 3 cilinder never nooit een vervanger worden van mijn huidige Juke.

ST

b2zydedb7j2n.jpg

akxyr5sba85u.jpg

4hyyusrbv5a8.jpg

jq0y3qib46lz.jpg

bjcybrpb1zjt.jpg

De Puma ST heeft een 200 pk en 320 Nm sterke 1,5-liter driecilinder Ecoboost in zijn sportief uitgedoste snuit. Die altijd aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde krachtbron helpt de Puma ST in 6,7 seconden naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 220 km/h. Daarmee heeft de Puma ST in feite geen directe concurrenten.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-ford-puma-st/

Kost € 40.725. Goeie kleur, gaaf model (y)

ford-puma-st-2020-03.jpg

ford-puma-st-2020-01.jpg

ford-puma-st-2020-02.jpg

ford-puma-st-2020-10.jpg

ford-puma-st-2020-08_0.jpg

ford-puma-st-2020-04.jpg

Rij-impressies:
https://www.autoexpress.co.uk/ford/puma/353682/new-ford-puma-st-2020-review
https://www.autozeitung.de/neuer-ford-puma-st-199277.html

Kan iemand mij vertellen/ uitleggen waarom de mild-hybrid ST-Line X vergeleken met de mild-hybrid ST-Line Vignale toch volgens de WLTP 2 gram meer CO2 produceert??? (129 vs 131 gram)

Ze zijn allebei even zwaar, hebben zelfde motorisering, staan standaard op dezelfde 17"wielen, allebei 7-traps automaat?

Toch wel interessant als je de BPM afschrijving gaat berekenen namelijk

De Puma ST Powershift heeft een andere motor dan de handgeschakelde ST: een 1.0 EcoBoost met liefst 170 pk.

8qxy0mgb15lx.jpg

al2ya20b8xbj.jpg

De Powershift verschilt op technisch vlak behoorlijk van de reeds bekende ST-X. Zo heeft hij geen 1.5 EcoBoost, maar een veel kleinere 1.0 EcoBoost-krachtbron. Net als de reguliere Puma's heeft de nieuwe ST Powershift een 48v mild-hybride aandrijflijn. Die aandrijflijn is niet 125 pk sterk en levert ook geen 155 pk zoals de 1.0 EcoBoost Hybrid die je onder meer in de Focus kunt krijgen. Nee, in de Puma ST Powershift ligt een 170 pk en 248 Nm sterke variant van die mild-hybride 1.0 driepitter. Daarnaast heeft de ST Powershift geen handgeschakelde zesbak, maar een Powershift-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Hij sprint in 7,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Daarmee is hij op de 0-100-sprint slechts 0,7 tellen minder rap dan de 200 pk sterke ST-X. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,3 l/100 km. De Puma ST-X noteert een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km achter zijn naam. In Sport-modus houdt de automaat zijn lagere versnellingen langer vast. Met behulp van flippers achter het stuur moet je zelf door de verzetten kunnen klikken.

(...)

De eerste exemplaren komen aan het eind van tweede kwartaal al naar Nederland. Prijzen volgen spoedig.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-puma-st-powershift-mildere-mild-hybride-st-met-automaat/

Ford Puma: slechts een update van het exterieur (andere indeling van grille, andere plaatsing van logo, andere koplampindeling), maar een compleet nieuw dashboard:

"Starting with the interior which represents the most important upgrade, the free-standing infotainment display of the outgoing model is replaced by a much larger 12-inch touchscreen taking up most of the center console and integrating Ford’s latest SYNC4 system. This is joined by a new 12.8-inch digital instrument cluster sourced from the Tourneo Connect sibling. The 5G connectivity and Alexa built-in are welcome additions, but the omission of physical climate controls is something that not everyone is going to like."

De 1.5 EcoBoost (ST handgeschakeld) is komen te vervallen, dus blijft alleen de 1.0 EcoBoost over (met maximaal 170 pk voor de ST Powershift). Voor nu dan, want later dit jaar verschijnt de volledig elektrische Puma Gen-E, Fords antwoord op bijvoorbeeld de compacte Stellantis SUV EV-modellen (Opel Mokka, Peugeot 2008, Fiat 600, Jeep Renegade).

2024-Ford-Puma-2s-2048x1152.webp

2024-Ford-Puma-1s-2048x1152.webp

2024-Ford-Puma-3-2048x1536.webp

2024-Ford-Puma-4-2048x1366.webp

2024-Ford-Puma-5-2048x1379.webp

4 jaar later nog altijd... prachtig exterieur maar dit nieuwe 'vrachtwagen' dashboard ik echt een afknapper.
Was een serieuze kandidaat als tweede auto. Maar ook het exterieur is verkloot door de herplaatsing van dat logo.
Van een leuk model is het nu een beetje een sullig ding geworden.
En dat dashboard is inderdaad vreselijk.

Hoekige vrachtwagendashboards zijn helemaal hip, de Toyota Yaris GR modeljaar 2024 heeft ook al zoiets.

Dit lijkt wel een vierkant stuur?

Wat mij nu opvalt, bij deze lichte kleur, is dat de voorruit een stuk breder is dan het dak. Daarom zal een zwart dak absoluut niet mooi staan bij een lichte kleur.

Terug
Bovenaan