7 persoonsauto

A

Anoniem

Guest
Hoi allen,

Er zijn al wel wat forums hier aan gewijd maar toch zou het fijn zijn als jullie met mij mee kunnen denken. Op dit moment heb ik een Honda CR-V uit 2003 op de youngtimer regeling. Echt een top bak, ziet er leuk uit en bijna geen gezeik mee! Echter krijg ik in augustus mijn 4e kind en gaat het niet meer passen in deze auto en moet ik opzoek naar een nieuwe auto waar ze wel allemaal in passen.

De youngtimer regeling bevalt mij natuurlijk prima gezien de kosten, echter in de zoektocht naar een 7 persoonsauto kom ik er achter dat het een hele kleine vijver is om uit te vissen. Ze zijn er wel maar dan twijfel ik behoorlijk aan de betrouwbaarheid van de auto. Of je komt uit bij de gigantische auto's zoals de XC90, X5 of een ML. Bij deze auto's ben ik huiverig voor de wegenbelasting, onderhoud en het verbruik. Ik overweeg daarom ook om geen youngtimer te kopen en een iets nieuwere 7 persoons auto te kopen, alleen dan prive. Zeker omdat ik gezien heb dat de prijzen van een galaxy, sharan, alhambra voor een relatief nieuwe auto redelijk acceptabel zijn.

Zordra je aan een 7 persoonsauto denkt, denk je gelijk aan een grand espace maar zijn hier uberhaupt betrouwbare modellen van gemaakt?

Mijn maximum budget is 15000 voor een auto buiten de youngtimer regeling, binnen de youngtimer 8000. Ik rij tussen de 10 en 15 k per jaar.

Hebben jullie suggesties of advies?

alvast dank!

Met Youngtimer regeling bijvoorbeeld de Mitsubishi Grandis.

Bij de Renault Grand Espace is het verstandig om te zoeken naar een Phase 2, die kwam in 2006, veel problemen zijn toen opgelost. Kleiner, maar goedkoper om te rijden is de Renault Grand Scenic, ik zou zelf type 3 kiezen vanaf 2009, i.v.m. de kwaliteit en betrouwbaarheid. Renault heeft met dit model hele grote stappen gemaakt.

Andere goede opties zijn de Citroen C4 Grand Picasso 2 vanaf 2013, die is veel beter dan zijn voorganger, probeer er een te vinden met 1.2 Pure Tech motor, of de Kia Carens.

Voor de 6/7 persoons youngtimer: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5856865,5856865

Heb nog steeds geen beslissing gemaakt.

Dat zijn ook goede opties, ik twijfel alleen aan de overgebleven kofferbak ruimte. Er moet natuurlijk ook kinderwagens en weet ik veel voor troep nog mee gezeuld worden. Hoe is dat bijvoorbeeld bij zo toyota avensis verso of gradis? Het moet in iedergeval mogelijk zijn om 1 van de achterste stoelen eruit te halen of naar beneden te laten. Dat is bijvoorbeeld een nadeel bij de dacia lodgy, de achterste rij gaat daar als bank...

Alle merken gooien hun 7-persoons MPV's eruit en komen met een alternatiefje in de vorm van een SUV.
Maar als ik alle topics hier op autoweek moet geloven hebben we weer behoefte aan die ouderwetse 7-zitters.:)

En nee, ik kom niet met de Multimac.:p

^^ Klopt Rembrandt. De geschiedenis herhaalt zich (meestal) wel.. ;)

Meer kinderen is ook goed voor onze toekomstige demografie.. duss, op termijn zal die MPV wel weer op de markt komen, denk ik. ;)

~~~~~~~~~~~~

Ga samen ff op zoek. :p

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5873137,5873402#msg-5873402

2 liter DCi Espace of een 3.5 V6? Prima wagens, goed onderhouden en dan gaan ze echt lang mee.

Aan de motor ligt het in ieder geval niet en als die je af en toe laat schrikken, dat is karakter. ;)

Honda FR-V? Eén van de kids gezellig tussen jullie in, de andere drie achterin en plenty bagageruimte erachter.

Zijn er ervaringen met Chervolet Captiva qua onderhoud/betrouwbaarheid etc? Ik zie dat deze auto vrij voordelig op te pikken is. Ziet er leuk uit en zou mij eventueel de aankomende 3 jaar verder kunnen brengen.

ik denk dat de Nissan Evalia goed in jou situatie past. Das de personen uitvoering van de nv 200. En als je minder busje wil de Mitsubishi grandis , en dan niet de beruchte 2.0 pompverstuiver diesel, maar een benzine uitvoering. De Nissan is overigens geen strepentrekker.

ik zal dan eerder voor de Orlando gaan goedkoper in wegenbelasting en verbruik. de 1.4 turbo is helaas niet ergens te koop op dit moment.

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=42870&id2=60469&id3=60394
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=72007&id2=60394

Hoi Herman,

Waarom zou ik specifiek naar die 1.4 turbo moeten kijken? Betrouwbaarder, zuiniger, sterker?

Groet,
Jaap-Jan

Meer koppel door de turbo en Autoweek was altijd lovend over de 1.4 turbo die ook in veel Opels zaten. Maar zal als ik aanbod zie een 1.8 worden of diesel. Veel succes in welke keuze dan ook

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/honda/a1285678464-honda-odyssey-2-4-v-tec-model-2012-7p-super-mpv-exclusief.html?c=5295d2fa43d5deb6de722080990f22a&previousPage=home
$_85.JPG

Goeiemorgen jjb

Sinds 2008 tot heden rij ik voor mijn vaders opel zafira 2.0 dtl uit 2001 tijdens de familiebezoeken in het zuiden van marrokko. Het is een rit van 7800 km jaarlijks waar in het zuiden warm 45 graden is en woestijnstof waait. 9 keren probleemloos met de. Trouwe opel geweest. Wij kunnen geen afscheid van nemen en is ons familielid geworden die zafira, en ziet er nog fris uit en technisch zeer goed. Vraagt niet veel onderhoud. DieselMotor heeft ketting. Degelijke auto. flexzevenzits systeem . Zijn er nadelen ja soms moet je geduld hebben met optrekken het is een 80 pk. Versie. Echt een aanrader opel zafira

Nissan NV200 Evalia 1.6 Connect Edition Navigatie-camera 7 P
€ 12.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1413786593?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Een Nissan busje

hooivork 31 zei:
€ 12.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1413786593?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Een Nissan busje
Even buiten gelaten wat je van zo'n bus vind, ik zou echt geen 7 persoons bus willen hebben met een 1.6 met maar 111pk. Is TS er tevreden mee dan moet hij het gewoon doen.

Die motor van de Evalia lijkt mij inderdaad te klein. Wij gaan ook met de vouwwagen op vakantie en vaak richting de alpen, ik twijfel of dat prettig is met de evalia. Die overigens verder qua ruimte ideaal is.

Ik denk dat ik inmiddels al wat verder ben in mijn keuze. Ik heb een paar "leuke" citroen c4 picasso's gezien uit 2010-2011 voor een zeer schappelijk bedrag met schappelijke KM standen. Zijn hier euvels bij bekend? Anders overweeg ik een wat oudere met meer KM S-MAX of Galaxy, zijn hier motoren die ik moet vermijden?

Groet,
Jaap-Jan

Epica zei:
hooivork 31 zei:
€ 12.950,00

Een Nissan busje
Even buiten gelaten wat je van zo'n bus vind, ik zou echt geen 7 persoons bus willen hebben met een 1.6 met maar 111pk. Is TS er tevreden mee dan moet hij het gewoon doen.

Bus? Ding is echt wel vrij klein. Ter grootte van een VW Caddy.

JJB zei:
Die motor van de Evalia lijkt mij inderdaad te klein. Wij gaan ook met de vouwwagen op vakantie en vaak richting de alpen, ik twijfel of dat prettig is met de evalia. Die overigens verder qua ruimte ideaal is.

Ik denk dat ik inmiddels al wat verder ben in mijn keuze. Ik heb een paar "leuke" citroen c4 picasso's gezien uit 2010-2011 voor een zeer schappelijk bedrag met schappelijke KM standen. Zijn hier euvels bij bekend? Anders overweeg ik een wat oudere met meer KM S-MAX of Galaxy, zijn hier motoren die ik moet vermijden?

Groet,
Jaap-Jan

Bij de Grand Picasso kies de facelift uitvoering die kwam in de loop van 2010, die zijn elektrisch beter, in 2010 kun je dus beide versies tegen komen. De 1.6 THP motor is een afrader, beter kun je een 1.6 VTI zoeken.
Ze kunnen als gevolg van de constructie wel eens wat meer olie gebruiken. Let op dat de auto goed en op tijd is onderhouden.
(Overigen is grote concurent Renault Grand Scenic 3 duidelijk betrouwbaarder)
Of nog beter kies een 2e generatie Grand Picasso vanaf 2013 die staan bekend als betrouwbare auto's. In 2015 kwamen ze met een 3 cilinder 1.2 Pure Tech, deze motor is een aanrader.

Bij de Ford S Max en Galaxy zijn motorisch volgens mij geen afraders ze scoren wel laag op de Reability Index, de S Max scoort wel een stuk beter ook al delen ze veel techniek, elektrisch zijn het geen toppers, en het zijn grote maar wel dure auto's om te rijden.

ff in dit topic zoeken op Picasso en S-Max en je treft enkele discussies over die auto's waar de voor- en nadelen wel besproken worden.

Je kan ook het Citroën forum raadplegen.

Bedankt voor je reactie. Het 2013 model werd ik al eerder in deze topic op gewezen, echter zijn die weer boven de 10k. Ik wil toch onder de 10k blijven heb ik besloten... Maar wellicht moet ik de scenic weer heroverwegen, iets spreekt mij niet zo aan in die aut maar ik weet niet zo goed wat.

JJB zei:
Bedankt voor je reactie. Het 2013 model werd ik al eerder in deze topic op gewezen, echter zijn die weer boven de 10k. Ik wil toch onder de 10k blijven heb ik besloten... Maar wellicht moet ik de scenic weer heroverwegen, iets spreekt mij niet zo aan in die aut maar ik weet niet zo goed wat.

Je kunt toch ook op een auto van je wens een bod doen van onder de 10 en dan maar zien waar het schip strandt?

JJB zei:
Bedankt voor je reactie. Het 2013 model werd ik al eerder in deze topic op gewezen, echter zijn die weer boven de 10k. Ik wil toch onder de 10k blijven heb ik besloten..(..)

Maar, dan zou je toch wel voor de facelift versie van eind 2010 kunnen gaan?
Wellicht een exemplaar uit 2011? 8 jaar oud, mooie leeftijd, nog niet op de helft. ;)

Ik hoor eigenlijk niemand over de Peugot 5008, is hier een reden voor? Er lijkt dezelfde motor in die auto te liggen als in de C4 picasso. En wat zijn de ervaring over een Nissan Qashqai +2?

Het bos is te groot...

JJB zei:
Het bos is te groot...

Vind je? Ik vind dit bos dus juist erg klein geworden... Mijn zoektocht is inmiddels al afgedaald richting de Berlingo. Maar ik wil eigenlijk geen VTi en al helemaal geen THP.

ja heb ik naar gekeken en ingelezen naar de Orlando, ik vind het ook best een oke auto qua looks. Het schijnt vrij betrouwbaar te zijn maar ik heb door het inlezen een beetje twijfels over de sterkte van de 1.8 motor. Ik wil dus ook nog een beetje met een vouwwagen en mogelijk later met een caravannetje de alpen kunnen doorkruizen.

JJB zei:
Ik hoor eigenlijk niemand over de Peugot 5008, is hier een reden voor? Er lijkt dezelfde motor in die auto te liggen als in de C4 picasso. En wat zijn de ervaring over een Nissan Qashqai +2?

Het bos is te groot...
De Peugeot 5008 van de eerste generatie was bijna altijd een van de hekkensluiters in betrouwbaarheidsstatistieken, en scoorde minder dan de Citroen, die zeker ook geen hoogvlieger was. Het is wel een hele handige auto, let hier ook op met de motor keus, ze bieden wel veel auto voor het geld. Dit is een auto waar je een beetje geluk bij moet hebben ( of je hebt (veel) pech). De Nissan Qashqai staat bekend als een goede auto, maar is populair dus geen koopje.

Misschien is het handig of je een SUV, of liever toch een MPV wil hebben. MPV's zijn over het algemeen minder gewild dus goedkoper.
Kijk dan of je een full size MPV wil hebben zoals de Ford Galaxy of liever een lichtere en goedkopere mid size MPV zoals de Citroen C4 Grand Picasso.

Als je een goedkope en betrouwbare 7 persoons auto zoekt dan kun je ook bij Dacia kijken, zoals de Dacia Lodgy en Dacia Logan MCV.
Minder flitsend maar wel een goede en voordelige koop.

@ jjb ik ben je zoekopdracht inmiddels een beetje kwijt, ik dacht dat je Picasso oid te klein vond tenminste als ik je bericht van 6 mei lees. Een Nissan qq ga jij denk ik ook niet de ruimte in zoeken die jij vindt. Het klopt idd dat je voor een SUV minder ruimte koopt voor meer geld.

Het nadeel van een Picasso van bij de facelift is dat de 1.8 en 2.0 motoren zijn vervangen door vti en thp blokken, zowel vti als thp adviseer ik niet met droge ogen.

Ik heb nog wel een Avensis Verso voor je gevonden

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/52ad3c0b-f002-43f6-9f81-a24f49b058d4/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Het mooiste zal zijn dat je een bevriende en betrouwbare garage hebt die een Orlando 1.4 turbo uit Duitsland voor je regelt.

hooivork 31 zei:
@ jjb ik ben je zoekopdracht inmiddels een beetje kwijt, ik dacht dat je Picasso oid te klein vond tenminste als ik je bericht van 6 mei lees. Een Nissan qq ga jij denk ik ook niet de ruimte in zoeken die jij vindt. Het klopt idd dat je voor een SUV minder ruimte koopt voor meer geld.

En dat scheelt qua ruimte veel. De meeste mid size suv's zijn niet groter dan c segment hatchbacks. Totaal geen partij voor de echte MPV's, mid size of full size. Feitelijk zijn de meeste suv's niet meer dan 4 zitters, met tot 3 extra noodplekjes. Je zit echt niet lekker op een armsteun midden op een bank, met een middentunnel tussen je voeten. Mid size MPV's of busjes zijn (zeker van Franse makelij of de Touran) goede 5+2 zitters. Full size MPV's als de Espace of sharan zijn goede 7 zitters zonder bagage, busjes zijn 7 zitters met bagage...

hooivork 31 zei:

Het nadeel van een Picasso van bij de facelift is dat de 1.8 en 2.0 motoren zijn vervangen door vti en thp blokken, zowel vti als thp adviseer ik niet met droge ogen.

Ik heb nog wel een Avensis Verso voor je gevonden

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/52ad3c0b-f002-43f6-9f81-a24f49b058d4/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Het mooiste zal zijn dat je een bevriende en betrouwbare garage hebt die een Orlando 1.4 turbo uit Duitsland voor je regelt.

Ik ben het zelf ook wel een beetje kwijt. Er zijn toch nog veel mogelijkheden vind ik. De midsizes mpv's zijn prijs/km technisch gezien gewoon erg interessant. Het voordeel is dat ik straks 4 kinderen van 0 t/m 8 jaar kwijt moet, en er zal de aankomende jaren dus altijd wel eentje op de achterste rij past. Maar ik ben het met je eens dat galaxy/espace/sharan/alhambra formaten uiteindelijk veel praktischer zijn. Maar dat betekend dat ik hogere KM moet accepteren of een hogere prijs.

Het zorgt ervoor dat ik veel twijfel. Ik vind de orlando zeker interessant maar ik ben er wel achter dat de 1.8 sowieso geen optie is, ook nog reviews gelezen in buitenlandse media over die motor. Ook die lopen er niet heel warm voor. Het voordeel van de orlando is wel dat je veel auto krijgt voor je geld met lage KM. Het is dus nog een extra optie om te overwegen om deze te laten importeren.

Deze avenso verso is voor mij niet praktisch, ik heb een kleinbeetje kofferbak ruimte nodig voor de kinderwagen. Dat kan alleen bij auto's van een dergelijk formaat (lees: ook alle andere midsize mpv's) dat de achterste rij een stoel naar beneden heeft en een omhoog.

gr

Maar met 4 kinderen tussen de 0 en 8 heb je weinig aan een midi mpv, je hebt dan zogenaamd 7 zitplaatsen maar dan heb je echt geen bagage ruimte meer over.

@jjb dan heb ik nu denk ik wel iets voor je gevonden

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/renault-trafic-20-16v-passenger-expression-7-persoons-clima-el-p-benzine/59375cce-f130-4962-ace1-97798cd196a1/

Wat vinden jullie hiervan ?

Zijn ervaringen bekend over deze 2.0 automaat?

En wat vinden jullie van deze? Helaas geen bovag garage, maar wel bonnen van veel van de onderhoud die gedaan is.

groet,
jaap-jan

Het voordeel van zo'n Espace is dat je ook met 7 personen nog bagage ruimte overhoud iets wat je een een Grand Scenic wel kan vergeten.

Misschien is het verstandig om gewoon met een Renault Grand Scenic 3 en een Grand Espace te gaan rijden. De Grand Scenic 3 is voordeliger om te rijden, van de nieuwe meer solide generatie Renault, en staat bekend als betrouwbaar, de onderhoudskosten liggen laag. De Grand Espace is ruimer en comfortabeler, de kofferbak is ruim, maar de auto kost wel in alles duidelijk meer geld. En je zult eerder wat kraakjes en piepjes horen.

De 2.0 benzine met CVT automaat in de Grand Scenic 3 staat volgens mij goed aangeschreven.

Die automaat is geen edc bak , maar een traploze bak. De edc heb ik twijfels over en deze traploze ken ik niet goed. Traploos en benzine moet wel je ding zijn. Ik heb meer met gewone automaten een 6 of 8 traps bijvoorbeeld zoals veel Japanners en Koreanen en Opel heeft.

Epica zei:
Het voordeel van zo'n Espace is dat je ook met 7 personen nog bagage ruimte overhoud iets wat je een een Grand Scenic wel kan vergeten.

Eens.

Nu zie ik dat die Espace wordt aangeboden met 6 zitplaatsen in de advertentie. Op de foto zie ik ook maar 6 stoelen.
Dat maakte mij nieuwsgierig naar het aantal zitplaatsen dat bij het kenteken hoort. RDW zegt dat het er (edit: maximaal) 7 zijn.
Kortom, waar is de 7e stoel van die Espace?
Het kan zijn dat dat het exemplaar is dat los op de foto staat?

Wel of niet BOVAG is misschien niet direct een issue. BOVAG garantie moet je toch 'bijkopen' ;)

Ik zou uitrekenen wat de meerkosten van de Espace zijn t.o.v. Grand Scénic. Je hebt nu mooi 2 voorbeelden. ;)
Als dat behapbaar is.. zal ik kiezen voor de Espace. Gewoon, meer ruimte. Je zal het nodig hebben de komende jaren. :cool:

Durashift zei:
Epica zei:

Eens.

Nu zie ik dat die Espace wordt aangeboden met 6 zitplaatsen in de advertentie. Op de foto zie ik ook maar 6 stoelen.
Dat maakte mij nieuwsgierig naar het aantal zitplaatsen dat bij het kenteken hoort. RDW zegt dat het er 7 zijn.

Wel of niet BOVAG is misschien niet direct een issue. BOVAG garantie moet je toch 'bijkopen' ;)

Ik zou uitrekenen wat de meerkosten van de Espace zijn t.o.v. Grand Scénic. Je hebt nu mooi 2 voorbeelden. ;)
Als dat behapbaar is.. zal ik kiezen voor de Espace. Gewoon, meer ruimte. Je zal het nodig hebben de komende jaren. :cool:
Zover had ik niet eens gekeken, maar ik zou als het kan 1 van de 2 stoelen op de achterste rij weg halen zodat je meer ruimte hebt ipv 1 van de middelste rij waardoor je een raar gat krijg waar weinig aan hebt.
Volgens autotrader scheelt het 46 euro per maand.

Epica zei:
Durashift zei:
Epica zei:

Eens.

Dat maakte mij nieuwsgierig naar het aantal zitplaatsen dat bij het kenteken hoort. RDW zegt dat het er 7 zijn.

Zover had ik niet eens gekeken, maar ik zou als het kan 1 van de 2 stoelen op de achterste rij weg halen zodat je meer ruimte hebt ipv 1 van de middelste rij waardoor je een raar gat krijg waar weinig aan hebt.
Volgens autotrader scheelt het 46 euro per maand.

Ik heb hem even gemaild over die extra stoel, ik wil er inderdaad 3 op de middelste rij.
Als we de bekenste fullsize mpv's eens op een rij zetten vanaf 2006 met een max prijs van 10k en max 180.000 op de teller. Zijn er dan een paar die ik direct af moet schrijven ivm betrouwbaarheid en/of onderhoudskosten?

Prijsrange is vrij breed dat begrijp ik, maar je ziet dat de MPV rond 2010 richting de 10k gaan en de gene rond 2006 vanaf 5k te verkrijgen zijn

Renault Grand Espace
Citroen C8
Peugot 807
Ford Galaxy
Volkswagen Sharan
Seat Alhambra
Lancia Phedra
Chrysler Grand Voyager

Thanks alvast!

Oja en ik ga inderdaad deze week even zo grand scenic rijden om te kijken of het groot genoeg is!

Durashift zei:

Toen deze wagens ooit nog wel de interesse hadden die ze verdienen, was er een levendige handel in deze stoelen. Zijn veel gekocht, verkocht en ook gejat.

https://www.autokopen.nl/autonieuws/2008/september/12509-stoelen-gestolen-uit-renaults-espace-bij-dealer

De Lancia kan je wel van je lijst halen, staan er maar 7 van op gaspedaal en allemaal oudjes.
Bij de Sharan en Alhambra de TSi links laten liggen.
Maar is een S-Max niks?

Durashift zei:
RDW zegt dat het er 7 zijn.

Ik bedenk me nu: zouden bij die full size MPV's voor de RDW niet altijd uitgegaan worden van het maximum aantal potentiële stoelen? Montagepunten zijn aanwezig en de gordels zitten aan de stoelen zelf:

Renault-Espace-2006-1600-1b.jpg

Deze auto's zijn dermate flexibel, dat er niet van een vast aantal zitplaatsen gesproken kan worden. Anders dan bij bv een Grand Scenic of Touran, waar je van een vijfzitter technisch nooit meer een zevenzitter kunt maken. Als een Grand Espace op papier 5 stoelen heeft, kan het technisch wel, maar juridisch en verzekeringstechnisch geen zevenzitter worden.

Terug
Bovenaan